Diesel vs. bensa

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Ihmes, 09.12.2017.

Tagit:
  1. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Joka paikassa aina toitotetaan miten paljon dieselillä pitäisi tulla kilometrejä että se "kannattaa".

    Onko tässä nyt jotain mitä en ole ymmärtänyt?

    Jos verrataan vaikka jotain ~100hv turbodieseliä (vm. ~2010), niissä on koko ajoneuvovero luokkaa 600e/vuosi. Vastaavan kokoinen auto vaparibensana luokkaa 200e.

    MUTTA. Ei tuollainen pikkubensa vastaa ominaisuuksiensa puolesta tuota dieseliä? Jos haluaa että väännöt olisivat samaa luokkaa, nousee bensamoottorin teho/litratilavuusvaatimukset reilusti, jolloin myös päästöt nousevat -> vero nousee jo tuonne yli 300e/vuosi.

    Vakuutuksissa moottoritilavuus ja teho vaikuttavat käsittääkseni merkittävästi maksun suuruuteen, jolloin ero kapenee entisestään. Tähän vielä isomman bensakoneen suurempi kulutus ja kalliimpi polttoaine.

    Olenko käsittänyt jotain väärin ja olenko hölmö jos suunnittelen dieselin ostamista ominaisuuksien perusteella vaikka vuotuiset ajot jäänevät luokkaan 10-15tkm per vuosi? Max parisataa eroa vuosimaksuissa, mutta jokainen ajettu kilsa on "kotiin päin".
     
  2. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Käytännössä ihan sama kumman omistaa, jos uutta on ostamassa. Joillain merkeillä diesel on reilusti halvempi vaihtoehto kuin bensa ja joillain toisinpäin.

    Käytettynä dieselit maksaa usein paljon enemmän kuin bensat, joten kannattaa ottaa se huomioon. Arvo laskee enemmän jos auton hankintahinta on isompi. Lisäksi noissa käytetyissä dieseleissä on paljon enemmän hajoavia päästökikkailupalikoita, eli egr, dpf ja vielä bonarina joissain malleissa tulee suutinremppa 100 tkm välein.

    Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että jos ei oo pakko ostaa dieseliä niin älä osta. Pakko = tulee oikeasti rahallista säästöä polttoaine/verokuluissa. Se veron ero on kuitattu äkkiä mutta joku tonnin dpf-remppa ei.
     
    täytelaku tykkää tästä.
  3. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    198
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Ajoneuvovero on sidottu hiilidioksiidipäästöihin ja painoon dieselillä. Moottoritilavuus ja teho ei sinäänsä vaikuta tähän.
    On aika turhaa verrata diselin ja bensan vääntöjä suoraan. Bensa koneet käy hivenen korkeammilla kierroksilla joka kompensoi eron vääntömomentissa. Osta automaatti niin ei tarvitse olla huolissaan noista vääntömomenteista :)
     
  4. atomi

    atomi tieteen hypoteesi Tukijäsen

    Viestejä:
    416
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    entä sitte bensa auto jokamuuneettu toimimaa e85 bensalla joka maksaa 0,95e litra
     
  5. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Uutta en ole ostamassa. Hiukkaspoltin/EGR-jutut tosiaan tulevat. Toisaalta vuosittaisissa huoltokuluissa säästää esim. sytytysjärjestelmän osalta.

    Moottoritilavuus ja teho koskivat siis vakuutuksia.

    Aikamoista säätöä. Jälkiasenteisissa oletan olevan kaikenlaista pientä jatkuvasti, tehdasvalmiita ei ole kauheasti markkinoilla.

    Plussana vielä dieseliin se, että jos tankillisella ajaa sen lähemmäs tuhat kilsaa niin ei tarvitse rampata pumpulla jatkuvasti. Vaiva se on pienikin vaiva.
     
  6. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei muuta kun exceli tulille sitten vaan. Kannattaa laskea arvonalenemat vaikka nettiauton avustuksella. Auton arvo on aikalailla nettiauton pyynti miinus 10-20 % hintaluokasta riippuen.

    Eli kun ostat nyt 10000 euron auton, niin arvosta putoaa heti liikkeen ilmat pois. Jos katsot saman automallin vaikka 3v vanhempana ja 45 tkm enemmän ajettuna, niin saa jotain haisua arvonalenemasta kun ottaa vielä sen 10-20 prosenttia sen hinnasta pois.
     
  7. paasi

    paasi

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    27.06.2017
    Erikoinen väite, itse juuri autoa ostaneena huomasin että max 2v vanhoissa premiumeissa dieselit olivat useamman kilon halvempia vs vastaavat bensat.
     
  8. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    dpf-pöntön tukkii helpoiten lyhkäisellä ajolla, muutoin en näe siinä mitään negatiivista.
    Ja kun remonteista puhutaan, niin löytyy bensoistakin hajoavia (kalliita) suuttimia sekä puola vikoja.
     
  9. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No voisko johtua siitä että ne on sitä myös uutena?
     
  10. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    2 693
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Lisäksi vaparin vääntö esim hyvin matalilla kierroksilla on tyypillisesti parempi kuin (jossain määrin muuten samantehoisen tai samanvääntöisen) turbon, mikä tekee vaparista käytännössä helpomman ja mukavamman ajaa esim. liikkeellelähtötilantissa.

    Ja dieselit on käytännössä kaikki turboja, bensakoneista vain pieni osa.
     
  11. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    387
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Dieseleissä viehättää allekirjoittanut ei niinkään vääntö vaan sitkeys, jota tosin 2000 luvun moottoreissa ei ole enää nimeksikään. Menneitä on ne ajat kun dieselmoottorilla pystyi vedättämään oikein kunnolla kaasupolkimeen koskematta, koko auto vain sanoi öri öri ja meni eteenpäin :)
     
  12. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hieno vertailukohta, otetaan pikkuturbo ja sitten vapari jossa on sama teho/huippuvääntö joka on sen takia tietysti selvästi isompi litratilavuudeltaan. Sitten todetaan että kyllä näissä vapareissa on parempi vääntö hyvin matalilla kierroksilla. Ohhoh ei kai sentään :D
     
  13. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    2 693
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Pätee välillä tyypillinen turbodiesel ja tyypillinen bensavapari, eikä se bensavapari edes ole isompi tilavuudeltaan, kun tarkastellaan pyörille menevää vääntöä (kompensoidaan se vääntö sillä ykkösvaihteen välityksellä)
     
  14. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Asia kunnossa.

    Suuri osa bensakoneista on muuten turboja nykyään. :rolleyes:
     
  15. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    2 693
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Uusien autojen bensakoneista siis, ei liikenteessä olevista tai käytettyjen markkinoilla olevista.
     
  16. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Täh? Uudet on suurinosa turbolla, jos jätetään premium renault pois laskuista (Dacia)
     
  17. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    2 693
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Niin. Mutta uusien autojen osuus tieliikenteessä olevista autoista on todella pieni
     
  18. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Näkyis kaikista nettiauton bensoista n. 10 % olevan turbolla, ja siihen päälle ne jotka ei osaa tehdä varustelistaa oikein. :smoke:
     
  19. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Edes / tai ainakaan autoliikkeet eivät osaa käyttää nettiautoa oikein, vaan listaavat kaikki varusteet muualle kuin niille varattuihin kenttiin!
    Tuolainen toiminta on täysin naurettavaa ja aivan varmastin rajaa suuren osan potentiaalisista ostajista pois. Mutta eipä näytä milläänlailla häiritsevän myyntiä.
     
    plati tykkää tästä.
  20. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Ottamatta mitenkään kantaa vehkeiden kestoon niin automaatti diisseliä ajavana en muuta enää huoli.
    Ihan omaa luokkaansa jos esimerkiksi jotain tarttee perässään vetää.
    Itsellä tosin tulee baut 25 000km vuodessa.
    Onhan se ihan mukavaa kun on auto jolla saa vetää 750kg jarrutonta kärryä ja tekee sen vaivattomasti, mutta vie silti mun normaaliajossa alta 6L/100km.
     
    Stanley H. Tweedle tykkää tästä.
  21. paasi

    paasi

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    27.06.2017
    Ei ole, esim mb c 180 on käytännössä saman hintaisia bensa ja diesel. Isommissa hinta kyllä muuttuu, mb vertailu on tosin hankalaa suoraan koska dieseleissä on reilusti vähemmän tehoa.

    320 bemmeissä dieselit ovat reilusti kalliimpia, mutta pari vuotiaina ne saa bensaa halvempana.

    Vastaavat havainnot tein myös audeista. Sinänsä tämä uuden dieselin pudotus ei koske avaajaa, koska ei ollut tarkoitus hankkia uutta.

    https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/..._Exclusive_xDrive.pdf.asset.1502785227587.pdf

    MB Detection Page
     
  22. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ok, ehkä se on sitten muuttunut. Ei tosta kauaa ole kun sai käytännössä aina bensana paremman käytetyn alle samalla rahalla. Poislukien tietysti automallit joiden saatavuus bensana on kehno. Sattumoisin noissa premiumeissa suurin osa autoista on dieseleitä joten se varmaan heijastuu hintoihin.

    Joka tapauksessa jättäisin käytetyt dieselit ostamatta noiden hajoavien päästölelujen vuoksi. Paitsi jos ajoa tulee oikeasti paljon.
     
  23. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    659
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Jos dieselin ominaisuudet viehättävät enemmän kuin mitenkään vastaavan bensan, niin silloin on järkevää ottaa diesel. Autoilun kokonaiskustannuksissa joku mahdollinen parin sadan vuotuinen säästö/tappio on aika merkityksetöntä kohinaa jos vaihtoehtona on auto, joka ei miellytä. Minusta olisi hölmöä vaahdota siitä, että "eihän tuolla ajomäärällä diesel kannata". Harvaa asiaa autoilussa voi perustella viimeisen päälle rationaalisina valintoina ja miksi pitäisikään.

    Kannattaa kyllä huomata, että dieselissä on bensaa enemmän potentiaalia kalliisiin vikoihin. Kaksoismassavauhtipyörät saattavat olla kulutusosia varsinkin jos ajelee paljon "muka-säästeliäästi" alhaisilla kierroksilla. Samoin kaikki polttoainejärjestelmän komponentit ovat kalliita ja hiukkasloukut saattavat olla kalliita uusittavia (etenkin elleivät ole huolto-osia).

    Käytettyä ostaessa helppo pikatesti on ottaa autolle tuore päästölappu.
     
    aapelih tykkää tästä.
  24. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Perustuuko tämä nyt johonkin tutkittuun tietoon vai "musta tuntuu" tietoon? Myös bensoista löytyy kaksoismassavauhtipyörä ja niistä löytyy myös suutinvikoja ja / tai puola vikoja. Egr löytyy myöskin.
    Jos oletuksena on se, että on paljon osia jotka voivat mennä rikki, älkää ostako autoa ylipäätään.

    "Käytettyä ostaessa helppo pikatesti on ottaa autolle tuore päästölappu."
    Tämä ei kerro mistään mitään, varsinkaan Dieselissä. Pakokaasutestissä ei mitata hiukkaspäästöjä.
    Ainoastaan savutusarvo.
     
  25. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse katsoisin, että käytettyjen autojen sarjassa (<2010) bensakoneet ovat keskimäärin merkittävästi yksinkertaisempia kuin samanikäiset diisselit. Tyypillinen tuon ajan bensa-auto on vapari, epäsuoralla ruiskutuksella ja kiinteällä vauhtipyörällä. Diisseleissä on aina turbo ja siihen liittyvät ohjauslaitteet, kalliimpi polttoainejärjestelmä vähintään kahdella pumpulla, kaksoismassallinen vauhtipyörä, hiukkasloukku ja EGR tukkimassa imusarjaa, kun sitä ei pestä polttoaineella näin nopeasti keksittynä. Uudemmat suorasuihkubensat alkavat kyllä lähestyä diisseleitä niin polttotekniikaltaan kuin monimutkaisuudeltaan.

    Bensan suutinviat eivät ole yhtä harmillisia lompakolle. Esimerkkinä 406 pökötistä; bensakoneeseen pumppu 80€, suutin 20€. Dieseliin KP-pumppu 630€, siirtopumppu 90€, suutin 280€. Sytytyspuoli taas nykybensoissa ~yhtä yksinkertainen, kuin dieselien hehkutusjärjestelmä. Yksittäinen puolayksikkö maksaa pari-kolmekymppiä (esim. volkkari) ja pösön koko neljän pytyn puolakasetti alle 80€. Tulpat saa parilla kympillä ja ne vaihtuvat varttitunnissa.

    Taloudellisessa mielessä ajelisin diisselillä, jos tulisi todella paljon kilometrejä tai pitäisi vetää paljon kärryä. Käytetyissä parin tonnin rasseissa vaikuttaa vaan olevan nyrkkisääntönä, että samanhintainen diisseli on 100tkm enemmän ajettu, jolloin ne isot remontit voivat realisoitua aikaisemmin. Tonnin kansi/vauhtis/DPF-rempan hinnalla pitää ajaa aika paljon, että se diisseli tulee halvemmaksi :confused2:.

    Mutta kuten @valurauta kirjoitteli, ei auton omistamisesta mitään järkikisaa kannata tehdä. Hommaa auton, johon on varaa (ja jota on varaa pitää), joka täyttää käyttötarpeen vaatimukset ja on omasta mielestä mukava ajella.
     
    estXcrew ja hkultala tykkäävät tästä.
  26. plati

    plati

    Viestejä:
    65
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä tässä näin. :tup:
     
    Bapsu ja DD-Indeed tykkäävät tästä.
  27. Telew

    Telew

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    04.08.2017
    Kolme viimistä autoa ollut diiseli automaatilla. Paluuta manual bensaan tuskin tulee paitsi jos joku harrastepeli joskus.
     
  28. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Se savutusarvo nimenomaan kertoo jotain jos se on muuta kuin 0.
     
  29. Ihmes

    Ihmes

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Näinhän se menee. Nyt katseltavana olevien autojen hintaluokka on 2xkk nettopalkka, joten ei tässä konkurssiin olla menossa vaikka jotain hajoaisikin. Piheys ja perfektionismi ovat sellaisia piirteitä jotka hankaloittavat erityisesti auton ostamista.
     
  30. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    673
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse ajan ja tulen ajamaan bensalla niin kauan kuin polttomoottori auto on. Ei vaan jaksa kuunnella sitä nakutusta ja paskaisia diesel-pistooleja.
     
    PeltoHa tykkää tästä.
  31. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei oo aikoihin ollut pistoolit paskaisia paitsi jossain skutsissa. Moottorin ääni on ruma mutta en minä mitään alle 8-sylinteristä äänen takia aja. :rofl:
     
  32. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Nämä saksalaiset premium dieselit käyvät nätisti, ovat iloa korvalle.
     
  33. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    659
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Juuri näin. Vaikka päästömittaus ei mikään kattava testi olekaan, niin hylsy päästöistä kertoo aivan välittömästi, että autossa on jotain sellaista vikaa, jota autonostaja tuskin haluaa ensitöikseen ruveta remppaamaan. Kyllä niitä bensa-autojakin hylätään päästömittausten vuoksi.

    Dieselautoissa päästömittaus voi paljastaa rautakangella 'huolletun' hiukkasloukun, ja on aika todennäköistä että niitä ruvetaan kyttäämään jossain vaheessa nykyistä tarkemmin.
     
  34. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Suomessa mitattava savutus-arvo ei paljasta rautakangella huollettua dpf-pönttöä koska siinä mitataan ainoastaan savutus-arvoa. Dpf ei vaikuta savutus arvoon mitenkään, ainoastaan hiukkaspäästöihin.
    Suomessa dieselistä mitataan ainoastaan pakoputkesta tulevaa noen määrää. Mitä vähemmän mustaa savua, sitä pienempi savutus-arvo.

    Bensa autoista mitatataan useaa arvoa(CO, HC, 02 sekä lambda + OBD), toisin kuin dieselistä. Turha yrittää vaikuttaa asiantuntijalta, jos ei sitä ole.
     
  35. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jaa, kumma juttu kun ne dpf-"korjatut" savuttaa testissä selvästi enemmän vaikka ei olisi ajettu tehosoftaa sisään.
     
  36. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 045
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Kuten täälläkin on mainittu, ni kyllähän se dieselin hankinta on silloin järkevintä, jos ajaa reissua ja vetelee kärryä/kuormaa mukana. Itselle bensavehkeet on taas se välttämätön pakko niiden edullisten ylläpitokustannusten takia ja vähäisen ajomäärän takia. Mitä ite myös ajanu dieseleitä, ni jokaisen kanssa on ollu sama homma: kun kaasulta nostaa jalan vaihdetta vaihtaessa, ni kierrokset putoo ku kivi alas sinne tyhjäkäynnille. Bensiinimoottorissa ne putoaa silleen sopivan hitaasti, jotta seuraavalle vaihteelle sopiva kierrosalue sattuu aina kohilleen --> vaihteiden vaihto on miellyttävämpää. Tiedä sitte mistä johtuu, mutta nämä on omat kokemukset. Dieselit toki ovat vahvempia, jos ei satu kohalle jotain yksilöä, mihin joutuu vaihtaa kaikennäköistä osaa, ja yleisesti ottaen nimenomaan polttoaine ja pakoputkistopuolelle.
     
  37. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Missä testissä? Dpf pöntöllä varustetut huomaa puhtaista pakoputken sisäpinnoista. Usein non dpf versioiden pakoputken päät osoittaa alaspäin.
    edit: DPF on nimenomaan tehty suodattamaan hiukkaspäästöjä, jos se vaikuttaa savutus-arvoon, on jotain vialla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.12.2017
  38. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vai niin, no sitten se varmaan on niin. Mistä se savutuksen kasvu sitten johtuu?
     
  39. null

    null

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Oletin sulla olevan jotain tietoa asiaan.
     
  40. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä muu kuin auton hiukkaspäästöt (noki pääosassa, pienempänä tai isompana) sitä pakokaasua tummentaa? :vihellys: Viimeksi kun tarkastin, niin dieselin tuottamat palokaasut (hiilidioksidi, vesihöyry, yli-ilma) ovat täysin värittömiä.

    Tai toisesta suunnasta tarkasteltuna; miksi toimivalla DPF:llä varustettujen autojen savutusarvo on käytännössä nolla?

    Mutta menee vähän offtopicciin. Hyviä tuntuvat dieselit olevan, kun täytyy päästölaitteita "korjailla" laittomasti rautakangilla :confused2:.
     
  41. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kokemusta on, mutta kun sulla on nyt sitä faktaa niin anna tulla vaan.
     
  42. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    598
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuli ajettua tälläistä modernia turbodieseliä ja onhan se perusbensakoneeseen verrattuna aika mystinen laitos. Esim korvakuulolla ei osaa ajaa yhtään kun ei osaa sanoa paljon siellä koneessa on kierroksia, kiihdyttäminen loppuu yhtäkkiä kuin seinään just kun sitä kuvittelee että nyt sitä voimaa tulee kun ollaan yläkierroksilla, toisaalta alakierroksella taas kone vetää todella vahvasti ja se oli vielä Volvo V60 1.6l diesel.
     
  43. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 661
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ite kun uudella pikkubensalla ajoin niin kokoajan oli jotain 3000rpm tasaisessa ajossa kun ei kuullut vaihtaa. Tossa V60:ssä on varmaan ihan hyvin äänieristystä sitten, kun V50 tolla 1.6 tai 2.0 dieselillä on aika brutaalin sävyinen.
     
  44. SanjayCurry

    SanjayCurry

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo D2 eli 1,6 litrainen on ranskalaisten tekele. Esim. D3 kahden litran Volvon omalla koneella on huomattavasti parempi ääniä myöten. :cigar:
     
  45. atomi

    atomi tieteen hypoteesi Tukijäsen

    Viestejä:
    416
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    ei ihmekkää ettei volvossa kuule, omassa v70 bensa vehkeessäkää kuule ajaessa kierroksia enneku lyö lapunlattiaan. taloudellinen kaupunkivehe 2.5t neliveto vaivaset 12-14litraa kaupunki ajoon
     
    Edeus ja tth78 tykkäävät tästä.
  46. t11ker1

    t11ker1

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Et, itsellä tulee jotakuin sama määrä ajoa vuodessa ja puheet "tarvittavasta" ajomäärästä vuodessa on menneen talven lumia - sen minkä ajoneuvo- ja käyttövoimaverossa maksaa enempi verratuna siihen bensavessaan, kuittaa hyvinkin äkkiä pienemällä kulutuksella tulleella voitolla.

    Bensavessa kulutti sen 9l/100km(sekalaisessa) ja ajoneuvovero oli ~350e/v ja nykenen dieselmiina vastaavasti sen 6l/100km(sekalaisessa), ja ajoneuvo- ja käyttövoimavero sen 650e, niin ei tosiaan ihan kovin montaa kilometriä tarvii ajaa jotta "tarvittavat" ajomäärät tuli täyteen.
     
  47. heyrst

    heyrst

    Viestejä:
    1 623
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos otetaan toi oma Audi A8 quattro 4.2 litrasella V8 moottorilla tehoa olen 220kW 400Nm. 11.8 l/100km oli 98E5 kulutus. RE85 kanssa toi kulutus on 16 litran paikkeilla. Vero on 1.05€/päivä mennen painon mukaan eli noin 383€/vuosi. Vakuutus on 183€/vuosi kun neljässä osas.

    Jos flexfuel muutos on verrattuna 95E10 polttoaineen kulutukseen ei RE85 kulutus nouse noin paljoa mitä 98E5 verrattuna.

    Tuo flexfuel muutos vaatii vähän vanhenpaa autoa että se laillinen. Jolloin kannattaa miettiä vähän tuota onko päästöjen vai painon mukaan verotus. Tuolla tehokkaampien moottorien kanssa merkitystä.

    Riippuen kilometrien määrästä niin onko sitten diesel yhtään edullisempi. Diesel kalliimpaa kuin RE85, mutta ylensä vähempi ruokasia.
     
  48. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    EURO 3 voi vielä laillisesti muuttaa flexfueliksi.
     
    heyrst tykkää tästä.
  49. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    2 693
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei tainneet olla bensa- ja dieselautosi ihan samankokoisia, samantehoisia tai samanikäisiä?
     
  50. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    1 117
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    En ole koskaan ajanut tehokasta bensa-autoa, mutta dieseleissä olen arvostanut vääntöä.
    Nykyisessä dieselissä karvan alta 200hp ja reipas 400nm vääntöä, ja ohittaminen on todella vaivatonta ja helppoa.
    Perus 150hp bensoilla pitäny aina vaihteita nyplätä ja kaasutella ohitettaessa.