- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 171
Suzuki on kova sana, vaikka nykyään aliarvostettu.
Fiatin Dacia Loganin kilpailija, aika "perusauto" ilman erikoisuuksia.
Fiatin Dacia Loganin kilpailija, aika "perusauto" ilman erikoisuuksia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.
Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.
Mulla kokemusta yhden päivän ajoista. Meganella piti ajaa aika varovaisin kiihdytyksin, ettei polttomoottori lähtenyt käyntiin kesäsäässä.Onko kokemuksia vm. 2021 Renault Megane farmari plugareista? Bassadobella noita useampi myynnissä 0-korolla (+kulut) alle 40 k ajettuja hintaan 20 k. Takuuta vuoden verran jäljellä.
En väitä että se nyt mikään absoluuttisesti paras vaihtoehto on, mutta on tiettyjä asioita jotka puoltavat tällaisen "juopon" volvon hankintaa:
-Ei juurikaan ruosteongelmia
-Jälleenmyyntiarvo paljonkin ajetuilla hyvä koska jotkut näitä vaan aina ostaa, joten kulut siltä osin pienet
-Turvallinen verrattuna johonkin mätään hyunda Ponyyn varsinkin jos työmatkaa ajetaan ja jos sattuu vaikka joskus olemaan tarvetta kuskata muksuja
-Kulutus on käyttäjäkohtaista. Itsellä joku 1,6 bensavapari vie yhtä paljon kuin isokoneinen matkalehmä ajettaessa työmatkaa, kun omat työmatka on moottoritietä eikä pikkukoneisissa riitä vaihteissa välitykset. Kaikki eivät asu kaupungeissa.
-Mukavuus & hiljaisuus
-Tilaa ihan eri tavalla kuin pikkukipoissa
Periaatteessa tuohon ikkunaan voisi osua joku 2004 - 2010 välin Honda Civic. Vapaastihengittäviä bensakoneita ilman mitään erikoista tekniikkaa eivätkä paljon pelkää kilometrejä. Infotainment ym. sähköpuoli on näissä melko kivikautinen mutta ihan toimiva. Toki vähän tarkemmasta mallista ja pidosta riippuen ruoste voi olla ongelma.Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?
Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.
Kaikki varmaan ymmärtää että paskoja yksilöitä on kaikissa, mutta helpommin löydät fiksukuntoisen V70 kuin vanhan Civicin.Ruosteongelmat on yhdistelmä auton ikää/ajomäärää/ylläpitoa/ajoympäristöä/tehdassuojausta. Ts. ruosteettoman/vähäruosteisen voi löytää yllättävistäkin merkeistä ja Volvo voi olla mätä kuin essonbaarin japsit.
Jälleenmyyntiarvo säilyy about kaikissa vanhemmissa autoissa niin kauan kuin leimaa on ja auto kulkee isompia oireilematta. Volvo on toki siinä suhteessa hyvä kuten saksalaiset laatuautotkin, että Volvoja harrastetaan ja niiden arvo saattaa jopa nousta pidemmällä pitoajalla, siinä missä samanikäisen Yariksen kohtalona on kulkea vääjäämättä kohti paalia ylläpitokulujen noustessa.
Turvallisuus toki on V70:ssä hyvä, onhan noissa suht kattava varustelu ikäisekseen eikä autokaan ole pienimmästä ja kevyimmästä päästä. Tosin 2000-luvun autoista puhuttaessa V70 mk2 ei poikkea enää edukseen muista isommista autoista (Mondeo, 407, C5, Passat tms.).
Kulutus varmasti riippuu ajoympäristöstä. Mutta Spritmonitoria katsellessa huomaa kyllä sen, että ne on pari yksittäistä autoa/käyttäjää, jotka menevät automaatilla alle 8 litran. Manuaaleissa vastaava raja näyttäisi olevan alle 7 litraa. Luultavasti nekin tulokset on saavutettu eksoottisella ekoajolla (boost-and-glide, rekan imussa roikkuminen jne.). Ja sitten on toki sekin kysymys, kannattaako bensalla edes ajaa, jos ajo on moottoritiepainotteista? Diesel voisi olla edukkaampi, toki ongelmana on löytää se hyvä yksilö...
Suurimpana ongelmana noissa vanhoissa näen kuitenkin sen niiden vaatiman ylläpidon. Osti sitten 200 tkm ajetun tai 300 tkm ajetun, johon on jo osa kulutusosista vaihdettu... Ihan samalla tavalla noihin joutuu remonttia tekemään, varsinkin kun aiemmat omistajat on laittaneet orkkiksen tilalle erilaatuista tarvikeosaa, ja pitää olla halpa luottokorjaaja tai pystyä ropaamaan itse about kaikki, jotta kustannukset pysyy kurissa.
Suzuki on kova sana, vaikka nykyään aliarvostettu.
Fiatin Dacia Loganin kilpailija, aika "perusauto" ilman erikoisuuksia.
Minkä takia haluat DSG? Eikös noita kannattaisi vältellä?Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?
Mikäli internetiin on uskominen niin varmasti ongelmia voi olla luvassa DSG osalta. Tosin voi olla hieman vääristynyttä tietoa, sillä DSG7 (DQ200) on Suomen autokannassa valtava määrä. Omakohtaista kokemusta ei sen koommin asiasta ole. Itse ainakin varautuisin rahallisesti mahdollisesti tulevaan vaihteistoremonttiin, jotka voi olla viasta riippuen jopa useamman tonnin. Ja öljynvaihto on kyllä tärkeässä roolissa, oli DSG laatikko mikä hyvänsä. Valmistajan puolestahan DQ200 on "ikuisuuslaite" eikä öljynvaihtoa tarvita.En erityisesti DSG:tä halua, mutta automaattivaihteisto noissa mainitsemissani vaihtoehdoissa (Passat/Superb) tarkoittaa DGS:tä. Vaivaako mekatroniikka tms. -ongelmat edelleen DGS-vaihteistoja? En ole tilannetta viime vuosina seurannut ollenkaan. Manuaalivaihteisto ei ole aivan täysin poissuljettu vaihtoehto, mikäli DSG:n liittyy suuria epävarmuuksia, mutta ei kovin mieleinen ratkaisu.
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
Tiedän, siksi mietin että onko jotain sellaista perusvarmaa kulkupeliä.
Tuolla 3000-4000e budjetilla saa mielestäni 200-300 tuhatta kulkeneen, kohti auringonlaskua lipuvan menopelin. Osa ostaa Volvon, koska kuitenkin varmakulkuinen, vaikka syöppö.
Ideani olisi nykyisen 300t kulkeneen Corollan tekohengittäminen korjaamalla ja samalla hankkimalla toinen auto rinnalle. Pitäisi vain keksiä sellainen suhteellisen yksinkertaisella tekniikalla oleva, ei mitään ylimääräistä sisältävä vaihtoehto.
Säilytys on ulkona, eli luultavasti tämä ongelma tulisi eteen. Edellinen Passat (1.8TSI+manuaali) oli omassa käytössä noin 10v/220tkm ja jatkossakaan ei haittaa jos ei autoa sen useammin tarvitse vaihtaa. Tuossa ajassa ehtii useimmat tyyppiviat tulemaan tutuiksi, siksi kiinnostaa olla tietoinen niistä jo etukäteen.Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
Täällä oli aiemmin puhetta, että myös Skodia löytyy luokkaa '20 asti joista adblue puuttuu. Tarkemmin malleista en osaa sanoa enkä tarkoista vuosiluvuista.Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
Renaulteissa ei ainakaan ole adblue-systeemejä dieseleissään kuin Blue dCi mottoreissa.Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?