Olen vihdoin sortumassa elämäni ensimmäisen auton hankintaan, kun autoilu säästäisi päivittäin tunnin verran aikaa verrattuna julkisiin. Autot tai niiden laittaminen ei kiinnosta lainkaan, kriteereinä ovat auton luotettavuus sekä mahdollisimman alhaiset kokonaiskustannukset. Hinta voisi olla vaikkapa 5-10k, riippuen mitä suuremmalla rahamäärällä saa. Työmatka on 51 km/suunta, josta suurin osa moottoritietä, 2 kilsaa kaupunkiajoa yhteensä matkalla. Käyttöä kolme kertaa viikossa, jolloin vuodessa tulisi vajaat 15k kilsaa, eli n. 15 tonnia kun vapaa-ajan käyttökin lisääntynee jonkin verran. Vapaa-ajan käyttö olisi kaupunkiajoa. Tällä määrällä oltaisiin varmaan lähellä dieselin break-evenia? Muuten ehkä mieluummin bensa, pienemmät riskit ja jos ajankin vähemmän (tavoite minimoida) niin säästyy pienempien kiinteiden kulujen ansiosta?
Automaatti kiinnostaa, mutta jos sillä on paljon suurempi hankinta- sekä huoltokustannus ja riski niin manuaali voi myös olla vaihtoehto. Motariajolla vakionopeudensäädin on aika lailla pakollinen, mutta sen saanee asennettua jälkikäteen? Pysäköinti olisi kadunvarsipysäköinti pienellä ja ahtaalla kadulla Helsingin kantakaupungissa, joten pienestä koosta on hyötyä ja varmaan halvempaakin, tutkat ym. auttavat mutteivät varmaan löydt tämän hintaluokan autoista? Yksin liikenteessä, mutta ehkä 5-ovinen voisi olla kiva, varsinkin jos pienestä koosta huolimatta takapenkin saisi alas ja vaikkapa sukset kuljetukseen kun kerran autolla pääsee hyvin mestoille.. Audiojärjestelmästä olisi kiva löytyä bluetooth/3,5 mm plugi jotta hermot kestää, ajamisesta kun en tykkää muutenkaan.
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?
Itselläni oli vuoden alussa aikalailla sama tilanne, itse päädyin Toyota Yarikseen (09 - Automaatti - 1,33 VVT-i Linea Sol 5ov MultiMode).
Oli ajettuna tuolloin noin 103k ja maksoin vajaa 8k autosta. Yksi öljyt ja ilmastointihuolto tehtynä tänä vuonna, muuten pelittänyt oikein hyvin ja tyytyväinen autooni.