Mikä auto minulle?

Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".

Omalle kohdalleni ei ole kyllä moisia ongelmia foorttienkaan litraisten kanssa sattunut, ei manuaalilla eikä automaattisesti arpovalla. Varmaan ollut sitten tuuria kohdalle sattuneitten yksilöitten kanssa. Jännä että ihmiset niiden kanssa pärjäävät jos ne noin pahoja ovat.
 
Pitää osata suodattaa nämä kommentit kokonaan. Oli 1L manuaali focus lainassa eikä mitään ongelmaa ajossa. Eikä oikeastaan ole ollut missään autossa ongelmia, 1.6L manuaaleissa tai 2L automaatissa. Kaikki eri merkkejä, on vaihdettu osia jne. koska vanhoja autoja. Mutta ei mikään ole ollut niin paska kun muualta jokaisesta autosta on lukenut. Yleensä negatiiviset kommentit tuodaan, ainakin voimakkaammin, esiin kun positiiviset.

Itse ainakin suodatan kyllä kokonaan nämä esimerkit että merkki/malli X tai Y on täys paska, eikä kannata koskea pitkällä tikulla.

Tuo ylempikin kommentti lähinnä kertoo enemmän siitä että suurin ongelma tässäkin on penkin ja ratin välissä eikä moottorissa.
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".

Kävin koeajaa noita litrasia Ford Fiestoja ja ajokokemus oli kyllä huonompi vrt vastaavaa Hyundai i20. Ostopäätös näiden kahden väliltä oli aika selvä.
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
Mä en tuollaista ongelmaa havainnut omassa Focuksessani noin 50 tkm aikana. Ainoa ongelma oli, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuli herkästi nytkähdys, jos ei ollut supervarovainen kytkimen kanssa. Myöhemmin tuli takaisinkutsu, jossa asennettiin softapäivitys, joka vähensi tuota nytkähdystä. Kuulemani mukaan se vähensi moottorin vääntöä pienillä vaihteilla.
 
Mä en tuollaista ongelmaa havainnut omassa Focuksessani noin 50 tkm aikana. Ainoa ongelma oli, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuli herkästi nytkähdys, jos ei ollut supervarovainen kytkimen kanssa. Myöhemmin tuli takaisinkutsu, jossa asennettiin softapäivitys, joka vähensi tuota nytkähdystä. Kuulemani mukaan se vähensi moottorin vääntöä pienillä vaihteilla.
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
 
Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
No kuten sanottua, tuohon yksittäiseen asiaan tuli myöhemmin päivitys. Itse en kokenut koskaan liukkailla keleillä ongelmia, tosin pääkaupunkiseudulla nyt muutenkin on aika harvoin erityisen liukkaita kelejä.
 
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.

Osaatteko te ajaa autoa vai mikä helvetti siinä kytkimen käytössä nyt noin vaikeaa on!?:facepalm:

Ei mulla ole mitään ongelmia lähteä autolla tai edes prätkällä ylämäkeen vaikka tyhjäkäynnillä?

Näitä pikkuturboja on tullut sitten ajettua huihailta, rellulta tai fordilta ja kaikki on ihan normaaleja ajaa, toinen herää 200rpm aikasemmin kuin toinen mutta kaikkiin pätee sama homma, ykkösellä liikkeelle ja kun liikkeessä ollaan niin kun pitää kierrokset siellä 1500rpm yläpuolella niin mikään ei hyydy mihinkään ylämäkeen.:bored:
 
Osaatteko te ajaa autoa vai mikä helvetti siinä kytkimen käytössä nyt noin vaikeaa on!?:facepalm:

Ei mulla ole mitään ongelmia lähteä autolla tai edes prätkällä ylämäkeen vaikka tyhjäkäynnillä?

Näitä pikkuturboja on tullut sitten ajettua huihailta, rellulta tai fordilta ja kaikki on ihan normaaleja ajaa, toinen herää 200rpm aikasemmin kuin toinen mutta kaikkiin pätee sama homma, ykkösellä liikkeelle ja kun liikkeessä ollaan niin kun pitää kierrokset siellä 1500rpm yläpuolella niin mikään ei hyydy mihinkään ylämäkeen.:bored:
Paska kytkin? Tai paska kytkimen toiminta yhdessä koneen kanssa? Ei mulla minkään muun kuin tuon Focuksen kanssa ole ollut erityistä ongelmaa. Ottaa se aina hetken päästä jyvälle uuden auton kanssa, mutta tuon Focuksen kanssa en ollut edes 10 tkm jälkeen sujut. Silloin imho alkaa olla ongelma autossa. Toki jos tykkää nykivästä menosta...

e: Korjaus, inhosin mä myös jonkun ikivanhan Golfin metrin pitkää kytkintä. Sillä kyllä pääsi liikkeelle, mutta muuten oli kökkö.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin suodatan kyllä kokonaan nämä esimerkit että merkki/malli X tai Y on täys paska, eikä kannata koskea pitkällä tikulla.
Ihmiset painottavat eri asioita ja jonkun tärkeänä pitämä asia A on jollekin toiselle lähes merkityksetön. Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin...no, tämän sanonan varmaan tiedättekin.

Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
 
Ei se pelkkä automallikaan riitä, jos katsoo esim. VAGin viime vuosien tuotoksia. Palikoista riippuen voi joko kestää tai sitten olla moottorien/vaihdelaatikkojen kierrätyslaite. Vastaavasti, jos joku geneerinen Boschin tms. palikka porsii järjestäen, niin ei se ennen hajoamista tarkasta onko se saksalaisen vai ranskalaisen merkin keulassa. Merkki vaikuttaa maahantuojaan ja tällä voi olla suuri merkitys miten vikatilanteessa asiakkaan käy.
 
Ihmiset painottavat eri asioita ja jonkun tärkeänä pitämä asia A on jollekin toiselle lähes merkityksetön. Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin...no, tämän sanonan varmaan tiedättekin.

Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
Painottavat, ja se on tietenkin hyvä asia ja tekee sen että ylipäätään löytyy eri merkkejä ja malleja mistä valita. Ja tuolla edellisellä viestillä oli siis tarkoitus juuri sanoa se, että en koe tuollaisia kommentteja relevanteiksi missä haukutaan koko valmistajaa tai mallia pelkästään yhden negatiivisen mielipiteen takia.

Monesti kuullut, ja varmasti muutkin, että ranskalaista ei kannata ostaa muuten kun grilliltä jne. Eli kaikki on paskaa paitsi kusi. Ja juurikin tämä on iso ongelma autojen kanssa, varsinkin julkisilla keskustelualustoilla.
 
Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.

En tiedä johtuuko se siitä, että autot ovat keskimäärin niin hinnakkaita hankintoja, että ns. oikea valinta halutaan tehdä mahdollisimman järkeviltä tuntuvin perustein, mutta poikkeuksellisen paljon mielikuvia värittävät ihan menneistä ajoista kumpuavat stereotypiat. "Italialaiset ja ranskalaiset ovat sellaisia, saksalaiset tällaisia, japanilaiset aina luotettavia"... Ehkä tyypillisimpiä esimerkkejä ovat "ranskalaiset sähköviat", vaikka esim. VAG-harrastajien yleinen vitsikin on se kun kojelauta hehkuu ties mistä vikavaloista kaiken aikaa.

On itse asiassa mielenkiintoinen ilmiö, että ihan alan harrastajat ja ammattilaisetkin sortuvat tällaiseen luutuneeseen ajatteluun aina vaan. Mielikuvat elävät vahvasti ja toisaalta hyvän brändin luominen on selvästi kullanarvoista. Ostovinkkejä pyydettäessäkin monesti mainitaan, että mistä maasta automerkki ei saa olla. Sitten kuitenkin voidaan ostaa ensimmäisen sukupolven Outlander, mutta ei Citroën C-crosseria tai Pösön 4007:aa :D
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.
Kyllähän tuohon syitä riittää.
Itse aikoinaan, mikäli kahvi oli mukitelineen sijaan kädessä, jätin turhat pykältelyt Mondeolla väliin. Taajamapyörittelyssä 2. vaihde oli ihan ok nopeusvälillä 0-70 km/h ja 3. vaihde soveltui taas nopeusvälille 20-120 km/h. Kyllähän siinä mukavuus kärsii, jos vaihteen vaihto on välttämätöntä vähän väliä, mikäli kaikki raajat ei ole pyhitetty auton ajoon.

Ehkä typerä syy, mutta silti voi olla yllättävän yleinen.
Ja kyllä, tiedän ja tiesin tuolloinkin, että kahvin juonti ei saisi mennä hallintalaitteiden käytön edelle, mutta...
 
Kyllähän tuohon syitä riittää.
Itse aikoinaan, mikäli kahvi oli mukitelineen sijaan kädessä, jätin turhat pykältelyt Mondeolla väliin. Taajamapyörittelyssä 2. vaihde oli ihan ok nopeusvälillä 0-70 km/h ja 3. vaihde soveltui taas nopeusvälille 20-120 km/h. Kyllähän siinä mukavuus kärsii, jos vaihteen vaihto on välttämätöntä vähän väliä, mikäli kaikki raajat ei ole pyhitetty auton ajoon.

Ehkä typerä syy, mutta silti voi olla yllättävän yleinen.
Ja kyllä, tiedän ja tiesin tuolloinkin, että kahvin juonti ei saisi mennä hallintalaitteiden käytön edelle, mutta...

Niin, tosiaan on erikseen nuo syyt että kädellä haluaa tehdä jotain muuta ajon aikana, kuten pidellä tupakkaa, ruokaa, kännykkää, juomia, keltaista pörssiä, kameraa, kääriä sätkää tms. Sen lisäksi on olemassa kuljettajia jotka ihan oikeasti pitävät molemmat kätensä ratissa eivätkä haluaisi vaihdella vaihteita mutta pakko on, ja sellaisia jotka muuten vaihtelevat ihan mielellään, mutta alaspäin vaihtaminen on jostain syystä kamalaa ja erityisesti ykköselle vaihtaminen ihan mahdotonta.

Onneksi markkinoilla on autoja valittavaksi joka makuun, eikä useinkaan tarvitse itse sopeutua epämieluisan auton ominaisuuksiin, jotain työpaikan autoja tms. erikoistilanteita lukuunottamatta. Ja totta kai autokin kannattaa valita omien mieltymysten ja tarpeitten mukaan. Vaikka minä olisin valmis vaihtamaan jollain pikkukoneisella ykkösellekin asti jossain hitaassa kadunkulmassa, ei se tietenkään tarkoita että siihen tarvitsisi jonkun muun alentua. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi juuri ykkönen olisi sellainen vaihde että sitä ei haluta valita ja käyttää? Kyllä sitä autosta riippuen voi käyttää muuhunkin kuin pelkkään liikkeelle nytkäyttämiseen. :)
 
Niin, tosiaan on erikseen nuo syyt että kädellä haluaa tehdä jotain muuta ajon aikana, kuten pidellä tupakkaa, ruokaa, kännykkää, juomia, keltaista pörssiä, kameraa, kääriä sätkää tms. Sen lisäksi on olemassa kuljettajia jotka ihan oikeasti pitävät molemmat kätensä ratissa eivätkä haluaisi vaihdella vaihteita mutta pakko on, ja sellaisia jotka muuten vaihtelevat ihan mielellään, mutta alaspäin vaihtaminen on jostain syystä kamalaa ja erityisesti ykköselle vaihtaminen ihan mahdotonta.

Onneksi markkinoilla on autoja valittavaksi joka makuun, eikä useinkaan tarvitse itse sopeutua epämieluisan auton ominaisuuksiin, jotain työpaikan autoja tms. erikoistilanteita lukuunottamatta. Ja totta kai autokin kannattaa valita omien mieltymysten ja tarpeitten mukaan. Vaikka minä olisin valmis vaihtamaan jollain pikkukoneisella ykkösellekin asti jossain hitaassa kadunkulmassa, ei se tietenkään tarkoita että siihen tarvitsisi jonkun muun alentua. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi juuri ykkönen olisi sellainen vaihde että sitä ei haluta valita ja käyttää? Kyllä sitä autosta riippuen voi käyttää muuhunkin kuin pelkkään liikkeelle nytkäyttämiseen. :)
Onko noita sitten paljon, jotka eivät halua käyttää ensimmäistä vaihdetta liikkeellelähdön jälkeen? Omasta tuttavapiiristä kun ei tule mieleen ketään.

Voisiko syy olla siinä, että moottorijarrutus iskee aika "rajusti", jos kytkimen vapauttaa nopeasti, eikä annostele kaasua samalla? Tai sitten se perinteinen, että autohan menee rikki, jos kierrokset kohoaa nopeasti lukemaan 3000 rpm. ;)
 
Onko noita sitten paljon, jotka eivät halua käyttää ensimmäistä vaihdetta liikkeellelähdön jälkeen? Omasta tuttavapiiristä kun ei tule mieleen ketään.

Voisiko syy olla siinä, että moottorijarrutus iskee aika "rajusti", jos kytkimen vapauttaa nopeasti, eikä annostele kaasua samalla? Tai sitten se perinteinen, että autohan menee rikki, jos kierrokset kohoaa nopeasti lukemaan 3000 rpm. ;)
Siis eihän tuossa ole mitään muuta kuin se, että siitä seuraa kaksi ylimääräistä vaihteen vaihtoa joka kerta, kun lähtee liikkeelle hitaasta vauhdista. Se on ärsyttävää kun on tottunut autoon, joka jaksaa lähteä liikkeelle kakkosella siitä kävelyvauhdista.
 
Siis eihän tuossa ole mitään muuta kuin se, että siitä seuraa kaksi ylimääräistä vaihteen vaihtoa joka kerta, kun lähtee liikkeelle hitaasta vauhdista. Se on ärsyttävää kun on tottunut autoon, joka jaksaa lähteä liikkeelle kakkosella siitä kävelyvauhdista.

Eihän tuo nyt ihan noin yksinkertaista ole kun vaihteiden määrä ei nykyään ole enää vakio 3, 4 tai 5, vaan vaihteita on nykyään muutenkin aika sekalainen määrä. Jos "runsasvaihteisella" autolla haluaa päästä vähemmällä vaihteiden vaihdolla voi vaihteita hyvin jättää myös pois välistä.
 
Eihän tuo nyt ihan noin yksinkertaista ole kun vaihteiden määrä ei nykyään ole enää vakio 3, 4 tai 5, vaan vaihteita on nykyään muutenkin aika sekalainen määrä. Jos "runsasvaihteisella" autolla haluaa päästä vähemmällä vaihteiden vaihdolla voi vaihteita hyvin jättää myös pois välistä.
Niin varsinkin bensamoottorillisilla. Disukoissa on hyvän väännön alue yleensä sen verran kapeampi, ettei aina välistä voi pykäliä jättää.
 
Siis eihän tuossa ole mitään muuta kuin se, että siitä seuraa kaksi ylimääräistä vaihteen vaihtoa joka kerta, kun lähtee liikkeelle hitaasta vauhdista. Se on ärsyttävää kun on tottunut autoon, joka jaksaa lähteä liikkeelle kakkosella siitä kävelyvauhdista.
Et ole ilmeisesti ajanut kävelijän perässä? Tietysti lähteehän se kakkosella, mutta et voi kakkosella ajaa kävelijän perässä, jos minun erittäin lyhyellä ykkösellä oli kierrokset tasakaasulla hieman yli 1000rpm.
 
Yhden papparaisen tiedän etäisesti joka säästi kytkintä. Liikkelle kakkosella, sitten neloselle, jopa vitostakin saattoi käyttää. Ja pakkia tarvittaessa. Pysähtyminen parkkiin tapahtui junttaamalla jarru pohjaan niin että sammui. Sitten ihmetteli miten se kytkin on silti aina rikki.:)
Sukulaiset lopetti sen autoilun sittemmin.
 
Et ole ilmeisesti ajanut kävelijän perässä? Tietysti lähteehän se kakkosella, mutta et voi kakkosella ajaa kävelijän perässä, jos minun erittäin lyhyellä ykkösellä oli kierrokset tasakaasulla hieman yli 1000rpm.
Kävelyvauhti on kielikuva. Varmaan jokainen, toivottavasti, ymmärtää mitä sillä tarkoitettiin. Ja sehän riittää, että hidastaa kävelyvauhtiin, ei sitä tarvitse koko matkaa ajaa. Nuo litraiset pikkuturbobensat vain ovat usein onnettomia heräämään tuosta nopeudesta liikkeelle ellei lähde ykkösellä liikkeelle.
 
Yhden papparaisen tiedän etäisesti joka säästi kytkintä. Liikkelle kakkosella, sitten neloselle, jopa vitostakin saattoi käyttää. Ja pakkia tarvittaessa. Pysähtyminen parkkiin tapahtui junttaamalla jarru pohjaan niin että sammui. Sitten ihmetteli miten se kytkin on silti aina rikki.:)
Sukulaiset lopetti sen autoilun sittemmin.

Itse välillä jätän vaihteita väliin. Kaksi skenaariota oikeastaan: 1 - 2 - 3 - 5 ja 1 - 2 - 4 - 5. Eli yleensä kakkosella tavoitenopeuteen ja siitä sitten nopeudesta riippuen 4 tai 5 vaihde. Toki jos jonnekin motarille niin silloin nelonen saattaapi jäädä välistä. Moottorijarrutusta harrastan usein.
 
Yhden papparaisen tiedän etäisesti joka säästi kytkintä. Liikkelle kakkosella, sitten neloselle, jopa vitostakin saattoi käyttää. Ja pakkia tarvittaessa. Pysähtyminen parkkiin tapahtui junttaamalla jarru pohjaan niin että sammui. Sitten ihmetteli miten se kytkin on silti aina rikki.:)
Sukulaiset lopetti sen autoilun sittemmin.

Eikös jotkut vag-kaksoiskytkimelliset lähde ihan tarkoituksella kakkosella liikkeelle? Joissain muissakin autoissa on kakkonen paremmin liikkeellelähtöön sopiva, ykkönen on tosi lyhyt vaikkapa maastokelpoisuuden tai suuren kuormankuljetuskyvyn takia.
 
Itse välillä jätän vaihteita väliin. Kaksi skenaariota oikeastaan: 1 - 2 - 3 - 5 ja 1 - 2 - 4 - 5. Eli yleensä kakkosella tavoitenopeuteen ja siitä sitten nopeudesta riippuen 4 tai 5 vaihde. Toki jos jonnekin motarille niin silloin nelonen saattaapi jäädä välistä. Moottorijarrutusta harrastan usein.

Tuota ei tule itse harrastettua että jättäisin vaihteita väliin. Moottorijarrutusta tulee kyllä käytettyä, tosin se on niin harvoin kun manuaalilla tulee ajettua yleensäkään.
 
Tuota ei tule itse harrastettua että jättäisin vaihteita väliin. Moottorijarrutusta tulee kyllä käytettyä, tosin se on niin harvoin kun manuaalilla tulee ajettua yleensäkään.
Eihän paikoiltaan maantienopeuteen kiihdyttäessä 4. vaihteella tee mitään 5-vaihteisessa autossa. 6-laatikon kanssa 5. vaihde yhtälailla turha.
Eikö ainakin henkilöautoista kaikki ota 3. vaihteella ainakin sen 130 km/h lasiin, jolloin maantien suurin sallittu tulee vastaan reilusti ennen punarajaa?
 
Niin varsinkin bensamoottorillisilla. Disukoissa on hyvän väännön alue yleensä sen verran kapeampi, ettei aina välistä voi pykäliä jättää.
Kovin harvoin vaihteita kannattaa jättää ns. välistä henkilöautolla, siis muuten kuin tavoitenopeudessa nopeutta ylläpitävälle vaihteelle vaihtaessa. Joskus näkee näitä kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kesken kiihdytyksen vaihtavia. Tämä antaa kuljettajasta aika tumpun vaikutelman. Ei se moottori hajoa jos se vähän kiertää. :D
 
Eihän paikoiltaan maantienopeuteen kiihdyttäessä 4. vaihteella tee mitään 5-vaihteisessa autossa. 6-laatikon kanssa 5. vaihde yhtälailla turha.
Eikö ainakin henkilöautoista kaikki ota 3. vaihteella ainakin sen 130 km/h lasiin, jolloin maantien suurin sallittu tulee vastaan reilusti ennen punarajaa?
Juuri näin. Jos tie on vapaa ja moottori lämmin, ei juurikaan ole tarvetta kiihdyttää nelosella(viidestä) ellei ajeta kovaa ylinopeutta. Paitsi toki 50 -> 60 tms. tien ja rajoituksen muutoskohdassa.
 
Kovin harvoin vaihteita kannattaa jättää ns. välistä henkilöautolla, siis muuten kuin tavoitenopeudessa nopeutta ylläpitävälle vaihteelle vaihtaessa. Joskus näkee näitä kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kesken kiihdytyksen vaihtavia. Tämä antaa kuljettajasta aika tumpun vaikutelman. Ei se moottori hajoa jos se vähän kiertää. :D
Riippuu melko paljon autostakin. Mulla 2.5ft viisipyttyinen turbokone melko kivasti vetää 1500 kierroksesta lähtien lämpimänä. Ihan eri juttu joku litranen vapari, ja toisaalta isot kasit ovat melko tunnottomia vaihteen suhteen.
 
Eikös jotkut vag-kaksoiskytkimelliset lähde ihan tarkoituksella kakkosella liikkeelle? Joissain muissakin autoissa on kakkonen paremmin liikkeellelähtöön sopiva, ykkönen on tosi lyhyt vaikkapa maastokelpoisuuden tai suuren kuormankuljetuskyvyn takia.
En ole tällaisella vag-dsg:llä ajanut, mutta en mene sanomaan vaikka jossain versiossa näin olisikin. Toki melko hitaassa valoihin rullailussa kaikki vielä panttaavat kakkosella, josko lähdettäisiin luistattamaan liikkeelle ja vasta lähes pysähdyksissä menee ykkönen valmiiksi, ainakin ellei ole valittu tilaa "S".

Kyllähän niitä normaalejakin henkilöauton automaatteja on, jotka voivat tarkoituksella lähteä heti kakkosella, ainakin jos erikseen on talvimoodi valittu. Puhumatta kuorma-autoista joissa voi olla päävaihteistossa vaikka synkronoimaton ykkönen joka on jopa nimetty "L" ja normaali tieliikenteen lähtö on tarkoituskin tehdä teknisesti ottaen kakkosella, jossa on symboli "1". Tai traktorista, joka voi ilman vedettävää vaunua tai konetta lähteä jopa kaikilla vaihteilla tasaiselta.
 
Eihän paikoiltaan maantienopeuteen kiihdyttäessä 4. vaihteella tee mitään 5-vaihteisessa autossa. 6-laatikon kanssa 5. vaihde yhtälailla turha.
Eikö ainakin henkilöautoista kaikki ota 3. vaihteella ainakin sen 130 km/h lasiin, jolloin maantien suurin sallittu tulee vastaan reilusti ennen punarajaa?

Kaksi viimeisintä omaa käsivaihteista sattui olemaan Punto 1.1, no kiekkakelloahan siinä ei ollut, mutta sai sitä polkea kunnolla että rampilla ehti sen satasen saavuttaa. Toinen 1.9dsl vapari Berlingo, sen huippunopeus oli tasan sata, vaikka mittarin mukaan 110kmh:D, jonka siis saavutti vitosella.

Mutta nuo paskat nyt oli ihan ääriesimerkkejä. Pitääkin lukea taaksepäin miksi tälläistä tässä ketjussa...
 
Kaksi viimeisintä omaa käsivaihteista sattui olemaan Punto 1.1, no kiekkakelloahan siinä ei ollut, mutta sai sitä polkea kunnolla että rampilla ehti sen satasen saavuttaa. Toinen 1.9dsl vapari Berlingo, sen huippunopeus oli tasan sata, vaikka mittarin mukaan 110kmh:D, jonka siis saavutti vitosella.

Mutta nuo paskat nyt oli ihan ääriesimerkkejä. Pitääkin lukea taaksepäin miksi tälläistä tässä ketjussa...
Ainakin omalta osaltani siksi, että olen unohtanut, missä ketjussa ollaan.
Hyvä pointti, lopetan offtopicin osaltani tähän.
 
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.
Niin, se 84 hv 1,2 on tavallaan pienitehoinen nykymittapuulla niinkin "isoon" autoon kuin Rio tai i20. Tätä kulkupuolen heikkoutta korostaa, jos valitsee manuaalin jossa on tämän koneen yhteydessä vain viisi vaihdetta ja suorituskykymielessä liian pitkä kolmonen: alarekisteri sen parhaiten tietää, että ahdinta ei ole ja kuutioita vain 1248.

Moottori itsessään on enemmänkin kuin nykyaikainen, luokassaan hyvä ja miellyttävä käsitellä - erotuksena entisajan traditioon jossa perusauton pienin kone oli esim. neljännesvuosisata sitten joku yksipisteruutalla päivitetty isoisän valurautapata, joka painaa ja kuluttaa saman kuin kaksinverroin tehokkaampi uusinta-hienoa-2ohc-kevytmetalli-solidstatesytytys.

Auto kokonaisuutena ehkä joidenkin mielestä ei ole tarpeeksi nopea, mutta minusta sekin on hauska. En tosin ole kiireisemmästä ja äkäisimmästä päästä, vaikka minua joskus ihan vähäsen liikenteessä lapsettaa niin ettei kukaan näe ja joskus käytän laittomiakin matkanopeuksia. En kuitenkaan kuulu näihin ramppien kiihdytyskisailijoihin ja sulkuviivan yli etuileviin karstanpoistajiin, päin vastoin. Monelle auto olisi liian laiska, myös 120 hv turbolla. 18-vuotiaalle se olisi ihan liian nopea. :D
 
Juuri näin. Jos tie on vapaa ja moottori lämmin, ei juurikaan ole tarvetta kiihdyttää nelosella(viidestä) ellei ajeta kovaa ylinopeutta. Paitsi toki 50 -> 60 tms. tien ja rajoituksen muutoskohdassa.
Kiihdytän usein nelosella ettei tarvitse turhaan kierrättää moottoria.

Itse aiheeseen tuleekohan dieselin kanssa ongelmia jos 50% kilsoista on alle 10km pätkää? Dpf?
 
Kannattaa ainakin antaa silloin tällöin kunnolla kierroksia 2500<
Jos on ees kuukauteen niistä 50% yli 20km yhtämittainen ajo niin ei suuria huolia.
 
Noita Nettiauton autoja kun katselee niin hybridit mahtuu juuri sinne alle 10 k€ budjettiin, mutta
kilsoja on jo noin 200k. Uskaltaako tuollaista vielä ostaa? Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.



Olisiko suositella jotain muuta Hybridi-Auriksen tilalle käyttööni sitten? :)
Ei oikeastaan mitään spesifiä. Kokonaisarvioni ei ole moittiva enkä tarkoita suositella jättämään väliin. Kuten sanoit, voidaan olla lähellä "dieselin break eveniä", joten mahdollisia järkivaihtoehtoja on paljon. Jos ei kuitenkaan mennä dieselosastolle, niin autohan voisi olla mainituilla ehdoilla yhtä hyvin pienempi, uudempi ja ilman hybridiä. Vaikka saman merkkinen. Makuasioihin ja koeajokierrokselle se kuitenkin menee, jos haluaa valita perusteellisesti.

Minun persettäni ei raavi ajaa pienemmälläkin kopilla 15 000 yksityisajoa vuodessa, joten alemman keskiluokan tojotakin menisi. Vaikka ei mikään matka-auto tai suorituskykyhirmu olekaan, mutta en tosiaan ole kovin kiireinen. Ajomäärä tuntuu niin olemattomalta, ettei siihen mitään mersua tai passattia kaipaa.
 
Kannattaa ainakin antaa silloin tällöin kunnolla kierroksia 2500<
Jos on ees kuukauteen niistä 50% yli 20km yhtämittainen ajo niin ei suuria huolia.
Laskeskelin niin tarkempi suhde on 250km pätkä-ajoa ja tuon jälkeen 450km maantiellä 2vko aikana. Diesel varmaan olisi järkevä kulujen suhteen?
 
Kovin harvoin vaihteita kannattaa jättää ns. välistä henkilöautolla, siis muuten kuin tavoitenopeudessa nopeutta ylläpitävälle vaihteelle vaihtaessa. Joskus näkee näitä kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kesken kiihdytyksen vaihtavia. Tämä antaa kuljettajasta aika tumpun vaikutelman. Ei se moottori hajoa jos se vähän kiertää. :D
Kiihdytyksiä tulee monenlaisia, siinähän kiihdytät kun edessä on hitaampi. Turha niitä kaikkia pykäliä on välissä veivata, jos hyötyä tai tarvetta ei ole. Jonon kärjestä voi tietysti selvitä yhdelläkin vaihdolla, ei tarvi edes kierrättää konetta. (2-->5-6).
 
Muutama tonni päälle satunnaista ajoa. Nykyinen 9l/100km bensaa on vähän liikaa.
Sanotaan siis 20-23k. Sekään ajomäärä ei sulje pois mitään käyttövoimaa. Bensa, diesel ja muiden muuttujien salliessa kaasu tai etanoli käyvät kaikki. Sähkö lienee jo etukäteen poissuljettu useimmissa skenaariosi tapauksissa - harmi toki.

Sen suuruisesta ajosuoritteesta kyllä puhutaan, että vaihtoa kannattaa hyvänkin koslan omistajana miettiä kulutuksen takia lähiaikoina. Kohtuullisen taloudelliseen vaihtamalla säästö polttoaineessa vuositasolla on heti vähintään nelinumeroinen. Riippuen tarkemmista vaihtoehdoista diesel ei välttämättä säästä merkittävästi tai mitään vrt. bensiiniin.

Kiihdytyksiä tulee monenlaisia, siinähän kiihdytät kun edessä on hitaampi. Turha niitä kaikkia pykäliä on välissä veivata, jos hyötyä tai tarvetta ei ole. Jonon kärjestä voi tietysti selvitä yhdelläkin vaihdolla, ei tarvi edes kierrättää konetta. (2-->5-6).
Jos edessä madellaan valoista tai ylipäänsä paikaltaan lähtiessä, on aika vähän tarvetta skippailla vaihteita. Minusta ei ainakaan tunnu mitenkään vaivalloiselta mennä silloin ihan sekvenssissä, sikäli kun autossa on hyvä vaihteisto.

Kun taas edellä madellaan uudella turboaudilla, kun pitäisi kiihdyttää moottoritielle, eikä oikein ole optiota madella itse tarpeeksi välin kerryttämiseksi, niin sittenhän taas on normaalilla suorituskyvyllä tarvetta pitää kierroksia, jotta pääsee kiihdyttämään rajusti sitten kun sulkuviivan loppuessa tämä edellä ajava älyn tonava löytää kaasupolkimen ja katoaa ahtopaineella horisonttiin. Ei silloinkaan pääse skippaamaan kesken kiihdytyksen, vaikka toki kiihdytyksen päätteeksi 3-5, 3-6 tai 4-6.

Mitenkäs saan tämän puhuttua ontopiciksi? No tietenkin sillä, että autoja on toki monen laisia kuten kiihdytyksiä - tai naisia, t: audimies. Jos kokee tarvetta vaihtaa nimenomaan järjestyksessä 1-2-4-5, kannattaa auton valinnassa suosia suurta iskutilavuutta tai muuten hyvää alarekisteriä. Kohtuullisen kokoinen turbodieselkin on sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä tuosta vaihteiden hyppimisestä. Opelin Easytronic robotti vaihtaa yleensä tasamaalla kiihdyttäessä 1-2-3-5 ja joskus alamäkeen reippaasti kenkien jopa 1-2-5. Ylämäkeen kelataan kaikki läpi. Melko fiksulta tuntuu, vaikka itse kepittäen tekisin ehkä toisin.
 
Sanotaan siis 20-23k. Sekään ajomäärä ei sulje pois mitään käyttövoimaa. Bensa, diesel ja muiden muuttujien salliessa kaasu tai etanoli käyvät kaikki. Sähkö lienee jo etukäteen poissuljettu useimmissa skenaariosi tapauksissa - harmi toki.

Sen suuruisesta ajosuoritteesta kyllä puhutaan, että vaihtoa kannattaa hyvänkin koslan omistajana miettiä kulutuksen takia lähiaikoina. Kohtuullisen taloudelliseen vaihtamalla säästö polttoaineessa vuositasolla on heti vähintään nelinumeroinen. Riippuen tarkemmista vaihtoehdoista diesel ei välttämättä säästä merkittävästi tai mitään vrt. bensiiniin.
Taloudellisuus on etusijalla, budjetti 5-6ke.
 
Jos edessä madellaan valoista tai ylipäänsä paikaltaan lähtiessä, on aika vähän tarvetta skippailla vaihteita. Minusta ei ainakaan tunnu mitenkään vaivalloiselta mennä silloin ihan sekvenssissä, sikäli kun autossa on hyvä vaihteisto.

Kun on ajanut 9 vuotta eCVT:llä jo, niin tämä koko keskustelu tuntuu jotenkin absurdilta. Vähän sama tunne kuin Suomen surkeinta kuskia katsoessa ja pohtiessa, että mistähän sitten tämmöistä ohjelmaa tehdään, kun kaikki autot ovat sähköllä ja automaatilla kulkevia, ettei hommat voi tökkiä siihen, että kytkimen ja manuaalivaihteiden kanssa pitää taistella auto koko ajan sammuillen.

Että joo, autossa on silloin hyvä vaihteisto, kun sitä ei varsinaisesti ole.
 
Kiihdytän usein nelosella ettei tarvitse turhaan kierrättää moottoria.

Paljon turhempaa ja tyhmempää se turha vaihteiden vaihtaminen on kuin "turha kierrättäminen". Se, että moottoria käytetään silloin tällöin suuremmilla kierroksilla muutaman sekunnin ajan tekee vain HYVÄÄ sille moottorille, kun ei niin helpolla karstoitu.
 
Paljon turhempaa ja tyhmempää se turha vaihteiden vaihtaminen on kuin "turha kierrättäminen". Se, että moottoria käytetään silloin tällöin suuremmilla kierroksilla muutaman sekunnin ajan tekee vain HYVÄÄ sille moottorille, kun ei niin helpolla karstoitu.
Turhaa tiputtaa kolmoselle ja kierrättää. Karsta ei liene kelpaa poliisisedälle syyksi tulla rampilta 150km/h ;)
 
Turhaa tiputtaa kolmoselle ja kierrättää. Karsta ei liene kelpaa poliisisedälle syyksi tulla rampilta 150km/h ;)

:facepalm:

Jos kiihdytetään paikaltaan tai hiljaisesta nopeudesta(mikä oli tässä se, mistä tässä keskusteltiin), niin aloitetaan kiihdyttämään ykkösellä eikä vitosella. Ei siitä tarvi alaspäin alkaa vaihtelemaan että päätyy kolmoselle.
 
:facepalm:

Jos kiihdytetään paikaltaan tai hiljaisesta nopeudesta(mikä oli tässä se, mistä tässä keskusteltiin), niin aloitetaan kiihdyttämään ykkösellä eikä vitosella. Ei siitä tarvi alaspäin alkaa vaihtelemaan että päätyy kolmoselle.
Puhuin yleisesti kiihdyttämisestä ettei nelosella tarvitse kierrättää turhaan, polttoainettakin säästyy. 60>110 kiihdytyksessä on turhaa vaihtaa kolmoselle.
 
Puhuin yleisesti kiihdyttämisestä ettei nelosella tarvitse kierrättää turhaan. Usein joutuu rampilla kiihdyttämään 60>110 eikä ole järkevää tiputtaa kolmoselle.

Myös kiihdytys 60->110 on kyllä useimmilla autoilla paljon fiksumpaa kolmosella kuin nelosella tai vitosella.

"ettei tarvi kierrättää turhaan" on täysin väärä ajattelumalli.

Ei kierrättämisessä ole mitään pahaa. Se on sitä moottorin normaalia käyttöä.

Väännättäminen on sille moottorille paljon haitallisempaa, eikä siitä moottorista lähde kuin murto-osa sen maksimitehosta jos sitä ei "kierrätä". Ja sitten jumitetaan siinä kun auto ei kiihdy kun ollaan aivan väärällä vaihteella.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 214
Viestejä
4 472 669
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom