Mikä auto minulle?

Hyundai Ioniq Electric ei valitettavasti ole kaikkein luotettavimpia sähköautoja. Omassakin lähipiirissä on tällainen sitruuna, johon on pari kalliimpaa (tonnien) korjausta tehty takuun piikkiin.

The electric model, on the other hand, came 19th out of 20 cars in the electric car class. Its score of 75.5% is, to put it frankly, terrible and means rivals like the Tesla Model 3 and VW ID 3 are more reliable. The only electric car that's less reliable is the Porsche Taycan.
However, some owners reported electronic-related faults, particularly with the infotainment system and battery management in the electric versions.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

- En tarvitse valtavasti tilaa mutta ajan pääosin motaria ja ajomäärä on noin 15tkm tällä hetkellä.
- Aika monissa malleissa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän koneongelmia ja en oikein tiedä minkä uskaltaa ostaa. Samalla kun pieni kulutus on ehdottomasti plussaa.
- Pystyn tekemään jotain pienimuotoisia korjauksia mutta ei varsinaisesti kiinnostaisi, niin luotettavuus on myös jokseenkin tärkeää
- Varusteissa ilmastoinnin lisäksi "uuteen" autoon haluaisin vakionopeussäätimen ja moottorilämmittimen sisätilapistokkeella.
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

E-Up / Mii olis oma valinta, saanee tingattuna reiluun kymppiin.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

Tinkaat kuuteen tonniin ja asennutat Calixin letku lämmittimen kiertovesipumpulla, sisähaaralla sekä akkukaturilla omalla paikkakunnallasi jossain korjaamolla.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.

Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.
 
Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...
 
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...

Taitaa olla ole kolmea akkukokoa, 52, 58 ja 77 kwh? Meno-paluu voi kieltämättä olla vähän nihkeä etenkin talvella noilla pienempiakkuisilla, mutta lyhyen välipysähdyksen pitäisi riittää.

Tuosta 3v/100tkm ajettu 58 kwh akkuinen karvan yli 30k€ pyynnillä. Akkutakuuta on jäljellä vielä 5 vuodeksi ja 60 tkm ajoille, joten varsin passeli teikäläisen pitoajalle ja eiköhän tuosta kohtuudella saa vielä rahaa myydessäkin.
 
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.

Joo, siinä vaiheessa kun on tollaiset korkeintaan turvavyöistuimet (saati sitten joku pelkkä koroke tms) käytössä niin eivät viekään enää yhtään ns. ylimääräistä tilaa takapenkiltä.

Päivitetyssä (vm 2023? -->) Corollassa taisi olla sen 1.8 tehoa nostettu, joten jos pätäkkää riittää niin se varmaan fiksu vaihtoehto noista. Tavaratilaa näyttäis olevan farkusa 600l pintaan eli sen puolesta tilava auto - kun ei ole plugari vaan ns. perus hybridi niin ei ole kontin alla akkumöhkälettä tilaa karsimassa. Tosin on se ainakin GTE Passatissa tilava vaikka litrojen mukaan vain 480l (ei-plugarissa taitaa olla 650l), kun ero on oikeastaan ainoastaan välipohjan alla olevassa lokerotilassa.

Itse vähän karsastan noita muutaman vuoden päättyneitä Skodan/VW:n sähköautoja, vaikka VAGeja onkin ollut taloudessa useampi, kun takuu päättynyt. Toki akkutakuuta on vielä pitkästi ja liikkeestä riippuen saa erinäisiä lisäturvia mukaan, jos sattuvat vian x korvaavan jos sellainen eteen sattuu. Mutta eipä sitä hirveästi ole vaihtoehtoja jos tilavan sähkärin haluaa kohtuuhintaan, ellei sitten joku kiinanihme MG5 uutena ole riittävä. Nuo uutuudet kuten Kia EV3, Renault Scenic E-Tech yms kiinnostaa kyllä kun taitaa olla 0,99% rahoituksellakin - rahoitus ei tietysti ongelma jos käteistä löytyy. ;) Pitäis käydä koestamassa millaiset tilat niissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Kävin tänään vetämässä pienen koeajorupeaman, josta voisin vähän kirjoitella fiiliksiä ihan omaakin myöhempää muistamista varten. Koeajossa tänään oli siis Tesla model Y SR, Nissan Ariya awd ja Kia EV6 awd. Bonusreferenssinä matkat koeajoille taittui isäpuolen vm 23 id4 GTX:llä.

Teslan "vanha" model Y on tosiaan palannutkin harkittavien listalle ja oli tänään ekana koeajettavana. Syynä Kolmosen idioottivammaiset nappivilkut ja muutenkin varsin minimaaliset päivitykset yhdistettynä korkotarjoukseen.

Kuten jo m3 koeajolla tuumailin, ero tiemelussa ei todellakaan ole niin suuri mitä monessa paikkaa on hehkutettu, vaan sisämelun taso on aika samaa luokkaa uuden kolmosen ja vanhan Y:n välillä. Täysin epätieteellisellä korvamittarilla id4:n tiemelu oli selvästi molempia kovempi, mutta renkaathan tuohon myös vaikuttaa. Y:n alusta on kyllä kova, mutta en niin paha kuin muistelin. Erityisen hyvää taas on ajatuksen nopeudella toimiva softa, säilytystilat ohjaamossa ja kontissa.

Seuraavaksi oli Nissanin vuoro. Se oli testatuista autoista ylivoimaisesta hiljaisin ja alustaltaan pehmein. Nissan veti täysin eleettömästi todella karskienkin monttujen yli ja tarjoili muutenkin pirun mukavaa kyytiä. Erittäin isona miinuksena kuitenkin jokseenkin surkeat säilytysratkaisut ohjaamossa ja surkean pieni kontti, joka on nelivedossa vielä etuvetoakin pienempi, eikä kummassakaan vetotavassa ole minkäänlaista frunkkia. Infotainment-järjestelmä vaikutti myös vanhahkolta ja hitaalta.

Seuraavaksi haettiin sitten Nissanin naapurista koeajoon EV6, joka oli monella tapaa vähän kuin kahden edellisen auton välimalli. Alusta oli kovempi kuin Nissanissa, mutta pehmeämpi kuin Teslassa, tiemelun osalta myös oltiin noiden kahden välissä. Tilaa sisällä ja kontissa oli Nisua paremmin, mutta Teslaa huonommin, sama infotainmentin osalta. Ajohallintalaitteet tuntui loogiselta ja järkeviltä, mikä saattoi johtua vaan siitä että nykyinen auto on myös Kia.

Kaikki kolme (neljä) autoa kiihtyi ihan tarpeeksi, kaikista löytyi tällaiselle standardimitoitetulle miehelle tarpeeksi mukava ajoasento, merkittävää eroa materiaalien tai muun laadussa huomannut. Kaikki oli myös loppuviimein oikein mukavia ajaa. Itseasiassa tuossa lopuksi reflektoin sitä, että tuo id4 on myös monella tapaa varsin solidi "keskitien kulkija", jossa ei ole mitään erityisen paskaa, jos ei nyt sitten loistavaakaan.

Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D
 
Viimeksi muokattu:
Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D

Millaisiakohan eroja noiden jälleenmyyntiarvoissa on? Jokin Nissan ei ajatustasolla oikein innosta itseä, toki en tiedä muista autonostajista.
 
Kävin tänään vetämässä pienen koeajorupeaman, josta voisin vähän kirjoitella fiiliksiä ihan omaakin myöhempää muistamista varten. Koeajossa tänään oli siis Tesla model Y SR, Nissan Ariya awd ja Kia EV6 awd. Bonusreferenssinä matkat koeajoille taittui isäpuolen vm 23 id4 GTX:llä.

Teslan "vanha" model Y on tosiaan palannutkin harkittavien listalle ja oli tänään ekana koeajettavana. Syynä Kolmosen idioottivammaiset nappivilkut ja muutenkin varsin minimaaliset päivitykset yhdistettynä korkotarjoukseen.

Kuten jo m3 koeajolla tuumailin, ero tiemelussa ei todellakaan ole niin suuri mitä monessa paikkaa on hehkutettu, vaan sisämelun taso on aika samaa luokkaa uuden kolmosen ja vanhan Y:n välillä. Täysin epätieteellisellä korvamittarilla id4:n tiemelu oli selvästi molempia kovempi, mutta renkaathan tuohon myös vaikuttaa. Y:n alusta on kyllä kova, mutta en niin paha kuin muistelin. Erityisen hyvää taas on ajatuksen nopeudella toimiva softa, säilytystilat ohjaamossa ja kontissa.

Seuraavaksi oli Nissanin vuoro. Se oli testatuista autoista ylivoimaisesta hiljaisin ja alustaltaan pehmein. Nissan veti täysin eleettömästi todella karskienkin monttujen yli ja tarjoili muutenkin pirun mukavaa kyytiä. Erittäin isona miinuksena kuitenkin jokseenkin surkeat säilytysratkaisut ohjaamossa ja surkean pieni kontti, joka on nelivedossa vielä etuvetoakin pienempi, eikä kummassakaan vetotavassa ole minkäänlaista frunkkia. Infotainment-järjestelmä vaikutti myös vanhahkolta ja hitaalta.

Seuraavaksi haettiin sitten Nissanin naapurista koeajoon EV6, joka oli monella tapaa vähän kuin kahden edellisen auton välimalli. Alusta oli kovempi kuin Nissanissa, mutta pehmeämpi kuin Teslassa, tiemelun osalta myös oltiin noiden kahden välissä. Tilaa sisällä ja kontissa oli Nisua paremmin, mutta Teslaa huonommin, sama infotainmentin osalta. Ajohallintalaitteet tuntui loogiselta ja järkeviltä, mikä saattoi johtua vaan siitä että nykyinen auto on myös Kia.

Kaikki kolme (neljä) autoa kiihtyi ihan tarpeeksi, kaikista löytyi tällaiselle standardimitoitetulle miehelle tarpeeksi mukava ajoasento, merkittävää eroa materiaalien tai muun laadussa huomannut. Kaikki oli myös loppuviimein oikein mukavia ajaa. Itseasiassa tuossa lopuksi reflektoin sitä, että tuo id4 on myös monella tapaa varsin solidi "keskitien kulkija", jossa ei ole mitään erityisen paskaa, jos ei nyt sitten loistavaakaan.

Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D
Muunmuuassa näitä samoja autoja itse katselin muutama kuukausi takaperin. Tesla tippui lopulta pois koska tarjous vaihtoautosta oli kaikkein huonoin. Nissanista ehkä alkuun olin eniten innostunut mutta heti kylmätyyppien jälkeen osoittautui liian pieneksi. Iso syy Kia leiriin päätymistä oli myös tuo pitkä takuu. Enyaq kokemuksen jälkeen kun 2v takuu ei riittänyt edes siihen että kaikkia takuuaikana ilmenneitä ongelmia olisi saatu korjattua niin ehkä 7v takuu vähän lämmittää mieltä. Vaikka taitaa siinäkin olla kaikenmaailman rajoituksia.
 
Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?

Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.

Ideoita?
 
Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?

Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.

Ideoita?

Tuossa hintaluokassa merkkaa mielestäni tietyn merkin/mallin luotettavuutta enemmän kyseisen autoyksilön historia(ts. ylläpito).

Paljonko on kilsoja tiedossa vuoteen?
 
Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?

Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.

Ideoita?

Olen ajanut tuon hintaluokan autolla (2,6k€ liikkeestä eli yksityiseltä max. 2k€) hieman yli 2 vuotta ja 35 tkm. Sinä aikana sen ylläpitoon on mennyt käytännössä ostohinnan verran rahaa, toki joukossa elektiivisiä toimenpiteitä vajaalla tonnilla (mm. uudet talvirenkaat kovettuneiden tilalle, 11-vuotiaan akun ennakoiva vaihto, ilmansuodattimien vaihto), loput kuitenkin pakollisia (sytytyshäiriön korjaus, katsastuksessa hylätty pallonivel ja hylätyt takajarrut, hajonnut jarruputki/-letku, loppuun kuluneet jarrupalat/-levyt edessä, kiinnityksistään irti syöpynyt pakoputken lämpösuoja, öljynvaihdot). Ai niin, ja se auto on Focus Mk1.

Että että... Kaipa tuossa pitäisi kiinnittää huomiota pitkään leimaan, hyviin kaksiin renkaisiin, ketjukoneeseen tai melko tuoreeseen jakohihnaan (tai sellaiseen konstruktioon, joka sallii hihnan katkeamisen ilman moottorivauriota, olikohan Astra G:ssä jokin moottori tällainen...), vähäiseen ruosteeseen ja yrittää katsoa kilometrit sen mukaan, ettei alusta olisi veltto sohva, johon vaihdetaan kaikki nivelet/pyöränlaakerit/raidetangonpäät/iskunvaimentimet/jouset. Mutta silti on luultavasti jotain jarrutöitä ja satunnaisia hajoamisia edessä.

Jos kilometrejä tulee yhtään enemmän, niin oma ehdotuksenihan olisi ostaa pienikulutuksinen n. 5-vuotias pienillä kilometreillä oleva kymppitonnin auto. Uusimman sukupolven Seat Ibiza (manuaalina ja 1.0 MPI:llä) tms. on vanhemman Golfin/Focuksen kokoinen tiloiltaan ja kuluttaa pari litraa vähemmän satasella. 2 litraa säästöä satasella on 4 tonnia sadalla tuhannella. Ylläpidossa on potentiaali säästää reippaita rahoja suhteessa johonkin 200tkm ajettuun ruoskaan ja ihan arvoton se Ibiza ei ole vielä 3-5 vuoden päästäkään.

Toki jos ajoja on hyvin vähän, niin sitten tietysti järkevin valinta on just tuollainen vanhempi ja enemmän ajettu halpa auto, joka tuntuu ostohetkellä olevan hyvässä kuosissa.
 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?
 
Tuossa hintaluokassa merkkaa mielestäni tietyn merkin/mallin luotettavuutta enemmän kyseisen autoyksilön historia(ts. ylläpito).

Paljonko on kilsoja tiedossa vuoteen?

Periaatteessa samaa mieltä, mutta hyvin huollettukin yksilö kannattaa etsiä niistä automalleista, joissa on mahdollisimman vähän katastrofaalisia tyyppivikoja.

Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?

Nissan Leaf? Toki Chademo kannattaa huomioida, mutta jos pärjäät kotilatauksen varassa, niin se ei ole ongelma.

 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?

2021 / 22tkm ajettu. Takuut pitkään voimassa jos vaan huoltokirja ok.
Huom, vain 39kWh akku. 100km menee talvellakin heittämällä.
 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?
Hyundai Ioniq electric 28kWh tai 38kWh malli esimerkiksi comfort ja style varusteluilla molemmilla löytyy peruutuskamera ja adapt. vakkari. Taitaa vielä nykyäänkin olla vähiten kuluttava sähkäri. Kannattaa vain olla tarkkana tuoniautojen kanssa ja kysyä onko niissä ilmalämpöpumppua, koska suurimmassa osassa Saksasta tuotuja ei ole.
 
Mikä auto C-sarjalaisen diesel 2008 seuraajaksi? Kikotinta korjattu ihan tarpeeksi, vaikkei nyt kone sentään ole hajonnutkaan. "Premium" autossa on premium-kulut jossain määrin toteutunut vaikka alle 250tkm mittarissa.

Toyota/Lexus/Kia konserni voisi korjauskuluallergiselle olla tunnetusti se juttu. Automaattia ja tutkia saisi löytyä edestä&takaa.

Suurin haaste uudelle on että jos budjetiksi laittaa 15-20k niin löytyykä hiljaisen & luotettavan keskikokoisen auton? Kiasta kokemusta ja Peltorit olisi Ceedissä saanut olla 😯 Toyota-kuskit mainitsee myös noise cancelling -kuuloketarpeesta. Tässäpä dilemma tällä budjetilla

Oh ja sähköautot sinällään kiinnostaa nekin mutta range jää näillä rahoilla vajaaksi ja metsäautotiellä joskus pitää ajaa joten öisin ei uni tule silmään jos reissu metsään tiedossa (akkupaketti köh)

Bensiiniä ja/tai hybridiä lienee siltikin tässä ylimenokaudella katsottava. Kilsoja tulee sen 15tkm vuoteen
 
Viimeksi muokattu:
Mikä auto C-sarjalaisen diesel 2008 seuraajaksi? Kikotinta korjattu ihan tarpeeksi, vaikkei nyt kone sentään ole hajonnutkaan. "Premium" autossa on premium-kulut jossain määrin toteutunut vaikka alle 250tkm mittarissa.

Toyota/Lexus/Kia konserni voisi korjauskuluallergiselle olla tunnetusti se juttu. Automaattia ja tutkia saisi löytyä edestä&takaa.

Suurin haaste uudelle on että jos budjetiksi laittaa 15-20k niin löytyykä hiljaisen & luotettavan keskikokoisen auton? Kiasta kokemusta ja Peltorit olisi Ceedissä saanut olla 😯 Toyota-kuskit mainitsee myös noise cancelling -kuuloketarpeesta. Tässäpä dilemma tällä budjetilla

Oh ja sähköautot sinällään kiinnostaa nekin mutta range jää näillä rahoilla vajaaksi ja metsäautotiellä joskus pitää ajaa joten öisin ei uni tule silmään jos reissu metsään tiedossa (akkupaketti köh)

Bensiiniä ja/tai hybridiä lienee siltikin tässä ylimenokaudella katsottava. Kilsoja tulee sen 15tkm vuoteen

Lexus on kuulemma huoltohinnoiltaan premiumia, vaikka toki perustekniikka pitkälti onkin luotettavaa Toyotaa. Mites Honda jo mainittujen merkkien ohella?
 
Lexus on kuulemma huoltohinnoiltaan premiumia, vaikka toki perustekniikka pitkälti onkin luotettavaa Toyotaa. Mites Honda jo mainittujen merkkien ohella?
Hondahan toimisi myöskin. Accordia ei enää ole valitettavasti.

Hyvä huomio, Lexuksen huoltohinnat, netin perusteella ovat arvokkaita ja extratakuut vaatinevat marmorilla käyttöä eikä pelkkä Toyotan marmori vielä riitä vaan omansa eli eri tiski muutamalla paikkakunnalla

Polttiskoneessa saisi olla myös imusarjassa suutin jotta välttyisi miltään pähkinäpuhalluksilta. Tojolla lienee kaikissa(?) ja yleensä "japanilaisissa", euroautoista ei tietoa
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on niin pienet kilometrit, että mitäs jos kävisit kokeilemas Subarun Solterraa ja Tojon BZ4X? Voi käydä joulukuulla tarjousta koukkuun hyvinkin.

e: En huomannu budjettiraameja. :hmm: Ehkä nollakorkotarjous jos tulee tarjolle silti houkuttelisi?
 
Sulla on niin pienet kilometrit, että mitäs jos kävisit kokeilemas Subarun Solterraa ja Tojon BZ4X? Voi käydä joulukuulla tarjousta koukkuun hyvinkin.

e: En huomannu budjettiraameja. :hmm: Ehkä nollakorkotarjous jos tulee tarjolle silti houkuttelisi?

Ja ajelee metsäautoteillä... Tosin noissa on enemmän maavaraa kuin jossain Leafissä, että ei ehkä ihan mahdoton tehtävä.

Säästöpotentiaalihan tuossa on suunnilleen 1,5k€ vuoteen versus bensa-auto, jos voi kotiladata. Mutta riittäneekö se ja halvemmat huoltokulut sitten kattamaan parin kymppitonnin eroa hankintahinnassa... ehkä pitkällä tähtäimellä.
 
Vilkaises paljonko on Solterrassa maavaraa ennen huolestumista. :comp:

Paljon.
 
Vilkaises paljonko on Solterrassa maavaraa ennen huolestumista. :comp:

Paljon.

21 cm. Ja kun kivi tulee ulos tiestä sen 21,5 cm, niin se on sitten 5 mm kolhu akkukotelossa ja ainakin Mersulla koko akku vaihtoon.

Toki jos normiautossa on n. 15 cm, niin siihen nähden tuo 21 cm antaa kyllä marginaalia. Ongelma on lähinnä, että jos tie/ura ei ole tarkoitettu henkilöautolla ajettavaksi ollenkaan, niin sekin voi loppua kesken ja seuraukset on helposti eri mittaluokkaa kuin polttomoottoriautossa.
 
Pienehkö sähköauto hakusessa
- Ajoa tullee 20-25 tkm/v
- Päivittäin n. 100km
- Mahdollisuus ladata kotona ja töissä
- Peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari olisi kiva olla
- Plussaa jos saa etupenkille ja taakse lastenistuimet
- Budjetti 20k

Mahdollisia vaihtoehtoja corsa-e, 208-e, id3 Saksasta? Joitain muita?
ID3 pitäisi tuolla budjetilla löytyä kyllä Suomestakin. Muutamista pikku vioistaan huolimatta varmasti ok kulkine. Tilaa hyvin ja muistaakseni löytyy isofix myös apukuskin penkiltä. Peruutuskameraa ei yleensä ole noissa halvimmissa mutta muut kohdat täyttyy kyllä. Älyttömän ketterä liikenteessä ja kääntyy todella pienessä tilassa ympäri.
 
Mielenkiintoon noussut ostaa "uudempi" plugari. Ajoa sen verran sekalaisesti ja taloyhtiö ei täyssähkön latailua juuri tue, mutta tuo sähkö muuten työ/arkiajojen puolesta houkuttaa. Kuitenkin, onko minkälaista elinkaarta noilla plugareiden akuilla. Tässä katsellut varmaan sitä pahinta pommiväliä, eli 2017-2020 ja n. 150tkm ajettuja bmw/mersuja. Tilojen puolesta 5/E -sarja hakusessa. Katsonut että akkutakuita tarjottu 6 vuotta / 100tkm, jotka näissä aikalailla kaikissa siis mennyt, jos ei iässä niin sitten kilometreissä.
Ideoita sitten näiden vaihtoehtojen lisäksi? Kannattaako tässä tilanteessa edes tuota plugaria miettiä, vai vetääkö vaan tyytyväisenä dieselillä ja makselee veroja?

Hintaluokka tosiaan lähemmäs 20 000, kuin 30. Mutta jotenkin joku ääni sanoo, että katsele vanhempia pelejä halvemmalla.
 
Mielenkiintoon noussut ostaa "uudempi" plugari. Ajoa sen verran sekalaisesti ja taloyhtiö ei täyssähkön latailua juuri tue, mutta tuo sähkö muuten työ/arkiajojen puolesta houkuttaa. Kuitenkin, onko minkälaista elinkaarta noilla plugareiden akuilla. Tässä katsellut varmaan sitä pahinta pommiväliä, eli 2017-2020 ja n. 150tkm ajettuja bmw/mersuja. Tilojen puolesta 5/E -sarja hakusessa. Katsonut että akkutakuita tarjottu 6 vuotta / 100tkm, jotka näissä aikalailla kaikissa siis mennyt, jos ei iässä niin sitten kilometreissä.
Ideoita sitten näiden vaihtoehtojen lisäksi? Kannattaako tässä tilanteessa edes tuota plugaria miettiä, vai vetääkö vaan tyytyväisenä dieselillä ja makselee veroja?

Hintaluokka tosiaan lähemmäs 20 000, kuin 30. Mutta jotenkin joku ääni sanoo, että katsele vanhempia pelejä halvemmalla.
Ei omaa kokemusta, mutta akuista:



Jos siis sen käytetyn hybridin akku on jo kertaalleen vaihdettu, niin kai sillä akun puolesta 100-150 tkm taas ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Tarttis isomman auton nykyisen Pösä 208 vm.2013 tilalle ja budjetti aikalailla Maks. 4500€. Toki ratkaisevin tekijä päätökseen on liikkeen hyvityshinta tuosta vanhasta😅 nyt ne pyörineet melko isolla haarukalla 1200€-3000€😂

Oikein mitään kriteereitä ei ole kuin tila ja toki nyt mahdollisimman siisti mitä nyt tuohon hintaan voi odottaa.

Olisiko suosituksia? En tähän hintaluokkaan ole varmaan 15 vuoteen autoja ettinyt et vähän pihalla minkä verran ajetun uskaltaa ostaa jne. Toki tuurista kiinni joka tapauksessa mutta jos jotain mitä erityisesti välttää ja jotain mitä suositella🤔
 
Tarttis isomman auton nykyisen Pösä 208 vm.2013 tilalle ja budjetti aikalailla Maks. 4500€. Toki ratkaisevin tekijä päätökseen on liikkeen hyvityshinta tuosta vanhasta😅 nyt ne pyörineet melko isolla haarukalla 1200€-3000€😂

Oikein mitään kriteereitä ei ole kuin tila ja toki nyt mahdollisimman siisti mitä nyt tuohon hintaan voi odottaa.

Olisiko suosituksia? En tähän hintaluokkaan ole varmaan 15 vuoteen autoja ettinyt et vähän pihalla minkä verran ajetun uskaltaa ostaa jne. Toki tuurista kiinni joka tapauksessa mutta jos jotain mitä erityisesti välttää ja jotain mitä suositella🤔

Miten paljon isompi pitäisi olla? Riittääkö Golf-luokka, vai pitääkö olla vielä suurempi, ja onko tarve sisätiloille vai enemmän tavaratilalle? Onko käyttövoimalla väliä, onnistuuko korjaukset itse vai onko tarve viedä aina pajalle jos jotain vikaa tulee?

En suoraan osaa ehdottaa mitään, mutta 4500€ välirahalla et autoliikkeestä isompaa ja samalla uudempaa autoa saa vaihdettua, eli mennään tuonne noin 10v ikäluokkaan joka tapauksessa.

Jos olisin tuollaista vaihtoa itse tekemässä, niin lähinnä katsoisin sopivaa hintaluokkaa Nettiautosta ilman erityistä merkkirajausta. Realistisesti vaikka enintään 6500€ pyynnillä olevia autoja liikkeistä. Jos kilometrejä tulee paljon tai ei ole mahdollista korjata autoa itse, niin kannattaa etsiä maltillisilla kilometreillä olevia yksilöitä, sanotaan alle 200tkm ajettuja.

Tuollaisen haun kun tekee, vaikka vm. 2012 ja uudemmat, hinnaksi 5000-6500€ ja vielä omamassan alarajaksi vaikka 1300kg jolla karsii pikkuautot pois, niin tulee eniten 2012-2014 vuosien Ford Focusta, ranskalaisista Pösö 308, Citroen C4 ja Rellun Megane, Opel Astraa, Chevy Cruzea, muutama VW Golf, Skoda Octavia ja Hyundai i30 / Kia Ceed, ja isommasta luokasta Pösön 508. Jos enemmän ajettu tai vanhempi käy, niin tulee paljon lisää vaihtoehtoja.

Oma tutka noissa osuisi ehkä ensisijaisesti Focukseen, Astraan tai Huyndai i30 bensakoneella, näissä löytyy myös farkkuja jos tavaratilalle on tarve. Esimerkkinä:

Tärkeintä tuossa hintaluokassa lienee kuitenkin löytää hyvä yksilö. Mahdollisia tyyppivikoja ja tekniikan riskikohtia kannattaa selvittää ensisijaisessti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta. Jos oma osaaminen ei vakuuta arvioimaan auton kuntoa, niin sopivan yksilön löytyessä satanen kuntotarkastajalle voi säästää moninverroin rahaa kaupanteossa.
 
Tuollaisen haun kun tekee, vaikka vm. 2012 ja uudemmat, hinnaksi 5000-6500€ ja vielä omamassan alarajaksi vaikka 1300kg jolla karsii pikkuautot pois, niin tulee eniten 2012-2014 vuosien Ford Focusta, ranskalaisista Pösö 308, Citroen C4 ja Rellun Megane, Opel Astraa, Chevy Cruzea, muutama VW Golf, Skoda Octavia ja Hyundai i30 / Kia Ceed, ja isommasta luokasta Pösön 508. Jos enemmän ajettu tai vanhempi käy, niin tulee paljon lisää vaihtoehtoja.

Oma tutka noissa osuisi ehkä ensisijaisesti Focukseen, Astraan tai Huyndai i30 bensakoneella, näissä löytyy myös farkkuja jos tavaratilalle on tarve. Esimerkkinä:
https://www.nettiauto.com/ford/focus/14509023 https://www.nettiauto.com/hyundai/i30/14349509 https://www.nettiauto.com/opel/astra/14502465
Tärkeintä tuossa hintaluokassa lienee kuitenkin löytää hyvä yksilö. Mahdollisia tyyppivikoja ja tekniikan riskikohtia kannattaa selvittää ensisijaisessti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta. Jos oma osaaminen ei vakuuta arvioimaan auton kuntoa, niin sopivan yksilön löytyessä satanen kuntotarkastajalle voi säästää moninverroin rahaa kaupanteossa.

Focus 1.0 Ecoboostissa ainakin sitten pitää katsoa, että jakohihna on vaihdettu (kuten linkkaamassasi yksilössä). Se vaihtoväli kun on 10v ja maksaa toista tonnia korjaamolla. Ja sitten kannattaa katsoa tarkkaan, mitä öljyä sinne koneeseen kaataa - väärät öljyt koneeseen kerrankin, niin hihnan katkeaminen on todellinen riski. 2011-2013 Focuksista löytyisi turboton 1.6, jossa samaa ongelmaa ei ole - ottaisin mieluummin ehkä sellaisen.

Opel Astra jos on M32-vaihdelaatikolla, niin siinä on ollut ongelmia. Kiitos General Motors! Ja Chevrolet Cruze on luotettavuudeltaan perusamerikkalaista kuraa, en koskisi.
 
Miten paljon isompi pitäisi olla? Riittääkö Golf-luokka, vai pitääkö olla vielä suurempi, ja onko tarve sisätiloille vai enemmän tavaratilalle? Onko käyttövoimalla väliä, onnistuuko korjaukset itse vai onko tarve viedä aina pajalle jos jotain vikaa tulee?

En suoraan osaa ehdottaa mitään, mutta 4500€ välirahalla et autoliikkeestä isompaa ja samalla uudempaa autoa saa vaihdettua, eli mennään tuonne noin 10v ikäluokkaan joka tapauksessa.

Jos olisin tuollaista vaihtoa itse tekemässä, niin lähinnä katsoisin sopivaa hintaluokkaa Nettiautosta ilman erityistä merkkirajausta. Realistisesti vaikka enintään 6500€ pyynnillä olevia autoja liikkeistä. Jos kilometrejä tulee paljon tai ei ole mahdollista korjata autoa itse, niin kannattaa etsiä maltillisilla kilometreillä olevia yksilöitä, sanotaan alle 200tkm ajettuja.

Tuollaisen haun kun tekee, vaikka vm. 2012 ja uudemmat, hinnaksi 5000-6500€ ja vielä omamassan alarajaksi vaikka 1300kg jolla karsii pikkuautot pois, niin tulee eniten 2012-2014 vuosien Ford Focusta, ranskalaisista Pösö 308, Citroen C4 ja Rellun Megane, Opel Astraa, Chevy Cruzea, muutama VW Golf, Skoda Octavia ja Hyundai i30 / Kia Ceed, ja isommasta luokasta Pösön 508. Jos enemmän ajettu tai vanhempi käy, niin tulee paljon lisää vaihtoehtoja.

Oma tutka noissa osuisi ehkä ensisijaisesti Focukseen, Astraan tai Huyndai i30 bensakoneella, näissä löytyy myös farkkuja jos tavaratilalle on tarve. Esimerkkinä:

Tärkeintä tuossa hintaluokassa lienee kuitenkin löytää hyvä yksilö. Mahdollisia tyyppivikoja ja tekniikan riskikohtia kannattaa selvittää ensisijaisessti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta. Jos oma osaaminen ei vakuuta arvioimaan auton kuntoa, niin sopivan yksilön löytyessä satanen kuntotarkastajalle voi säästää moninverroin rahaa kaupanteossa.

Jos sisämelulla ei väliä, niin i30 menee. Jos on, niin unohtaisin, koska tuo on joukosta selkeästi meluisin vekotin. Samalla se on myös selkeästi huonoin ajaa ja konekin on melkoisen nuhainen. Luotettavuudessa se todennäköisesti pesee muut kaksi.
 
Honda Civic tehnyt Audit ja muuttunut premiumiksi yhdessä yössä kun Suomen mallistossa yksi ainoa malli ja hintaa yli 80 tonnia.

Eipä tuossa 4,5 metrin möhkössä ole kyllä enää mitään vanhaa Civiciä. Olisivat keksineet uuden mallimerkinnän.
 
Ilmeisesti enää type-rä tuotannossa? Jenkkiläs on hybridiversiokin khyllä. :hmm:
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

Tuli sovittua kaupat 35tkm ajetusta vm 2019 BMW i3 120ah-versiosta. Ensi viikolla toimitus. Eiköhän sillä nyt onnistu sähköautoilun opettelu alkuun. Varmaan järkevämpiäkin vaihtoehtoja olisi ollut, mutta toisaalta kompromissihan se valinta aina on, kun taskut ei niin täynnä ollut tässäkään tapauksessa.
 
Honda Civic tehnyt Audit ja muuttunut premiumiksi yhdessä yössä kun Suomen mallistossa yksi ainoa malli ja hintaa yli 80 tonnia.

Eipä tuossa 4,5 metrin möhkössä ole kyllä enää mitään vanhaa Civiciä. Olisivat keksineet uuden mallimerkinnän.
Hybridiä saa puoleen hintaan, kuten Spede jo mainitsikin, mutta pitää kyllä hämmästellä Type-R:n hintaa.

Civic Type-R:
-Honda
-C-segmentti
-0 - 100 5,4 s
-6 v manuaali
-etuveto
-säädettävät iskarit
-80 400 € (autoveroton 59 600 €)

Vs.

Mercedes-AMG A 35 4Matic Aut. Sedan:
-Mercedes-AMG
-C-segmentti
-0 - 100 4,8 s
-8 v kaksoiskytkinautomaatti
-neliveto
-AMG-alusta
-69 700 € (autoveroton 52 000 €)


Saa olla melkoinen hondamies maksaakseen 80 k Civicistä. Joku 60 k olisi paremmin kohdillaan.

Screenshot_2024-10-11-16-04-37-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Hybridiä saa puoleen hintaan, kuten Spede jo mainitsikin, mutta pitää kyllä hämmästellä Type-R:n hintaa.

Civic Type-R:
-Honda
-C-segmentti
-0 - 100 5,4 s
-6 v manuaali
-etuveto
-säädettävät iskarit
-80 400 € (autoveroton 59 600 €)

Vs.

Mercedes-AMG A 35 4Matic Aut. Sedan:
-Mercedes-AMG
-C-segmentti
-0 - 100 4,8 s
-8 v kaksoiskytkinautomaatti
-neliveto
-AMG-alusta
-69 700 € (autoveroton 52 000 €)


Saa olla melkoinen hondamies maksaakseen 80 k Civicistä. Joku 60 k olisi paremmin kohdillaan.

Screenshot_2024-10-11-16-04-37-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Siististä Civicistä kyllä 80 kiloo liian paljon. On toki varmasti yksi maailman parhaita etuvetoisia ajettavia autoja. Mutta täytyy sanoa, että minun mielestä myös tosta Mersusta 70 kiloo on kans aivan liikaa. Ehkä Honda-fanina pieni bias mutta jos olis massia laitella autoon tommosia summia niin ehdottomasti sata sadasta valitsisin Hondan tuon Mesen sijaan.
 
Siististä Civicistä kyllä 80 kiloo liian paljon. On toki varmasti yksi maailman parhaita etuvetoisia ajettavia autoja. Mutta täytyy sanoa, että minun mielestä myös tosta Mersusta 70 kiloo on kans aivan liikaa. Ehkä Honda-fanina pieni bias mutta jos olis massia laitella autoon tommosia summia niin ehdottomasti sata sadasta valitsisin Hondan tuon Mesen sijaan.

Civicissä on se ongelma että ei tuollaisella kehtaisi 40+ veenä ajella, tai se näyttäisi vähintäänkin kyseenalaiselta.
 
Pitäisi talouteen hommata 2. auto. Kriteereinä bensalla kulkeva, hintaa alle 3000€, ilmastointi, pieni koko ja ei haittaa vaikkei tarvitsisi koko aikaa olla rassaamassa. Pienellä kulutuksellakin saisi olla. Ajokilometrit tuolla vuosittain varmasti alle 5tkm.

Kuinka pieleen menee Toyota Yaris -04, joku 170-220tkm ajettu?

206 pösö oli aikoinaan emännällä ja siinä ei ihan kauheita vikoja ollut, niitäkin tuohon budjettiin menisi hyvinkin.

VW Poloa saisi myös siihen -05-07 vuosimalliin, tosin melkein tiedän mitä kommenttia siitä tulee, kun on VAG-peli.
 
Pitäisi talouteen hommata 2. auto. Kriteereinä bensalla kulkeva, hintaa alle 3000€, ilmastointi, pieni koko ja ei haittaa vaikkei tarvitsisi koko aikaa olla rassaamassa. Pienellä kulutuksellakin saisi olla. Ajokilometrit tuolla vuosittain varmasti alle 5tkm.

Kuinka pieleen menee Toyota Yaris -04, joku 170-220tkm ajettu?

206 pösö oli aikoinaan emännällä ja siinä ei ihan kauheita vikoja ollut, niitäkin tuohon budjettiin menisi hyvinkin.

VW Poloa saisi myös siihen -05-07 vuosimalliin, tosin melkein tiedän mitä kommenttia siitä tulee, kun on VAG-peli.

Yariksesta kannattaa tarkistaa pellit altapäin, voi olla jo hitsaustarvetta. Mutta entäs Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107? Se olisi ainakin pieni eikä paljoa söisi sekä olisi luotettavaa Toyota-tekniikkaa.
 
Siististä Civicistä kyllä 80 kiloo liian paljon. On toki varmasti yksi maailman parhaita etuvetoisia ajettavia autoja. Mutta täytyy sanoa, että minun mielestä myös tosta Mersusta 70 kiloo on kans aivan liikaa. Ehkä Honda-fanina pieni bias mutta jos olis massia laitella autoon tommosia summia niin ehdottomasti sata sadasta valitsisin Hondan tuon Mesen sijaan.
Näin tuon uuden CTR Hondan Bilteman parkkipaikalla ja ei se livenä hullumpi ole. Amis viba pienempi mitä odotin. Maavarakin yllättävän korkea yleensä tuollaiset ovat liian tontissa.

Saa kyllä olla aikamoinen Honda-mies että 80 tonnia siihen upottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 508 254
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom