Mikä auto minulle?

Myös kiihdytys 60->110 on kyllä useimmilla autoilla paljon fiksumpaa kolmosella kuin nelosella tai vitosella.

"ettei tarvi kierrättää turhaan" on täysin väärä ajattelumalli.

Ei kierrättämisessä ole mitään pahaa. Se on sitä moottorin normaalia käyttöä.

Väännättäminen on sille moottorille paljon haitallisempaa, eikä siitä moottorista lähde kuin murto-osa sen maksimitehosta jos sitä ei "kierrätä". Ja sitten jumitetaan siinä kun auto ei kiihdy kun ollaan aivan väärällä vaihteella.

Silloin joutuu turhaan vaihtamaan vaihdetta.

Eikö se riitä että tulee rampilta yli rajoituksen olevaa vauhtia?
 
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
 
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
Jos haluaa henkilöautopuolella pysyä, niin onhan noita "kolmirivisiä" esim. X90 Volvo (ekaa korimallia ainakin). Yhdellä puolitutulla on tuollainen ja kätevästi meni 6 muksua mukana kun kävi synttärijuhlille hakemassa... :D
 
No mietin kanssa noita esim XC90 ym. seitenpaikkaisia, mutta ongelma niissä on se että takakonttiin mahtuu aika huonosti tavaraa. esim. rattaat vie aika paljon tilaa nyt kun niitä tarvitsee taas kuljetella.
 
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?

Aika hurja hyppy vaihtaa suoraan pakuun. Onhan noita keskikokoisia perheautoja joissa on kolme erillistä penkkiä takana. Esim. Ford S-Max, Citroen (Grand) C4 Picasso ja vielä isompia kuten Ford Galaxy.

E: Mainitsitkin ison tavaratilan. Suosittelen silti testaamaan itse, yllättävän hyvin noihin mahtuu. Ainakin meidän Citroen Grand C4 Picassoon mahtui rattaat helposti, varmaan toisetkin olisi mennyt viereen.
 
Ford S-Max, Citroen (Grand) C4 Picasso ja vielä isompia kuten Ford Galaxy.
On noi pirssit kyllä aika härskin näköisiä... En tiiä, ilkiääkö noilla sitten ajaa.

Nykyinen auto VW Touareg ja siinä kuitenkin aika hulppeat istuintilat takana jos pistetään ihan aikuisia kyytiin. Takakontti on se heikoin lenkki, jos lähtee vaikka viikoksi lappiin ym.
 
On noi pirssit kyllä aika härskin näköisiä... En tiiä, ilkiääkö noilla sitten ajaa.

Nykyinen auto VW Touareg ja siinä kuitenkin aika hulppeat istuintilat takana jos pistetään ihan aikuisia kyytiin. Takakontti on se heikoin lenkki, jos lähtee vaikka viikoksi lappiin ym.

VAG on siis tuttu juttu, ja tiedostat riskit - mitä toki voi olla yhtälailla noissa muissa mitä mainittu. Mistä näistä ikinä tietää.

Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?

Koska sitä tilaa ei ole oikeastaan koskaan ainakaan liikaa niin mikseipä tuollainen tilaratkaisu. Melkein järjestäänhän nuo on entisiä takseja ja kilsat sen mukaisia, tosin varmaan kyllä hyvin huollettuja. Vito tai Sprinter ehkä jos kestää sen että ruoste hyökkää jossain kohtaa. Jotain muuta pahaahan noistakin löytää, mutta riskit ne melkein kaikissa vehkeissä, varsinkin kun tässä kategoriassa on vaihtoehdot vähissä.
 
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa. Kuulostaa että joko autossa tai kuskissa on vikaa jos tuolla ei mäkeä pääse mukavasti ylös?
 
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa. Kuulostaa että joko autossa tai kuskissa on vikaa jos tuolla ei mäkeä pääse mukavasti ylös?
No jos kone vääntää, niin sitten se paska kytkin. Todennäköisesi molemmat. Jotain softakorjaustahan tuohon oli jouduttu tekemään kenguru-moodin takia.Kuten kirjoitin, alhaalla ei vääntänyt, meinas aina sammua. Ylempänä taas helvetti irti. Ok alue surkean kapea.
 
No jos kone vääntää, niin sitten se paska kytkin. Todennäköisesi molemmat. Jotain softakorjaustahan tuohon oli jouduttu tekemään kenguru-moodin takia.Kuten kirjoitin, alhaalla ei vääntänyt, meinas aina sammua. Ylempänä taas helvetti irti. Ok alue surkean kapea.
Ok, kuulostaa että tuossa yksilössä on jotain vialla.
Fordin kytkin on ainakin pakettiautoissa todella hyvä, henkilöautoista ei itsellä ole kokemusta tällä vuosituhannella.
 
Jos haluaa henkilöautopuolella pysyä, niin onhan noita "kolmirivisiä" esim. X90 Volvo (ekaa korimallia ainakin). Yhdellä puolitutulla on tuollainen ja kätevästi meni 6 muksua mukana kun kävi synttärijuhlille hakemassa... :D
Jos jakkarat ja tilat eivät ole sellaiset, että sinne kolmannelle penkkiriville lapsi tai aikuinen ei mene "heittämällä" ilman ongelmia(ja konttiin jää riittävästi tilaa), kannattee suosiolla ottaa isompi. Nm. Xsara picasso > 807 pösö > vito. Toki istujamäärätkin kasvaneet vaihdoksien välillä, mutta jakkarapaikat olisivat riittäneet 807:ssakin. Lyhyet matkat menevät vaikka minkälaisessa kulkineessa, mutta riittävät tilat säästävät omaa ja lasten mielenterveyttä pitemmillä matkoilla.
 
Ok, kuulostaa että tuossa yksilössä on jotain vialla.
Fordin kytkin on ainakin pakettiautoissa todella hyvä, henkilöautoista ei itsellä ole kokemusta tällä vuosituhannella.

Meidän firmalla on 2017? Mallinen transit custom dieselinä ja siinä on vastaavia ominaisuuksia...kun nostat kytkintä, automatiikka nostaa kierroksia ja sitten loikataan...ja samassa hetkessä pysähdytään ja vähänkin kaasua painamalla taas loikataan mutta ei sitä tehoa sitten olekkaan.

Softapuolen korjauksella varmasti saisi tuon ominaisuuden pois, todella veemäinen ajettava kaupungissa jossa joutuu vaihteiden kanssa pelaamaan, joko sammuu risteykseen pienestä vauhdista tai meinaa ajaa edellä menevän päälle kun ryntää pienelläkin kaasunpainalluksella.
 
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa.

Jotain lähdettä tälle väitteelle?

Alavääntö on aivan eri asia kuin maksimivääntö.

Ja kun puhutaan liikkeellelähtemisestä niin siinä tilanteessa se turbo ei ole vielä herännyt eikä siitä ole mitään apua.

Se turbo tyypillisesti herää vasta jossain 2000 rpm:ssä, ja sielläkin viiveellä.

Liikkeellelähtötilanne on aivan eri tilanne kuin esim. perävaunin hinaaminen ylämäkeen liian isolla vaihteella (jossa turbo voi pitää maksimipaineensa).
 
Viimeksi muokattu:
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa. Kuulostaa että joko autossa tai kuskissa on vikaa jos tuolla ei mäkeä pääse mukavasti ylös?
Kvarkki ilmeisesti tarkoitti käyntinopeuksia 800-1200 rpm, koska puhui "kytkimen kyttäämisestä". Ecoboost 1.0 vääntää valmistajan haavegraafien mukaan 100 Nm@1000 rpm - oikeassa elämässä selvästi alle sadan. Normaali 1,8 l vapari vääntää 115-135 Nm@1000 rpm, eli on tuntuvasti helpompi ajaa tyhjäkäynnin lähistöllä. Sitten taas turbon herättyä parin tonnin kieppeillä ecoboost on vahvempi.
 
Onneksi on aina ollut sen verran adaptiiviset jalat sekä kytkimen, että kaasun osalta, että mitään vääntöjä ei ala edes miettimään vaan etenee automaattisesti halutulla ripeydellä. Ihan autoista ja tehoista riippumatta.
 
Jotain lähdettä tälle väitteelle?

Alavääntö on aivan eri asia kuin maksimivääntö.

Ja kun puhutaan liikkeellelähtemisestä niin siinä tilanteessa se turbo ei ole vielä herännyt eikä siitä ole mitään apua.

Se turbo tyypillisesti herää vasta jossain 2000 rpm:ssä, ja sielläkin viiveellä.

Liikkeellelähtötilanne on aivan eri tilanne kuin esim. perävaunin hinaaminen ylämäkeen liian isolla vaihteella (jossa turbo voi pitää maksimipaineensa).

Tuossa esimerkiksi 1.8 litraisen Opelin vääntökäyrä. Huomattavasti huonommin tuo vapari vääntää heti tyhjäkäynniltä, jo 1300rpm/min ero on selkeä turbon hyväksi. Ainakin manuaalivaihteisella on aina tuon verran kierroksia kun lähdetään liikkeelle, mutta ilmeisesti tämä ei jostain syystä kongretisoidu helppona liikkeellelähtönä Fordin tapauksessa.

Screenshot_20191124_105203_com.android.chrome.jpg Screenshot_20191124_105108_com.android.chrome.jpg
 
Meidän firmalla on 2017? Mallinen transit custom dieselinä ja siinä on vastaavia ominaisuuksia...kun nostat kytkintä, automatiikka nostaa kierroksia ja sitten loikataan...ja samassa hetkessä pysähdytään ja vähänkin kaasua painamalla taas loikataan mutta ei sitä tehoa sitten olekkaan.

Softapuolen korjauksella varmasti saisi tuon ominaisuuden pois, todella veemäinen ajettava kaupungissa jossa joutuu vaihteiden kanssa pelaamaan, joko sammuu risteykseen pienestä vauhdista tai meinaa ajaa edellä menevän päälle kun ryntää pienelläkin kaasunpainalluksella.
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta ajettavalta.
Meillä on töissä 2010 vuosimallin Transit 2,5 litraisella viisipyttyisellä koneella, tuo on todella helppo ajettava kaupungissa ja kytkin tuntuma on "looginen". Dsg Transportter onkin tarina erikseen, varsinkin ylämäkeen peruuttaminen kärrin kanssa on melkoista sähläämistä..
 
Tuossa esimerkiksi 1.8 litraisen Opelin vääntökäyrä. Huomattavasti huonommin tuo vapari vääntää heti tyhjäkäynniltä, jo 1300rpm/min ero on selkeä turbon hyväksi. Ainakin manuaalivaihteisella on aina tuon verran kierroksia kun lähdetään liikkeelle, mutta ilmeisesti tämä ei jostain syystä kongretisoidu helppona liikkeellelähtönä Fordin tapauksessa.

Screenshot_20191124_105203_com.android.chrome.jpg Screenshot_20191124_105108_com.android.chrome.jpg
Nuo ovat juuri niitä viivottimella piirrettyjä haavegraafeja. Tässä TM:n 60 tkm-käyttötestin yhteydessä dynotettuja käyriä '12 1,6 Ecoboost vs. Opel '04 1,8. Vielä @1500 rpm vapari on turboa vahvempi, 120 Nm vs. <120 Nm, vaikka tässä Ecoboostissa on peräti 60 % enemmän iskutilavuutta kuin puheena olevassa 1,0:ssa. Jos ekstrapoloi, niin @1000 rpm Opel vääntää >80 Nm ja Ford <80 Nm.

Kvarkin tapaus oli:
-liikkeellelähtö ylämäessä
-välittömästi käännös vielä jyrkempään ylämäkeen
-tämä kaikki liukkaalla alustalla

Silloin ei käännöksen jyrkkyydestä/tilan ahtaudesta/liukkaudesta riippuen välttämättä voi ajaa sellaisilla kierroksilla, että turbo olisi hereillä. Muuten sutii tai puskee.

Screenshot_20191124-112944.png Screenshot_20191124-112840.png
 
Fordissa on ilmeisen huonosti toteutettu luistonesto ja tasauspyörästö jos 80nm vääntö ei riitä liukkaan mäen nousemiseen?
En muista että ikinä olisi luistonestolla varustetulla autolla tarvinnut pitää kierroksia tyhjäkäynnin tuntumassa sen takia että renkaiden pito meinaa loppua? Oma lähestymistapa edellä mainitussa liukkaassa mäessä on antaa vain kaasua, luistonesto kyllä estää turhan revittelyn/puskemisen ja samalla kierrokset pysyvät reilusti tyhjäkäynnin yläpuolella.
Fordista tosin ei ole kokemusta, n.10 muun valmistajan toteutuksesta on.
 
Tää ylämäkitapaus ehkä ainoa jossa joutuisi käyttämään käsijarrua jalkajarrun sijaan liikkellelähdössä. Sopiva pintakaasu, haetaan kytkintuntuma, käsijarru pois ja sitten vaan kytkimellä annostellen sopivaa lähtöä tekemään. Miten tuossa voi epäonnistua jos muistaa pitää pintakaasun :confused:
 
Fordissa on ilmeisen huonosti toteutettu luistonesto ja tasauspyörästö jos 80nm vääntö ei riitä liukkaan mäen nousemiseen?
En muista että ikinä olisi luistonestolla varustetulla autolla tarvinnut pitää kierroksia tyhjäkäynnin tuntumassa sen takia että renkaiden pito meinaa loppua? Oma lähestymistapa edellä mainitussa liukkaassa mäessä on antaa vain kaasua, luistonesto kyllä estää turhan revittelyn/puskemisen ja samalla kierrokset pysyvät reilusti tyhjäkäynnin yläpuolella.
Fordista tosin ei ole kokemusta, n.10 muun valmistajan toteutuksesta on.
Jos nyt kuitenkin jättäisit skenaariot kehittämättä, kun liikkeelle lähtemisestä oli kyse. Kuten tuossa toinenkin kuvaili, auto vaan oli uskomattoman vaikea liikkeelle lähdettävä. Kone, kytkin ja pienet vaihteet eivät mitenkään järjevästi toimineet yhdessä. Ongelma korostui tuossa loivassa ylämäessä. Ei mitään tarvetta käsijarrulle ko. kohdassa ”normaalilla” autolla.
 
Kvarkki ilmeisesti tarkoitti käyntinopeuksia 800-1200 rpm, koska puhui "kytkimen kyttäämisestä". Ecoboost 1.0 vääntää valmistajan haavegraafien mukaan 100 Nm@1000 rpm - oikeassa elämässä selvästi alle sadan. Normaali 1,8 l vapari vääntää 115-135 Nm@1000 rpm, eli on tuntuvasti helpompi ajaa tyhjäkäynnin lähistöllä. Sitten taas turbon herättyä parin tonnin kieppeillä ecoboost on vahvempi.
En nyt muista mitä kierrokset oli, mutta normaalit minimit mitä liikkeelle lähdössä käytetään. Kierrosten nostamiseen kytkintä vapauttaen se sitten kusi. Liian vähän kaasua suhteessa vapautukseen, kone kyykkää. Liikaa, niin ryntää ja monesti kyykkää sen jälkeen. Ja sit taas ryntää. Raja näiden kahden välillä veitsenterävä. Ihan samanlaista sählinkiä, kun pistää autokoululaisen asialle 1. kertaa. Tätä kun tässä on keskusteltu, niin olen kallistumassa sen puolelle, että ko. auton moottorin ohjaussoftassa taisi olla muutama bitti poikittain... Ehkä joka paska anti-stall ”feature”?
 
Meidän firmalla on 2017? Mallinen transit custom dieselinä ja siinä on vastaavia ominaisuuksia...kun nostat kytkintä, automatiikka nostaa kierroksia ja sitten loikataan...ja samassa hetkessä pysähdytään ja vähänkin kaasua painamalla taas loikataan mutta ei sitä tehoa sitten olekkaan.

Softapuolen korjauksella varmasti saisi tuon ominaisuuden pois, todella veemäinen ajettava kaupungissa jossa joutuu vaihteiden kanssa pelaamaan, joko sammuu risteykseen pienestä vauhdista tai meinaa ajaa edellä menevän päälle kun ryntää pienelläkin kaasunpainalluksella.
Tuollaisella olen ajanut eikä liikkeellelähdössä ollut mitään vaikeuksia.
 
Pikkuautoissa vaihtoehtoa Fiestan Activelle? Fiestaan saa aika hyvät varusteet, aktiivisella, merkkitunnistuksella varustetulla vakkarista lämpölasiin ja rattiin.
 
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
7-paikkainen caddy maxi on myös hyvä vaihtoehto. Se on uutena kuitenkin puolta halvempi mitä tommonen transporter/caravelle. Uusimmat on jopa ihan siedettävän näköisiä
 
Pikkuautoissa vaihtoehtoa Fiestan Activelle? Fiestaan saa aika hyvät varusteet, aktiivisella, merkkitunnistuksella varustetulla vakkarista lämpölasiin ja rattiin.

Aika vaikea on Fiestaa vastaan kilpailla tuossa kokoluokassa, varustelut ja fiilis ohjaamossa on ainakin minusta selkeästi koko- ja hintaluokkaa korkeammasta autosta. Lisäksi EcoBoost kuljettaa Fiestaa ihan kivasti jopa automaattina ja ajaminen on jopa mukavaa. Harkitsin vakavasti keväällä Fiestaa ja Focustakin, mutta Civic vei lopulta voiton.
 
Kiitokset vinkeistä! Pitänee tutustua näihin ranskalaisiin ja T-crossiin.

Hinta tietenkin tulee heti specsien jälkeen määräävänän tekijänä. Fiestan sai lisävarusteilla 25k hintaan. Fordilla nollakorkoa ja muuta alennusta nyt tarjolla.
 
Pari sivua keskustelua siitä millä vaihteella pitäisi ajella yms. Melkoista.
Tähän liittyen kysymys, että miksihän Suomessa suositaan yhä manuaalivaihteita? Itse en ostaisi enää koskaan manuaalivaihteista autoa. Jos yhtään tarttee kaupungissa ajella, niin on automaatti vaan niin paljon mukavampi ja vaivattomampi. Ja samaa on sanonut ihan jokainen tuttu, joka on yhden automaattivaihteisen valinnut. Ei ole kukaan manuaaliin enää palannut.

Sitten sellainen juttu auton hankinnassa, josta vähemmän puhutaan eli yleinen laatuvaikutelma. Keskustelu tuntuu keskittyvän pääosin moottoreihin, vaihteihtoihin jne. Meillä vaihtui Volvo Toyotaan ja kyllä tuossa yleisessä laadussa tuli takapakkia, vaikka autoilla on ikäeroa 10 vuotta. Kaikki kytkimet, kahvat, penkit jne. tuntuu Toyotassa todella rimpuloille Volvoon verrattuna. Eli tällaistakin kannattaa miettiä, jos asialla on yhtään merkitystä. Ihan tyytyväinen olen autoon ollut, mutta jos vastaava malli olisi löytynyt vaikka Volvolta ja hinnassa ei olisi ollut ihan valtavaa eroa, niin tuskin olisi Toyotaa tullut taloon.
 
Ite kun koeajoin fiestan niin aika meluisa vaikutelma jäi verrattuna poloon. Sisältä polo myös siistimpi imo, joskin kaikkia mainitsemiasi varusteita siihen ei saa. Disclaimerina fiesta oli ST line 17 tuumaisilla vanteilla
 
Tähän liittyen kysymys, että miksihän Suomessa suositaan yhä manuaalivaihteita? Itse en ostaisi enää koskaan manuaalivaihteista autoa. Jos yhtään tarttee kaupungissa ajella, niin on automaatti vaan niin paljon mukavampi ja vaivattomampi. Ja samaa on sanonut ihan jokainen tuttu, joka on yhden automaattivaihteisen valinnut. Ei ole kukaan manuaaliin enää palannut.

Olisiko syynä hinta?

Itse ajan yksivaihteisella autolla tällä hetkellä mutta välillä tulee fiilis että olisi kiva manuaaliaskiakin hämmentää. Tulevaisuudessa saa olla tyytyväinen jos pääsee edes ohjaamaan kun kuljettajista tulee matkustajia.
 
Korjauskustannukset ja kestävyys. Kun autolla on ikää 10 vuotta ja mittarissa 500tkm ja aika myydä se eteenpäin, kiertäisin itse ostajana tomaattilaatikoilla varustetut kaukaa, mutta vastaavan manuaalin ostamista en epäröisi hetkeäkään.
 
Täällä pohditaan Teslaa taloon, S-malleja käytettynä suht paljon tarjolla nykyään.

Nykyisessä Bemarissa (X-drive 520Diesel -14) 170th lasissa ja kiertoon pitäs laita enne 200th saavutusta.

Rouva innostunut myös nyt ajatuksesta, vielä ku sais koeajettua. (Ei Kuusamon talousalueella oikein ole teslaa tarjolla liikkeissä, syrjäseutujen ongelma)

Tuleekohan tuo halvemmaksi ajaa?
vero on ainakin pienempi , 40th tulee vuodessa helposti. Bmw on ollut melko kallis huoltaa ja 4 vedon rempat on maksanu kivasti.
 
Täällä pohditaan Teslaa taloon, S-malleja käytettynä suht paljon tarjolla nykyään.

Nykyisessä Bemarissa (X-drive 520Diesel -14) 170th lasissa ja kiertoon pitäs laita enne 200th saavutusta.

Rouva innostunut myös nyt ajatuksesta, vielä ku sais koeajettua. (Ei Kuusamon talousalueella oikein ole teslaa tarjolla liikkeissä, syrjäseutujen ongelma)

Tuleekohan tuo halvemmaksi ajaa?
vero on ainakin pienempi , 40th tulee vuodessa helposti. Bmw on ollut melko kallis huoltaa ja 4 vedon rempat on maksanu kivasti.
Käykää koeajamassa myös Model 3. Voi sitten verrata että onko 3 vai S parempi. Itse en ole noita ajanut.
 
Model 3 menee yli budjetin. (ei ole viel käytettyä tarjolla)

50th kohdalla alkaa olla kipuraja.
Mikä on tämä "th"-lyhenne? On vaikea suositella, kun kilometrejä tulee nykyisin vuodessa 40th, aiemmalla on kilometrejä 170th, 50th on kipuraja johonkin (?)
Onko nyt niin, että haluat sähköauton alle 50 t€, jolla ajetaan 40 tkm/vuosi? Jos näin, eikö kannattaisi harkita kuitenkin hybridiä?
 
Tuossa esimerkiksi 1.8 litraisen Opelin vääntökäyrä. Huomattavasti huonommin tuo vapari vääntää heti tyhjäkäynniltä, jo 1300rpm/min ero on selkeä turbon hyväksi. Ainakin manuaalivaihteisella on aina tuon verran kierroksia kun lähdetään liikkeelle, mutta ilmeisesti tämä ei jostain syystä kongretisoidu helppona liikkeellelähtönä Fordin tapauksessa.
Eiköhän maksimiväännöt (=kaasu pohjassa) riitä liikkeellelähtöön millä tahansa koneella, oli turboviivettä tai ei. Eli enennemmin väittäisin tuon liittyvän moottorinohjaukseen.

Mutulla esim. jos sytysennakko on optimoitu mahdollisiman alhaiselle kulutuksella tyhjäkäynnillä (ja tyhjäkäyntikierroksetkin on matalat), niin eikös se saa juurikin aikaan sen, että tehon tarpeen muutoksiin ei pystytä reagoimaan yhtä herkästi. Joku paremmin asiasta perillä oleva voinee korjata tai vahvistaa.
 
Eiköhän maksimiväännöt (=kaasu pohjassa) riitä liikkeellelähtöön millä tahansa koneella, oli turboviivettä tai ei. Eli enennemmin väittäisin tuon liittyvän moottorinohjaukseen.

Mutulla esim. jos sytysennakko on optimoitu mahdollisiman alhaiselle kulutuksella tyhjäkäynnillä (ja tyhjäkäyntikierroksetkin on matalat), niin eikös se saa juurikin aikaan sen, että tehon tarpeen muutoksiin ei pystytä reagoimaan yhtä herkästi. Joku paremmin asiasta perillä oleva voinee korjata tai vahvistaa.
Liian monta muuttujaa. Onko rajusti ahdettu, onko monta pyttyä, onko ahtimia yksi vai enemmän, eko vai teho ajatuksena jne jne.
 
Mikä on tämä "th"-lyhenne? On vaikea suositella, kun kilometrejä tulee nykyisin vuodessa 40th, aiemmalla on kilometrejä 170th, 50th on kipuraja johonkin (?)
Onko nyt niin, että haluat sähköauton alle 50 t€, jolla ajetaan 40 tkm/vuosi? Jos näin, eikö kannattaisi harkita kuitenkin hybridiä?

50 tuhatta euroa. Ei ole tonnin parin päälle mutta noin hinta.

Käytettyjä S malleja katseltu, näkys olevan 50-60 välissä ihan mielenkiintoisia vermeitä.

Uusi 3malli on kuiten nelivetona yli 60 tuhatta euroa :O
 
Moi!
Tällä hetkellä käytössä -05 Kia Cerato, kaikin puolin toimiva peli ei mitään valittamista, mutta alkoi pieni auto kuume iskeä. Eri auto merkkejä/malleja selaillut laidasta laitaan ja vastaan tuli omaan silmään miellyttävä Skoda Fabia Combi. Näyttäisi kuvien perusteella tarpeeksi tilavalta autolta juuri tämän hetkisen elämän tilanteen kannalta, sekä tulevaa ajatellen. Skodan sivulla oli todella selkeä ja helppo ”rakenna oma” auto josta saa valita varustepaketin, metallivärin (vihreän tietysti) sekä erikoisvanteet sun muuta kivaa. Joten varmaan kääntyisin suoraan tuohon aivan uuden auton rakentamiseen että saa mieleisen.

Itse asiaan. Onko kellään kokemuksia Skoda:sta näin yleisesti? :)
 
Skoda on nykyään liian hyvä, syö myyntiä pois volkkarilta ja Audilta. Moottoreita ja vaihteistoja toki löytynee jota kannattaa vältellä, mutta yleinen laatuvaikutelma on ihan ok.
 
Moi!
Tällä hetkellä käytössä -05 Kia Cerato, kaikin puolin toimiva peli ei mitään valittamista, mutta alkoi pieni auto kuume iskeä. Eri auto merkkejä/malleja selaillut laidasta laitaan ja vastaan tuli omaan silmään miellyttävä Skoda Fabia Combi. Näyttäisi kuvien perusteella tarpeeksi tilavalta autolta juuri tämän hetkisen elämän tilanteen kannalta, sekä tulevaa ajatellen. Skodan sivulla oli todella selkeä ja helppo ”rakenna oma” auto josta saa valita varustepaketin, metallivärin (vihreän tietysti) sekä erikoisvanteet sun muuta kivaa. Joten varmaan kääntyisin suoraan tuohon aivan uuden auton rakentamiseen että saa mieleisen.

Itse asiaan. Onko kellään kokemuksia Skoda:sta näin yleisesti? :)

Jos nyt on -05 Kia, niin kuinka pitkään ajattelin Skodalla ajaa? Näistä kun ei uusista tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

https://bbs.io-tech.fi/threads/vag-autojen-monet-ongelmat.56517/unread

Tuossa vähän lähihistoriaa kuitenkin.

Varmaan kannattaa ottaa kaikki lisätakuut mitä löytyy, ja sitten jos vielä päädyt tuon ostamaan, niin seurailemaan mitä rintamalla tapahtuu.
Deltan hinnoitteluun ja asenteeseen jos olet jo tottunut, niin tarvittaessa Helkama-auto on aivan yhtä takakireä maahantuojana. Olihan tuossa lirpakkeessa joku uudehko skoda mistä maalit lähteneet kynnyksen puolelta ja maahantuoja kanta oli kai käyttäjän virhe. Ja tietty takavuosien öljynsyönnit, jakoketjut, porsiva DSG ja tietenkin sähköviat pikkuvikoina päälle.

Sitten jos kakka osuu tuulettimeen ja alkaa tyyppivikoja ilmestyä, niin käytetystähän ei sitten pääse eroon muuten kun vaihtamalla saman merkkiseen kun ei muualle kelpaa. Kristallipalloa ei ole, mutta hieman varauksella.
 
Jos nyt on -05 Kia, niin kuinka pitkään ajattelin Skodalla ajaa? Näistä kun ei uusista tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

https://bbs.io-tech.fi/threads/vag-autojen-monet-ongelmat.56517/unread

Tuossa vähän lähihistoriaa kuitenkin.

Varmaan kannattaa ottaa kaikki lisätakuut mitä löytyy, ja sitten jos vielä päädyt tuon ostamaan, niin seurailemaan mitä rintamalla tapahtuu.
Deltan hinnoitteluun ja asenteeseen jos olet jo tottunut, niin tarvittaessa Helkama-auto on aivan yhtä takakireä maahantuojana. Olihan tuossa lirpakkeessa joku uudehko skoda mistä maalit lähteneet kynnyksen puolelta ja maahantuoja kanta oli kai käyttäjän virhe. Ja tietty takavuosien öljynsyönnit, jakoketjut, porsiva DSG ja tietenkin sähköviat pikkuvikoina päälle.

Sitten jos kakka osuu tuulettimeen ja alkaa tyyppivikoja ilmestyä, niin käytetystähän ei sitten pääse eroon muuten kun vaihtamalla saman merkkiseen kun ei muualle kelpaa. Kristallipalloa ei ole, mutta hieman varauksella.
Alustavasti ainakin se 3-5vuotta. Riippuu siitä kuinka hyvin se pelaa. Aikaisemmat autot on olleet näitä kolaroituja joista saanut halvalla meno pelin, perhe piirissä kun on automekaanikko. Totuus on se että kaikissa autoissa on omat vikansa ja niin tulee aina olemaan. Ei ole toistaiseksi tarvinnut ikinää käyttää autoa missään liikkeessä huollossa, mutta kyllähän tuo uusi auto helpottaisi entisestään kun olisi takuullinen, ja vuosi huollot hoitaisi ihan merkkiliikkeessä. :)
 
Alustavasti ainakin se 3-5vuotta. Riippuu siitä kuinka hyvin se pelaa. Aikaisemmat autot on olleet näitä kolaroituja joista saanut halvalla meno pelin, perhe piirissä kun on automekaanikko. Totuus on se että kaikissa autoissa on omat vikansa ja niin tulee aina olemaan. Ei ole toistaiseksi tarvinnut ikinää käyttää autoa missään liikkeessä huollossa, mutta kyllähän tuo uusi auto helpottaisi entisestään kun olisi takuullinen, ja vuosi huollot hoitaisi ihan merkkiliikkeessä. :)

Mahtuu takuuseen, Skodaan ulkomuistista saa viiden vuoden takuun. Yks kaveri osti joku aika sitten jonkun uuden skodan jonkun mukamaasturin. Oli kai unohtanut entisen octaviansa missä ei muuta ollutkaan kun vikaa...

Mitenkä Kia Ceed wagon, jos siis wagon on se tarve? Siinä parinkympin luokassa skodan kanssa tai vähän yli, pidempi takuu ja onhan se nyt vähän parempi:) Tai jos pienemmällä pärjää niin Rio, tai Hyundai i20, tai miksei i30 - mitkä nyt on sukulaismalleja.
 
Mahtuu takuuseen, Skodaan ulkomuistista saa viiden vuoden takuun. Yks kaveri osti joku aika sitten jonkun uuden skodan jonkun mukamaasturin. Oli kai unohtanut entisen octaviansa missä ei muuta ollutkaan kun vikaa...

Mitenkä Kia Ceed wagon, jos siis wagon on se tarve? Siinä parinkympin luokassa skodan kanssa tai vähän yli, pidempi takuu ja onhan se nyt vähän parempi:) Tai jos pienemmällä pärjää niin Rio, tai Hyundai i20, tai miksei i30 - mitkä nyt on sukulaismalleja.
Kai sekin hyvä vaihtoehto. Miellyttää vaan omaa silmää tuo fabia. :D
skoda.jpg
 
Kia ceed sw kannattaa käydä testaamassa,itsellä on ollut vuodesta 07 ja on ylivoimaisesti vähävikaisin ja halvin kaikista mitä on ollut minulla ja lähipiirissä käytössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 214
Viestejä
4 472 629
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom