Mikä auto minulle?

Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?

Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.

Ideoita?

Olen ajanut tuon hintaluokan autolla (2,6k€ liikkeestä eli yksityiseltä max. 2k€) hieman yli 2 vuotta ja 35 tkm. Sinä aikana sen ylläpitoon on mennyt käytännössä ostohinnan verran rahaa, toki joukossa elektiivisiä toimenpiteitä vajaalla tonnilla (mm. uudet talvirenkaat kovettuneiden tilalle, 11-vuotiaan akun ennakoiva vaihto, ilmansuodattimien vaihto), loput kuitenkin pakollisia (sytytyshäiriön korjaus, katsastuksessa hylätty pallonivel ja hylätyt takajarrut, hajonnut jarruputki/-letku, loppuun kuluneet jarrupalat/-levyt edessä, kiinnityksistään irti syöpynyt pakoputken lämpösuoja, öljynvaihdot). Ai niin, ja se auto on Focus Mk1.

Että että... Kaipa tuossa pitäisi kiinnittää huomiota pitkään leimaan, hyviin kaksiin renkaisiin, ketjukoneeseen tai melko tuoreeseen jakohihnaan (tai sellaiseen konstruktioon, joka sallii hihnan katkeamisen ilman moottorivauriota, olikohan Astra G:ssä jokin moottori tällainen...), vähäiseen ruosteeseen ja yrittää katsoa kilometrit sen mukaan, ettei alusta olisi veltto sohva, johon vaihdetaan kaikki nivelet/pyöränlaakerit/raidetangonpäät/iskunvaimentimet/jouset. Mutta silti on luultavasti jotain jarrutöitä ja satunnaisia hajoamisia edessä.

Jos kilometrejä tulee yhtään enemmän, niin oma ehdotuksenihan olisi ostaa pienikulutuksinen n. 5-vuotias pienillä kilometreillä oleva kymppitonnin auto. Uusimman sukupolven Seat Ibiza (manuaalina ja 1.0 MPI:llä) tms. on vanhemman Golfin/Focuksen kokoinen tiloiltaan ja kuluttaa pari litraa vähemmän satasella. 2 litraa säästöä satasella on 4 tonnia sadalla tuhannella. Ylläpidossa on potentiaali säästää reippaita rahoja suhteessa johonkin 200tkm ajettuun ruoskaan ja ihan arvoton se Ibiza ei ole vielä 3-5 vuoden päästäkään.

Toki jos ajoja on hyvin vähän, niin sitten tietysti järkevin valinta on just tuollainen vanhempi ja enemmän ajettu halpa auto, joka tuntuu ostohetkellä olevan hyvässä kuosissa.
 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?
 
Tuossa hintaluokassa merkkaa mielestäni tietyn merkin/mallin luotettavuutta enemmän kyseisen autoyksilön historia(ts. ylläpito).

Paljonko on kilsoja tiedossa vuoteen?

Periaatteessa samaa mieltä, mutta hyvin huollettukin yksilö kannattaa etsiä niistä automalleista, joissa on mahdollisimman vähän katastrofaalisia tyyppivikoja.

Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?

Nissan Leaf? Toki Chademo kannattaa huomioida, mutta jos pärjäät kotilatauksen varassa, niin se ei ole ongelma.

 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?

2021 / 22tkm ajettu. Takuut pitkään voimassa jos vaan huoltokirja ok.
Huom, vain 39kWh akku. 100km menee talvellakin heittämällä.
 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?
Hyundai Ioniq electric 28kWh tai 38kWh malli esimerkiksi comfort ja style varusteluilla molemmilla löytyy peruutuskamera ja adapt. vakkari. Taitaa vielä nykyäänkin olla vähiten kuluttava sähkäri. Kannattaa vain olla tarkkana tuoniautojen kanssa ja kysyä onko niissä ilmalämpöpumppua, koska suurimmassa osassa Saksasta tuotuja ei ole.
 
Mikä auto C-sarjalaisen diesel 2008 seuraajaksi? Kikotinta korjattu ihan tarpeeksi, vaikkei nyt kone sentään ole hajonnutkaan. "Premium" autossa on premium-kulut jossain määrin toteutunut vaikka alle 250tkm mittarissa.

Toyota/Lexus/Kia konserni voisi korjauskuluallergiselle olla tunnetusti se juttu. Automaattia ja tutkia saisi löytyä edestä&takaa.

Suurin haaste uudelle on että jos budjetiksi laittaa 15-20k niin löytyykä hiljaisen & luotettavan keskikokoisen auton? Kiasta kokemusta ja Peltorit olisi Ceedissä saanut olla 😯 Toyota-kuskit mainitsee myös noise cancelling -kuuloketarpeesta. Tässäpä dilemma tällä budjetilla

Oh ja sähköautot sinällään kiinnostaa nekin mutta range jää näillä rahoilla vajaaksi ja metsäautotiellä joskus pitää ajaa joten öisin ei uni tule silmään jos reissu metsään tiedossa (akkupaketti köh)

Bensiiniä ja/tai hybridiä lienee siltikin tässä ylimenokaudella katsottava. Kilsoja tulee sen 15tkm vuoteen
 
Viimeksi muokattu:
Mikä auto C-sarjalaisen diesel 2008 seuraajaksi? Kikotinta korjattu ihan tarpeeksi, vaikkei nyt kone sentään ole hajonnutkaan. "Premium" autossa on premium-kulut jossain määrin toteutunut vaikka alle 250tkm mittarissa.

Toyota/Lexus/Kia konserni voisi korjauskuluallergiselle olla tunnetusti se juttu. Automaattia ja tutkia saisi löytyä edestä&takaa.

Suurin haaste uudelle on että jos budjetiksi laittaa 15-20k niin löytyykä hiljaisen & luotettavan keskikokoisen auton? Kiasta kokemusta ja Peltorit olisi Ceedissä saanut olla 😯 Toyota-kuskit mainitsee myös noise cancelling -kuuloketarpeesta. Tässäpä dilemma tällä budjetilla

Oh ja sähköautot sinällään kiinnostaa nekin mutta range jää näillä rahoilla vajaaksi ja metsäautotiellä joskus pitää ajaa joten öisin ei uni tule silmään jos reissu metsään tiedossa (akkupaketti köh)

Bensiiniä ja/tai hybridiä lienee siltikin tässä ylimenokaudella katsottava. Kilsoja tulee sen 15tkm vuoteen

Lexus on kuulemma huoltohinnoiltaan premiumia, vaikka toki perustekniikka pitkälti onkin luotettavaa Toyotaa. Mites Honda jo mainittujen merkkien ohella?
 
Lexus on kuulemma huoltohinnoiltaan premiumia, vaikka toki perustekniikka pitkälti onkin luotettavaa Toyotaa. Mites Honda jo mainittujen merkkien ohella?
Hondahan toimisi myöskin. Accordia ei enää ole valitettavasti.

Hyvä huomio, Lexuksen huoltohinnat, netin perusteella ovat arvokkaita ja extratakuut vaatinevat marmorilla käyttöä eikä pelkkä Toyotan marmori vielä riitä vaan omansa eli eri tiski muutamalla paikkakunnalla

Polttiskoneessa saisi olla myös imusarjassa suutin jotta välttyisi miltään pähkinäpuhalluksilta. Tojolla lienee kaikissa(?) ja yleensä "japanilaisissa", euroautoista ei tietoa
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on niin pienet kilometrit, että mitäs jos kävisit kokeilemas Subarun Solterraa ja Tojon BZ4X? Voi käydä joulukuulla tarjousta koukkuun hyvinkin.

e: En huomannu budjettiraameja. :hmm: Ehkä nollakorkotarjous jos tulee tarjolle silti houkuttelisi?
 
Sulla on niin pienet kilometrit, että mitäs jos kävisit kokeilemas Subarun Solterraa ja Tojon BZ4X? Voi käydä joulukuulla tarjousta koukkuun hyvinkin.

e: En huomannu budjettiraameja. :hmm: Ehkä nollakorkotarjous jos tulee tarjolle silti houkuttelisi?

Ja ajelee metsäautoteillä... Tosin noissa on enemmän maavaraa kuin jossain Leafissä, että ei ehkä ihan mahdoton tehtävä.

Säästöpotentiaalihan tuossa on suunnilleen 1,5k€ vuoteen versus bensa-auto, jos voi kotiladata. Mutta riittäneekö se ja halvemmat huoltokulut sitten kattamaan parin kymppitonnin eroa hankintahinnassa... ehkä pitkällä tähtäimellä.
 
Vilkaises paljonko on Solterrassa maavaraa ennen huolestumista. :comp:

Paljon.
 
Vilkaises paljonko on Solterrassa maavaraa ennen huolestumista. :comp:

Paljon.

21 cm. Ja kun kivi tulee ulos tiestä sen 21,5 cm, niin se on sitten 5 mm kolhu akkukotelossa ja ainakin Mersulla koko akku vaihtoon.

Toki jos normiautossa on n. 15 cm, niin siihen nähden tuo 21 cm antaa kyllä marginaalia. Ongelma on lähinnä, että jos tie/ura ei ole tarkoitettu henkilöautolla ajettavaksi ollenkaan, niin sekin voi loppua kesken ja seuraukset on helposti eri mittaluokkaa kuin polttomoottoriautossa.
 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?
ID3 pitäisi tuolla budjetilla löytyä kyllä Suomestakin. Muutamista pikku vioistaan huolimatta varmasti ok kulkine. Tilaa hyvin ja muistaakseni löytyy isofix myös apukuskin penkiltä. Peruutuskameraa ei yleensä ole noissa halvimmissa mutta muut kohdat täyttyy kyllä. Älyttömän ketterä liikenteessä ja kääntyy todella pienessä tilassa ympäri.
 
Mielenkiintoon noussut ostaa "uudempi" plugari. Ajoa sen verran sekalaisesti ja taloyhtiö ei täyssähkön latailua juuri tue, mutta tuo sähkö muuten työ/arkiajojen puolesta houkuttaa. Kuitenkin, onko minkälaista elinkaarta noilla plugareiden akuilla. Tässä katsellut varmaan sitä pahinta pommiväliä, eli 2017-2020 ja n. 150tkm ajettuja bmw/mersuja. Tilojen puolesta 5/E -sarja hakusessa. Katsonut että akkutakuita tarjottu 6 vuotta / 100tkm, jotka näissä aikalailla kaikissa siis mennyt, jos ei iässä niin sitten kilometreissä.
Ideoita sitten näiden vaihtoehtojen lisäksi? Kannattaako tässä tilanteessa edes tuota plugaria miettiä, vai vetääkö vaan tyytyväisenä dieselillä ja makselee veroja?

Hintaluokka tosiaan lähemmäs 20 000, kuin 30. Mutta jotenkin joku ääni sanoo, että katsele vanhempia pelejä halvemmalla.
 
Mielenkiintoon noussut ostaa "uudempi" plugari. Ajoa sen verran sekalaisesti ja taloyhtiö ei täyssähkön latailua juuri tue, mutta tuo sähkö muuten työ/arkiajojen puolesta houkuttaa. Kuitenkin, onko minkälaista elinkaarta noilla plugareiden akuilla. Tässä katsellut varmaan sitä pahinta pommiväliä, eli 2017-2020 ja n. 150tkm ajettuja bmw/mersuja. Tilojen puolesta 5/E -sarja hakusessa. Katsonut että akkutakuita tarjottu 6 vuotta / 100tkm, jotka näissä aikalailla kaikissa siis mennyt, jos ei iässä niin sitten kilometreissä.
Ideoita sitten näiden vaihtoehtojen lisäksi? Kannattaako tässä tilanteessa edes tuota plugaria miettiä, vai vetääkö vaan tyytyväisenä dieselillä ja makselee veroja?

Hintaluokka tosiaan lähemmäs 20 000, kuin 30. Mutta jotenkin joku ääni sanoo, että katsele vanhempia pelejä halvemmalla.
Ei omaa kokemusta, mutta akuista:



Jos siis sen käytetyn hybridin akku on jo kertaalleen vaihdettu, niin kai sillä akun puolesta 100-150 tkm taas ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Tarttis isomman auton nykyisen Pösä 208 vm.2013 tilalle ja budjetti aikalailla Maks. 4500€. Toki ratkaisevin tekijä päätökseen on liikkeen hyvityshinta tuosta vanhasta😅 nyt ne pyörineet melko isolla haarukalla 1200€-3000€😂

Oikein mitään kriteereitä ei ole kuin tila ja toki nyt mahdollisimman siisti mitä nyt tuohon hintaan voi odottaa.

Olisiko suosituksia? En tähän hintaluokkaan ole varmaan 15 vuoteen autoja ettinyt et vähän pihalla minkä verran ajetun uskaltaa ostaa jne. Toki tuurista kiinni joka tapauksessa mutta jos jotain mitä erityisesti välttää ja jotain mitä suositella🤔
 
Tarttis isomman auton nykyisen Pösä 208 vm.2013 tilalle ja budjetti aikalailla Maks. 4500€. Toki ratkaisevin tekijä päätökseen on liikkeen hyvityshinta tuosta vanhasta😅 nyt ne pyörineet melko isolla haarukalla 1200€-3000€😂

Oikein mitään kriteereitä ei ole kuin tila ja toki nyt mahdollisimman siisti mitä nyt tuohon hintaan voi odottaa.

Olisiko suosituksia? En tähän hintaluokkaan ole varmaan 15 vuoteen autoja ettinyt et vähän pihalla minkä verran ajetun uskaltaa ostaa jne. Toki tuurista kiinni joka tapauksessa mutta jos jotain mitä erityisesti välttää ja jotain mitä suositella🤔

Miten paljon isompi pitäisi olla? Riittääkö Golf-luokka, vai pitääkö olla vielä suurempi, ja onko tarve sisätiloille vai enemmän tavaratilalle? Onko käyttövoimalla väliä, onnistuuko korjaukset itse vai onko tarve viedä aina pajalle jos jotain vikaa tulee?

En suoraan osaa ehdottaa mitään, mutta 4500€ välirahalla et autoliikkeestä isompaa ja samalla uudempaa autoa saa vaihdettua, eli mennään tuonne noin 10v ikäluokkaan joka tapauksessa.

Jos olisin tuollaista vaihtoa itse tekemässä, niin lähinnä katsoisin sopivaa hintaluokkaa Nettiautosta ilman erityistä merkkirajausta. Realistisesti vaikka enintään 6500€ pyynnillä olevia autoja liikkeistä. Jos kilometrejä tulee paljon tai ei ole mahdollista korjata autoa itse, niin kannattaa etsiä maltillisilla kilometreillä olevia yksilöitä, sanotaan alle 200tkm ajettuja.

Tuollaisen haun kun tekee, vaikka vm. 2012 ja uudemmat, hinnaksi 5000-6500€ ja vielä omamassan alarajaksi vaikka 1300kg jolla karsii pikkuautot pois, niin tulee eniten 2012-2014 vuosien Ford Focusta, ranskalaisista Pösö 308, Citroen C4 ja Rellun Megane, Opel Astraa, Chevy Cruzea, muutama VW Golf, Skoda Octavia ja Hyundai i30 / Kia Ceed, ja isommasta luokasta Pösön 508. Jos enemmän ajettu tai vanhempi käy, niin tulee paljon lisää vaihtoehtoja.

Oma tutka noissa osuisi ehkä ensisijaisesti Focukseen, Astraan tai Huyndai i30 bensakoneella, näissä löytyy myös farkkuja jos tavaratilalle on tarve. Esimerkkinä:

Tärkeintä tuossa hintaluokassa lienee kuitenkin löytää hyvä yksilö. Mahdollisia tyyppivikoja ja tekniikan riskikohtia kannattaa selvittää ensisijaisessti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta. Jos oma osaaminen ei vakuuta arvioimaan auton kuntoa, niin sopivan yksilön löytyessä satanen kuntotarkastajalle voi säästää moninverroin rahaa kaupanteossa.
 
Tuollaisen haun kun tekee, vaikka vm. 2012 ja uudemmat, hinnaksi 5000-6500€ ja vielä omamassan alarajaksi vaikka 1300kg jolla karsii pikkuautot pois, niin tulee eniten 2012-2014 vuosien Ford Focusta, ranskalaisista Pösö 308, Citroen C4 ja Rellun Megane, Opel Astraa, Chevy Cruzea, muutama VW Golf, Skoda Octavia ja Hyundai i30 / Kia Ceed, ja isommasta luokasta Pösön 508. Jos enemmän ajettu tai vanhempi käy, niin tulee paljon lisää vaihtoehtoja.

Oma tutka noissa osuisi ehkä ensisijaisesti Focukseen, Astraan tai Huyndai i30 bensakoneella, näissä löytyy myös farkkuja jos tavaratilalle on tarve. Esimerkkinä:
https://www.nettiauto.com/ford/focus/14509023 https://www.nettiauto.com/hyundai/i30/14349509 https://www.nettiauto.com/opel/astra/14502465
Tärkeintä tuossa hintaluokassa lienee kuitenkin löytää hyvä yksilö. Mahdollisia tyyppivikoja ja tekniikan riskikohtia kannattaa selvittää ensisijaisessti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta. Jos oma osaaminen ei vakuuta arvioimaan auton kuntoa, niin sopivan yksilön löytyessä satanen kuntotarkastajalle voi säästää moninverroin rahaa kaupanteossa.

Focus 1.0 Ecoboostissa ainakin sitten pitää katsoa, että jakohihna on vaihdettu (kuten linkkaamassasi yksilössä). Se vaihtoväli kun on 10v ja maksaa toista tonnia korjaamolla. Ja sitten kannattaa katsoa tarkkaan, mitä öljyä sinne koneeseen kaataa - väärät öljyt koneeseen kerrankin, niin hihnan katkeaminen on todellinen riski. 2011-2013 Focuksista löytyisi turboton 1.6, jossa samaa ongelmaa ei ole - ottaisin mieluummin ehkä sellaisen.

Opel Astra jos on M32-vaihdelaatikolla, niin siinä on ollut ongelmia. Kiitos General Motors! Ja Chevrolet Cruze on luotettavuudeltaan perusamerikkalaista kuraa, en koskisi.
 
Miten paljon isompi pitäisi olla? Riittääkö Golf-luokka, vai pitääkö olla vielä suurempi, ja onko tarve sisätiloille vai enemmän tavaratilalle? Onko käyttövoimalla väliä, onnistuuko korjaukset itse vai onko tarve viedä aina pajalle jos jotain vikaa tulee?

En suoraan osaa ehdottaa mitään, mutta 4500€ välirahalla et autoliikkeestä isompaa ja samalla uudempaa autoa saa vaihdettua, eli mennään tuonne noin 10v ikäluokkaan joka tapauksessa.

Jos olisin tuollaista vaihtoa itse tekemässä, niin lähinnä katsoisin sopivaa hintaluokkaa Nettiautosta ilman erityistä merkkirajausta. Realistisesti vaikka enintään 6500€ pyynnillä olevia autoja liikkeistä. Jos kilometrejä tulee paljon tai ei ole mahdollista korjata autoa itse, niin kannattaa etsiä maltillisilla kilometreillä olevia yksilöitä, sanotaan alle 200tkm ajettuja.

Tuollaisen haun kun tekee, vaikka vm. 2012 ja uudemmat, hinnaksi 5000-6500€ ja vielä omamassan alarajaksi vaikka 1300kg jolla karsii pikkuautot pois, niin tulee eniten 2012-2014 vuosien Ford Focusta, ranskalaisista Pösö 308, Citroen C4 ja Rellun Megane, Opel Astraa, Chevy Cruzea, muutama VW Golf, Skoda Octavia ja Hyundai i30 / Kia Ceed, ja isommasta luokasta Pösön 508. Jos enemmän ajettu tai vanhempi käy, niin tulee paljon lisää vaihtoehtoja.

Oma tutka noissa osuisi ehkä ensisijaisesti Focukseen, Astraan tai Huyndai i30 bensakoneella, näissä löytyy myös farkkuja jos tavaratilalle on tarve. Esimerkkinä:

Tärkeintä tuossa hintaluokassa lienee kuitenkin löytää hyvä yksilö. Mahdollisia tyyppivikoja ja tekniikan riskikohtia kannattaa selvittää ensisijaisessti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta. Jos oma osaaminen ei vakuuta arvioimaan auton kuntoa, niin sopivan yksilön löytyessä satanen kuntotarkastajalle voi säästää moninverroin rahaa kaupanteossa.

Jos sisämelulla ei väliä, niin i30 menee. Jos on, niin unohtaisin, koska tuo on joukosta selkeästi meluisin vekotin. Samalla se on myös selkeästi huonoin ajaa ja konekin on melkoisen nuhainen. Luotettavuudessa se todennäköisesti pesee muut kaksi.
 
Honda Civic tehnyt Audit ja muuttunut premiumiksi yhdessä yössä kun Suomen mallistossa yksi ainoa malli ja hintaa yli 80 tonnia.

Eipä tuossa 4,5 metrin möhkössä ole kyllä enää mitään vanhaa Civiciä. Olisivat keksineet uuden mallimerkinnän.
 
Ilmeisesti enää type-rä tuotannossa? Jenkkiläs on hybridiversiokin khyllä. :hmm:
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

Tuli sovittua kaupat 35tkm ajetusta vm 2019 BMW i3 120ah-versiosta. Ensi viikolla toimitus. Eiköhän sillä nyt onnistu sähköautoilun opettelu alkuun. Varmaan järkevämpiäkin vaihtoehtoja olisi ollut, mutta toisaalta kompromissihan se valinta aina on, kun taskut ei niin täynnä ollut tässäkään tapauksessa.
 
Honda Civic tehnyt Audit ja muuttunut premiumiksi yhdessä yössä kun Suomen mallistossa yksi ainoa malli ja hintaa yli 80 tonnia.

Eipä tuossa 4,5 metrin möhkössä ole kyllä enää mitään vanhaa Civiciä. Olisivat keksineet uuden mallimerkinnän.
Hybridiä saa puoleen hintaan, kuten Spede jo mainitsikin, mutta pitää kyllä hämmästellä Type-R:n hintaa.

Civic Type-R:
-Honda
-C-segmentti
-0 - 100 5,4 s
-6 v manuaali
-etuveto
-säädettävät iskarit
-80 400 € (autoveroton 59 600 €)

Vs.

Mercedes-AMG A 35 4Matic Aut. Sedan:
-Mercedes-AMG
-C-segmentti
-0 - 100 4,8 s
-8 v kaksoiskytkinautomaatti
-neliveto
-AMG-alusta
-69 700 € (autoveroton 52 000 €)


Saa olla melkoinen hondamies maksaakseen 80 k Civicistä. Joku 60 k olisi paremmin kohdillaan.

Screenshot_2024-10-11-16-04-37-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Hybridiä saa puoleen hintaan, kuten Spede jo mainitsikin, mutta pitää kyllä hämmästellä Type-R:n hintaa.

Civic Type-R:
-Honda
-C-segmentti
-0 - 100 5,4 s
-6 v manuaali
-etuveto
-säädettävät iskarit
-80 400 € (autoveroton 59 600 €)

Vs.

Mercedes-AMG A 35 4Matic Aut. Sedan:
-Mercedes-AMG
-C-segmentti
-0 - 100 4,8 s
-8 v kaksoiskytkinautomaatti
-neliveto
-AMG-alusta
-69 700 € (autoveroton 52 000 €)


Saa olla melkoinen hondamies maksaakseen 80 k Civicistä. Joku 60 k olisi paremmin kohdillaan.

Screenshot_2024-10-11-16-04-37-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Siististä Civicistä kyllä 80 kiloo liian paljon. On toki varmasti yksi maailman parhaita etuvetoisia ajettavia autoja. Mutta täytyy sanoa, että minun mielestä myös tosta Mersusta 70 kiloo on kans aivan liikaa. Ehkä Honda-fanina pieni bias mutta jos olis massia laitella autoon tommosia summia niin ehdottomasti sata sadasta valitsisin Hondan tuon Mesen sijaan.
 
Siististä Civicistä kyllä 80 kiloo liian paljon. On toki varmasti yksi maailman parhaita etuvetoisia ajettavia autoja. Mutta täytyy sanoa, että minun mielestä myös tosta Mersusta 70 kiloo on kans aivan liikaa. Ehkä Honda-fanina pieni bias mutta jos olis massia laitella autoon tommosia summia niin ehdottomasti sata sadasta valitsisin Hondan tuon Mesen sijaan.

Civicissä on se ongelma että ei tuollaisella kehtaisi 40+ veenä ajella, tai se näyttäisi vähintäänkin kyseenalaiselta.
 
Pitäisi talouteen hommata 2. auto. Kriteereinä bensalla kulkeva, hintaa alle 3000€, ilmastointi, pieni koko ja ei haittaa vaikkei tarvitsisi koko aikaa olla rassaamassa. Pienellä kulutuksellakin saisi olla. Ajokilometrit tuolla vuosittain varmasti alle 5tkm.

Kuinka pieleen menee Toyota Yaris -04, joku 170-220tkm ajettu?

206 pösö oli aikoinaan emännällä ja siinä ei ihan kauheita vikoja ollut, niitäkin tuohon budjettiin menisi hyvinkin.

VW Poloa saisi myös siihen -05-07 vuosimalliin, tosin melkein tiedän mitä kommenttia siitä tulee, kun on VAG-peli.
 
Pitäisi talouteen hommata 2. auto. Kriteereinä bensalla kulkeva, hintaa alle 3000€, ilmastointi, pieni koko ja ei haittaa vaikkei tarvitsisi koko aikaa olla rassaamassa. Pienellä kulutuksellakin saisi olla. Ajokilometrit tuolla vuosittain varmasti alle 5tkm.

Kuinka pieleen menee Toyota Yaris -04, joku 170-220tkm ajettu?

206 pösö oli aikoinaan emännällä ja siinä ei ihan kauheita vikoja ollut, niitäkin tuohon budjettiin menisi hyvinkin.

VW Poloa saisi myös siihen -05-07 vuosimalliin, tosin melkein tiedän mitä kommenttia siitä tulee, kun on VAG-peli.

Yariksesta kannattaa tarkistaa pellit altapäin, voi olla jo hitsaustarvetta. Mutta entäs Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107? Se olisi ainakin pieni eikä paljoa söisi sekä olisi luotettavaa Toyota-tekniikkaa.
 
Siististä Civicistä kyllä 80 kiloo liian paljon. On toki varmasti yksi maailman parhaita etuvetoisia ajettavia autoja. Mutta täytyy sanoa, että minun mielestä myös tosta Mersusta 70 kiloo on kans aivan liikaa. Ehkä Honda-fanina pieni bias mutta jos olis massia laitella autoon tommosia summia niin ehdottomasti sata sadasta valitsisin Hondan tuon Mesen sijaan.
Näin tuon uuden CTR Hondan Bilteman parkkipaikalla ja ei se livenä hullumpi ole. Amis viba pienempi mitä odotin. Maavarakin yllättävän korkea yleensä tuollaiset ovat liian tontissa.

Saa kyllä olla aikamoinen Honda-mies että 80 tonnia siihen upottaa.
 
Muilla kokemuksia Octavia IV 1.4TSI Phev -autoista? PlugariPassat haaveet vähän jäätyivät, kun huomasin että noissa Ocuissa hinnat pyörii melkein samoissa lukemissa ja mitä foorumeilta lukenut, niin noissa Ocuissa ei pitäisi mitään isompia vikoja olla (ainakaan vielä ilmennyt)
 
Infotaimentin kanssa vissiin ollut bugisuuksia ensimmäisissä versioissa, mutta nuo ilmeisemmin korjattu uusilla päivityksillä?
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?

Paljonko tuollainen ruotsalainen kaasukammio kuluttaa, kuusi kiloa satasella? Onko jo isoja huoltomurheita (toivottavasti ei, kun rahoitustakin jäljellä)?

Puhtaasti järjellä ajatellen ei varmaan kannata vaihtaa oikein mihinkään. Jos energiakustannus on ~10 snt/km, niin halvemmaksi ei dieselillä tai bensiinillä pääse. Sähköllä voisi säästää, mutta jos ei viitsi Leafillä tai Miillä huristella, niin arvonalenema taas on paljon Volvoa isompi.

Kannattanee ajaa Volvo niin loppuun että kustannuksissa per kilometri on näkyvissä nousua. Sitten vaihtoon eikä lähde upottamaan tonnikaupalla korjauksiin/renkaisiin/jakohihnoihin.
 
Volvo kuluttaa snadisti yli viisi kiloa satasella. Sadan tonnin keskikulutus on 5.07 kg/100km ja 0.9l/100km. Ei siis paha missään nimessä.
Isompia huoltomurheita ei sinänsä ole, katalysaattori on auton mielestä rikki mutta päästömittarin mielestä ei ja Aisinin 6v-laatikko on nyt itsessään jo huonosti toimiva.
Työautohan tuo on joten toimia pitää ja huolletaan paljon enemmän kuin huolto-ohjelma vaatisi.

Edit:
Korjaan kulutuksen:

kulutus.jpg
 
Muilla kokemuksia Octavia IV 1.4TSI Phev -autoista? PlugariPassat haaveet vähän jäätyivät, kun huomasin että noissa Ocuissa hinnat pyörii melkein samoissa lukemissa ja mitä foorumeilta lukenut, niin noissa Ocuissa ei pitäisi mitään isompia vikoja olla (ainakaan vielä ilmennyt)

Uhka/mahdollisuus asteikolla sanoisin että molempia. Eli uhkana hybriditekniikan mystiset viat ja mahdollisuutena spontaani dq400 laatikon vika joista marmorilla veloitetaan vähintään tonneja.

Kaikki nuo vagin plugarit on käytännössä samaa rautaa, oli merkki sitten vw, skoda tai seat.
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?
En ihan ymmärrä ongelmaa Carunan siirtohintoihin liittyen.

Volvosi on vienyt energiaa yhteensä 10,72 €/100 km.

Jos sähköauto kuluttaisi 20 kWh/100 km, niin Carunan siirtohinnat olisivat eri siirtotuotteilla:

A)
Yleissiirto 20 kWh/100 km * 0,0526 €/kWh = 1,05 €/100 km

B)
Yösiirto päivällä 20 * 0,0511 = 1,02 €/100 km
Yösiirto yöllä 22 - 7, 20 * 0,0312 = 0,62 €/100 km

C)
Kausisiirto talvipäivisin 20 * 0,0623 = 1,25 €/100 km
Kausisiirto aina muulloin 20 * 0,0323 = 0,65 €/100 km


Mitä noista pidät riistohintana? Sähköautoa on tapana ladata enimmäkseen öisin, jolloin Carunan siirtohinta on 0,62 - 1,02 € sadalle kilsalle. On se toki "riistoa", jos vertaa vaikkapa Caruna Espoon 0,53 €/100 km:iin, mutta absoluuttisena summana aivan olematon vs. Volvosi 10,72 €/100 km. Toki sähköautossa pitää maksaa tuon 0,62 - 1,02 euron lisäksi energiaa ja sähköveroa yhteensä noin 2 €/100 km, mutta riistovalituksesi koski vain Carunan siirtoa.

Vai onko ongelmasi se, että sähköauto "pakottaisi" sinut pohtimaan siirtotuotteen vaihtoa, jolloin pitää ottaa laskuihin mukaan muuttuvat kk-maksut? Ei sekään vaikeaa ole.
 
Tässä tilanteessa voidaan pitää tuota Carunasta valitusta yleismallisena valituksena ko. yhtiöstä.
Kiitos laskelmista, Meillä sähkösopimus ei pidä sisällään erikseen yösiirtoa, se on kiinteähintainen kahdeksisen senttiä aina.
 
Ainakin vaihteistoöljy suodattimineen kannattaa vaihdatuttaa, vai mikä on pitoaika? Alle puoli vuotta?
 

Tämmöistä olisin ostamassa muutamaksi kuukaudeksi käyttöautoksi. Onko hinta kohdillaan tai pomppaako jokin asia silmään kokeneille mersumiehille?
Jos peräöljyjä ei ole vaihdettu, kannattaa ne vaihtaa. Itsellä oliko jotain 80tkm vanhat öljyt ja vaihtamalla kulku keveni reippaasti. Tuo moottori oli E-sarjan vehjettä todella laiska kuljettamaan, eikä C-malli taida hirveän paljon kevyempi olla. Että jos tarvii jerkkua autosta, tuosta sitä ei löydy vakiona. Muuten ovat kestäviä koneita, omalla oli ajottu jotain 550 tkm kun myin, eikä ollut mitään merkkejä että olisi hajoamassa (värinöitä yms.)

Tuon ikäisessä todennäköisesti on jo suuttimet vaihdettu aikanaan, mutta kannattaa silti haistella kylmänä käynnistäessä että haiseeko diesel. Ja samalla kuunnella että eihän kuulu ketjun rallatusta kylmänä.

Edit. Ja ainakin E-malleissa vuosimallista 04-> on ruosteenestoa parannettu, eli ei pitäisi olla herkkä ruostumaan, kuitenkin ajan kanssa nuokin rupeaa takakaaresta takaoven vierestä kukkimaan.
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Ajatuksia?

Jos tavoiteena on saada samanlaista ajomukavuutta kuin Volvolla, niin käy nyt ehdottomasti koejamassa toi kolmonen ennenkuin lukitset sen vain speksien/hinnan/käyttövoiman perusteella valinnaksi. En ole ite ajellut kolmosella, mutta aika monelta olen kuullut että erityisesti ajomukavuus/sisätilojen laatu on aika horror jos volvomaiseen sohvamatkailuun on tottunut. Nyt tästä toki joku taas triggeröirtyy, että omat kokemukset kolmosesta on ihan päinvastaiset, vertailukohta vanhaan volvoon on huono ja varsinkin uusissa kolmosissa on laatuun panostettu jne jne, mutta käy silti itse toi ajamassa (ja motarilla!) ennen kun paat liiaksi tesla-housut jalkaan <3
 
Laitanpa tänne omia ajatuksia autonvaihdosta. Tällä hetkellä tilanne on se, että ajelen e-C4:llä joka on yksityisleasinkina otettu, olen kohtuullisen tyytyväinen autoon, mutta on hieman pienenpuoleinen 5 hengen perheelle ja koiralle. Kilometrejä näyttäisi tulevan tällä hetkellä n. 20 tkm vuoteen, mutta määrä saattaa vähän heitellä tuosta +- 3 tkm. Näistä omia ajoja varmaan se 15 tkm ja 5 tkm kilometrikorvauksia.

Vaihtoehdot seuraavalle autolle:

Tesla Model S P75 2018-
Hyundai Ioniq 5 vähän käytettynä (ei ehkä uutena nykyisellä hinnalla)

Tai sitten vaihtoehtona ottaa työsuhdeauto suhteellisen vapaasti (ei kuitenkaan Hyundaita), mutta esim. Tesla Model Y onnistuisi. Jotenkin tuo työsuhdeauto niistää todella ison osan nettopalkasta (aiemmin ollut mutta lähti pois työpaikan vaihdon jälkeen) ja se vielä leikkaa nuo kilometrikorvaukset pois. Eli ainakin itselle tuntuisi järkevältä lyhennellä pienempää kuukausierää ja ottaa kilometrikorvaukset , kuin se että maksat koko ajan periaatteessa huolettomasta ajosta ja samalla myös arvonalenemasta sun muusta. Tuolla on aika iso ero kuukausittaiseen rahavirtaan.

Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 728
Viestejä
4 619 865
Jäsenet
75 897
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom