Mikä auto minulle?

Tuossa hintaluokassa mersut menee vanhempaan 211 korimallin ja Volvot tahtoo olla jo yli 400tkm ajettuja. Sillä tuota Opelia aloinkin katsomaan, kun kilometrit on n. 250tkm ja vuosimallia löytyy 2010 ylöspäin. Halpa ja vähähuoltoinen on toki suurta plussaa.
 
508 pösössä saat paljon vastinetta rahoille, tuolla budjetilla tosin joutunee tyytymään euro5 myllyihin ennen faceliftiä (suurin ero lienee huonompi automaattiloota, jos selkaisesta on kiinnostunut, manuaalin synkrot voi vinkua 80-90 km/h vauhdissa etenkin lämpimänä). C5 2009-> on lähes vastaava auto, keskikonsoli vanhahtava. 2 litrainen mylly kestänee maailman tappiin, 1.6 kanssa on ilmeisesti ollut euro5 -koneissa jotain tyyppivikaa.

e: Entisen naapurin Insignian takakaaret perän puolelta kukki varsin uutena, kannattaa vilkaista..
 
Vähän pihalla käyttövoimakeskusteluista 2021. Onko uudessa diesel-autossa mitään järkeä? Lähinnä kiinnostaa sivistyneet arvailut jälleenmyyntiarvosta 2-3 vuoden aikajänteellä. 320d mietinnässä. Lataushybridi ei sovi kun ei ole kotona latauspaikkaa ja penarin bensavaihtoehto on alitehoinen. Vuosittaisten ennakoitujen kilometrien perusteella ei väliä kumman ottaa.
 
Vähän pihalla käyttövoimakeskusteluista 2021. Onko uudessa diesel-autossa mitään järkeä? Lähinnä kiinnostaa sivistyneet arvailut jälleenmyyntiarvosta 2-3 vuoden aikajänteellä. 320d mietinnässä. Lataushybridi ei sovi kun ei ole kotona latauspaikkaa ja penarin bensavaihtoehto on alitehoinen. Vuosittaisten ennakoitujen kilometrien perusteella ei väliä kumman ottaa.
Miksei olisi? Uuteen autoon ja sen arvonalenemaan palaa joka tapauksessa sen verran rahaa että se nyt on yksi ja sama, maksaako käyttövoimaveroa vuodessa 400 enemmän vai vähemmän. Pääasia että auto on mieluinen eikä joka päivä vituta että tuli sitten tuollainen ostettua.

Toisella foorumilla joku suositteli yksityisleasingia. 36 kk / 60 tkm ja 723 €/kk eli reipas 26 k€ pelkkiä liisarimaksuja kolmessa vuodessa. Rahamiesten hommaa...
 
Viimeksi muokattu:
Vähän pihalla käyttövoimakeskusteluista 2021. Onko uudessa diesel-autossa mitään järkeä? Lähinnä kiinnostaa sivistyneet arvailut jälleenmyyntiarvosta 2-3 vuoden aikajänteellä. 320d mietinnässä. Lataushybridi ei sovi kun ei ole kotona latauspaikkaa ja penarin bensavaihtoehto on alitehoinen. Vuosittaisten ennakoitujen kilometrien perusteella ei väliä kumman ottaa.

Totta kait on, jos ei vihervassari hallitus nyt tee jotain aivan idioottimaista, kuten esimerkiksi julista dieseliä pannaan tai nosta hintaa kolmeen euroon litralta.

Vielä viiden vuodenkin kuluttua on ihmisiä, jotka arvostavat sekä tarvitsevat hyvää dieselautoa ja ostavat sellaisen, jos vain tilanne pysyy kohtalaisen stabiilina kulujen osalta.

En usko jälleenmyyntiarvossa olevan suurta muutosta nykytilanteeseen, vaikka sähkösaha fanaatikot julistavatkin polttomoottoriautojen joutavan arvottomina romuttamolle.
 
Ei ollenkaan mahdotonta että pian julistetaan virallisesti, kun muualla näytetään esimerkkiä.



Mutta joo, uudessa autossa arvonalenema on joka tapauksessa sitä luokkaa että köyhää hirvittää. Vaikka kotona ei olisikaan latausmahdollisuutta niin kyllä sitä voi latailla markettien yms. yhteydessä. Eikö 330e ole suurinpiirtein saman hintainenkin?
 
Mutta joo, uudessa autossa arvonalenema on joka tapauksessa sitä luokkaa että köyhää hirvittää. Vaikka kotona ei olisikaan latausmahdollisuutta niin kyllä sitä voi latailla markettien yms. yhteydessä. Eikö 330e ole suurinpiirtein saman hintainenkin?

Jättäisin kyllä plugarin ostamatta, jos ei normaalissa ajossa ole säännöllistä latausmahdollisuutta eli käytännössä kotona tai työpaikalla. Täyssähköllä sentään saa kerralla yleensä useamman päivän ajelut ladattua, mutta plugarin kanssa vaivansa palkaksi saa ehkä päivän ajelut sähköllä. Käy helposti niin, että polttaa vain enemmän fossiilisia kun mukana on painava akku ja sähköoottori tyhjän panttina. Tuskin polttomoottoriautot ihan kertaheitolla ongelmakätteeksi muuttuvat, vaikka kysyntä voikin muutaman vuoden päästä hiipua. Siinä voi käydä vielä niin, että plugarienkin kysyntä vähenee aika nopeasti perässä. Dieselissä voi olla pieni riski, että niitä sorsitaan vähän enemmän verotuksessa tai esimerkiksi pääkaupunkiseudun tietulleissa, jotka nekin voivat tulla muutamassa vuodessa tai muutamassa vuosikymmenessä.
 
Jättäisin kyllä plugarin ostamatta, jos ei normaalissa ajossa ole säännöllistä latausmahdollisuutta eli käytännössä kotona tai työpaikalla. Täyssähköllä sentään saa kerralla yleensä useamman päivän ajelut ladattua, mutta plugarin kanssa vaivansa palkaksi saa ehkä päivän ajelut sähköllä. Käy helposti niin, että polttaa vain enemmän fossiilisia kun mukana on painava akku ja sähköoottori tyhjän panttina. Tuskin polttomoottoriautot ihan kertaheitolla ongelmakätteeksi muuttuvat, vaikka kysyntä voikin muutaman vuoden päästä hiipua. Siinä voi käydä vielä niin, että plugarienkin kysyntä vähenee aika nopeasti perässä. Dieselissä voi olla pieni riski, että niitä sorsitaan vähän enemmän verotuksessa tai esimerkiksi pääkaupunkiseudun tietulleissa, jotka nekin voivat tulla muutamassa vuodessa tai muutamassa vuosikymmenessä.
Ensimmäistäkään plugaria/hybridiä ei ole tullut vastaan mikä söisi enemmän kuin vastaava polttis, ei se hybridijärjestelmä tipu pois käytöstä koskaan vaikka akun ajaisi "tyhjäksi" :confused:
 
Eiks noissa plugareissa oo vähän huono jos sillä ajaa se akku aina tyhjänä? Lukenut jostain että menevät epäkuntoon tjms.
 
Eiks noissa plugareissa oo vähän huono jos sillä ajaa se akku aina tyhjänä? Lukenut jostain että menevät epäkuntoon tjms.
Kuten ylempänä todettiin, se hybridijärjestelmä lataa sitä akkua ajaessa, juurikin ettei se tyhjenisi täysin.
 
Kuten ylempänä todettiin, se hybridijärjestelmä lataa sitä akkua ajaessa, juurikin ettei se tyhjenisi täysin.
Se ylimääräinen lataushan juuri sitä polttoainetta kuluttaa. Kaveri just plugaristaan kehuu ja valittelee, että työmatkat pääsee pelkällä sähköllä, mutta pidemmälle ajaessa kulutus pomppii melkein 9 litraan maantieajossa, kun edellinen diesel meni alta seiskaan.
 
Jättäisin kyllä plugarin ostamatta, jos ei normaalissa ajossa ole säännöllistä latausmahdollisuutta eli käytännössä kotona tai työpaikalla. Täyssähköllä sentään saa kerralla yleensä useamman päivän ajelut ladattua, mutta plugarin kanssa vaivansa palkaksi saa ehkä päivän ajelut sähköllä. Käy helposti niin, että polttaa vain enemmän fossiilisia kun mukana on painava akku ja sähköoottori tyhjän panttina. Tuskin polttomoottoriautot ihan kertaheitolla ongelmakätteeksi muuttuvat, vaikka kysyntä voikin muutaman vuoden päästä hiipua. Siinä voi käydä vielä niin, että plugarienkin kysyntä vähenee aika nopeasti perässä. Dieselissä voi olla pieni riski, että niitä sorsitaan vähän enemmän verotuksessa tai esimerkiksi pääkaupunkiseudun tietulleissa, jotka nekin voivat tulla muutamassa vuodessa tai muutamassa vuosikymmenessä.

Passat GTE:llä ajoin Kuopio-Suomussalmi-Kuopio keskikulutuksella 5.17/100km ja akkua oli täynnä vain kotonta lähtiessä, muutoin auto latasi akkua ja rullaili tasasella sähkön voimin. Että en nyt ihan suoraan lähtisi yleistämään, että kuluttaa enemmän koska painoa enemmän. Jos ei ole säännöllistä latausmahdollisuutta niin kannattaa se täyssähkökin jättää ostamatta, koska silloin tulee aina eteen se että missä ja milloin pääsen lataamaan ja voinko ajaa sinne tai tänne.
 
Se ylimääräinen lataushan juuri sitä polttoainetta kuluttaa. Kaveri just plugaristaan kehuu ja valittelee, että työmatkat pääsee pelkällä sähköllä, mutta pidemmälle ajaessa kulutus pomppii melkein 9 litraan maantieajossa, kun edellinen diesel meni alta seiskaan.
Kai se on joku massiivinen katulaiva? Oma Ioniq HEV vie kesällä maantie-/motariajossa alle 4 litraa kun pystyy lataamaan akkua ajaessa ja maaston korkeusvaihteluista. Ymmärtääkseni kuitenkin taloudellisempaa ladata akkua polttiksella kuin ajaa, kun voi tehdä sitä puhtaasti optimialueella.
Plugariversio painaa n. 100 kg enemmän kuin itselataava, eikä tuo painoero hirveästi näy vielä kulutuksessa. Toki YMMV.
 
Eli plugarilla sama kulutus kun bensalla.

Se nyt ei ole mikään ihme että bensapata vie enemmän kun diesel.

Mutta tuleehan se yllätyksenä kun harva on Suomessa ostanut katumaasturia? bensapadalla. Diesel ollut näissä euroopassa vahva. Harvalla on pitkään aikaan ollut autoa joka maantieajossa kuluttaa noin paljon.
 
V70 on paljon yleisempi dieselinä, kuten taitaa olla mersutkin. Ainakin helpompi löytää muutoin hyvä yksilö.

Volvolta vähintään D4, pienemmät on aika nuhaisia.

Tuolla budjetilla saa jo ”premiumia” joten en katsoisi noilla kriteereillä muita tuosta listastasi kuin mersuja. Volvolla saat todennäköisesti samaan hintaan paremmat varusteet.
 
Volvon d4:sia kun katsoo niin konepeltiä ava asen verran ettei ole harmaakoppanen moottorinsuoja, näissä ongelmana apulaitehihnan silpoutuminen jakohihnan väliin ja loppu on legendaa. Kestävä ja hyvin huollettava kone, myös aisinin automaattilaatikko on kestävä joskin tyyppivikana venttiilipöydän tiivisteiden falskaaminen joka korjaantuu sitten laatikon purkamalla. Etutuennan puslat ja tukivarret tyypillisesti kulutustavaraa mutta näitä on motonet pullollaan. Bensana harvinaisempi ja selvästi janoisempikin vrt tuplaturbodiisseliin.
Varustetasona etsisin hyvin varustellun momentumin tai suoraan summumin.

Jos bensalla haluaa niin sisarmalli mondeo 1.6 mk4 ecoboostilla ei myöskään ole huono. Näissä välttelisin automaattia sillä powershiftissä osaa olla ongelmia
 
Tuohon rahaan saa jo uudempaa mk5 mondeotakin joka on oikeastaan joka osa-alueella vanhempaa parempi, auto on myös todella hyvä ajaa ja hiljaisempi rengas/sisämelultaan kuin esim. W212 e-mersu. Suosittelen ainakin käymään kokeilemassa ennen hylkäämistä.
 
Volvon d4:sia kun katsoo niin konepeltiä ava asen verran ettei ole harmaakoppanen moottorinsuoja, näissä ongelmana apulaitehihnan silpoutuminen jakohihnan väliin ja loppu on legendaa. Kestävä ja hyvin huollettava kone, myös aisinin automaattilaatikko on kestävä joskin tyyppivikana venttiilipöydän tiivisteiden falskaaminen joka korjaantuu sitten laatikon purkamalla. Etutuennan puslat ja tukivarret tyypillisesti kulutustavaraa mutta näitä on motonet pullollaan. Bensana harvinaisempi ja selvästi janoisempikin vrt tuplaturbodiisseliin.
Varustetasona etsisin hyvin varustellun momentumin tai suoraan summumin.

Jos bensalla haluaa niin sisarmalli mondeo 1.6 mk4 ecoboostilla ei myöskään ole huono. Näissä välttelisin automaattia sillä powershiftissä osaa olla ongelmia

Hihnoja syövä kone oliko kyse uudemmista 4-pyttyisistä VEA-koneista vai 5-pyttyinen 2.4 litrainen?
 
Itsellä polttelisi ensimmäistä kertaa siirtyä vähän uudempaan ja arvokkaampaan autoon eli hintakattona noin 30k€ joka rajaa tarjonnan käytettyihin (pl. Kia Proceed jne). Tällä hetkellä käytössä on 2004 V70 D5 ja kilometrejä tulee kyllä etätöiden puolesta todella vähän, lähinnä joka toinen päivä noin 15km ja sinne sekaan 50km reissuja. Vaikka täysi paluu toimistolle tapahtuisikin, kilometrit ovat silti vuodessa noin 15000 luokkaa ja koostuvat enimmäkseen alle 50km reissuista. Tämän vuoksi plug-in hybridit ovat alkaneet kiinnostamaan ja niitä voisi tuolla budjetilla jo saadakin.

Tilan puolesta tuntuu ettei voi oikein pienempään enää vaihtaa mitä V70 on, vaimon ja taaperon kanssa reissuun lähdettäessä auto on yleensä kattoa myöten pakattu. Aiemmin kiikarissa olikin esim. MB C-sarja ja BMW 3-sarja koska E ja 5-sarjat menevät äkkiä budjetin ulkopuolelle jos haluaa kohtuu kilometreillä olevan (eikä dieseliä joka ei tunnu enää käyvän järkeen). Plugareista ainut tuohon hintaluokkaan tilan puolesta taitaa olla Passat GTE. Kaverilla tällainen onkin eikä hän ole sitä moittinut. Toisaalta alunperin autokuumeen iskiessä halusin ostaa jonkin hieman sporttisemman auton, mutta kokovaatimus rajoittaa tätä. Tuleeko kenellekään mitään kamppeita mieleen, ajattelin kyllä lähteä tutustumaan tarjontaan jahka ehtii. En ole merkkiuskollinen.

Lisätään vielä että kotona on mahdollista ladata/asentaa latauspiste ja työpaikalla on myös pistokkeet joihin saattaisi neljän jälkeen toimistopäivänä paikan saada pariksi tunniksi.
 
5 sylinterinen on se hihnoja syövä. VEA kone ihan kohtuu maineessa, toki tuli sitten p3:ssa sinne loppupään autoihin.
Ammatikseen Volvoja korjaavaa kaveria haastateltuani päädyin tuohon 2,4-litran 5-sylinteriseen 2014-malliseen (moottorikoodi D5244T12). Ei pitänyt hihnajuttua minään ongelmana ainakaan näissä uudemmissa 2014--> malleissa. VEA-sarjalaisista kuulemma on löytynyt yksilöitä, jotka ovat vanhemmiten persoja öljylle. Männänrenkaat jumittavat tai jotain vastaavaa.
 
Lisäksi mersussa hiertää hieman se, että aikoinaan 2005? ajelin silloin tällöin uudehkolla eemelillä joka oli melkoisen herkkä sivutuulelle. Onkohan tuo uudempi malli siinä suhteessa olennaisesti parempi?
Olen ajellut tuhansia kilsoja 2011 tulleella mallilla enkä ole koskaan edes huomannut sivutuulta erityisesti.

Mersussa oikeastaan, jos äärimmäistä luotettavuutta haluaa, niin 200 CDI alle. On vain vähän tylsä ja tehoton verrattuna 220 tai 250CDI:n - toki helppo chipata 220:n tehoille (170hv).
 
Olen ajellut tuhansia kilsoja 2011 tulleella mallilla enkä ole koskaan edes huomannut sivutuulta erityisesti.

Mersussa oikeastaan, jos äärimmäistä luotettavuutta haluaa, niin 200 CDI alle. On vain vähän tylsä ja tehoton verrattuna 220 tai 250CDI:n - toki helppo chipata 220:n tehoille (170hv).
Ite ottaisin kyllä ehdottomasti 220 tai 250. Vetää sen verran mukavammin tuplaturbolla. Tehoakin saa ihan eri malliin jos niin haluaisi...
 
Kiitoksia asiantuntevista vinkeistä!

Eli lähdetään nyt ainakin tutustumaan, millaista tarjontaa markkinoilta löytyy Vollen V70 mk3 facelift 2.4 dieseleistä automaatilla ja Fordin Mondeoita mk5 ecoboostilla ja manuaalina.

Ilmeisesti myös Mersun Eemeli on tavaratilaltaan varsin tilava, mutta käsitykseni mukaan mersua ei kannata pienellä bensapannulla hankkia. Olenkohan luuloineni ihan oikeassa? Siis eemeliä ilmeisesti kannattaisi harkita vain 2.1 dieselillä? Lisäksi mersussa hiertää hieman se, että aikoinaan 2005? ajelin silloin tällöin uudehkolla eemelillä joka oli melkoisen herkkä sivutuulelle. Onkohan tuo uudempi malli siinä suhteessa olennaisesti parempi?

Entä mites tuo Opelin Insignia 1.5 (vai oliko 1.6) pikkuturbolla? Tai Audin A6 2.0 dieselillä?

Myös muita ehdotuksia saa toki esittää.
Mondeossa on ecoboostin kanssa käsittääkseni perinteinen momentinmuunninlaatikko joten siltä osin ei kannata powershiftin vikoja pelätä, nuo uudemman polven powershiftit ainakin isommissa koneissa ovat kaiketi vanhoja kestävämpiä. Kävin samana päivänä koeajamassa myös 2014 insigniaa ja useita w212 e-mersuja. Insignia tippui heti pois melun ja muovisuutensa takia.

Tällä hetkellä oma auton vaihto onkin pitkälti nelivetoisen mk5 mondeon ja 2011-2012 cdi koneisen 4-maticin välinen taistelu. Mondeo on hiljaisempi ja modernimpi, 2.0tdci koneella todennäköisesti myös luotettavampi kuin mersu. Mersuja taasen puoltaa se sellainen tietty kassakaappimaisuus ajaessa josta joko tykkää tai ei ja premiumin tuntuma. Moottoreissa kannattaa ottaa huomioon dieseleiden jakoketjuongelmat, 7-gtronic ei ole yhtä luotettava kuin vanha 5 -vaihteinen ja farmareissa on takana ilmapussit jotka kompuroineen vaativat oman huomionsa sillointällöin.
 
Viimeksi muokattu:
Veli on vaihtamassa autoa ja edellinen A4 avant 1.8tfsi quattro 2010 olisi tarjolla ~10k€ hintaan. Ajettu 200tkm ja veljellä ollut käytössä pari vuotta, jonka aikana hyvin toiminut vaikka piti laturi ja vesipumppu uusia heti liikkestä ajon jälkeen. Öljyremontti tehty 2016 ja kuitit ovat tallessa.

Melko paljonhan noista B8 tfsi koneista löytyy keskustelua foorumeilta mutta olisiko tuo miten varma ostos tuohon hintaan?

Auto on ehkä ollut tai on edelleen lastutettu kun perää koristaa MTM mutta muuta tarkempaa tietoa lastutuksesta ei ole kuiteista löytynyt :hmm: Eipä taida olla muita keinoja saada tietoon, että onko se lastutettu vai ei kuin soittamalla edellisiä omistajia läpi?

Edit: on myös Suomi auto.
 
Ei äkkiseltään erityisen edullinen hinta 10ke tuollaisesta kun hintapyynnöt nettiautossa ovat samaa luokkaa. Ehkä tuollainen perheessä ollut yksilö on toki hieman parempi ostos kuin randomilla otettu vastaava nettiautosta. Jos et ota tuota niin antaako veljesi tuon liikkeeseen vaihdossa vai myykö itse? Jos antaa liikkeenseen niin ehkä olisi mahdollista tarjota sinulle vähän parempaakin diiliä.

*MUOKS* Jäi huomioimatta tuo neliveto. Onhan tuo sitten kai ihan hyvä hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Veli on vaihtamassa autoa ja edellinen A4 avant 1.8tfsi quattro 2010 olisi tarjolla ~10k€ hintaan. Ajettu 200tkm ja veljellä ollut käytössä pari vuotta, jonka aikana hyvin toiminut vaikka piti laturi ja vesipumppu uusia heti liikkestä ajon jälkeen. Öljyremontti tehty 2016 ja kuitit ovat tallessa.

Melko paljonhan noista B8 tfsi koneista löytyy keskustelua foorumeilta mutta olisiko tuo miten varma ostos tuohon hintaan?

Auto on ehkä ollut tai on edelleen lastutettu kun perää koristaa MTM mutta muuta tarkempaa tietoa lastutuksesta ei ole kuiteista löytynyt :hmm: Eipä taida olla muita keinoja saada tietoon, että onko se lastutettu vai ei kuin soittamalla edellisiä omistajia läpi?

Edit: on myös Suomi auto.

Muistaakseni Audissa hyppää ainakin merkkihuollossa näkyviin jos moottorinohjausta muokattu. Dynossa käyttäminen ei myöskään mahdottomia kustanna vakiosta pitäisi tulla se 160hv ja softatusta reilu 200hv.

Aikoinaan B8 ollessa uusi tuli tuollaisella ajeltua pari vuotta ja oikein mukava voimalinja, sporttipenkit pakollinen varuste.
 
Veli on vaihtamassa autoa ja edellinen A4 avant 1.8tfsi quattro 2010 olisi tarjolla ~10k€ hintaan. Ajettu 200tkm ja veljellä ollut käytössä pari vuotta, jonka aikana hyvin toiminut vaikka piti laturi ja vesipumppu uusia heti liikkestä ajon jälkeen. Öljyremontti tehty 2016 ja kuitit ovat tallessa.

Melko paljonhan noista B8 tfsi koneista löytyy keskustelua foorumeilta mutta olisiko tuo miten varma ostos tuohon hintaan?

Auto on ehkä ollut tai on edelleen lastutettu kun perää koristaa MTM mutta muuta tarkempaa tietoa lastutuksesta ei ole kuiteista löytynyt :hmm: Eipä taida olla muita keinoja saada tietoon, että onko se lastutettu vai ei kuin soittamalla edellisiä omistajia läpi?

Edit: on myös Suomi auto.

Osaava VCDS:än käyttäjä näkee ajossa datasta ja moottoriohjauksen pyynneistä, onko siellä sisällä vakio- vai viriohjelma.
Tosin eipä tuo pelkkä dynossa käyttökään maksa kuin jotain satasen kieppeillä ja sitten on ihan oikeaa tietoa siitä, mitä autosta irtoaa, eikä pelkkiä esson baarin "ainakin 250 hv ja 500 Nm" arvailuja.

No siis, tutulta auton ostaminen on aina lähtökohtaisesti iso virhe. Jos käy se epätodennäköinen ja jotain kallista pamahtaa rikki vaikka 6kk päästää, niin kaikki lopputulokset voi hiertää teidän välejä ikävästi.

Ei kait tuossa tutulta ostamisessa ole mitään ongelmaa, jos ei ole semmoinen luonne, että kaikelle pitää olla syntipukki, silloin on helpompaa ostaa liikkeestä, niin on joku jota syyttää.
Kaveripiirissä autoja on liikkunut ristiin rastiin ja välillä niitä on kilahdellut melko pian omistajan vaihdoksen jälkeen, mutta eipä siinä ole muuta ollut kuin laittaa kuntoon ja takaisin tien päälle.

Vanhaa romua kun ostaa, niin se voi laueta milloin vain, osti sen keneltä tahansa ja siinä ei auta muu kuin laittaa kuntoon.
Valehtelu ja salailu on sitten oma juttunsa.
 
Suosisin itse vapaasti hengittäviä 1,6 + koneita uusien turbojen sijaan. Avensis, Corolla, Accord, Civic, Qashqai (vain man.), Mazdat (ruostevarauksin) ym. loistopelejä.
Vähän vanhempaa viestiä lainaten, mikä tuossa Qashqain automaatissa pistää vastaan? Onko jotain tunnettu mallivikaa tms?
 
Vähän vanhempaa viestiä lainaten, mikä tuossa Qashqain automaatissa pistää vastaan? Onko jotain tunnettu mallivikaa tms?
Ennen tätä uudempaa uudistusta niin ainakin meidän porukoilta meni vaihteisto ja hyvin useasti meni myös 12v akku. Toki takuuseen meni kaikki kun uutena ostivat. Seuraava malli eli lienee nyt uusin kori ja bensana+automaatti niin ei ole ollut ongelmia.
 
Tekniikan Maailman 60tkm kestotestin aikana taisi kahteen tai kolmeen kertaan hajota automaattilaatikko qashqaista jos en ihan väärin muista.
 
Cashqain laatikko rupee ääntämään, eli oisko hihna tai laakerivikaa. Puolellatoistatonnilla siitäki selviää.

Meillä toisena autona Qashqai 2014 1.2 automaatti, kilometrejä 65tkm.

Vaihteisto toimii, mutta minusta siinä on jotain häikkää alkanut olla. Variaattoripeliksi vaihdot ovat välillä todella nykiviä ja muutenkin epämiellyttävää käytöstä kun pari vuotta sitten meno oli suhteellisen smoothia. Kai se pitäisi pajalle viedä.
 
Mulla 1.6 DIG-T 190 hp 4x4 Jukessa piti vaihtaa vaihdelaatikko 25 tkm kohdilla (takuuseen, kun sai aina nykimään 1600 rpm pintakaasulla). Hirveen hyvä laatuvaikutelma ei jäänyt Nissanin CVT/Xtronic-automaateista... Ei uskaltanut kyllä tota autoa pitää ku 4,5-vuotiaaksi eli vaihtoon ennen kuin jatkotakuu loppui...

Huoltopäällikkö sillon sanoi, että liikkeessä oli just 2 samanlaista huollossa mun auton lisäksi ja kävi vertaamassa/testaamassa huollonjälkeiskoeajot niin nykivät ihan samalla tavalla mutta ei ole omistajat valitelleet niin ei uusittu lootia kun ei tuntunut haitanneen...
 
Meillä toisena autona Qashqai 2014 1.2 automaatti, kilometrejä 65tkm.

Vaihteisto toimii, mutta minusta siinä on jotain häikkää alkanut olla. Variaattoripeliksi vaihdot ovat välillä todella nykiviä ja muutenkin epämiellyttävää käytöstä kun pari vuotta sitten meno oli suhteellisen smoothia. Kai se pitäisi pajalle viedä.

Juurikin tälläisen takia tuttavan 90tkm ajettuun qashiin forssassa laatikko rempattiin. Jotakin parannettuja komponentteja sinne tuli, en tarkemmin tiedä mitä. Tuosta nissan konsernin cvt:stä jenkeissä vireillä joukkokannekin.

Tietääkseni koskee vain joitakin vuosimalleja (essolla kuulin), mikä sitten on totuus lieneekin suurempi arvoitus.
 
Eikös tosta Nissanin laatikosta oo joku joukkokannekin päällänsä briteissä tai jenkeissä? Eihän se hirveen hyvää kuvaa anna.
 
Itsekin otan sen verran kantaa tuohon veljen auton ostoon, että hankkisin kyllä mieluummin liikkeestä (ehkä poislukien ihan edullisimman pään max parin tonnin autot).
On kuitenkin varmasti jonkinlainen virhevastuu ostokselle myyjän puolelta jos heti kohta jotakin todella kallista sattuisi hajoamaan ja eritoten pysyypähän varmasti perhesuhteet kunnossa.

200tkm ajetulle autolle liikkeen virhevastuu on jo melko kevyt (taulukko sivun lopussa): Virhevastuu | Autolle.com
Toki liike voi antaa käytetylle ihan oikeankin takuun, mutta se taitaa usein olla vain 6kk.
 
Vähän vanhempaa viestiä lainaten, mikä tuossa Qashqain automaatissa pistää vastaan? Onko jotain tunnettu mallivikaa tms?
Tuossa tulikin jo useampia vastauksia. Nuo Qashqain automaatit on CVT-vaihteistoja ja ikävä kyllä niissä on ollut ongelmia. Nissan on joutunut noita CVT-laatikoita vaihtamaan tai korjaamaan takuuaikana myös Suomessa. Itselleni en automaattina ottaisi :)
 
Olen myös alustavasti miettinyt Opel Insigniaa 1.6 t, Ford Mondeota 1.5/1.6t, Mercedes E-farmaria 2.1 dieselillä ja Citikan C5 2.0 hdi.

Mielipiteitä näistä?

Itsellä vaihtui juuri -08 mk4 Mondeo 2.0TDCiA 450tkm mittarissa -> -14 C5 HDI 163A Hydractive3+ jousituksella 150tkm mittarissa. Kone (PSA) ja laatikko (Aisin) on samaa sukujuurta, joten suuria yllätyksiä noitten osalta ei liene tiedossa, kumpikin on vain hivenen uudempi versio edellisestä. C5 vie n. litran vähemmän (tällä hetkellä tieturi näyttää 5,8l/100km) meikäläisen ajossa, ja maantienopeuksilla tuntuu liikkuvan ihan riittävän pirteästi 1800kg laivaksi. Kohtuullisen hiljainen, ja kulkee melko eleettömästi ja pehmeästi. Leppoisa matka-auto. Maantien routavauriot ja kuopat ja taajamien hidastetöyssyt on salaperäisesti kadonneet jonnekin. Saa nyt nähdä kuinka tuo elo ranskattaren kanssa alkaa sujumaan pidemmän päälle, mutta jossei paljoa enempää tarvitse rempata kuin Mondeota tai sitä aiempaa -02 TDi Passattia niin hyvä.
 
Nyt on sellainen juttu, että nykyisessä autossa.. vai pitäisikö ennemmin sanoa romussa, on niin paljon vikoja/korjattavaa että en mä jaksa avata lompakkoa koko aika.

Mitä suosittelette seuraavalla budjetilla: 10 - 15 000 € ? Avoimilla mielin yleisesti liikkeellä.
Mitä lähempänä 10 000 euroa, sitä parempi. Köyhä duunari joutuu kuitenkin ottamaan mieluiten rahoitustarjousajoneuvon.
Ajoa enintään 15 000 km vuodessa, josta työmatkojen osuus 5 000km eli aika paljon vapaa-ajan matkustelua.
Vikoja/vikaherkkiä autoja en halua joten varmaan parempi unohtaa VAG-konsernin autot, BMW, Mersut ja mitä näitä nyt on.
Ajo on lähinnä siis nurkka-ajoa ja muutaman kerran kuukaudessa, max 6, on pitempiä kruisailuja tms.

Olen käynyt koeajamassa Ford Fiestaa vm. 2017 ja oli ihan hauska ajaa, tosin oli automaattina vaikka manuaali lienee parempi. Ulkonäkö ei kuitenkaan miellytä minua.
Ford Fiesta ST olisi pop ja tehojen vuoksi voi karsia ulkonäkö kriteeriä, mutta budjetilla saa vain paljon ajettuja yksilöitä. Uudehkot maksavat taas lähempänä 20k€.
Renault Clioa vm 2020 kävin myös koeajamassa, vääntö on aivan liian myöhään. Ihan kuin vaparia ajaisi. Varmaan tottumiskysymys, mutta kytkin oli niin outo että koeajo meni lähinnä kengurubensiinillä.
Olematon äänentoisto myös - älypuhelimessakin parempi kaiutin. Harvassa on myös valmiina lohkolämmittiä joten siitäkin lisäkuluja. Ulkonäkö on ko. auton vahvuus. Olihan sillä näppärä mennä taskuparkkiin.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/12235091 Ihan jees, mutta jakopääremppa hinnan perusteella tekemättä, tosin halvempi se on tässä kuin litran ecoboostissa.
Toisaalta, tarviiko sinkku farmaria? :D

https://www.nettiauto.com/ford/focus/12259512 Sama homma jakopään kanssa. Kesärenkaat vaikuttavat uudehkoilta, mutta olisikohan nastat alkuperäiset eli vaihtovalmiina.


 
Jos sitikkaa katsoo ostohousut jalassa, niin etutolppien kuivuus on hyvä tarkistaa. Niissä on ollut vuotoja, tolpat märät tai pallojen seuduilla näkyy kosteutta konepellin alla. Koeajolla kannattaa jousitus ajaa molempiin ääriasentoihin asti. Yhtä märkätolppaista ajoin ja se ainakin nypytti pirusti motarivauhdeissa. Autoliike yritti selittää ihan normaaliksi pienen kosteuden :D Meinasin siihen vaan, että ei mun vanhempi yksilö noin tee ja tämä on tyyppivika (1000€).
 
Juuri tuo oletettu huippumukava jousitus sai minutkin kiinnostumaan myös citikasta, vaikka hieman ranskalaiset epäilyttääkin.

Juu, urheilulliseen ajotapaan tuo ei kyllä sovellu vaikka tästäkin "sport" nappi löytyy, hieman napakoittaa alustaa mutta silti jää pehmeämmäksi kuin moni vakio rautajousinen. Ja toki näissä ne omat sudenkuoppansa on, juurikin nuo jousituksen tolpat&pallot&hydraulilinjat&pumput. Hammastankoja on kuulemma vaihdeltu kiinnitysten ja kuoren murtumien takia. Mutta harvassa alkaa olla nykyautot joita ei käytettynä tarvitse remontteerata ja sittenkin vielä selviäis halvalla, etenkin jos laitteella ajetaan useampi kymppitonni vuodessa.
 
Tuossa on ihan mukavasti rempattavissa olevat etutuennat, hammastangot sun muut, osat vielä halpoja. Vähän se ”merisairas” fiilis tulee, kun tuo heiluu. Koeajo kannattaa tehdä, jos on herkkä keinunnalle.
 
Juu, urheilulliseen ajotapaan tuo ei kyllä sovellu vaikka tästäkin "sport" nappi löytyy, hieman napakoittaa alustaa mutta silti jää pehmeämmäksi kuin moni vakio rautajousinen. Ja toki näissä ne omat sudenkuoppansa on, juurikin nuo jousituksen tolpat&pallot&hydraulilinjat&pumput. Hammastankoja on kuulemma vaihdeltu kiinnitysten ja kuoren murtumien takia. Mutta harvassa alkaa olla nykyautot joita ei käytettynä tarvitse remontteerata ja sittenkin vielä selviäis halvalla, etenkin jos laitteella ajetaan useampi kymppitonni vuodessa.
Eikös hammastangon ongelmat olleet vanhemman phaseliftin ongelmia, eikä niinkään x7:n. Hyde-tolppia eteen löytyy edullisesti Puolasta. Hydelinjat myös vanhempien riesa. X7:ssa jumiutuu asentotunnistin takaa. Suunnittelun idioottimaisuuksia on mukitelineen sijainti ja kojelaudan ilmavaihdon suulakkeet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 609
Viestejä
4 512 725
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom