Mikä auto minulle?

Jos käy paljon ulkomailla niin nuo uudemmat oli kätevämmät kuin se ruma FIN-tarra auton persiissä.

Vieläkö niitä FIN tarroja saa jostain? Välillä vanhoissa rotiskoissa näkyy niitä olevan, siis harvoin kun silmään sattuu. Sikäli varmasti kätevämmät kun nykyaikainen kilpi.

Mutta taas mennään OT :)
 
Maximissaan tonnin kiesi pitäis hommailla. Ei varmaan kauheena kaupunkiajoa. Mahdollisimman luotettava, vähän litkua syövä vehe! Onkos Mitsubishit hyviä? Carismoja sais halvalla. Toyotan Carina on vissiin luotettava peli?

mulla nyt talviautona -06 peugeot 107 eli sama kun toyota aygo....lohkolämppäriä ei oo tarvinnu tänä talvena vaikka joka päivä ajossa....nyt on menny vähän yli 6 litran pakkasten aikaan mutta lämpimillä keleillä pääsee alle 6 litran sekalaisessa ajossa.
ostin ton viime kesäkuussa 700e hintaan just leimattuna....mitään ongelmia ei oo ollu...öljyt vaihdettu kerran ja sit vain ajoa.
mittarissa 270k joka on melko paljon tolle litraselle kirpulle mutta kaikki toimii eikä tohon oo konettakaan koskaan rempattu.
maantiellä ei kovin hyvä mutta kulkee sielläkin vakaasti jos ei tuule kovasti ja pisin yhden päivän reissu tolla oli lähes 1000km
vakuutus ja verot tosi matalat....tosi halpa pitää niin ajelen tolla nyt talvet kun avoauto seisoo tallissa.

carismat taitaa olla enemmän tai vähemmän ruosteisia ite en ostas
 
Ajatuksena vaihtaa nykyinen vanha skoda uudempaan. Onkohan noi 1.8T DSG automaatilla varustetut (2014-2015 tms.) huonoja? Jossain kohtaa oli tarinaa että ainakin pienellä moottorilla varustetut DSG autot hajoili. Tai yleensäkin mikä tuon Skodan DSG automaatin laatu on, pitääkö välttää?

Varmaan hieman yleistäen voisi sanoa niin että 2010-luvun taitteen Skodaa (tai muutakaan VAGia) ei kannata ostaa vaan mieluummin juurikin esim. 2014 -> mallia jos vaan pätäkkä riittää. Ainakin esim. 1.4 TSI ja muut pienemmät bensakoneet on taas hihnalla eli jakopään pitäisi olla varempaa kaliiberia. 2.0 TSI:ssä (ja 1.8 TSI:ssä?) puolestaan on ketju mutta niistä ei ainakaan vielä ole käsittääkseni tullut ongelmia ilmi. 2.0 TSI:ssä (eli RS) on myös 6-pykäläinen märkä DSG. Toki sitten bensankulutuskin vähän toista mallia etenkin pätkä-/kaupunkiajossa.
 
Maximissaan tonnin kiesi pitäis hommailla. Ei varmaan kauheena kaupunkiajoa. Mahdollisimman luotettava, vähän litkua syövä vehe! Onkos Mitsubishit hyviä? Carismoja sais halvalla. Toyotan Carina on vissiin luotettava peli?

Joko löyty tonnin menopeli?

Jollei, niin juu. Jotain tommosta ja lisäksi vaikka Nissan Almeraa ennen vuotta 1999. Esim. 1998. 1998 on tehty Japanissa, joten mitä nyt hommaatkaan tuon ikäistä japskia niin kato vin-numerosta, että on Japanissa kasattu. Pohjan, pyörien kaaret ja helmat joudut kattoo, että on tällä vuosikymmenellä hitsailtu. Näin toimien itse tekniikan pitäisi pelata täältä iäisyyteen. Nivelet, tukivarret, puslat ja laakerit maksaa kymppejä joten niistä ei tartte välittää vaikka uusimaan joutuiskin.
 
Yksi tuttu osti subarun foresterin kun ei muissa riittänyt säätövara penkissä. Tiedä sitten voisiko sinun tarkoitukseen toimia?
Tuota voisi kyllä vilkaista. Jotenkin on jäänyt sellainen kuva ettei sisätiloiltaa tai tavaratilaltaa olisi kovin iso mutta pitää käydä kattomassa. Myös outback voisi olla mielenkiintoinen mutta tästäkin ollut sama mielikuva.

Käytiin kurkkaamassa outbackkiä ja siinäkin oli tosiaan hyvin säätövaraa penkissä eikä pelkoa että olisi pää katossa. Takapenkilläkin pituussuunnassa hienot tilat. Hyvä vinkki muillekin kenellä haasteita sopia standardi-apinan kanssa jämptisti suunniteltuihin autoihin. Valitettavasti tuo ei muuten täysin osunut kriteereihin. Forresteria ei sitten käyty kattomassa ainakaan vielä kun ymmärrykseni mukaan ainakin tavaratila olisi outbackkiä pienempi.
 
Joko löyty tonnin menopeli?

Jollei, niin juu. Jotain tommosta ja lisäksi vaikka Nissan Almeraa ennen vuotta 1999. Esim. 1998. 1998 on tehty Japanissa, joten mitä nyt hommaatkaan tuon ikäistä japskia niin kato vin-numerosta, että on Japanissa kasattu. Pohjan, pyörien kaaret ja helmat joudut kattoo, että on tällä vuosikymmenellä hitsailtu. Näin toimien itse tekniikan pitäisi pelata täältä iäisyyteen. Nivelet, tukivarret, puslat ja laakerit maksaa kymppejä joten niistä ei tartte välittää vaikka uusimaan joutuiskin.
Tossa viikonloppuna varmaan lähen katteleen jotain menopeliä. Laitetaan Almera korvan taakke, josko löytys läheltä joku hyvä käyttis.
 
Tossa viikonloppuna varmaan lähen katteleen jotain menopeliä. Laitetaan Almera korvan taakke, josko löytys läheltä joku hyvä käyttis.

G-astraa voisin suositella.
Ei happane käsiin, niinkuin nuo japanin raadot. Tekniikka on yksinkertaista ja osat halpoja.

Kaikenlisäksi paljon parempi ajaa kuin nuo yllämainitut.
 
Onhan hankala tuo 15000€:n hintaluokka, ei tuolla summalla saa mitään mieleistä. Haluaisin kohtuullisen tuoreen ja luotettavan bensafarkun. Tuo viimeinen vaatimus poistaa valikoimista vagit ja käytännössä myös bemarit. Sitten jos lisää vielä vaatimukseksi, että auton pitäisi olla suurinpiirtein inhimillisen näköinen, niin ei pysty ostamaan edes Avensista tai Aurista. Uusi Hyundai i30 menisi farkkuna, mutta ne ovat 24t€. Uusi Corolla menisi farkkuna myös, mutta ne ovat todennäköisesti alkaen 25-26t€, ei jaksaisi ottaa 13000€:a lainaa, että pystyy ostamaan sellaisen. Nykyinen -10 Mazda 6 menee todennäköisesti vaihtoon keväällä tai alkukesästä, mutta en kyllä todellakaan keksi, että mitä ihmettä sen tilalle laittaa.

Tämä asia ratkasi. Mazda hävisi pihasta ja kävin hakemassa tilalle Avensiksen, katokseen tuli -12 2.0 valvematic farkku. En tiedä onko tuossa 2.0 koneessa mitään järkeä vs 1.8, mutta tällä mennään. Sattui löytymään valkea auto tummilla laseilla ja xenonvaloilla, niin jopa ulkonäkö on suurin piirtein inhimillinen. Mazdassa oli paremmat penkit ja sen ajotuntuma oli parempi kuin Avessa, mutta pienet ja kiusalliset ominaisuudet häiritsivät yhteiseloa liikaa.
 
Tossa viikonloppuna varmaan lähen katteleen jotain menopeliä. Laitetaan Almera korvan taakke, josko löytys läheltä joku hyvä käyttis.

2 x GTi Almeraa(1998(1,5vuotta itsellä) ja 1997(5vuotta itsellä)) itsellä ollut ja aika hyvin tiedossa mistä kori ruostuu ja mitkä on ongelma paikkoja.
Se 1.6 (Esim. SR) on ihan loistava käyttöauto, ei vie hirveästi bensaa ikäisekseen, huollot on halpoja ja tuossa moottorissa itsessään ei mitään lastentauteja ole ja plussaa vielä ketju-jakopäästä.
Takajarrut on kaikkien N15 koristen ongelma. Liian heppoinen korroosiosuojaus hapettaa/ruostuttaa takajarrujen männät -> takajarrut/käsijarru ei toimi.
Takalokasuojat ovat herkät ruostumaan ja ne kannattaakin aina tarkistaa missä kunnossa ovat.
Helmat ruostuu yleensä takaosasta mutta koko matkalta kannattaa tarkistaa.
Eturipustuksen puslat voi todeta ajaessa -> jos klonksuu niin jokin kolmiotukivarren puslista on rikki.
Jonkin verran näissä on myös vetoakseli vaivaa mutta senkin voi koeajossa todeta.
Pakoputkesta sen verran että varsinkin GTi:tä vaivaa etuputkenjouston hapertuminen mutta myös 1.6:ssa on samaa vaivaa. Takavaimennin hajoaa(menee poikki) usein takimmaisen liitoksen takapuolelta.
Korissa ruostepaikat on usein etulokasuojat, takakaaret ja takakontti(varsinkin rekisterikilvenvalojen ympäriltä).
Ilmastointi "voi" vuotaa ja se on usein tyyppivikoihin mainittu -> voi olla kallis huoltaa/korjata.
Muuta dramaattista en tähän hätään muista mainita.
 
No ihan sama asiahan se varustelematon 100hv perusmalli on, kun molemmissa lukee Ceed.

Uusi ProCeed 1.6 T-GDI 204 hv on alkaen 33k, mutta toki täysin eri auto jo.
 
Mitäs mieltä autoraati on tästä Köyhien Ihmisten Autosta: https://www.nettiauto.com/kia/proceed/10084069 ?

On siinä tehdastakuu 7v eli 2020 Heinäkuuhun asti.
Varmaan ihan liukaskippo liikenteeseen... Bensiini varmasti maistuu tuollekin kun härnäämään alkaa :rofl:

Pikkusiskolla on 2011 Ceed 1.6CRDi. Eipä siinä mitään järkyttäviä vaivoja ole ollut.. Jonkin verran auto on käynyt takuuhuolloissa mutta takuun ulkopuolisia vaivoja on ollut katkennut etujousi ja takajousi(Kuormaamaton auto 99% ajoista, syy: tuntematon).
Toki tuo on ProCeed josta itsellä ei kokemusta. Perusrakenne noissa taisi olla hyvinkin sama.
 
Ei uskoisi että paljon tarvii lisätä niin saisit ihan uuden
20 000€ maksaa uusi Ceed, 1,0 T-GDI ISG 120hv LX EcoDynamics. Plussana olisi 6 vuotta uudempi auto ja olisi kauemmin huolettomia kilometrejä.

Itse olen ajanut vain tuota uutta Ceediä. Myös uusi Focus on hyvä. Huomasin että tuo Ford on aika huomattavasti hiljaisempi kuin Kia. Eli rengasäänissä oli eroa, vaikka tie oli ihan sama.
 
20 000€ maksaa uusi Ceed, 1,0 T-GDI ISG 120hv LX EcoDynamics. Plussana olisi 6 vuotta uudempi auto ja olisi kauemmin huolettomia kilometrejä.

Eli saisi karvalakkimallin, 200 heppaisen "hauskuttelumallin" sijaan, vailla mitään parempaa penkkiä, teräsvanteilla, ei kaksia renkaita tms. mitään kivaa. Kuitenkin 41tkm ajettu auto tuskin on ihan lopussa, kun oma 160tkm fiiattikin jaksaa hyvin rullata. Takaovilla en tee mitään ja uuden mallin ulkonäkö ei itseäni miellytä, koska tykkään tuon korimallin Ceedista enempi. Eihän tämä mikään järkikauppa nyt ole, kun tarkoitus on hankkia auto jossa on edes jotain kivaa. Fordin Fiestat ja Focukset taas karkaa hinnoiltaan turhan kauas ja esim. edellisen korimallin Fiesta ST on aika jäätävä pulkka.
 
Eli saisi karvalakkimallin, 200 heppaisen "hauskuttelumallin" sijaan, vailla mitään parempaa penkkiä, teräsvanteilla, ei kaksia renkaita tms. mitään kivaa. Kuitenkin 41tkm ajettu auto tuskin on ihan lopussa, kun oma 160tkm fiiattikin jaksaa hyvin rullata. Takaovilla en tee mitään ja uuden mallin ulkonäkö ei itseäni miellytä, koska tykkään tuon korimallin Ceedista enempi. Eihän tämä mikään järkikauppa nyt ole, kun tarkoitus on hankkia auto jossa on edes jotain kivaa. Fordin Fiestat ja Focukset taas karkaa hinnoiltaan turhan kauas ja esim. edellisen korimallin Fiesta ST on aika jäätävä pulkka.
Aika vähän näyttää olevan tuota Kiaa saatavilla. Voi olla ihan hyväkin ostos. 2014 malli löytyi, mutta on paljon laimeamman näköinen. Hintakin on vähän kalliimpi.
KIA Ceed 1,6 T-GDI GT 5D **RECARO, VAKIONOPEUDENSÄÄDIN, BLUETOOTH** **** Nyt vähintään 1 500 e takuuhyvitys n Viistoperä 2014 - Vaihtoauto
 
Niin tuo "ProCeed" on siis Ceed. Kirjattu väärin myynti-ilmotukseen. Proceedilla ollut tarjolla vasta nyt. Puhumattakaan 2013 :D
 
Niin tuo "ProCeed" on siis Ceed. Kirjattu väärin myynti-ilmotukseen. Proceedilla ollut tarjolla vasta nyt. Puhumattakaan 2013 :D
Aivan. Tuota uutta ProCeediä kävinkin katsomassa. On kyllä ihan tyylikkään näköinen farmari. KIA ProCeed vaihtoautot
Tuon näköisen voisi aivan hyvin ostaa, mutta ehkä vähän halvempi saisi olla.

Vanhemmat taitaa olla 3-ovisia Ceedejä, mutta ovat myös ProCeed nimisiä.

Uusi Ceed ja vanha Ceed ovat lähes samannäköisiä. Tosi pieniä eroja vaan jossain.
 
Viimeksi muokattu:
Eli saisi karvalakkimallin, 200 heppaisen "hauskuttelumallin" sijaan, vailla mitään parempaa penkkiä, teräsvanteilla, ei kaksia renkaita tms. mitään kivaa. Kuitenkin 41tkm ajettu auto tuskin on ihan lopussa, kun oma 160tkm fiiattikin jaksaa hyvin rullata. Takaovilla en tee mitään ja uuden mallin ulkonäkö ei itseäni miellytä, koska tykkään tuon korimallin Ceedista enempi. Eihän tämä mikään järkikauppa nyt ole, kun tarkoitus on hankkia auto jossa on edes jotain kivaa. Fordin Fiestat ja Focukset taas karkaa hinnoiltaan turhan kauas ja esim. edellisen korimallin Fiesta ST on aika jäätävä pulkka.
Tuossa kohtaa kannattaa kysyä itseltään onko "perus eläkeläinen jolle auto on paikasta A paikkaa B liikkumista varten" vai "haluaako että autolla ajaminen on hauskaa".

Tosin ihmeen hitaaksi ne, ainakin speksien mukaan, tuon ovat noilla tehoilla saaneet. Mikä lie todellisuus. Mutta kun vertaa esim. saman ikäluokan Type-R:iin, jne niin onhan tuo ihan OK hintainen.
 
Niin tuo "ProCeed" on siis Ceed. Kirjattu väärin myynti-ilmotukseen. Proceedilla ollut tarjolla vasta nyt. Puhumattakaan 2013 :D
Ei pidä paikkaansa, kyllä 3-ovista Ceediä myytiin ProCeedinä jo vuosia sitten. Uusi Kia ProCeed on ihan eri malli.
 
Ei pidä paikkaansa, kyllä 3-ovista Ceediä myytiin ProCeedinä jo vuosia sitten. Uusi Kia ProCeed on ihan eri malli.
Totta puhut, en tiennytkään. Näyttäs siltä, että Kia Ceed GT malli sai nimekseen Pro_Ceed wikipedian mukaan. No ei pidä silti sekoittaa nyt markkinoille tulleeseen ProCeediin.
 
On siinä tehdastakuu 7v eli 2020 Heinäkuuhun asti.
Varmaan ihan liukaskippo liikenteeseen... Bensiini varmasti maistuu tuollekin kun härnäämään alkaa :rofl:
Säilyykö tuo tehdastakuu omistajalta toiselle? Ainakin jollain merkeillä koskee vain ensimmäistä omistajaa. Kannattanee varmistaa, nuo ehdotkin tuppaavat muuttumaan vuosien varrella. Oletettavasti auton manuaalista sen näkee.
 
Säilyykö tuo tehdastakuu omistajalta toiselle? Ainakin jollain merkeillä koskee vain ensimmäistä omistajaa. Kannattanee varmistaa, nuo ehdotkin tuppaavat muuttumaan vuosien varrella. Oletettavasti auton manuaalista sen näkee.

Jos se auto on takuun alaisena autoliikkeessä, niin takuu ei ole voimassa. Näin muistelen, ennen joskus ollut. Siten kun auto on myyty taas asiakkaalle, niin takuu on voimassa jälleen.
Vähän hämärä juttu enkä nyt muista tarkkaan kun tästä on vuosia aikaa. Mutta normikuluttajalle takuu on voimassa ehtojen mukaan.

Ei se takuu mihinkään katoa sen aikana kun on voimassa. Tietty huollot yms tehnynä jne.. Mutta näin osapuilleen.
 
Säilyykö tuo tehdastakuu omistajalta toiselle? Ainakin jollain merkeillä koskee vain ensimmäistä omistajaa. Kannattanee varmistaa, nuo ehdotkin tuppaavat muuttumaan vuosien varrella. Oletettavasti auton manuaalista sen näkee.

Kuten tuossa @Myrkky totesikin niin kyllähän se takuu on aina voimassa kuluttajalle tiettyjen sääntöjen ja ehtojen puitteissa.

Fabian tehdastakuu päättyi vuosi sitten niin auto vielä kutsuttiin tarkistukseen ettei mitään erikoista ole tiedossa takuun päättymisen jälkeen. Koitin kysellä mitä kaikkea siinä tehtiin mutta ainakin koripaneelit, jousitus, moottorissa useita kohteita tarkistettiin. Tehdastakuu pysyi meillä loppuun asti vaikka ei aivan uutena autoa ostanutkaan(7000km ajettuna).
Onkohan tuo tarkistukseen kutsuminen jokin yleinen käytäntö vai kuuluikohan tämä vain tähän yksilöön joka oli Aritassa esittelyautona kun ostettiin auto itselle?
 
Säilyykö tuo tehdastakuu omistajalta toiselle? Ainakin jollain merkeillä koskee vain ensimmäistä omistajaa. Kannattanee varmistaa, nuo ehdotkin tuppaavat muuttumaan vuosien varrella. Oletettavasti auton manuaalista sen näkee.

Nykyään oikein mainostavat takuun seuraavan autoa seuraavalle omistajalle
Kiaan voit luottaa

Markkinoiden parhaalla 7 vuoden takuulla* voimme jakaa luottamuksemme Kiaan asiakkaiden kanssa. Jos jotain odottamatonta sattuu, me korjaamme sen. Huolto-ohjelman mukaisesti huollettu autosi säilyttää paremmin arvonsa ja takuu siirtyy seuraavalle omistajalle.

7 vuoden takuu | Kia Motors Finland


Noita Suomessa laittomia takuun rajoitusehtoja monet firmat painattaa edelleenkin takuuehtoihinsa, tämä yksi yleisimpiä niistä, mutta laki>takuuehdot tässä maassa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoi:
Takuu on tuotekohtainen

Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan tälle kirjallisesti.

Takuu ja virhevastuu
 
Noita Suomessa laittomia takuun rajoitusehtoja monet firmat painattaa edelleenkin takuuehtoihinsa, tämä yksi yleisimpiä niistä, mutta laki>takuuehdot tässä maassa.
Hyvä, että tästä on tullut selvä kannanotto. Ns. mulkulla merkillä tietysti voi joutua taistelemaan asiasta kovastikin, mikä on ikävää jos tarve auton korjaukseen on välitön (kuten yleensä on).
 
Ei kuva omasta autosta, mutta vastaava.

peugeot-206_129163_1.jpg

"Putkiteipillä" paikattu taka-akseli alkanut taas lonksumaan. Taka-akselin vaihdon hinnalla saa toisen ritsan.

Samaa vuosikertaa löytynee avomallia, tiedä sitten onko noissa samaa akselivikaa?
 
Kia Ceediä muutaman kerran kokeillut ja ainakin itseä häiritsee hallintalaitteiden tuntuma, tunnoton ohjaus vielä menettelee mutta polkimet on liian kevyet mikä tekee ajamisesta hankalaa.
 
Mikä auto minulle? Kiikarissa olisi 3-4 vuotta vanha BMW 320, C-Mersu tai A4, budjetti n. 30 k e. Bemari ehkä kiinnostelisi eniten, mutta alkaa olemaan hieman vanhannäköinen. C-Mersu olisi kanssa hyvännäköinen, mutta ilmeisesti vikaa löytyy jonkunverran?
 
Bemarissa välttelee vaan N-sarjan moottorit eli ostaa vaan jostain 2016:sta eteenpäin että saa paremmalla jakopäällä olevia B-sarjalaisia.
 
Ei kuva omasta autosta, mutta vastaava.

peugeot-206_129163_1.jpg

"Putkiteipillä" paikattu taka-akseli alkanut taas lonksumaan. Taka-akselin vaihdon hinnalla saa toisen ritsan.

Samaa vuosikertaa löytynee avomallia, tiedä sitten onko noissa samaa akselivikaa?

Toi akselivika on ollut 80-luvulta asti ja sekin olisi poissa jos siellä olis ne rasvanipat.
 
Ei kuva omasta autosta, mutta vastaava.

peugeot-206_129163_1.jpg

"Putkiteipillä" paikattu taka-akseli alkanut taas lonksumaan. Taka-akselin vaihdon hinnalla saa toisen ritsan.

Samaa vuosikertaa löytynee avomallia, tiedä sitten onko noissa samaa akselivikaa?
Kaikissa joihin ei ole rasvanippoja jälkiasennettu taitaa tuo akselivika tulla. Mikähän oli hinta tuolle toimenpiteelle?
 
Onkohan nuo Hyundait minkälaisia vehkeitä? i30 1.6 CRDi eritoten? Vm. 2012 eli GD. 94kw koneella ja 6 vaihteisella manuaalilla olisi paikallisella autoliikkeellä tarjota. 160tkm ajettu
 
Kaikissa joihin ei ole rasvanippoja jälkiasennettu taitaa tuo akselivika tulla. Mikähän oli hinta tuolle toimenpiteelle?

Tietääkseni noihin saa korjattuja taka-akseleita noin 400 eurolla ja vaihtohan ei ole kummoinen homma.
 
Mitäs mieltä autoraati on tästä Köyhien Ihmisten Autosta: https://www.nettiauto.com/kia/proceed/10084069 ?

Pikkusiskolla on 2011 Ceed 1.6CRDi. Eipä siinä mitään järkyttäviä vaivoja ole ollut.. Jonkin verran auto on käynyt takuuhuolloissa mutta takuun ulkopuolisia vaivoja on ollut katkennut etujousi ja takajousi(Kuormaamaton auto 99% ajoista, syy: tuntematon).
Toki tuo on ProCeed josta itsellä ei kokemusta. Perusrakenne noissa taisi olla hyvinkin sama.


Tuohon KIAan yleisesti voisin kommentoida, ehkä osa pätee Huyndaihinkin? i30 en ole ajanut, korjatkoon tietävämmät.

Nyt on tullut ajeltua joitakin vuosia (7v ja 140 tkm muttei täyspäiväisesti) pätkällä Cee'd 2010 diisselillä, ja perusautona on hyvä. Jo aiemmin mainittu rengasmelu ja diisselissä moottorin äänet kantautuvat sisälle erittäin häiritsevästi, eristys kun on mitä on. Kabiinin muovisuus saattaa tuottaa ääntä ja sirinää kiihdyttäessä liian pienellä vaihteella. Myös esim. ovenkahvojen muovipäällyste alkaa iän myötä rapista pois. 6-vaihteinen KIA:n manuaali on muuten OK, mutta välitykset ei sovi Suomeen omasta mielestä alkuunkaan. 2. vaihde on aivan liian lyhyt ja täten 3. vaihde on aivan liian pitkä. Noin 55-60 km/h vauhdissa 4. vaihteella tapauskohtaisesti ei riitä vääntö koneessa ja koko auto alkaa täristä aivan liikaa. Tällöin vaihdettaessa takaisin kolmoselle on kierrokset häiritsevän kovat omiin korviin. Toki edelleen puhutaan 1.6 CRDI-koneella varustetusta kaarasta, muita en ole ajanut. Normaalijuttu diisselikoneissa, mutta erittäin sopivasti osuu Suomessa ajettaviin nopeuksiin tuo kahden vaihteen välillä jojoaminen.

Vikoja tai vaihdettuja osia tähän mennessä taitaa olla (180tkm):
- vesipumppu joka vaihdettiin (takuuseen)
- oikea etujousi
- takajarrut (levyt + palat)
- käsijarru
- kuivalla kesäkelillä flektin tuuletin vinkuu juuri ennenkuin se pysähtyy autoa esim. sammuttaessa
- apulaitehihna haukuttiin kuluneeksi viime vuonna huollossa, tosin pelittää ja pyörii edelleen paikoillaan
- ajovaloja polttaa turhan usein, hyvillä polttimoilla OK pitkät

Ei siis mitään isoa tai tielle jättävää vikaa ole ilmennyt. Huollettu huolto-ohjelman mukaan n. 20tkm välein. "Iso" huolto oli karvan päälle 400e (Helsinki), mutta siinä vaihdeltiin muistaakseni kaikki nesteet ja tehtiin liuta tarkastuksia ja vielä "valtuutetussa KIA huollossa" :cigar2:. Onko tuo nyt sitten paljon, en tiedä? Mitähän Mersuun maksaa A- tai B-huollot?
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan nuo Hyundait minkälaisia vehkeitä? i30 1.6 CRDi eritoten? Vm. 2012 eli GD. 94kw koneella ja 6 vaihteisella manuaalilla olisi paikallisella autoliikkeellä tarjota. 160tkm ajettu

Itsellä i30 CW 2009 1.6 CRDI 84kw. Oon ollut tyytyväinen autoon. Mitään muuta isompaa ei ole mennyt kuin turbo n.285tkm kohdalla. Sekin tosi oireili vuoden ja olis pitänyt vaihtaa aiemmin mutta kun eivät katsoneet huollossa tarpeelliseksi vaihtaa niin jätti tielle. Kulutus pienemmillään matka-ajossa 4.3 ja sekalaisessa kaupunkiajossa 5.5.
 
Alright kiitoksia. Perhana kun tässä on tullut viimeiset 3kk syynättyä nettiautoa eikä osaa päättää minkä pirssin hankkisi. Dieselille ei oikeastaan ole tarvetta, mutta tuollaisen i30:n verot ovat vielä ihan siedettävät. Ja mitä enemmän jotain mallia tutkii, sen enemmän sieltä paljastuu kaikenlaista lapsentautia joka sitten hillitsee ostohimoja :D Myös MK2 facelift Focusta on tullut katseltua. 1.6 bensa näyttää saavan kohtuulliseen hintaan. Onhan se vähän eloton, mutta toisaalta nykyinen pirssi on 75hv Ibiza, että ehkäpä sen kanssa pärjäisi :lol:
 
Jep, pitänee varmaan käydä oikein paikan päällä. Ei vain ole vielä tullut sellaista autoa vastaan mikä olisi tosissaan saanut laittamaan ostohousut jalkaan. Focuksia on tullut useampaakin ajettua, mutta Hyundain rattiin en olekaan vielä päässyt. On vain hieman korkeahko hintapyynti (omaan makuun, näyttää olevan suhteellisen hyvin linjassa nettiauton muiden saman verran ajettujen kanssa) tuossa i30:ssä, mutta ainahan sitä voi yrittää tingata.
 
Onkohan nuo Hyundait minkälaisia vehkeitä? i30 1.6 CRDi eritoten? Vm. 2012 eli GD. 94kw koneella ja 6 vaihteisella manuaalilla olisi paikallisella autoliikkeellä tarjota. 160tkm ajettu

Taloudessa oli juuri tuommoinen, vuosimallia 2011 kolmisen vuotta ja 50tkm sillä ajeltiin. Ei ollu mitään vikoja meidän yksilössä tuona aikana. Halpuus toki tuommoisessa henkii sisätilojen ja ajomelun kautta, mutta jos tämän hyväksyy niin aivan mainio auto on tuommoinen.
 
Taloudessa oli juuri tuommoinen, vuosimallia 2011 kolmisen vuotta ja 50tkm sillä ajeltiin. Ei ollu mitään vikoja meidän yksilössä tuona aikana. Halpuus toki tuommoisessa henkii sisätilojen ja ajomelun kautta, mutta jos tämän hyväksyy niin aivan mainio auto on tuommoinen.
Nykypirssiin verrattuna tuo tuskin on äänekkäämpi, mutta mistäpä sitä tietää. En kyllä usko että se muodostuisi ongelmaksi, kun pääasiassa on taajama-ajoa eikä juuri koskaan tarvi moottoritiellä ajella. Täytyy käydä kokeilemassa tuota, niin tietää miellyttääkö itseä
 
Itsellä i30 CW 2009 1.6 CRDI 84kw. Oon ollut tyytyväinen autoon. Mitään muuta isompaa ei ole mennyt kuin turbo n.285tkm kohdalla. Sekin tosi oireili vuoden ja olis pitänyt vaihtaa aiemmin mutta kun eivät katsoneet huollossa tarpeelliseksi vaihtaa niin jätti tielle. Kulutus pienemmillään matka-ajossa 4.3 ja sekalaisessa kaupunkiajossa 5.5.

Mitä se turbon vaihto maksoi? Tiedän yhden vastaavaan millä ajettu hieman yli 300tkm. Säännöllisesti huollettu ja kilsat matka-ajoa lähinnä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 524
Viestejä
4 579 028
Jäsenet
75 463
Uusin jäsen
Jimip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom