Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis tämä on ilmiö mikä oikeesti ihmetyttää. Pitkä poistumisramppi ja siinä ennättäis hidastaa jo moottorijarrutuksella tarpeeksi mut ei.. pitää hidastaa suoraan jatkavaa liikennettä vaikka syytä ei ole.Etukäteen hidastajat. Tänään motarilla yksi sankari hidasti nopeuden 100 -> 70 km/h jo 500 metriä ennen ramppia.
vaikka syytä ei ole.
Pitkällä kiihdytyskaistalla tuo tosiaan mahdollista, ehkä siinä vähän yllätysmomenttia ja yleensä seurausta siitä että se oma tulo rampilla ei mennyt ihan maaliin, mutta voi olla siinä tilanteessa paras vaihtoehto.Riippuen kiihdytyskaistan pituudesta(lyhyellä kaistalla on enemmän haastetta...), olen kiihdyttänyt matelijan ohi ihan kiihdytyskaistaa ja ryhmittynyt motarille matelijan eteen reilusti tilaa jättäen matelijallekkin. Jostain syystä nämä matelijat ryhmittyvät motarille välittömästi kiihdytyskaistan alussa, joskus jopa sulkuviivan yli ennekuin ryhmittyminen on edes sallittua.
puolikilometriä ennen rammppia voimakas hiljentäminen kuullostaa joltain häröltä. paikaa tuntematta tulee mieleen joku navi härö, tai retin katsomis, arvointi moka. pois sulkematta mitä mielikuvituksellisempaa syytä.Siis tämä on ilmiö mikä oikeesti ihmetyttää. Pitkä poistumisramppi ja siinä ennättäis hidastaa jo moottorijarrutuksella tarpeeksi mut ei.. pitää hidastaa suoraan jatkavaa liikennettä vaikka syytä ei ole.
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.Jos ajat 10-15m välillä toisen perässä kiihdytyskaistalla, niin ehkä se oikeus on itselläsikin aika kyseenalainen.
Tätä (Google katunäkymä) ilmeisesti tarkoitat, ompas haastava, kuudenkympin rajoitus kiihdytyskaistan alkuun, ja kun sanoit että takana tiukka kaarre, niin sekin rajoittaa, vaikka olisi haluja ottaa vauhtia ennen tikkaria.En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.
Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
Tilanne oli ihan normaali, mutkan jälkeen auto lähti kiihdyttämään, katsoin että kiihdyttää reippaasti, tässä vaiheessa väliä oli se +100m ja lähdin perään kiihdyttämään, että mahdutaan molemmat helposti rekkaa ennen motarille koska ramppia on se noin 500m jäljellä.En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.
Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
No älä aja perässä kiinni, niin ei vituta.Vituttaa kyllä joka ikinen kerta liittyä motarille jos joutuu ajamaan hissuttelijan perässä. Tietää että edessä on taas tod. näk. tilanteita ja improvisaatiota kun noihin tilanteisiin joutuu.
Toinen ärsyttävä ryhmä on motarilla ohittajat jotka palaavat takaisin oikealle kaistalle siinä kiihdytysrampin kohdalla, katsomatta yhtään tuleeko kukaan rampista. Tämä on varmasti mainittu aiemminkin tässä triidissä...
Ilmoitin hätäkeskukseen rekkarin kera, mutta tuskin se mihinkään vie. Vasta sitten kun joku kuolee.
Ei se varmaan vie sen jälkeenkään. Muutama kuukausi ehdollista ja muutaman tonnin korvaukset. Ajokortti hyllylle vuodeksi.
Tämä on ihan älytöntä nykyään, kun aivot jätetään matkalaukkuun ja sitten ajetaan taajamassakin kuin rallista olisi kyse.Ajoi seuraavan suojatien yli pysähtymättä ja meinasi teilata jalankulkijan joka tuli viereisellä kaistalla odottavan auton edestä tielle.
Tiedän tapauksia, missä tämä olisi oikeusmurha.Näinhän se valitettavasti suomalaisessa rikollisten hyysäys -valtiossa on. Liikennerikoksissa pitäisi ottaa sellainen oikeuskäytäntö, että mikäli tahallisesti toimii liikennesääntöjä vastaan ja sen seurauksena joku kuolee, niin tuomio pitäisi tulla vähintään taposta, eikä mistään kuolemantuottamuksesta.
Ko. tapauksessa autoilija ei kai toiminut tahallisesti liikennesääntöjä vastaan -> ei tuomiota taposta.Tämä on ihan älytöntä nykyään, kun aivot jätetään matkalaukkuun ja sitten ajetaan taajamassakin kuin rallista olisi kyse.
Tiedän tapauksia, missä tämä olisi oikeusmurha.
Maantiellä ajat autolla, pientareella pyöräilijä, kääntyy varoittamatta vasemmalle, takaansa tulevan auton ajoradalle. 2 sek aikaa reagoida.
Hätäjarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta auto osuu, ja henki pois.
Auton kuljettajalle tuomio taposta?
Paitsi että ennakointi ja varovaisuus pykälät, tilannenopeus, ohittajan velvollisuudet kaikki pitäisi olla nappisuorituksia.Jep, täysin tahaton osuma.
Mikäs aivopieru tämä nyt oli? Ei tuossa autoilija toiminut mitenkään tahallisesti liikennesääntöjä rikkoen, joten ei myöskään tuomiota tulisi.Tiedän tapauksia, missä tämä olisi oikeusmurha.
Maantiellä ajat autolla, pientareella pyöräilijä, kääntyy varoittamatta vasemmalle, takaansa tulevan auton ajoradalle. 2 sek aikaa reagoida.
Hätäjarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta auto osuu, ja henki pois.
Auton kuljettajalle tuomio taposta?
No ei pidä. Tuollaisessa tilanteessa ei autoilijalle tulisi minkäänlaista rangaistusta, koska olisi täysin pyöräilijän oma syy.Paitsi että ennakointi ja varovaisuus pykälät, tilannenopeus, ohittajan velvollisuudet kaikki pitäisi olla nappisuorituksia.
Ei tarvitsisi ennakoida tai varoa tai suorittaa ohitusta niin että noudattaa ohittajan velvollisuuksia?No ei pidä. Tuollaisessa tilanteessa ei autoilijalle tulisi minkäänlaista rangaistusta, koska olisi täysin pyöräilijän oma syy.
Ei tarvitsisi ennakoida tai varoa tai suorittaa ohitusta niin että noudattaa ohittajan velvollisuuksia?
Puhutaanko nyt faktoista vai päänsisäisistä mikämikämaan säännöistä?
Mä luulen että autoilijan tulisi pyöräilijä nähdessään varautua siihen, että se singahtaa eteen. Jo jalan nostaminen kaasulta ja se että olet valmiina jarruttamaan luultavasti täyttäisi tämän ennakointivelvoitteen. Ei taida mennä läpi, että ”se ei olisi saanut tulla, joten päätin olla varautumatta”. Toisaalta kukaan meistä tuskin haluaa ajaa ketään hengiltä, joten säästää siinä omia yöuniaankin, kun on valppaana ja ennakoi.Puhutaan ihan vain siitä mitä esimerkissä kirjoitettiin. Eli pyöräilijä vetäisee varoittamatta pientareelta vasemmalle auton eteen. Sellaista ei tarvitse ennakoida.
Mä luulen että autoilijan tulisi pyöräilijä nähdessään varautua siihen, että se singahtaa eteen. Jo jalan nostaminen kaasulta ja se että olet valmiina jarruttamaan luultavasti täyttäisi tämän ennakointivelvoitteen. Ei taida mennä läpi, että ”se ei olisi saanut tulla, joten päätin olla varautumatta”. Toisaalta kukaan meistä tuskin haluaa ajaa ketään hengiltä, joten säästää siinä omia yöuniaankin, kun on valppaana ja ennakoi.
Edit. Missasin ettei tuossa ollut suojatietä, joten ottakaa tämä yleisellä tasolla, eikä se ennakointi välttämättä muutenkaan estä törmäystä, mutta pienentää mahdollista iskun voimaa.
Juu ollaan samaa mieltä. Mulla oli tosiaan mielessä suojatielle singahtava pyöräilijä tai muu väistämisvelvollisena eteen tuleva.Olet väärässä. Ennakointivelvoite ei koske sellaisia tapauksia, missä tapahtuu jotain ennalta-arvaamatonta. Eli autoilijan velvollisuus ei ole varautua sellaisiin tilanteisiin, missä joku tekee jotain sellaista odottamatonta, mitä ei kenenkään pitäisi tehdä.
Jos nyt otetaan esimerkiksi tämä pientareella ajava pyöräilijä, niin autoilijan velvollisuus on ohittaa riittävän etäältä. Autoilijan velvollisuus ei ole esimerkiksi laskea nopeutta, vaan ohituksen saa tehdä suurinta sallittua nopeutta käyttäen. Jos nyt pyöräilijä sitten päättää juuri auton tullessa kääntyä auton eteen millään tavalla varoittamatta, niin syy on 100 % pyöräilijän, 0 % autoilijan.
Juu ollaan samaa mieltä. Mulla oli tosiaan mielessä suojatielle singahtava pyöräilijä tai muu väistämisvelvollisena eteen tuleva.
Boldattuun; menee ehkä pilkun viilaamiseksi / semantiikaksi etkä ehkä muuta tarkoittanutkaan, mutta autoilijan on sovitettava nopeutensa tilanteen mukaan ja tarvittaessa velvollinen hiljentämään.
Mitä voi tapahtua, kun kaksi perseenreikää kohtaa liikenteessäSiellä on taas ollut paikallinen kotipoliisi vauhdissa
![]()
Rajun ohituksen video leviää Lahdenväylältä: "Sai hyvän mallisuorituksen nauhalle"
Lauri Ahonen, 43, todisti Lahdenväylällä vaarallista sirkusta kahden autoilijan välillä.www.iltalehti.fi
Onneksi kuvaajan auto siirtyi suoraan taakse odottamaan läjään pääsyäMitä voi tapahtua, kun kaksi perseenreikää kohtaa liikenteessä![]()
On toki, mutta ei se zoomi auton sijaintiin vaikuta. Saati että sitä tuossa merkittävästi olisi käytetty. Alussahan sen näkee missä auto sijjaitsee idiootteihin nähden ja ei näkyvien kohteiden koko merkittävästi muutu videon aikana. Hyvin kaukana 200 metristä oltiin.Kameroissa on myös zoomi...
Kameroissa on myös zoomi...
Näin mäkin tulkitsin, että kuvaaja näki jo peileistä, että kaukaa takana on lähestymässä tämä kaksikko, volkkari joka tekee kiusaa eikä päästä ohitse ja mersu joka siellä hiillostaa jo hermonsa menettäneenä, kuvaaja sitten halusi ajaa sivuun odottamaan ja katsomaan mitä siitä kehkeytyy (ja videoimaan itselleen sen viisikymppisen tms).Oliskohan viitannut siihen, että jäi suosiolla oikealle kaistalle odottamaan, vaikka itsekin suunnitteli asuntoauton ohitusta? Noissa iltapäivälehtien videoissa kun tuppaa olemaan aina vain tuollainen lyhyt pätkä siitä kokonaissuorituksesta ja puhelinkeskustelusta leikeltyä kerrontaa, niin osa tarinasta jää meidän mielikuvituksen varaan.
Tarkoitin, että sillä zoomilla ei tässä yhteydessä ollut merkitystä tuon etäisyyden arviointiin, vaan etäisyys selkeästi oli kymmeniä metrejä, eikä satoja metrejä.Ihan selvästi videolla n. 5s kohdalla vaihtuu zoom 1x -> 3x tai sitten iltajaskan editori on croppaillut reilusti. Kuvaajan auto lienee joku paku tai matkailuauto kun konepeltiä ei näy.
Selkeästi tuossa on zoomia käytetty ja episodin todistettuaan ilmoitti jääneensä 200 m päähän.Heh, hyvä yritysJos katsot videolta sitä kohtaa kun kuvaaja on oikealla kaistalla ja kuvattavat vasemmalla kaistalla, niin silloin kameran suuntakulma jo kertoo sen, kuinka lähellä ollaan. Mieti vaikka siltä kantilta, että miten pystyisit viereiseltä kaistalta 200 metrin päästä kuvaamaan edes zoomamalla siten, että kuva näyttäisi tulevan 45 asteen kulmassa.
Selkeästi tuossa on zoomia käytetty ja episodin todistettuaan ilmoitti jääneensä 200 m päähän.
Tuskin kaveri loppumatkaansa on videoinut saati lehteen lähettänyt.On käytetty zoomia tai ei, sillä ei ole merkitystä tuon etäisyyden arviointiin. Ja se 200m oli paskapuhetta, sen näkee videolta.