- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 1 252
Melko pitkä lista poikkeuksia; mitähän takuuseen sitten kuuluu?
Noissa poissulkuehdoissa oli hirmu vähän mitään automaattivaihteiston tai moottorin komponentteja (pl. hihnat). Kalleimmat viat nykyautoissa yleensä liittyvät noihin, että siinä mielessä ihan OK takuu. Vaikkapa turbon vaihto Mersuun maksanee kuitenkin marmorilla aika julman summan, jos omaa lompakkoa joutuu avaamaan.
----------
Kysytään samalla etupainotteisesti, vaikka nykyisessä autossa (Focus Mk1 viistoperä) on vielä 1-2 vuodeksi ajettavaa, että mitä ketju suosittelisi, jos auton haluaisi olevan:
1. Kokonaisedullinen (arvonalenema, kulutus, huollot/korjaukset/renkaat, vakuutukset, verot), kun ajetaan n. 20-30 tkm vuodessa eikä kotilatausmahdollisuutta ole
2. Ohjaukseltaan hyvä (lievästi sporttinen vrt. Focus)
3. Ergonominen (ratin syvyyssäätö, suht hyvät penkit) ja melutasoltaan maltillinen (hiljaisempi kuin Focus)
4. Ainakin hieman varusteltu (ilmastointi, vakionopeudensäädin - plussaa ACC:stä, kaistakeskittimestä, matriisivaloista ja pysäköintitutkista)
5. Tiloiltaan Focuksen luokkaa
6. Turvallinen (suhteellista, kun puhutaan suht kevyistä autoista, mutta että olisi ainakin ne kuusi turvatyynyä ja ESC)
Kirjallisuuskatsauksen perusteella olen alkanut pohtinut VAG:n MQB-perusrakenteen pienimpiä autoja, kuten VW Polo ja Seat Ibiza. Spritmonitorin mukaan menevät reiluun viiteen, viiteen ja puoleen litraan. Manuaalivaihteistolla, totta kai, ja joko vapaastihengittävällä 1.0 MPI:llä (luotettavampi) tai 1.0 TSI:llä (Polon post-facelift malleissa TSI:n parina on aina ACC ja Travel Assist, matriisivalotkin voi autosta löytyä lisävarusteena). Samoin uusimman sukupolven Clioa on tullut katseltua, mutta ranskalaisuus arveluttaa. Hieman vanhemmista olen puolestaan pohtinut Honda Civiciä ja Mk3 Focusta, tosin jälkimmäinen on melko janoinen (Spritmonitorin mukaan yhtä janoinen kuin nykyinen, vanhempi Focukseni) ja sitä myötä ehkä ei järin kokonaisedullinen.
Muutamia esimerkkiautoja, jotka toki myydään moneen kertaan ennen kuin oma autonvaihtoni on ajankohtaista:
Mutta mitä raati sanoo ja ehdottaa?