Mikä auto minulle?

Mitä mieltä seuraavasta? Tällä hetkellä ajossa vuoden 2021 Corolla Hatchback jossa nyt noin 40tkm. Vaihdossa kiinnostaisi tuo uudempi Prius ja Kamuxilla sellainen Premium hintaan 38 690 joka ainakin itse vaikuttaa hyvältä, uusi auto on 51k+. Tarjoavat nykyisestä 26 290, ja pätkän tuolle ylijäävälle hintaan 4,49%, kannattaako? Ajoa tulee vuodessa noin 15tkm. Corollasta jäljellä noin 3k lainaa.
 
Mitä mieltä seuraavasta? Tällä hetkellä ajossa vuoden 2021 Corolla Hatchback jossa nyt noin 40tkm. Vaihdossa kiinnostaisi tuo uudempi Prius ja Kamuxilla sellainen Premium hintaan 38 690 joka ainakin itse vaikuttaa hyvältä, uusi auto on 51k+. Tarjoavat nykyisestä 26 290, ja pätkän tuolle ylijäävälle hintaan 4,49%, kannattaako? Ajoa tulee vuodessa noin 15tkm. Corollasta jäljellä noin 3k lainaa.
Ei mitään järkeä. Vähän kuin vaihtaisi valkoisesta paidasta mustaan isolla välirahalla.
 
Ei mitään järkeä. Vähän kuin vaihtaisi valkoisesta paidasta mustaan isolla välirahalla.
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.
 
Noilla ajomäärillä se kulutuksen pienentyminen on ihan paskan lätinää käytetyn välirahan rinnalla.

Toinen asia on että jos vain haluaa vaihtaa, niin ei siinä mitään pahaa ole. Turha silloin vain on mitään järkiperustetta etsiä tai valehdella itselleen.
 
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.
Tavaratila priuksessa on kyllä todella aneeminen, 284l. Ulkonältään todella hieno, mutta epäkäytännöllinen.

658.webp
 
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.
Ei siitä isompaa autoa saa tekemälläkään kuten edellä mainittiin. Priuksen tavaratila on aina ollut niin surkea, ettei realistinen monille hintaan nähden.
 
Ei siitä isompaa autoa saa tekemälläkään kuten edellä mainittiin. Priuksen tavaratila on aina ollut niin surkea, ettei realistinen monille hintaan nähden.
Joo, ehkä jotenkin kuvista sain mielikuvan että tavaratila olisi isompi. Hatchbackissä taitaa olla 313l. Corollan Touring Sports taitaa olla parempi vaihtoehto seuraavaksi jos odottaa vaihtoa muutaman vuoden lisää.
 
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.

Tarjous itsessään ei ole ollenkaan huono mutta tosiaan tuo Prius ei ole mikään iso auto.

Prius plussa oli oikeasti tilava ja senkin tais saada plugarina mutta niitä ei tosiaan enään ole valmistettu 2019 jälkeen muistaakseni. Jos joku Prius pitäisi ottaa niin nimenomaan tuo Prius+.
 
Isompi auto olisi tarpeen ensimmäisen lapsen johdosta.

Ehdotuksia kaipaisin, luotettavuus on tärkeää:
  • Vuosikilometrit 14-16tkm. Työmatka 50km motaria suunta, 2krt viikossa.
  • Hintaluokka 20 - 30 000€ / vm. 2020 ->
  • Farkku/SUV
  • Plug-in, Hybrid, Sähkö?
Ei ole mahdollisuutta latailla kotona, lähettyvillä on pari asemaa jotka ei vaikuta ruuhkaisilta.

Kartano-Volvo?


Lisäksi kilsoja tulee päivässä niin paljon, että plugarista ei juuri saa hyötyä, koska akku riittäisi korkeintaan puoleen työmatkasta yhteen suuntaan, eli loput 3/4 ajasta roudattaisiin vaan tyhjää painavaa akkua mukana.

Isoakkuinen sähkäri toimisi vielä ihan ok, mutta noilla vuosikilsoilla, latausmahdollisuuksilla ja ennen kaikkea budjetilla voi olla aika tekemätön paikka.

Jos pikalaturi täyttää akun ~tunnissa ja yhdellä latauksella rangea saa ~400 km, niin 16 tkm ajoilla auto seisoisi laturissa 40h vuodessa. Siis alle tunnin viikossa. Kuulostaisi realistiselta latailla nuo kauppareissujen ym. yhteydessä - toki kannattaa suosia AC-latausta mahdollisuuksien mukaan akun säälimiseksi.

Budjetin puolesta onnistuu myös hyvin, kolmeenkymppiin saa MEB:n isolla akulla.

 
Plugari ei ainakaan vaikuta tuolla yhtälöllä järkevältä, koska latausnopeus on niin hidas.
Lisäksi kilsoja tulee päivässä niin paljon, että plugarista ei juuri saa hyötyä, koska akku riittäisi korkeintaan puoleen työmatkasta yhteen suuntaan, eli loput 3/4 ajasta roudattaisiin vaan tyhjää painavaa akkua mukana.
Työpaikalla on mahdollisuus ladata akkua, muuttaako se asiaa?
Mutulla kuulostaa turhan optimoidulta?


Miten olisi corollan farkku?
Corolla ja Octavia olleet alustavasti vaihtoehtoja. Ketjua kun lukee niin Octavia jäänyt hieman taka-alalle.


Kartano-Volvo?

Jos pikalaturi täyttää akun ~tunnissa ja yhdellä latauksella rangea saa ~400 km, niin 16 tkm ajoilla auto seisoisi laturissa 40h vuodessa. Siis alle tunnin viikossa. Kuulostaisi realistiselta latailla nuo kauppareissujen ym. yhteydessä - toki kannattaa suosia AC-latausta mahdollisuuksien mukaan akun säälimiseksi.
Mainittu Volvo näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Kiitos käytännön esimerkistä sähkön suhteen, pystyvätkö siis kolmenkympin MEB:it tuohon mainitsemaasi latausnopeuteen?
Käyn tarkastamassa laturiasemia tarkemmin.
 
Onhan uusi Prius makea auto ja ennen kaikkea ajaa, joka on aika hämmentävä ominaisuus Toyotassa. Mutta onhan siinä se takakontti pieni. Etulasi on niin viisto, että sillä välttää suurimman osan ötököistäkin :).

Sinänsä ihan eri "segmentin" auto noilta osin jos vertaa uutta ja vanhaa.
 
Työpaikalla on mahdollisuus ladata akkua, muuttaako se asiaa?
Mutulla kuulostaa turhan optimoidulta?



Corolla ja Octavia olleet alustavasti vaihtoehtoja. Ketjua kun lukee niin Octavia jäänyt hieman taka-alalle.



Mainittu Volvo näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Kiitos käytännön esimerkistä sähkön suhteen, pystyvätkö siis kolmenkympin MEB:it tuohon mainitsemaasi latausnopeuteen?
Käyn tarkastamassa laturiasemia tarkemmin.
Jos pystyt töissä ladata niin voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Jos taas et niin yleisillä laitureilla roikkuminen on täyttä helvettiä, vaikka jotkut täällä toisin yrittävätkin uskotella.
 
Mainittu Volvo näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Kiitos käytännön esimerkistä sähkön suhteen, pystyvätkö siis kolmenkympin MEB:it tuohon mainitsemaasi latausnopeuteen?
Käyn tarkastamassa laturiasemia tarkemmin.

No, vastaus kuuluu, että se riippuu. Huippulataustehothan noissa isoakkuisissa (77 kWh / ~500 km WLTP) MEB:eissä on yli 100 kW. Keskilatausteho jää toki pienemmäksi, koska lataustehoa pienennetään akun täyttyessä. Mutta 20-80% lataus onnistuu puoleen tuntiin normaalioloissa (plussakeleillä) ja tunnissa saanee täyden akun.


Kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan eli talvipakkasilla lataus hidastuu, ellei akkua saada jollain tapaa lämpimäksi. Joissain autoissa akulle saa lämpöä napin painalluksella tai kun auton navigaattoriin laitetaan kohteeksi latauspiste. Varhaiset MEB:t eivät tosin koskaan saaneet näitä ominaisuuksia, mutta niidenkin akut lämpenevät ajaessa ja latausnopeuksien pitäisi olla jonkinmoiset, kun lykkää auton laturiin heti ajonjälkeen. Talvilatailun osalta viittaan kohteliaimmin alapuolisiin blogikirjoituksiin.

 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:

Me kaksi taisimme tästä pikkuautojen heikkenevästä valikoimasta keskustella joskus aiemmin? :D

Sen verran sanottakoon, että olet hullu, jos aiot aamuyöllä ja puolilta öin ajella tuollaisia kilometrejä kaiken maailman rattijuoppojen seassa moisella Fabian kirpulla. Iso ja painava sähköauto alle, niin on hieman turvallisempaa. Varsinkin jos tehoa ja automaatin haluaa, niin sen saa sähköautossa halvemmalla. Toki ymmärrän hyvin tunteiden ja järjen eron, uusi 40k€ Tesla Model 3 nollakorkorahoituksella on (ainakin melkein) järkiauto mutta tunnepuoli sanoo ei. :speechless:

Itse ehdottaisin, että jos varusteilla haluat, niin osta käytettynä (tai tilaa Saksasta tuontiauto?). Toki pikkuautoissa on vaikeampaa löytää se varusteltu yksilö, mutta kuitenkin. Esim. tuosta alta täyteenladattu, kaksi vuotta vanha 1.0 TSI DSG7 VW Polo (esittelyauto?, 1 tkm mittarissa) matriisivaloilla, irroitettavalla vetokoukulla, ACC:llä, sportti-istuimilla, kessyllä, peruutuskameralla ja niin edespäin... Hintapyyntö 26 890€. Jotain 2,99%+kulut rahoitustakin myyjäliike tarjoaa. Roikkunut kyllä pitkään Nettiautossa, että liekö tuossa mahdollisesti jokin koira haudattuna.

 
Tuo on kyllä totta että hirvittää ajella jo nytkin (I30 Hyundai) ja siinä tosin Lazer linear 18 Elite että näkee edes jotain. Hyundain valot paskimmat mitä tiedän.

Juu oli varmaan juttua aikaisemminkin. Mulla oikeasti se että joutuu miettimään kohtapuoliin mitä valitsee. Naapurilla jo Audin E-Tron (en enää morjesta sille) :btooth:
 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
Sähköisiä uusia tai `esittelyautoja` saa kyllä kolmellakympillä ja alle , osassa vielä hyvät varusteet
 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
Sähköisiä uusia tai `esittelyautoja` saa kyllä kolmellakympillä ja alle , osassa vielä hyvät varusteet
 
Kia E-Niro vaikutti ihan pätevältä sähkäriltä. Jotenkin semmonen perinteinen fiilis siinä, ei ole lähdetty revittelemään liian hienoilla jutuilla. Oikeasti en tiedä millanen se on, mutta kannattaa tutustua.
 
Tuo on kyllä totta että hirvittää ajella jo nytkin (I30 Hyundai) ja siinä tosin Lazer linear 18 Elite että näkee edes jotain. Hyundain valot paskimmat mitä tiedän.

Juu oli varmaan juttua aikaisemminkin. Mulla oikeasti se että joutuu miettimään kohtapuoliin mitä valitsee. Naapurilla jo Audin E-Tron (en enää morjesta sille) :btooth:
Voit nauraa sille, kun se e-troni hajoaa siihen pihaan.
 
Ihan samaa ihmettelin. Itse ostin tuollaisen "tappikamaisen" R-Line polon hintaan 23500 2021 syyskuussa. Nyt jos haluat samoilla kamoilla niin yli 30te pitää pulittaa.

Toinen shokki on että Civic maksaa 40 000e. Kuka ihme ostaa uuden civicin 40 tonnilla. Ymmärtäisin jos olis joku isokoneinen, mutta ei, ihan mopon moottorilla oleva perus kiviCee
 
Sitä tässä itsekin ihmettelee kun tuntuu että nyt ei 30000€ riitä mihinkään. Kai tällä halutaan sitä että ne yli 50000€ sähköautot alkavat tuntua halvoilta. :eek:

Koskahan käy se tilanne että kun laskee sähköauton verot ja vakuutukset saa Skoda Fabialla, I20 Hyundailla tai Kia Riolla ajaa 20000km ilmaiseksi. Bensan hintaakin peloteltiin korona vuotena että kohta menee yli 3€ ja parin vuoden päästä 5€. No nyt taitaa pyöriä siinä 1.7-1.9€ että "väärään suuntaan" 🤣

Lisätään vielä että eipä näitä pieniäkään enää moni tee. Hetki sitten katselin Hyundain mainosta ja ainakin I20 mallia oli karsittu, I30 kaikki isommat koneet pois ja varustetasoja karsittu. Lisäksi N mallit pois kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti auto pitäis saada pihaan satunnaisia menoja varten. Periaatteessa joku pikkuauto riittäisi, mutta käytännössä ne harvat matkat on pitkiä ja harrastusten, lastenrattaiden yms takia olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta tavaratilassa. Heitelkää jotain ehdotuksia perinteisellä noin +/- 10keur budjetilla (ei nyt ihan kiveenhakattu budjetti).
Plussaa jos on
-hiljainen kabinetti maantievauhdeissa
-tylsä
-halpa huoltaa

Miettinyt viimeistä V70 1.6 d koneella kun semmonen lähipiirissä sopivasti myynnissä. Tylsänä vaihtoehtona joku kia ceed tms mutta varmaan äänekäs koppi. Ford mondeota joku haukkunut hiljaiseksi hintaluokassaan? 5-sarjan bmw on kuuluisa hiljaisuudestaan ja mukava ajaa, mutta ei kuulosta halvalta autolta ylläpitää jos jotain hajoaa?
 
Mazda 6 vaikuttaa juuri sopivan tylsältä autolta. Ton lähemmäksi miataa en näillä tilatarpeilla pääse.
 
Jos nimenomaan tuota satut mennä ostamaan niin vaihteiston öljynvaihto jos ei ole tiedossa koska viimeksi tehty, seuraavan huollon ohjelmaan.
 
Jos vaihteisto toimii hyvin, niin kannattaako noilla kilsoilla enää lähteä vaihtelemaan? Auton arvo on sen verran pieni ja pohja hyvinkin todennäköisesti ruosteessa, että kovin paljon ylimääräistä rahaa tuollaiseen lienee höpöä syytää.
 
Jos vaihteisto toimii hyvin, niin kannattaako noilla kilsoilla enää lähteä vaihtelemaan? Auton arvo on sen verran pieni ja pohja hyvinkin todennäköisesti ruosteessa, että kovin paljon ylimääräistä rahaa tuollaiseen lienee höpöä syytää.
Ei kannata.
 
Valitettavasti auto pitäis saada pihaan satunnaisia menoja varten. Periaatteessa joku pikkuauto riittäisi, mutta käytännössä ne harvat matkat on pitkiä ja harrastusten, lastenrattaiden yms takia olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta tavaratilassa. Heitelkää jotain ehdotuksia perinteisellä noin +/- 10keur budjetilla (ei nyt ihan kiveenhakattu budjetti).
Plussaa jos on
-hiljainen kabinetti maantievauhdeissa
-tylsä
-halpa huoltaa

Miettinyt viimeistä V70 1.6 d koneella kun semmonen lähipiirissä sopivasti myynnissä. Tylsänä vaihtoehtona joku kia ceed tms mutta varmaan äänekäs koppi. Ford mondeota joku haukkunut hiljaiseksi hintaluokassaan? 5-sarjan bmw on kuuluisa hiljaisuudestaan ja mukava ajaa, mutta ei kuulosta halvalta autolta ylläpitää jos jotain hajoaa?

Eikös tuollainen lähipiirin Volvo olisi se passeli valinta? Jos siis ei ole kiertopalkinto kyseessä, vaan auton historia on hyvin tiedossa. Helpot kaupat kummallekin osapuolelle, joten hinta lienee hyvä niin ostajalle kuin myyjälle. DPF voisi dieselissä tukkeutua lyhkäisillä ajoilla, mutta jos ajat nimenomaan pitkiä matkoja, niin tuskin tulee sitä ongelmaa, vaikka kilometrejä ei vuositasolla paljoa kertyisikään. Käyttövoimavero on toki riesana.
 
Ajokokemuksia löytyykö BMW F11 535d ja MB W212 350E väliltä? Molemmat melko samaan hintahaitariin osuisi.
Molemmat olisi 350tkm ajettuja takavetoja. BMW vuosimallia 2013 ja MB 2012.
 
Bemarista yrittäisin tuupata vuoden, kaks nuorempaa mallia, että olis LCI. Hyvä ajaa, jos ei niin alustan nivelissä on väljää. Vaihteiston öljyt (ja perän) tarvis olla vaihdettuna ees joskus, ZF on hyvä, muttei ikuinen.
 
Bemarista yrittäisin tuupata vuoden, kaks nuorempaa mallia, että olis LCI. Hyvä ajaa, jos ei niin alustan nivelissä on väljää. Vaihteiston öljyt (ja perän) tarvis olla vaihdettuna ees joskus, ZF on hyvä, muttei ikuinen.
Alkuperäinen budjetti oli lähempänä viittä tonnia😂 hyvä vinkki
 
Harkitsisin kannattaako ylipäätään... Hyvä auto jos hyvin pidetty, mutta tuo hankintabudjetti on äkkiä pureskeltu toistamiseen jos ei ollutkaan yksilö ja niitä korjauskohteita alkaa löytymään. :hmm:
 
Valitettavasti auto pitäis saada pihaan satunnaisia menoja varten. Periaatteessa joku pikkuauto riittäisi, mutta käytännössä ne harvat matkat on pitkiä ja harrastusten, lastenrattaiden yms takia olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta tavaratilassa. Heitelkää jotain ehdotuksia perinteisellä noin +/- 10keur budjetilla (ei nyt ihan kiveenhakattu budjetti).
Plussaa jos on
-hiljainen kabinetti maantievauhdeissa
-tylsä
-halpa huoltaa

Miettinyt viimeistä V70 1.6 d koneella kun semmonen lähipiirissä sopivasti myynnissä. Tylsänä vaihtoehtona joku kia ceed tms mutta varmaan äänekäs koppi. Ford mondeota joku haukkunut hiljaiseksi hintaluokassaan? 5-sarjan bmw on kuuluisa hiljaisuudestaan ja mukava ajaa, mutta ei kuulosta halvalta autolta ylläpitää jos jotain hajoaa?
Kaikki on ihan suhteellista, mikä on riittävän iso: minä, vaimo, 6-v muksu ja vauva telakoineen ja rattaineen meni kesälomareissulle Hatchback
Citroen Xraralla(golf-kokoluokka) ilman hammasten kiristelyä. Nyt parin päivän metsäreissu koiran ja pojan kanssa Isolla farkku C5:lla auto ihan täynnä. Kyse on valinnoista ja siitä miten hyvin haluaa auton pakata. Jos on tilaa, niin helposti ottaa ylimääräistä mukaan. Tuplarattaat sitten asettaa oikeasti rajoitteita siihen auton käyttöön. Eli jos on tarkoitus useampi lapsi pyöräyttää pienellä ikäerolla, niin suosiolla iso auto.

Toinen sitten itse tuohon 1,6d koneesta, jos nyt tarkoitetaan samaa moottoria, mikä on PSA:lla tehty(1.6D ja 2.0D ovat Psa: n koneita), eli lukemiinsa erittäin pirteä ja kierrosherkkä kone kun pelaa, ts. turbossa m(j)uuttuvat siivet. Kone erittäin pätevä, mutta kestävyydessä toivomisen varaa(vauriot yleensä lähtevät muualta, kuin itse koneen puolelta). Volvolta D2-kone ollut kestävämmän moottorin maineessa.
 
Harkitsisin kannattaako ylipäätään... Hyvä auto jos hyvin pidetty, mutta tuo hankintabudjetti on äkkiä pureskeltu toistamiseen jos ei ollutkaan yksilö ja niitä korjauskohteita alkaa löytymään. :hmm:
Auto on aina paska investointi, jos se ei ole +10-vuotta vanha Land cruiser, Hiace tai Hilux.
 
No jos budjetti on 5 tonnia ja listalla oli saksalaista premiumia niin onhan tuossa enemmän uhkaa kuin mahdollisuutta.

Vaikka pystyisi korjaamaan itse niin kaikki tuppaa maksamaan aina vähän enemmän kuin perus golffiin tai passattiin.
 
No jos budjetti on 5 tonnia ja listalla oli saksalaista premiumia niin onhan tuossa enemmän uhkaa kuin mahdollisuutta.

Vaikka pystyisi korjaamaan itse niin kaikki tuppaa maksamaan aina vähän enemmän kuin perus golffiin tai passattiin.
On tuollainen halppispremiumi karvalakki BMW e91 318i 2005 ollut niin olisikohan arvonlaskun kanssa pari tonnia tai kolme vuodessa ollut jonka vaihdoin 2018 tehdastilattuun autoon joten kulut jollakin lailla tiedossa.

Ajatuksena on nyt maksimoida ajonautinto kun ostin tonnin pommin ja taitaa osina mennä pois vaikka pari kilometriä on tullut vain ajoa, sekin meni vihkoon.
 
Eikös tuollainen lähipiirin Volvo olisi se passeli valinta? Jos siis ei ole kiertopalkinto kyseessä, vaan auton historia on hyvin tiedossa. Helpot kaupat kummallekin osapuolelle, joten hinta lienee hyvä niin ostajalle kuin myyjälle. DPF voisi dieselissä tukkeutua lyhkäisillä ajoilla, mutta jos ajat nimenomaan pitkiä matkoja, niin tuskin tulee sitä ongelmaa, vaikka kilometrejä ei vuositasolla paljoa kertyisikään. Käyttövoimavero on toki riesana.
No tähän sitten päädyinkin helppouden takia. Onpahan historia tiedossa muutaman vuoden ajalta, ei ole kiertopalkinto. Pienellä koneella ei käyttövoimaverokaan päätä huimaa.
 
Ajokokemuksia löytyykö BMW F11 535d ja MB W212 350E väliltä? Molemmat melko samaan hintahaitariin osuisi.
Molemmat olisi 350tkm ajettuja takavetoja. BMW vuosimallia 2013 ja MB 2012.

350e on plugari ja aika tuore eikä mene kyllä tuohon budjettiin eikä ikäkään voi olla 2012. Tarkoittanet E 350 CDI:tä.
Itselleni kustannuspoliittisesti ratkaisu olisi selvä: Mercedes -> Siitä pääsee eroon isoillakin kilometreillä ja on perusvarmaa tekniikkaa. Jos ei taas ole penninvenytys mielessä niin ehdottomasti BMW. 1000x parempi mielestäni ajaa, uudemman näköinen ja oloinen. Riesana sitten tekniikka tuplaturboineen ja laakerivammoineen. Nelivedossa kannattaa vetää kunnolla kuivalla 0-150 vedot ja tunnustella nykiikö --> Jos nykii, on jakolaatikko yleensä "morjes".
 
350e on plugari ja aika tuore eikä mene kyllä tuohon budjettiin eikä ikäkään voi olla 2012. Tarkoittanet E 350 CDI:tä.
Itselleni kustannuspoliittisesti ratkaisu olisi selvä: Mercedes -> Siitä pääsee eroon isoillakin kilometreillä ja on perusvarmaa tekniikkaa. Jos ei taas ole penninvenytys mielessä niin ehdottomasti BMW. 1000x parempi mielestäni ajaa, uudemman näköinen ja oloinen. Riesana sitten tekniikka tuplaturboineen ja laakerivammoineen. Nelivedossa kannattaa vetää kunnolla kuivalla 0-150 vedot ja tunnustella nykiikö --> Jos nykii, on jakolaatikko yleensä "morjes".
Kiitos. E 350 CDI:tä tarkoitin.
Mennään varmaankin BMW etukädessä ja loppuviimein yksilö/tarjous perusteella. Molemmat seurantaan.
 
Auton hankita olisi nyt edessä muuttuneen elämäntilanteen vuoksi, eli lapsen tulon myötä. Sattuneista syistä nykyinen Hyundai i20 Active -20 1.0L myllyllä tuppaa jäämään liian pieneksi koiran & vaimon kanssa.

Minkähänlainen olisi järkevä hankita seuraavilla spekseillä..

- Auton käyttö n. 15tkm - 20tkm /v.
(70% käytöstä kaupungin sisällä, 30% pidempää matkaa, n. 150km - 400km pätkiä)
- Turvallinen
- Pitkäikäinen
- Halpa huoltaa
- Isompi, kuin nykyinen Hyundai i20.

Budjetti ei ole ihan kiveenhakattu, mutta n. 20k€ - 25k€ hujakoille jos pääsisi. Aikaisemman autohistorian myötä suosin helppoja & vaivattomia kilometrejä - aikoinaan tullut käytettyä autoja pajalla enemmän, kuin tarpeeksi. Vanhoista autoista mennyt mm. automaattilaatikko, kansiremppaa jne. Hyundain kanssa ei ole mitään ongelmia ollut, joten vähän harmillisin mielin tästä luopumassa. Eli autovalmistajan takuiden alla olevat autot sinällään houkuttelee - mikäli näistä myös omakohtaisia kokemuksia kuulisin myös mielellään lisää, hyvässä tai pahassa.

Muutamaa autoa on tullut katseltua..

Toyota Corolla vm. 2022-2023 - Hintahaitarin yläpäässä, houkuttelisi suuresti, koska ilmeisesti suht. hyvin arvoakin pitäisi, mikäli tarve vaihdella. Näille Toyotoille muutenkin nykyään ilmeisesti 10v / 185tkm takuut, mikäli näitä muistaa huollossa käyttää. N. 50tkm ajettuja katsellut.

(esimerkkinä nettiautosta bongattu, jonka tyylisiä "satoja" tarjolla https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/14585988 )


Kia Xceed / Ceed vm. 2022 - Xceed plugaria vm. 2022 tuli käytettyä koeajolla, ihan OK peli. Takakontti ikävä kyllä aivan liian pieni, joten tämä ei saanut hallitukselta ääntä. (n. 300l) Takuulliset, alle 100tkm ajetut Ceedit myös kiinnostelisi mutta ei ole tullut vielä koeajettua. Näiden Kiojen valmistajan 7v takuu / 150tkm myös houkuttelee, sekä halvempi hinta. Arvonalenema näillä kuitenkin tuntuu olevan aika suurta, ja voisin olettaa, että 7v / 150tkm ajon jälkeen ei liiallista korvausta autosta enää tarvitse odottaa.

Onko näiden lisäksi spekseillä jotakin muuta varteenotettavaa? Sinällään Plug-init kiinnostaisi, mutta takaraivossa jyskyttää näiden kestävyys yms. Pessimisti ei pety. Pahoittelut jo etukäteen pienimuotoisesta tekstiseinästä. :D
 
Vanhoista autoista mennyt mm. automaattilaatikko, kansiremppaa jne.

Pitääkö seuraavankin auton olla automaatti (kuljettajan kannalta)?

Muutamaa autoa on tullut katseltua..

Toyota Corolla vm. 2022-2023 - Hintahaitarin yläpäässä, houkuttelisi suuresti, koska ilmeisesti suht. hyvin arvoakin pitäisi, mikäli tarve vaihdella. Näille Toyotoille muutenkin nykyään ilmeisesti 10v / 185tkm takuut, mikäli näitä muistaa huollossa käyttää. N. 50tkm ajettuja katsellut.

(esimerkkinä nettiautosta bongattu, jonka tyylisiä "satoja" tarjolla https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/14585988 )

Muotoilu syö tiloja farmarissakin, lastenvaunut mahtuu hädin tuskin takakonttiin. Muutoin Toyota lienee aika varma valinta.


Onko näiden lisäksi spekseillä jotakin muuta varteenotettavaa? Sinällään Plug-init kiinnostaisi, mutta takaraivossa jyskyttää näiden kestävyys yms. Pessimisti ei pety. Pahoittelut jo etukäteen pienimuotoisesta tekstiseinästä. :D

Osta samantien sähköauto? Enyaq/ID4 tms. perheellistyneiden tilaihme. Budjettiin mahtuminen on siinä rajoilla, mutta jos kerran lataus järjestyy kun plug-in kiinnostaa, niin...
 
Mitä mieltä seuraavasta? Tällä hetkellä ajossa vuoden 2021 Corolla Hatchback jossa nyt noin 40tkm. Vaihdossa kiinnostaisi tuo uudempi Prius ja Kamuxilla sellainen Premium hintaan 38 690 joka ainakin itse vaikuttaa hyvältä, uusi auto on 51k+. Tarjoavat nykyisestä 26 290, ja pätkän tuolle ylijäävälle hintaan 4,49%, kannattaako? Ajoa tulee vuodessa noin 15tkm. Corollasta jäljellä noin 3k lainaa.
Yleisesti ostaen autoa vaihtamalla ei oikeastaan koskaan säästä, jos ei vaihda halvempaan autoon.
 
Pitääkö seuraavankin auton olla automaatti (kuljettajan kannalta)?



Muotoilu syö tiloja farmarissakin, lastenvaunut mahtuu hädin tuskin takakonttiin. Muutoin Toyota lienee aika varma valinta.




Osta samantien sähköauto? Enyaq/ID4 tms. perheellistyneiden tilaihme. Budjettiin mahtuminen on siinä rajoilla, mutta jos kerran lataus järjestyy kun plug-in kiinnostaa, niin...
Automaatti on ikävä kyllä välttämättömyys, ei varsinaisesta minulle. :tongue:

Ei tuo Corollankaan kontti ole mikään tilaihme, mutta menee vielä tällä hetkellä.

Täyssähköä tulee vielä vähän karsastettua - esimerkiksi vanhemmilla lataus ei mahdollista näppärästi (vielä) ja ajatus kokonaan sähköllä ajamisella tuntuu vieläkin kaukaiselta. Pitää vielä perehtyä myös näihin vaihtoehtoihin, kiitos feedbackista.
 
Meidän 2.0l -21 Corollaan mahtuu Emmaljungan NXT60 -rattaat ja muuta tarviketta vararengaskoteloon, kun takakontin pohja on ylemmässä slotissa.
Samalla kontin pinta on tässä asennossa tasainen ja vetää vielä julmetusti matkatavaraa.

Kontin muotoilu on kyllä sellainen, että ihan taakse ei voi mitään kovin korkeaa tavaraa laittaa. Vaatii vähän Tetris -skilssejä, että saa litrat tehokkaasti hyödynnettyä. :rofl2:

Ei Corolla mikään tilaihme ole, mutta kyllä sillä 4 hengen perhe hyvin pärjää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 173
Viestejä
4 531 086
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom