- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 1 050
Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?
Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.
Ideoita?
Olen ajanut tuon hintaluokan autolla (2,6k€ liikkeestä eli yksityiseltä max. 2k€) hieman yli 2 vuotta ja 35 tkm. Sinä aikana sen ylläpitoon on mennyt käytännössä ostohinnan verran rahaa, toki joukossa elektiivisiä toimenpiteitä vajaalla tonnilla (mm. uudet talvirenkaat kovettuneiden tilalle, 11-vuotiaan akun ennakoiva vaihto, ilmansuodattimien vaihto), loput kuitenkin pakollisia (sytytyshäiriön korjaus, katsastuksessa hylätty pallonivel ja hylätyt takajarrut, hajonnut jarruputki/-letku, loppuun kuluneet jarrupalat/-levyt edessä, kiinnityksistään irti syöpynyt pakoputken lämpösuoja, öljynvaihdot). Ai niin, ja se auto on Focus Mk1.
Että että... Kaipa tuossa pitäisi kiinnittää huomiota pitkään leimaan, hyviin kaksiin renkaisiin, ketjukoneeseen tai melko tuoreeseen jakohihnaan (tai sellaiseen konstruktioon, joka sallii hihnan katkeamisen ilman moottorivauriota, olikohan Astra G:ssä jokin moottori tällainen...), vähäiseen ruosteeseen ja yrittää katsoa kilometrit sen mukaan, ettei alusta olisi veltto sohva, johon vaihdetaan kaikki nivelet/pyöränlaakerit/raidetangonpäät/iskunvaimentimet/jouset. Mutta silti on luultavasti jotain jarrutöitä ja satunnaisia hajoamisia edessä.
Jos kilometrejä tulee yhtään enemmän, niin oma ehdotuksenihan olisi ostaa pienikulutuksinen n. 5-vuotias pienillä kilometreillä oleva kymppitonnin auto. Uusimman sukupolven Seat Ibiza (manuaalina ja 1.0 MPI:llä) tms. on vanhemman Golfin/Focuksen kokoinen tiloiltaan ja kuluttaa pari litraa vähemmän satasella. 2 litraa säästöä satasella on 4 tonnia sadalla tuhannella. Ylläpidossa on potentiaali säästää reippaita rahoja suhteessa johonkin 200tkm ajettuun ruoskaan ja ihan arvoton se Ibiza ei ole vielä 3-5 vuoden päästäkään.
Toki jos ajoja on hyvin vähän, niin sitten tietysti järkevin valinta on just tuollainen vanhempi ja enemmän ajettu halpa auto, joka tuntuu ostohetkellä olevan hyvässä kuosissa.