Italialaista laatua kaverin entisestä Puntosta: Siellä ei ollut ollenkaan moottorinlämpömittaria, ainoastaan muoottorin ylikuumenemisen varoitusvalo. Tämä moottorin ylikuumenenmisen varoitusvalo ei toiminut.
Hieno esimerkki konsernin halvimmasta autosta. Kaikkiin tuli myös tuo lämpömittari viimeistään 2004, joten on en tiedä kuinka relevanttia on verrata jotain 1990-luvun lopun Puntoa, vuonna 2015 valmistettuun pieneen crossoveriin, autot kun ovat eri segmenteissä. Olen kyllä iloinen että Esson baarissa kuullut jutut elävät vahvana vielä ABC:n kampaviinerin ja kahvin lomassa.
Oletteko olleet tyytyväisiä Fiatin laatuun ? Paljonko on tullut kilometrejä ilman isoja remppoja ? Mikäs on mielestäsi Fiatien nykyinen luotettavuus jos vertaa japseihin ?
Kiitos jos vaivaudut vastaamaan.
Mitä tässä on tullut joku 50tkm siihen kilometrejä, ei ole vastaan tullut kyllä mitään mikä vaatisi takuuhuoltoa. Premium-merkeistä tuttuja "ylimääräisiä huoltoja" ei myöskään ole sattunut tielle, eli moottoririkko, vaihteisto tai nokkaketjuviat sekä THP-ihanuudet eivät vaivaa. Moottori toimii hihnalla, jossa vaihtoväli on 4v/120tkm. Eli nyt tänä syksynä on hihnan vuodet tulossa täyteen ja tulee sen vaihto. Operaatio kaikkineen hilppeineen maksaa sen ~400 euron pintaan. Riippuen pajasta joko yli tai ali.
Oikeastaan kun tuota on nyt ajettu talvet ja kesät ja vaikka miten, ei ole tullut ongelmia esiin. Käynnistyy hyvin ilman roikkaa siinä yli 20 asteen pakkasissa, sisätilat ei rämise ja auto on käyttäytynyt kuten odottaa sopii. Italialaisten autojen perisynti toki tässäkin on läsnä, eli radiohan on täysin sysihuono. Tämä harvemmin toki ongelma, kun 99% ajasta kännystä tulee myös radiokanavat, jolloin itse radiolle ei niinkään ole ollut tarvetta.
Itsellä ei nyt hirveästi huonoa sanottavaa ole tuon liki neljän vuoden omistushistorian pituiselta jaksolta, joten siinäpä se toimii ja käy ja kukkyy. Autohan on melko pitkälti sama tekniikan osalta kuin Jeep Renegade. Osat ovat aika halvat, koska Mopar. Kolmehenkiselle perheelle tuossa on tarpeeksi tilaa, toki takana ei kahta aikuista enempä mahdukaan fiksusti. Avaimet, jotka ovat avaimetonta sisäänkäyntiä ja start/stoppia syövät pattereita vauhdilla 1 patteri per vuosi. Kääntyvät peilit eivät ole jumittaneet talvella.
Varusteita on se perus, avaimetonta käyntiä, 2-alueilmastointia, keskikyynärnojaa, parkkitutkaa, vakkaria, bluetoothia puhelimelle/musalle jne. Eli ne perus ~25ke segmentin auton varusteet. Huonoin puoli on aerodynamiikan uhraaminen ulkonäön alttarille, sillä motarinopeuksissa 120+ tuo rupeaa syömään aika paljon bensaa. Eli menee lähemmäs tai yli yhdeksän litran satkulla. Harvemmin tosin tulee itse ajettua maantietä kummempaa.
Omalla kokemuksella tuo täyttää varsin erinomaisesti kaikki käyttöauton tarpeet ja se näyttää kivalta. Kuten todettua, toiselle ämpärimuovi ja kivireki on laatua, toiselle taas auton hiljaisuus ja luotettavuus. Ymmärrän toki, että italialaisilla autoilla on ihan syystäkin omat taakkansa kuljetettavana. Esimerkin Punto ilman lämpötilamittaria parinkymmenen vuoden takaa oli kieltämättä huikea.
Toinen auto, Punto Evo nyt rapsakkaan 9 vuoden iässä on vaatinut takaiskarit, jarrut ja palat, pakoputkea osan, uuden akun, MA-suodattimen vaihdon. Aika useinhan näitä pidetään melko huonosti ja osia vaihdetaan mikäli on ihan pakko ja katsastuksesta ei läpi pääse. Itselläni taas automerkistä riippumatta on ollut suhtautuminen samanlaista, eli autoista pidetään huolta. Olkoon se Fiat tai Nissan. Jälkimmäisestä ei ole mitään hyvää sanottavaa mitä laatuun tulee, koska siitä irtosi paneelia siellä ja täällä, oli alustajumppaa, jarruremppaa, sähkövikaa ja ties mitä. Yksilöitä toki nämä.