Mikä auto minulle?

Moro!

Oisko arvon palstalaisilla antaa tipsejä, että minkälaisen auton sitä hommaisi. Ajoa n. 10000-15000km vuodessa - lähinnä kaupungissa. Ei tarvitse olla tehokkain laite maanpäällä, mutta ehkä ne pienemmät kopperot voisi jättää pois laskuista. Budjetti max ~10k - saa olla allekkin.

Olen noita Audin A3 (vm. 2010-2012/ajettu n.150-180tkm) malleja muutamaa katsellut (TFSI 1.4 / 92 kW / 125 Hv versioita), mutta ilmeisesti niissä on jotain älyttömiä vikoja, minkä vuoksi turvallisinta jättää Audit kauppaan? Nuissa kuitenkin ulkonäkö miellyttää silmää ja ajettavuuskin ok.

edit. Niin joo ja bensalla käyvä kapistus hakusessa (mahdollinen etanolipäivitys tiedossa).
Kävisikö Ford Fiesta? Ei taida käydä ainakaan tuo uusin malli, kun hintaa on vähän liikaa.
Ford Fiesta vaihtoautot - Nettiauto
 
Tolla rahalla saat jo tuoreitakin, eri asia jos mielikuvat estää toiminnan, faktat ei niitä tue.

Renault Megane Sport Tourer 1,4 T Groove Farmari 2012 - Vaihtoauto

Suurin osa on farkkuja, mut 2012 > 2015 väliin mahtuu paljon ja rahaakin jää. 1,4T olis mun suositus. Loppupään malleja, ei lapsenvikoja. Toyota Priuksia katselin, sulle sopis hybridi, mut menee iälle tolla budjetilla.
 
Fiesta menee ehkä hieman koppero-osastolle. Täytyypä tuota Renaultia tutkia tarkemmin. Kieltämättä hieman negatiivissävytteiset mielikuvat on nuista ranskalaismerkeistä.

Ei kellään ole tuohon Audi A3:een mielipidettä. Ilmeisesti kukaan ei ainakaan tunnusta omistavansa?
 
Leikitelläänpä ajatuksella ostaa likimain taloudellinen, erittäin luetettava ja tilava premium auto 10 - 15 000 eurolla tai ainakin alle 20 ke.

Samalla voitaisiin minimoida arvonalenema, eli pitäisi sen takia olla vähän ajettu (alle 200 tkm?) ja mahdollisimman uutta mallisarjaa.

Varusteilla ei niin väliä, kunhan vakkari ja aux löytyy. Ajoa tulee 10 000 km/a, enimmäkseen taajamassa ja valtatiellä/motarilla. Polttoaineella ei väliä.

Vaatimukset:
-Alle kympin kulutus sekalaisessa ajossa.
-Takapenkille pitää mahtua kaksi lastenistuinta
-Mieluiten farmari
-Vakkari
-AUX tai bluetooth

Itsellä tulee mieleen Audi A6 vm 2012 (uusi malli C7) 2,0 diesel manuaalina (luettavuusvaade rajaa pois dsg:t ja multitronikit). Muita vaihtoehtoja?
 
Leikitelläänpä ajatuksella ostaa likimain taloudellinen, erittäin luetettava ja tilava premium auto 10 - 15 000 eurolla tai ainakin alle 20 ke.

Samalla voitaisiin minimoida arvonalenema, eli pitäisi sen takia olla vähän ajettu (alle 200 tkm?) ja mahdollisimman uutta mallisarjaa.

Varusteilla ei niin väliä, kunhan vakkari ja aux löytyy. Ajoa tulee 10 000 km/a, enimmäkseen taajamassa ja valtatiellä/motarilla. Polttoaineella ei väliä.

Vaatimukset:
-Alle kympin kulutus sekalaisessa ajossa.
-Takapenkille pitää mahtua kaksi lastenistuinta
-Mieluiten farmari
-Vakkari
-AUX tai bluetooth

Itsellä tulee mieleen Audi A6 vm 2012 (uusi malli C7) 2,0 diesel manuaalina (luettavuusvaade rajaa pois dsg:t ja multitronikit). Muita vaihtoehtoja?


Tuo kuulostaa aivan hyvältä järkeilyltä, mutta hinta hieman tuossa pompsahtaa ja myös diesel on pois suljettu vaihtoehto. Lastenistuimille ei toistaiseksi ole tarvetta. Eli myös tuollaisella kompaktimmalla ratkaisulla pärjään. Fiesta, mitä aikaisemmin ehdoteltiin on vain jo aika pienenoloinen pirssi. Noita Fordeja, Mersu A (tämäki vähän koppero), Mazda (3 ja 6), Mitsubishi, Honda, Bemarit, Volkswagen jne. on tullut katsottua myös.

Nyt vain pitäisi jotenki päästää irti tästä Audi-kuumeesta.

Ilmeisesti kuitenkin juuri nuo Saksalaiset - mersuja lukuunottamatta - on vähän huonoja arpoja tässä hinta-luokassa laadun suhteen? Eli kaipa se köyhänä täytyy tyytyä johonkin Japanilaiseen järkiratkaisuun. Ne ei vain niin paljon miellytä silmää.
 
Ranskalaista (isoa kissaa tai alikessua) alle, jos täytyy olla hyvin varusteltu, mukava ”premium”, uudehko ja vähän ajettu. Sekä halvahko. Se on sitten oma valinta ottaako koko rahalla autoa vai vastaavan tasoisen kuin muilla merkeillä ja loput rahat remppavarastoon/kaljaan.
 
Leikitelläänpä ajatuksella ostaa likimain taloudellinen, erittäin luetettava ja tilava premium auto 10 - 15 000 eurolla tai ainakin alle 20 ke.

Samalla voitaisiin minimoida arvonalenema, eli pitäisi sen takia olla vähän ajettu (alle 200 tkm?) ja mahdollisimman uutta mallisarjaa.

Varusteilla ei niin väliä, kunhan vakkari ja aux löytyy. Ajoa tulee 10 000 km/a, enimmäkseen taajamassa ja valtatiellä/motarilla. Polttoaineella ei väliä.

Vaatimukset:
-Alle kympin kulutus sekalaisessa ajossa.
-Takapenkille pitää mahtua kaksi lastenistuinta
-Mieluiten farmari
-Vakkari
-AUX tai bluetooth

Itsellä tulee mieleen Audi A6 vm 2012 (uusi malli C7) 2,0 diesel manuaalina (luettavuusvaade rajaa pois dsg:t ja multitronikit). Muita vaihtoehtoja?

Jos ajatellaan mahdollisimman pientä arvonalenemaa, niin Audi A6 C6 3.0 TDiQ hyvillä varusteilla alle 250 tkm ajettuna järkihintaan hankittuna pudottaa todennäköisesti arvoansa kaikkien vähiten vuosien aikana ja noille on aina kysyntää, vaikka ei tuollainen vanha isolla koneella oleva Audi kaikkien autonostajien suosikki olekkaan.
 
En suosittele yhtään Euro 5 ja uudempaa dieseliä pätkäajoon vaikka kuinka halvalla sais käytettynä.
 
Olisin kehoittanut ostamaan suoraan hyvän S6:sen 4,2 litraisella V8:lla, mutta tuo ikävä "alle 10 litraa / 100 km sekalaisessa ajossa" ehto esti sen vaihtoehdon. :D
Hyväkuntoinen ja vähän ajettu S6:nen kun ei arvoaan enää tuolla 10-15 k€ hintaluokassa pudota, vaan siellä voi olla jopa pientä nousua.
 
Nyt on porukoille auto hakusessa ja koeajo varattu skodan kamiq, kriteerinä helppo pääsy autoon ja automaatti. Opelilta olis x crossland ja foortiltakin olis joku mihin helppo päästä istuun ja pois, kodka selkä sökönä kummaltakin. Tuo kamiq näytti aikas mukavalta ja se koe ajoon tuleekin, kun auto vapautuu. Kovia nuo 1l konwwt kun reilua 120hv otetaan pihalle, ainakin fordin koneista, kuinkahan kestää. Tosin leasingilla meinaavat ottaa auton, kun ikää jo paljon.
 
En kyllä ymmärrä miksi mahdollisimman pieni arvonalenema johtaisi uuteen korimalliin ja vähän ajettuun?

Mahdollisimman pieni arvonalenema on pikemminkin vanhassa korimallissa ja paljon ajetussa, kun isompi osa arvonalenemasta on jo tapahtunut.

Eri asia, jos muuten haluaa uudempaa suunnittelua.

Muuten V70 on noihin spekseihin minusta ihan passeli vaihtoehto jos tykkää.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Kamiq, kuskin paikalla jalat on solmussa, ratti sylissä ja ajo-asento karmea.
Sopii lyhyelle kuskille.
 
Nyt on porukoille auto hakusessa ja koeajo varattu skodan kamiq, kriteerinä helppo pääsy autoon ja automaatti. Opelilta olis x crossland ja foortiltakin olis joku mihin helppo päästä istuun ja pois, kodka selkä sökönä kummaltakin. Tuo kamiq näytti aikas mukavalta ja se koe ajoon tuleekin, kun auto vapautuu. Kovia nuo 1l konwwt kun reilua 120hv otetaan pihalle, ainakin fordin koneista, kuinkahan kestää. Tosin leasingilla meinaavat ottaa auton, kun ikää jo paljon.

Kannattaa kokeilla c5 aircrossi,tietty nelipyttyisellä koneella. Itse kävin kattomassa opelia myös (grandland x),vaikutti ihan laadukkaalta sisältä. Vahinko kun eivät halunneet likkeessä myydä mitään. Kävin sitten ostamassa citikan.
 
Nyt on porukoille auto hakusessa ja koeajo varattu skodan kamiq, kriteerinä helppo pääsy autoon ja automaatti. Opelilta olis x crossland ja foortiltakin olis joku mihin helppo päästä istuun ja pois, kodka selkä sökönä kummaltakin. Tuo kamiq näytti aikas mukavalta ja se koe ajoon tuleekin, kun auto vapautuu. Kovia nuo 1l konwwt kun reilua 120hv otetaan pihalle, ainakin fordin koneista, kuinkahan kestää. Tosin leasingilla meinaavat ottaa auton, kun ikää jo paljon.
Hyvin kestää. Fordilla on ollut noita jo vuodesta 2013 lähtien ja ei niissä ole suurempia ongelmia ollut. Ford on tosin parempi manuaalivaihteisena. Automaatti on aika epätaloudellinen. VAG-konsernin litraisestakaan ei ole kuulunut huonoa.
 
Hyvin kestää. Fordilla on ollut noita jo vuodesta 2013 lähtien ja ei niissä ole suurempia ongelmia ollut. Ford on tosin parempi manuaalivaihteisena. Automaatti on aika epätaloudellinen. VAG-konsernin litraisestakaan ei ole kuulunut huonoa.

Mulla oli 3 vuotta focus automaatilla. Kylmänä lyhyessä ajossa vie aika paljon,matka-ajossa aika vähän. Arvonsa piti kuitenkin hyvin.
 
Kannattaa käydä katsomassa uus Renault Captur myös ja Kadjar. Ensimmäinen kasvoi reilusti ja jälkimmäinen on ihan 1/1 kokoluokassa, "Kasvaimen" rinnakkaismalli, jonka ajettavuus eroaa Nissanista.

Jokerina Ssangyong Korando.
 
En suosittele yhtään Euro 5 ja uudempaa dieseliä pätkäajoon vaikka kuinka halvalla sais käytettynä.
Tässä on kyse vissiin siitä, että dpf pöntön poltto ei ehdi tapahtua pätkäajossa? Ja tukkeutuvasta EGR:stä? Vai liittyykö tähän vielä jotain muuta?

Vieläkö nämä molemmat pystyy poistamaan jäämättä katsastuksessa kiinni?
 
Ei kellään ole tuohon Audi A3:een mielipidettä. Ilmeisesti kukaan ei ainakaan tunnusta omistavansa?
Mulla on 06 A3 Sportback, koneena tosin puhditon 1.6 bensa. Ajettu 205tkm josta 12tkm itse. Auto ollut mulla vuoden kakkosautona. Ajo lähinnä työmatka-ajoa pk-seudun kehillä ja sisääntuloväylillä ruuhka-aikaan. Koppa on sama kuin vm10 A3ssa ja kuvien perusteella sisältäkin samanlainen. Uusi korimalli tais tulla 2011.

Huomioita:
-Ruostuu. Ainakin helmat, kaaret ja pohja katsottava läpi kaupoilla
-1.6 on janoinen (omassa ajossa 7,5l/100km) ja hidas
+Yllättävän tilava. Keskikoko+ koira menee konttiin hyvin. Penkit nurin ja kyytiin saa polkupyörän pyöriä irrottamatta.
+Hyvä ajaa
+Kelvollinen äänentoisto
+Hyvät penkit

Sain edullisesti, ostetaessa korjattiin liikkeen piikkiin ruostevaurio etukaaresta. Toiminut hyvin. Mulla ollessa hajonnut takapyyhkimen moottori (hajoaa näistä kaikista) ja vaimon kertoman mukaan jotain putosi etuosasta tielle syksyllä (en löytänyt tienposkesta mitään, alustan osat paikoillaan, ajoltaan normaali, epäilen pohjamuovia).
 
Mulla on 06 A3 Sportback, koneena tosin puhditon 1.6 bensa. Ajettu 205tkm josta 12tkm itse. Auto ollut mulla vuoden kakkosautona. Ajo lähinnä työmatka-ajoa pk-seudun kehillä ja sisääntuloväylillä ruuhka-aikaan. Koppa on sama kuin vm10 A3ssa ja kuvien perusteella sisältäkin samanlainen. Uusi korimalli tais tulla 2011.

Huomioita:
-Ruostuu. Ainakin helmat, kaaret ja pohja katsottava läpi kaupoilla
-1.6 on janoinen (omassa ajossa 7,5l/100km) ja hidas
+Yllättävän tilava. Keskikoko+ koira menee konttiin hyvin. Penkit nurin ja kyytiin saa polkupyörän pyöriä irrottamatta.
+Hyvä ajaa
+Kelvollinen äänentoisto
+Hyvät penkit

Sain edullisesti, ostetaessa korjattiin liikkeen piikkiin ruostevaurio etukaaresta. Toiminut hyvin. Mulla ollessa hajonnut takapyyhkimen moottori (hajoaa näistä kaikista) ja vaimon kertoman mukaan jotain putosi etuosasta tielle syksyllä (en löytänyt tienposkesta mitään, alustan osat paikoillaan, ajoltaan normaali, epäilen pohjamuovia).


Olen tässä juuri pistäny kyselyä A3 2011 ja 2012 malleista. Tuo 2012 menee hieman yli budjetin. Toista (2011) en ole vielä koeajanut/tarkastanut sen kummemmin, mutta kuvien jne. perusteella ei ruosteessa pitäisi. Tuo 2011 on ~1500 halvempi, joten täytyy vielä tarkoin syynätä, kumman ottaa jos kumpaakaan.
 
Mulla on 06 A3 Sportback, koneena tosin puhditon 1.6 bensa. Ajettu 205tkm josta 12tkm itse. Auto ollut mulla vuoden kakkosautona. Ajo lähinnä työmatka-ajoa pk-seudun kehillä ja sisääntuloväylillä ruuhka-aikaan. Koppa on sama kuin vm10 A3ssa ja kuvien perusteella sisältäkin samanlainen. Uusi korimalli tais tulla 2011.

Eikai -06 vielä ole ledejä edessä? Taisi tulla A3 vuoden 2009 malleihin. Muuttaa mielestäni aika lailla auton ulkonäköä

e: "Vuonna 2008 Audi A3 koki kasvojenkohotuksen, jossa se sai uuden etusäleikön ja -puskurin sekä LED-päiväajovalot."
 
Eikai -06 vielä ole ledejä edessä? Taisi tulla A3 vuoden 2009 malleihin. Muuttaa mielestäni aika lailla auton ulkonäköä

e: "Vuonna 2008 Audi A3 koki kasvojenkohotuksen, jossa se sai uuden etusäleikön ja -puskurin sekä LED-päiväajovalot."
Juuri näin. Ulkonäkö muuttuu huomattavasti tuoreemmaksi, vaikka kori on muuten sama. Sisustuksessa ei ainakaan kansanmalleissa suurta muutosta tapahtunut.
 
Tässä on kyse vissiin siitä, että dpf pöntön poltto ei ehdi tapahtua pätkäajossa? Ja tukkeutuvasta EGR:stä? Vai liittyykö tähän vielä jotain muuta?

Vieläkö nämä molemmat pystyy poistamaan jäämättä katsastuksessa kiinni?

Kyllä, juurikin tämä. Euro 6 mukana tulee vielä Adblue, joka ei tykkää seisottamisista ja pätkästä senkään vertaa.
Poistajille kylmä rinki puonreiän ympärille, että just alkutalvella oli raskaan lehdessä (en muista oliko suto, tekniikka, kuljetus) kun oli ratsattu tienvarressa, Traficomin tyypit sai kiinni poistettuja hiukkasloukkuja ja pois kytkettyjä ureajärjestelmiä > kilvet pois ja rekka jäi siihen.

Eli ohjelmisto pajat on omalla leveilyllään nyt vihdoin saaneet aikaan vastareaktion. Toki ymmärrän miks niin on tehty kun on tehty, mut... Ne on kalliita ongelmia korjata oikein noi Euro kutoset, jos joku tarjoaa 500e ratkaisuja 2500e ongelmiin... :btooth:
e; Raskaan liikenteen valvonta Meri-Lapissa: Kuorma-autoissa ohitettu päästörajoitusjärjestelmä

Mulla itselläni on ohjelmoitu työkalu allani, mut jätin EGR ja ureat käyttöön, loukku paikallaan. Nyt DPF on persdynolla tulossa tiensä päähän, (täyttymässä) tammikuus meen sen kanssa huoltoon ja ehkä napsaan muutaman kuvan. Imusarja/EGR puhdistetaan samalla kuin suodatinkin, siihen on joku pesukone heillä. (Terraclean) Tämän jälkeen todennäköisesti suljetutan EGR, ettei sotke enää, mut saa nähdä, muuten auto jää edelleen suotimet paikoilleen toimivana.

Autossa ei siis ole vikavaloja tai muuta, tämä on puhtaasti ennakoiva huolto paljon ajetulle nykydieselille, jatkoa sen elämäntaipaleelle. Loukun vois myös puhdistuttaa irrottamalla ja lähettämällä se paikkaan, jossa se uunitetaan kunnolla. Mut nyt on tarkoitus mennä tällä pesumenetelmällä.
 
Kannattaa kokeilla c5 aircrossi,tietty nelipyttyisellä koneella. Itse kävin kattomassa opelia myös (grandland x),vaikutti ihan laadukkaalta sisältä. Vahinko kun eivät halunneet likkeessä myydä mitään. Kävin sitten ostamassa citikan.
Tänään oli koeajossa crossland x 19vm ja 22tkm mittarissa, mitä ite sitä ajoin siirtymän porukoille, niin yllätti tuo 1.2koneen pirteys taajamavauhdeissa ja autokin oli kyllä laadukkaan oloinen.
Mites tuo kia xceed, onko se vaan typistetty normi ceed vai onko se myös korkeampi?

Oli siinä muuten ukolla opetteleminen, kun automaatin rattiin hänet istutin, mutta kyllä se siittä sitten lähti, kun vähän harjotteli jarrun tuntumaa ensin.
 
Eihän se ole typistetty, vaan se on sekä pitempi että korkeampi kuin normaali viistoperäinen Ceed.

Tänään sitte ajeltiin xceedilla ja ainakin rengasmelu oli aikas kamala, muuten oli kyllä ihan soiva peli, nyt odotellaan että kamiq saadaan vielä ajoon. Mutta tuo opelin crossland x on hintasekseen kyllä mukava peli.
 
Crossland x on samaa autoa Peugeot 2008:n kanssa joten kannattanee käydä kokeilemassa sekin vaihtoehto. Tai sitten 3008/Grandland.
 
Onko täällä BMW 335:n omistajia? Tuossa hetki sitten kerroinkin koeajaneeni 328:n ja tuo 335 houkuttaisi myös. Onhan siinä paljon enemmän voimaa. Kiinnostaa kuulla kuinka paljon eroa näiden kahden ylläpitohinnoissa on, tai onko tuo 335 sen väärti. Joku 500-1000 menee kuussa säästöön joten luulisi pesämunan riittävän jos jotain tulee? Vähän pistää miettimään nuo 2014 ja vanhemmat 328:t juuri niiden jakoketjuongelmien takia, pitäisi siis olla varmaan 2015-> 328 jos sitä miettii. Budjettia n. 33k.

335 ei taida olla nyt juuri saatavilla muuta kuin farmaria käytettynä (diisseleitä kyllä löytyy..), ja itsellä sedan/coupe hakusessa kun farmariauto jo löytyy. 340/440 taitaa olla tuo uusi malli 2016->, mutta ovat aika hinnoissaan vielä. Kiinnostaisi myös kuulla käytännön eroja esimerkiksi 2014 vs 2015 (335) malleista, niistä löytyy niin paljon ristiriistaista tietoa.
 
Niin siinä kävi, että tuo kamiq lähti tilaukseen style varustuksella 1l padalla ja digitaalisella mittaristolla. Tänään oli auto koe ajossa ja oli kyllä yllättävän hyvä ajettava omastakin mielestä ja mitä isä sillä ajeli, niin tykkäs paljon enemmän, mitä opelista tai kian xceedistä. No nyt jäädään odotteleen toimitusajan tarkentumista.
 
Ajatuksena on hankkia max muutaman vuoden vanha auto, jota vaihtaa muutaman vuoden välein, mahdollisimman pienellä korolla koskaan maksamatta autoa kokonaan. Onko tässä ensinnäkään mitään järkeä?

Toisekseen, ei varmaan ole suurta eroa näissä perus katumaastureissa tyyliin qashqai, karoq, crv, sportaget yms.? Onko jossain joku hyvä vertailu kaikista huokeista katumaastureista?

Auton tulee olla automaatti bensakoneella, hintaa max noin 30k€, muuten melko sama.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatuksena on hankkia max muutaman vuoden vanha auto, jota vaihtaa muutaman vuoden välein, mahdollisimman pienellä korolla koskaan maksamatta autoa kokonaan. Onko tässä ensinnäkään mitään järkeä?

Toisekseen, ei varmaan ole suurta eroa näissä perus katumaastureissa tyyliin qashqai, karoq, crv, sportaget yms.? Onko jossain joku hyvä vertailu kaikista huokeista katumaastureista?

Auton tulee olla automaatti bensakoneella, hintaa max noin 30k€, muuten melko sama.
Onnistuuhan tuo mutta erät saattavat olla yllättävän isot ja/tai yllättävän lähellä uuden auton eriä. Plus jos et ota erikoismalleja tms jotain erityisen hyvin arvonsa pitävää niin voi aina noissa ns normikipoissa tulla yllättävän iso sukellus. Itse teen tuota parin vuoden välein vaihtoa uusien tehdastilattujen autojen kanssa ja kk erät ja muut ovat alle satasen käytetyn eriä isommat ja autot ovat vaihtuneet aina vähintään 0e käsirahalla tai arvoa siirretty uudelle autolle.
 
Leikitelläänpä ajatuksella ostaa likimain taloudellinen, erittäin luetettava ja tilava premium auto 10 - 15 000 eurolla tai ainakin alle 20 ke.

Samalla voitaisiin minimoida arvonalenema, eli pitäisi sen takia olla vähän ajettu (alle 200 tkm?) ja mahdollisimman uutta mallisarjaa.

Varusteilla ei niin väliä, kunhan vakkari ja aux löytyy. Ajoa tulee 10 000 km/a, enimmäkseen taajamassa ja valtatiellä/motarilla. Polttoaineella ei väliä.

Vaatimukset:
-Alle kympin kulutus sekalaisessa ajossa.
-Takapenkille pitää mahtua kaksi lastenistuinta
-Mieluiten farmari
-Vakkari
-AUX tai bluetooth

Itsellä tulee mieleen Audi A6 vm 2012 (uusi malli C7) 2,0 diesel manuaalina (luettavuusvaade rajaa pois dsg:t ja multitronikit). Muita vaihtoehtoja?

Itselläni oli vähän samat kriteerit kolme vuotta sitten kun Fordin ostin ja tyytyväinen olen ollut.
Ei mitään ongelmaa ole auton kanssa ollut, normaalit huollot vain tehnyt. Meillä on myös kaksi turvaistuinta takana ja konttiin mahtuu kaikki tarvittava mukaan kun johonkin lähdetään.

Minulla on vastaava malli, vuoden uudeempi ja oli joku 50tkm ajettu kun ostin. Bluetooth löytyy niin saa laittaa lastenlaulut soimaan :shifty:

Ford Mondeo 1,6 EcoBoost 160 hv Start/Stop Titanium Business M6 Wagon**Nyt korko 0,99%+kulut huoltorahalla+hyvitys väh.1500€** Farmari 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto

2015 vaihtuu Fordilla uudempi malli, mutta niistä saakin sitten maksaa tälläkin hetkellä yli 20k jos haluaa alle 100tkm ajetun.

Niin jos siis Ford lukeutuu "premium" autoksi. Itselleni ihan tarpeeksi premium kun joutuu kurahousuja vielä sillä kuskaamaan :D. Entinen oli Volvo ja vähän V70 katselin, mutta ois pitänyt laittaa hintaan sitten se 10k enemmän enkä sitä halunnut tehdä tai sitten ottaa 5 - 7 vuotta vanhempi ja yli 200tkm ajettu, mitä en myöskään halunnut tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Minustakin 4 vuotta uudella olisi parempi. Tai venyttää vaikka 5 vuoteenkin vaihtoväliä.
 
Saako käytettyjä autoja enää jollain nolla - yhden prosentin vuosikoroilla? Viimeksi kun ostin auton oli tyyliin nolla korot ja kaikkinensa kustannukset lainasta jäi 200 euroon. Nyt näytetään tarjoavan lähes 8% korkoja. :wtf:
 
Kannattaa tarkkaan miettiä että tuleeko se vähän käytetty kuinka paljon halvemmaksi. Käyttöaste kertoo jo aika paljon. Jos ajat 5 tkm vuodessa niin tuskinpa sitä joutuu korjailemaan ja huoltamaan paljoa, jos ajat paljon enemmän niin sitten joutuu.

Juurikin tuo yllämainittu tapa eli tehdasuusi tai vaikka lähes uusi esittelyauto on excel-pyörittelyn arvoinen asia. Saattaa olla että ainoat kulut olisi ne pari määräaikaishuoltoa jotka osuu omistusajalle, ja mitään muuta ei tarvis tehdä. Ja olisi takuu vielä turvana.

Auton arvon aleneminen ei myöskään varsinaisesti hidastu käytetyssä autossa ellei se ole jo lähellä ns. pohjahintaa. Jos ostat käytetyn auton 60 tonnilla niin sen hinta laskee todennäköisesti lähes samaan tahtiin kun melkein pakasta vedetyn. Huomasin tuon asian kun laskeskelin taannoin kuukausieriä nettiauton pyyntien perusteella (vähensin jotain tonneja liikkeen katetta toki).
Esittelyauto ja vähän käytetty on hiukan eri asioita. Esittelyauto on uutta vastaava ja vähän käytetty esimerkiksi 2 vuotta vanha / 30 tkm ajettu. Siinä syntyy jo merkittävä ero hintapyyntiin. Tehdasuuden auton speksaaminen olisi kyllä hienoa kun saisi juuri niillä varusteilla ja ulkonäöllä kuin haluaa :)
Uusien autojen arvon alenemiseen herätteli se kun ajoin vuoden liisarilla ja ajattelin että takuuhyvitykset on huijausta, ei auto voi noin vähän maksaa vasta vuoden vanhana. Ajattelin että tässä voisi olla saumaa voittaa muutama euro ja kävin arvioimassa auton vaihtoarvoa autoliikkeissä. Yllätys oli suuri kun liikkeet tarjosivat muutamaa tonnia alle takuuhyvityksen :grumpy: Olisi hieman vituttanut jos auto olisi ollut rahoituksella, kulut olisivat tuplaantuneet liisariin verrattuna.
 
Kannattaa tarkkaan miettiä että tuleeko se vähän käytetty kuinka paljon halvemmaksi. Käyttöaste kertoo jo aika paljon. Jos ajat 5 tkm vuodessa niin tuskinpa sitä joutuu korjailemaan ja huoltamaan paljoa, jos ajat paljon enemmän niin sitten joutuu.

Juurikin tuo yllämainittu tapa eli tehdasuusi tai vaikka lähes uusi esittelyauto on excel-pyörittelyn arvoinen asia.

Niin eikö näistä ole laskureita olemassa tai valmiita esimerkkejä? Kai näitä on moni muukin pohtinut.
 
Kuulostaa kyllä aika pahalta tuo uuden vollen takuuhuoltojen ja tiepalvelun määrä :bored:
 
Autoketjusta voi lukea mikä on vaivannut. Ei mitään järkyttävää, mutta varmaan tonnin poikineen sais kulumaan ilman takuuta.

Kaikesta huolimatta sen verran hyvin hoidettu kaikki nämä ongelmat, että ei ainakaan tämän perusteella vaihdu merkki :) kun tietää millasta se voi pahimmillaan olla.

edit: kaikki tiepalvelu on siis myös ollut täysin maksutonta ja kuuluu aina uuden auton ostajalla mukaan pakettiin. Jopa rengasrikot hoidetaan ilmaiseksi sijaisautoineen, toki sen renkaan ja asennuksen vanteelle saat sitten maksaa liikkeeseen.

Tuo huoltojen hinta kannattaa pitää aina mielessä käytettyjen kanssa etenkin jos takuu on jo loppu. Etenkin jos arvostaa huolettomuutta ja kulujen helppoa laskemista. Itsellä on ollut noita tehokkaampi kippoja joissa tuo vielä korostuu kun huoltoväli usein tiukempi, osat kalliimpia jne. joten on tullut opittua että takuu pitää olla. Etenkin kun muistaa että monesti sen auton vaihtoon laitolla on jokin syy... Aivan liian monesti se on vähintään tuleva iso kallis huolto, seuraava leimaus, renkaat loppu ja pahimmillaan esim Vageissa moottori tai aski leviämässä tms tms. Etenkin jos joku ns rivimalli niin syy voi olla yllättävänkin pienen tuntuinen mutta yllättävän ärsyttävä ja/tai kallis.

Toinen on että jos ostat käytetyn älä osta vähän alle 100tkm ajettua vaan se reilut 100tkm ajettu. Mentaalinen kuva autosta on täysin eri, hinta sen mukainen ja hupina alle satkun ajetussa kalliimmassa autossa ei ole yleensä ensimmäisiä kalliita huoltoja ja/tai isoja kuluvia osasatseja hoidettu. Tuli opittua tuo kantapään kautta alle satkun ajetun MK2 Octavia RS:n kun oletin että eihän tässä voi vielä mitään olla kun alle satkun ajettu. Moottori vei öljyä mutta alle rajojen, jakopään huolto oli tekemättä (tuon, tuulilasin ja pari muuta neuvottelin onneksi diiliin mukaan koska liike ei tuota ollut tajunnut ja hinta tulikin yllättävän kalliiksi liikkeelle) ja autossa oli sitä ja tätä juurikin 6kk virhevastuun jälkeen kunnes autossa alkoi olla enemmän ja enemmän hajoamassa joten totesin että antaapi olla ja auto vaihtoon ja tehdastilattu auto tilalle.
 
Ajatuksena on hankkia max muutaman vuoden vanha auto, jota vaihtaa muutaman vuoden välein, mahdollisimman pienellä korolla koskaan maksamatta autoa kokonaan. Onko tässä ensinnäkään mitään järkeä?

Toisekseen, ei varmaan ole suurta eroa näissä perus katumaastureissa tyyliin qashqai, karoq, crv, sportaget yms.? Onko jossain joku hyvä vertailu kaikista huokeista katumaastureista?

Auton tulee olla automaatti bensakoneella, hintaa max noin 30k€, muuten melko sama.

Elämässä kun voi sattua ja tapahtua kaikenlaista, mikä voi vaikuttaa maksukykyyn. Ja lopulta voi olla käsissä auto missä on enemmän viimeistä erää kun arvoa. Tuolla menolla kannattaa jotain liisarihommia katsella.
 
Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon laskelmissa kun nyt on nahkapäätös tehty että autoilun kulut eivät saa ylittää 600 euroa kuukaudessa. Mielellään olisi jopa lähemmäs 500€/kk.
Nyt kun tiedetään menot ja kilometrit noin 25k/annum niin tuosta voitaneen laskea 25000-35000 euron autolle jonkinlainen paketti? Olikos niitä laskureita jossain?
 
Ollut tuo Huyndai i20 1.0 turbolla (uusi korimalli) nyt sellaiset 3-4kk jo käytössä, eikä oikeastaan mitään valittamista auton suhteen. Kaikenpuolin hyvä auto. Eli tässäkin nyt mentiin onnistuneesti, kiitos tämän foorumin. Sitä ois ties mitä rutkuja muuten ostanut 10 000€+ budjetilla.

Tällä mennään vielä vähintään pari vuotta ja sitten katsotaan tilannetta uudelleen ;)

Ihan vaan vinkkinä jos täällä on muita arpomassa ostoksia.
 
Millaistas autoa kannattaisi katsella 5ke budjetilla? Käyttö pääasiassa motaria pitkin ajelua lyhyehköjä matkoja.
 
Millaistas autoa kannattaisi katsella 5ke budjetilla? Käyttö pääasiassa motaria pitkin ajelua lyhyehköjä matkoja.
Jos vähän ajettua katselet niin itse harkitsisin uudempaa Chrysler Sebring-mallia, Neon oli aikoinaan kiva niin eiköhän pykälää isompikin pitäisi olla.
 
Jos vähän ajettua katselet niin itse harkitsisin uudempaa Chrysler Sebring-mallia, Neon oli aikoinaan kiva niin eiköhän pykälää isompikin pitäisi olla.

Sitten jos ja kun on ilmastointi, ja jakohihnan vaihto tulee ajankohtaiseksi niin kannattaa sen hinta ottaa selville. Alle tonnilla selviää kuitenkin. Muista ongelmista turha edes mainita, ne on syystäkin halpoja.
 
Sitten jos ja kun on ilmastointi, ja jakohihnan vaihto tulee ajankohtaiseksi niin kannattaa sen hinta ottaa selville. Alle tonnilla selviää kuitenkin. Muista ongelmista turha edes mainita, ne on syystäkin halpoja.
Neon - 01 maksoi n. 360€ hihnan vaihto vesipumpulla. Kaverin Passattiin sai taas 380€ ilman vesipumppua menemään go figure.

Jos kattelet merkkifoorumeita niin merkkiautoissakin kaikenlaista ongelmaa.

Tarkennatko miksi ovat halpoja kun ensikäden kokemusta on? Merkki, vanhan auton ongelmat, merkkikorjaamoa ei välttämättä ole lähellä, laatuongelmat? Suurimpaan osaan omiin käytettyihin kuitenkin joutunut renkaat ja öljyt vaihtamaan heti.
 
Neon - 01 maksoi n. 360€ hihnan vaihto vesipumpulla. Kaverin Passattiin sai taas 380€ ilman vesipumppua menemään go figure.

Jos kattelet merkkifoorumeita niin merkkiautoissakin kaikenlaista ongelmaa.

Tarkennatko miksi ovat halpoja kun ensikäden kokemusta on? Merkki, vanhan auton ongelmat, merkkikorjaamoa ei välttämättä ole lähellä, laatuongelmat? Suurimpaan osaan omiin käytettyihin kuitenkin joutunut renkaat ja öljyt vaihtamaan heti.

Isällä oli Neon. 100tkm --> 200tkm auto levisi käsiin ja sitten olisi pitänyt vaihtaa se hihna kun autolla ei enää mitään arvoa ja lisää ylläreitä luvassa. Korjaamon kanssa ei ongelmaa kun tuttu omistaja, ja noita ja muita hoitavat mulle edullisesti. Merkkikorjaamon hinnat myös tiedossa. Jos jotain hyvää niin ei sentään ruostunut.

Jobbareiden häkeistä noita pommeja löytyy halvalla jos kuitenkin kiinnostaa.

Edit btw: se hihnanvaihto muuttuu asteen kalliimmaksi jos on ilmastointi jos jäi huomaamatta. Muuten samaa hinta mitä nyt missä vaan. Joutuu vaan purkamaan vähän kaikkea tyyliin alfa romeo.

E2: Pt kruiserit voi lisätä samaan romukasaan. Nettiautosta löytyy kaikke enemmän tai vähemmän liikkennekelpoista.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 607
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom