Tuli myytyä auto vuosi sitten käytön puutteen takia. Nyt meinaa hieman elämäntilanne muuttua ja tarvetta saattaisi pian olla. Eniten mietin sen takia kun on pieni murros menossa autoteollisuudessa ja sähköautot yleistyvät.
Eli speksit tarpeille seuraavanlaiset
-pääasiallinen tarve työmatkaan (yht. 60km päivässä)
-riittää ihan pieni auto. Koira löytyy mutta sekin pienimmästä päästä
-ulkonäkö ja muut seikat vähemmän tärkeitä tässä tapauksessa. Toki mitä mukavampi maantiellä niin onhan se aina parempi
-edulliset käyttökustannukset
Hybridistä tuskin on kauheasti iloa kun ajo on pääasiassa maantietä. Sähköauto voisi olla harkittavissa jos se on järkevä vaihtoehto. Tosin taloyhtiö ei tarjoa lataukseen mahdollisuutta.
Pikkubensa on omissa ajatuksissa vahvin vaihtoehto. En itse vielä usko useaan vuoteen että olisi välttämätöntä harkita sähköautoa. Mitä sanovat enemmän työmatkaa ajelevat? En ole tähän mennessä tarvinnut työmatkoihin autoa, koska olen asunut varsin lähellä työpaikkojani.
Aiemmin oli siis Citroen C5, koska oli mukava ajella pehmeän alustan vuoksi. Mutta nyt tosiaan olisi tarkoitus vaan ajella edullisesti työmatkaa.
Riippuen budjetista, Renault Zoe 22kW AC-laturilla voisi olla kätevä pikkuauto noin lyhyelle työmatkalle. Niitä saa käytettynä alta 20k€ ja 22kW AC-lataaminen on todella hyvä ominaisuus jos ei ole kotilatausmahdollisuutta. K-latauksen pisteitä jos löytyy läheltä, niin niissä on halpaa latailla noin tehokkaan laturin omaavalla autolla, ja kauppareissut hoituu samalla. Toki hinnoitteluhan voi muuttua koska vain, mutta saat noin 100km rangea tunnin latauksella kaikista 22kW AC-latureista, eikä tarvi pikalatureilla paljoa käydä.

IS koeajoi: Renault Zoe – tosihalpoja kilometrejä?
Renaultin sähköauto Zoen kilometrikustannukset ovat pienet, mutta hankintahinta hiertää. Selvitimme myös sen, minkälaiselta auto tuntuu ajossa.

9 kuukautta sähköautoilua (Renault ZOE)
Perheemme ainoa auto (Toyota Prius) vaihtui joulukuussa 2019 Renault Zoe sähköautoon. Olin pähkäillyt vaihtoa pitkään ja kun tarjolle tuli Zoe käyttöön vuoden sitoumuksella ja 229€ kuukausihinnalla…

Koeajo | Renault Zoe on Euroopan myydyin sähköauto, mutta Suomessa harvinainen. Sen heppoisen kuoren alta paljastuu nopeasti latautuva ja pätevä sähköauto.
Renault Zoen heppoisen kuoren alta paljastuu pätevä sähköauto.