Mikä auto minulle?

Se Prius+ (taas)

Prius+, se järkevämpi Corolla? :geek:

Automaatti on ikävä kyllä välttämättömyys, ei varsinaisesta minulle. :tongue:

Ei tuo Corollankaan kontti ole mikään tilaihme, mutta menee vielä tällä hetkellä.

Täyssähköä tulee vielä vähän karsastettua - esimerkiksi vanhemmilla lataus ei mahdollista näppärästi (vielä) ja ajatus kokonaan sähköllä ajamisella tuntuu vieläkin kaukaiselta. Pitää vielä perehtyä myös näihin vaihtoehtoihin, kiitos feedbackista.

Jos haluaa automaatin eikä halua maksaa korjaamoille mahdottomia, niin se rajoittaa autovalintaa. Sähköautossa saisi automaatin ikään kuin kaupanpäälle. Mutta jos polttomoottori on hakusessa, niin Kia Ceed kannattaa unohtaa (ainakin takuuajan jälkeen - enkä tiedä sen takuunkaan toimivuudesta), koska siinä automaatti on ihan samanlainen teknisesti monimutkainen ja riskialtis kaksoiskytkinlaatikko kuin VAG:n DSG. Toyotan (e)CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti varsin luotettavia ja kestäviä, ja jos merkkihuoltamalla ylläpitää tuota Relax-takuuta, niin lompakko lienee hyvin turvassa. Villinä korttina olisi etsiä auto momentinmuunninautomaattivaihteistolla (esim. Opel, Citroen, Ford, BMW ja MB ovat niitä viimeisen kymmenen vuoden sisään käyttäneet), mutta niissä on huonona puolena heikompi polttoainetaloudellisuus eikä nuo merkit ehkä kaikkein huolettomimpia ole muutenkaan.
 
Meilllä farmaricorollan (-22) konttiin mahtuu 77cm * 55cm * 60cm (leveys*syvyys*korkeus) koiran häkki. Tosin laskin tavaratilan pohjan alas ja otin tavaratilan vaakaverhon irti. Koiraverkko jäi vielä paikalleen.
 
Halvempaan vaihtaessakin kyllä se autoliike ottaa niin paljon välistä, että ei sitä kyllä voi säästämiseksi kutsua. Jos itse saat myytyä järkihintaan edellisen auton ja toisesta tingattua alennuksen, niin ehkä siinä tapauksessa.
 
Prius+, se järkevämpi Corolla? :geek:



Jos haluaa automaatin eikä halua maksaa korjaamoille mahdottomia, niin se rajoittaa autovalintaa. Sähköautossa saisi automaatin ikään kuin kaupanpäälle. Mutta jos polttomoottori on hakusessa, niin Kia Ceed kannattaa unohtaa (ainakin takuuajan jälkeen - enkä tiedä sen takuunkaan toimivuudesta), koska siinä automaatti on ihan samanlainen teknisesti monimutkainen ja riskialtis kaksoiskytkinlaatikko kuin VAG:n DSG. Toyotan (e)CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti varsin luotettavia ja kestäviä, ja jos merkkihuoltamalla ylläpitää tuota Relax-takuuta, niin lompakko lienee hyvin turvassa. Villinä korttina olisi etsiä auto momentinmuunninautomaattivaihteistolla (esim. Opel, Citroen, Ford, BMW ja MB ovat niitä viimeisen kymmenen vuoden sisään käyttäneet), mutta niissä on huonona puolena heikompi polttoainetaloudellisuus eikä nuo merkit ehkä kaikkein huolettomimpia ole muutenkaan.

Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.
 
Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.

On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Kuitenkin kysyjän toiveissa oli "pitkäikäinen" ja "halpa huoltaa", mikä ei oikein sovi yhteen DSG:stä kuullun kanssa. Tai näin minä ymmärrän, että pitkäikäistä 20-25 tonnin käytettyä autoa etsivä aikoo pitää sitä pitkään, ei vaihtaa taas parin vuoden kuluttua. Jos sitten aikoo pitää autoa esim. keskimääräisen suomalaisen auton 13. ikävuoteen ja lähemmäs 200 tkm matkamittarilukemaan, niin siinä vaiheessa DSG alkaa mielestäni olla relevantti huolenaihe. Voi kestää sinne asti, mutta huonolla tuurilla pakasta tulee musta pekka. Saati jos aikoo ajaa auton 20+ vuoden paalausikään ja lähemmäs 300 tkm matkamittarilukemaa. Ja sitten kun auto on keski-iässä tai sen yli niin kymppitonnin ruoskaan on ikävä teettää 5 tonnin laatikkoremontti. Huonolla tuurilla pääsee maksamaan kahdesti, kun ensin laittaa laatikon kuntoon ("onhan tämä vielä hyvä jne.") ja pian sen perään pamahtaa liian kireäksi suunniteltu moottori tai lataussyklinsä täyteen saanut plugarin akku.

DSG on varmasti hieno, kun se toimii, mutta kyllä se on myös riskitekijä käytetyssä perusautossa. 100 tonnin Audissa ymmärtää, että kalliisiinkin ylläpitotoimenpiteisiin kannattaa varautua. Mutta kukaan ei osta parinkympin käytettyä Ocua päästäkseen tekemään remontteja, joiden kustannus lähestyy auton arvoa.
 
- Auton käyttö n. 15tkm - 20tkm /v.
(70% käytöstä kaupungin sisällä, 30% pidempää matkaa, n. 150km - 400km pätkiä)
- Turvallinen
- Pitkäikäinen
- Halpa huoltaa
- Isompi, kuin nykyinen Hyundai i20.

No ei siitä oikein mihinkään pääse, että Toyotan hybridi kyllä täyttää liki jokaisen kohdan tästä. (pl. yksi, siitä alla) Erityisesti tuo ajoprofiili suosii tojon hybridiä kun se on suhteessa vahvempi kaupunkiajossa kuin maantiellä.

Jos ostaa sellaisen jossa relax takuu on voimassa niin suurta riskiä ei liene ja nämä pitää hintansa käsittämättömän hyvin. Mutta sen relax takuun säilymiseksi huollot pitää tehdä marmorilla ja huoltovälihän on 15tkm. Eli noilla ajoilla kerran vuodessa tai puolessatoista.
Sinänsä ei ole haitaksi autoa kuin autoa kerta vuoteen huoltaa ja vaihtaa öljyt, mutta jos oikeasti ajaisi enemmän (+30tkm/v) niin jatkuva auton kiikuttaminen marmorille ja se vaiva siitä saattaisi hiertää.

Käy ihmeessä koeajamassa tuollaista Corolla hybridiä. Itse joskus rullasin tuollaisella lenkin ja päädyin toiseen merkkiin koska nuo on vain niin kalliita suhteessa kilpailijoihin ja tuo 1.8 moottori on aneemisuudessaan itselle vähän liian laiska. 2.0 hybridi on jo sitten ihan riittävä, mutta niissä valikoimaa on vielä vähemmän ja hinta sitä kautta pari tonnia kalliimpi mitä 1.8.
 
No ei siitä oikein mihinkään pääse, että Toyotan hybridi kyllä täyttää liki jokaisen kohdan tästä. (pl. yksi, siitä alla) Erityisesti tuo ajoprofiili suosii tojon hybridiä kun se on suhteessa vahvempi kaupunkiajossa kuin maantiellä.

Jos ostaa sellaisen jossa relax takuu on voimassa niin suurta riskiä ei liene ja nämä pitää hintansa käsittämättömän hyvin. Mutta sen relax takuun säilymiseksi huollot pitää tehdä marmorilla ja huoltovälihän on 15tkm. Eli noilla ajoilla kerran vuodessa tai puolessatoista.
Sinänsä ei ole haitaksi autoa kuin autoa kerta vuoteen huoltaa ja vaihtaa öljyt, mutta jos oikeasti ajaisi enemmän (+30tkm/v) niin jatkuva auton kiikuttaminen marmorille ja se vaiva siitä saattaisi hiertää.

Käy ihmeessä koeajamassa tuollaista Corolla hybridiä. Itse joskus rullasin tuollaisella lenkin ja päädyin toiseen merkkiin koska nuo on vain niin kalliita suhteessa kilpailijoihin ja tuo 1.8 moottori on aneemisuudessaan itselle vähän liian laiska. 2.0 hybridi on jo sitten ihan riittävä, mutta niissä valikoimaa on vielä vähemmän ja hinta sitä kautta pari tonnia kalliimpi mitä 1.8.
Huoltoväli on 15tkm/1v eli vähintään kerran vuodessa huollettava vaikka ajaisit alle 15tkm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 610
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom