VAG autojen monet ongelmat

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 056
Ketjun aloittajan tunnus poistettu, alkuperäinen keskustelunavaus:

---


Kaikkihan tietää volkkarin paskat jakopäät ja jatkuvasti hajoilevat DSG vaihteistot ja järjetön öljynsyöntikään ei mikään yllätys kyseisen konsernin moottoreissa ole monien muiden vikojen lisäksi ole.

TM tehnyt jutun tuosta öljynsyönnistä. Onko kellään tunnareita tuonne, niin voisi postata mitä saivat siitä selville.

Volkswagen-konsernin EA888-bensiinimoottorit ovat öljysyöppöjä - Tekniikan Maailma purki moottorin ja selvitti miksi - Tekniikanmaailma.fi
 
Lyhyesti: EA888 moottorissa on ollut suunnitteluvirhe männänrenkaissa, karsta tukkii öljyrenkaan ja öljy alkaa päästä männänrenkaiden ohi palotilaan. Tähän päälle kampikammion puutteellinen huohotus ja pitkä öljynvaihtoväli. Koskee erityisesti vm 2009-2011 1.8 ja 2.0 TFSI moottoreita.
 
Täytyy ihmetellä, että miksi ihmiset ovat valmiita laittamaan rahaa kiinni noihin vehkeisiin. Kusetetaan asiakasta, tehdään sutta ja sekundaa ja sitten yritetään laittaa asiakas maksamaan. Tutuilla oli päästöhuijaus-Polo ja kovin yrittivät korjaamolla laittaa asiakkaalle laskun koko korjauskeissistä. Maailmassa on paljon muitakin automerkkejä, mutta silti jotkut haluaa ostaa näitä.
 
Täytyy ihmetellä, että miksi ihmiset ovat valmiita laittamaan rahaa kiinni noihin vehkeisiin.

Kai niissä sitten on jotain tehty oikeinkin? Elämä on valintoja, voi ottaa riskin ostamalla Audin ja sitten vituttaa jos se menee rikki. Riskitön vaihtoehto on ostaa vaikka Tojota, ei varmasti mene rikki ja ihan takuulla vituttaa joka päivä kun sillä joutuu ajamaan.

No mutta vakavasti puhuen, en minäkään ymmärrä miksi joku käytettynä ostaisi auton jossa on toisen sukupolven versio EA888 moottorista, kyllä siinä kerjätään vahvasti ongelmia.
 
Uuden ostajan ymmärtää helposti kun saa ihan kivat ominaisuudet esim. quattro audi, käytetyn ostajaa vähän vaikeampi ymmärtää. Paljon varmasti tietämättömiä ja toisen on vain pakko saada se audi ja on valmis ottamaan riskin, että napsahtaa. Tunteella mennään ja toivotaan parasta. Ja asiantuntija sitten välttää ongelman moottorikoodista tarkistamalla.
 
Riskitön vaihtoehto on ostaa vaikka Tojota, ei varmasti mene rikki ja ihan takuulla vituttaa joka päivä kun sillä joutuu ajamaan.

Niin no. Kaveri osti kuukausi sitten Auriksen. Vm 2015 ja 1,2t koneella. Aivan helvetin hyvä ajaa. Ensimmäinen tojo, jossa on oikeasti hyvät penkit. Omasta mielestä mukavampi ja hauskempi, kuin vuoden uudempi V40 D2. Mutta mielipiteet ovat kuin... jne. Jos kymmenen vuoden sisään VAGilta tulee DSG-ongelmat, jakoketjuongelmat, päästöhuijaus ja öljynsyönti, niin saa aika kujalla olla, että laittaa rahansa tuollaiseen. Ymmärtäisin, jos valmistaja ottaisi vastuun virheistään ja maksaa kaiken, mutta kun totuus on ihan toinen.
 
Päästöhuijauksen korjaaminen. Sitä en tiedä miten se korjattiin tai "korjattiin", mutta saivat jonkun aikaa taistella kuka maksaa kustannukset.

Aivan höpöhöpöä. Kutsukampanjasta ei laskuteta asiakasta. Lisätyöt on erikseen.
 
Päästöhuijauksen korjaaminen. Sitä en tiedä miten se korjattiin tai "korjattiin", mutta saivat jonkun aikaa taistella kuka maksaa kustannukset.
Joopa joo ja lehmät lentää. Mitä omassa tuttava- ja perhepiirissä noita päästöhuijauskorjaukseen joutuneita autoja on ollut niin kaikki on mennyt ongelmitta ja annettu sijaisautotkin kustannuksitta käyttöön. Faija taisi saada jonkun alennuskortinkin seuraavaa määräaikaishuoltoa varten.

Niin no. Kaveri osti kuukausi sitten Auriksen. Vm 2015 ja 1,2t koneella. Aivan helvetin hyvä ajaa. E
En tiedä millä ritsoilla olet tottunut ajamaan, mutta ei tuo kyllä ole "helvetin hyvä" ajaa. Ihan ok käyttöpeli, mutta ei tosiaankaan hauska tai tunnokas.
 
Viimeksi muokattu:
No jos vuoden vanha v40 on ritsa, niin sitten. Ja vaikka teidän mielestä puhuisin paskaa, niin silti noita vikoja yritetään laittaa asiakkaan piikkiin. Siellä on silti ne kolme muuta tyyppivikaa. Kyse ei ole kuitenkaan satasen vetonivelestä, vaan tuhansien eurojen koneremppa. Mutta ostakaa vaan vaginoita, muut saa nauraa kun lukee teidän itkuja kun vehkeet hajoaa ja valmistaja ei ota vastuuta.
 
Sulla ei taida kuitenkaan olla mitään omakohtaisia kokemuksia? Kyllä noihin ns. tyyppivikoihin saa aina hyvät vastaantulot (100%) kunhan huoltohistoria on autolla kunnossa.
 
Tämä testi oli kyllä mielenkiintoinen, kun välillä tuntuu siltä, että nämä VAG-ongelmat ovat käsienheiluttelua, kun valmistaja ei tietenkään kerro mitään.
 
Sulla ei taida kuitenkaan olla mitään omakohtaisia kokemuksia? Kyllä noihin ns. tyyppivikoihin saa aina hyvät vastaantulot (100%) kunhan huoltohistoria on autolla kunnossa.

Ja pitääkö aina olla omakohtaista kokemusta, jotta voi ottaa osaa keskusteluun ja tuoda julki omat mielipiteet? Eiköhän netti ole täynnä juttuja noista ongelmista ja omistajien kertomuksia. Tuohon päästöhuijasepisodiin vielä, että nuori 25v vuotias blondi naishenkilö oli vienyt auton korjaamolle ja yrittivät laskuttaa tuosta päästökorjauksesta. Lopulta se meni korjaamon piikkiin, kun hänen isä kävi keskustelemassa. Samanlainen episodi, kun tuttu 65v nainen oli mennyt DNA:lle rikkinäisen mokkulan kanssa, joka ei mennyt päälle. Ei saanut takuuseen, mutta kun menin saman mokkulan kanssa samaan liikkeeseen, niin sain heti uuden tilalle. Eiköhän ne siellä tiskin takana yritä keplotella, jos asiakkaana on ei-niin-tietävän oloinen henkilö. Mutta ihan sama, varmaan puhun taas paskaa ja nähnyt unta.
 
Varmasti löytyy joku paja jossa yritetään surutta kusettaa, mullakin on kokemuksia joiden perusteella yksi merkkikorjaamo on ikuisessa boikotissa.

Ei se silti tee konsernin jokaisesta autosta paskaa.
 
Ei jokaisesta autosta, mutta kyllä se alkaa olemaan jo lottoa kun VAGin ostaa. Jos selvää tyyppivikaa ei haluta myöntää ja viimeiseen asti kielletään totuus, niin kertoo aika paljon firmasta. Samaan aikaan on valmistajia, jotka lähettää korjauskutsun ennen kuin yksikään asiakas on mahdollista vikaa huomannut. Mutta kunhan autolla on hyvä ajaa, niin ei vituta vaikka auto makaisi korjaamolla ja vie öljyä 1l/1tkm.
 
Toi öljyrenkaiden tukkeutuminen on kyllä monen valmistajan murhe, Ford ja Duratec sarjan kone kärsii samasta viasta, ongelmat alkaa joskin vähän myöhemmin koska Ford ei käytä LongLife öljynvaihtoa vaan öljyt vaihdetaan 20tkm välein. Itellä oli 300tkm ajettu Duratec joka ei syönnyt öljyä kuin 1-2mm öljynvaihtovälillä mikä oli mulla 10tkm.

Kun kaikesta halutaan mahdillisimman kevyttä ja siroa että kulutuksen saisi alas niin alkaa murheet, mikäs se PSA-konsernin kone oli josta meni männät halki?
 
Aivan samalla tavalla kampanjakutsuja lähetetään VAG merkeilläkin?

Jos auton öljynkulutus ylittää valmistajan asettaman maksimin 0,5l/1000km, niin autoon suoritetaan virallinen öljynkulutusmittaus. Tämän mittauksen pohjalta suoritetaan lisätutkimuksia, joissa selvitetään miksi moottori kuluttaa öljyä.

Jos auto on takuuikäinen, niin korjaus on aina ilmainen. Mikäli auton takuu on päättynyt, niin kulut käsitellään tapauskohtaisesti. Tähän vaikuttaa auton ikä ja huoltohistoria.

Jos autoa ei ole huollettu oikein, niin minkä takia valmistajan tulisi osallistua ei-takuuikäisen auton korjauskustannuksiin?
 
Aivan samalla tavalla kampanjakutsuja lähetetään VAG merkeilläkin?

Jos auton öljynkulutus ylittää valmistajan asettaman maksimin 0,5l/1000km, niin autoon suoritetaan virallinen öljynkulutusmittaus. Tämän mittauksen pohjalta suoritetaan lisätutkimuksia, joissa selvitetään miksi moottori kuluttaa öljyä.

Jos auto on takuuikäinen, niin korjaus on aina ilmainen. Mikäli auton takuu on päättynyt, niin kulut käsitellään tapauskohtaisesti. Tähän vaikuttaa auton ikä ja huoltohistoria.

Jos autoa ei ole huollettu oikein, niin minkä takia valmistajan tulisi osallistua ei-takuuikäisen auton korjauskustannuksiin?

Tämä on se ongelma, jos ongelma olisi muutama auto miljoonasta niin näin kuuluisi toimia, mutta Vag-konsernin tapauksessa varmaan puolet autoista syö öljyä liikaa jolloin puhutaan tyyppiviasta ja mun mielestä osat kuuluisi silloin VAG-konsernin maksettavaksi.
 
Kerrotko vielä mitkä moottorit vie öljyä? Tietääkseni öljynkulutusongelma koskee tietyllä ajanjaksolla valmistettuja EA888-moottoreita, joihin vastaantulot on huomattavat.

VAG-konsernihan nuo osat ja työt maksaa jos sen auton huoltohistoria on kunnossa.
 
VAG-autoja myydään niin paljon, että senkin takia ongelmat on tapetilla. BMW/PSA THP on jakopäältään ihan yhtä paska kuin ketjuvetoinen TSI, mutta eipä siitä ulista nettipalstoilla kun noita ei kellään ole ajossa.
 
Kerrotko vielä mitkä moottorit vie öljyä? Tietääkseni öljynkulutusongelma koskee tietyllä ajanjaksolla valmistettuja EA888-moottoreita, joihin vastaantulot on huomattavat.

VAG-konsernihan nuo osat ja työt maksaa jos sen auton huoltohistoria on kunnossa.

Juuh, hyvin tulevat vastaan kun Suomessakin ollut pari protestia. Audit teipattu täyteen "valmistaja ei korvaa kun auto syö öljyä 1l/tkm" ja parkkeerattu autoliikkeen eteen. Hyvin tulevat vastaan.
Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen
Näin pahaksi kuluttajariita voi edetä: helsinkiläinen Audi-mies teippasi autoonsa varoitustekstin – ”Älkää missään nimessä ostako Audia”
 
Onhan niitä ihan reilusti ajossa. THP koneessa vielä semmoinen kiva juttu, että imusarja menee tukkoon joka aiheuttaa kaikkea kivaa ongelmaa myös. Citikan palstalla oli kaveri jolla oli mennyt jakopää kahdesti vaihtoon alle 100tkm.
Murto-osa siitä mitä TSI/TFSI-koneita.

Ketjuvetoinen 1.2/1.4 TSI/TFSI on paska kuten myös 1.8/2.0 EA888. Siitä ei pääse mihinkään, mutta ei se tee koko konsernin tuotteista täysin paskoja.
 
Juuh, hyvin tulevat vastaan kun Suomessakin ollut pari protestia. Audit teipattu täyteen "valmistaja ei korvaa kun auto syö öljyä 1l/tkm" ja parkkeerattu autoliikkeen eteen. Hyvin tulevat vastaan.
Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen
Näin pahaksi kuluttajariita voi edetä: helsinkiläinen Audi-mies teippasi autoonsa varoitustekstin – ”Älkää missään nimessä ostako Audia”

Lyön hattuni vetoa, että kummatkin tuontiautoja ja huoltohistoria mallia Pärssisen autokorjaamo Oy

Murto-osa siitä mitä TSI/TFSI-koneita.

Ketjuvetoinen 1.2/1.4 TSI/TFSI on paska kuten myös 1.8/2.0 EA888. Siitä ei pääse mihinkään, mutta ei se tee koko konsernin tuotteista täysin paskoja.

Nuo 1.2 ja 1.4 TSI moottorit on ihan käypiä vehkeitä ketjun uusinnan jälkeen. Kaksoisahdettu 1.4 TSI on taas toinen tarina :D
 
Nuo 1.2 ja 1.4 TSI moottorit on ihan käypiä vehkeitä ketjun uusinnan jälkeen. Kaksoisahdettu 1.4 TSI on taas toinen tarina :D
Kunnes muutaman kympin jälkeen saa ketjun uusia uudestaan. Riippuen kuinka pitkään venyneellä ketjulla ehdittiin ajaa.
 
Lyön hattuni vetoa, että kummatkin tuontiautoja ja huoltohistoria mallia Pärssisen autokorjaamo Oy

Ei sillä ole merkitystä. Maailmassa ei ole vain kahta tapausta, vaan noita on ympäri palloa. Mitä nyt nopeasti virkistin muistiani, niin valmistaja on ottanut vastuun vasta siinä kohtaa, kun asiaa ollaan viemässä käsittelyyn. "Yhdysvalloissa öljynkulutuksen ongelma oli viemässä Audia oikeuteen, ennen kuin yhtiö sai soviteltua tapauksen ryhmäkannetta koonneiden kuluttajien kanssa. Audi kuittasi nimiinsä kaikki korjaukset." Mutta hyvä kun luit vaan otsikon, etkä sisältöä. Huollon suorittajallakaan ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska ongelma on lähtöisin tehtaalta asti.
 
Uusi ketju on paranneltu malli, jonka käyttöikä on huomattavasti pitempi.
Onpa noitakin moneen uusittu. Ongelmahan on siinä, että ketjupyörät on kuluneet venyneellä ketjulla paskaksi niin se uusi ketju kuluu myös nopeasti. 1.2:ssa taisi vielä olla siten, että alinta pyörää ei voi erikseen vaihtaa vaan pitää koko kampura laittaa uusiksi niin voi kuvitella kuinka mielellään merkkiliikkeet noita ketjuremppojen yhteydessä vaihtaa.


Hihnavetoisen TSI:n voisin ostaa, mutta ketjuvetoista en ikinä paitsi näitä ihan uusimman sukupolven kakslitraisia.
 
Omassa käytössä ollut vuoden verran ihan arkiautona -02 Audi A4 1.8TQ ja tietenkin sitä eksyy silti toisinaan katselemaan, että josko vaihtaisi tuoreempaan, vaikkei mitään varsinaista tarvetta olekaan. Tämä nykyinen pelaa niinkuin pitää jne, mutta silti. No, jos lähtee katsastamaan rehellisesti vaikka valikoimaa, jossa on lykännyt omiin toiveisiin pohjautuvaa esitietoja autosta; bensakone, min 180hp, ei farkku, tuoreempi kuin -07, inhimillinen kulutus (alle 10 kaupunkivoittoisessa seka-ajossa), hinta ehdoton max 15000€. Mitä siellä oikeasti on edes muita varteenotettavia tarjokkaita kuin VAGineita?

Tämä siis vain siksi kirjoitettuna, kun monesti kuulee kysyttävän että "kuka noita vielä ostaa", niin ainakin vastaavilla kriteereillä hakeva joku ostaa nimenomaan siksi, että ei välttämättä ole tarjontaakaan paljon muun merkkisiin tuotteisiin. Jos tuohon vielä lisäksi laittaisi nelivedon vaatimukseksi, niin putoaisi varmaan kaikki loputkin vaihtoehdot.

Itse en varsinaisesti merkkiuskollinen ole, mutta jotenkin nuo Audit on sopineet hyvin omaan käyttöön. Voi ehkä olla että seuraavan kerran kun tuoreempaan on vaihtamassa, pitää katsella muitakin. Ainakaan näillä omilla kriteereillä en löytänyt muuta mielenkiintoista kuin ehkä mallit Scoda Octavia RS, Audi TT, Audi A5 ja Passat CC, joista niistäkään mitään ei saa nelivetona ainakaan tuohon hintaan, eikä siis olisi erityinen päivitys nykytilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa käytössä ollut vuoden verran ihan arkiautona -02 Audi A4 1.8TQ ja tietenkin sitä eksyy silti toisinaan katselemaan, että josko vaihtaisi tuoreempaan, vaikkei mitään varsinaista tarvetta olekaan. Tämä nykyinen pelaa niinkuin pitää jne, mutta silti. No, jos lähtee katsastamaan rehellisesti vaikka valikoimaa, jossa on lykännyt omiin toiveisiin pohjautuvaa esitietoja autosta; bensakone, min 180hp, ei farkku, tuoreempi kuin -07, inhimillinen kulutus (alle 10 kaupunkivoittoisessa seka-ajossa), hinta ehdoton max 15000€. Mitä siellä oikeasti on edes muita varteenotettavia tarjokkaita kuin VAGineita?

Tämä siis vain siksi kirjoitettuna, kun monesti kuulee kysyttävän että "kuka noita vielä ostaa", niin ainakin vastaavilla kriteereillä hakeva joku ostaa nimenomaan siksi, että ei välttämättä ole tarjontaakaan paljon muun merkkisiin tuotteisiin. Jos tuohon vielä lisäksi laittaisi nelivedon vaatimukseksi, niin putoaisi varmaan kaikki loputkin vaihtoehdot.

Itse en varsinaisesti merkkiuskollinen ole, mutta jotenkin nuo Audit on sopineet hyvin omaan käyttöön. Voi ehkä olla että seuraavan kerran kun tuoreempaan on vaihtamassa, pitää katsella muitakin. Ainakaan näillä omilla kriteereillä en löytänyt muuta mielenkiintoista kuin ehkä mallit Scoda Octavia RS, Audi TT, Audi A5 ja Passat CC, joista niistäkään mitään ei saa nelivetona ainakaan tuohon hintaan, eikä siis olisi erityinen päivitys nykytilanteeseen.
Onhan noita vaikka kuinka, MB C 200 kompura, Accord2.4,mondeo 2.5 yms.
 
Audin ostamisen syynä voi joillekin olla myös se, että mallistosta löytyy alumiinista tehtyjä autoja, joiden kanssa ei tarvitse ruosteen kanssa tapella. Se on puolet harmistuksesta pois, kun ei tarvitse tapella muuta kuin sen tekniikan kanssa. Sille tekniikalle sentään itse pystyy tekemään jotain. Saksasta kun tilaa uusia osia ja itse vaihtaa ne pihalla kesäaikaan, kun on lämmintä ja mukavaa, niin alumiinikorisen Audin ylläpito voi olla ihan huokeaa autonpitoa. Ne ovat kuitenkin hyviä ajaa, ja varustetaso on hyvä. Pikku juttuja on helppo itse parannella. Olen omaani ostanut valmiiksi etukäteen romuttamolta toisen koneen ja toisen vaihdelaatikon, jotka ovat samasta peräkolaroidusta autosta peräisin ja joilla on ajettu alle 41000 kilometriä. Hoksasin tehdä sen heti kun hankin tuon oman autoni pari vuotta käytettynä. Alumiinikori ei minua karkoita, päin vastoin, minulla on tiggi ja miggi, jos tuo kori alkaa jostain kohtaa halkeilemaan. En usko, että niin kuitenkaan tapahtuu. Space Frame kori on melko ylivertainen verrattuna rautapellistä prässättyyn koriin. Kevyempi, vahvempi, jäykempi, eikä se ruostu. Ei koskaan. On käytetyn Audin ostamiselle ne omat syynsä. Toki... nämä ovat mielipiteitä tietenkin. Audille saa sen vcds ohjelman, joka on käsittääkseni aika hyvä lajinsa edustaja. Sekin helpottaa itsehuoltajan elämää. Mielestäni kaikki 2000-luvun autot ovat rakenteeltaan jotenkin tarpeettoman monimutkaisia ja epäystävällisiä huoltaa. Olen alkanut ajattelemaan, että tuo on tarkoituskin. Näin saadaan paremmin myytyä uusia autoja.

T -.-

Kone ja laatikko eivät olleet minusta kalliita... 1000 euroa koneesta ja 600 euroa siitä vaihdelaatikosta. Koneessa oli mukana imusarja ja pakosarja ja se enimmäinen katalysaattori, joka sekin on siis 40000 kilometriä ajettu. Noin 10% lisähinta investoinnilla venytän Audin ajokilometrit siis käytännössä kaksinkertaisiksi. Harmittavasti en ehtinyt saada koko pakettia ehjänä haltuuni, olivat jo riipaisseet startin ja laturin hyllylle myyntiin siitä. (Hämeen autopurkaamo oli firma) No, noita kulutusosia saa kyllä.

Editoin vielä, että kone ei ole fsi mallia, ja nokka-akselit pyörivät remmillä. Ainoa erikoisuus on tuo säätösysteemi imu ja pako nokka-akselin keskinäisessä ajoituksessa. Kaikki muu on luotettavaa perustekniikkaa. Venttiileille on ilmeisesti prässätty kovametalli istukat reunukseksi, ja nokka lyö suoraan ventiilin päähän hydraulisysteemin lävitse. Lyönti on hiukan toispuoleinen, joka vielä pyörittää koko ajan sitä kulutuspintaa. Pieniä asioita, mutta ne kaikki pidentävät koneen kestoikää. Öljyt vaihdan itse vuoden välein, mutta käytän ohuita longlife öljyjä, ja pesen koneen moottorinpesuaineella joka öljynvaihdon alussa. Eivät jumi nokkien hydraulisysteemit eivätkä myöskään männänrenkaat.

Fordin koneissa ei ole enää minkäänlaisia säätösysteemejä venttiileille, vaan niiden luvataan kestävän 200 000 ajokilometriä. Mitäs sen jälkeen sitten tehdään? Niinpä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mitä se Fordin Duratec (vai mikä lienee) moottorin kansi maksaa kaikkine kilkkeineen, mutta Audin kannen kaikki irto osat ostaa uusiksi siihen muutamilla satasilla. Uudet venttiilit ja nostajat ovat hyvin kohtuullisen hintaiset. Ison valmistajan tuotteille on niitä alihankinta osavalmistajia pilvin pimein. Sitähän on ihan hätää kärsimässä, kun on heti se 20+ vaihtoehtoa tarjolla samaan kohtaan vaihdettavaksi. - Kyllä minusta käytetty alumiinikorinen Audi on ihan järkevä ostos.
 
Elämä on valintoja, voi ottaa riskin ostamalla Audin ja sitten vituttaa jos se menee rikki. Riskitön vaihtoehto on ostaa vaikka Tojota, ei varmasti mene rikki ja ihan takuulla vituttaa joka päivä kun sillä joutuu ajamaan.
Tämän takia on Lexus :cool:
 
Myönnän, että kun vaihdoin pois Fordista, niin mietiskelin näitä täällä vähän "sleeper" autoja. Pari vuotta vanhana noita muita kuin Mersedeksiä ja BMW ja vastaavia täällä yleisesti arvostettuja merkkejä saa kyllä halvemmalla. Oikeastaan: Jokainen oikea autotehdas osaa kyllä tehdä kalliin auton, ja kalliisti tehty auto on yleensä vanhempanakin sitten ihan hyvä ostos. Sopivasti voi hinta olla vaikka enää puoletkin uuden hinnasta, ja kilometrejä voi olla todella vähän. Ei varmasti ole Lexus huono auto. Voiko sitä kuinka helposti itse huoltaa? Minulla Audin suuntaan tosiaan osoitti myös tuo vcds ohjelmakin. Eurooppalaiseen autoon saa Euroopasta myös tilattua niitä varaosia. Uusia varaosia.

T -.-
 
En tiedä mitä se Fordin Duratec (vai mikä lienee) moottorin kansi maksaa kaikkine kilkkeineen, mutta Audin kannen kaikki irto osat ostaa uusiksi siihen muutamilla satasilla. Uudet venttiilit ja nostajat ovat hyvin kohtuullisen hintaiset. Ison valmistajan tuotteille on niitä alihankinta osavalmistajia pilvin pimein. Sitähän on ihan hätää kärsimässä, kun on heti se 20+ vaihtoehtoa tarjolla samaan kohtaan vaihdettavaksi. - Kyllä minusta käytetty alumiinikorinen Audi on ihan järkevä ostos.
Ei ne osat ole se koneremppojen kallis juttu vaan se työ.
 
Olen kyllä kuullut moista minäkin. Range Rovereista ja vastaavista. Vakuutan kyllä, että tuo oma on vielä nyt 13 -vuotiaanakin aivan moitteeton alumiinin pinnan laadultaan. Jossain oli niitä Al -merkintöjä, ja mielestäni poimin sarjasta myös Mg -merkinnän. Tuo tarkoittaisi magnesium lisäystä, ja se tekisi alumiinista ns. merialumiini laatua. Itseään jalompaa kupariahan alumiini ei kestä seassaan yhtään. Jokin likaisen hiukan kellertävä pinnoite tuohon runkoon on kuitenkin vedetty, ja pohja-alumiinin päälläkin on jokin rypyliäinen pinnoite, joka on pysynyt todella hyvin kiinni. Samoin kaikki alumiinia vastaan laitetut pultit ovat jotenkin pinnoitettuja. Aluminoituja kenties. Harmaa matta pinta mutta sinkiltä se ei vaikuta.

Kyllä minä olin siinä ostotilanteessa epäluuloinen minäkin. Et ole ensimmäinen, joka alumiinikorin syöpymisestä puhuu. Mutta vakuutan kyllä, ettei sitä ole tässä Ingolstadissa tehdyssä korissa esiintynyt. Sikalta saa sekä valkoista että mustaa kiveniskumassaa. Niistä voi sekoittaa vaaleanharmaata. Ei ole ollut vain tarvis vielä korjailla mitään. Minulla on edessäkin roiskeläpät, eikä vanha mies enää revittele. Huokaus sentään. Ehkä pitäisi. Tai ostaa se kirkkaan keltainen TT...

T -.-

On kyllä totta, että jos joku tuohon törmää, niin se äkkiä se menee lunastukseen. Itse se on yritettävä korjata, jos sitä edes korjata voi.

Edit. Pinnoite... se näyttää kuin olisi harmaan maalin päälle vielä lakattu paksusti jollain polyesteri venelakalla, ja siitä tulee se hiukan kellertävä sävy. Korin luuranko runko näkyy lähinnä olkapäiden tuentojen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kyllä kuullut moista minäkin. Range Rovereista ja vastaavista. Vakuutan kyllä, että tuo oma on vielä nyt 13 -vuotiaanakin aivan moitteeton alumiinin pinnan laadultaan. Jossain oli niitä Al -merkintöjä, ja mielestäni poimin sarjasta myös Mg -merkinnän. Tuo tarkoittaisi magnesium lisäystä, ja se tekisi alumiinista ns. merialumiini laatua. Itseään jalompaa kupariahan alumiini ei kestä seassaan yhtään. Jokin likaisen hiukan kellertävä pinnoite tuohon runkoon on kuitenkin vedetty, ja pohja-alumiinin päälläkin on jokin rypyliäinen pinnoite, joka on pysynyt todella hyvin kiinni. Samoin kaikki alumiinia vastaan laitetut pultit ovat jotenkin pinnoitettuja. Aluminoituja kenties. Harmaa matta pinta mutta sinkiltä se ei vaikuta.

Kyllä minä olin siinä ostotilanteessa epäluuloinen minäkin. Et ole ensimmäinen, joka alumiinikorin syöpymisestä puhuu. Mutta vakuutan kyllä, ettei sitä ole tässä Ingolstadissa tehdyssä korissa esiintynyt. Sikalta saa sekä valkoista että mustaa kiveniskumassaa. Niistä voi sekoittaa vaaleanharmaata. Ei ole ollut vain tarvis vielä korjailla mitään. Minulla on edessäkin roiskeläpät, eikä vanha mies enää revittele. Huokaus sentään. Ehkä pitäisi. Tai ostaa se kirkkaan keltainen TT...

T -.-

On kyllä totta, että jos joku tuohon törmää, niin se äkkiä se menee lunastukseen. Itse se on yritettävä korjata, jos sitä edes korjata voi.

Edit. Pinnoite... se näyttää kuin olisi harmaan maalin päälle vielä lakattu paksusti jollain polyesteri venelakalla, ja siitä tulee se hiukan kellertävä sävy. Korin luuranko runko näkyy lähinnä olkapäiden tuentojen kohdalla.
Onko muita vageja alumiinikorilla kuin A8?
 
Audi A2:
...the A2 was notable for being constructed from aluminium...
Audi A2 - Wikipedia
Aika suppea valikoima kun tle88 perusteli audin ostoa alumiinikorilla,toinen edustusauto ja toinen koppimopo. Vanhan A8 ylläpito ei ole halpaa vaikka sais uitettua motin ja laatikon ulkomailta, ainakaan tonnilla ei saa hyvässäkunnossa olevaa mottia,sitten kuo tuo alkaa porsimaan kunnola, niin saa kaivaa taskuja todella syvältä.
 
Koppimopo... niin...

Puhtaasti täys alumiinikorisia ei ole muuta kuin A8 ja A2, ja nuo loput ovat sellaisia hybridejä. Pääosa korista on niissäkin silloin tuollainen luurankokori, "Audi Space Frame" kai tuo on nimeltään, ja vain muutamat yksityiskohdat ovat terästä. Tämä siis koskien noita parempia Audeja. TT:ssäkin taitaa lähinnä takaluukun pohja olla teräslevystä. En tiedä minkälainen se takapään tuenta ja akselisto siinä on. Raskaamman raudan käytön yksi peruste lienee auton rakenteen tasapainottaminen painonjakauman suhteen. Rautainen kontin pohja voi olla osa jotain kiinteää "apurunkoa", käsittänet mitä ajan tuolla ilmaisulla takaa. Sopiva kontin pohjaksi lyöty suurlujuus teräslevy voi olla hyvinkin älykäs rakenne juuri omalla ja mietityllä paikallaan.

Päädyin vaimon työn perässä tänne Lohjalle 2004, ja Koverharin terästehtaalla käyttöinsinöörinä työskennellyt opiskelukaverini pelasti minut tehtaalla analyysejä tekevään laboratorioon töihin. Alimman tason toimihenkilön palkka ei teollisuudessa ole kovin kummoinen, noin 2800 euroa siitä jäi kuussa käteen. Polttoainelaskut olivat pitkälti yli 400 euroa kuussa, matkaa oli yhteen suuntaan 60 kilometriä. Scorpion rekisteröintipaino oli 1650 kiloa, ja aloin miettimään, mitä helvetin järkeä on kuskata tuollaista määrää rautaa edestakaisin paikasta toiseen. Auto lyheni kerrasta metrillä, ja vaihtui täysin alumiiniseen 900 kiloa painavaan Audin A2:een. Minä olen tuosta pitänyt. Oikeasti pitänyt. Se ei ruostu, ja sen 16 venttiilinen kone on pirteä. Ohjaus on ensimmäinen sarjavalmistukseen päässyt versio aiheesta, missä tehostukseen vaikuttaa auton nopeuden ohella myös se nopeus, millä rattia kääntää. Efekti on sama, kuin hiiressä se kiihtyvyys säätö. Tuollaiseen kun tottuu, niin paluuta entiseen ei vain ole. Tehostus on siis hydraulinen, mutta sen käyttövoima tulee isosta sähkömoottorista. Tehostus kääntyy vielä hienoisen vastustamisen puolelle suoralla tiellä ajettaessa, ja tämä vakavoittaa autoa. Auto tuntuu tuon takia huomattavasti isommalta autolta ajettavuudeltaan. Se ei ole mikään pikkupirra ulkonäöstään huolimatta.

Ja ihan oikeasti 190 senttinen mies mahtuu oikein hyvin siihen ohjaajan paikalle. Ei tule katto lähelle sivusta, eikä ylhäältä. Edessäkin on mukavan avarasti tilaa kun tuulilasi on niin kaukana edessä. Siihen isoon viistoon A-pilariin tottuu aika äkkiä. En raaskinut hävittää sitä ikivanhaa Scorpiota heti, vaan pidin vähän aikaa kahta autoa rinnakkain. Mutta: Ei sitä ole paluuta enää näihin vanhoihin autoihin, vaikka sitä niiden yksinkertaisuutta välillä niin kaipaakin. Koverharkin lopetti sitten aikanaan sen toimintansa, ja pohjoisen kulkujätkä jatkoi tässä elämässä matkaansa eteenpäin. Audin A2 kuitenkin jäi. NIIN hyvä auto se kuitenkin on.

Audin A2 tyyppihyväksytettiin uudestaan joskus 2003/10. Tuosta eteenpäin siihen voi laittaa vetokoukun. Tilasin omani saksasta ja asensin sen itse paikoilleen. Uskokaa tai älkää, autolla saa vetää tonnin painoista jarrullista kuormaa. Se riittää minulle. Saan vetäistyä autolla veneen 150 metrin matkan tuohon järven rantaan. Koukku ja pieni perävaunu ovat muutenkin melko välttämättömiä omakotitalossa asujalle.

Silloin kun oli pikku pakko tehdä se järkivalinta tuon A2:n hyväksi, niin kyllähän sitä tietenkin sivusilmällä katseli noita isompiakin. Noihin aikoihin olisi saanut jo reilulla kymppitonnilla noin 10 vuotta vanhan isomoottorisen (4.2) ja nelivetoisen A8:n. Minä vain satun tietämään, että kyllähän sen maantiellä saa menemään jollain 14 litralla, mutta sekakulutus arkiajossa on armottomasti luokkaa 20 litraa satasella. Se on vähän eri asia, jos sitä on toimitusjohtaja ja ko. kärry on työsuhde auto, vai maksaako mies joka ikisen kuljetun metrin ihan itse. Pakko se oli huokaista ja todeta, että yli 10 litran kulutus tarkoittaa sitä, että auto on jo vähän dinosaurusten luokkaan kuuluva. Sellainen sopii nuorelle miehelle, jolla on tukka takana ja elämä edessä, ja reppu vielä kevyt.

Heh... minä muuten huomaan, että minulla on jotenkin tarvetta puolustella tuota pientä autoa. Kuulun itsekin siihen sukupolveen, että mies käyttää töissä valkoista paitaa ja solmiota, kiillottaa myös kenkänsä ja alle 5 metrinen ja jokin muu kuin saksalainen auto on liki varma merkki piilevästä hippiydestä ja ties vaikka jostain vihervasemmistolaisuudesta... Onhan se tuollainen A2:nen jotenkin "epäilyttävä"... Myönnetään. :)

T -.-
 
Niistä tehdaskuvista saa jotenkin ihan tyhmän vaikutelman tuosta space frame korista. On siinä hitsatut katteet päällä. Rakenteesta saa paljon paremman kuvan tuollaisesta oikeasta raato kuvasta:

https://www.vau-max.de/thumbs/lib/32/80/03/o_wide/38032.jpg

Se on selkeää puhdasta pintaa tuo rakenne. Konepelti on alumiinia, mutta lokasuojat ja puskuri ovat jo kokonaan muovia. Palkki mikä tulee puskurin alle ja poikittain noihin sarviin on sekin pursotettua alumiini kankea. Lokasuojien sisäpuolella ovat tietenkin vielä muoviset sisälokasuojat. Olen itse muuttanut niiden kiinnityksen alumiinisilla mutteriniiteillä ruuvikiinnityksiksi. Haponkestävät kuusikoloruuvit ja isot aluslevyt sitten pitävät niitä sisälokareita paikoillaan. Pohja"panssari" on samoin muovia. Ei tuosta autosta oikeasti enää ruostu muuta kuin tukivarret ja taka-akseli palkki. Jopa koneen alla oleva apurunkokin on tuossa autossa alumiinia.

Tämmöisen kun hankkii itselleen, niin loppuu se jonninjoutava auton migillä parsiminen. Tuo kori voi oikeasti elää vaikka 40 vuotta. Siksi minä sen vaihtokoneen ja laatikon hommasin itselleni lämpimään autotalliin hyllyn alle jemmaan. Mittariston kyllä pystyy korjaamaan. Lain mukaan autossa on oikeasti oltava lähinnä mittaristonsa puolesta toimiva nopeusmittari. Se ei ole iso vaatimus. Millä tahansa tabletilla ja moottorinräpelöinti softalla tuon hoitaa. Siis sitten kun mittaristö ei enää suostu toimimaan, ja varaosasta pyydetään 4000 euroa marmoritiskillä. (Ajoin sen Scorpion niin loppuun saakka, että jopa sen nopeusmittarin akseli alkoi jo hiukan takerrella. Ja ei, vanhaan autoon ei todellakaan voi ostaa uutta mittaristoa, siksi kallis se on.)

Kyllä minä pidän itselleni myös sen vaihtoehdon auki, että eläke iän kynnyksellä ostaa räimäisen vähän ajetun kirkkaan keltaisen TT:n itselleni sopivalla hinnalla, ja alan vanhana kääkkänä moisella kurvailemaan. Ottaisin nuukana miehenä sen tietenkin vain etuvetoisena ja pienellä moottorilla.... Autojen migittelyn minä olen nyt lopettanut. On sitä elämässä muutakin.

T -.-
 
Kai niissä sitten on jotain tehty oikeinkin? Elämä on valintoja, voi ottaa riskin ostamalla Audin ja sitten vituttaa jos se menee rikki. Riskitön vaihtoehto on ostaa vaikka Tojota, ei varmasti mene rikki ja ihan takuulla vituttaa joka päivä kun sillä joutuu ajamaan.
Itse vaihdoin muutama vuosi sitten 1.8T Diudista Auris hybridiin ja vitutus väheni huomattavasti. Nyt jo toinen Auris alla, eikä paluuta ole. Ei ainakaan Vaginoihin :cigar2:
 
Onpa noitakin moneen uusittu. Ongelmahan on siinä, että ketjupyörät on kuluneet venyneellä ketjulla paskaksi niin se uusi ketju kuluu myös nopeasti. 1.2:ssa taisi vielä olla siten, että alinta pyörää ei voi erikseen vaihtaa vaan pitää koko kampura laittaa uusiksi niin voi kuvitella kuinka mielellään merkkiliikkeet noita ketjuremppojen yhteydessä vaihtaa.


Hihnavetoisen TSI:n voisin ostaa, mutta ketjuvetoista en ikinä paitsi näitä ihan uusimman sukupolven kakslitraisia.

1.4 TSI vaihdetaan samalla ketjupyörät. 1.2 TSI ei voi vaihtaa pelkkää kampuraa vaan koko lohko on uusittava samalla. Noissa ei tosin ole kampiakselin rataspyörä kulunut.

Mutta joo, ei ehkä itselläkään ensimmäisenä ostoslistalla nuo ketjuvetoiset :D
 
Audin ostamisen syynä voi joillekin olla myös se, että mallistosta löytyy alumiinista tehtyjä autoja, joiden kanssa ei tarvitse ruosteen kanssa tapella. Se on puolet harmistuksesta pois, kun ei tarvitse tapella muuta kuin sen tekniikan kanssa. Sille tekniikalle sentään itse pystyy tekemään jotain. Saksasta kun tilaa uusia osia ja itse vaihtaa ne pihalla kesäaikaan, kun on lämmintä ja mukavaa, niin alumiinikorisen Audin ylläpito voi olla ihan huokeaa autonpitoa.

Nykyaikaisten autojen kanssa ruoste on kyllä viimeisin murhe mitä on. Erilaiset sähköviat on sitten eri juttu.

Jos on ylimääräistä aikaa ja rahaa sekä jouten oleva moottorinostin, niin suosittelen vanhaa A8:a, Touaregia sekä Phaetonia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 441
Viestejä
4 535 445
Jäsenet
74 809
Uusin jäsen
Jekko551

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom