Muuton jälkeen toinen virallinen (lämmitysmahdollisuudella oleva) autopaikka poistuu, niin täytyy vaihtaa webastolliseen autoon tai sit suoraan sähköautoon. Suurin tarve jokunen päivä viikosta (etätöiden määrä vielä auki) tarve ajaa n. 20 km suuntaansa työmatkaa, enimmäkseen motaria. Muulloin lähinnä kauppareissut yms, hyvin satunnaisesti (pari kertaa vuoteen) 250 km mökkimatka. Kaksi henkilöä taloudessa + keskikokoinen koira, eri auton oltava farmari/iso viistoperä kokoluokkaa.
Omien laskujen mukaan sähköauto olisi ylivoimaisesti halvin ratkaisu. Bensa toki toinen vaihtoehto, Euro6 dieselit ei oikein enää iske ureavehkeiden myötä. Latauspisteen asennuksen pitäisi onnistua omalle autopaikalle, sitä ennen lataus normi pistorasiasta (jatkuvasti päällä). Toki kovimpina pakkaspäivinä puolison auto on autopaikalla lämmityksessä jolloin lataus ei onnistuisi, mutta auton voisi siirtää lataukseen etäpäivinä puolison ollessa töissä jne. Järjestelykysymys siis. Työpaikka vaihtuu syksyllä, niin en ole ihan varma latausmahdollisuudesta siellä, mutta maksullinen latauspiste ainakin löytyy läheltä.
Budjetiksi olin ajatellut 15-25k, mieluusti kuitenkin jossain 20k€ tienoilla maksimissaan. Riippuen toki rahoitustarjouksesta
Kia e-Niro (2018-2022 malli) sinänsä täyttäisi tarpeet, mutta jotenkin on vaan ulkoisesti aika meh näköinen peli, ei oikein herätä suuria tunteita

Vaikka tuon 204 hv version pitäisi olla suorastaan sporttinen nykyiseen 115 hv 1.6 turbodiesel farkkuun nähden, pitänee tuollainen käydä koeajamassa. Kona ja Leaf ehkä vähän turhan pieniä kontin osalta, ID3 oletettavasti kans. Isommat VAGin sähköautot sit jo budjetin ulkopuolella. Mitenköhän tuollainen MG 5, noita saisi epäilyttävän halvalla (halpoja toki ovat olleet uutenakin). Juurikaan noita ei ole liikenteessä tullut vastaan. Tuollaisen jälleenmyyntiarvo myös mietityttää, saakohan tuollaisesta mitään >3 vuoden päästä, sit kun tulee tarve vaihtaa?