Mikä auto minulle?

Taas on pari kierrosta tehty autokaupoissa enkä olettanut että tämä ihan näin hankalaa olisi.
VW Multivan: Transportteriin/Caravelleen verrattuna ei mielestäni mitään kehitystä äänieristyksessä vaikka olin jostain syystä näin ymmärtänyt. "Lastitilan" modulaarisuus ihan kiva ominaisuus mutta koska noi on lyhyitä malleja niin ainakin meidän käytössä olisi 7 henkeä ilman tavaroita tai 5 henkeä tavaroilla ja koiralla. Pari penkkiä poistamalla noi tilat on tietty loistavat mutta miksei sitten samaan konkurssiin pitkä Caravelle?
Discovery 4: Hiljainen, koneessa hyvin potkua, loistava tavaratila. Yllätyksenä tuli matkustamon lyhyys/kojetaulun muotoilu. Lastenistuin jos on takapenkillä osuu mulla polvet kojetauluun. Neliveto ilman Haldex nykäisyä on kyllä kiva.
XC90, vanha malli: Vaikka ei matkustamo ei mittojen puolesta taida olla nykyistä XC70 pidempi taitaa ns. pöntöllä istumisasento auttaa siihen että takana olisi pari senttiä enemmän tilaa. Tavaratila on myös riittävä, leveyttä sama mutta syvyyttä vähän lisää. Koeajetussa mallissa oli sen verran vikaa ettei kauppoja syntynyt ja kaupan ehdotkaan ei sopinut. Tämä olis sen puolesta mukava valinta että tekniikka on tuttua ja ruoste tulee tuskin olemaan ongelma vaikka pitäisi pitkäänkin.

Myyjien ehdottamat mallit joita en alunperin lähtenyt katsomaan:
XC70 -14: Homma stoppasi jo siihen että mulla pää ottaa kattoon vaikka penkki tontissa. Vaihtoehtona kallistaa penkkiä ja syödä takajalkatilat/turvaistuimen paikka tai kallistaa päätä H.Kirvesniemi tyyliin. Autossa oli kattoluukku ja sähköpenkki joka ehkä on väärä kombinaatio mulle.
Audi Q7: Hyvän kokoinen kontti, äkkiä mitattuna olisi nykyiseen verrattuna hiukan isompi joka suuntaan. Harmittavasti tässä sama vika kuin tuossa uudemmassa XC70. Kattolinja edessä laskee niin nopeasti että joudun ottamaan penkin melko taakse ja kenoon. Tarkoittaa sitä että takapenkille ei mahdu juuri ketään. Itse en siellä muutenkaan voisi istua koska katto on lähes yhtä matalalla kuin monissa sedaneissa.
Yksi tuttu osti subarun foresterin kun ei muissa riittänyt säätövara penkissä. Tiedä sitten voisiko sinun tarkoitukseen toimia?
 
Yksi tuttu osti subarun foresterin kun ei muissa riittänyt säätövara penkissä. Tiedä sitten voisiko sinun tarkoitukseen toimia?
Tuota voisi kyllä vilkaista. Jotenkin on jäänyt sellainen kuva ettei sisätiloiltaa tai tavaratilaltaa olisi kovin iso mutta pitää käydä kattomassa. Myös outback voisi olla mielenkiintoinen mutta tästäkin ollut sama mielikuva.
 
Alkaa pikkuhiljaa autokuume nousta kun nykyinen takaveto-bmw on kokoajan loskassa jumissa. Olisiko mitään tarjota näillä spekseillä:

- Hinta 5000-10 000€
- Neliveto
- Bensa (/ hybrid mutta ei taida tähän hintaluokkaa saada)
- Mielellään automaatti ja peräkoukku
- Ei ihan älyttömän bensasyöppö
 
Alkaa pikkuhiljaa autokuume nousta kun nykyinen takaveto-bmw on kokoajan loskassa jumissa. Olisiko mitään tarjota näillä spekseillä:

- Hinta 5000-10 000€
- Neliveto
- Bensa (/ hybrid mutta ei taida tähän hintaluokkaa saada)
- Mielellään automaatti ja peräkoukku
- Ei ihan älyttömän bensasyöppö

Voin myydä sulle XC70 volvon edullisesti. Foorumin tyyliin sopii täydellisesti kriteereihin, alle budjetin, neliveto, diesel, autom, peräkoukku, ei vie bensaa.

Jos BMW harrastaja olet niin miten olisi E60 xdrive? Bensa vähän harvinaisempi kuin diesel mutta kyllä niitä tohon hintahaarukkaan jotain on Suomessakin.
 
Alkaa pikkuhiljaa autokuume nousta kun nykyinen takaveto-bmw on kokoajan loskassa jumissa. Olisiko mitään tarjota näillä spekseillä:

- Hinta 5000-10 000€
- Neliveto
- Bensa (/ hybrid mutta ei taida tähän hintaluokkaa saada)
- Mielellään automaatti ja peräkoukku
- Ei ihan älyttömän bensasyöppö
Mercedes-Benz C 280 4matic Elegance 4d A Porrasperä 2005 - Vaihtoauto

Volvo V50 T5 AWD Summum Business A Farmari 2005 - Vaihtoauto

Budjettia venyttämällä / tinkaamalla ei TFSI-Audia:
Audi A4 Avant 3.2 FSI quattro 5d Tiptronic 256HV, NÄYTTÄVÄ, VÄHÄN AJETTU SUOMIAUTO, TÄYSI HUOLTOKIRJA! Farmari 2007 - Vaihtoauto

Koukkuja en edes katsonut, vai pitikö olla valmiina eikä vain ”saa asentaa”.
 
Alkaa pikkuhiljaa autokuume nousta kun nykyinen takaveto-bmw on kokoajan loskassa jumissa. Olisiko mitään tarjota näillä spekseillä:

- Hinta 5000-10 000€
- Neliveto
- Bensa (/ hybrid mutta ei taida tähän hintaluokkaa saada)
- Mielellään automaatti ja peräkoukku
- Ei ihan älyttömän bensasyöppö

Itse etsinyt myös toiseksi autoksi nelivetoa samoilla spekseillä, mutta tuntuu olevan melkein mahdotonta löytää. Bensasyöppöjä lähes kaikki ellei johonkin pikkuautoon tyydy.
 
Jos haluaisi Audin nelivetona niin mikä nyt kannattaisi valita budjetin ollessa 20 000e? Idea olisi löytää luotettava, ja mahdollisesti paskan osuessa tuulettimeen, järkevällä budjetilla korjattavissa oleva Audi. Mitä nyt nettiä selannut niin sellaista ei näytä olevan. Alla muutamia luotaan työntäviä ajatuksia joita saa korjata jos on parempaa tietoa.

- 2.0 dieseleissa sulaa kaksoismassat 30-100tkm välein, 2000e, merkkiliikkeessä enemmän
- 3.0 dieseleissa korkeat huoltokustannukset (öljyt), vuotoja tiivisteissä, suuttimet tyyppivika, 700e/kpl
- kaikissa dieseleissa murenee korkeapainepumput, 4000e
- s-tronic on susi syntyessään, 100-200tkm vaihdettava kytkinpakat, 6000e
- 1.8 ja 2.0 tfsi:t syö öljyä järjestään, vähintääkin karstoittuvat käyttökelvottomiksi, remontti 2000-4000e

Oikeastaan ainoa, josta löytyy jotain hyvää on aatamin aikainen 1.8t ja manuaalilaatikko. Sellaisia useampiakin joskus kokeilleena kaikissa oli niskoissa tuntuvaa välystä voimansiirrossa ja kilometrejä oli 150-180tkm. Melkoista romurautaa siis nekin kun eivät pidemmälle kestä, mutta nuo voimansiirron välykset olisi varmasti saanut kuntoon jollain rahalla.

Kuumeisena haluaisinkin kuulla, mikä Audi olisi oikea vaihtoehto? Budjetti on yläraja, saisi löytyä reilusti halvemmallakin ja vanhakin käy, kunhan se olisi kunnossa, huoltokustannukset järkeviä ja siinä olisi Audin ajofiilis ja Audin erinomaiset penkit. Tiptronic olisi bueno, se varmaan on fiftififti leviäisikö vai ei, mutta sen pajottaisi joku expertti kohtuurahalla toisin kuin noita s-troniceja.

Menisi varmaan tuonne neliveto, etuveto, takaveto pohdiskeluun, mutta taitaa olla niin, että parhaat, lue kestävimmät, autot tehdään jompana kumpana, muttei nelivetona.
 
- 1.8 ja 2.0 tfsi:t syö öljyä järjestään, vähintääkin karstoittuvat käyttökelvottomiksi, remontti 2000-4000e
No tää ei pidä paikkaansa, kun ostat tarpeeksi uuden jossa on jo Gen3 EA888. Öljyrenkaat on toimivat joten öljyä ei tarvitse vaihtovälillä lisäillä, eikä se karstoitukaan kun bensaa ruiskutetaan imusarjaan, suorasuihkutuksen ohella.

Audi A3 8V ja A4 B8 jostain vuodesta 2013 alkaen on tämmöisellä moottorilla, kai noita nyt jo 20k€ hintaan saa? Tai no jaa, ei näköjään ihan ehkä sittenkään vielä saa... :eek:
 
Esikoisen laskettu aika ohitettu, eli kohta poksahtaa.
Hyvä ja varmatoiminen perheauto etsinnässä, ehdotuksia otetaan vastaan...

Hinta ei niinkään vaikuta, vaan se mitä hinnalla saa. Myös halvat 2000€ autot kiinnostaa, kunhan niissä tarvittavat ominaisuudet.
Ajoa tullut ennen lapsen syntymää vain alle 2000km vuodessa, joten en usko että ajot lisääntyisi niin paljoa, että diesel olisi järkevä vaihtoehto.
Näin vähäisillä ajoilla etsitään ensisijaisesti alle 10t€ autoa, mutta hyvän osuessa kohdalle budjetin maksimi 15t€.

Kriteerit:
- farmari, konttiin pitäisi mahtua lastenvaunujen lisäksi vielä muutakin
- isofix, turvakaukalo pitää mahtua takapenkille niin, että etuistuin on vielä normaalisti käytettävissä
- automaattinen ilmastointi
- vakionopeudensäädin
- 140hv+ tai ylipäänsä riittävä teho-painosuhde, että mummolaan mennessä pääsee rekasta tarvittaessa ohi
- järkevät kilometrit
- ei VAG

Nämä ominaisuudet lisää kiinnostavuutta:
- pysäköintitutka
- webasto/eber (bensoissa aika harvinainen)
- neliveto

EDIT: Tarkennettu kriteerejä
 
Viimeksi muokattu:
Esikoisen laskettu aika ohitettu, eli kohta poksahtaa.
Hyvä ja varmatoiminen perheauto etsinnässä, ehdotuksia otetaan vastaan...

Hinta ei niinkään vaikuta, vaan se mitä hinnalla saa. Myös halvat 2000€ autot kiinnostaa, kunhan niissä tarvittavat ominaisuudet.
Ajoa tullut ennen lapsen syntymää vain alle 2000km vuodessa, joten en usko että ajot lisääntyisi niin paljoa, että diesel olisi järkevä vaihtoehto.
Näin vähäisillä ajoilla etsitään ensisijaisesti alle 10t€ autoa, mutta hyvän osuessa kohdalle budjetin maksimi 15t€.

Kriteerit:
- farmari, konttiin pitäisi mahtua lastenvaunujen lisäksi vielä muutakin
- isofix, turvakaukalo pitää mahtua takapenkille niin, että etuistuin on vielä normaalisti käytettävissä
- automaattinen ilmastointi
- vakionopeudensäädin
- 140hv+ tai ylipäänsä riittävä teho-painosuhde, että mummolaan mennessä pääsee rekasta tarvittaessa ohi
- ei VAG

Nämä lisäominaisuudet lisää kiinnostavuutta:
- pysäköintitutka
- webasto/eber (bensoissa aika harvinainen)
- neliveto
Toyota Avensis. Joko T25 facelifti (2007->) 2.0l koneella tai uudempi T27 (2009->) 1.8l valvematikilla. Molemmissa koneissa >140hp. 56kpl 8-12ke farkkuja näkyi olevan nettiautossa liikkeissä. Noin pienillä ajoilla ei kilsoillakaan ole niin väliä. Omallani (2007 2.0l farkku) olen painanut 186tkm->242tkm ilman ainuttakaan vikaa.

Lisäominaisuuksia nuo eivät riitä täyttämään muutoin kun parkkitutkan osalta.
 
Toyota Avensis. Joko T25 facelifti (2007->) 2.0l koneella tai uudempi T27 (2009->) 1.8l valvematikilla. Molemmissa koneissa >140hp. 56kpl 8-12ke farkkuja näkyi olevan nettiautossa liikkeissä. Noin pienillä ajoilla ei kilsoillakaan ole niin väliä. Omallani (2007 2.0l farkku) olen painanut 186tkm->242tkm ilman ainuttakaan vikaa.

Lisäominaisuuksia nuo eivät riitä täyttämään muutoin kun parkkitutkan osalta.

Kiitos vinkistä, lisätään seurattaviin.
Onko tietoa näiden vaihteistoista? Onko automaatti mistään kotoisin vai onko tämä ehdottomasti otettava manuaalina?
 
Kiitos vinkistä, lisätään seurattaviin.
Onko tietoa näiden vaihteistoista? Onko automaatti mistään kotoisin vai onko tämä ehdottomasti otettava manuaalina?
Vanhemmassa ainakin tuo automaatti on ilmeisesti ns. ameriikan mallia eli hidas, laiska ja janoinen. Uudemmissa on sitten tuo "variaattori" eli portaaton. Avensista en sellaisella ole ajanut mutta Yarista kyllä ja siihen se ainakin sopi mukavasti. Kannattaa varmaa käydä testaamassa, koska kaikki ei siitä taida pitää. Manuaaleissa ei kai ole mitään kummempaa. Kytkimen tietty joutuu aina jossai vaiheessa uusimaan mutta kulutusosahan se on.
 
Esikoisen laskettu aika ohitettu, eli kohta poksahtaa.
Hyvä ja varmatoiminen perheauto etsinnässä, ehdotuksia otetaan vastaan...

Hinta ei niinkään vaikuta, vaan se mitä hinnalla saa. Myös halvat 2000€ autot kiinnostaa, kunhan niissä tarvittavat ominaisuudet.
Ajoa tullut ennen lapsen syntymää vain alle 2000km vuodessa, joten en usko että ajot lisääntyisi niin paljoa, että diesel olisi järkevä vaihtoehto.
Näin vähäisillä ajoilla etsitään ensisijaisesti alle 10t€ autoa, mutta hyvän osuessa kohdalle budjetin maksimi 15t€.

Kriteerit:
- farmari, konttiin pitäisi mahtua lastenvaunujen lisäksi vielä muutakin
- isofix, turvakaukalo pitää mahtua takapenkille niin, että etuistuin on vielä normaalisti käytettävissä
- automaattinen ilmastointi
- vakionopeudensäädin
- 140hv+ tai ylipäänsä riittävä teho-painosuhde, että mummolaan mennessä pääsee rekasta tarvittaessa ohi
- järkevät kilometrit
- ei VAG

Nämä ominaisuudet lisää kiinnostavuutta:
- pysäköintitutka
- webasto/eber (bensoissa aika harvinainen)
- neliveto

EDIT: Tarkennettu kriteerejä

Ostin itse Ford Mondeon vastaavalla budjetilla. Tarvitsimme paljon tilaa lastenvaunuille ja parille koiralle. Harkinnassa oli myös Mazda 6 ja Avensis, mutta Mondeo oli noista omasta mielestä paras. Ajettavuus on selvästi parempi kuin Avensiksessa ja Mazda 6 ei taas ollut niin mukava ajettava. Mondeo oli myös hiljaisin. Avensiksen ajettavuus on kuitenkin ihan riittävällä tasolla, varsinkin kun kilometrejä tulee vähän, mutta lopullisesti valinnan ratkaisi Avensiksen huono ruostesuojaus. Kannattaa oikeasti tarkistaa auton pohja ennen ostamista jos Avensikseen päädyt. Pienempikin auto olisi riittänyt ilman koiria. Jos et ole kovin pitkä niin esimerkiksi Focukseen mahtuu lastenistuin takapenkille. Uskoisin, että noin pienillä vuotuisilla kilometreillä saat enemmän vastinetta rahalle C-segmentin autolla, jos vain tilat riittää.
 
Kuumeisena haluaisinkin kuulla, mikä Audi olisi oikea vaihtoehto? Budjetti on yläraja, saisi löytyä reilusti halvemmallakin ja vanhakin käy, kunhan se olisi kunnossa, huoltokustannukset järkeviä ja siinä olisi Audin ajofiilis ja Audin erinomaiset penkit. Tiptronic olisi bueno, se varmaan on fiftififti leviäisikö vai ei, mutta sen pajottaisi joku expertti kohtuurahalla toisin kuin noita s-troniceja.

Menisi varmaan tuonne neliveto, etuveto, takaveto pohdiskeluun, mutta taitaa olla niin, että parhaat, lue kestävimmät, autot tehdään jompana kumpana, muttei nelivetona.

Luovut nelivedosta ja ostat Audin etuvetoisena ja multitronicilla? Löytyy varmaan halvemmalla kuin nelivetoja ja tuo m-tronic taitaa olla aika kestävä vrt. noihin muihin vaihtoehtoihin...

Ja mikään käytetty Audi ei ole varma vaihtoehto, kaikkiin niihin voi tulla kalliita vikoja, joten touhutonni tai pari pitää olla varastossa kun jotain laukeaa :D
 
Ostin itse Ford Mondeon vastaavalla budjetilla. Tarvitsimme paljon tilaa lastenvaunuille ja parille koiralle. Harkinnassa oli myös Mazda 6 ja Avensis, mutta Mondeo oli noista omasta mielestä paras. Ajettavuus on selvästi parempi kuin Avensiksessa ja Mazda 6 ei taas ollut niin mukava ajettava. Mondeo oli myös hiljaisin. Avensiksen ajettavuus on kuitenkin ihan riittävällä tasolla, varsinkin kun kilometrejä tulee vähän, mutta lopullisesti valinnan ratkaisi Avensiksen huono ruostesuojaus. Kannattaa oikeasti tarkistaa auton pohja ennen ostamista jos Avensikseen päädyt. Pienempikin auto olisi riittänyt ilman koiria. Jos et ole kovin pitkä niin esimerkiksi Focukseen mahtuu lastenistuin takapenkille. Uskoisin, että noin pienillä vuotuisilla kilometreillä saat enemmän vastinetta rahalle C-segmentin autolla, jos vain tilat riittää.

Kiitos vinkistä.
Mondeo (ja Focus) on haussa mukana, vaikkakin ovat kolhon oloisia sisältä. Varusteita löytyy kyllä hyvin.
 
Ja mikään käytetty Auto ei ole varma vaihtoehto, kaikkiin niihin voi tulla kalliita vikoja, joten touhutonni tai pari pitää olla varastossa kun jotain laukeaa :D

Korjasin vähän, oli parin kirjaimen verran vahingossa lipsahtanut. ;)
 
Esikoisen laskettu aika ohitettu, eli kohta poksahtaa.
Hyvä ja varmatoiminen perheauto etsinnässä, ehdotuksia otetaan vastaan...

Hinta ei niinkään vaikuta, vaan se mitä hinnalla saa. Myös halvat 2000€ autot kiinnostaa, kunhan niissä tarvittavat ominaisuudet.
Ajoa tullut ennen lapsen syntymää vain alle 2000km vuodessa, joten en usko että ajot lisääntyisi niin paljoa, että diesel olisi järkevä vaihtoehto.
Näin vähäisillä ajoilla etsitään ensisijaisesti alle 10t€ autoa, mutta hyvän osuessa kohdalle budjetin maksimi 15t€.

Kriteerit:
- farmari, konttiin pitäisi mahtua lastenvaunujen lisäksi vielä muutakin
- isofix, turvakaukalo pitää mahtua takapenkille niin, että etuistuin on vielä normaalisti käytettävissä
- automaattinen ilmastointi
- vakionopeudensäädin
- 140hv+ tai ylipäänsä riittävä teho-painosuhde, että mummolaan mennessä pääsee rekasta tarvittaessa ohi
- järkevät kilometrit
- ei VAG

Nämä ominaisuudet lisää kiinnostavuutta:
- pysäköintitutka
- webasto/eber (bensoissa aika harvinainen)
- neliveto

EDIT: Tarkennettu kriteerejä

Jo mainitut Avensis ja Mondeo on hyviä vaihtoehtoja. Tsekkaa myös Hyundai i40 2.0l (177hp) farkkuna. Saat samalla rahalla vähän uudemman ja vähemmän ajetun auton, jos muuten täyttää kriteerit.
 
Jo mainitut Avensis ja Mondeo on hyviä vaihtoehtoja. Tsekkaa myös Hyundai i40 2.0l (177hp) farkkuna. Saat samalla rahalla vähän uudemman ja vähemmän ajetun auton, jos muuten täyttää kriteerit.

Voin yhtyä tuohon i40 suositteluun. Omalla on takana n. 60tkm ja suurempia ongelmia ei ole ollut. Tuo 100kw versio ei ole mikään raketti mutta ei tuolla ole jalkoihin jäänyt. Automaatti vaihtaa hienosti ja pehmeästi ja on käsittääkseni ihan perinteinen automaatti joten sen luulisi olevan suhteellisen luotettava. Ainakin virallisen huolto-ohjelman mukaan öljyt vaihdetaan kuitenkin 120tkm välein askiin.

Omani on siis 1.7d joten kokemusta bensaversiosta ei ole. Varusteita tuossa on riittävästi tosin sisusta on ehkä aavistuksen kiinalainen ja valoja on paljon. Miinusta tulee ajovaloista jotka ovat korkeintaan keskinkertaiset. Lueskelin myös foorumeita ja jarrulevyt ovat herkät kieroutumiselle ja omassakin jarrut vähän täristävät. Tuo toki korjaantuu jos vaihtaa tilalle paremmat levyt.

Kontti on ihan reilun kokoinen ja sinne ainakin meillä on mahtunut hyvin vaunujen lisäksi tavaraa 4 hengen tarpeiksi. Takapenkit eivät kaadu ihan niin alas että saisi täysin tasaisen kontin. Turvaistuinten kanssa etumatkustajan tilat riittävät juuri ja juuri niin että paikka ei tunnu liian ahtaalta. Kuskin takana ei meillä ole ollut kuin kaukalo joten en tiedä miten pitkä kuski mahtuu vielä ajamaan mutta ainakin itse mahdun 175cm istumaan hyvin apukuskin paikalla rennosti.
 
Avensis on kyllä aika heikko ajettavuudeltaan ja laiska tuo 1.8 olkoonkin vaikka 140hv, mutta arjessa rasittava, kun ei ole vääntöä nimeksikään. Mondeo 1.6 ecoboostilla on hyvä vaihtoehto, mutta siinä on ongelmana, että ei ole automaattia saatavana. 2.0 vapari taas on laiska tuollaiseen lossiin.

Accordikaan ei välttämättä paskempi vaihtoehto ole Honda Accord 2,0 Executive Business Tourer Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto tai kun kilsat on pieniä niin ruotsin rautaa alle. 15 tonnilla saa varmaan jo hyvä V70 Volvon, vaikka viinamalli niin pysyy polttoainekulut vähän paremmin kurissa, jos niillä suurta merkitystä alle 10k vuosikilsoilla onkaan. Volvo V70 2.5FT Aut. Flexifuel Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
i40 Hyundain 1.7 dieselistä pysyisin kaukana. Hiukkassuodatin menee herkästi tukkoon ja automaattivaihteisto on heikko. Bensaversioita en voi kommentoida.
 
Accord oli myös omalla listalla, mutta se on yllättävän pieni sisältä. Honda CRV sopisi ehkä lapsiperheelle paremmin, jos vain kontin syvyys riittää rattaille. Meillä ei riittänyt koirien takia. Neliveto on aina plussaa ja lapsen laittaminen turvaistuimeen on helpompaa kun penkit ovat vähän korkeammalla.

Aloin miettimään, mikä olisi auton arvonaleneman suhteen järkevin ostos, kun kilometrejä tulee noin vähän. Avensiksen vanhempi T25 malli on ainakin pitänyt arvonsa naurettavan hyvin. Ehkä joku 160-170k ajettu jonka voi vielä myydä muutaman vuoden päästä pois alle 200k ajettuna? Mallin täytyy tietysti olla kestävän auton maineessa, kuten toi T25 ilmeisesti on. Tässä on vähän oma lehmä ojassa, koska pitäisi löytää toiseksi autoksi noin 5000 euron hintaluokkaan maasturi, jolle kilometrejä tulisi vähän.
 
Accord oli myös omalla listalla, mutta se on yllättävän pieni sisältä. Honda CRV sopisi ehkä lapsiperheelle paremmin, jos vain kontin syvyys riittää rattaille. Meillä ei riittänyt koirien takia. Neliveto on aina plussaa ja lapsen laittaminen turvaistuimeen on helpompaa kun penkit ovat vähän korkeammalla.

Aloin miettimään, mikä olisi auton arvonaleneman suhteen järkevin ostos, kun kilometrejä tulee noin vähän. Avensiksen vanhempi T25 malli on ainakin pitänyt arvonsa naurettavan hyvin. Ehkä joku 160-170k ajettu jonka voi vielä myydä muutaman vuoden päästä pois alle 200k ajettuna? Mallin täytyy tietysti olla kestävän auton maineessa, kuten toi T25 ilmeisesti on. Tässä on vähän oma lehmä ojassa, koska pitäisi löytää toiseksi autoksi noin 5000 euron hintaluokkaan maasturi, jolle kilometrejä tulisi vähän.
Maastureista Mitsun Outlanderia on tehty myös Citroen C-Crosser / Peugeot 4007.
Konevaihtoehtoina 2.2 HDi tai 2.4i bensa. Manuaalina ja automaattina (CVT)
Bensaversiosta en tiedä, mutta nuo PSA-Ford yhteistyön HDi:t on olleet hyviä.
Mitsuakin saa tuolla 2.2 HDi:llä, mutta myös 2.0DID, joka kuulemani mukaan on melko ongelmallinen ja turhan nuhainen tuohon autoon.
 
Maastureista Mitsun Outlanderia on tehty myös Citroen C-Crosser / Peugeot 4007.
Konevaihtoehtoina 2.2 HDi tai 2.4i bensa. Manuaalina ja automaattina (CVT)
Bensaversiosta en tiedä, mutta nuo PSA-Ford yhteistyön HDi:t on olleet hyviä.
Mitsuakin saa tuolla 2.2 HDi:llä, mutta myös 2.0DID, joka kuulemani mukaan on melko ongelmallinen ja turhan nuhainen tuohon autoon.

Molemmat olisi mielenkiintoisia malleja. Tarjontaa on vähän ja hinnat vielä vähän turhan korkealla. Tosin jos hakisi itse ruotsista ja rekisteröisi pakuksi (jos mahdollista), niin voisi olla juuri sitä mitä haen. Joku Land Rover olis komea, mutta menee ehkä liiaksi harrasteauton puolelle.
 
Uutta autoa pitäisi katsastaa. Vanha Ford Focus C-Max 2006 voisi antaa vaihdossa, vaikka sillä tuskin paljoa mitään arvoa enää onkaan. Alla tarkempia speksejä, jos joku keksisi vaihtoehtoja, mistä lähteä tutkimaan. Rahoituksella pitäisi saada, joten mieluiten autoliikkeitä katsastan tarjousten perässä. Tällä hetkellä niitä vaan vaikuttaa olevan turhan vähän pienillä koroilla, jos ei ihan uutta autoa sitten osta.

Hintaluokka: 8 - 14 k€
Vuosimalli: minimi 2006
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Automaatti (lähes pakollinen)
Polttoaine: Bensa
Sisätilat: Mielellään saisi olla tila-auto, mutta ei pakollinen. Itse isokokoisena (enemmän leveys kuin pituus) tarvitsen kuitenkin tilaa kuljettajan puolella, eli ihan niitä pienimmät ohjaamot joutuu jättämään laskuista pois. Penkin/ratin säädöt tietysti tärkeitä myös.
Muuta: Tehoa mielellään edes yli sen 100hv, koska työmatkaa tulee se 100+ km ja suurin osa siitä on moottoritietä. Huollot eivät saisi maksaa maltaita ja kulutuksen oltava myös kohtuullinen, eli ei mitään 10L+ /100km kulutuksella olevaa ei pysty ruokkimaan.
Rahoitus: Tarvitsen rahoituksen mahdollisimman pienellä käsirahalla tai ilman. Toki, jos vanha autoni jollain ilveellä kelpaa liikkeessä käsirahaksi, niin sitä parempi. Kuukausierän suuruus max 150e.

Volkkarin/Seatin/Skodan 2009-2011 mallisia 1,2 - 1,4L turbolla varustettuja automaatteja osuu aika paljon tuohon hintaluokkaan ja spekseihin, mutta niissä taitaa myös olla aika paljon tyyppivikoja tuon turbon sekä myös vaihdelaatikoiden(DSG) osalta ?

Onko tuossa jo liikaa vaatimuksia tuolle budjetille vai löytyisikö jostain varteenotettavia ehdokkaita ?
 
Ei noita 1.2/1.4 tsi koneisia vag-konsernin tuotoksia vain yksinkertaisesti kannata ostaa. Tuolla budjetilla lähtisin ehkä katsomaan Toyota Versoa (tai jopa Prius+), tosin tiukkaa tekee kilometrien puolesta, mutta en olisi niistä huolissani. Toyotat ovat tekniikaltaan lähes pomminvarmoja kun pysyy bensassa tai hybridissä.
 
Uutta autoa pitäisi katsastaa. Vanha Ford Focus C-Max 2006 voisi antaa vaihdossa, vaikka sillä tuskin paljoa mitään arvoa enää onkaan. Alla tarkempia speksejä, jos joku keksisi vaihtoehtoja, mistä lähteä tutkimaan. Rahoituksella pitäisi saada, joten mieluiten autoliikkeitä katsastan tarjousten perässä. Tällä hetkellä niitä vaan vaikuttaa olevan turhan vähän pienillä koroilla, jos ei ihan uutta autoa sitten osta.

Hintaluokka: 8 - 14 k€
Vuosimalli: minimi 2006
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Automaatti (lähes pakollinen)
Polttoaine: Bensa
Sisätilat: Mielellään saisi olla tila-auto, mutta ei pakollinen. Itse isokokoisena (enemmän leveys kuin pituus) tarvitsen kuitenkin tilaa kuljettajan puolella, eli ihan niitä pienimmät ohjaamot joutuu jättämään laskuista pois. Penkin/ratin säädöt tietysti tärkeitä myös.
Muuta: Tehoa mielellään edes yli sen 100hv, koska työmatkaa tulee se 100+ km ja suurin osa siitä on moottoritietä. Huollot eivät saisi maksaa maltaita ja kulutuksen oltava myös kohtuullinen, eli ei mitään 10L+ /100km kulutuksella olevaa ei pysty ruokkimaan.
Rahoitus: Tarvitsen rahoituksen mahdollisimman pienellä käsirahalla tai ilman. Toki, jos vanha autoni jollain ilveellä kelpaa liikkeessä käsirahaksi, niin sitä parempi. Kuukausierän suuruus max 150e.

Volkkarin/Seatin/Skodan 2009-2011 mallisia 1,2 - 1,4L turbolla varustettuja automaatteja osuu aika paljon tuohon hintaluokkaan ja spekseihin, mutta niissä taitaa myös olla aika paljon tyyppivikoja tuon turbon sekä myös vaihdelaatikoiden(DSG) osalta ?

Onko tuossa jo liikaa vaatimuksia tuolle budjetille vai löytyisikö jostain varteenotettavia ehdokkaita ?
Olet vaihtamassa vuoden 2006 tila-autoa vuoden 2006 tila-autoon? o_O

Mikäs siinä foordissa on vikana? Tuollainen 6-8v vanha ja 130tkm ajettu on juuri siinä iässä että ekat kalliit korjaukset alkaa.
 
Uutta autoa pitäisi katsastaa. Vanha Ford Focus C-Max 2006 voisi antaa vaihdossa, vaikka sillä tuskin paljoa mitään arvoa enää onkaan. Alla tarkempia speksejä, jos joku keksisi vaihtoehtoja, mistä lähteä tutkimaan. Rahoituksella pitäisi saada, joten mieluiten autoliikkeitä katsastan tarjousten perässä. Tällä hetkellä niitä vaan vaikuttaa olevan turhan vähän pienillä koroilla, jos ei ihan uutta autoa sitten osta.

Hintaluokka: 8 - 14 k€
Vuosimalli: minimi 2006
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Automaatti (lähes pakollinen)
Polttoaine: Bensa
Sisätilat: Mielellään saisi olla tila-auto, mutta ei pakollinen. Itse isokokoisena (enemmän leveys kuin pituus) tarvitsen kuitenkin tilaa kuljettajan puolella, eli ihan niitä pienimmät ohjaamot joutuu jättämään laskuista pois. Penkin/ratin säädöt tietysti tärkeitä myös.
Muuta: Tehoa mielellään edes yli sen 100hv, koska työmatkaa tulee se 100+ km ja suurin osa siitä on moottoritietä. Huollot eivät saisi maksaa maltaita ja kulutuksen oltava myös kohtuullinen, eli ei mitään 10L+ /100km kulutuksella olevaa ei pysty ruokkimaan.
Rahoitus: Tarvitsen rahoituksen mahdollisimman pienellä käsirahalla tai ilman. Toki, jos vanha autoni jollain ilveellä kelpaa liikkeessä käsirahaksi, niin sitä parempi. Kuukausierän suuruus max 150e.

Volkkarin/Seatin/Skodan 2009-2011 mallisia 1,2 - 1,4L turbolla varustettuja automaatteja osuu aika paljon tuohon hintaluokkaan ja spekseihin, mutta niissä taitaa myös olla aika paljon tyyppivikoja tuon turbon sekä myös vaihdelaatikoiden(DSG) osalta ?

Onko tuossa jo liikaa vaatimuksia tuolle budjetille vai löytyisikö jostain varteenotettavia ehdokkaita ?
Itse pysyisin vielä tutussa merkissä eli Fordissa. Joko tuossa nykyisessä, tai vaihtoa toiseen Fordiin.

VAG autot on huonompia ja heikompia. Dsg onjelmat ja jakoketjun isot ongelmat. En muista että Fordissa olisi vastaavia hajoamisia. Toyota olisi ihan hyvä, mutta taitaa jäädä ajettavuudessa Fordille.

Yli 100km työmatkalle diesel voisi olla ihan hyvä. Kumminkin hyvä ajettavuus saisi olla.
 
Uutta autoa pitäisi katsastaa. Vanha Ford Focus C-Max 2006 voisi antaa vaihdossa, vaikka sillä tuskin paljoa mitään arvoa enää onkaan. Alla tarkempia speksejä, jos joku keksisi vaihtoehtoja, mistä lähteä tutkimaan. Rahoituksella pitäisi saada, joten mieluiten autoliikkeitä katsastan tarjousten perässä. Tällä hetkellä niitä vaan vaikuttaa olevan turhan vähän pienillä koroilla, jos ei ihan uutta autoa sitten osta.

Hintaluokka: 8 - 14 k€
Vuosimalli: minimi 2006
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Automaatti (lähes pakollinen)
Polttoaine: Bensa
Sisätilat: Mielellään saisi olla tila-auto, mutta ei pakollinen. Itse isokokoisena (enemmän leveys kuin pituus) tarvitsen kuitenkin tilaa kuljettajan puolella, eli ihan niitä pienimmät ohjaamot joutuu jättämään laskuista pois. Penkin/ratin säädöt tietysti tärkeitä myös.
Muuta: Tehoa mielellään edes yli sen 100hv, koska työmatkaa tulee se 100+ km ja suurin osa siitä on moottoritietä. Huollot eivät saisi maksaa maltaita ja kulutuksen oltava myös kohtuullinen, eli ei mitään 10L+ /100km kulutuksella olevaa ei pysty ruokkimaan.
Rahoitus: Tarvitsen rahoituksen mahdollisimman pienellä käsirahalla tai ilman. Toki, jos vanha autoni jollain ilveellä kelpaa liikkeessä käsirahaksi, niin sitä parempi. Kuukausierän suuruus max 150e.

Volkkarin/Seatin/Skodan 2009-2011 mallisia 1,2 - 1,4L turbolla varustettuja automaatteja osuu aika paljon tuohon hintaluokkaan ja spekseihin, mutta niissä taitaa myös olla aika paljon tyyppivikoja tuon turbon sekä myös vaihdelaatikoiden(DSG) osalta ?

Onko tuossa jo liikaa vaatimuksia tuolle budjetille vai löytyisikö jostain varteenotettavia ehdokkaita ?

Ford Focuksia osuu tuohon hintaluokkaan muutama ja siitä osaan sanoa että tilaa on pidemmällekin kuljettajalle sopivasti.

Tämmöinen osuu hintaluokkaan Ford Focus 1,6 125 PowerShift Titanium Wagon A (12 Farmari 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hieman vanhemmalla tekniikalla mutta ei tuonkaan kulutuslukemat ihan päätähuimaa.
Automaatista en osaa sanoa miten luotettava on.
 
Itse pysyisin vielä tutussa merkissä eli Fordissa. Joko tuossa nykyisessä, tai vaihtoa toiseen Fordiin.

VAG autot on huonompia ja heikompia. Dsg onjelmat ja jakoketjun isot ongelmat. En muista että Fordissa olisi vastaavia hajoamisia. Toyota olisi ihan hyvä, mutta taitaa jäädä ajettavuudessa Fordille.

Yli 100km työmatkalle diesel voisi olla ihan hyvä. Kumminkin hyvä ajettavuus saisi olla.

Dieselissä saisit lisää vaihtoehtoja ja voisit ottaa myös Seatin/VW/Skodan. Vanhemmista TSI ja dsg autoista kannattaa pysyä kaukana, kuten myös FSI-moottorisista.

C-max ja S-max ei ole olleet oikeen luetettavia.

Toyotat karkaa hinnoissa tai kilometreissä ja vuosimallissa.

Pitäytyisin vanhassa tai katselisin dieseliä.
 
En ymmärrä tuota bensakonevaatimusta jos kerran km tulee 100+ päivässä ja vielä moottoritiellä. Kaveri ajaa Renault Megane dieselillä just tuollaista ajoa ja kulutus on n. 5-6l sadalle, automaattiauto. Aikaisemmin oli 2l Mazda 6 automaatti ja se vei 9l sadalle. Tuo 1.6 Focus automaatti ei taatusti mene dieselin kulutukseen jos ajetaan moottoritiellä se 120-130km/h.
 
En ymmärrä tuota bensakonevaatimusta jos kerran km tulee 100+ päivässä ja vielä moottoritiellä. Kaveri ajaa Renault Megane dieselillä just tuollaista ajoa ja kulutus on n. 5-6l sadalle, automaattiauto. Aikaisemmin oli 2l Mazda 6 automaatti ja se vei 9l sadalle. Tuo 1.6 Focus automaatti ei taatusti mene dieselin kulutukseen jos ajetaan moottoritiellä se 120-130km/h.

Kiitoksia kaikille vinkeistä ! Lähinnä huolestuttaa tuo verotus ja muutenkin Dieselin tulevaisuus meilläpäin. Ei taida kukaan tietää, mitä tulevaisuus tuo niille tullessaan. Euroopan maissa kai jo pykätään Diesel-kieltojakin ?

Mutta, jos tulee mieleen noihin muihin spekseihin sopivia Dieseleitä, niin listatkaa vaan vaihtoehoja. Eihän siitä haittaakaan ole, jos niitä harkitsisi muiden vaihtoehtojen puitteissa. Tosiaan tuosta omassa C-Maxissa on ollut viimeiset pari vuotta jo aika mesevästi remppaa ja varmasti nytkin saisi ison huollon tehdä, että menee katsastuksesta läpi. Ei vaan hirveästi nappaa tehdä 2000e huoltoja lähes vuosittain tuon ikäiseen autoon.
 
Eikös se ole nyt ihan sama mitä dieselille käy jatkossa, jos säästöä sun ajoilla tulee useampi tonni vuodessa. Ei pienintäkään tolkkua bensalla ajella. Merkittävin säästö ei ole bensan ja dieselin hintaero vaan se, että dieseliä kuluu 2-3 l/100 km vähemmän.

e: Älä nyt sit ainakaan powershi(f)tiä mee ostamaan, jos traktoreissa pysyt.
e2: Citroen C5, Peugeot 508 kannattaa käydä katsomassa. Saa helvetisti vastinetta rahoilleen. Harmi, että facelift 508 on tonnin-pari liian kallis budettiisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain Helsingin ydinkeskustasta saatetaan ehkä kieltää vanhempia dieseleitä (tuskin edes sitä ja toisaalta sinne saattaa joku cityvihreä yhtä hyvin keksiä vaikka vaan autokiellon). Muuten en näe kyllä mitään riskiä dieselin ostossa, tai siis sen enempää kuin tässä poukkoilevan verotuksen maassa on minkä tahansa auton ostossa.
 
Halvan auton huoltaminen kalliilla ei tosiaan ole kovin mielekästä. Toisaalta jos ostat kallimman niin häviät arvonalenemassa ihan kivasti. Lisäksi se, että ostaa max 130k ajetun 10k auton ei todellakaan takaa sitä, etteikö ylimääräistä rahaa menisi huoltoihin. Yleensä tuossa 150k kohdalla saa viimeistään alkaa vaihtelemaan jarruja ja alustan osia ym.
 
Jostain Helsingin ydinkeskustasta saatetaan ehkä kieltää vanhempia dieseleitä (tuskin edes sitä ja toisaalta sinne saattaa joku cityvihreä yhtä hyvin keksiä vaikka vaan autokiellon). Muuten en näe kyllä mitään riskiä dieselin ostossa, tai siis sen enempää kuin tässä poukkoilevan verotuksen maassa on minkä tahansa auton ostossa.
Yksi riski on halvat tuontiautot, Euroopassa dieseleiden hinnat on romahtanut kun monessa isossa kaupungissa saa ajaa vain Euro6 normit täyttävällä bensa-autolla.
 
Yksi riski on halvat tuontiautot, Euroopassa dieseleiden hinnat on romahtanut kun monessa isossa kaupungissa saa ajaa vain Euro6 normit täyttävällä bensa-autolla.
En olekaan kuullut bensa-autojen rajoituksista. Oletko varma ettei toi euro 6 koske vain dieseleitä?
 
En olekaan kuullut bensa-autojen rajoituksista. Oletko varma ettei toi euro 6 koske vain dieseleitä?
Äh, ajatuskatkos mutta joo, bensa-autoilla saa tietääkseni ajaa normaalisti. Mutta tosiaan ei tarvii olla kovin montaa vuotta vanha diesel niin ei ole kuin Euro5.
 
Ajatuksena vaihtaa nykyinen vanha skoda uudempaan. Onkohan noi 1.8T DSG automaatilla varustetut (2014-2015 tms.) huonoja? Jossain kohtaa oli tarinaa että ainakin pienellä moottorilla varustetut DSG autot hajoili. Tai yleensäkin mikä tuon Skodan DSG automaatin laatu on, pitääkö välttää?
 
Ota neliveto, niin ei tule ainakaan sitä kuivakytkinlaatikkoa josta kaikki pelottelee (hyvin nekin ovat kyllä pelanneet, siis ne yksilöt joita omassa ajossa ollut).

Mutta 1.8TSI DSG etuvetona taisi olla noissa vuosimalleissa se älytön viritys jossa koneen pariksi on väkisin laitettu tuo kuivakytkinlaatikko DQ200 ja kuohittu sitten koneesta maksimivääntöä alaspäin, että loota kestää. Neliveto samalla koneella on siis myös väkevämpi, kun loota kestää isommankin väännön.
 
Ota neliveto, niin ei tule ainakaan sitä kuivakytkinlaatikkoa josta kaikki pelottelee (hyvin nekin ovat kyllä pelanneet, siis ne yksilöt joita omassa ajossa ollut).

Mutta 1.8TSI DSG etuvetona taisi olla noissa vuosimalleissa se älytön viritys jossa koneen pariksi on väkisin laitettu tuo kuivakytkinlaatikko DQ200 ja kuohittu sitten koneesta maksimivääntöä alaspäin, että loota kestää. Neliveto samalla koneella on siis myös väkevämpi, kun loota kestää isommankin väännön.
Kiitos näistä kommenteista. Ei huvittaisi maksaa nelivedosta tonneja lisää vaan sen takia, että saa paremman kytkimen. Toki neliveto olisi mannaa, mutta kun on tottunut olemaan ilman niin en koe tarvitsevani.

Onko tuo kuivakytkin ongelma yhä VAG konsernin autoissa vai uudemmissa jo jotain muuta tilalla?
 
Sama tilanne ilmeisesti vieläkin. Eli pienissä moottoreissa kuiva DSG.
On sitä vaihteistomallia (DQ200) ymmärtääkseni parannettu noihin uusiin autoihin, tosin joskut ainakin netissä väittää että kestävyyttä on lisätty hidastamalla vaihtonopeutta. Väittäisin kuitenkin että aika merkittävä osa DSG ongelmista tulee siitä että ihmiset ei osaa käyttää niitä oikein, ei niillä voi ajaa samalla tavalla kuin perinteisellä automaatilla jos haluaa että kytkin kestää edes 50tkm.
 
On sitä vaihteistomallia (DQ200) ymmärtääkseni parannettu noihin uusiin autoihin, tosin joskut ainakin netissä väittää että kestävyyttä on lisätty hidastamalla vaihtonopeutta. Väittäisin kuitenkin että aika merkittävä osa DSG ongelmista tulee siitä että ihmiset ei osaa käyttää niitä oikein, ei niillä voi ajaa samalla tavalla kuin perinteisellä automaatilla jos haluaa että kytkin kestää edes 50tkm.
Itsellä nyt kaksi autoa missä toi 7 Pykäläinen eikä mitään ongelmia ole ollut. Verrattaessa vm 2010 ja 2015 niin toi 15 käyttää kytkintä paljon äkäisemmin eli siis vaihto nopeutta on nopeutettu ja liikkeelle lähtiessä tarraa nopeammin. Varmaankin nuo tehty ettei kytkin luista niin paljoa ja sitä myöten kulu.
 
Helsingin aamu-ja iltapäiväruuhkissa päivittäin köröttelevänä tuota ei oikein voi välttää. Noh, elämä on. :cigar2:
 
Helsingin aamu-ja iltapäiväruuhkissa päivittäin köröttelevänä tuota ei oikein voi välttää. Noh, elämä on. :cigar2:
Itse aiemmin olin Pasilassa ja noissa ruuhkissa köröttelin niin pistin s-modeen, ei luistata silloin yhtään niin paljon.
 
Mites noilla pitää ajaa? Kiinnostaa, kun, itselläni on moinen peli.
7-vaihteisella ykkösvaihde on jo varmasti täysin kelvollinen 5-10km/h köröttelyyn, mutta sen alle jos menee niin se laatikko joutuu luistattamaan kytkintä. Sitten myös ylämäessä pidä aina auto paikallaan jarrujen avulla, eikä kytkintä vasten.
 
Maximissaan tonnin kiesi pitäis hommailla. Ei varmaan kauheena kaupunkiajoa. Mahdollisimman luotettava, vähän litkua syövä vehe! Onkos Mitsubishit hyviä? Carismoja sais halvalla. Toyotan Carina on vissiin luotettava peli?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 298
Viestejä
4 472 936
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom