Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.
No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.
Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
- farmari/suv
- tilava takakontti +500l
- Isofix takapenkeillä
- Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
- Automaattinen ilmastointi
- Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
- Bensakone
- Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
- Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?