Mikä auto minulle?

Onkos kellään kokemus uusimman korimallin 308 Pösötä, kuinka luotettava ja kustannuksiltaan edukas kulkine voisi dieselinä olla? Noissa arvo laskee mukavan vinhaa vauhtia, niin käytettynä kilometrit/hinta suhteeltaan ihan houkuttelevia.
 
Mercedes-Benz R? Vaan paskojahan nekin on Esson baarin mukaan. En sitten tiedä mikä on todellisuus.

Mites joku Kia Sorento tai Hyundai SantaFe.
Ei ole tullut koeajettua, mutta tien päällä pistänyt merkille, että siinä olis iso perhevankkuri jos sellaista tarvitsisi.
Nuo onkin päässyt unohtumaan. Kuvista hiukan hankala arvioida kokoa mutta pitää käydä kattomaasa.

Kiitti vinkistä.
 
Onkos kellään kokemus uusimman korimallin 308 Pösötä, kuinka luotettava ja kustannuksiltaan edukas kulkine voisi dieselinä olla? Noissa arvo laskee mukavan vinhaa vauhtia, niin käytettynä kilometrit/hinta suhteeltaan ihan houkuttelevia.
Noissahan on samat myllyt kuin 508? Jolloin koneen puolesta ei pitäis olla suurempia ylläreitä, 5-6 l satkulla vienee nopeudesta riippuen. Manuaaliloota saattaa olla ns. ranskalainen, tuntuma on mitä on johonkin japsiin nähden. Lisäksi saattaa vonkua jossain 80-90 km/h vauhdissa. Automaattiloota on hyvä. Muusta luotettavuudesta en osaa sanoa, mutta hinnan puolesta tosiaan jättävät verrokkeihin nähden mukavan remppakassan. Omalla 508 oon nyt köröttänyt kohta 70-80 tkm ja ei oo ollut mitään. Sivuhuomautuksena 508 saa aika pienellä rahaerolla 308 nähden...
 
Millanen laite vm 2005 Volvo V50? 2.4 140hv bensa ja automaatti, kilsoja lähellä olevissa ehdokkaissa 200tkm hujakoilla. Ollaan veljelle katottu ensimmäistä omaa autoa ja nää vaikuttaa mielenkiintosilta. Onko toi 2.4 litranen vapari sama Volvon oma kone mitä S60:ssä (näissä V50 taitaa olla aika paljon yhteistä Focuksen kanssa jos olen oikein käsittänyt), mulla oli semmonen vm2003 jokunen vuosi sitten ja vaikutti luotettavalta? Jos mennään koeajolle, niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
 
Millanen laite vm 2005 Volvo V50? 2.4 140hv bensa ja automaatti, kilsoja lähellä olevissa ehdokkaissa 200tkm hujakoilla. Ollaan veljelle katottu ensimmäistä omaa autoa ja nää vaikuttaa mielenkiintosilta. Onko toi 2.4 litranen vapari sama Volvon oma kone mitä S60:ssä (näissä V50 taitaa olla aika paljon yhteistä Focuksen kanssa jos olen oikein käsittänyt), mulla oli semmonen vm2003 jokunen vuosi sitten ja vaikutti luotettavalta? Jos mennään koeajolle, niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Vain D5 koneisesta kokemusta, myöskin veljen kautta. Näppärän kokoinen pikku kauppakassi. Erilaisten tärinöiden kanssa tuossa taisi olla ongelmaa kokoajan. Vetareita vaihdettiin pariin otteeseen lyhyen ajan sisään, en tiedä onko mikään tyyppivika vai vaan yksilö. Osien hinnat taisi olla lähempänä Volvon hintoja kuin Fordin. Jos itseltä tai joltain tutulta löytyy VIDA niin kannattaa katsoa vikakoodit tai ehkä jopa käyttää sinisellä luettavana. Monet yleistesterit saattaa näyttää ok vaikka VIDAlla löytyy asioita.

Sellainen kuva jäi että sen minkä hankintahinnassa tai kulutuksessa voittaa, häviää ongelmissa ja ominaisuuksissa verrattuna V70.
 
Viimeksi muokattu:
Millanen laite vm 2005 Volvo V50? 2.4 140hv bensa ja automaatti, kilsoja lähellä olevissa ehdokkaissa 200tkm hujakoilla. Ollaan veljelle katottu ensimmäistä omaa autoa ja nää vaikuttaa mielenkiintosilta. Onko toi 2.4 litranen vapari sama Volvon oma kone mitä S60:ssä (näissä V50 taitaa olla aika paljon yhteistä Focuksen kanssa jos olen oikein käsittänyt), mulla oli semmonen vm2003 jokunen vuosi sitten ja vaikutti luotettavalta? Jos mennään koeajolle, niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
Oli tuollainen 2005 2.0D moottorilla, eli sama kone kuin Peugeotissa. Isommasta V70 volvosta ei ole kokeuksia. Se luultavasti olisi parempi. V50 on ihan kiva ajettava, jos vaan on pysynyt kunnossa. Omassa oli kärsinyt manuaali vaihteisto. Eli 3 vaihteen synkronointi oli rikki. Käsijarrun kanssa oli jotain ongelmia. Ja jotain sähkövikoja myös oli. Eli oikeastaan aika huono auto. Joku vika myös oli, että käynnistyi huonosti ainakin kylmänä. Kokonaisuus siis huono ja katselisinkin isompaa V70 volvoa. Myös auton ajettavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Peugeot 407 oli minusta vähän V50 volvoa parempi auto, vaikka siinä kanssa tuli vikoja. Lasikatto oli ainakin hienompi Volvoon nähden.
 
V70 olisi muuten kiva, mutta tuppaa noi hinnat lähteä aika rajusti laukalle. Ja jos ei hinta, niin kilometrit (vaikka kestäviä vehkeitä onkin). Ei nyt ainakaan lähistöltä löydy yhtäkään järkevää vaihtoehtoa.

Ja saa toki ehdottaa muitakin vaihtoehtoja, että mitä kannattaisi katsella. Kriteerit on jotakuinkin:
- Hinta max 10 000e (sweetspotti olisi varmaan jossain 6-8 tonnin paikkeilla)
- Ei mitään paljon ajettuja premiumeja
- Automaattilaatikko plussaa
- Ja olisi myöskin suotavaa, että auton ikä olis lähempänä 10 vuotta kuin 20 vuotta
 
Mitä tarkoittaa ”ei paljon ajettu”? Toisille kun paljon ajettu on yli 100k, toisille 200k... ja toisille yli 500k niin ehkä hyvä tarkentaa.
 
Artisti maksaa. :dead:

Muistelen että tuo 2.5TDI vei jotain vajaa 10 l / 100 km tassasessa maantie jurnutuksessa. Mahtaakohan tuo tuoreempi mennä pienemmällä?

No aika perkeleesti kun faijan 3l D4D landcruiserin keulalla vie 9l/100km tässä kehä 3 sisäpuolella!? :bored:
 
Mitä tarkoittaa ”ei paljon ajettu”? Toisille kun paljon ajettu on yli 100k, toisille 200k... ja toisille yli 500k niin ehkä hyvä tarkentaa.
Yleisellä tasolla mun mielestä mittarilukemat jossain 200tkm korvilla olisi sopivat haussa olevalle autolle. Eli tarkoitus ei ole mahduttaa budjettiin autoa ainoastaan isojen kilometrien tai vastaavasti vanhan iän perusteella ja kaikista vähiten kiinnostaa näiden yhdistelmät.
 
Yleisellä tasolla mun mielestä mittarilukemat jossain 200tkm korvilla olisi sopivat haussa olevalle autolle. Eli tarkoitus ei ole mahduttaa budjettiin autoa ainoastaan isojen kilometrien tai vastaavasti vanhan iän perusteella ja kaikista vähiten kiinnostaa näiden yhdistelmät.
Saab 9-3 tai 9-5? Jos kilsat ei oke diesel luokkaa niin viivavehkeet on myös vaihtari.
 
.... 500X:ssä on vaan kertakaikkisesti paljon laadukkaammat sisätilat ja ämpärimuovi ei hypi silmille ihan niin kovasti, kuin tuossa Suzukissa. Jälleenmyyntiarvolla ei niin mitään väliä, koska auto ostetaan omaan käyttöön ja pidetään X vuotta. Toki vielä sekin, että 500X 1.4MA koneella tuntui paljon pirteämmältä ajossa, kuin tuo Suzukin Boosterjet vaikka molemmat 140 heppaisia olivatkin.

Kaikkiaan hyvä auto, mutta meillä ratkaisi enemmän sisätilan fiilis ja auton yleinen ulkonäkö. Toi viagrafiat on vaan söpömpi ja siitä tulee hyvälle mielelle, siinä missä Suzuki oli vain auto. Makuasioita, tyttäriä ja äiteja ym.

Oletteko olleet tyytyväisiä Fiatin laatuun ? Paljonko on tullut kilometrejä ilman isoja remppoja ? Mikäs on mielestäsi Fiatien nykyinen luotettavuus jos vertaa japseihin ?

Kiitos jos vaivaudut vastaamaan.
 
No aika perkeleesti kun faijan 3l D4D landcruiserin keulalla vie 9l/100km tässä kehä 3 sisäpuolella!? :bored:

Joo no nuo mun ajot oli yleensä lähes täydellä kuormalla eikä tuo 2.5TDI tainnut mikään eco vaihtoehto olla muutenkaan. Lisäksi kehien sisällä ei taida olla kovin paljoa yli 100 km/h ajoa?
 
Oletteko olleet tyytyväisiä Fiatin laatuun ? Paljonko on tullut kilometrejä ilman isoja remppoja ? Mikäs on mielestäsi Fiatien nykyinen luotettavuus jos vertaa japseihin ?

Kiitos jos vaivaudut vastaamaan.

Ihan validi kysymys kyllä:think:

Kahta kertaa en miettisi jos noista kahdesta vaihtoehdosta valitsisin.

Nyt piti ihan tarkistaa mistä puhutaan. Ensimmäinen havainto että 500X mallia ei enää uutena myydä, ainakaan metroauton sivuilla, ei löydy.

Esittelyauto viimevuodelta kyllä, etuvetoinen maastoauto ilmoituksen mukaan.

Fiat 500X 1,4 MultiAir 140hv PopStar DCT6 FWD Korkotarjous 1%+kulut, 2018 | OUX-502 | Metroauto
 
Joo no nuo mun ajot oli yleensä lähes täydellä kuormalla eikä tuo 2.5TDI tainnut mikään eco vaihtoehto olla muutenkaan. Lisäksi kehien sisällä ei taida olla kovin paljoa yli 100 km/h ajoa?

No ei ole yli satkun vauhteja mutta ei toi motarilla tuosta juuri mihinkään muutu.

Enemmän toi kaupungissa kuluttaa kun 2000kg omamassa ja automaatti sekä jatkuva neliveto, toki kulutus putosi kun tuon lastutti mutta vieläkin ihmettelen miten se menee noin vähällä.
 
Itse kävin ~kolme vuotta sitten melkein tekemässä kaupat, kun piti valita tämän sen parhaiten olevan varustemallin ja Fiat 500X:n välillä. Oli auto yli viikonlopun ajossa ja ei siitä suurempaa negatiivista löytynyt. Neliveto on ihan kiva ja toimii Suzukimaiseen tapaan. Ainoa syy miksei aikoinaan päädytty Tsuksukiin oli muovisuus. 500X:ssä on vaan kertakaikkisesti paljon laadukkaammat sisätilat ja ämpärimuovi ei hypi silmille ihan niin kovasti, kuin tuossa Suzukissa. Jälleenmyyntiarvolla ei niin mitään väliä, koska auto ostetaan omaan käyttöön ja pidetään X vuotta. Toki vielä sekin, että 500X 1.4MA koneella tuntui paljon pirteämmältä ajossa, kuin tuo Suzukin Boosterjet vaikka molemmat 140 heppaisia olivatkin.

Kaikkiaan hyvä auto, mutta meillä ratkaisi enemmän sisätilan fiilis ja auton yleinen ulkonäkö. Toi viagrafiat on vaan söpömpi ja siitä tulee hyvälle mielelle, siinä missä Suzuki oli vain auto. Makuasioita, tyttäriä ja äiteja ym.

Tätä valintaa ehdit kyllä vielä monta kertaa katumaan kun fiat aloittaa lajille ominaisen käytöksensä.

Ja nyt on käsitetty sanan "laatu" merkitys täysin väärin. Laatu ei tarkoita sitä, miltä joku näyttää ja tuntuu, vaan sitä, miten joku toimii ja täyttää sille asetetut odotukset. Se, että jokin on muovia, ei tee siitä millään tavalla "laadutonta". Sen sijaan italialainen käsitys siitä, miten tekniikkaa pitäisi rakentaa...


Italialaista laatua kaverin entisestä Puntosta: Siellä ei ollut ollenkaan moottorinlämpömittaria, ainoastaan muoottorin ylikuumenemisen varoitusvalo. Tämä moottorin ylikuumenenmisen varoitusvalo ei toiminut. Kaverille tuli joku pieni vuoto jäähdytysjärjestelmään, jäähdytysnesteet vuoti pitkän ajan kuluessa pihalle, mitään varoitusta koneen ylikuumenemisesta ei tullut, kone keitti ja kallis koneremontti.

TÄmä on sitä oikeaa laadun puutetta, ei se, että joku on muovia.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos puntoa valmistettu enää edes 10v sisällä?
Lienee kilometrit 10v vanhassa puntossa jo sen mukaiset, ettei sen kuuluisikaan kestää pisempään.
 
Ja nyt on käsitetty sanan "laatu" merkitys täysin väärin. Laatu ei tarkoita sitä, miltä joku näyttää ja tuntuu, vaan sitä, miten joku toimii ja täyttää sille asetetut odotukset.

Fiilis on todellakin tärkeä osa laatua. Puhutaan materiaalien laadusta tai yleisestä laatuvaikutelmasta. Sitä ei ämpärimuovilla heru. Autohommat on mulla suuresti fiilisjuttuja ja arvostan fiiliksellä autonsa ostavia suuresti!
 
Fiilis on todellakin tärkeä osa laatua tai jos kauniisti vielä muotoilee, niin laatuvaikutelmaa tai ainakin materiaalien laatua. Autohommat on mulla suuresti fiilisjuttuja ja arvostan fiiliksellä autonsa ostavia suuresti!


Juuri tämä! En kyllä autoa tilatessa mieti pätkääkään miten toinen omistaja tulee sen kanssa toimeen, kun olen sen takuun päättyessä laittanut kiertoon.
 
No ei ole yli satkun vauhteja mutta ei toi motarilla tuosta juuri mihinkään muutu.

Enemmän toi kaupungissa kuluttaa kun 2000kg omamassa ja automaatti sekä jatkuva neliveto, toki kulutus putosi kun tuon lastutti mutta vieläkin ihmettelen miten se menee noin vähällä.

Aika hyvin on lastu auttanut kun ainakin TM:n mukaan 2010-mallin kulutus 120 kmh tasaisella on 11 l / 100 km. Tiedätkö mikä lastu ja mikä auton vm? Voisi tuota cruiseriakin harkita jos menisi noin pienellä.
 
Aika hyvin on lastu auttanut kun ainakin TM:n mukaan 2010-mallin kulutus 120 kmh tasaisella on 11 l / 100 km. Tiedätkö mikä lastu ja mikä auton vm? Voisi tuota cruiseriakin harkita jos menisi noin pienellä.

Siis tarkoitin että totta kai se nousee motarilla mutta ei mitenkään radikaalisti kuten pienissä bensaturboissa mitkä menee maantiellä 5l/100km ja motarilla tyyliin 10l/100km:confused2:
 
Siis tarkoitin että totta kai se nousee motarilla mutta ei mitenkään radikaalisti kuten pienissä bensaturboissa mitkä menee maantiellä 5l/100km ja motarilla tyyliin 10l/100km:confused2:

Aa okei, no hetken jo innostuin kun itellä on ajosta 80 % motaria ja näillä tiiliskivi tyyppisillä laitteilla on hankala päästä järkevään kulutukseen. Etenkin kun todellisuudessa sitten vedetään kuitenkin se 130 kmh GPS mukaan.
 
Uudelle autolle olisi tarvetta, kun vanhassa tuntuisi olevan vikoja enemmän kuin ominaisuuksia. Kesäksi löytyy pyörä, jolla hoituu hupiajelut eli mitään tykkiä ei ole tarve saada. Työmatkaa tulee noin 40km päivässä, josta 80% motaria/maantietä. Tällä hetkellä nettiauton hakuagenteissa olen kytännyt seuraavia malleja hintaluokassa 4000-7000e:
  • Honda Accord
  • Honda Civic (sedan, viistoperä hirveän näköinen)
  • Seat Leon
  • Mitsubishi Lancer
  • Ford Focus
  • Volvo S60
Varusteiksi riittää ilmastointi, vakkari olisi jo luksusta. Omat mitat 187/100, joten onko jokin malli minkä voi suoraan viivata yli turhan pienenä? Erityisesti Accord kiinnostaisi tällä hetkellä, lienee ihan perusvarmoja laitteita?
 
Noissahan on samat myllyt kuin 508? Jolloin koneen puolesta ei pitäis olla suurempia ylläreitä, 5-6 l satkulla vienee nopeudesta riippuen. Manuaaliloota saattaa olla ns. ranskalainen, tuntuma on mitä on johonkin japsiin nähden. Lisäksi saattaa vonkua jossain 80-90 km/h vauhdissa. Automaattiloota on hyvä. Muusta luotettavuudesta en osaa sanoa, mutta hinnan puolesta tosiaan jättävät verrokkeihin nähden mukavan remppakassan. Omalla 508 oon nyt köröttänyt kohta 70-80 tkm ja ei oo ollut mitään. Sivuhuomautuksena 508 saa aika pienellä rahaerolla 308 nähden...
Pitänee siis pitää vaihtarilistalle seuraavalle kierrokselle. 508 ei hirveästi kalliiimpi ole, mutta kun tilan puolesta riittäisi talouden toiseksi autoksi vaikka Smart (ajettavuus on sitten eri asia niin ei oikein houkuta panostamaan. Ajettavuus selviää tietysti koeajolla, lähinnä se on se yleinen luotettavuus ja ylläpitokulut mitkä aina mietityttää kun ei ole omakohtaista kokemusta merkistä.
 
Italialaista laatua kaverin entisestä Puntosta: Siellä ei ollut ollenkaan moottorinlämpömittaria, ainoastaan muoottorin ylikuumenemisen varoitusvalo. Tämä moottorin ylikuumenenmisen varoitusvalo ei toiminut.

Hieno esimerkki konsernin halvimmasta autosta. Kaikkiin tuli myös tuo lämpömittari viimeistään 2004, joten on en tiedä kuinka relevanttia on verrata jotain 1990-luvun lopun Puntoa, vuonna 2015 valmistettuun pieneen crossoveriin, autot kun ovat eri segmenteissä. Olen kyllä iloinen että Esson baarissa kuullut jutut elävät vahvana vielä ABC:n kampaviinerin ja kahvin lomassa.

Oletteko olleet tyytyväisiä Fiatin laatuun ? Paljonko on tullut kilometrejä ilman isoja remppoja ? Mikäs on mielestäsi Fiatien nykyinen luotettavuus jos vertaa japseihin ?

Kiitos jos vaivaudut vastaamaan.

Mitä tässä on tullut joku 50tkm siihen kilometrejä, ei ole vastaan tullut kyllä mitään mikä vaatisi takuuhuoltoa. Premium-merkeistä tuttuja "ylimääräisiä huoltoja" ei myöskään ole sattunut tielle, eli moottoririkko, vaihteisto tai nokkaketjuviat sekä THP-ihanuudet eivät vaivaa. Moottori toimii hihnalla, jossa vaihtoväli on 4v/120tkm. Eli nyt tänä syksynä on hihnan vuodet tulossa täyteen ja tulee sen vaihto. Operaatio kaikkineen hilppeineen maksaa sen ~400 euron pintaan. Riippuen pajasta joko yli tai ali.

Oikeastaan kun tuota on nyt ajettu talvet ja kesät ja vaikka miten, ei ole tullut ongelmia esiin. Käynnistyy hyvin ilman roikkaa siinä yli 20 asteen pakkasissa, sisätilat ei rämise ja auto on käyttäytynyt kuten odottaa sopii. Italialaisten autojen perisynti toki tässäkin on läsnä, eli radiohan on täysin sysihuono. Tämä harvemmin toki ongelma, kun 99% ajasta kännystä tulee myös radiokanavat, jolloin itse radiolle ei niinkään ole ollut tarvetta.

Itsellä ei nyt hirveästi huonoa sanottavaa ole tuon liki neljän vuoden omistushistorian pituiselta jaksolta, joten siinäpä se toimii ja käy ja kukkyy. Autohan on melko pitkälti sama tekniikan osalta kuin Jeep Renegade. Osat ovat aika halvat, koska Mopar. Kolmehenkiselle perheelle tuossa on tarpeeksi tilaa, toki takana ei kahta aikuista enempä mahdukaan fiksusti. Avaimet, jotka ovat avaimetonta sisäänkäyntiä ja start/stoppia syövät pattereita vauhdilla 1 patteri per vuosi. Kääntyvät peilit eivät ole jumittaneet talvella.

Varusteita on se perus, avaimetonta käyntiä, 2-alueilmastointia, keskikyynärnojaa, parkkitutkaa, vakkaria, bluetoothia puhelimelle/musalle jne. Eli ne perus ~25ke segmentin auton varusteet. Huonoin puoli on aerodynamiikan uhraaminen ulkonäön alttarille, sillä motarinopeuksissa 120+ tuo rupeaa syömään aika paljon bensaa. Eli menee lähemmäs tai yli yhdeksän litran satkulla. Harvemmin tosin tulee itse ajettua maantietä kummempaa.

Omalla kokemuksella tuo täyttää varsin erinomaisesti kaikki käyttöauton tarpeet ja se näyttää kivalta. Kuten todettua, toiselle ämpärimuovi ja kivireki on laatua, toiselle taas auton hiljaisuus ja luotettavuus. Ymmärrän toki, että italialaisilla autoilla on ihan syystäkin omat taakkansa kuljetettavana. Esimerkin Punto ilman lämpötilamittaria parinkymmenen vuoden takaa oli kieltämättä huikea.

Toinen auto, Punto Evo nyt rapsakkaan 9 vuoden iässä on vaatinut takaiskarit, jarrut ja palat, pakoputkea osan, uuden akun, MA-suodattimen vaihdon. Aika useinhan näitä pidetään melko huonosti ja osia vaihdetaan mikäli on ihan pakko ja katsastuksesta ei läpi pääse. Itselläni taas automerkistä riippumatta on ollut suhtautuminen samanlaista, eli autoista pidetään huolta. Olkoon se Fiat tai Nissan. Jälkimmäisestä ei ole mitään hyvää sanottavaa mitä laatuun tulee, koska siitä irtosi paneelia siellä ja täällä, oli alustajumppaa, jarruremppaa, sähkövikaa ja ties mitä. Yksilöitä toki nämä.
 
Uudelle autolle olisi tarvetta, kun vanhassa tuntuisi olevan vikoja enemmän kuin ominaisuuksia. Kesäksi löytyy pyörä, jolla hoituu hupiajelut eli mitään tykkiä ei ole tarve saada. Työmatkaa tulee noin 40km päivässä, josta 80% motaria/maantietä. Tällä hetkellä nettiauton hakuagenteissa olen kytännyt seuraavia malleja hintaluokassa 4000-7000e:
  • Honda Accord
  • Honda Civic (sedan, viistoperä hirveän näköinen)
  • Seat Leon
  • Mitsubishi Lancer
  • Ford Focus
  • Volvo S60
Varusteiksi riittää ilmastointi, vakkari olisi jo luksusta. Omat mitat 187/100, joten onko jokin malli minkä voi suoraan viivata yli turhan pienenä? Erityisesti Accord kiinnostaisi tällä hetkellä, lienee ihan perusvarmoja laitteita?

Itsellä oli 2006 lancer joka oli kyllä erittäin hyvä ajaa ja viaton. Piti vaihtaa pois kun kilometrejä tuli liikaa bensa-autolle ja kontti oli ahdas.
 
Oletteko olleet tyytyväisiä Fiatin laatuun ? Paljonko on tullut kilometrejä ilman isoja remppoja ? Mikäs on mielestäsi Fiatien nykyinen luotettavuus jos vertaa japseihin ?

Kiitos jos vaivaudut vastaamaan.

Eipä varmaan kannata vaivautua jos katsoo reliabilityindexiä tai katsastustilastoja.
 
Mercedes-Benz R? Vaan paskojahan nekin on Esson baarin mukaan. En sitten tiedä mikä on todellisuus.
Ärrää on kyllä pitkään tullut kuolattua vaikka en meseistä ole ikinä tykännyt.

Jotenkin vaan sopivan härski vekotin ja vielä soccerdaddy-tyyliin 7-paikkaisena ja 6.3 OMG:nä.
Kelpaisi kyllä jos ei köyhyys haittaisi:hungry:
E:
Näköjään R63 AMG-videoitakin löytyy ihan Suomesta:

https://www.nettiauto.com/artikkeli/tyypit_mercedes_benz_r63_amg

Edit2: näköjään 6-paikkainen, mutta pointti lienee sama:cool:

Voi veljet.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin tuossa viimevuoden puolella autoa sillä ajatuksella että vaihtaisi uudempaa jossa riittävän pieni kulutus tappamaan arvonalenemasta tulevaa tappiota. Käytiin jotain kattomassakin mutta lopulta hallituksen kanssa keskustelut päättyi siihen että ei käy. Eli taas uusilla spekseillä kohti nettiautoa. Hintaluokka 25 k€, pitää olla isompi kuin V70 P2 vähän joka suuntaan sekä neliveto pitää löytyä. Neliveto saa olla haldex tyyppinen, sillä ollaan tähänkin asti pärjätty hyvin.

Toistaiseksi katsomassa käyty:
BMW F11, liian pieni
BMW E70, liian pieni
Mersu W212, itse voisin ehkä kelpuuttaa mutta hallituksen mielestä liian pieni, mm. rattaat + koira on haastava yhdistelmä tuohon konttiin koska tila on matala. Takapenkit aika kapeat.
Pajero, Ratti matalalla ottaa jakoihin, muuten tilaa hyvin, tavaratila saisi olla leveämpi pohjasta, vaikuttaa kapeammalta kuin Volvon kontti.
Land Cruiser, 90-luvun corolla tyyppinen sisusta, tuhnu kone sekä korkeat hinnat, Pajero tuntui maantiellä mukavammalta ajaa joten ei olla nähty järkeä tässä.
Caravelle T5, 2.5TDI 4motionia on tullut jonkunverran ajettua mutta onhan se karu työkone jos ei noin montaa paikaa tartte, tilaa kyllä olisi. Uudempi 2.0TDI DSG 4motion on kokeilematta.

Vai kuvista katsottu:
Discovery 4, muuten näyttää spekseissä tosi hyvältä mutta kymmenittäin juttuja katkenneista kampiakseleista on karkottanut
Mersu GL, ilmapussit on särki ja ruostuu siihen paikkaan?
Mersu Viano, ruostuu kuten vito eikä saa pitkänä?

Hyviä ehdotuksia siis olisin vailla.

Entäs portteri?
 
Entäs portteri?

Tuo olikin jo listalla. Tuosta pitkästä mallista kun speksejä etsin niin yllättäen takakontti on lyhyempi kuin V70, kun takapenkin on paikoillaan. Tietty ilman takimmaista riviä tilaa olisi ruhtinaallisesti. Ongelma vielä se ettei budjettiin sopivia löydy Suomesta kuin 3 ja niistä automaatteja 1 ja siitäkin puuttuu penkkejä.
 
Olisi hakusessa väliaikainen työkulkine/kauppakassi pariksi vuodeksi. Alunperin autonhankinta oli suunnitelmissa vasta vuoden päähän isommalla budjetilla, mutta tilanteet muuttuu ja autolle tulikin tarvetta jo hieman aiemmin. Ei ole koiraa tai lapsia, joten pienempi auto riitää.

Hintaluokka:
10-13k€
Vuosimalli: minimi 2015
Kilometrit: max 80tkm
Ilmastointi: Pakollinen (automaatti-ilmastointi olisi iso plussa)
Polttoaine: Bensa
Muuta: 4/5-ovinen, Tehoa edes jonkin verran koska vaikka työmatka on lyhyt, niin suurin osa siitä on moottoritietä.

Näitä tullut tähän mennessä katseltua:
VW Polo 2018: Uusi kori on tilava sisältä, mutta miinuksena 95hp Comfortline varusteilla hinnat on siinä 13-14k€ tuntumassa. Trendline on liian ankea ja vain tonnin halvempi
VW Polo 2016: Edellinen korimalli, vielä modernin näköinen mutta pienet tilat etenkin takana. Hinnat 11-12k€ 90hp moottorilla.
Seat Ibiza 2018: Käytännössä Polo halvemmalla sisustalla, mutta hinta ei kuitenkaan ole kuin muutamia satasia halvempi.
Ford Fiesta 2016: Ruma sisältä ja ulkoa, mutta halvempi kuin saman ikäinen Polo. Hinnat 101hp moottorilla ~11k€.
Toyota Yaris 2016: Tätä olenkin jo koeajanut mutta kuskin jalkatila tuntui ahtaalta, ei löytynyt hyvää ajoasentoa. Sisusta ei myöskään ollut minun makuun mutta parempi kuitenki kuin Fiestassa.
Skoda Fabia 2016: Vanhan oloinen verrattuna saman ikäiseen Poloon tai Ibizaan, mutta hinnaltaan samalla tasolla.

Vanhemmat autot olen aika pitkälti sulkenut pois vaihoehdoista, esim 10v vanhasta Golf:sta saa maksaa 6k€ jos haluaa sellaisen mikä ei ole ihan loppuunajettu ja siltikin voi odottaa että tonneja palaa kun auto alkaa vaatia isompia remontteja. Ranskalaisista ei ole mitään kokemusta, joten sieltä suunnalta voi heittää myös ehdotuksia.
 
Pystyttekö keksimään mitään vikaa tuosta alkukesästä Suomeen tulevasta Mazda 3:sta? Näin niin kuin tulevaisuutta ennustaen :D Olen siihen säästänyt ja aika iso investointihan tuo olisi. Tyylikäs kuin mikä ja taitaa olla yksi piheimmistä ellei pihein lähiaikojen autoista bensan kulutuksen suhteen Skyactiv X -moottorinsa ansiosta.

2019 Mazda 3 price, specs and release date | carwow
 
Olisi hakusessa väliaikainen työkulkine/kauppakassi pariksi vuodeksi. Alunperin autonhankinta oli suunnitelmissa vasta vuoden päähän isommalla budjetilla, mutta tilanteet muuttuu ja autolle tulikin tarvetta jo hieman aiemmin. Ei ole koiraa tai lapsia, joten pienempi auto riitää.

Hintaluokka:
10-13k€
Vuosimalli: minimi 2015
Kilometrit: max 80tkm
Ilmastointi: Pakollinen (automaatti-ilmastointi olisi iso plussa)
Polttoaine: Bensa
Muuta: 4/5-ovinen, Tehoa edes jonkin verran koska vaikka työmatka on lyhyt, niin suurin osa siitä on moottoritietä.

Näitä tullut tähän mennessä katseltua:
VW Polo 2018: Uusi kori on tilava sisältä, mutta miinuksena 95hp Comfortline varusteilla hinnat on siinä 13-14k€ tuntumassa. Trendline on liian ankea ja vain tonnin halvempi
VW Polo 2016: Edellinen korimalli, vielä modernin näköinen mutta pienet tilat etenkin takana. Hinnat 11-12k€ 90hp moottorilla.
Seat Ibiza 2018: Käytännössä Polo halvemmalla sisustalla, mutta hinta ei kuitenkaan ole kuin muutamia satasia halvempi.
Ford Fiesta 2016: Ruma sisältä ja ulkoa, mutta halvempi kuin saman ikäinen Polo. Hinnat 101hp moottorilla ~11k€.
Toyota Yaris 2016: Tätä olenkin jo koeajanut mutta kuskin jalkatila tuntui ahtaalta, ei löytynyt hyvää ajoasentoa. Sisusta ei myöskään ollut minun makuun mutta parempi kuitenki kuin Fiestassa.
Skoda Fabia 2016: Vanhan oloinen verrattuna saman ikäiseen Poloon tai Ibizaan, mutta hinnaltaan samalla tasolla.

Vanhemmat autot olen aika pitkälti sulkenut pois vaihoehdoista, esim 10v vanhasta Golf:sta saa maksaa 6k€ jos haluaa sellaisen mikä ei ole ihan loppuunajettu ja siltikin voi odottaa että tonneja palaa kun auto alkaa vaatia isompia remontteja. Ranskalaisista ei ole mitään kokemusta, joten sieltä suunnalta voi heittää myös ehdotuksia.

Saat parivuotisen ja muutaman kympin ajetun, takuunalaisen renault clion tuohon budjettiin. Siinä on ainakin koiville tilaa enemmän kuin yariksessa. Muuten kyllä halvan muovinen sisältä, mutta et sä tällä rahalla mitään mersua olekaan saamassa.

Tutulla on tommonen -16 clio nyt toista vuotta ja siinä ei ainakaan mitään vikoja ole ollut, joten kaipa semmosen uskaltaa laittaa, jos noin muuten kelpaa?
 
Olisi hakusessa väliaikainen työkulkine/kauppakassi pariksi vuodeksi. Alunperin autonhankinta oli suunnitelmissa vasta vuoden päähän isommalla budjetilla, mutta tilanteet muuttuu ja autolle tulikin tarvetta jo hieman aiemmin. Ei ole koiraa tai lapsia, joten pienempi auto riitää.

LYHENNETTTY VÄLISTÄ

Vanhemmat autot olen aika pitkälti sulkenut pois vaihoehdoista, esim 10v vanhasta Golf:sta saa maksaa 6k€ jos haluaa sellaisen mikä ei ole ihan loppuunajettu ja siltikin voi odottaa että tonneja palaa kun auto alkaa vaatia isompia remontteja. Ranskalaisista ei ole mitään kokemusta, joten sieltä suunnalta voi heittää myös ehdotuksia.
Ford Fiesta MK7. Noita saa 80-125hp koneella tuohon budjettiin nätisti ja jos jostain joustaa niin alkaa saada jo 140hp ST-linejä. Tuohon budjettiin saisi jo Titanium varusteltuja 2016 autoja. On juuri sopivasti uusi malli tullut joten vanhojen arvo pudonnut. Hyvä ajettava, ok/hyvät varusteet, luotettavia, noissa vuosimalleissa oli monen monta 5-7v takuulla olevaa joukossa joten olisi takuukin voimassa kivasti ja saa paljon autoa pienemmällä budjetilla ja hyvillä rahoitusdiileillä mitä nettiautosta äkkiä vilkaisin. Miinuksina sitten muovisuus sisällä, meluisuus varauksin ja koneesta riippuen vaihteiden määrä motaria ajatellen vanhan oloinen (jokseenkin toimiva) radiosysteemi.
 
Fordin heikkous on ollut jo 80-luvulta sisusta. Se on ollut jotain kaameeta paskaa, poislukien tämä uusin yritys.
 
Fordin heikkous on ollut jo 80-luvulta sisusta. Se on ollut jotain kaameeta paskaa, poislukien tämä uusin yritys.
MK3 Mondeo oli fine, MK6 Escort oli fine, MK2 Focus oli omalle ajalleen fine mutta muuten juu varsin muovisia ja miten sen sanoisi... ei niin fiinejä. Toimivia ja usein semi tilavia mutta ei tosiaankaan mitään premium sisustoja :D. MK3.5 Focus MK4 Mondeo alkoivat sitten jo saada muita kiinni ja nyt uusin MK8 Fiestakin alkaa olla jo fine.
 
Pystyttekö keksimään mitään vikaa tuosta alkukesästä Suomeen tulevasta Mazda 3:sta? Näin niin kuin tulevaisuutta ennustaen :D Olen siihen säästänyt ja aika iso investointihan tuo olisi. Tyylikäs kuin mikä ja taitaa olla yksi piheimmistä ellei pihein lähiaikojen autoista bensan kulutuksen suhteen Skyactiv X -moottorinsa ansiosta.

2019 Mazda 3 price, specs and release date | carwow
Vaikeahan tuosta on sanoa, kun kellään ei ole autosta kokemusta. Jos on mennyt samaan suuntaan kuin isommat Mazdat viime aikoina niin hyvä paketti tulossa etenkin liki parisataa hummaisella koneella.
 
Pystyttekö keksimään mitään vikaa tuosta alkukesästä Suomeen tulevasta Mazda 3:sta? Näin niin kuin tulevaisuutta ennustaen :D Olen siihen säästänyt ja aika iso investointihan tuo olisi. Tyylikäs kuin mikä ja taitaa olla yksi piheimmistä ellei pihein lähiaikojen autoista bensan kulutuksen suhteen Skyactiv X -moottorinsa ansiosta.

2019 Mazda 3 price, specs and release date | carwow
En kyllä luottaisi ihan varauksetta Mazdan väitteisiin bensankulutuksesta. Lupaavaltahan tuo vaikuttaa, mutta katsotaan, mitä oikeasti tulee.
 
Tuo Clio olikin aika mielenkiintoinen vaihtoehto, vähän ajettuja 2017 malleja löytyy jo alle 10k ja ulkoa ihan ok näköinen. Kuitenkin näyttäisi olevan vain 2v-takuu ja automaatti-ilmastoinnista joutuu pari tonnia lisää, mikä on paljon enemmän verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

MK7 Fiesta on tosiaan ulkonäöllisesti iso parannus edelliseen korimalliin mutta aika vähän on käytettyjä tarjolla. Kun ottaa huomioon että jopa uusi menee tuohon budjettiin, niin on mielenkiintoista nähdä mihin käytettyjen hinnat asettuu kun kesä lähestyy ja autokauppa alkaa vilkastua. Täytyy seurata tilannetta ja katsoa mitä tulee tarjolle. "Hinnat-alkaen" MK6 Trendline olisi kyllä saiturin valinta, puolet halvempi eikä tarttis rahoituksia miettiä mutta voi 60hp alkaa autobahnilla äkkiä ahdistamaan.

Lisäsin harkintalistalle vielä Opel Asta K:n (2017-), vaikkakin sitä kyseenalaistaa oman mielenterveyden siinä vaiheessa kun alkaa oikeasti ooppeleita harkitsemaan.
 
Onko kellään kokemuksia Suzuki Vitara Boosterjet malleista? Hyvää tai huonoa?

Tämä, tässä videossa diisseli versio, mutta malli sama:


imagegen.ashx

Toistaiseksi vain lyhyeltä ajalta huomioita 140 hv turbo, 6-vaihteinen manuaali
- tehoa on riittävästi kiihtyy selkeästi vielä 6-vaihteellakin.
- bensankulutus (mittarin mukaan) on 8,7 litraa/100km, johtunee vielä "huonosta" ajotavasta
Edit 6.2.19 : nyt se näyttää 7,3 litraa/100km, ajotapa vaikuttaa paljon.
Edit 20.2.19 : nyt se näyttää 6,6 litraa/100km
(Tällä menolla pääsee kohta myymään Nesteelle :) )
Edit 16.7.19: nyt se näyttää 6.1 litraa/ 100km, rauhallista ajoa

EDIT 28.3.20: tuohon se kulutuksen lasku pysähtyi eli keskikututus reilun vuoden jälkeen 6.1 litraa/100Km
muiltakin osin kommentit ovat samat.

- Autossa on tutka ja törmäysavustin, tekisi mieli sanoa, että turhake. Kun sataa ne kytkeytyy pois päältä ja näyttöön ilmestyy keltaisella siitä kertova viesti. Toistaiseksi lähinnä vaan ärsyttänyt.

- sisätilat "muoviset", mutta asiallisen siistit.
- autosta näkee hyvin ulos
- liukkaalla ilo ajella kun ei pyörät juurikaan sudi.

Testasin myös syksyllä automaattia, siinä on ehkä n 1s. viive vaihteiden vaihtuessa. Mikä on automaatiksi ihan asiallien. Tykkäsin sen rattivaiheesta ( oikeasti se on vain automaatti, mutta käyttäjälle annetaan illuusio vaihteiden vaihdosta) vaihteet vaihtuvat siivekkeistä. Tykkäsin siitä enemmän kuin auttomaattiasetuksesta.

Kokonaisuutena pidän poislukien tuo "turhake"

Samoin kokeilin kiihtyvyyttä; 80-120Km kesti n.7s
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Clio olikin aika mielenkiintoinen vaihtoehto, vähän ajettuja 2017 malleja löytyy jo alle 10k ja ulkoa ihan ok näköinen. Kuitenkin näyttäisi olevan vain 2v-takuu ja automaatti-ilmastoinnista joutuu pari tonnia lisää, mikä on paljon enemmän verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Kyllä uusissa Clioissa on 4 vuoden takuu.
 
En kyllä luottaisi ihan varauksetta Mazdan väitteisiin bensankulutuksesta. Lupaavaltahan tuo vaikuttaa, mutta katsotaan, mitä oikeasti tulee.
Ei varmasti kannata luottaa mihinkään varauksetta, mutta tuo on kyllä pitkästä aikaa jotain todella uutta polttomoottoreissa. Mukava nähdä miten toimii.
 
Ei varmasti kannata luottaa mihinkään varauksetta, mutta tuo on kyllä pitkästä aikaa jotain todella uutta polttomoottoreissa. Mukava nähdä miten toimii.

Tässä video jossa kerrotaan miten tuo toimii. Todellisen kulutuksen näkee sitten kun malli tulee myyntiin mutta lupaavalta näyttää. Kaupungissa tuskin vaikuttaa mitenkään mutta maantiellä sen pitäisi olla parempi.
 
Kyselin tuossa viimevuoden puolella autoa sillä ajatuksella että vaihtaisi uudempaa jossa riittävän pieni kulutus tappamaan arvonalenemasta tulevaa tappiota. Käytiin jotain kattomassakin mutta lopulta hallituksen kanssa keskustelut päättyi siihen että ei käy. Eli taas uusilla spekseillä kohti nettiautoa. Hintaluokka 25 k€, pitää olla isompi kuin V70 P2 vähän joka suuntaan sekä neliveto pitää löytyä. Neliveto saa olla haldex tyyppinen, sillä ollaan tähänkin asti pärjätty hyvin.

Toistaiseksi katsomassa käyty:
BMW F11, liian pieni
BMW E70, liian pieni
Mersu W212, itse voisin ehkä kelpuuttaa mutta hallituksen mielestä liian pieni, mm. rattaat + koira on haastava yhdistelmä tuohon konttiin koska tila on matala. Takapenkit aika kapeat.
Pajero, Ratti matalalla ottaa jakoihin, muuten tilaa hyvin, tavaratila saisi olla leveämpi pohjasta, vaikuttaa kapeammalta kuin Volvon kontti.
Land Cruiser, 90-luvun corolla tyyppinen sisusta, tuhnu kone sekä korkeat hinnat, Pajero tuntui maantiellä mukavammalta ajaa joten ei olla nähty järkeä tässä.
Caravelle T5, 2.5TDI 4motionia on tullut jonkunverran ajettua mutta onhan se karu työkone jos ei noin montaa paikaa tartte, tilaa kyllä olisi. Uudempi 2.0TDI DSG 4motion on kokeilematta.

Vai kuvista katsottu:
Discovery 4, muuten näyttää spekseissä tosi hyvältä mutta kymmenittäin juttuja katkenneista kampiakseleista on karkottanut
Mersu GL, ilmapussit on särki ja ruostuu siihen paikkaan?
Mersu Viano, ruostuu kuten vito eikä saa pitkänä?

Hyviä ehdotuksia siis olisin vailla.

Taas on pari kierrosta tehty autokaupoissa enkä olettanut että tämä ihan näin hankalaa olisi.
VW Multivan: Transportteriin/Caravelleen verrattuna ei mielestäni mitään kehitystä äänieristyksessä vaikka olin jostain syystä näin ymmärtänyt. "Lastitilan" modulaarisuus ihan kiva ominaisuus mutta koska noi on lyhyitä malleja niin ainakin meidän käytössä olisi 7 henkeä ilman tavaroita tai 5 henkeä tavaroilla ja koiralla. Pari penkkiä poistamalla noi tilat on tietty loistavat mutta miksei sitten samaan konkurssiin pitkä Caravelle?
Discovery 4: Hiljainen, koneessa hyvin potkua, loistava tavaratila. Yllätyksenä tuli matkustamon lyhyys/kojetaulun muotoilu. Lastenistuin jos on takapenkillä osuu mulla polvet kojetauluun. Neliveto ilman Haldex nykäisyä on kyllä kiva.
XC90, vanha malli: Vaikka ei matkustamo ei mittojen puolesta taida olla nykyistä XC70 pidempi taitaa ns. pöntöllä istumisasento auttaa siihen että takana olisi pari senttiä enemmän tilaa. Tavaratila on myös riittävä, leveyttä sama mutta syvyyttä vähän lisää. Koeajetussa mallissa oli sen verran vikaa ettei kauppoja syntynyt ja kaupan ehdotkaan ei sopinut. Tämä olis sen puolesta mukava valinta että tekniikka on tuttua ja ruoste tulee tuskin olemaan ongelma vaikka pitäisi pitkäänkin.

Myyjien ehdottamat mallit joita en alunperin lähtenyt katsomaan:
XC70 -14: Homma stoppasi jo siihen että mulla pää ottaa kattoon vaikka penkki tontissa. Vaihtoehtona kallistaa penkkiä ja syödä takajalkatilat/turvaistuimen paikka tai kallistaa päätä H.Kirvesniemi tyyliin. Autossa oli kattoluukku ja sähköpenkki joka ehkä on väärä kombinaatio mulle.
Audi Q7: Hyvän kokoinen kontti, äkkiä mitattuna olisi nykyiseen verrattuna hiukan isompi joka suuntaan. Harmittavasti tässä sama vika kuin tuossa uudemmassa XC70. Kattolinja edessä laskee niin nopeasti että joudun ottamaan penkin melko taakse ja kenoon. Tarkoittaa sitä että takapenkille ei mahdu juuri ketään. Itse en siellä muutenkaan voisi istua koska katto on lähes yhtä matalalla kuin monissa sedaneissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 303
Viestejä
4 473 196
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom