Mikä auto minulle?

Olen vihdoin sortumassa elämäni ensimmäisen auton hankintaan, kun autoilu säästäisi päivittäin tunnin verran aikaa verrattuna julkisiin. Autot tai niiden laittaminen ei kiinnosta lainkaan, kriteereinä ovat auton luotettavuus sekä mahdollisimman alhaiset kokonaiskustannukset. Hinta voisi olla vaikkapa 5-10k, riippuen mitä suuremmalla rahamäärällä saa. Työmatka on 51 km/suunta, josta suurin osa moottoritietä, 2 kilsaa kaupunkiajoa yhteensä matkalla. Käyttöä kolme kertaa viikossa, jolloin vuodessa tulisi vajaat 15k kilsaa, eli n. 15 tonnia kun vapaa-ajan käyttökin lisääntynee jonkin verran. Vapaa-ajan käyttö olisi kaupunkiajoa. Tällä määrällä oltaisiin varmaan lähellä dieselin break-evenia? Muuten ehkä mieluummin bensa, pienemmät riskit ja jos ajankin vähemmän (tavoite minimoida) niin säästyy pienempien kiinteiden kulujen ansiosta?

Automaatti kiinnostaa, mutta jos sillä on paljon suurempi hankinta- sekä huoltokustannus ja riski niin manuaali voi myös olla vaihtoehto. Motariajolla vakionopeudensäädin on aika lailla pakollinen, mutta sen saanee asennettua jälkikäteen? Pysäköinti olisi kadunvarsipysäköinti pienellä ja ahtaalla kadulla Helsingin kantakaupungissa, joten pienestä koosta on hyötyä ja varmaan halvempaakin, tutkat ym. auttavat mutteivät varmaan löydt tämän hintaluokan autoista? Yksin liikenteessä, mutta ehkä 5-ovinen voisi olla kiva, varsinkin jos pienestä koosta huolimatta takapenkin saisi alas ja vaikkapa sukset kuljetukseen kun kerran autolla pääsee hyvin mestoille.. Audiojärjestelmästä olisi kiva löytyä bluetooth/3,5 mm plugi jotta hermot kestää, ajamisesta kun en tykkää muutenkaan.

Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?

Itselläni oli vuoden alussa aikalailla sama tilanne, itse päädyin Toyota Yarikseen (09 - Automaatti - 1,33 VVT-i Linea Sol 5ov MultiMode).
Oli ajettuna tuolloin noin 103k ja maksoin vajaa 8k autosta. Yksi öljyt ja ilmastointihuolto tehtynä tänä vuonna, muuten pelittänyt oikein hyvin ja tyytyväinen autooni.
 
Samaa hommaa kun Eestissä sas Renaultin Clio/Captur diisselillä mitä täällä ri ja ylipäätään kaikki mallit tarjolla, Suomessa ei kuin muutama ja varustetasoja uupuu.
Suomessa taitaa vaikuttaa ennen kaikkea dieselvero. Ei kannata hankkia dieseliä, jos ei tule paljon ajokilometrejä vuodessa, ja sitten taas voi kiinnostaa enemmän isompi auto.
 
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole.

No, tuohon hintaanhan saa hybridi-Aurista. Riskitön automaatti, melkein kaikista löytyy peruutuskamera/tutkat ja bluetooth (2010/11 vaativat plus-paketin olemassaolon). Dieselin kulujen tasoittumiseen tarvisi nykyään ehkä silleen tuplaten kilometrejä arvioosi nähden.

Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
 
Suomessa taitaa vaikuttaa ennen kaikkea dieselvero. Ei kannata hankkia dieseliä, jos ei tule paljon ajokilometrejä vuodessa, ja sitten taas voi kiinnostaa enemmän isompi auto.

Kyllä se melkein kannattaa jos juurikin puhutaan noista isommista autoista. Siinä kaupunkikulutuksessa alkaa kuitenkin bensan ja dieselin suhteen olla useampi litra eroa. Joku 15 tkm vuodessa voi olla jo monen satkun säästö verosta huolimatta. Pienissä autoissa taas riippuu kuinka pieneksi se bensakoneen kulutus on saatu, joku litran ero ei välttämättä vielä suosi dieseliä, mutta päästäkseen pieneen kulutukseen se bensakonekin on sitten joku kolmisylinterinen litran turbo joka saattaa olla vähän aneeminen dieselin vääntöön tottuneelle.
 
No, tuohon hintaanhan saa hybridi-Aurista. Riskitön automaatti, melkein kaikista löytyy peruutuskamera/tutkat ja bluetooth (2010/11 vaativat plus-paketin olemassaolon). Dieselin kulujen tasoittumiseen tarvisi nykyään ehkä silleen tuplaten kilometrejä arvioosi nähden.

Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
Eikö näiden hybridien hyöty ole lähinnä kaupunkiajossa? Minun käytöllä valtaosa on kuitenkin maantie- sekä moottoritieajoa, ja kaupunkiajoa pyrin välttelemään mahdollisimman paljon.
Noin muuten sähköautot ym. vähäpäästöiset kiinnostavat kyllä jos ovat luotettavia ja tarjoavat hyvän hinnan elinkaarensa aikana, valitettavasti lataamaan pääsisi vain töissä.
 
Kyllä se melkein kannattaa jos juurikin puhutaan noista isommista autoista. Siinä kaupunkikulutuksessa alkaa kuitenkin bensan ja dieselin suhteen olla useampi litra eroa. Joku 15 tkm vuodessa voi olla jo monen satkun säästö verosta huolimatta. Pienissä autoissa taas riippuu kuinka pieneksi se bensakoneen kulutus on saatu, joku litran ero ei välttämättä vielä suosi dieseliä, mutta päästäkseen pieneen kulutukseen se bensakonekin on sitten joku kolmisylinterinen litran turbo joka saattaa olla vähän aneeminen dieselin vääntöön tottuneelle.
Näinhän se on. Ja hyvin usein ollaan tilanteessa "mitä väliä".

Olen varmaan ennenkin ehkä jopa kyllästymiseen asti saarnannut sitä, että "diesel on paljon ajaville" -legenda ei ole hyvä ohje auton valintaan. Siitäkin huolimatta että käyttömaksut ovat nousseet taivaisiin, mikä ei koske pelkästään dieseliä vaan ihan mitä tahansa ei-supervähäpäästöistä. Jos kyseessä on suhteellisen normaali skenaario, jossa melko tuoreella, melko tavallisella vaikkapa keskikokoisella perheautolla ajetaan 15k-20k vuodessa, kannattaisi valita ihan oman maun mukaan. Muut seikat vaikuttavat elinkaarikustannukseen tai kilometrikustannukseen enemmän kuin käyttövoiman valinta bensiinin ja dieselin väliltä. Dieselautoilu ei saisi olla (eikä onneksi yleensä ole, ei nyt eikä eilen) mikään kustannuskysymys, vaan makuasia.

Tietenkin erittäin pienellä ajomäärällä, etenkin yhdistettäessä se isoon autoon, tilanne on aivan eri. Silloin toki kilometrin hinta on joka tapauksessa kallis, eikä käyttövoimavero ole ainoa ongelma. Uuden auton arvonalenema, vakuuttaminen ja merkkihuollot ym tai vanhan auton korkea bensankulutus, korjauskulut, perusvero tekevät joka tapauksessa kilometristä niin kalliin, että asian kanssa on elettävä tai luovuttava autosta. Kääntäen siinä konkurssissa ei välttämättä käyttövoimaverokaan enää tunnu missään, jos oikeasti haluaa pitää autoa ja lisäksi ajaa nimenomaan dieselillä.
 
Eikö näiden hybridien hyöty ole lähinnä kaupunkiajossa? Minun käytöllä valtaosa on kuitenkin maantie- sekä moottoritieajoa, ja kaupunkiajoa pyrin välttelemään mahdollisimman paljon.
Noin muuten sähköautot ym. vähäpäästöiset kiinnostavat kyllä jos ovat luotettavia ja tarjoavat hyvän hinnan elinkaarensa aikana, valitettavasti lataamaan pääsisi vain töissä.

Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
 
Oli tuollainen vuokra-Auris ajossa ja noin 5 litraa se maantiellä vie. Maantiella aika ankea laite, meluisa eikä muutenkaan kauhean innostava, mutta kaupungissa se oli mielestäni aika hyvä perusauto ja todellakin on helppo ajella menemään.
 
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
Toki se on laskettava eduksi maantieajossa, että on tehoisekseen nopea tai ainakin ketterästi reagoivan tuntuinen, sekä ennen kaikkea helppo. Toisaalta kokonaisuus maantieajon fiiliksessä häviää itseään pienemmille ja halvemmille autoille, mutta nämähän ovat makuasioita. Varsinaiset vahvuudet ovat tietenkin muualla kuin maantieajossa; auto on taloudellinen mutta ei sen enempää kuin saman kokoinen yhtä kehittyneellä pelkällä polttomoottorilla varustettu.

Hybridin taloudellisuusetu maantieajossa kiteytyy siihen, että "voimansiirrottomassa" sarjahybridissäkin kannattaa nimenomaan nopeaa ajoa varten silti olla suora välitys. Toisin sanoen se kallis hybriditekniikka ei ole maantieajossa etu laisinkaan(muuten kuin ohituskiihtyvyyden mahdollistajana) vaan taakka.

Silti toki etuakin on, vaikka ajettaisiin muuta kuin kaupunkiajoa, vaikkapa pelkkää työmatkaa taajaman ulkopuolella. Kunhan vaan hybridi on plug-in ja ajetaan Lapin reissua lyhyempiä matkoja. Jos sormia napsauttamalla normaali lämmityspistoke muuttuisi latauspistokkeeksi ja johtoa jumppaamalla voisin säästää esimerkiksi 20% tai edes 5% polttoaineesta, ryhtyisin siihen heti.
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Sen verran farmaria tuputan, että Superbin saisi nyt pistokkeella. Mulla myös lapsi telakassa selkä menosuuntaan ja hyvin on mahtunut Superttiin joka suunnassa.
 
Olisi nyt vielä ennen vuodenvaihdetta autonvaihto edessä. Nykyinen bensa-SUV vaihtuu nyt joka tapauksessa hybridiin veroedun vuoksi. Tällä hetkellä vaihtoehtoina on Porschen Panamera Turbo S e-hybrid ja Bentleyn Bentayga hybrid. Aika varma olen, että otan jälkimmäisen kaiken kuran uhallakin....
1.jpg
 
Osta Bentley, noita Possuja on lähes jokaisella "rehdillä" rakennusyrittäjällä. :D

Lisäksi tuollainen ainoastaan pienen sähkömoottorin surinan siivittämänä lipuva vihreillä hybrid teksteillä ja vihreillä jarrusatuloilla varustettu Panamera on vähän masentava.
Veroetuhan tuossa Possussa ainakin on merkittävä ei hybridiin verrattuna.
 
Possuja näkyy jo tosiaan täällä pienillä kylilläkin useampia niin oisihan bentleyllä jo erikoisuusarvoakin...sitten pääseekin ihmisten kanssa keskustelemaan bentleyn keulailmeestä, kaikilla on varmasti siitä jokin mielipide.
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Outlander? (Mainostelen tätä nyt näköjään joka ketjussa...)
Itsekkin pitkään pohdiskelin tuollaista S-Maxia, mutta kun ajelut ovat lyhyttä pätkäajoa kaupungissa...

Outlanderin takapenkki ei ole mahdottoman tilava, mutta mukavan korkealla ja ihan kohtuullisesti mahtuu tuollainen Britaxin pyörivä lastenistuin. Rattaat menee myös takakonttiin helposti, ja mahtuu sinne vielä labradorikin niiden kaveriksi tarvittaessa. Ja riippuen millaista pätkää ajaa, niin plussakelillä pitäisi päästä helposti 30-40km sähköllä.
 
Tämä keskustelu kyllä vahvisti ajatusta siitä, että sikaa ei kannata ostaa. Tilasin B:n vuodenvaihteeseen....
 
Tämä keskustelu kyllä vahvisti ajatusta siitä, että sikaa ei kannata ostaa. Tilasin B:n vuodenvaihteeseen....
Olikos sulla nyt alla se AMG:n SUV-näkemys? Geneerisiä perhefarkkuja by VAG / japskit on liikenteessä ihan tarpeeksi. Siispä virtuaalinen hatunnosto hankinnalle. :tup:
 
Ikävästi ajatellen, Possu ja Bentley ovat molemmat VAG:eja, joskin ensimmäisen kasaavat aidot kanttipäät ja toisen punakat hörökorvat. :D

Mutta onnittelut hankinnasta ja kiitokset suomalaisen autokannan monipuolistamisesta. :tup:
 
Ikävästi ajatellen, Possu ja Bentley ovat molemmat VAG:eja, joskin ensimmäisen kasaavat aidot kanttipäät ja toisen punakat hörökorvat. :D

Mutta onnittelut hankinnasta ja kiitokset suomalaisen autokannan monipuolistamisesta. :tup:

Kyllä kannattaisi joku valita kuin VAG, vaikka molemmat toki Skodaa vähän parempia.
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Toyota Rav4:sta tulee plugari ensi vuonna. Koska on Toyota, niin voisi olettaa olevan luotettava ja pitävän arvonsakin hyvin. Jos olisin tuon tiennyt keväällä, niin olisin ehkä viivyttänyt auton vaihtoa vuodella. :(
 
Olikos sulla nyt alla se AMG:n SUV-näkemys? Geneerisiä perhefarkkuja by VAG / japskit on liikenteessä ihan tarpeeksi. Siispä virtuaalinen hatunnosto hankinnalle. :tup:
Joo tällä hetkellä M-B GLE, joka on menettänyt arvoaan *aivan perkeleesti* ja kaikki autokaupat ei edes halua ottaa vaihdossa tuota enää. Toisaalta hyvä, että saanut isot bensakoneet systeemistä ja nyt voi sitten ottaa huomattavasti edullisempia hybridejä tilalle. Nuokin Bentley ja Porsche on itse asiassa halvempia uutena kuin nykyinen. Lisäksi vielä tulee etuna nyt 1.1. alkaen tuplaverovähennykset (kiitos Antti Rinne), joten what a time vaihtaa autoa :D
 
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.

Noita Nettiauton autoja kun katselee niin hybridit mahtuu juuri sinne alle 10 k€ budjettiin, mutta
kilsoja on jo noin 200k. Uskaltaako tuollaista vielä ostaa? Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.

Toki se on laskettava eduksi maantieajossa, että on tehoisekseen nopea tai ainakin ketterästi reagoivan tuntuinen, sekä ennen kaikkea helppo. Toisaalta kokonaisuus maantieajon fiiliksessä häviää itseään pienemmille ja halvemmille autoille, mutta nämähän ovat makuasioita. Varsinaiset vahvuudet ovat tietenkin muualla kuin maantieajossa; auto on taloudellinen mutta ei sen enempää kuin saman kokoinen yhtä kehittyneellä pelkällä polttomoottorilla varustettu.

Hybridin taloudellisuusetu maantieajossa kiteytyy siihen, että "voimansiirrottomassa" sarjahybridissäkin kannattaa nimenomaan nopeaa ajoa varten silti olla suora välitys. Toisin sanoen se kallis hybriditekniikka ei ole maantieajossa etu laisinkaan(muuten kuin ohituskiihtyvyyden mahdollistajana) vaan taakka.

Silti toki etuakin on, vaikka ajettaisiin muuta kuin kaupunkiajoa, vaikkapa pelkkää työmatkaa taajaman ulkopuolella. Kunhan vaan hybridi on plug-in ja ajetaan Lapin reissua lyhyempiä matkoja. Jos sormia napsauttamalla normaali lämmityspistoke muuttuisi latauspistokkeeksi ja johtoa jumppaamalla voisin säästää esimerkiksi 20% tai edes 5% polttoaineesta, ryhtyisin siihen heti.

Olisiko suositella jotain muuta Hybridi-Auriksen tilalle käyttööni sitten? :)
 
Täällä jos joku miettii järkevää auton hankintaa 10 000 - 12 000€ maastoon niin voin suositella Hyundai i20 vm2016-> tuolla litran turbokoneella. Tän kaltaista mulle alunperin suositeltiin kriteerien perusteella ja en kadu hankintaa. Tuo pikkuturbo on yllättävän ärhäkkä. Kiihtyy ainakin omiin tarpeisiin paremmin kuin tarpeeksi ja muuten erinomainen ajettava. Niinkuin joistakin arvosteluista, vähän turhan muovinen on kojelaudan alue, jos miinuksena täytyy jotain keksiä.

Nuo uudet Kia Riot ei myöskään ole yhtään huonoja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo olisi jopa omaan käyttöön ollut parempi, koska takuuaika pidemp, tosin 150tkm rajalla. Hintaa näissä on kyllä sitten pikkuisen enemmän.
 
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
 
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.

Juu niin taitaa saada 2018 vuosimallista eteenpäin. Budjetti vaan venyy aikalailla.
 
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?

Itse katselisin myös Kia CEED / Hyundai i30. Noita saa jo 2012-2014 diesel koneella sinne 6-8ke väliin tosi pienillä kilometreillä... Vakuutukset ja verot niin pienet että ei merkitystä onko diesel vai bensa...Löytyy kaikki perusvarusteet vakiona... Ja tarjontaa on ja varmasti käteiskaupalla saa tingattua hyvään hintaan! Ainut miinus, että sitten kun itse ajanut sen +200tkm sillä niin arvo tippuu kyllä ihan olemattomaksi mutta käyttöarvo säilyy!
 
Täällä jos joku miettii järkevää auton hankintaa 10 000 - 12 000€ maastoon niin voin suositella Hyundai i20 vm2016-> tuolla litran turbokoneella. Tän kaltaista mulle alunperin suositeltiin kriteerien perusteella ja en kadu hankintaa. Tuo pikkuturbo on yllättävän ärhäkkä. Kiihtyy ainakin omiin tarpeisiin paremmin kuin tarpeeksi ja muuten erinomainen ajettava. Niinkuin joistakin arvosteluista, vähän turhan muovinen on kojelaudan alue, jos miinuksena täytyy jotain keksiä.

Nuo uudet Kia Riot ei myöskään ole yhtään huonoja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo olisi jopa omaan käyttöön ollut parempi, koska takuuaika pidemp, tosin 150tkm rajalla. Hintaa näissä on kyllä sitten pikkuisen enemmän.
1.2 on myös oikein mukava kone ja viisivaihteinen manuaali toimii erinomaisesti. Siitä taisinkin jo rutista, että hiukan eri pariahan ne ovat.

Ainakin Riossa tulee PTC-lämmitin nimenomaan turbokoneen kanssa, ja sitä vähän kaipaisi.
 
1.2 on myös oikein mukava kone ja viisivaihteinen manuaali toimii erinomaisesti. Siitä taisinkin jo rutista, että hiukan eri pariahan ne ovat.

Ainakin Riossa tulee PTC-lämmitin nimenomaan turbokoneen kanssa, ja sitä vähän kaipaisi.

Enpä käynyt kokeilee noita 1.2 koneita kun tykästyin tuohon Turboon. Tosiaa tehdas lupailee 10,7s 0-100, mutta kyllä tuo omaan kaasujalkaan tuntuu ärhäkämmältä. Samallailla kiihtyy kun Seat Leon mitä kävin taannoin kokeilemassa ja 0-100 luvattiin 10s. Mutta voisi olettaa, että tuo 1.2 kiihtyy myös aika mukavasti. Vaihteet vaihtuu erittäin hyvin kyllä. Nuo 1.2 koneet ovat hieman edullisempia.

PTC-lämmitin, eli siis meinaat letkulämmitintä? Kyllähän tuo on noita vastuslämmittimiä tehokkaampi. Tosin tuo vastuslämmitin on ihan ok. Kyllä sen eron huomaa ja öljyt voitelee heti paremmin.
 
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.
 
Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.

Auto ei ole sijoitus vaan käyttöesine. Jos jäännösarvo on oleellisin juttu, niin osta sitten vaan joku tonnin pommi, sen kanssa ei voi hävitä kuin tonnin kerrallaan. Eiköhän se kymppitonnin arvokin tipahda puoleen muutamassa vuodessa edelleen.
 
Näinhän se on. Verrattavissa vaikka pelitietokoneeseen. Joku ostaa 10 000€ osat ja kahden vuoden päästä arvo tippunut järjettömästi vs 1000€ osat, jolloin arvon alenema ei ole lähellekään niin suuri.

Mutta auton hankinassa on myös hyvä punnita kokonaisuutta. Joutuuko ylimääräisiä reissuja tekemään korjaamolle sekä vakuutusmaksut.
 
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.

Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
 
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.

:rofl:

Missä tuo vääntö muuten oli, tässä ketjussako ja onko niitä vertailukäyriä helposti nähtävillä? Monilla on tosiaan nykybensaturboista melko virheellinen käsitys, mikä kyllä yleensä korjaantuu jos niillä oikeasti ajelee eikä perusta käsitystä menneitten aikojen täysin toisen tyyppisiin turboihin.
 
:rofl:

Missä tuo vääntö muuten oli, tässä ketjussako ja onko niitä vertailukäyriä helposti nähtävillä? Monilla on tosiaan nykybensaturboista melko virheellinen käsitys, mikä kyllä yleensä korjaantuu jos niillä oikeasti ajelee eikä perusta käsitystä menneitten aikojen täysin toisen tyyppisiin turboihin.

Se oli itseasiassa eri foorumilla ja seurasin vain sivusta kuinka yksi huihai fani haukkui bensaturbot huonon alaväännön takia.
 
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.
 
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.

Kyse oli huihain 1.2vaparista ja rellun 1.2turbosta.

Toki kannattaa aina muistaa että tuollainen 1.2 vapari on ihan erilainen sisukaluiltaan kuin moderni turbokone ja jo se aiheuttaa sen ettei tuollaisella turbokoneella pysty (eikä sitä ole tarkoitettu) ajamaan samallalailla kuin sillä vaparilla.

Ajotapaa kannattaa aina muuttaa moottorin mukaan eikä huutaa ratin takana "ei tämä paska jaksa mennä tyhjäkäynnillä"!?
 
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.

Pätee hyvin 3-sylinterisiin pikkuturboihin. Ei vaan jaksa kakkosella kävelyvauhtia vaan pakko vaihtaa ykköselle ja jatkaa siitä matkaa. Tämä siis Cliolla. Espacella sitten on ihan se ja sama, mikä vauhti eikä auto nikoittele missään vaiheessa millään vaihteella.
 
Ajotapaa kannattaa aina muuttaa moottorin mukaan eikä huutaa ratin takana "ei tämä paska jaksa mennä tyhjäkäynnillä"!?
Ei kannata muuttaa vaan on pakko muuttaa ajotapaa, koska muuten ei pääse liikkeelle. Samoin sitä ajotapaa voi adaptoida, kun hyppää sen 1.2 vaparin kyytiin ;) Vapari vaatii vain vähän enemmän kierroksia sitten kulkeakseen kun vauhtiin on päästy eli kepittää saa sitten siellä korkeammilla kierroksilla enemmän.

Omasta mielestä vain nuo pikkuturbot (nämä litraiset siis) ovat yleensä laitettu näihän pienimpiin autoihin, joilla enemmän ajetaan sitä taajamaa, jossa pysähdyksiä tulee paljon. Siinä mielessä on menty metsään, että auton moottori ja osin vaiheisto on sellainen, että siellä taajamassa mukavuus kärsii enemmän, kun liikkeellelähdöt ovat tuskaisempia.
 
Pakko yhtyä tuohon pikkuturbon omistajana, että 2-vaihteella ei meinaa lähteä liikkeelle kävelyvauhdissa, joutuu ykkösen kautta lähtee. Sikäli ärsyttävää, mutta tottunut jo siihen.

Siinä että maksaako enemmän turbosta vai vähemmän 1.2 koneesta on ihan jokaisen oma päätös. Kyllähän tuolla turbolla kiihdyttää kivasti motarille, mutta yleisesti kun ei täällä suomessa saa ajaa lujaa missään. Ohitustilanteissa saattaa turbosta olla myös etua.

Se Turbo tulee kyllä mukaan jo jossain 1600rpm jälkeen (pitäis tarkemmin vielä testaa)
 
Ei kannata muuttaa vaan on pakko muuttaa ajotapaa, koska muuten ei pääse liikkeelle. Samoin sitä ajotapaa voi adaptoida, kun hyppää sen 1.2 vaparin kyytiin ;) Vapari vaatii vain vähän enemmän kierroksia sitten kulkeakseen kun vauhtiin on päästy eli kepittää saa sitten siellä korkeammilla kierroksilla enemmän.

Omasta mielestä vain nuo pikkuturbot (nämä litraiset siis) ovat yleensä laitettu näihän pienimpiin autoihin, joilla enemmän ajetaan sitä taajamaa, jossa pysähdyksiä tulee paljon. Siinä mielessä on menty metsään, että auton moottori ja osin vaiheisto on sellainen, että siellä taajamassa mukavuus kärsii enemmän, kun liikkeellelähdöt ovat tuskaisempia.

Litrasella kun muistaa aina pitää kierrokset 1500rpm ja yli niin kyllä sekin jaksaa ihan kiitettävästi pientä autoa viedä. Tyhjäkäynniltä kun yrittää lähteä niin varamasti on ongelmia.

Omassa pidän aina siinä 2000rpm kohdilla kierroksen niin on se maksimivääntö heti käytettävissä ja vaikka olisi isompi vaihde sisällä niin jaksaa vielä lähteä eikä välttämättä tarvitse vaihtaa pienemmälle.
 
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
Tuolla viritelmällä ajo suorastaan vituttaa, kun nopeus meinaa nousta ihan itsekseen, vaikka jalka olisi tuettu johonkin. Kaasu on todella löysä, joutuu jäkittämään jalan kanssa koko ajan, että se höyhen ei liiku, jarrukin on epämääräinen. Hitaissa vauhdeissa saa olla jarrulla jatkuvasti ja kaasuun jos koskee niin hyökkää, oikea parkkipaikkojen unelma.
 
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.
 
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.

Sano se ihmiselle joka on tottunut ajamaan 3l vaparilla ja se hyppää litrasen turbon rattiin.
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 214
Viestejä
4 472 669
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom