Mikä auto minulle?

Mitä mieltä seuraavasta? Tällä hetkellä ajossa vuoden 2021 Corolla Hatchback jossa nyt noin 40tkm. Vaihdossa kiinnostaisi tuo uudempi Prius ja Kamuxilla sellainen Premium hintaan 38 690 joka ainakin itse vaikuttaa hyvältä, uusi auto on 51k+. Tarjoavat nykyisestä 26 290, ja pätkän tuolle ylijäävälle hintaan 4,49%, kannattaako? Ajoa tulee vuodessa noin 15tkm. Corollasta jäljellä noin 3k lainaa.
 
Mitä mieltä seuraavasta? Tällä hetkellä ajossa vuoden 2021 Corolla Hatchback jossa nyt noin 40tkm. Vaihdossa kiinnostaisi tuo uudempi Prius ja Kamuxilla sellainen Premium hintaan 38 690 joka ainakin itse vaikuttaa hyvältä, uusi auto on 51k+. Tarjoavat nykyisestä 26 290, ja pätkän tuolle ylijäävälle hintaan 4,49%, kannattaako? Ajoa tulee vuodessa noin 15tkm. Corollasta jäljellä noin 3k lainaa.
Ei mitään järkeä. Vähän kuin vaihtaisi valkoisesta paidasta mustaan isolla välirahalla.
 
Ei mitään järkeä. Vähän kuin vaihtaisi valkoisesta paidasta mustaan isolla välirahalla.
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.
 
Noilla ajomäärillä se kulutuksen pienentyminen on ihan paskan lätinää käytetyn välirahan rinnalla.

Toinen asia on että jos vain haluaa vaihtaa, niin ei siinä mitään pahaa ole. Turha silloin vain on mitään järkiperustetta etsiä tai valehdella itselleen.
 
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.
Tavaratila priuksessa on kyllä todella aneeminen, 284l. Ulkonältään todella hieno, mutta epäkäytännöllinen.

658.webp
 
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.
Ei siitä isompaa autoa saa tekemälläkään kuten edellä mainittiin. Priuksen tavaratila on aina ollut niin surkea, ettei realistinen monille hintaan nähden.
 
Ei siitä isompaa autoa saa tekemälläkään kuten edellä mainittiin. Priuksen tavaratila on aina ollut niin surkea, ettei realistinen monille hintaan nähden.
Joo, ehkä jotenkin kuvista sain mielikuvan että tavaratila olisi isompi. Hatchbackissä taitaa olla 313l. Corollan Touring Sports taitaa olla parempi vaihtoehto seuraavaksi jos odottaa vaihtoa muutaman vuoden lisää.
 
Tässä ajatuksena ehkä toive hieman isommasta/paremmin varustellusta autosta, ja Prius on myös plugin, joten arkiajot menisivät sähköllä. Ajattelen myös että 26 290 on hyvä tarjous Corollasta, sillä olen siitä itse maksanut 28 790 noin 1,5v sitten ja sillon autossa oli 17 tkm.

Tarjous itsessään ei ole ollenkaan huono mutta tosiaan tuo Prius ei ole mikään iso auto.

Prius plussa oli oikeasti tilava ja senkin tais saada plugarina mutta niitä ei tosiaan enään ole valmistettu 2019 jälkeen muistaakseni. Jos joku Prius pitäisi ottaa niin nimenomaan tuo Prius+.
 
Isompi auto olisi tarpeen ensimmäisen lapsen johdosta.

Ehdotuksia kaipaisin, luotettavuus on tärkeää:
  • Vuosikilometrit 14-16tkm. Työmatka 50km motaria suunta, 2krt viikossa.
  • Hintaluokka 20 - 30 000€ / vm. 2020 ->
  • Farkku/SUV
  • Plug-in, Hybrid, Sähkö?
Ei ole mahdollisuutta latailla kotona, lähettyvillä on pari asemaa jotka ei vaikuta ruuhkaisilta.

Kartano-Volvo?


Lisäksi kilsoja tulee päivässä niin paljon, että plugarista ei juuri saa hyötyä, koska akku riittäisi korkeintaan puoleen työmatkasta yhteen suuntaan, eli loput 3/4 ajasta roudattaisiin vaan tyhjää painavaa akkua mukana.

Isoakkuinen sähkäri toimisi vielä ihan ok, mutta noilla vuosikilsoilla, latausmahdollisuuksilla ja ennen kaikkea budjetilla voi olla aika tekemätön paikka.

Jos pikalaturi täyttää akun ~tunnissa ja yhdellä latauksella rangea saa ~400 km, niin 16 tkm ajoilla auto seisoisi laturissa 40h vuodessa. Siis alle tunnin viikossa. Kuulostaisi realistiselta latailla nuo kauppareissujen ym. yhteydessä - toki kannattaa suosia AC-latausta mahdollisuuksien mukaan akun säälimiseksi.

Budjetin puolesta onnistuu myös hyvin, kolmeenkymppiin saa MEB:n isolla akulla.

 
Plugari ei ainakaan vaikuta tuolla yhtälöllä järkevältä, koska latausnopeus on niin hidas.
Lisäksi kilsoja tulee päivässä niin paljon, että plugarista ei juuri saa hyötyä, koska akku riittäisi korkeintaan puoleen työmatkasta yhteen suuntaan, eli loput 3/4 ajasta roudattaisiin vaan tyhjää painavaa akkua mukana.
Työpaikalla on mahdollisuus ladata akkua, muuttaako se asiaa?
Mutulla kuulostaa turhan optimoidulta?


Miten olisi corollan farkku?
Corolla ja Octavia olleet alustavasti vaihtoehtoja. Ketjua kun lukee niin Octavia jäänyt hieman taka-alalle.


Kartano-Volvo?

Jos pikalaturi täyttää akun ~tunnissa ja yhdellä latauksella rangea saa ~400 km, niin 16 tkm ajoilla auto seisoisi laturissa 40h vuodessa. Siis alle tunnin viikossa. Kuulostaisi realistiselta latailla nuo kauppareissujen ym. yhteydessä - toki kannattaa suosia AC-latausta mahdollisuuksien mukaan akun säälimiseksi.
Mainittu Volvo näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Kiitos käytännön esimerkistä sähkön suhteen, pystyvätkö siis kolmenkympin MEB:it tuohon mainitsemaasi latausnopeuteen?
Käyn tarkastamassa laturiasemia tarkemmin.
 
Onhan uusi Prius makea auto ja ennen kaikkea ajaa, joka on aika hämmentävä ominaisuus Toyotassa. Mutta onhan siinä se takakontti pieni. Etulasi on niin viisto, että sillä välttää suurimman osan ötököistäkin :).

Sinänsä ihan eri "segmentin" auto noilta osin jos vertaa uutta ja vanhaa.
 
Työpaikalla on mahdollisuus ladata akkua, muuttaako se asiaa?
Mutulla kuulostaa turhan optimoidulta?



Corolla ja Octavia olleet alustavasti vaihtoehtoja. Ketjua kun lukee niin Octavia jäänyt hieman taka-alalle.



Mainittu Volvo näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Kiitos käytännön esimerkistä sähkön suhteen, pystyvätkö siis kolmenkympin MEB:it tuohon mainitsemaasi latausnopeuteen?
Käyn tarkastamassa laturiasemia tarkemmin.
Jos pystyt töissä ladata niin voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Jos taas et niin yleisillä laitureilla roikkuminen on täyttä helvettiä, vaikka jotkut täällä toisin yrittävätkin uskotella.
 
Mainittu Volvo näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Kiitos käytännön esimerkistä sähkön suhteen, pystyvätkö siis kolmenkympin MEB:it tuohon mainitsemaasi latausnopeuteen?
Käyn tarkastamassa laturiasemia tarkemmin.

No, vastaus kuuluu, että se riippuu. Huippulataustehothan noissa isoakkuisissa (77 kWh / ~500 km WLTP) MEB:eissä on yli 100 kW. Keskilatausteho jää toki pienemmäksi, koska lataustehoa pienennetään akun täyttyessä. Mutta 20-80% lataus onnistuu puoleen tuntiin normaalioloissa (plussakeleillä) ja tunnissa saanee täyden akun.


Kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan eli talvipakkasilla lataus hidastuu, ellei akkua saada jollain tapaa lämpimäksi. Joissain autoissa akulle saa lämpöä napin painalluksella tai kun auton navigaattoriin laitetaan kohteeksi latauspiste. Varhaiset MEB:t eivät tosin koskaan saaneet näitä ominaisuuksia, mutta niidenkin akut lämpenevät ajaessa ja latausnopeuksien pitäisi olla jonkinmoiset, kun lykkää auton laturiin heti ajonjälkeen. Talvilatailun osalta viittaan kohteliaimmin alapuolisiin blogikirjoituksiin.

 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:

Me kaksi taisimme tästä pikkuautojen heikkenevästä valikoimasta keskustella joskus aiemmin? :D

Sen verran sanottakoon, että olet hullu, jos aiot aamuyöllä ja puolilta öin ajella tuollaisia kilometrejä kaiken maailman rattijuoppojen seassa moisella Fabian kirpulla. Iso ja painava sähköauto alle, niin on hieman turvallisempaa. Varsinkin jos tehoa ja automaatin haluaa, niin sen saa sähköautossa halvemmalla. Toki ymmärrän hyvin tunteiden ja järjen eron, uusi 40k€ Tesla Model 3 nollakorkorahoituksella on (ainakin melkein) järkiauto mutta tunnepuoli sanoo ei. :speechless:

Itse ehdottaisin, että jos varusteilla haluat, niin osta käytettynä (tai tilaa Saksasta tuontiauto?). Toki pikkuautoissa on vaikeampaa löytää se varusteltu yksilö, mutta kuitenkin. Esim. tuosta alta täyteenladattu, kaksi vuotta vanha 1.0 TSI DSG7 VW Polo (esittelyauto?, 1 tkm mittarissa) matriisivaloilla, irroitettavalla vetokoukulla, ACC:llä, sportti-istuimilla, kessyllä, peruutuskameralla ja niin edespäin... Hintapyyntö 26 890€. Jotain 2,99%+kulut rahoitustakin myyjäliike tarjoaa. Roikkunut kyllä pitkään Nettiautossa, että liekö tuossa mahdollisesti jokin koira haudattuna.

 
Tuo on kyllä totta että hirvittää ajella jo nytkin (I30 Hyundai) ja siinä tosin Lazer linear 18 Elite että näkee edes jotain. Hyundain valot paskimmat mitä tiedän.

Juu oli varmaan juttua aikaisemminkin. Mulla oikeasti se että joutuu miettimään kohtapuoliin mitä valitsee. Naapurilla jo Audin E-Tron (en enää morjesta sille) :btooth:
 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
Sähköisiä uusia tai `esittelyautoja` saa kyllä kolmellakympillä ja alle , osassa vielä hyvät varusteet
 
Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
Sähköisiä uusia tai `esittelyautoja` saa kyllä kolmellakympillä ja alle , osassa vielä hyvät varusteet
 
Kia E-Niro vaikutti ihan pätevältä sähkäriltä. Jotenkin semmonen perinteinen fiilis siinä, ei ole lähdetty revittelemään liian hienoilla jutuilla. Oikeasti en tiedä millanen se on, mutta kannattaa tutustua.
 
Tuo on kyllä totta että hirvittää ajella jo nytkin (I30 Hyundai) ja siinä tosin Lazer linear 18 Elite että näkee edes jotain. Hyundain valot paskimmat mitä tiedän.

Juu oli varmaan juttua aikaisemminkin. Mulla oikeasti se että joutuu miettimään kohtapuoliin mitä valitsee. Naapurilla jo Audin E-Tron (en enää morjesta sille) :btooth:
Voit nauraa sille, kun se e-troni hajoaa siihen pihaan.
 
Ihan samaa ihmettelin. Itse ostin tuollaisen "tappikamaisen" R-Line polon hintaan 23500 2021 syyskuussa. Nyt jos haluat samoilla kamoilla niin yli 30te pitää pulittaa.

Toinen shokki on että Civic maksaa 40 000e. Kuka ihme ostaa uuden civicin 40 tonnilla. Ymmärtäisin jos olis joku isokoneinen, mutta ei, ihan mopon moottorilla oleva perus kiviCee
 
Sitä tässä itsekin ihmettelee kun tuntuu että nyt ei 30000€ riitä mihinkään. Kai tällä halutaan sitä että ne yli 50000€ sähköautot alkavat tuntua halvoilta. :eek:

Koskahan käy se tilanne että kun laskee sähköauton verot ja vakuutukset saa Skoda Fabialla, I20 Hyundailla tai Kia Riolla ajaa 20000km ilmaiseksi. Bensan hintaakin peloteltiin korona vuotena että kohta menee yli 3€ ja parin vuoden päästä 5€. No nyt taitaa pyöriä siinä 1.7-1.9€ että "väärään suuntaan" 🤣

Lisätään vielä että eipä näitä pieniäkään enää moni tee. Hetki sitten katselin Hyundain mainosta ja ainakin I20 mallia oli karsittu, I30 kaikki isommat koneet pois ja varustetasoja karsittu. Lisäksi N mallit pois kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 193
Viestejä
4 472 162
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom