Mikä auto minulle?

Muilla kokemuksia Octavia IV 1.4TSI Phev -autoista? PlugariPassat haaveet vähän jäätyivät, kun huomasin että noissa Ocuissa hinnat pyörii melkein samoissa lukemissa ja mitä foorumeilta lukenut, niin noissa Ocuissa ei pitäisi mitään isompia vikoja olla (ainakaan vielä ilmennyt)
 
Infotaimentin kanssa vissiin ollut bugisuuksia ensimmäisissä versioissa, mutta nuo ilmeisemmin korjattu uusilla päivityksillä?
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?

Paljonko tuollainen ruotsalainen kaasukammio kuluttaa, kuusi kiloa satasella? Onko jo isoja huoltomurheita (toivottavasti ei, kun rahoitustakin jäljellä)?

Puhtaasti järjellä ajatellen ei varmaan kannata vaihtaa oikein mihinkään. Jos energiakustannus on ~10 snt/km, niin halvemmaksi ei dieselillä tai bensiinillä pääse. Sähköllä voisi säästää, mutta jos ei viitsi Leafillä tai Miillä huristella, niin arvonalenema taas on paljon Volvoa isompi.

Kannattanee ajaa Volvo niin loppuun että kustannuksissa per kilometri on näkyvissä nousua. Sitten vaihtoon eikä lähde upottamaan tonnikaupalla korjauksiin/renkaisiin/jakohihnoihin.
 
Volvo kuluttaa snadisti yli viisi kiloa satasella. Sadan tonnin keskikulutus on 5.07 kg/100km ja 0.9l/100km. Ei siis paha missään nimessä.
Isompia huoltomurheita ei sinänsä ole, katalysaattori on auton mielestä rikki mutta päästömittarin mielestä ei ja Aisinin 6v-laatikko on nyt itsessään jo huonosti toimiva.
Työautohan tuo on joten toimia pitää ja huolletaan paljon enemmän kuin huolto-ohjelma vaatisi.

Edit:
Korjaan kulutuksen:

kulutus.jpg
 
Muilla kokemuksia Octavia IV 1.4TSI Phev -autoista? PlugariPassat haaveet vähän jäätyivät, kun huomasin että noissa Ocuissa hinnat pyörii melkein samoissa lukemissa ja mitä foorumeilta lukenut, niin noissa Ocuissa ei pitäisi mitään isompia vikoja olla (ainakaan vielä ilmennyt)

Uhka/mahdollisuus asteikolla sanoisin että molempia. Eli uhkana hybriditekniikan mystiset viat ja mahdollisuutena spontaani dq400 laatikon vika joista marmorilla veloitetaan vähintään tonneja.

Kaikki nuo vagin plugarit on käytännössä samaa rautaa, oli merkki sitten vw, skoda tai seat.
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?
En ihan ymmärrä ongelmaa Carunan siirtohintoihin liittyen.

Volvosi on vienyt energiaa yhteensä 10,72 €/100 km.

Jos sähköauto kuluttaisi 20 kWh/100 km, niin Carunan siirtohinnat olisivat eri siirtotuotteilla:

A)
Yleissiirto 20 kWh/100 km * 0,0526 €/kWh = 1,05 €/100 km

B)
Yösiirto päivällä 20 * 0,0511 = 1,02 €/100 km
Yösiirto yöllä 22 - 7, 20 * 0,0312 = 0,62 €/100 km

C)
Kausisiirto talvipäivisin 20 * 0,0623 = 1,25 €/100 km
Kausisiirto aina muulloin 20 * 0,0323 = 0,65 €/100 km


Mitä noista pidät riistohintana? Sähköautoa on tapana ladata enimmäkseen öisin, jolloin Carunan siirtohinta on 0,62 - 1,02 € sadalle kilsalle. On se toki "riistoa", jos vertaa vaikkapa Caruna Espoon 0,53 €/100 km:iin, mutta absoluuttisena summana aivan olematon vs. Volvosi 10,72 €/100 km. Toki sähköautossa pitää maksaa tuon 0,62 - 1,02 euron lisäksi energiaa ja sähköveroa yhteensä noin 2 €/100 km, mutta riistovalituksesi koski vain Carunan siirtoa.

Vai onko ongelmasi se, että sähköauto "pakottaisi" sinut pohtimaan siirtotuotteen vaihtoa, jolloin pitää ottaa laskuihin mukaan muuttuvat kk-maksut? Ei sekään vaikeaa ole.
 
Tässä tilanteessa voidaan pitää tuota Carunasta valitusta yleismallisena valituksena ko. yhtiöstä.
Kiitos laskelmista, Meillä sähkösopimus ei pidä sisällään erikseen yösiirtoa, se on kiinteähintainen kahdeksisen senttiä aina.
 
Ainakin vaihteistoöljy suodattimineen kannattaa vaihdatuttaa, vai mikä on pitoaika? Alle puoli vuotta?
 

Tämmöistä olisin ostamassa muutamaksi kuukaudeksi käyttöautoksi. Onko hinta kohdillaan tai pomppaako jokin asia silmään kokeneille mersumiehille?
Jos peräöljyjä ei ole vaihdettu, kannattaa ne vaihtaa. Itsellä oliko jotain 80tkm vanhat öljyt ja vaihtamalla kulku keveni reippaasti. Tuo moottori oli E-sarjan vehjettä todella laiska kuljettamaan, eikä C-malli taida hirveän paljon kevyempi olla. Että jos tarvii jerkkua autosta, tuosta sitä ei löydy vakiona. Muuten ovat kestäviä koneita, omalla oli ajottu jotain 550 tkm kun myin, eikä ollut mitään merkkejä että olisi hajoamassa (värinöitä yms.)

Tuon ikäisessä todennäköisesti on jo suuttimet vaihdettu aikanaan, mutta kannattaa silti haistella kylmänä käynnistäessä että haiseeko diesel. Ja samalla kuunnella että eihän kuulu ketjun rallatusta kylmänä.

Edit. Ja ainakin E-malleissa vuosimallista 04-> on ruosteenestoa parannettu, eli ei pitäisi olla herkkä ruostumaan, kuitenkin ajan kanssa nuokin rupeaa takakaaresta takaoven vierestä kukkimaan.
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Ajatuksia?

Jos tavoiteena on saada samanlaista ajomukavuutta kuin Volvolla, niin käy nyt ehdottomasti koejamassa toi kolmonen ennenkuin lukitset sen vain speksien/hinnan/käyttövoiman perusteella valinnaksi. En ole ite ajellut kolmosella, mutta aika monelta olen kuullut että erityisesti ajomukavuus/sisätilojen laatu on aika horror jos volvomaiseen sohvamatkailuun on tottunut. Nyt tästä toki joku taas triggeröirtyy, että omat kokemukset kolmosesta on ihan päinvastaiset, vertailukohta vanhaan volvoon on huono ja varsinkin uusissa kolmosissa on laatuun panostettu jne jne, mutta käy silti itse toi ajamassa (ja motarilla!) ennen kun paat liiaksi tesla-housut jalkaan <3
 
Laitanpa tänne omia ajatuksia autonvaihdosta. Tällä hetkellä tilanne on se, että ajelen e-C4:llä joka on yksityisleasinkina otettu, olen kohtuullisen tyytyväinen autoon, mutta on hieman pienenpuoleinen 5 hengen perheelle ja koiralle. Kilometrejä näyttäisi tulevan tällä hetkellä n. 20 tkm vuoteen, mutta määrä saattaa vähän heitellä tuosta +- 3 tkm. Näistä omia ajoja varmaan se 15 tkm ja 5 tkm kilometrikorvauksia.

Vaihtoehdot seuraavalle autolle:

Tesla Model S P75 2018-
Hyundai Ioniq 5 vähän käytettynä (ei ehkä uutena nykyisellä hinnalla)

Tai sitten vaihtoehtona ottaa työsuhdeauto suhteellisen vapaasti (ei kuitenkaan Hyundaita), mutta esim. Tesla Model Y onnistuisi. Jotenkin tuo työsuhdeauto niistää todella ison osan nettopalkasta (aiemmin ollut mutta lähti pois työpaikan vaihdon jälkeen) ja se vielä leikkaa nuo kilometrikorvaukset pois. Eli ainakin itselle tuntuisi järkevältä lyhennellä pienempää kuukausierää ja ottaa kilometrikorvaukset , kuin se että maksat koko ajan periaatteessa huolettomasta ajosta ja samalla myös arvonalenemasta sun muusta. Tuolla on aika iso ero kuukausittaiseen rahavirtaan.

Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?
 
Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?
800 euroa työsuhdeautosta? Miten ihmeessä noin paljon? Tyypillistähän on, että työsuhdeautosta maksetaan käyttöedun verotusarvon verran. Model Y:n perusmallin käyttöetu näyttää olevan 575 euroa. Performance-mallilla menee toki lähelle 800 euroa. :)
 
Itsellä
Laitanpa tänne omia ajatuksia autonvaihdosta. Tällä hetkellä tilanne on se, että ajelen e-C4:llä joka on yksityisleasinkina otettu, olen kohtuullisen tyytyväinen autoon, mutta on hieman pienenpuoleinen 5 hengen perheelle ja koiralle. Kilometrejä näyttäisi tulevan tällä hetkellä n. 20 tkm vuoteen, mutta määrä saattaa vähän heitellä tuosta +- 3 tkm. Näistä omia ajoja varmaan se 15 tkm ja 5 tkm kilometrikorvauksia.

Vaihtoehdot seuraavalle autolle:

Tesla Model S P75 2018-
Hyundai Ioniq 5 vähän käytettynä (ei ehkä uutena nykyisellä hinnalla)

Tai sitten vaihtoehtona ottaa työsuhdeauto suhteellisen vapaasti (ei kuitenkaan Hyundaita), mutta esim. Tesla Model Y onnistuisi. Jotenkin tuo työsuhdeauto niistää todella ison osan nettopalkasta (aiemmin ollut mutta lähti pois työpaikan vaihdon jälkeen) ja se vielä leikkaa nuo kilometrikorvaukset pois. Eli ainakin itselle tuntuisi järkevältä lyhennellä pienempää kuukausierää ja ottaa kilometrikorvaukset , kuin se että maksat koko ajan periaatteessa huolettomasta ajosta ja samalla myös arvonalenemasta sun muusta. Tuolla on aika iso ero kuukausittaiseen rahavirtaan.

Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?

Itsellä ajellut nyt prius + 2019 autolla 50tkm. (50–>100)Kummempia korjauksia ei ole ollut ja pelkillä huolloilla päästy. Hiljaisin tämä ei ole mutta mahtuu 5 henkinen perhe turvaistuimineen. Työajoa tulee vuodessa reilu 30tkm joista km korvaukset.
Sama juttu että en kannata työsuhde autoa koska netto menetys palkasta on suunnilleen saman verran jos ei isompi kun kk-lyhennys.
Käytännössä siis auto maksaa itsensä takaisin kaikkine kuluineen. Bensiini laskennallinen kustannus ollut n 10-12c /km
 
800 euroa työsuhdeautosta? Miten ihmeessä noin paljon? Tyypillistähän on, että työsuhdeautosta maksetaan käyttöedun verotusarvon verran. Model Y:n perusmallin käyttöetu näyttää olevan 575 euroa. Performance-mallilla menee toki lähelle 800 euroa. :)

Sen lisäksi että työnantaja leikkaa käyttöedun verotusarvon verran [auton leasing-maksuihin], niin eikös se autoetu edelleen kasvata veronalaisia tuloja, eli veroja joutuu maksamaan enemmän kuin ilman autoetua? Siinä se työsuhdeauton kokonaishinta sitten, nopeasti varmaan tulee 800€ kuukausitasolla tuollaisesta 575 euron autosta...
 
Kyllä se suunnilleen tuon verran vie nettopalkasta kun kyse on kokonaispalkkamallista. Tuo 800e menee itse todella helposti rikki kun katsoo vähänkin paremmin varusteltuja malleja. Tietty voisi ottaa tuon karvalakki Y:n ja ajella tyytyväisenä, mutta itse joudun vielä sitoutumaan 4 vuodeksi siihen niin haluaisi suht tarkkaan speksata ettei ala harmittamaan 2 v kohdalla joku ominaisuus. Esim tuo Y LR AWD menee vapaana autoetuna yli 800e ja käyttöedulla jäädään reiluun 700e. Mutta eipä tässä taida olla oikeaa vastausta, kun kaikki riippuu kaikesta..
 
800 euroa työsuhdeautosta? Miten ihmeessä noin paljon? Tyypillistähän on, että työsuhdeautosta maksetaan käyttöedun verotusarvon verran. Model Y:n perusmallin käyttöetu näyttää olevan 575 euroa. Performance-mallilla menee toki lähelle 800 euroa. :)
Juu äkkiä se tulee. Jos saatanan Corollan romusta menee jo 600e/kk vapaalla autoedulla ja siitä vielä verot palkasta. Mutta otin tuon vapaan siksi että riskitöntä (kun aloitin hommat, autojen hinnat olivat mitä sattuu ja ei tiennyt yhtään mitä tapahtuu jne) ja ei tarvitse miettiä about mitään. Tuulilasi meni, renkaat lopput yms yms... senkun vaan menee ja ajaa korjaamolle.

Pitää pomon sähköautovastaisuudesta huolimatta tutkia esim Model 3 ja Ioniq 5 hinnat vapaana autoetuna. Kotona on latausmahdollisuus, töissä on latausmahdollisuus ja lupa joten ei takuulla tulisi liikaa valitusta kun laskisi kulut firmalle vs nykyinen bensa polttis hybridi jolla ajetaan paljon maantietä aka hybridin hyöty about nolla.
 
Veholla näkyy nyt olevan hinnan pudotuksia monissa pari-kolme vuotta vanhoissa käytetyissä Mersuissa ja niille Veho myöntää 24kk takuun, jota kuvataan: "Lähes uutta autoa vastaava takuu". Mercedes-Benz Certified on vaihtoehto myös uudelle autolle.

Melko pitkä lista poikkeuksia; mitähän takuuseen sitten kuuluu?

Poikkeukset

Takuun edellytyksenä on, ettei autoa ole jälkikäteen ohjainlaiteviritetty tai muilla vastaavilla toimenpiteillä muutettu.

Takuun piiriin eivät kuulu osat, jotka huolto- ja hoitotöiden yhteydessä vaihdetaan säännöllisin välein. Takuu ei myöskään kata normaalista kulumisesta aiheutuneita vaurioita, tarkastuksia, säätötöitä, akkujen lataamista tai huoltoa, eikä vikamuistin nollauksia, ilman että jokin osa on rikki. Takuu ei korvaa ulkoisten tekijöiden aiheuttamia vaurioita, likaantumisia, materiaalien värjäytymiä tai auton sisätilojen tai maalipinnan kulumisjälkiä. Takuu ei kata autonvalmistajan suosittelemia huolto-, tarkastus-, puhdistus- tai hoitotöitä.

Takuu ei kata kustannuksia, jotka ovat syntyneet välillisten tai välittömien seurausvaurioiden vuoksi, esimerkiksi hinauskustannukset, pysäköintimaksut, vuokra-autokustannukset ja seisonta-aikakorvaukset.

Takuun piiriin esimerkiksi eivät kuulu:

- Osat, joihin kohdistuu runsas kuluminen, kuten: kumityynyt, painelaakerit, jarrupalat, jarruhihnat, jarrukengät, jarrulevyt, jarrurummut, jarruputket, jouset, paineasetelmat, kytkinlevyt sekä kytkimen säätötyöt, ohjausiskunvaimentimet, poikittaistukivarren laakerit, lasinpyyhinsulat ja -suuttimet, -varret ja profiilikumit, raidetangot, raidetangon päät, alustan kuluvat osat kuten iskunvaimentimet, joustintuet, kallistuksenvakaajat, alustanmittaus / pyöränkulmien säätö, kiilahihnojen ja moniurahihnojen vaihdot

- Nesteet ja käyttöaineet sekä polttonestejärjestelmän suodattimet/tiivisteet, polttonestejärjestelmän puhdistus/säätö

- Käynnistysakkujen hoito/lataus/vaihto

- Auton avaimet, kaukosäädinavaimen lähettimet ja vastaanottimet, kaukosäädinavaimen paristot, lamput, polttimot, ksenonlamput, sisävaloyksiköt ja niiden valonlähteet

- Renkaat, vanteet, pyörän pultit, palosammuttimet, ensiapulaukut, auton työkalut, varoituskolmiot

- Luukkujen, ovien, lamelli ja kuomukattojen säätötyöt ja häiriöäänet, kuten esimerkkinä kitinä, kolina, humina

- Maalivauriot, korroosiovauriot, peilit, peilinlasit, auton lasit (tämä rajoitus ei koske takalasin/peilin lämmityksen ja antennin vikaa), istuimien rungot

- Radiopuhelimet ja handsfree-varustukset, navigointijärjestelmän karttapäivitykset

- Verhoilut, pehmusteet (myös tavaratila ja moottoritila), äänieristys- ja lattiamatot, kojelaudat, sisätilan pintamateriaalit, koristesaumat

- Kulutusosat, kuten sulakkeet, sytytystulpat, hehkutulpat ja moniurahihnat kuuluvat takuun piiriin vain, jos ne joudutaan muun takuun piiriin kuuluvan vaurion korjauksen yhteydessä vaihtamaan.

Takuu ei koske autoon jälkikäteen asennettuja lisävarusteita, tarvikkeita eikä kolmannen osapuolen tekemiä muutos-, lisä- ja päällirakenteita, vaikka ne olisi laskutettu ja toimitettu uuden auton kanssa. Näiden muutosten autolle aiheuttamat viat eivät kuulu Certified-takuun piiriin."
 
Varmaan ilman pitkää vääntöä ei juuri yhtään mitään. Mene ja tiedä, en ihan järjetöntä lisäarvoa moiselle laskisi.
 
Melko pitkä lista poikkeuksia; mitähän takuuseen sitten kuuluu?

Noissa poissulkuehdoissa oli hirmu vähän mitään automaattivaihteiston tai moottorin komponentteja (pl. hihnat). Kalleimmat viat nykyautoissa yleensä liittyvät noihin, että siinä mielessä ihan OK takuu. Vaikkapa turbon vaihto Mersuun maksanee kuitenkin marmorilla aika julman summan, jos omaa lompakkoa joutuu avaamaan.

----------

Kysytään samalla etupainotteisesti, vaikka nykyisessä autossa (Focus Mk1 viistoperä) on vielä 1-2 vuodeksi ajettavaa, että mitä ketju suosittelisi, jos auton haluaisi olevan:

1. Kokonaisedullinen (arvonalenema, kulutus, huollot/korjaukset/renkaat, vakuutukset, verot), kun ajetaan n. 20-30 tkm vuodessa eikä kotilatausmahdollisuutta ole
2. Ohjaukseltaan hyvä (lievästi sporttinen vrt. Focus)
3. Ergonominen (ratin syvyyssäätö, suht hyvät penkit) ja melutasoltaan maltillinen (hiljaisempi kuin Focus)
4. Ainakin hieman varusteltu (ilmastointi, vakionopeudensäädin - plussaa ACC:stä, kaistakeskittimestä, matriisivaloista ja pysäköintitutkista)
5. Tiloiltaan Focuksen luokkaa
6. Turvallinen (suhteellista, kun puhutaan suht kevyistä autoista, mutta että olisi ainakin ne kuusi turvatyynyä ja ESC)

Kirjallisuuskatsauksen perusteella olen alkanut pohtinut VAG:n MQB-perusrakenteen pienimpiä autoja, kuten VW Polo ja Seat Ibiza. Spritmonitorin mukaan menevät reiluun viiteen, viiteen ja puoleen litraan. Manuaalivaihteistolla, totta kai, ja joko vapaastihengittävällä 1.0 MPI:llä (luotettavampi) tai 1.0 TSI:llä (Polon post-facelift malleissa TSI:n parina on aina ACC ja Travel Assist, matriisivalotkin voi autosta löytyä lisävarusteena). Samoin uusimman sukupolven Clioa on tullut katseltua, mutta ranskalaisuus arveluttaa. Hieman vanhemmista olen puolestaan pohtinut Honda Civiciä ja Mk3 Focusta, tosin jälkimmäinen on melko janoinen (Spritmonitorin mukaan yhtä janoinen kuin nykyinen, vanhempi Focukseni) ja sitä myötä ehkä ei järin kokonaisedullinen.

Muutamia esimerkkiautoja, jotka toki myydään moneen kertaan ennen kuin oma autonvaihtoni on ajankohtaista:


Mutta mitä raati sanoo ja ehdottaa?
 
Noissa poissulkuehdoissa oli hirmu vähän mitään automaattivaihteiston tai moottorin komponentteja (pl. hihnat). Kalleimmat viat nykyautoissa yleensä liittyvät noihin, että siinä mielessä ihan OK takuu. Vaikkapa turbon vaihto Mersuun maksanee kuitenkin marmorilla aika julman summan, jos omaa lompakkoa joutuu avaamaan.

----------

Kysytään samalla etupainotteisesti, vaikka nykyisessä autossa (Focus Mk1 viistoperä) on vielä 1-2 vuodeksi ajettavaa, että mitä ketju suosittelisi, jos auton haluaisi olevan:

1. Kokonaisedullinen (arvonalenema, kulutus, huollot/korjaukset/renkaat, vakuutukset, verot), kun ajetaan n. 20-30 tkm vuodessa eikä kotilatausmahdollisuutta ole
2. Ohjaukseltaan hyvä (lievästi sporttinen vrt. Focus)
3. Ergonominen (ratin syvyyssäätö, suht hyvät penkit) ja melutasoltaan maltillinen (hiljaisempi kuin Focus)
4. Ainakin hieman varusteltu (ilmastointi, vakionopeudensäädin - plussaa ACC:stä, kaistakeskittimestä, matriisivaloista ja pysäköintitutkista)
5. Tiloiltaan Focuksen luokkaa
6. Turvallinen (suhteellista, kun puhutaan suht kevyistä autoista, mutta että olisi ainakin ne kuusi turvatyynyä ja ESC)

Kirjallisuuskatsauksen perusteella olen alkanut pohtinut VAG:n MQB-perusrakenteen pienimpiä autoja, kuten VW Polo ja Seat Ibiza. Spritmonitorin mukaan menevät reiluun viiteen, viiteen ja puoleen litraan. Manuaalivaihteistolla, totta kai, ja joko vapaastihengittävällä 1.0 MPI:llä (luotettavampi) tai 1.0 TSI:llä (Polon post-facelift malleissa TSI:n parina on aina ACC ja Travel Assist, matriisivalotkin voi autosta löytyä lisävarusteena). Samoin uusimman sukupolven Clioa on tullut katseltua, mutta ranskalaisuus arveluttaa. Hieman vanhemmista olen puolestaan pohtinut Honda Civiciä ja Mk3 Focusta, tosin jälkimmäinen on melko janoinen (Spritmonitorin mukaan yhtä janoinen kuin nykyinen, vanhempi Focukseni) ja sitä myötä ehkä ei järin kokonaisedullinen.

Muutamia esimerkkiautoja, jotka toki myydään moneen kertaan ennen kuin oma autonvaihtoni on ajankohtaista:


Mutta mitä raati sanoo ja ehdottaa?
Kannattaa käydä ainakin kokeilemassa tuota 2020->clioa. 0.9 turbossa ei taida olla pahempia tyyppivikojakaan.

Itse katselin joskus vastaavia pikkuautoja ja tuolloin clio jäi mieleen laadukkaimman sisustuksen ja mukavimman vaikutelmansa takia...ei ollut sellaista pikkuautomaista kolhoutta kuten skodassa tai Polossa.
 
Cliosta kannattaa katsella turboversiota, on paljon miellyttävämpi kokonaisuus. Kuluttaa vähemmän, pienemmät päästöt.


Miellyttävämpi se varmasti on, en epäile, mutta maantieajon osuus on itsellä sen verran pieni, ettei ohituskiihtyvyydellä ole hirveästi merkitystä. Yleisellä tasolla olen ymmärtänyt turbollisten autojen olevan talvella kylmempiä, kun hukkalämpö menee ahtimen pyörittämiseen. Ja onhan turbo myös potentiaalinen vikaantumiskohde, johon voi upota pari touhutonnia.

Kulutuksenkaan osalta turbomoottori ei tunnu loistavan, keskimäärin puoli litraa enemmän maistuu soppaa. Toki voi selittyä myös sillä, että painavan kaasujalan omaava ottaa turbon ja herra boost-glide-taloudellinen-ajotapa vapaastihengittävän.

Clio, bensiini, manuaali, 2020 tai uudempi, 48-53 kW moottoriteho (eli litraiset vaparikoneet): keskikulutus 5,50 l / 100 km (pienin 4,87 l / 100 km, suurin 7,41 l / 100 km)

Clio, bensiini, manuaali, 2020 tai uudempi, 67-74 kW moottoriteho (eli litraiset turbokoneet): keskikulutus 6,02 l / 100 km (pienin 4,32 l / 100 km, suurin 8,18 l / 100 km)

Lähde: Spritmonitor.de
 
Pakokaasuahtimen toiminnalla ja moottorin hukkalämmöllä ei ole mitään tekemistä keskenään, pl.ahdettu kone syöttää enemmän soppaa sisään > enemmän lämpöhukkaakin.
 
Miellyttävämpi se varmasti on, en epäile, mutta maantieajon osuus on itsellä sen verran pieni, ettei ohituskiihtyvyydellä ole hirveästi merkitystä. Yleisellä tasolla olen ymmärtänyt turbollisten autojen olevan talvella kylmempiä, kun hukkalämpö menee ahtimen pyörittämiseen. Ja onhan turbo myös potentiaalinen vikaantumiskohde, johon voi upota pari touhutonnia.

Kulutuksenkaan osalta turbomoottori ei tunnu loistavan, keskimäärin puoli litraa enemmän maistuu soppaa. Toki voi selittyä myös sillä, että painavan kaasujalan omaava ottaa turbon ja herra boost-glide-taloudellinen-ajotapa vapaastihengittävän.

Clio, bensiini, manuaali, 2020 tai uudempi, 48-53 kW moottoriteho (eli litraiset vaparikoneet): keskikulutus 5,50 l / 100 km (pienin 4,87 l / 100 km, suurin 7,41 l / 100 km)

Clio, bensiini, manuaali, 2020 tai uudempi, 67-74 kW moottoriteho (eli litraiset turbokoneet): keskikulutus 6,02 l / 100 km (pienin 4,32 l / 100 km, suurin 8,18 l / 100 km)

Lähde: Spritmonitor.de
Rellun turbokone on erittäin kestävä ja ongelmaton. Minä itse olen ajanut nyt reipas 70 tkm TCe 90 moottorilla olevaa Clioa sen 5 vuotta.

Tuo SCe 75 on todellinen karvalakki. Jos 95 Nm riittää eikä kaipaa minkäänsortin kiihtyvyyttä missään tilanteessa, niin perusmalli varmasti on ihan hyvä. Maksimivääntö tulee turbokoneessa paljon aiemmin, tehosta puhumattakaan. Toisin sanoen, voi ajaa isommalla vaihteella. Ajettavuudeltaan nämä ovat kuitenkin täysin erilaisia.

Spiritmonitor on hieman huono paikka vertailla kokemuksia, kun vuosien 2019-2020 mallisia SCe 75 (53 kW) moottorilla olevia on tasan yksi kappale kun taas TCe 100 (74 kW) moottorilla olevia on 52 kpl noilla palvelun oletusarvoilla katsottuna. Siitä voi vetää myös johtopäätöksen, että kumpi on se myyty malli ja kumpi ei.

Toki jos otat mukaan vertailuun myös SCe 65 mallin niin tulos muuttuu lukumäärien osalta kahdeksaan (8) kappaleeseen kun sitten turbokoneella (Tce 90) 87 kappaleeseen. Mutta onko tällöin järkeä vertailla eri moottoreita ja vetää sitten johtopäätöksiä kulutuksista?
 
Samaa olin juuri kirjoittamassa. Tuollaiset 70tkm:n ajosuoritteet pitäisi moottorin kuin moottorin kestää täysin ongelmitta. Jopa se ensimmäisen sukupolven 1.4tsi meni useimmiten yli satkun ensimmäisellä jakoketjulla, vaikka hyvin paskaksi haukuttu motti olikin.
 
TCe90 ketjun vaihtoväli on 150 000 km. Omalla on siis ajettu tällä hetkellä noin 120 tkm yhteensä josta omaa ajoa se 70 tkm.

Vuoden 2015 Clio kyseessä ja toimii perheen kakkosautona.
 
Siinä kohtaa alkaa olemaan vaikuttava suoritus kun ajetaan sillä litraisella kahvinkeittimellä se 300-400tkm.
Kyllä nyt käytännössä ihan mikä tahansa nykyauto kestää perustekniikaltaan sen 250tkm. 70tkm ajosuoritteesta en kyllä itse viitsisi edes mainita, myyntitykeillähän tulee sen verran jo vuodessa kilometrejä.
 
Myyntitykit tuskin silti rullaa B-segmentin autoilla satojatuhansia kilometrejä ellei tykittely ole lähes täydellisesti metropolialueen kuntia koluten...
 
No ei varmastikaan, mutta segmenttien vertailu on mielestäni irrelevanttia kun samoja tekniikoita on muissakin autoissa. Saahan Ford Transit Customiakin litraisena.
 
Pitäisi hommata joku tonnin tai parin pommi satunnaisia autotarpeita varten. Jos nyt unohdetaan ne usual suspects eli Gorilla ja Anjovis, niin mitä raati suosittelee? Joku Kia? Rellunpippana? Bensakoneella kuitenkin.
 
Pitäisi hommata joku tonnin tai parin pommi satunnaisia autotarpeita varten. Jos nyt unohdetaan ne usual suspects eli Gorilla ja Anjovis, niin mitä raati suosittelee? Joku Kia? Rellunpippana? Bensakoneella kuitenkin.

Ehdotan tietysti omaani, eli Ford Focus Mk1. Harkitse myös Fiestaa (02-07). Ehkä Opel Astra G?

Japseja jos miettii, niin kannattanee sisällyttää etsintöihin myös Almera ja Civic. Vaikka on tuon aikakauden japsit aika ikäviä paikkoja, IMHO, mutta satunnaiseen ajoon ehkä välttävät.

Alla katsastustilastoa (Trafilta revittynä) 2003:ista vuonna 2017, sikäli kuin sillä nyt on mitään merkitystä. Yksilöitä nuo tonnin pommit - pitää etsiä se jota olisi jollakin tapaa huollettu ja jossa ei ole jakopää ja molemmat rengassarjat uusittavana.

1730244033436.jpeg
 
Rellun pippanaa voisin ehdottaa, sedania tai farkkua meganesta -04 / 07 haarukasta ennenkuin korimalli vaihtuu.

https://classic-m.nettiauto.com/renault/megane/14596456?vifAdCount=5&vifNav=Y esim
No niistä on ainakin kokemusta -96 Clio, -99 Scenic, -02 Scenic ja -06 Grand Scenic 2,0T verran. Ei vaan luonto anna maksaa 18v vanhasta Meganesta yli kahta tonnia kun kolme vuotta sitten sai siitä 7-paikkaisesta GS:stä vaivoin tonnin myydessä. Eikä silläkään ollut paljoa enempää ajettu kuin tuolla linkin Megsulla.
 
Ehdotan tietysti omaani, eli Ford Focus Mk1. Harkitse myös Fiestaa (02-07). Ehkä Opel Astra G?

Japseja jos miettii, niin kannattanee sisällyttää etsintöihin myös Almera ja Civic. Vaikka on tuon aikakauden japsit aika ikäviä paikkoja, IMHO, mutta satunnaiseen ajoon ehkä välttävät.

Alla katsastustilastoa (Trafilta revittynä) 2003:ista vuonna 2017, sikäli kuin sillä nyt on mitään merkitystä. Yksilöitä nuo tonnin pommit - pitää etsiä se jota olisi jollakin tapaa huollettu ja jossa ei ole jakopää ja molemmat rengassarjat uusittavana.

1730244033436.jpeg
Focus on käynyt myös mielessä.
 
Todella halpoja autoja on vaikea enää löytää 2020- jälkeisessä maailmassa.

Mut esim 626 Mazda 90-00 aikaväliltä jos hyvä löytyy... Renö ehdotuksena oli sellainen 'kaikenkattava kompromissi' esim turvallisuuden kanssa, vaikka edullinen onkin. Samaten ruosteenesto.
 
Todella halpoja autoja on vaikea enää löytää 2020- jälkeisessä maailmassa.

Mut esim 626 Mazda 90-00 aikaväliltä jos hyvä löytyy... Renö ehdotuksena oli sellainen 'kaikenkattava kompromissi' esim turvallisuuden kanssa, vaikka edullinen onkin. Samaten ruosteenesto.
Kyllä niitä on, mutta liikkuvat suoraan korjaamoiden pihoilta eteenpäin ilman netti-ilmoituksia. Toinen ero myös on, että ennen sen halvan auton kriteerit oli "verot maksettu ja leimaa yli 6kk", nykyään ominaisuusvaatimukset on lähempänä 5000€ autoa kun 500€ autoa.
 
Isompi auto olisi tarpeen ensimmäisen lapsen johdosta.

Ehdotuksia kaipaisin, luotettavuus on tärkeää:
  • Vuosikilometrit 14-16tkm. Työmatka 50km motaria suunta, 2krt viikossa.
  • Hintaluokka 20 - 30 000€ / vm. 2020 ->
  • Farkku/SUV
  • Plug-in, Hybrid, Sähkö?
Ei ole mahdollisuutta latailla kotona, lähettyvillä on pari asemaa jotka ei vaikuta ruuhkaisilta.
 
Isompi auto olisi tarpeen ensimmäisen lapsen johdosta.

Ehdotuksia kaipaisin, luotettavuus on tärkeää:
  • Vuosikilometrit 14-16tkm. Työmatka 50km motaria suunta, 2krt viikossa.
  • Hintaluokka 20 - 30 000€ / vm. 2020 ->
  • Farkku/SUV
  • Plug-in, Hybrid, Sähkö?
Ei ole mahdollisuutta latailla kotona, lähettyvillä on pari asemaa jotka ei vaikuta ruuhkaisilta.
Plugari ei ainakaan vaikuta tuolla yhtälöllä järkevältä, koska latausnopeus on niin hidas.
 
Pitäisi hommata joku tonnin tai parin pommi satunnaisia autotarpeita varten. Jos nyt unohdetaan ne usual suspects eli Gorilla ja Anjovis, niin mitä raati suosittelee? Joku Kia? Rellunpippana? Bensakoneella kuitenkin.
Jos omaan ajoprofiiliin sopii, niin ei kannata ylenkatsoa Fiattia. Fiatilla on autot tarkoitettu taajama/kaupunki-pyöritykseen. Nettiautossa myytävissä autoissa merkittäviä kilometrejä alla, vaikka kone on vain reilu litranen. Todennäköisyys sähkövioille on suurempi, mitä keskimäärin, mutta itse ainakin ottaisin koeajon kostealla kelillä, jolloin mahdolliset sähköviat tulee tehokkaasti esille. Tiedän pari Puntoa, joilla on kelattu +300tkm ja ne ovat liikenteessä vieläkin, mikä on melko hyvin 1.2litraselle koneelle(toki on niitä vielä 1.4 ja 1.6 litrasiakin). Normaali käyttäjä Fiatille on iäkkäämmät henkilöt tai lapsiperheen kauppakassi, eli todennäköisesti autoa ei rääkätty ollenkaan(poikkeuksena edelliseen kytkin voi olla melko kulunut, jos omistaja on luistatellut sitä kunnolla).
 
Isompi auto olisi tarpeen ensimmäisen lapsen johdosta.

Ehdotuksia kaipaisin, luotettavuus on tärkeää:
  • Vuosikilometrit 14-16tkm. Työmatka 50km motaria suunta, 2krt viikossa.
  • Hintaluokka 20 - 30 000€ / vm. 2020 ->
  • Farkku/SUV
  • Plug-in, Hybrid, Sähkö?
Ei ole mahdollisuutta latailla kotona, lähettyvillä on pari asemaa jotka ei vaikuta ruuhkaisilta.
Miten olisi corollan farkku?
 
Plugari ei ainakaan vaikuta tuolla yhtälöllä järkevältä, koska latausnopeus on niin hidas.

Lisäksi kilsoja tulee päivässä niin paljon, että plugarista ei juuri saa hyötyä, koska akku riittäisi korkeintaan puoleen työmatkasta yhteen suuntaan, eli loput 3/4 ajasta roudattaisiin vaan tyhjää painavaa akkua mukana.

Isoakkuinen sähkäri toimisi vielä ihan ok, mutta noilla vuosikilsoilla, latausmahdollisuuksilla ja ennen kaikkea budjetilla voi olla aika tekemätön paikka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 290
Viestejä
4 551 315
Jäsenet
74 953
Uusin jäsen
Vivivivus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom