Mikä auto minulle?

Joo, korjauksia on ehdottomasti tiedossa. Harmi vain kun ei ole sitä kristallipalloa että laukeeko jotain isoa vai selvitäänkö kuluvien osien vaihtamisella, niinkuin tähän asti? Nyt oli tammikuussa ensimmäinen kerta kun ei mennyt auto leimasta läpi. Vaihteeksi oli taas taka-akselin laakerissa liikaa klappia, ja etuiskunvaimentimen jousi poikki. Ei isoja hommia, mutta kuitenkin…

Ajattelin että nyt vien kerrankin auton pajalle ja samaan rahaan kysyn että tekisivät autolle ns. kuntoarvion että mikä näyttää miltäkin ja jos havaitsevat jotakin mitä oma silmä tai korva ei osaa etsiä. Harakoille meni sekin yritys. ”Vaikeeta on, vaikeeta on. Ei meillä oikein semmosia oo tapana tehdä. 200.000km huoltoon kuuluu että tarkistetaan nesteet ja vaihdetaan öljyt ja suodatin.” Aivan, ne nyt taipuu tosiaan omin hartiavoiminkin. Tuntuu että nykyään toi auton huoltaminenkin on erinäisissä paikoissa vain sellaista että luetaan valmistajan manuaalista mitä milloinkin tehdään, eikä autoihin ns. perehdytä.

Hitto että arvostaisin sellaista huoltoliikettä joka tarttuisi heti toimeen että ”Jees, toi vuosimalli ja toi merkki. Tällaisissä autoissa ollaan tällaisia vikoja havaittu niin tsekataan ja kuulostellaan että missä tämän kanssa mennään. Valmistusvikoina myöskin näitä ja näitä tullut vastaan niin kurkataan että tarviiko lähteä toimenpiteisiin”.
Eikä tuohonkaan voi sokeasti luottaa. Äkkiä kertovat mitä kaikkea "pitäisi" vaihtaa mutta oikeasti vaihtotarvetta ei vielä ole. Niin paljon kuullut tuollaista kun joku vienyt auton huoltoon mutta sieltä tuleekin huollon lisäksi lista mitä pitäisi vaihtaa ja asiakas sokeana luottaa.
 
Eikä tuohonkaan voi sokeasti luottaa. Äkkiä kertovat mitä kaikkea "pitäisi" vaihtaa mutta oikeasti vaihtotarvetta ei vielä ole. Niin paljon kuullut tuollaista kun joku vienyt auton huoltoon mutta sieltä tuleekin huollon lisäksi lista mitä pitäisi vaihtaa ja asiakas sokeana luottaa.
Parhaat on juu tuota. Paikka pitää oikeasti valita fiksusti tai mielellään tuntea joku sieltä. Omat käytettynä ostetut kipponi olen esim ostaessa käynyt ajamassa koeajolla kaverille nosturille ja katsottu mitä löytyy vs mitä myyjän mukaan on.
 
@miu Itsellä oli aika lailla vuosi sitten vastaavat pohdinnat käsillä. Neliveto oli mulle ns. pakollinen varuste, joten se rajasi aika tehokkaasti hybrid-autojen valikoimaa. Itselle omaan ajoprofiiliin plugari olisi fiksuin, mutta latausmahdollisuudesta ei taloyhtiössä ollut vuosi sitten mitään varmuutta. Oikeastaan ainoat vaihtoehdot plugareista olivat rav4 ja v60 t6-koneella, mutta rav4 ei miellytä silmää mistään perspektiivistä ja v60 taas uutena on aika kallis. Käytettyä karsastin samoista syistä kuin sinäkin.

Sähkö ei tässä vaiheessa ollut itselle vaihtoehto. Kaupungissa ajot (varsinkin jos vois autokatoksessa ladata) hoituisivat kyllä mallikkaasti, mutta matka-ajoa pitäisi päästä omalla aavistuksen raskaammalla kaasujalalla tarvittaessa se reilu 300km putkeen, myös -20C pakkasella. Ei onnistu sellaisilla autoilla joihin riittäisi rahat ja joissa olisi tarpeeksi tilaa.

Entä käytetyt polttikset? Katselin niitäkin ja kävin renkaitakin potkimassa 30-40k€ budjetilla. Niissä aina tökki jokin: varusteet, kilometrit, huoltohistoria, vaihtohyvitys tai rahoitus ja sen korko.

Niinpä päätin ostaa uuden, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen valitsin uuden Octavian bensa-nelikkona. Se vain perusominaisuuksiltaan sekä sopivilla lisävarusteilla tikkasi itselle niin monta boksia (sekä matalahkolla 1,5% todellisella vuosikorolla että parhaalla saadulla vaihtohyvityksellä), että ei oikein osannut sanoa ei. Iso rahahan siinä on kiinni ja pitkään saa rahoitusta maksella, mutta toisaalta on takuunalainen auto alla. Ja vaikka bensa tälle kohtuuhyvin maistuukin (esim. V60 hybridiin verrattuna), niin samoilla varusteilla oleva v60 olisi noin 13k€ Ocua kalliimpi. Totesin, että en saa omilla ajokilsoilla ajettua hintaeroa kiinni :)

Ajattelin laittaa omat mietteet tähän, jos tästä järjenjuoksusta olisi sinun hankintasuunnitelmiin mitään hyötyä. Sinun tilanteessa sähköauto vaikuttaa fiksulta, jos lataukseen on hyvät mahdollisuudet arkiajossa. Enyaqista esim on juuri julkaistu Coupe-versio (ja Audilla sekä VW:llä vastaavat suv-coupet). Toki VAG-puolelta löytyy kaasuautojakin, jos ne edelleen kiinnostaa. Niissä taitaa olla vain valitettavan pieni bensatankki (9 litraa?) jos sillä on mitään merkitystä.
 
@miu Itsellä oli aika lailla vuosi sitten vastaavat pohdinnat käsillä. Neliveto oli mulle ns. pakollinen varuste, joten se rajasi aika tehokkaasti hybrid-autojen valikoimaa. Itselle omaan ajoprofiiliin plugari olisi fiksuin, mutta latausmahdollisuudesta ei taloyhtiössä ollut vuosi sitten mitään varmuutta. Oikeastaan ainoat vaihtoehdot plugareista olivat rav4 ja v60 t6-koneella, mutta rav4 ei miellytä silmää mistään perspektiivistä ja v60 taas uutena on aika kallis. Käytettyä karsastin samoista syistä kuin sinäkin.

Sähkö ei tässä vaiheessa ollut itselle vaihtoehto. Kaupungissa ajot (varsinkin jos vois autokatoksessa ladata) hoituisivat kyllä mallikkaasti, mutta matka-ajoa pitäisi päästä omalla aavistuksen raskaammalla kaasujalalla tarvittaessa se reilu 300km putkeen, myös -20C pakkasella. Ei onnistu sellaisilla autoilla joihin riittäisi rahat ja joissa olisi tarpeeksi tilaa.

Entä käytetyt polttikset? Katselin niitäkin ja kävin renkaitakin potkimassa 30-40k€ budjetilla. Niissä aina tökki jokin: varusteet, kilometrit, huoltohistoria, vaihtohyvitys tai rahoitus ja sen korko.

Niinpä päätin ostaa uuden, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen valitsin uuden Octavian bensa-nelikkona. Se vain perusominaisuuksiltaan sekä sopivilla lisävarusteilla tikkasi itselle niin monta boksia (sekä matalahkolla 1,5% todellisella vuosikorolla että parhaalla saadulla vaihtohyvityksellä), että ei oikein osannut sanoa ei. Iso rahahan siinä on kiinni ja pitkään saa rahoitusta maksella, mutta toisaalta on takuunalainen auto alla. Ja vaikka bensa tälle kohtuuhyvin maistuukin (esim. V60 hybridiin verrattuna), niin samoilla varusteilla oleva v60 olisi noin 13k€ Ocua kalliimpi. Totesin, että en saa omilla ajokilsoilla ajettua hintaeroa kiinni :)

Ajattelin laittaa omat mietteet tähän, jos tästä järjenjuoksusta olisi sinun hankintasuunnitelmiin mitään hyötyä. Sinun tilanteessa sähköauto vaikuttaa fiksulta, jos lataukseen on hyvät mahdollisuudet arkiajossa. Enyaqista esim on juuri julkaistu Coupe-versio (ja Audilla sekä VW:llä vastaavat suv-coupet). Toki VAG-puolelta löytyy kaasuautojakin, jos ne edelleen kiinnostaa. Niissä taitaa olla vain valitettavan pieni bensatankki (9 litraa?) jos sillä on mitään merkitystä.
Mielenkiintoista, itse katselin että Volvo on erittäin kilpailukykyinen juurikin vaikka Skodaan verrattuna, ei tarvitse juurikaan Volvoon ruksia lisävarusteita kun taas Skodaan pitää ja silloin hinta vähän pompsahtaakin. Tosin hybridi nostaa aika paljon hintaa ja nelivedon takia pitää vissiin valita tehokkain moottori mikä lisää myös hintaa.
 
Miun spekseillä en harkitsisi mitään muuta kuin uutta sähköautoa tai sitten pitää nykyisen. Budjetti on niin hyvä, että sillä saa valita tällä hetkellä markkinoilla olevista mieluisan ja saa nelivedon. Ioniq5, EV6, ID4, Enyaq, Mustang. Tuolla ajomäärällä säästöä kertyy oikein mukavasti kun ajaa sähköllä.
 
Miun spekseillä en harkitsisi mitään muuta kuin uutta sähköautoa tai sitten pitää nykyisen. Budjetti on niin hyvä, että sillä saa valita tällä hetkellä markkinoilla olevista mieluisan ja saa nelivedon. Ioniq5, EV6, ID4, Enyaq, Mustang. Tuolla ajomäärällä säästöä kertyy oikein mukavasti kun ajaa sähköllä.
Jos yrittää rahaa säästää niin uudella autolla sitä ei ainakaan tehdä :D
 
Jos yrittää rahaa säästää niin uudella autolla sitä ei ainakaan tehdä :D

Se riippuu mihin vertaa. 35k polttis ja 50k sähköauto menee viiden vuoden ja 100tkm pidolla kuluiltaan aika tasan. Oletan että sähköauto pitää arvonsa paremmin kuin polttis.
 
TLDR; Uusi auto hakusessa 24k€ käsirahalla. Rahoitettava käytetty polttis hinta max. 40k€, uusi sähkis 60k€. Pitoaika max. 60kk, 20 000km/v.

Itse miettinyt välillä vastaavaa vaihtoa, mut lopulta todennut et ajaa nykyisen paaliin saakka kun sen vaihtoarvo on enää 6-8k. Vaik tuskin täs 3-5v aikana mitään tolkkua tulee mikä olisi se oikeasti fiksuin, kun kilsoja tulee +25tkm/v.

Miltä audi a5 -18 mallinen kaasuna, isohko viistoperä. Eikös noissa -19 eteenpäin bensatankin koko pienentynyt alle 10l, kun vanhemmissa on päälle 25l? Itse kun pari x vuodessa heitän reissua pohjoisnorjaan niin pelkällä bensallakin olisi kiva ajaa se +400km. Itsellä ei audeista ole kokemusta, mut tuo viistoperän malli miellyttää kun paksi ei paljoa farkulle häpeä reissuja ajatellen.

Sähköpelejä vain katsellut esitteistä, mut EV6 ja toyotan tuleva malli (brzt vai mikä olikaan) on herättän vähän mielenkiintoa. Kolleega toi saksan komennukselta itselleen n.20tkm ajetun e-niron ja tais se muutaman touhutonnin siinä säästää kun ei täältä ostanut, +5v vielä vissii takuutakin siinä vehkeessä.
 
Itse miettinyt välillä vastaavaa vaihtoa, mut lopulta todennut et ajaa nykyisen paaliin saakka kun sen vaihtoarvo on enää 6-8k. Vaik tuskin täs 3-5v aikana mitään tolkkua tulee mikä olisi se oikeasti fiksuin, kun kilsoja tulee +25tkm/v.

Miltä audi a5 -18 mallinen kaasuna, isohko viistoperä. Eikös noissa -19 eteenpäin bensatankin koko pienentynyt alle 10l, kun vanhemmissa on päälle 25l? Itse kun pari x vuodessa heitän reissua pohjoisnorjaan niin pelkällä bensallakin olisi kiva ajaa se +400km. Itsellä ei audeista ole kokemusta, mut tuo viistoperän malli miellyttää kun paksi ei paljoa farkulle häpeä reissuja ajatellen.

Sähköpelejä vain katsellut esitteistä, mut EV6 ja toyotan tuleva malli (brzt vai mikä olikaan) on herättän vähän mielenkiintoa. Kolleega toi saksan komennukselta itselleen n.20tkm ajetun e-niron ja tais se muutaman touhutonnin siinä säästää kun ei täältä ostanut, +5v vielä vissii takuutakin siinä vehkeessä.
Joo, uusissa kaasupeleissö bensatankin koko tosiaan 9-15l. Nykyisessä Passatissa sentään 30l, saman vuosimallin Volvoissa 70l. Alaspäin on tultu ja vauhdilla. Joku vinkkasi toisaalla v90 Volvoa kaasuna mistä en ollut ollenkaan tietoinen. Täytyy kurkata myös sen speksit että missä suhteessa kaasupullot ja bensatankki kulkee.

Tuleehan toi kaasuautoilu väistämättä jäämään sähköautoilun jalkoihin ja kaasuinfraa ei varmasti suomeen hirveästi enää nykyisen päälle rakennu. Että siinä mielessä kaasuauton hankinta seuraavaksi viideksi vuodeksi voi olla miina. Ja onhan se hintakin noussut suhteettomasti tässä viiden vuoden aikana. Aikoinaan kun aloitin niin kaasukilo maksoi 70c, nykyään 1,5€.
Edit: poistettu väärä lainaus.
 
Joo, uusissa kaasupeleissö bensatankin koko tosiaan 9-15l. Nykyisessä Passatissa sentään 30l, saman vuosimallin Volvoissa 70l. Alaspäin on tultu ja vauhdilla. Joku vinkkasi toisaalla v90 Volvoa kaasuna mistä en ollut ollenkaan tietoinen. Täytyy kurkata myös sen speksit että missä suhteessa kaasupullot ja bensatankki kulkee.

Tuleehan toi kaasuautoilu väistämättä jäämään sähköautoilun jalkoihin ja kaasuinfraa ei varmasti suomeen hirveästi enää nykyisen päälle rakennu. Että siinä mielessä kaasuauton hankinta seuraavaksi viideksi vuodeksi voi olla miina. Ja onhan se hintakin noussut suhteettomasti tässä viiden vuoden aikana. Aikoinaan kun aloitin niin kaasukilo maksoi 70c, nykyään 1,5€.
Edit: poistettu väärä lainaus.
Ei autoa sitä koko rahoitusaikaa tarvitse pitää.
 
Tuleehan toi kaasuautoilu väistämättä jäämään sähköautoilun jalkoihin ja kaasuinfraa ei varmasti suomeen hirveästi enää nykyisen päälle rakennu. Että siinä mielessä kaasuauton hankinta seuraavaksi viideksi vuodeksi voi olla miina. Ja onhan se hintakin noussut suhteettomasti tässä viiden vuoden aikana. Aikoinaan kun aloitin niin kaasukilo maksoi 70c, nykyään 1,5€.
Edit: poistettu väärä lainaus.

Olisin ajatellut, että raskaalla liikenteellä kaasuautoilu voi lisääntyä vielä jonkin aikaa?! Mitä kautta infraa saattaisi löytyä henkilöautoilijallekkin, vaikka niissä ei kehitystä enää tapahtuisikaan.
 
Olisin ajatellut, että raskaalla liikenteellä kaasuautoilu voi lisääntyä vielä jonkin aikaa?! Mitä kautta infraa saattaisi löytyä henkilöautoilijallekkin, vaikka niissä ei kehitystä enää tapahtuisikaan.
Jossain vaiheessa raskasliikenne käytti nestekaasua (LPG), kun taas henkilöautoliikenne paineistettua (CNG). Siinä mielessä infra ei rakennu käsikädessä, vaikka osat asemista ovatkin rinnakain. En tosin tiedä mikä on nykypäivän tilanne, että onko nestekaasusta luovuttu täysin myös raskaassa liikenteessä.
 
Ei autoa sitä koko rahoitusaikaa tarvitse pitää.
Tämä on totta, mutta nyt tähän omaan skenaarioon autoilun kustannukset on laskettu niin että viiden vuoden jälkeen auton arvo on isompi kuin jäljellä oleva velka. Mikäli auto tulee myydä aikaisemmin pois, tarkoittaa se itselleni sitä että auton arvo kuluu pois nopeammin kuin velka. Siihen kelkkaan en mielelläni lähde.
 
Tämä on totta, mutta nyt tähän omaan skenaarioon autoilun kustannukset on laskettu niin että viiden vuoden jälkeen auton arvo on isompi kuin jäljellä oleva velka. Mikäli auto tulee myydä aikaisemmin pois, tarkoittaa se itselleni sitä että auton arvo kuluu pois nopeammin kuin velka. Siihen kelkkaan en mielelläni lähde.
Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
 
Miten velka voi olla ennen isompi mitä auton arvo ja sitten muuttua päinvastaiseksi? Vai teetkö ylimääräisiä lyhennyksiä?
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
 
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Jos 40% hankintahinnasta maksetaan käsirahana, niin aika rajusti pitää arvon pudota että esim parin vuoden päästä auton vaihtohyvitys ei kattaisi loppuvelkaa. Ellei maltilliset lyhennykset tarkoita jotain 50€/kk tahtia.

Eriasia jos käsiraha olisi 2400€ (4%), niin sitten tulisi satavarmasti takkiin jos ”ennenaikaisesti” myy ja pienillä erillä on lainaa lyhentänyt.
 
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?

Tosi pahasti lipsuu offtopicin puolelle, mutta kannattaa harkita vaihtoehtona myös sitä, että työntää käsirahasta vaikka 15-20k pörssiin/rahastoihin, käsirahana itse autoon kiinni joku minimi 5-10k ja loput lainalla. Edellyttää toki, että autolainan koron saa alas.
 
Olin todennäköisesti hieman epäselvä. En tarkoittanut että velka olisi aluksi isompi kuin auton todellinen arvo ja sitten se kiepsahtaisi ympäri.

Hankintakuvioni olisi siis seuraavanlainen: uusi auto 60k€ = käsirahaa 24k€, velkaa 36k€. Maltilliset lyhennykset 60kk ajan niin että kun auton myynti tulee eteen, kuittaa myynnistä saatava euromäärä loppuvelan pois. Ideaalissa tapauksessa vielä niin että siinä on pientä pesämunaa uuden auton käsirahaa varten. Jos taas ”joutuisin” myymään auton ennen kuin 60kk tulee täyteen, mihin vetosit, tarkoittaa se sitä että laskelmani ja riskiarviointini meni perseelleen. Auton arvo aleni nopeammin kuin siitä maksamani velka. Käykö tämä nyt järkeen?
Kyllä sinä sen velan saat kuitattua vaikka kahden tai kolmenkin vuoden päästä kun myyt/vaihdat autoa. Et sinä sitä 60kk ole lukittunut siihen tai sitten on jotain mennyt pieleen. Käsiraha 24k on aika paljon mielestäni ja kuten joku mainitsikin niin aika helvetin pientä erää sun pitäis maksaa että jäät miinukselle.
 
Kyllä sinä sen velan saat kuitattua vaikka kahden tai kolmenkin vuoden päästä kun myyt/vaihdat autoa. Et sinä sitä 60kk ole lukittunut siihen tai sitten on jotain mennyt pieleen. Käsiraha 24k on aika paljon mielestäni ja kuten joku mainitsikin niin aika helvetin pientä erää sun pitäis maksaa että jäät miinukselle.
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.
 
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.
Noniiin, ymmärsin vaan että tarkotit että se on ihan must pitää se 60kk. Muista että mitä kauemmin pidät sitä itselläsi, sitä vähemmän siitä saa rahaa. Toki jos velkaa on vielä viiden vuoden päästä niin se olisi hyvä kuitata edes pois, ylimenevä on plussaa toki.
 
eikös jossain ollut että tipahtaa suunnilleen sen 8-9% vuoteen + km vähennys jotain .. jos nyt oikein muistan sitten tietyn vuoden jälkeen hidastuu se arvon alentuminen. omassa volvo v60 ajettu 223000km vaihtoon vein oli tipahtanut arvo maksetusta 23800€, vaihdettua 16000€ eli vajaa 8k pois 4 vuoden aikana, toisaalta ois varmaan saanut paremmin jos ois yksityisenä myynyt nettiautossa :D
 
Ymmärrän tämän, mutta mä etsin tässä itselleni & perheelleni autoa lähtökohtaisesti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Myönnettäköön että tohon alkuperäiseen postaukseen tuli laitettua etuliite ”max. 60kk”, mutta ideaalein tilanne olisi siis se että auto tulisi valittua sen perusteella että se täyttää tarpeet seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen se tulisi olla vielä sellaisessa kunnossa että se on helppo jälleenmyydä ja vaihtaa uudempaan.

Laita ID4 GTX herkuilla tilaukseen, ja sitten ostat sen 10 k€ käsirahalla ja 20 k€ jämärillä, niin kuukausierä ei ole liian paha ja säätyneet 14 k€ voit sijoittaa tuottamaan lisää rahaa.
5 vuotta vanhana ja 100 000 km ajettuna tuon ID4:sen huippumallin pitäisi olla noin 30 k€ arvoinen auto, jos markkinassa ei tapahdu mitään radikaaleja mullistuksia.
 
Hakusessa "ensiauto", budjetti 9 tonnia.
Ajoa tulisi päivittäin noin 25km taajamassa. Mieluiten automaatti (todella mielekkäitä manuaaleja voi myös ehdottaa). Tärkeintä on, että auto olisi varma ja huoleton. Omaan makuun mieluummin uudempi ja vähemmän ajettu kuin 200tkm ja 2000-luvun alkupuolelta. Ei farmareita, mieluusti jotain keskikokoisia viisto tai porrasperiä. Bensiini luultavasti järkevin.
 
Hakusessa "ensiauto", budjetti 9 tonnia.
Ajoa tulisi päivittäin noin 25km taajamassa. Mieluiten automaatti (todella mielekkäitä manuaaleja voi myös ehdottaa). Tärkeintä on, että auto olisi varma ja huoleton. Omaan makuun mieluummin uudempi ja vähemmän ajettu kuin 200tkm ja 2000-luvun alkupuolelta. Ei farmareita, mieluusti jotain keskikokoisia viisto tai porrasperiä. Bensiini luultavasti järkevin.

Etsi budjettiin sopiva Toyota Prius jostain 2010-> niin saat automaatin ja varmatoimisen auton. Kilometrejä nuo ei pelkää. Huolto- ja käyttökulut alhaiset ja bensa hybridi kulkee taajamassa melkein pyhällä hengellä.
 
Etsi budjettiin sopiva Toyota Prius jostain 2010-> niin saat automaatin ja varmatoimisen auton. Kilometrejä nuo ei pelkää. Huolto- ja käyttökulut alhaiset ja bensa hybridi kulkee taajamassa melkein pyhällä hengellä.

Vaikuttaa kyllä aivan fiksulta ratkaisulta, kiitos ehdotuksesta!
 
Etsi budjettiin sopiva Toyota Prius jostain 2010-> niin saat automaatin ja varmatoimisen auton. Kilometrejä nuo ei pelkää. Huolto- ja käyttökulut alhaiset ja bensa hybridi kulkee taajamassa melkein pyhällä hengellä.
Ei nuo priuksetkaan mitään ikuisia ole, tiedän ainakin yhen jolla on moottori lauennut. Tosin kilometrejä ollut varmaan yli 300tkm.
 
Ei nuo priuksetkaan mitään ikuisia ole, tiedän ainakin yhen jolla on moottori lauennut. Tosin kilometrejä ollut varmaan yli 300tkm.
Ei ne toki ikuisia ole mutta jos yhtään jaksaa huoltaa ajallaan niin melko vähän niissä vikoja on ja jos onkin niin ne ei maksa mansikoita korjata. Ajoin mk2 versiolla vähän reilun 100tkm ja yksi pyöränlaakeri ja yksi jarrulevy taisi olla korjaukset muuten mentiin vuosihuolloilla. Juuri varasin tuolle uudemmalle huollon niin vuosihuolto 170€ Toyotan merkkiliikkeessä.
 
Auton valinta ja kunto ovat täysin tuuri peliä. Rehellisiä myyjiä on harvassa.

Ostin vw passatin 1.9TDI -97 yli 500tkm ajetun, muutamalla vialla (takaluukku ei aukeudu ja ruostekukkia) parilla tonnilla.

Tärkeintä itelläni on autossa lähinnä alhainen kulutustaso ja ylläpitokustannukset. Olen oppinut autojen omistuksien aikana, että työn hinta on sama autosta riippumatta.

Köyhällä ei ole varaa huonoon.

Jos autosta maksaa yli pari tonnia, niin kannattaa käyttää kuntotarkastuksessa ennen kauppoja jos myyjään ei ole luottamista.
Myyjään ei kannata ikinä luottaa, eikä ostajaan. Aina kauppasopimus.

Itselleni olen merkinnyt tietyt asiat ns "takaraivoon"
Jalkatila<-> sen vuoden lippumalli.
Tyyppiviat <-> varaa niihin korjauskustannuksiin tarpeeksi.
Tekniikan kunto on etusijalla <- koriin nähden ja suojaavat rakenteet.
Merkkiuskollisuus ei kannata ja ei merkitse mitään, vaan ylläpito.

Ei kannata pienestä autosta maksaa samaa kuin isommasta autosta, josta löytyy jalkatilaa ja mukavuutta matkustaa jos ylläpito ja kulutus ovat samaa luokkaa.

Auto on kuluvaa tavaraa ja se pitää vain hyväksyä, että käytetty vastaa uutta toimivana ja vaikka kuluttaa enemmän kuin uusi, niin molemmat tekevät työnsä ja toimivat ja toimintaa voi verrata kynttilän toimintaan. Kun kynttilä sammuu, niin siihen lisätään vahaa sen palamisen lisäämiseksi. Suosi huollossa suomalaista, mieluiten paikallista.

Auton hankinta ja siihen liittyvät kulut ja kaupankäynti autoista yleisesti ovat aina tappiollista puuhaa. Pitää vain hyväksyä faktat.
 
Nyt perheessä kävikin nopeat liikkeet ja työt vaihtuu, joten tarvitaan toinen auto työmatkoja varten. Taloudesta löytyy nyt Skodan Octavia 1.4 tsi 100tkm ajettu joka toimii hyvin ja jatkaa varmaan ykkösautona tulevaisuudessakin.

Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat:
Seat Leon 1,0 tsi alle 40tkm ajettu hinta n. 14 000€
Ford Focus 1,0 EcoBoost 40tkm ajettu hinta n. 17 000€

Tällä hetkellä Seat on johdossa, mutta mielipiteet kiinnostaa aina?
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan liian alimittainen kone Mondeolle, jossain vaiheessa tulee kalliiksi.
 
Hiukan liian alimittainen kone Mondeolle, jossain vaiheessa tulee kalliiksi.

Karmea OT luvassa, mutta Renault Meganea kun olet monesti suositellut, enkä ikinä ole linkkejä klikannut auki niin... heitä nyt joku esimerkki tai esimerkkiautoja mitkä ovat hyviä, ja nopsat perusteet miksi juuri megane :)
 
Focuksessa se jo menee jollain määrin, mutta Fiestan moottori D segmentin perhefarkussa...

Meganea olen juuri useasti maininnut, koska luokkansa myydyimpiä tuotteita, hyviä ajaa ja käyttökustannukset ovat edulliset. Huolto-osat esim Trodon kautta (tai autovaraosamyymälät) edullisia ja tyyppiviat tiedossa, ne alustan nivelet. Renault toi hieman myöhemmin samanlaiset pienehköt turbomoottorit ilman massiivista TSI mainostusta, samoin kuin DSG tyyliset vaihteistot, eikä maailma ole täynnä niiden omistajien itkuvirsiä.
 
Nyt perheessä kävikin nopeat liikkeet ja työt vaihtuu, joten tarvitaan toinen auto työmatkoja varten. Taloudesta löytyy nyt Skodan Octavia 1.4 tsi 100tkm ajettu joka toimii hyvin ja jatkaa varmaan ykkösautona tulevaisuudessakin.

Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat:
Seat Leon 1,0 tsi alle 40tkm ajettu hinta n. 14 000€
Ford Focus 1,0 EcoBoost 40tkm ajettu hinta n. 17 000€

Tällä hetkellä Seat on johdossa, mutta mielipiteet kiinnostaa aina?
Meillä emännällä on vm. 2019 ford focus 1.0 125hv 6 vaihteisella manuaalilla. Erittäin bensapihi kone, mutta jos valitsee automaattilaatikon ni kannattaa varautua paljon suurempaan kulutukseen. Meidän autossa on tuulilasinlämmitin ja ratinlämmitin jotka ovat aika kivoja. 3 ajomodea joista sport tietysti paras, ei tolla jalkoihin jää jos joku sitä luulee. Että hyvin on saatu tehoa noin pienestä koneesta. Toki fiestassa tuo varmaan toimii vielä paremmin.
 
Renault toi hieman myöhemmin samanlaiset pienehköt turbomoottorit ilman massiivista TSI mainostusta, samoin kuin DSG tyyliset vaihteistot, eikä maailma ole täynnä niiden omistajien itkuvirsiä.

Osaltaan johtuu siitä että myyntimäärät näissä on aivan minimalistisia isompien valmistajien myyntimääriin verraten.
That said, voisin kyllä ihan hyvin ajella uudella Megsulla, ei ne todennäköisesti sen huonompia ole kuin muutkaan. Ainoa mikä uusissa Raneissa stressaa on se että arvo laskee kuin lehmän häntä verraten valtamerkkeihin.

Pienenä offina se uusi Arkana on todella onnistuneen näköinen, harmi ettei sitä saa millään tolkullisella moottorilla.
 
Toyota ei liene ainakaan pohjoismaissa mitenkään pikkuturbojen kärkikastia myynneissä.
Tarkoitin nyt lähinnä vertailua vaikka VAG 1,0TSI tai Fordin 1,0 Ecoboostiin. -tai vaikka 1,4 turboihin. Kokonaismäärä kaikenmaailman vekottimien osalta ei kyllä kerro oikein mitään.

Katso nyt vaikka myyntilukuja VW Golf vs Renault Megane vaikkapa Euroopassa. Golfia myydään parissa kuukaudessa saman verrain kuin Meganea vuodessa.
 
Eikös siinä Renaultin 1.2 litrasessa turbokoneessa ole myös ollut paljon ongelmia jakoketjun ja öljynkulutuksen kanssa? Samaa konettahan löytyy esim. Nissaneista.
 
Eikös siinä Renaultin 1.2 litrasessa turbokoneessa ole myös ollut paljon ongelmia jakoketjun ja öljynkulutuksen kanssa? Samaa konettahan löytyy esim. Nissaneista.

Anekdootit on anekdootteja, mutta kaveri osti pari vuotta sitten silloin alle kaksi vuotta vanhan ja 60 tkm ajetun Rellun tuolla koneell. Alle vuoden sisään ostosta siinä piti koneelle tehdä joku monen tonnin remppa. Tarkempia detaljeja en nyt muista.
 
Toyota ei liene ainakaan pohjoismaissa mitenkään pikkuturbojen kärkikastia myynneissä.
Tarkoitin nyt lähinnä vertailua vaikka VAG 1,0TSI tai Fordin 1,0 Ecoboostiin. -tai vaikka 1,4 turboihin. Kokonaismäärä kaikenmaailman vekottimien osalta ei kyllä kerro oikein mitään.

Katso nyt vaikka myyntilukuja VW Golf vs Renault Megane vaikkapa Euroopassa. Golfia myydään parissa kuukaudessa saman verrain kuin Meganea vuodessa.
Golf 215k ja Megane 68k eli ei taida olla ihan kahdessa kuukaudessa. Ford näyttää myyvän saman verran kuin Renault tuon sivuston mukaan, mutta oliko sinulla jotain parempaa dataa tarjolla? Ihan oikeasti mielenkiinnosta ettei nyt jää väärää kuvaa vänkäämisestä.
 
Olis tarvetta vähän säästää autoilun kuluissa. Tällä hetkellä isoimmat kulut on lyhennyksissä ja vakuutuksessa.

Eli tällaista tarttis:

- Hintaa max 15 000 eur
- Automaatti tarttis olla
- Diesel, bensa, hybridi, kaikki käy
- Pääosin ajan yksin, välillä vaimo on kyydissä
- Pääosin kaupungissa pyörimistä
- Kerran viikossa (kesät ja talvet) 150 km suuntaansa töihin ja takaisin. Kokonaisuudessaan varmaan vuodessa noin 20 000 km
- Arvostetut ominaisuudet, ei pakolliset: Apple Carplay, tutkat eteen ja taakse, adaptiivinen vakkari ja kohtuullinen äänieristys. Tärkeintä kuitenkin luotettavuus ja edullisuus

Tarkoitus siirtyä sähköautoiluun muutaman vuoden päästä, että väliaikaratkaisua vaan haussa.
 
Olis tarvetta vähän säästää autoilun kuluissa. Tällä hetkellä isoimmat kulut on lyhennyksissä ja vakuutuksessa.

Eli tällaista tarttis:

- Hintaa max 15 000 eur
- Automaatti tarttis olla
- Diesel, bensa, hybridi, kaikki käy
- Pääosin ajan yksin, välillä vaimo on kyydissä
- Pääosin kaupungissa pyörimistä
- Kerran viikossa (kesät ja talvet) 150 km suuntaansa töihin ja takaisin. Kokonaisuudessaan varmaan vuodessa noin 20 000 km
- Arvostetut ominaisuudet, ei pakolliset: Apple Carplay, tutkat eteen ja taakse, adaptiivinen vakkari ja kohtuullinen äänieristys. Tärkeintä kuitenkin luotettavuus ja edullisuus

Tarkoitus siirtyä sähköautoiluun muutaman vuoden päästä, että väliaikaratkaisua vaan haussa.
Eli tarkoitus päästä rahoituksesta eroon ja pistää rahaa 10-15k käytettyyn autoon ja vain väliaikaisesti? Mikä auto tällä hetkellä käytössä, vuosimalli/merkki?
 
Eli tarkoitus päästä rahoituksesta eroon ja pistää rahaa 10-15k käytettyyn autoon ja vain väliaikaisesti? Mikä auto tällä hetkellä käytössä, vuosimalli/merkki?
2021 Honda Jazz. Hintaa oli 26k. Käteisellä maksoin about 10k. Lyhennys reilut 220 eur/kk ja 110 eur vakuutus. Mietin, että saisin 15k auton maksettua käteisellä ja otettua siihen hieman edullisemman vakuutuksen. Tuosta Hondasta saisi tällä hetkellä aika mukavan hinnan käytettynä ja käteen jäisi juuri tuo about 15k kun maksaisi rahoituksen pois.

Nyt kun ajattelen asiaa, saattaa minulla olla jonkinlainen ajatusharha näiden kulujen kanssa?
 
2021 Honda Jazz. Hintaa oli 26k. Käteisellä maksoin about 10k. Lyhennys reilut 220 eur/kk ja 110 eur vakuutus. Mietin, että saisin 15k auton maksettua käteisellä ja otettua siihen hieman edullisemman vakuutuksen. Tuosta Hondasta saisi tällä hetkellä aika mukavan hinnan käytettynä ja käteen jäisi juuri tuo about 15k kun maksaisi rahoituksen pois.

Nyt kun ajattelen asiaa, saattaa minulla olla jonkinlainen ajatusharha näiden kulujen kanssa?
En välttämättä pistäisi vaihtoon jos nykyinen muuten miellyttää. Se on kuitenkin uusi ja 15k:lla tuskin saa hyvää UUTTA autoa millä on mukava ajella 20tkm vuodessa jossa on adaptiiviset vakkarit ym. Toki jos riskit yllättävistä huolloista/rikkoutuneista osista ei haitanne niin tolla budjetilla varmaan saa paljon ajetun hyvillä varusteilla.
 
Olis tarvetta vähän säästää autoilun kuluissa. Tällä hetkellä isoimmat kulut on lyhennyksissä ja vakuutuksessa.

Eli tällaista tarttis:

- Hintaa max 15 000 eur
- Automaatti tarttis olla
- Diesel, bensa, hybridi, kaikki käy
- Pääosin ajan yksin, välillä vaimo on kyydissä
- Pääosin kaupungissa pyörimistä
- Kerran viikossa (kesät ja talvet) 150 km suuntaansa töihin ja takaisin. Kokonaisuudessaan varmaan vuodessa noin 20 000 km
- Arvostetut ominaisuudet, ei pakolliset: Apple Carplay, tutkat eteen ja taakse, adaptiivinen vakkari ja kohtuullinen äänieristys. Tärkeintä kuitenkin luotettavuus ja edullisuus

Tarkoitus siirtyä sähköautoiluun muutaman vuoden päästä, että väliaikaratkaisua vaan haussa.

Tuo vakuutus nyt on johonkin Jazziin aivan sikamaisen hintainen, jos se on tuon 110 € / kk, kyllä tuollainen Jazz pitäisi saada vakuutettua 600-800 € / vuosi hintaan.
Minulle LähiTapiolan laskuri antoi tuollaisen Jazzin vuosihinnaksi 650 € kaikilla herkuilla.

Jos haluat oikeasti säästää hyvän käsirahan siihen tulevaan sähköautoon, niin myyt Jazzin ja ostat tilalle jonkun 4000-7000 € hintaisen halpiksen esimerkiksi tällaisen Mondeon ja ajelet sillä kunnes sähkis on noudettavissa.

Muuten tuon Jazzin vaihtamisessa ei ole paljon järkeä, jos auto muuten miellyttää, jos vaihdat tuon liikkeessä, niin sinulle hyvitetään siitä noin 20 k€, tonni tai pari suuntaansa.
Sitten ostat todennäköisesti vanhemman 15 k€ hintaisen vaihdokin, josta saat parin vuoden kuluttua ehkä jotain 7-12 k€ väliltä, riippuen siitä mitä ostat ja mihin sen hävität.

Todennäköisesti parin vuoden kuluttua nyt autotehtaita vaivaavat uusien autojen toimitusvaikeudet ovat korjaantuneet ja autoliikkeet sekä häkkitarhat pullistelevat vaihtoautoja, jolloin hyvityshinta on taatusti huonompi kuin nyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom