Diesel vs. bensa

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Ihmes, 09.12.2017.

Tagit:
  1. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Joka paikassa aina toitotetaan miten paljon dieselillä pitäisi tulla kilometrejä että se "kannattaa".

    Onko tässä nyt jotain mitä en ole ymmärtänyt?

    Jos verrataan vaikka jotain ~100hv turbodieseliä (vm. ~2010), niissä on koko ajoneuvovero luokkaa 600e/vuosi. Vastaavan kokoinen auto vaparibensana luokkaa 200e.

    MUTTA. Ei tuollainen pikkubensa vastaa ominaisuuksiensa puolesta tuota dieseliä? Jos haluaa että väännöt olisivat samaa luokkaa, nousee bensamoottorin teho/litratilavuusvaatimukset reilusti, jolloin myös päästöt nousevat -> vero nousee jo tuonne yli 300e/vuosi.

    Vakuutuksissa moottoritilavuus ja teho vaikuttavat käsittääkseni merkittävästi maksun suuruuteen, jolloin ero kapenee entisestään. Tähän vielä isomman bensakoneen suurempi kulutus ja kalliimpi polttoaine.

    Olenko käsittänyt jotain väärin ja olenko hölmö jos suunnittelen dieselin ostamista ominaisuuksien perusteella vaikka vuotuiset ajot jäänevät luokkaan 10-15tkm per vuosi? Max parisataa eroa vuosimaksuissa, mutta jokainen ajettu kilsa on "kotiin päin".
     
  2. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    318
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Ajoneuvovero on sidottu hiilidioksiidipäästöihin ja painoon dieselillä. Moottoritilavuus ja teho ei sinäänsä vaikuta tähän.
    On aika turhaa verrata diselin ja bensan vääntöjä suoraan. Bensa koneet käy hivenen korkeammilla kierroksilla joka kompensoi eron vääntömomentissa. Osta automaatti niin ei tarvitse olla huolissaan noista vääntömomenteista :)
     
  3. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    707
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    entä sitte bensa auto jokamuuneettu toimimaa e85 bensalla joka maksaa 0,95e litra
     
  4. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Uutta en ole ostamassa. Hiukkaspoltin/EGR-jutut tosiaan tulevat. Toisaalta vuosittaisissa huoltokuluissa säästää esim. sytytysjärjestelmän osalta.

    Moottoritilavuus ja teho koskivat siis vakuutuksia.

    Aikamoista säätöä. Jälkiasenteisissa oletan olevan kaikenlaista pientä jatkuvasti, tehdasvalmiita ei ole kauheasti markkinoilla.

    Plussana vielä dieseliin se, että jos tankillisella ajaa sen lähemmäs tuhat kilsaa niin ei tarvitse rampata pumpulla jatkuvasti. Vaiva se on pienikin vaiva.
     
  5. paasi

    paasi

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    27.06.2017
    Erikoinen väite, itse juuri autoa ostaneena huomasin että max 2v vanhoissa premiumeissa dieselit olivat useamman kilon halvempia vs vastaavat bensat.
     
  6. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    dpf-pöntön tukkii helpoiten lyhkäisellä ajolla, muutoin en näe siinä mitään negatiivista.
    Ja kun remonteista puhutaan, niin löytyy bensoistakin hajoavia (kalliita) suuttimia sekä puola vikoja.
     
  7. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 885
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Lisäksi vaparin vääntö esim hyvin matalilla kierroksilla on tyypillisesti parempi kuin (jossain määrin muuten samantehoisen tai samanvääntöisen) turbon, mikä tekee vaparista käytännössä helpomman ja mukavamman ajaa esim. liikkeellelähtötilantissa.

    Ja dieselit on käytännössä kaikki turboja, bensakoneista vain pieni osa.
     
  8. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Dieseleissä viehättää allekirjoittanut ei niinkään vääntö vaan sitkeys, jota tosin 2000 luvun moottoreissa ei ole enää nimeksikään. Menneitä on ne ajat kun dieselmoottorilla pystyi vedättämään oikein kunnolla kaasupolkimeen koskematta, koko auto vain sanoi öri öri ja meni eteenpäin :)
     
  9. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 885
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Pätee välillä tyypillinen turbodiesel ja tyypillinen bensavapari, eikä se bensavapari edes ole isompi tilavuudeltaan, kun tarkastellaan pyörille menevää vääntöä (kompensoidaan se vääntö sillä ykkösvaihteen välityksellä)
     
  10. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 885
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Uusien autojen bensakoneista siis, ei liikenteessä olevista tai käytettyjen markkinoilla olevista.
     
  11. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Täh? Uudet on suurinosa turbolla, jos jätetään premium renault pois laskuista (Dacia)
     
  12. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 885
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Niin. Mutta uusien autojen osuus tieliikenteessä olevista autoista on todella pieni
     
  13. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Edes / tai ainakaan autoliikkeet eivät osaa käyttää nettiautoa oikein, vaan listaavat kaikki varusteet muualle kuin niille varattuihin kenttiin!
    Tuolainen toiminta on täysin naurettavaa ja aivan varmastin rajaa suuren osan potentiaalisista ostajista pois. Mutta eipä näytä milläänlailla häiritsevän myyntiä.
     
    plati tykkää tästä.
  14. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Ottamatta mitenkään kantaa vehkeiden kestoon niin automaatti diisseliä ajavana en muuta enää huoli.
    Ihan omaa luokkaansa jos esimerkiksi jotain tarttee perässään vetää.
    Itsellä tosin tulee baut 25 000km vuodessa.
    Onhan se ihan mukavaa kun on auto jolla saa vetää 750kg jarrutonta kärryä ja tekee sen vaivattomasti, mutta vie silti mun normaaliajossa alta 6L/100km.
     
    Stanley H. Tweedle tykkää tästä.
  15. paasi

    paasi

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    27.06.2017
    Ei ole, esim mb c 180 on käytännössä saman hintaisia bensa ja diesel. Isommissa hinta kyllä muuttuu, mb vertailu on tosin hankalaa suoraan koska dieseleissä on reilusti vähemmän tehoa.

    320 bemmeissä dieselit ovat reilusti kalliimpia, mutta pari vuotiaina ne saa bensaa halvempana.

    Vastaavat havainnot tein myös audeista. Sinänsä tämä uuden dieselin pudotus ei koske avaajaa, koska ei ollut tarkoitus hankkia uutta.

    https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/..._Exclusive_xDrive.pdf.asset.1502785227587.pdf

    MB Detection Page
     
  16. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Jos dieselin ominaisuudet viehättävät enemmän kuin mitenkään vastaavan bensan, niin silloin on järkevää ottaa diesel. Autoilun kokonaiskustannuksissa joku mahdollinen parin sadan vuotuinen säästö/tappio on aika merkityksetöntä kohinaa jos vaihtoehtona on auto, joka ei miellytä. Minusta olisi hölmöä vaahdota siitä, että "eihän tuolla ajomäärällä diesel kannata". Harvaa asiaa autoilussa voi perustella viimeisen päälle rationaalisina valintoina ja miksi pitäisikään.

    Kannattaa kyllä huomata, että dieselissä on bensaa enemmän potentiaalia kalliisiin vikoihin. Kaksoismassavauhtipyörät saattavat olla kulutusosia varsinkin jos ajelee paljon "muka-säästeliäästi" alhaisilla kierroksilla. Samoin kaikki polttoainejärjestelmän komponentit ovat kalliita ja hiukkasloukut saattavat olla kalliita uusittavia (etenkin elleivät ole huolto-osia).

    Käytettyä ostaessa helppo pikatesti on ottaa autolle tuore päästölappu.
     
    aapelih tykkää tästä.
  17. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Perustuuko tämä nyt johonkin tutkittuun tietoon vai "musta tuntuu" tietoon? Myös bensoista löytyy kaksoismassavauhtipyörä ja niistä löytyy myös suutinvikoja ja / tai puola vikoja. Egr löytyy myöskin.
    Jos oletuksena on se, että on paljon osia jotka voivat mennä rikki, älkää ostako autoa ylipäätään.

    "Käytettyä ostaessa helppo pikatesti on ottaa autolle tuore päästölappu."
    Tämä ei kerro mistään mitään, varsinkaan Dieselissä. Pakokaasutestissä ei mitata hiukkaspäästöjä.
    Ainoastaan savutusarvo.
     
  18. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    140
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse katsoisin, että käytettyjen autojen sarjassa (<2010) bensakoneet ovat keskimäärin merkittävästi yksinkertaisempia kuin samanikäiset diisselit. Tyypillinen tuon ajan bensa-auto on vapari, epäsuoralla ruiskutuksella ja kiinteällä vauhtipyörällä. Diisseleissä on aina turbo ja siihen liittyvät ohjauslaitteet, kalliimpi polttoainejärjestelmä vähintään kahdella pumpulla, kaksoismassallinen vauhtipyörä, hiukkasloukku ja EGR tukkimassa imusarjaa, kun sitä ei pestä polttoaineella näin nopeasti keksittynä. Uudemmat suorasuihkubensat alkavat kyllä lähestyä diisseleitä niin polttotekniikaltaan kuin monimutkaisuudeltaan.

    Bensan suutinviat eivät ole yhtä harmillisia lompakolle. Esimerkkinä 406 pökötistä; bensakoneeseen pumppu 80€, suutin 20€. Dieseliin KP-pumppu 630€, siirtopumppu 90€, suutin 280€. Sytytyspuoli taas nykybensoissa ~yhtä yksinkertainen, kuin dieselien hehkutusjärjestelmä. Yksittäinen puolayksikkö maksaa pari-kolmekymppiä (esim. volkkari) ja pösön koko neljän pytyn puolakasetti alle 80€. Tulpat saa parilla kympillä ja ne vaihtuvat varttitunnissa.

    Taloudellisessa mielessä ajelisin diisselillä, jos tulisi todella paljon kilometrejä tai pitäisi vetää paljon kärryä. Käytetyissä parin tonnin rasseissa vaikuttaa vaan olevan nyrkkisääntönä, että samanhintainen diisseli on 100tkm enemmän ajettu, jolloin ne isot remontit voivat realisoitua aikaisemmin. Tonnin kansi/vauhtis/DPF-rempan hinnalla pitää ajaa aika paljon, että se diisseli tulee halvemmaksi :confused2:.

    Mutta kuten @valurauta kirjoitteli, ei auton omistamisesta mitään järkikisaa kannata tehdä. Hommaa auton, johon on varaa (ja jota on varaa pitää), joka täyttää käyttötarpeen vaatimukset ja on omasta mielestä mukava ajella.
     
    estXcrew ja hkultala tykkäävät tästä.
  19. plati

    plati

    Viestejä:
    87
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä tässä näin. :tup:
     
    Bapsu ja DD-Indeed tykkäävät tästä.
  20. Telew

    Telew

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    04.08.2017
    Kolme viimistä autoa ollut diiseli automaatilla. Paluuta manual bensaan tuskin tulee paitsi jos joku harrastepeli joskus.
     
  21. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Näinhän se menee. Nyt katseltavana olevien autojen hintaluokka on 2xkk nettopalkka, joten ei tässä konkurssiin olla menossa vaikka jotain hajoaisikin. Piheys ja perfektionismi ovat sellaisia piirteitä jotka hankaloittavat erityisesti auton ostamista.
     
  22. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    947
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse ajan ja tulen ajamaan bensalla niin kauan kuin polttomoottori auto on. Ei vaan jaksa kuunnella sitä nakutusta ja paskaisia diesel-pistooleja.
     
    PeltoHa tykkää tästä.
  23. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Nämä saksalaiset premium dieselit käyvät nätisti, ovat iloa korvalle.
     
  24. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Juuri näin. Vaikka päästömittaus ei mikään kattava testi olekaan, niin hylsy päästöistä kertoo aivan välittömästi, että autossa on jotain sellaista vikaa, jota autonostaja tuskin haluaa ensitöikseen ruveta remppaamaan. Kyllä niitä bensa-autojakin hylätään päästömittausten vuoksi.

    Dieselautoissa päästömittaus voi paljastaa rautakangella 'huolletun' hiukkasloukun, ja on aika todennäköistä että niitä ruvetaan kyttäämään jossain vaheessa nykyistä tarkemmin.
     
  25. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Suomessa mitattava savutus-arvo ei paljasta rautakangella huollettua dpf-pönttöä koska siinä mitataan ainoastaan savutus-arvoa. Dpf ei vaikuta savutus arvoon mitenkään, ainoastaan hiukkaspäästöihin.
    Suomessa dieselistä mitataan ainoastaan pakoputkesta tulevaa noen määrää. Mitä vähemmän mustaa savua, sitä pienempi savutus-arvo.

    Bensa autoista mitatataan useaa arvoa(CO, HC, 02 sekä lambda + OBD), toisin kuin dieselistä. Turha yrittää vaikuttaa asiantuntijalta, jos ei sitä ole.
     
  26. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 607
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Kuten täälläkin on mainittu, ni kyllähän se dieselin hankinta on silloin järkevintä, jos ajaa reissua ja vetelee kärryä/kuormaa mukana. Itselle bensavehkeet on taas se välttämätön pakko niiden edullisten ylläpitokustannusten takia ja vähäisen ajomäärän takia. Mitä ite myös ajanu dieseleitä, ni jokaisen kanssa on ollu sama homma: kun kaasulta nostaa jalan vaihdetta vaihtaessa, ni kierrokset putoo ku kivi alas sinne tyhjäkäynnille. Bensiinimoottorissa ne putoaa silleen sopivan hitaasti, jotta seuraavalle vaihteelle sopiva kierrosalue sattuu aina kohilleen --> vaihteiden vaihto on miellyttävämpää. Tiedä sitte mistä johtuu, mutta nämä on omat kokemukset. Dieselit toki ovat vahvempia, jos ei satu kohalle jotain yksilöä, mihin joutuu vaihtaa kaikennäköistä osaa, ja yleisesti ottaen nimenomaan polttoaine ja pakoputkistopuolelle.
     
  27. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Missä testissä? Dpf pöntöllä varustetut huomaa puhtaista pakoputken sisäpinnoista. Usein non dpf versioiden pakoputken päät osoittaa alaspäin.
    edit: DPF on nimenomaan tehty suodattamaan hiukkaspäästöjä, jos se vaikuttaa savutus-arvoon, on jotain vialla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.12.2017
  28. null

    null

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Oletin sulla olevan jotain tietoa asiaan.
     
  29. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    140
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä muu kuin auton hiukkaspäästöt (noki pääosassa, pienempänä tai isompana) sitä pakokaasua tummentaa? :vihellys: Viimeksi kun tarkastin, niin dieselin tuottamat palokaasut (hiilidioksidi, vesihöyry, yli-ilma) ovat täysin värittömiä.

    Tai toisesta suunnasta tarkasteltuna; miksi toimivalla DPF:llä varustettujen autojen savutusarvo on käytännössä nolla?

    Mutta menee vähän offtopicciin. Hyviä tuntuvat dieselit olevan, kun täytyy päästölaitteita "korjailla" laittomasti rautakangilla :confused2:.
     
  30. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    801
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuli ajettua tälläistä modernia turbodieseliä ja onhan se perusbensakoneeseen verrattuna aika mystinen laitos. Esim korvakuulolla ei osaa ajaa yhtään kun ei osaa sanoa paljon siellä koneessa on kierroksia, kiihdyttäminen loppuu yhtäkkiä kuin seinään just kun sitä kuvittelee että nyt sitä voimaa tulee kun ollaan yläkierroksilla, toisaalta alakierroksella taas kone vetää todella vahvasti ja se oli vielä Volvo V60 1.6l diesel.
     
  31. SanjayCurry

    SanjayCurry

    Viestejä:
    52
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo D2 eli 1,6 litrainen on ranskalaisten tekele. Esim. D3 kahden litran Volvon omalla koneella on huomattavasti parempi ääniä myöten. :cigar:
     
  32. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    707
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    ei ihmekkää ettei volvossa kuule, omassa v70 bensa vehkeessäkää kuule ajaessa kierroksia enneku lyö lapunlattiaan. taloudellinen kaupunkivehe 2.5t neliveto vaivaset 12-14litraa kaupunki ajoon
     
    Edeus ja tth78 tykkäävät tästä.
  33. t11ker1

    t11ker1

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Et, itsellä tulee jotakuin sama määrä ajoa vuodessa ja puheet "tarvittavasta" ajomäärästä vuodessa on menneen talven lumia - sen minkä ajoneuvo- ja käyttövoimaverossa maksaa enempi verratuna siihen bensavessaan, kuittaa hyvinkin äkkiä pienemällä kulutuksella tulleella voitolla.

    Bensavessa kulutti sen 9l/100km(sekalaisessa) ja ajoneuvovero oli ~350e/v ja nykenen dieselmiina vastaavasti sen 6l/100km(sekalaisessa), ja ajoneuvo- ja käyttövoimavero sen 650e, niin ei tosiaan ihan kovin montaa kilometriä tarvii ajaa jotta "tarvittavat" ajomäärät tuli täyteen.
     
  34. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    429
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    EURO 3 voi vielä laillisesti muuttaa flexfueliksi.
     
    heyrst tykkää tästä.
  35. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 885
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei tainneet olla bensa- ja dieselautosi ihan samankokoisia, samantehoisia tai samanikäisiä?
     
  36. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    1 364
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    En ole koskaan ajanut tehokasta bensa-autoa, mutta dieseleissä olen arvostanut vääntöä.
    Nykyisessä dieselissä karvan alta 200hp ja reipas 400nm vääntöä, ja ohittaminen on todella vaivatonta ja helppoa.
    Perus 150hp bensoilla pitäny aina vaihteita nyplätä ja kaasutella ohitettaessa.
     
  37. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 011
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuo ero tulee turbosta ja/tai isommasta koneesta, ei polttoaineesta. Dieselistähän itseasiassa saadaan vähemmän vääntöä kuin bensasta, tästä syystähän vapari-dieselit on käytännössä kadonneet.

    Samalla tavalla sitä tehoa on koko kierrosalueella näissä turbo-bensoissakin tai isossa bensamyllyssä.
     
  38. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Mulle ei ole koskaan oikein auennut tuo dieselin alaväännön ihannointi. Se millä auto liikkuu, on kuitenkin teho. Tehokas bensa-auto kulkee ihan siinä missä tehokas dieselikin. Jos nyt joutuu ohitukseen tiputtamaan pienemmälle vaihteelle, niin mitä sitten? Tosin etenkin dieselin kanssa ainoa oikea valinta olisi muutenkin automaattivaihteisto, se vetoalue on niissä niin ärsyttävän kapea.
     
  39. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 607
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Ja moderneissa bensaturboissa se vääntöero on tasoittunu, joten senkään puoleen dieselin valinta tietyllätapaa ei enää ole niin välttämätön. Puhumattakaan käyttö ja huoltokustannuksista, bensakoneet on kuiteskin aina olleet verrattain yksinkertaisempia.
     
  40. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Kyllä se on alavääntö, millä auto liikkuu, jos sattuu olemaan anoppi tms. kyydissä.

    Tulee joskus oltua kuskina ja aiemmin autona oli 2,5 l bensaturbo 08' S80 2,5T, ja sillä ajaessa "kierrosluvunrajoitin" puuttui peliin heti 3k rpm jälkeen. Vitoskoneen kurnutus oli vasta alkamassa. :( Vääntö oli tasainen 300 Nm:ä, eli eteenpäin päästiin, vaikka oli täysi kuorma.

    Nykyään vastaavassa ajossa autona toimii 12' E 250 T CDI 4-Matic, jossa on 2,1 l turbodieseli. Anoppi ei huomaa mitään, kun käytän kierroksia 1500-3000 rpm. Vääntöä on silloin käytössä 500-425 Nm:ä, eli painava möykky liikkuu selvästi pontevammin kuin entinen Volvo. Tarkemmin ajatellen kyllä anoppi joskus huomaa kiihtyvyyden, mutta hymyilee vaan vienosti, eikä rähise. Hän siis ei pidä kiihtyvyyttä epämiellyttävänä, vaan koneen kovaa ääntä. Volvossa oli 200 hv ja eemelissä 204 hv. Molemmat ovat automaatteja ja 0-100 noin 8 sekunnin autoja.

    Alavääntöä voivat ihannoida esim. anopinkuskaajat, taksikuskit, pitsataksit ja miksei ihan tavallinenkin autoilija, joka haluaa käyttää 80 % suorituskyvystä vaivattomasti ja ilman rähinää.
     
  41. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    947
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kyllä F30 330i ratissa tullut ikävä dieseliä, vaikka juuri aikaisemmin olin ajanut F34 330D:tä. Kyllä se bensan kierrosherkkyys ja veto on paljon mukavampaa. Tehoahan noissa on yhtä paljon, mutta dieselissä vääntöä pari sataa newtonia enemmän. Ainoa mikä 330i:stä puuttui oli kutosen laulu.

    Eikä GTi Golfin ratissa tullut pahemmin ikävä sitä 184 heppaista nokivasaraa GTD:stä.
     
  42. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Mikä nyt sitten on kapea? Dieselin veto on erilaista kuin bensamoottorilla: (vapari-)bensamoottori tuottaa likimain vakioväännön koko kierroslukualueella, mutta diesel tuottaa tasaväännön jonnekin 3000 rpm saakka ja tasatehon siitä ylöspäin. Bensakoneella kiihtyvyys on tasaista mutta dieselin kiihtyvyys _tuntuu_ hiipuvan 3000 rpm jälkeen, mutta itse asiassa auto kuitenkin kiihtyy maksimiteholla jonnekin 4000+ rpm saakka.

    Jos dieselillä kiihdyttää rivakasti käyttäen 3000-4000 rpm kierroksia, täydet tehot on käytössä koko ajan. Tämä on varmaan syynä siihen, että käytännössä diesel on ripeämpi kuin tehot paperilla antaisivat olettaa. 2000-4000 rpm kierrättämällä käytössä on koko ajan joko täysi vääntö tai täysi teho.
     
  43. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 011
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Käytännössähän tuo "vetoalue" on lähes sama, ainakin jos kyse saman teholuokan autoista. Kierroluvuissa eroja voi olla (esim. turbo-dieselin käytettevä alue 1500-4500rpm ja vaparibensan 2000-7000rpm), mutta vaihteistollahan noi erot kompensoidaan että kummallakin esim. 3. vaihde kattaa 40-120km/h välin.
     
  44. Parotech

    Parotech

    Viestejä:
    249
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    S211 3.2 R6 tuuupo Diesel tyhjennetyillä kateilla, ilman dpf;ään sekä egr ohjelmoitu pois ja täyttä nautintoa pyllyn alla :joy::happy:

    kevväämmällä
     
  45. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 011
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tässä vääntö jutussa kannattaa muista sellainen fakta että vääntö moottorissa ei ole sama kuin vääntö pyörillä, mutta tehto moottorissa on sama kuin teho pyörillä.

    Joo, häviöitä tapahtuu välillä mutta periaate on toi.
     
    demo69 tykkää tästä.
  46. t11ker1

    t11ker1

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Aivan saman kokoisia, diesel 60kg kuivapainoltaan enempi kuin bensa, bensa aavistuksen tehokkaampi eli ~14hp/~11kW, ei saman ikäisiä bensa oli 04 ja diesel on 08, mutta samaa korimallia kuitenkin.
     
  47. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 049
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pösön 120 bluehdi vie 508 farkun ja automaatin kanssa 5.5-6 l/100 km/h, kun ajo on 99% ykköstietä keskinopeuden tankkausvälillä ollessa 110-120 km/h. Ja siis nimenomaan keskinopeus, maantienopeus siten ettei päiväsakoille mene jos osuu. Pikku-Jazz cvt-automaatin ja "1.4" vaparin kanssa 1,5-2 l/100 km enemmän samassa käytössä. Mukavuuserosta ei tarvinne selitellä... Vaikka nyt puolivahingossa tuli tuo pikkudiesel, niin on se vaan hemmetin kiva. Rampillakin pärjää ja maantieohituksissa kiihtyvyyttä löytyy suuremmissakin nopeuksissa.

    Fordin 3-pyttynen pikku(bensa)turbo oli kyllä kaikin puolin kamala. Ääni ku vanhassa dieselissä ja ilman turboa täysin hukassa, ai ku oli mukavaa manuaalilla lähteä ylämäkeen jne... Rampilla kyllä sit läks. Samassa ajossa kuin yllä keskikulutus 6.5-7.5 l/100 km. Auto oli Focus.

    Ts. ei ole matka-ajossa dieseliä voittanutta. Kaupungissa aika sama kunhan automaatilla ja kiihtyy 0-60 km/h riittävästi.
     
  48. Walla

    Walla

    Viestejä:
    818
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    No jos teho on kivempaa, niin ihannoidaan sitten dieselin (tai oikeastaan ahdettujen koneiden) alatehoa. Jos moottorissa on tietyillä kierroksillä enemmän vääntöä niin sillä on myös samoilla kierroksilla enemmän tehoa.

    Se miksi siitä alatehosta tykätään on se, että harva jyllää jollain 5000 rpm normaaliajossa, kun taas 2000 rpm tehot ja väännöt on kokoajan käytettävissä.
    Vääntöalueen koossakaan ei juuri ole vaparibensan ja dieselin välillä eroa. Molemmissa luokkaa 3x, toki vähän riippuen koneesta ja siitä minkä laskee vielä käyttökelpoiseksi väännöksi.

    Omassa taloudessa on juurikin turbokiisseli ja vaparibensa ykkös ja kakkosautona, ja kyllä sillä vääntävämmällä on leppoisampi ajella, vaikak tehoero aika pieni onkin.
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2017
  49. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Tämä on aivan totta, minäkin pidän tuosta pihassa seisovasta bensakoneesta jossa maksimi 350Nm on tarjolla jo 1500rpm kohdalla. Se myös jatkuu tasan samana seuraavat 3000rpm eli pidemmälle kuin keskiverto dieselissä. Siksi minä en ymmärrä dieselin ihastelua, kun ei se voima polttoaineesta ole kiinni. :)
     
    DD-Indeed tykkää tästä.
  50. Walla

    Walla

    Viestejä:
    818
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Tottakai kummallakin polttoaineella saa tehtyä sellaisen moottorin, ettei normiliikennekäytössä lopu sen enempää tehot kuin väännötkään kesken.

    Kyse oli nyt vaan siitä luonne-erosta. Jos puhutaan saman teho- ja hintaluokan koneista niin tyypillisesti dieselissä saat enemmän vääntöä eli tehoa alakierroksille, kun taas bensassa yläkierroksille. Jos bensa on vapari niin ero on vielä selvempi. Se nyt pitäisi olla kaikille selvää, ettei pelkkä polttoaine yksin kerro moottorista paljoakaan. Eipä ne ajatukset bensan laajemmasta vääntöalueestakaan oikein päde, jos verrataan jotain tehodieseliä johonkin kauppakassin bensakoneeseen, joka ei väännä yhtään millään kierrosalueella.