@miu Itsellä oli aika lailla vuosi sitten vastaavat pohdinnat käsillä. Neliveto oli mulle ns. pakollinen varuste, joten se rajasi aika tehokkaasti hybrid-autojen valikoimaa. Itselle omaan ajoprofiiliin plugari olisi fiksuin, mutta latausmahdollisuudesta ei taloyhtiössä ollut vuosi sitten mitään varmuutta. Oikeastaan ainoat vaihtoehdot plugareista olivat rav4 ja v60 t6-koneella, mutta rav4 ei miellytä silmää mistään perspektiivistä ja v60 taas uutena on aika kallis. Käytettyä karsastin samoista syistä kuin sinäkin.
Sähkö ei tässä vaiheessa ollut itselle vaihtoehto. Kaupungissa ajot (varsinkin jos vois autokatoksessa ladata) hoituisivat kyllä mallikkaasti, mutta matka-ajoa pitäisi päästä omalla aavistuksen raskaammalla kaasujalalla tarvittaessa se reilu 300km putkeen, myös -20C pakkasella. Ei onnistu sellaisilla autoilla joihin riittäisi rahat ja joissa olisi tarpeeksi tilaa.
Entä käytetyt polttikset? Katselin niitäkin ja kävin renkaitakin potkimassa 30-40k€ budjetilla. Niissä aina tökki jokin: varusteet, kilometrit, huoltohistoria, vaihtohyvitys tai rahoitus ja sen korko.
Niinpä päätin ostaa uuden, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen valitsin uuden Octavian bensa-nelikkona. Se vain perusominaisuuksiltaan sekä sopivilla lisävarusteilla tikkasi itselle niin monta boksia (sekä matalahkolla 1,5% todellisella vuosikorolla että parhaalla saadulla vaihtohyvityksellä), että ei oikein osannut sanoa ei. Iso rahahan siinä on kiinni ja pitkään saa rahoitusta maksella, mutta toisaalta on takuunalainen auto alla. Ja vaikka bensa tälle kohtuuhyvin maistuukin (esim. V60 hybridiin verrattuna), niin samoilla varusteilla oleva v60 olisi noin 13k€ Ocua kalliimpi. Totesin, että en saa omilla ajokilsoilla ajettua hintaeroa kiinni
Ajattelin laittaa omat mietteet tähän, jos tästä järjenjuoksusta olisi sinun hankintasuunnitelmiin mitään hyötyä. Sinun tilanteessa sähköauto vaikuttaa fiksulta, jos lataukseen on hyvät mahdollisuudet arkiajossa. Enyaqista esim on juuri julkaistu Coupe-versio (ja Audilla sekä VW:llä vastaavat suv-coupet). Toki VAG-puolelta löytyy kaasuautojakin, jos ne edelleen kiinnostaa. Niissä taitaa olla vain valitettavan pieni bensatankki (9 litraa?) jos sillä on mitään merkitystä.