Koppimopo... niin...
Puhtaasti täys alumiinikorisia ei ole muuta kuin A8 ja A2, ja nuo loput ovat sellaisia hybridejä. Pääosa korista on niissäkin silloin tuollainen luurankokori, "Audi Space Frame" kai tuo on nimeltään, ja vain muutamat yksityiskohdat ovat terästä. Tämä siis koskien noita parempia Audeja. TT:ssäkin taitaa lähinnä takaluukun pohja olla teräslevystä. En tiedä minkälainen se takapään tuenta ja akselisto siinä on. Raskaamman raudan käytön yksi peruste lienee auton rakenteen tasapainottaminen painonjakauman suhteen. Rautainen kontin pohja voi olla osa jotain kiinteää "apurunkoa", käsittänet mitä ajan tuolla ilmaisulla takaa. Sopiva kontin pohjaksi lyöty suurlujuus teräslevy voi olla hyvinkin älykäs rakenne juuri omalla ja mietityllä paikallaan.
Päädyin vaimon työn perässä tänne Lohjalle 2004, ja Koverharin terästehtaalla käyttöinsinöörinä työskennellyt opiskelukaverini pelasti minut tehtaalla analyysejä tekevään laboratorioon töihin. Alimman tason toimihenkilön palkka ei teollisuudessa ole kovin kummoinen, noin 2800 euroa siitä jäi kuussa käteen. Polttoainelaskut olivat pitkälti yli 400 euroa kuussa, matkaa oli yhteen suuntaan 60 kilometriä. Scorpion rekisteröintipaino oli 1650 kiloa, ja aloin miettimään, mitä helvetin järkeä on kuskata tuollaista määrää rautaa edestakaisin paikasta toiseen. Auto lyheni kerrasta metrillä, ja vaihtui täysin alumiiniseen 900 kiloa painavaan Audin A2:een. Minä olen tuosta pitänyt. Oikeasti pitänyt. Se ei ruostu, ja sen 16 venttiilinen kone on pirteä. Ohjaus on ensimmäinen sarjavalmistukseen päässyt versio aiheesta, missä tehostukseen vaikuttaa auton nopeuden ohella myös se nopeus, millä rattia kääntää. Efekti on sama, kuin hiiressä se kiihtyvyys säätö. Tuollaiseen kun tottuu, niin paluuta entiseen ei vain ole. Tehostus on siis hydraulinen, mutta sen käyttövoima tulee isosta sähkömoottorista. Tehostus kääntyy vielä hienoisen vastustamisen puolelle suoralla tiellä ajettaessa, ja tämä vakavoittaa autoa. Auto tuntuu tuon takia huomattavasti isommalta autolta ajettavuudeltaan. Se ei ole mikään pikkupirra ulkonäöstään huolimatta.
Ja ihan oikeasti 190 senttinen mies mahtuu oikein hyvin siihen ohjaajan paikalle. Ei tule katto lähelle sivusta, eikä ylhäältä. Edessäkin on mukavan avarasti tilaa kun tuulilasi on niin kaukana edessä. Siihen isoon viistoon A-pilariin tottuu aika äkkiä. En raaskinut hävittää sitä ikivanhaa Scorpiota heti, vaan pidin vähän aikaa kahta autoa rinnakkain. Mutta: Ei sitä ole paluuta enää näihin vanhoihin autoihin, vaikka sitä niiden yksinkertaisuutta välillä niin kaipaakin. Koverharkin lopetti sitten aikanaan sen toimintansa, ja pohjoisen kulkujätkä jatkoi tässä elämässä matkaansa eteenpäin. Audin A2 kuitenkin jäi. NIIN hyvä auto se kuitenkin on.
Audin A2 tyyppihyväksytettiin uudestaan joskus 2003/10. Tuosta eteenpäin siihen voi laittaa vetokoukun. Tilasin omani saksasta ja asensin sen itse paikoilleen. Uskokaa tai älkää, autolla saa vetää tonnin painoista jarrullista kuormaa. Se riittää minulle. Saan vetäistyä autolla veneen 150 metrin matkan tuohon järven rantaan. Koukku ja pieni perävaunu ovat muutenkin melko välttämättömiä omakotitalossa asujalle.
Silloin kun oli pikku pakko tehdä se järkivalinta tuon A2:n hyväksi, niin kyllähän sitä tietenkin sivusilmällä katseli noita isompiakin. Noihin aikoihin olisi saanut jo reilulla kymppitonnilla noin 10 vuotta vanhan isomoottorisen (4.2) ja nelivetoisen A8:n. Minä vain satun tietämään, että kyllähän sen maantiellä saa menemään jollain 14 litralla, mutta sekakulutus arkiajossa on armottomasti luokkaa 20 litraa satasella. Se on vähän eri asia, jos sitä on toimitusjohtaja ja ko. kärry on työsuhde auto, vai maksaako mies joka ikisen kuljetun metrin ihan itse. Pakko se oli huokaista ja todeta, että yli 10 litran kulutus tarkoittaa sitä, että auto on jo vähän dinosaurusten luokkaan kuuluva. Sellainen sopii nuorelle miehelle, jolla on tukka takana ja elämä edessä, ja reppu vielä kevyt.
Heh... minä muuten huomaan, että minulla on jotenkin tarvetta puolustella tuota pientä autoa. Kuulun itsekin siihen sukupolveen, että mies käyttää töissä valkoista paitaa ja solmiota, kiillottaa myös kenkänsä ja alle 5 metrinen ja jokin muu kuin saksalainen auto on liki varma merkki piilevästä hippiydestä ja ties vaikka jostain vihervasemmistolaisuudesta... Onhan se tuollainen A2:nen jotenkin "epäilyttävä"... Myönnetään.
T -.-