Mikä auto minulle?

Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
Säilytys on ulkona, eli luultavasti tämä ongelma tulisi eteen. Edellinen Passat (1.8TSI+manuaali) oli omassa käytössä noin 10v/220tkm ja jatkossakaan ei haittaa jos ei autoa sen useammin tarvitse vaihtaa. Tuossa ajassa ehtii useimmat tyyppiviat tulemaan tutuiksi, siksi kiinnostaa olla tietoinen niistä jo etukäteen.
 
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
Täällä oli aiemmin puhetta, että myös Skodia löytyy luokkaa '20 asti joista adblue puuttuu. Tarkemmin malleista en osaa sanoa enkä tarkoista vuosiluvuista.

VAG-konsernin kulkupeliä harkitessa manuaalilaatikko tuntuu olevan vain aikamoinen poikkeus, ilman DSGtä on vaikea löytää.
 
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
Renaulteissa ei ainakaan ole adblue-systeemejä dieseleissään kuin Blue dCi mottoreissa.
 
Mitäs vaihtoehtoja kannattais katella näillä löyhillä spekseillä? ("ajajan auto x käyttöauto")

- alle 20 k
- manuaali
- mielellään takaveto
- yli 200 hp
- porrasperä
- sisätilat ei tartte olla maybachia mutta ei myöskään ämpärimuovia

Käyttö täysin tavallista arkirutiinia mutta kaipaa hauskempaa autoa ja hyvää manuaaliaskia.

Onko länkkärimalleissa tarjolla jotain tohon tonttiin vai kannattaako kantella suoraan jdm-osastoa?

Hankinnalla ei kiirus; riipasen kun sopiva yksilö tulee vastaan.
 
Mitäs vaihtoehtoja kannattais katella näillä löyhillä spekseillä? ("ajajan auto x käyttöauto")

- alle 20 k
- manuaali
- mielellään takaveto
- yli 200 hp
- porrasperä
- sisätilat ei tartte olla maybachia mutta ei myöskään ämpärimuovia

Käyttö täysin tavallista arkirutiinia mutta kaipaa hauskempaa autoa ja hyvää manuaaliaskia.

Onko länkkärimalleissa tarjolla jotain tohon tonttiin vai kannattaako kantella suoraan jdm-osastoa?

Hankinnalla ei kiirus; riipasen kun sopiva yksilö tulee vastaan.

Montako ovea pitää olla? Jos coupe käy niin Toyota GT86/Subaru BRZ menee juuri ja juuri budjettiin ja täyttää aika monta kohtaa noista.

Ei kyllä mitään premiumia ja kone on ehkä vähän puhditon mutta kaikkea ei voi saada.
 
Montako ovea pitää olla? Jos coupe käy niin Toyota GT86/Subaru BRZ menee juuri ja juuri budjettiin ja täyttää aika monta kohtaa noista.

Ei kyllä mitään premiumia ja kone on ehkä vähän puhditon mutta kaikkea ei voi saada.

Koira kulkee melkein aina mukana, joten coupe menee itelle liian epäkäytännölliseksi. Eli enemmän sinne käyttöauton suuntaan. e90 vaikuttaa harkitsemisen arvoiselta.
 
e90 vaikuttaa harkitsemisen arvoiselta.

Mitä tuosta nyt äkkiä katsoo nettiautoa, niin voi olla aika vaikea löytää yksilöä jossa olisi sekä maltilliset kilometrit, että räpeltämätön. Suurin osa näyttää olevan 300tkm+ rullattuja linttoja madalletulla alustalla, tummennetuilla takavaloilla yms. Ja varmaan kaikki viat on korjattu asianmukaisesti noissa 🤔
 
325i lci voi myös olla harkinnan arvoinen kun on 3.0 koneella. Hetken joutuu kyllä hyvää yksilöä varmasti etsimään
 
Mitäs vaihtoehtoja kannattais katella näillä löyhillä spekseillä? ("ajajan auto x käyttöauto")

- alle 20 k
- manuaali
- mielellään takaveto
- yli 200 hp
- porrasperä
- sisätilat ei tartte olla maybachia mutta ei myöskään ämpärimuovia

Käyttö täysin tavallista arkirutiinia mutta kaipaa hauskempaa autoa ja hyvää manuaaliaskia.

Onko länkkärimalleissa tarjolla jotain tohon tonttiin vai kannattaako kantella suoraan jdm-osastoa?

Hankinnalla ei kiirus; riipasen kun sopiva yksilö tulee vastaan.
Hyvällä tuurilla saattaa Alfa Romeo Giulioita alkaa pian saamaan alle 20k euron käytettynä. Ellei tuo ZF 8HP automaatti aiheuta oksennusta, vaikka pitäisi noiden läpsyttimien kanssa olla ihan kiva.
 
Seuraava auto hakusessa. Vuosia oon ajanut Toyota Corolla 2005 -bensa-autolla. Nyt olisi aika päivittää uskollinen ratsu. Arkipäivisin työmatka 65 km yhteen suuntaan, viikonloppuisin lyhyttä ajoa. Vuodessa n. 35 000 km ajoa.

Seuraavassa autossa toiveena:
- taloudellisuus, joko pieni kulutus tai hybridi?
- tilava, rattaat pitäisi mahtua matkalaukkujen lisäksi takaluukkuun
- automaattivaihteisto
- isofix
- maltilliset korjauskulut

Budjetti noin 8000-10 000 €

Olisko ideoita? Corolla on ollut huoleton, lähinnä tilanpuute häiritsee tällä hetkellä autoilua.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava auto hakusessa. Vuosia oon ajanut Toyota Corolla 2005 -bensa-autolla. Nyt olisi aika päivittää uskollinen ratsu. Arkipäivisin työmatka 65 km yhteen suuntaan, viikonloppuisin lyhyttä ajoa.

Seuraavassa autossa toiveena:
- taloudellisuus, joko pieni kulutus tai hybridi?
- tilava, rattaat pitäisi mahtua matkalaukkujen lisäksi takaluukkuun
- automaattivaihteisto
- isofix
- maltilliset korjauskulut

Budjetti noin 8000-10 000 €

Olisko ideoita? Corolla on ollut huoleton, lähinnä tilanpuute häiritsee tällä hetkellä autoilua.
En välttämättä merkkiä vaihtaisi. Toki tuolla rahalla voi olla tiukkaa saada muuta kuin HSD- hybridi...
 
Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla budjetti sähköauton käsirahaksi ja bensasäästöillä rahoituksen lyhennykset. Model Y ja isommat MEB-alustaiset (Enyaq, ID4) harkintaan.



Ei oo todellista, toistakymmentä vuotta vanhasta ja yli 250 tkm ajetusta Toyotasta kymppitonni? No, uskonnolla on harjoittajansa.
Eli model yylle tulee hintaa se budjetin 8000€? Halvalta kuulostaa.

Toyota maksaa, koska se on vielä on tiellä, kun tuo model y on paalissa.
 
Leaf olisi ollut muuten oma ehdotus, mutta takakontti tuskin riittää jos siellä pitää oikeasti olla paljon tilaa. Voi olla myös että budjetti on aika tiukilla kun noilla kilsoilla pitäisi olla niitä isomman akustoa omaavia.

Tuollaista kävisin kuitenkin katsomassa. Ovat suht vähävikaisen auton maineessa ja korjaaminen onnistuu. Näkisi samalla onko tavaratila auttamatta vaan aivan liian pieni.

En lähtisi Yn asti hyppäämään, mutta muutama tonni lisää sopivaan leaffiin olisi vielä ihan perusteltavissa.
 
Eli model yylle tulee hintaa se budjetin 8000€? Halvalta kuulostaa.

Aikalailla samoihin kokonaiskustannuksiin menee. Nappasin Nettiautosta tuon Mariinin linkittämän Priuksen ja satunnaisen, pari vuotta vanhan ja viitisenkymmentätuhatta ajetun Model Y:n.

IOTECH.JPG


Tein olettamuksen, että molemmat ostetaan kokonaan rahoituksella 5 vuoden pitoajalle (Nordean laskuri - kulut jne. oletuksilla, korko oletusta alhaisempi 2,90% ja jämäri samansuuruinen kuin tuo RAHI-arvio "arvo 5 vuoden päästä"). Kulutukset Spritmonitorista. Toyotalle laskin pari parinsadan määräaikaishuoltoa vuoteen, Teslalle raitisilmansuodattimen vaihdon kerran vuoteen. Korjauskuluihin laskin paljon ajetulle Toyotalle 5 senttiä kilometrille - mielestäni se ei ole kohtuuttoman paljon, kun lähtökilometrit on jo yli 250 tkm ja seuraavan viiden vuoden aikana mittariin olisi tarkoitus ajaa 175 tkm lisää. Teslan osalta oletin kalliimmilta remonteilta vältyttävän uudehkossa ja vähän ajetussa autossa, mutta varauduin satunnaiseen koiranluun tai ovenkahvan vaihtoon. Vakuutuksista hain tarjouksen omilla tiedoillani - todennäköisesti monella muulla euromääräinen ero autojen välillä jäisi paljon pienemmäksi. Ajoneuvoveroja ja katsastuksia en nyt lähtenyt laskemaan, kuitenkin ne on pikkusummia kaiken muun ohella.
 
Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla budjetti sähköauton käsirahaksi ja bensasäästöillä rahoituksen lyhennykset. Model Y ja isommat MEB-alustaiset (Enyaq, ID4) harkintaan.



Ei oo todellista, toistakymmentä vuotta vanhasta ja yli 250 tkm ajetusta Toyotasta kymppitonni? No, uskonnolla on harjoittajansa.
Niin tottakai on erittäin selkeää ja helppoa. kunnes käy kuten työkaverilleni: e-golf pelasi hyvin kunnes yksi kaunis päivä ei enään pelannutkaan, jonka seurauksena auto reissasi ympäri Suomea osaaviin käsiin korjattavaksi ja oli korjausjonossa pitkään. Ts. 3kk jalkamiehenä/-naisena. Onneksi sattui pääasiassa kesäkelit ja just 18-v täytteneellä tyttärelle piti hankkia sattumalta ensiauto.
 
Niin tottakai on erittäin selkeää ja helppoa. kunnes käy kuten työkaverilleni: e-golf pelasi hyvin kunnes yksi kaunis päivä ei enään pelannutkaan, jonka seurauksena auto reissasi ympäri Suomea osaaviin käsiin korjattavaksi ja oli korjausjonossa pitkään. Ts. 3kk jalkamiehenä/-naisena. Onneksi sattui pääasiassa kesäkelit ja just 18-v täytteneellä tyttärelle piti hankkia sattumalta ensiauto.

Ihan samalla tavalla polttomoottoriautoissa esiintyy mystisiä vikoja, joita oikein kukaan ei osaa korjata.

 
Ihan samalla tavalla polttomoottoriautoissa esiintyy mystisiä vikoja, joita oikein kukaan ei osaa korjata.

Todella mystinen vika(akku). Toyotan hybrideissä akut pyörivät siinä n.1k€-tuntumassa ja tekniikat ovat vanhaa tuttua(huoltohinnat ja varaosat varmasti kestää vertailun).

Entisessä kiertopalkinnossani(pikkuvikoja tuli kaupan päälle vino nippu) kulut 4-vuotta 115tkm:
polttoainetta kulunut keskiarvona 5l/100km
Hankintahinta 7,3k€
Korjaus: n. 1,3k€
Huolto: 150€/vuosi.
1 setti kesärenkaita.
Lunastuksesta sain takaisin 3,8k€ sisältäen jo vähennetyn omavastuun(arvo 4k).

Ettei vaan olisi noita lukemia väännetty omien motiivien tueksi? Korjauskuluihin mahtuisi esimerkiksi moottorin vaihto.
 
Viimeksi muokattu:
Todella mystinen vika(akku). Toyotan hybrideissä akut pyörivät siinä n.1k€-tuntumassa ja tekniikat ovat vanhaa tuttua(huoltohinnat ja varaosat varmasti kestää vertailun).

Mikähän siinä sitten oli niin vaikeaa? :hmm: Luulisi, että mikä hyvänsä VW:n sähköautoja palveleva merkkari osaisi vaihtaa uuden akkupaketin. Toki jos oli korona-aikana, niin ehkä varastoissa ei ollut yhtään akkupakettia just silloin...
 
Mikähän siinä sitten oli niin vaikeaa? :hmm: Luulisi, että mikä hyvänsä VW:n sähköautoja palveleva merkkari osaisi vaihtaa uuden akkupaketin. Toki jos oli korona-aikana, niin ehkä varastoissa ei ollut yhtään akkupakettia just silloin...
Tässä nyt on 5-vuotta vanha juttu, mutta eiköhän tuo jotain osviittaa anna. Sitä en tiedä kenen maksettavaksi tuo lopulta meni, mutta pientä yskää se on aiheuttanut kaikille.
Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa
 
Todella mystinen vika(akku). Toyotan hybrideissä akut pyörivät siinä n.1k€-tuntumassa ja tekniikat ovat vanhaa tuttua(huoltohinnat ja varaosat varmasti kestää vertailun).

Entisessä kiertopalkinnossani(pikkuvikoja tuli kaupan päälle vino nippu) kulut 4-vuotta 115tkm:
polttoainetta kulunut keskiarvona 5l/100km
Hankintahinta 7,3k€
Korjaus: n. 1,3k€
Huolto: 150€/vuosi.
1 setti kesärenkaita.
Lunastuksesta sain takaisin 3,8k€ sisältäen jo vähennetyn omavastuun(arvo 4k).

Ettei vaan olisi noita lukemia väännetty omien motiivien tueksi? Korjauskuluihin mahtuisi esimerkiksi moottorin vaihto.

Anna kun arvaan, olet korjannut viat enimmäkseen itse? Suurin osa autoilijoista ei kuitenkaan korjaa itse. Korjaamotyönä pieninkin juttu taas on yleensä kolmessa numerossa (koiranluu, pyöränlaakeri, raidetangon pää tms.), keskikokoinen juttu noin tonnin (esim. jouset ja iskunvaimentimet akselille tai jarrut joka nurkkaan) ja isompi sitten useamman tonnin (kansiremontti, vaihteistoremontti tms.). Ja vaikka Toyotat olisivat kuinka luotettavia, niin tuollaiseen 260 ---> 435 tkm väliin saa helposti mahtumaan just esim. jarrut, iskarit/jouset ja pyöränlaakerit joka kulmaan plus etupäähän ne raidetangonpäät ja koiranluut sun muut. Hybridiakku varmaan voisi mennä vaihtoon myös, kuitenkin autolla jo toistakymmentä vuotta ikää. Vaihteiston ja moottorin osalta vaikea sanoa - hyvällä tuurilla kestää, huonolla tuurilla menee kansipahvi tai tulee jotain CVT-murheita.
 
Anna kun arvaan, olet korjannut viat enimmäkseen itse? Suurin osa autoilijoista ei kuitenkaan korjaa itse. Korjaamotyönä pieninkin juttu taas on yleensä kolmessa numerossa (koiranluu, pyöränlaakeri, raidetangon pää tms.), keskikokoinen juttu noin tonnin (esim. jouset ja iskunvaimentimet akselille tai jarrut joka nurkkaan) ja isompi sitten useamman tonnin (kansiremontti, vaihteistoremontti tms.). Ja vaikka Toyotat olisivat kuinka luotettavia, niin tuollaiseen 260 ---> 435 tkm väliin saa helposti mahtumaan just esim. jarrut, iskarit/jouset ja pyöränlaakerit joka kulmaan plus etupäähän ne raidetangonpäät ja koiranluut sun muut. Hybridiakku varmaan voisi mennä vaihtoon myös, kuitenkin autolla jo toistakymmentä vuotta ikää. Vaihteiston ja moottorin osalta vaikea sanoa - hyvällä tuurilla kestää, huonolla tuurilla menee kansipahvi tai tulee jotain CVT-murheita.
Huollot itse. Korjuut luotto nyrkkipajassa, joka ei veloita tyhjästä. Osat hankittu itse laadukasta tarvikeosaa. Vanhasta autosta siirsin ylläpitolaturin ja defan johtosarjan. Akku oli jo heikko, mutta 10A ylläpitolaturin ansiosta kesti loppuun asti. Ei kylmästartteja ja pitkää matkaa +95% ajoista. Vanha työkaveri ajoi bensa Avensiksella 0-400tkm alkuperäisillä iskareilla, paloilla/levyillä. Dynaamisella kaupunkiajolla auto kuin auto tarvitsee paljon huoltoa. Ne kilometrit matkamittarissa eivät vielä kerro mitään. Yleensä kuvitellaan, että se täydellisesti leimattu huoltokirja takaa auton pitkän iän, mutta paljon merkkaa myös se miljöö missä autolla ajetaan ja MITEN. Käytetyn auton ostaminen on aina tuurikauppaa, mutta riskiä voi koittaa pienentää hyvällä taustatyöllä.
 
Huollot itse. Korjuut luotto nyrkkipajassa, joka ei veloita tyhjästä. Osat hankittu itse laadukasta tarvikeosaa. Vanhasta autosta siirsin ylläpitolaturin ja defan johtosarjan. Akku oli jo heikko, mutta 10A ylläpitolaturin ansiosta kesti loppuun asti. Ei kylmästartteja ja pitkää matkaa +95% ajoista. Vanha työkaveri ajoi bensa Avensiksella 0-400tkm alkuperäisillä iskareilla, paloilla/levyillä. Dynaamisella kaupunkiajolla auto kuin auto tarvitsee paljon huoltoa. Ne kilometrit matkamittarissa eivät vielä kerro mitään. Yleensä kuvitellaan, että se täydellisesti leimattu huoltokirja takaa auton pitkän iän, mutta paljon merkkaa myös se miljöö missä autolla ajetaan ja MITEN. Käytetyn auton ostaminen on aina tuurikauppaa, mutta riskiä voi koittaa pienentää hyvällä taustatyöllä.

Noinhan niitä halpoja kilometrejä saadaan. Mahdollisimman paljon itse, osat omakustannehintaan ja asennustyön tekee omakotitalonsa autotallista yksinyrittäjänä työskentelevä itseoppinut, joka ottaa 50€/h veloittaen joko ohje-ajan tai todellisen, riippuen siitä, kumpi tulee asiakkaalle halvemmaksi.

Loput vierailee sitten merkkihuolloissa, Fixuksella ja Mekonomenilla, joissa osiin lyödään kate ja työtunti maksaa vähintään satasen ja veloitetaan luonnollisesti kaikesta (ml. jarrulevyjen vaihdosta vaikka jarrusatula on jo irti palojen vaihdon takia eikä levykään edes ruuvilla kiinni).

Mutta on kyllä mahtanut olla ajo-omituisuudet tapissaan Avessa, 400 tkm alkuperäisillä iskareilla Suomen tiestöllä...

 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ehdottomasti Yaris. Luotettava ja pienet bensakulut. Ostat vaikka yhden tai kaksi vuosimallia vanhan niin saat halvalla.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.

Hyundai i20 / Kia Rio vuosimallia 2018 tai uudempi
 
Mukavan alustan metsästys eli missä autoissa oikeasti pehmeä alusta? Tukirangan ja niskojen ongelmien takia emännän kuljettimessa täytyy olla todella pehmeä alusta. Nykyisessä Land Rover Discoveryssä on ilmajousitus ja se palvellut erinomaisesti kohta 15 vuotta meillä, mutta 500tkm täynnä ja siirtyy pihatraktoriksi. Emme enää tarvitse näin isoa autoa kun pienempi pyörätuoli ja ei koiraa enää eli pienempi ja paljon uudempi haussa. Ajateltu hankkia 3-5v ajettu jonka voisi sitten taas ajaa loppuun kun puolet hinnasta jo sulanut. Tää autojen hankinta on niin syvältä että parempi vaihtaa harvoin :D

Ehdokkaiksi itse olemme keksineet vain seuraavat ilmajousitetut: Audi Q5 55, Volvo XC60 T8 ja GLC airmatic. Lisäksi istuinkorkeus olisi hyvä olla yli 500mm jotta siirtyminen pyörätuoliin helpompaa. Eli kaikki sedanit ja farkut melkein pois laskuista. SUVit riittävän korkeita mutta olisiko esim jotain crossovereita myös missä mukava alusta? Maavaraksi riittää vajaa 200mm eli ei maastoautoa tarvita kun on oikea maasturi sitten huonommille keleille. Nelikkoja kaikki autot olleet tuon yli 10km suolaamattoman tien takia, mutta tästäkin voidaan tinkiä jos joku tosi helmi löytyy. Alustan pintakovuutta toki saa pois korkeammalla profiililla kunhan alle mahtuu pienemmät vanteet.
Tämä haaste ratkaistiin siirtymällä sähkäriin: Audi e-tron 55 -21 eli isompiakkuiseen 3v ruotsin liisariista vapautuneeseen yksilöön. Hinnat laskee vauhdilla kun ei näille käytetyille e-troneille juuri ole ostajia ja tästäkin arvoa sulanut 50k€ kolmessa vuodessa.
Ollut syksyn ajan mukavan huoletonta pitoa verrattuna dieseliin. Huonoista keleistä selvinnyt hyvin vaikka oudolta tuntuu istua näin matalassa autossa. Edes 50/255/20 rengastuksella ei pintakova. 19” voisi kyllä vaihtaa alle jos tulee sopiva setti vastaan.

Kulutus kova ja range lyhyt, mutta meillä ei juuri yli 200km siirtymiä tule ja lataus edelleen markkinoiden nopeimpia mikä auttaa jos tarvitsee pidempää matkaa ajaa. 150kW ottaa 10%->90% eli käytännössä aina kun laturiin matkalla lyö kiinni.

Tässä mallissa on edelleen suunnitteluvirhe moottorissa joten tod näk ainakin takamoottori vaihtuu jossain vaiheessa. Audi vielä näissä tullut vastaan vaikkei takuu voimassa joten aftermarket korjausosaa ei vielä tarjolla.

1800kg vetomassa vähän harmittaa muuten näin hyvässä vetopelissä eli työkoneiden siirtoa varten otettava lantikka seisonnasta käyttöön.

Yleisesti hiljaisin ja pehmeä kulkuisin auto mitä olen päässyt ajamaan. Takapenkkien laatu ja jalkatila pääsi yllättämään sillä vain harvoissa edustusautoissa yhtä toimivaa ratkaisua tullut vastaan. Neljä aikuista matkustaa mukavasti jos vaan tavarat mahtuu konttiin.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ota Yaris. Semmoinen löytyy 2019vm hybridinä itseltä. Ja semmoinen menee tuohon budjettiin vielä helposti jos pidetään 15 rajana. Menemällä lähemmäs tuota 20 saadaan sitten uudempaa korimallia mikä tuli 2020.
 
Ota Yaris. Semmoinen löytyy 2019vm hybridinä itseltä. Ja semmoinen menee tuohon budjettiin vielä helposti jos pidetään 15 rajana. Menemällä lähemmäs tuota 20 saadaan sitten uudempaa korimallia mikä tuli 2020.
Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri :hmm: Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
 
Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri :hmm: Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa

  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin

  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?

Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?
 
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.

Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.

Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.

 
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?

Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?

VAG myi vielä muutamia vuosia sitten Upia/Miitä/Poloa/Ibizaa 1.0 MPI:llä. Sellaista lähtisin katselemaan, jos pitäisi saada mahdollisimman uusi auto mahdollisimman simppelillä moottorilla. Toki myös Cliossa oli vaparikone(ita) aika pitkään, aina Clio V:hen asti.

Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.

Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.

Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.

23586.jpeg
e13d53b7486f3d94dcc3cf1c05f2bb20.jpg
2024008a.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:

VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:
https://www.largus.fr/actualite-aut...bmwpsa-des-problemes-en-pagaille-2319369.html

Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.


VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."

Mymotorlist tuntuu listaavan suunnilleen kaikki ongelmat, mitä moottoreissa voi teoriassa olla (ja kirjoitusasu on jotenkin epämääräinen, en usko ylläpitäjän väitettyyn työhistoriaan VW:lla). Se mitä netissä yleisesti 1.0 MPI:stä kirjoitellaan, niin tosi vähän on mitään ongelmia ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.

Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.

Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.

Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
 
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
Toisaalta myös arvo tippuu kuin kivi. Sen merkitys tietysti riippuu siitä, että miten kauan aikoo autoa pitää.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.
 
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.

Tuo Yaris taisi olla TM:n kestotestissä lähiaikoina ja oli muistaakseni koko testihistorian pienimmät ylläpitokulut.

Ja jos tuosta joskus hankkiutuu eroon niin Tojotan arvonkehityksen historian perusteella arvonalenema on hyvin maltillista.
 
Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.
Suurimmat oivallukset katsastustilastojen lukemiseen:
- paljonko kyseisellä merkillä/mallilla oli ajettuja kilometrejä (Merssu 200tkm vs Toyota IQ 30tkm, hoksaatte pointin)
- Oliko vika 100€ koiranluu töineen vai vaihdelaatikon öljyvuoto 2000€
- katsastukseen ei viedä DSG-rikkoutunutta autoa tai hybdridiä jossa polttis jumissa tai sähköautoa joka odottaa 15k€ akkupaketin vaihtoa

Näin ollen nuo mittaavat vain yhtä asiaa, kiinnostavimmat asiat eivät niissä näy.
Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
 
Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.

Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.

Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...
 
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.

Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...

Luin. Mutta skeptisyyttä siellä oli VTi:täkin kohtaan.
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 311
Viestejä
4 596 057
Jäsenet
75 589
Uusin jäsen
Antsuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom