Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Riippuen kiihdytyskaistan pituudesta(lyhyellä kaistalla on enemmän haastetta...), olen kiihdyttänyt matelijan ohi ihan kiihdytyskaistaa ja ryhmittynyt motarille matelijan eteen reilusti tilaa jättäen matelijallekkin. Jostain syystä nämä matelijat ryhmittyvät motarille välittömästi kiihdytyskaistan alussa, joskus jopa sulkuviivan yli ennekuin ryhmittyminen on edes sallittua.
Pitkällä kiihdytyskaistalla tuo tosiaan mahdollista, ehkä siinä vähän yllätysmomenttia ja yleensä seurausta siitä että se oma tulo rampilla ei mennyt ihan maaliin, mutta voi olla siinä tilanteessa paras vaihtoehto.


Matelijoissa on myös paljon heitä jotka vetelevät kiihdytyskaistalla vauhtia saamatta, mutta joukkoon mahtuu kuvailemiasi.
Yksi vaarallinen ryhmä on ne jotka rampilta kontissa tulleet ja sulkuviivan, yli vaihtavat pääväylälle ja kiihdyttävät edelläolevan rinnalle tai konttiin, ruuhkassa yksi lisäaominaisuus vaihtaa siitä lennossa uloimmalle kaistalle ruuhkan sekaan.

Mutta noin yleistäen, kiihdytyskaistan alkupäässä tehty laadukas kaistanvaihto on seurausta onnistuneesta rampilla ajosta.


Siis tämä on ilmiö mikä oikeesti ihmetyttää. Pitkä poistumisramppi ja siinä ennättäis hidastaa jo moottorijarrutuksella tarpeeksi mut ei.. pitää hidastaa suoraan jatkavaa liikennettä vaikka syytä ei ole.
puolikilometriä ennen rammppia voimakas hiljentäminen kuullostaa joltain häröltä. paikaa tuntematta tulee mieleen joku navi härö, tai retin katsomis, arvointi moka. pois sulkematta mitä mielikuvituksellisempaa syytä.


Se taasen on ihan normaalia että automallista riippuen (* aloittaa moottorijarrutuksen hyvissä ajoin , siis jo siellä varsinaisella kaistalla, ennen siihen erkaantumiskaistalla vaihtamista. Se ei haittaa perässä tulijoita , väliaikaisesti turvaväli vähän lyhenee, mutta jos luotetaan siihen että edellä oleva käyttää vilkkua niin kaikki tietää mistä kyse.

Sitten jos on sähkis missä valittu tiukkaenergian talteenotto, yhden polkimen ajo, niin sillä voi riittää erkanemiskaista hiljentämiseen , ja voimakas kaukainen hiljentäminen ennen sitä kaistaa saattaa aiheuttaa jo perässätulijalle toimia.

(*
Siis tässä nyt mietin sellaisia automalleja joissa pääajoradalla hyvä jos vauhti kerkiää laskea kympin viistoista, ja todennäköisesti joutuu silti painelee jarrua, tai painaa rampille ylinopeutta. (jos oletetaan että siellä 80 yleisrajoitus)
 
Jos ajat 10-15m välillä toisen perässä kiihdytyskaistalla, niin ehkä se oikeus on itselläsikin aika kyseenalainen.
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
 
Viimeksi muokattu:
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
Tätä (Google katunäkymä) ilmeisesti tarkoitat, ompas haastava, kuudenkympin rajoitus kiihdytyskaistan alkuun, ja kun sanoit että takana tiukka kaarre, niin sekin rajoittaa, vaikka olisi haluja ottaa vauhtia ennen tikkaria.

Motarikin taittuu oikealla ja sillan tolpat ei paranna näkyvyyttä kiihdytyskaistalle, ja motarille peitteinen näkyvyys kaarteessa, eli kuten sanoit, niin pitäisi tiirailla sinne kiihdytyskaistalle että sitä omaa suunnitelmaa pohjustaa niskaväärässä.

No kiihdytyskaistaa taitaa olla parisataametriä, eli se vähän helpottaa, mutta vie se vähän sitä rentoutta tähdätä ruuhkassa johokin possujunan väliin. Todalla kannattaa katsoa että kiihdytyskaista on vapaa.
 
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
Tilanne oli ihan normaali, mutkan jälkeen auto lähti kiihdyttämään, katsoin että kiihdyttää reippaasti, tässä vaiheessa väliä oli se +100m ja lähdin perään kiihdyttämään, että mahdutaan molemmat helposti rekkaa ennen motarille koska ramppia on se noin 500m jäljellä.
 
Toinen ärsyttävä ryhmä on motarilla ohittajat jotka palaavat takaisin oikealle kaistalle siinä kiihdytysrampin kohdalla, katsomatta yhtään tuleeko kukaan rampista. Tämä on varmasti mainittu aiemminkin tässä triidissä...

Pari kuukautta sitten kolmostien rampissa Klaukkalan pohjoispuolella ohitin kiihdytyskaistan puolella motarilla maleksivan ikivanhan kauppa-auton. Kun olin siirtymässä sen eteen, niin vasemmalla kaistalla samaa romua ohittanut Kiitolinja myös päättänyt siirtyä siinä takaisin oikealle kaistalle.

Ei auttanut kuin palata päättyvälle kiihdytyskaistalle jarrua polkien. Siinä pientareella piti hetki odotella sopivaa väliä etten seisovalla lähdölläni aiheuta kenellekään ikävää hidastetta. Melko piristävä tilanne taas testata että refleksit yhä toimii.
 
Kukas tossa lainmukaan väistää? Rampista tulijallahan on kolmio, mutta kaistanvaihtajahan väistää niin ikään. Lienee.vastaava tilanne kyseessä kun kolmikaistaisella oikean ja vasemman kaistan ajajat päättävät liittyä keskikaistalle täsmälleen samaan aikaan.

Mulkku liikehän vasurin ajajalta tuo on ja itsekin aina tsekannut rampin tyhjäksi ja mieluummin vielä ajanut vasuria kunnes se ramppi on loppu ettei tule tenkkapoota.
 
Taitaa se lain mukaan kolmion takaa tulevalla olla painavampi väistämisvelvollisuus. Mutta silti tuo vasemmalta oikealle vaihtaminen samaan aikaan kun joku tulee rampista, pitäisi olla kortin menettämisen arvoinen suoritus.
 
Pykälän 1 momentissa todetaan, että ajoneuvo saisi vaihtaa ajokaistaa vain, jos se ei vaarantaisi turvallisuutta eikä haittaisi tarpeettomasti muuta liikennettä
 
Olisi mielenkiintoista nähdä niiden sankareiden pään sisälle jotka ~100km/h nopeuksissa ajavat viiden metrin päässä edellä ajavasta autosta. Ajelin nelostietä, ja spottasin yhden sankarin hyvissä ajoin, ja pidin huolen etten sen eteen päädy. Hetken toki ehdin sen edessä olemaan, mutta onneksi ohitti minut rivakasti, eikä minun pakokaasujani kauaa nuuskutellut. Sain siis pääosin takana seurata sen edesottamuksia. Tämän sankarin ja sen edellä ajavan varjoista päätellen autojen etäisyys toisistaan vaihteli kahden ja viiden metrin välillä - enkä edes liioittele. Itse ajelin adaptiivisella vakkarilla. Hauskinta oli että ohituskaistalla tämä auto jäi ajamaan yhteen väliin, jolloin hänen takanaan ollut auto paineli ohi, mutta perään piti tämän nuuskuttelijan sitten vielä lähteä. Meni varmaan 20 kilometriä että nuuskuttelija pääsi tuon ohittaneen auton ohi, ja nopeuseroa oli varmaan ~3-4km/h, ainakin siitä päätellen kuinka hitaasti tämä peränuuskuttelija erkani tästä ohitustilanteesta. Jarruvalot vaan vilkkuu jatkuvasti, ja vaaratilanteen tullessa reaktioaikaa on käytännössä nolla sekuntia noilla etäisyyksillä. En vaan voi käsittää.
 
Ajelin tuolla lounaassa pikkutietä, ja huomasin pellon yli että aika suuri yhdistelmä tulee vastaan; ajattelin varautua, vaikka ammattilaisiahan ne, ja hidastin ja katson hyvän levennyskohdan jossa otan vastaan tämän jättiläisen. Ja kuski oli selvästi alansa huippuja, kapealla mutkaisella tiellä ei paljoakaan ylinopeutta ja vain yhdellä kädellä pidettiin puhelinta korvalla ;-)
 
Muutama päivä sitten olin risteyksestä kääntymässä vasemmalle. Huomasin jo ajoissa, että suojatietä on ylittämässä aika heikkokuntoinen vanhus joka eteni todella hitaasti keppien kanssa. Hän ei ollut vielä aivan keskikorokkeella, mutta kuitenkin sen verran lähellä että en enää lähtenyt kaasuttelemaan eteen vaan jäin risteykseen odottamaan. Ajattelin mielessäni, että annetaan henkilölle rauhallinen ylitystapahtuma. Takanani oli ollut hetken jo joku Skoda, joka oli konttiini tullut aika nopeasti. Katselin peilistä että kädet viuhui siellä kuin Italialaisella kun odottelin että vanhus pääsee suojatien yli. Siitäkin huolimatta, että vaikka olisin itse painellutkin nopeasti edestä pois, Skodan olisi pitänyt pysähtyä.

Kun suojatie oli ylitetty, käännyin vasemmalle ja tämä Skoda takana oli kiinni puskurissa, kaarteli edestakaisin kaistalla ja väläytteli valoja. Kun kaistoja tuli kaksi, tämä paineli ohi valehtelematta 80km/h+ 40km/h alueella. Ajoi seuraavan suojatien yli pysähtymättä ja meinasi teilata jalankulkijan joka tuli viereisellä kaistalla odottavan auton edestä tielle. Joku päivä tuo kaveri vielä tappaa jonkun. Ilmoitin hätäkeskukseen rekkarin kera, mutta tuskin se mihinkään vie. Vasta sitten kun joku kuolee.
 
Ilmoitin hätäkeskukseen rekkarin kera, mutta tuskin se mihinkään vie. Vasta sitten kun joku kuolee.

Ei se varmaan vie sen jälkeenkään. Muutama kuukausi ehdollista ja muutaman tonnin korvaukset. Ajokortti hyllylle vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se varmaan vie sen jälkeenkään. Muutama kuukausi ehdollista ja muutaman tonnin korvaukset. Ajokortti hyllylle vuodeksi.

Näinhän se valitettavasti suomalaisessa rikollisten hyysäys -valtiossa on. Liikennerikoksissa pitäisi ottaa sellainen oikeuskäytäntö, että mikäli tahallisesti toimii liikennesääntöjä vastaan ja sen seurauksena joku kuolee, niin tuomio pitäisi tulla vähintään taposta, eikä mistään kuolemantuottamuksesta.
 
Eilen Tesla-kuski meinasi ajaa kolmion takaa risteykseen saapuessaan pyörätietä ajavan polkupyöräilijän päälle ja sen jälkeen pysähtyi suoran tien yli menevän suojatien kohdalla päästämään pyöräilijän.
 
Ajoi seuraavan suojatien yli pysähtymättä ja meinasi teilata jalankulkijan joka tuli viereisellä kaistalla odottavan auton edestä tielle.
Tämä on ihan älytöntä nykyään, kun aivot jätetään matkalaukkuun ja sitten ajetaan taajamassakin kuin rallista olisi kyse.
Näinhän se valitettavasti suomalaisessa rikollisten hyysäys -valtiossa on. Liikennerikoksissa pitäisi ottaa sellainen oikeuskäytäntö, että mikäli tahallisesti toimii liikennesääntöjä vastaan ja sen seurauksena joku kuolee, niin tuomio pitäisi tulla vähintään taposta, eikä mistään kuolemantuottamuksesta.
Tiedän tapauksia, missä tämä olisi oikeusmurha.

Maantiellä ajat autolla, pientareella pyöräilijä, kääntyy varoittamatta vasemmalle, takaansa tulevan auton ajoradalle. 2 sek aikaa reagoida.
Hätäjarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta auto osuu, ja henki pois.

Auton kuljettajalle tuomio taposta?
 
Tämä on ihan älytöntä nykyään, kun aivot jätetään matkalaukkuun ja sitten ajetaan taajamassakin kuin rallista olisi kyse.

Tiedän tapauksia, missä tämä olisi oikeusmurha.

Maantiellä ajat autolla, pientareella pyöräilijä, kääntyy varoittamatta vasemmalle, takaansa tulevan auton ajoradalle. 2 sek aikaa reagoida.
Hätäjarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta auto osuu, ja henki pois.

Auton kuljettajalle tuomio taposta?
Ko. tapauksessa autoilija ei kai toiminut tahallisesti liikennesääntöjä vastaan -> ei tuomiota taposta.
 
Tiedän tapauksia, missä tämä olisi oikeusmurha.

Maantiellä ajat autolla, pientareella pyöräilijä, kääntyy varoittamatta vasemmalle, takaansa tulevan auton ajoradalle. 2 sek aikaa reagoida.
Hätäjarrutuksesta ja väistämisestä huolimatta auto osuu, ja henki pois.

Auton kuljettajalle tuomio taposta?
Mikäs aivopieru tämä nyt oli? Ei tuossa autoilija toiminut mitenkään tahallisesti liikennesääntöjä rikkoen, joten ei myöskään tuomiota tulisi.

Luepa ajatuksen kanssa se viestini. Jos autoilijan perseily on syynä jonkun kuolemaan, niin silloin autoilijalle tuomio taposta. Mutta jos se jonkun kuolema on kuolleen omien tekojen seuraus, niin ei tietenkään autoilijaa siitä syytetä.

Paitsi että ennakointi ja varovaisuus pykälät, tilannenopeus, ohittajan velvollisuudet kaikki pitäisi olla nappisuorituksia.
No ei pidä. Tuollaisessa tilanteessa ei autoilijalle tulisi minkäänlaista rangaistusta, koska olisi täysin pyöräilijän oma syy.
 
No ei pidä. Tuollaisessa tilanteessa ei autoilijalle tulisi minkäänlaista rangaistusta, koska olisi täysin pyöräilijän oma syy.
Ei tarvitsisi ennakoida tai varoa tai suorittaa ohitusta niin että noudattaa ohittajan velvollisuuksia?

Puhutaanko nyt faktoista vai päänsisäisistä mikämikämaan säännöistä?
 
Ei tarvitsisi ennakoida tai varoa tai suorittaa ohitusta niin että noudattaa ohittajan velvollisuuksia?

Puhutaanko nyt faktoista vai päänsisäisistä mikämikämaan säännöistä?

Puhutaan ihan vain siitä mitä esimerkissä kirjoitettiin. Eli pyöräilijä vetäisee varoittamatta pientareelta vasemmalle auton eteen. Sellaista ei tarvitse ennakoida.
 
Puhutaan ihan vain siitä mitä esimerkissä kirjoitettiin. Eli pyöräilijä vetäisee varoittamatta pientareelta vasemmalle auton eteen. Sellaista ei tarvitse ennakoida.
Mä luulen että autoilijan tulisi pyöräilijä nähdessään varautua siihen, että se singahtaa eteen. Jo jalan nostaminen kaasulta ja se että olet valmiina jarruttamaan luultavasti täyttäisi tämän ennakointivelvoitteen. Ei taida mennä läpi, että ”se ei olisi saanut tulla, joten päätin olla varautumatta”. Toisaalta kukaan meistä tuskin haluaa ajaa ketään hengiltä, joten säästää siinä omia yöuniaankin, kun on valppaana ja ennakoi.

Edit. Missasin ettei tuossa ollut suojatietä, joten ottakaa tämä yleisellä tasolla, eikä se ennakointi välttämättä muutenkaan estä törmäystä, mutta pienentää mahdollista iskun voimaa.
 
Mä luulen että autoilijan tulisi pyöräilijä nähdessään varautua siihen, että se singahtaa eteen. Jo jalan nostaminen kaasulta ja se että olet valmiina jarruttamaan luultavasti täyttäisi tämän ennakointivelvoitteen. Ei taida mennä läpi, että ”se ei olisi saanut tulla, joten päätin olla varautumatta”. Toisaalta kukaan meistä tuskin haluaa ajaa ketään hengiltä, joten säästää siinä omia yöuniaankin, kun on valppaana ja ennakoi.

Edit. Missasin ettei tuossa ollut suojatietä, joten ottakaa tämä yleisellä tasolla, eikä se ennakointi välttämättä muutenkaan estä törmäystä, mutta pienentää mahdollista iskun voimaa.

Olet väärässä. Ennakointivelvoite ei koske sellaisia tapauksia, missä tapahtuu jotain ennalta-arvaamatonta. Eli autoilijan velvollisuus ei ole varautua sellaisiin tilanteisiin, missä joku tekee jotain sellaista odottamatonta, mitä ei kenenkään pitäisi tehdä.

Jos nyt otetaan esimerkiksi tämä pientareella ajava pyöräilijä, niin autoilijan velvollisuus on ohittaa riittävän etäältä. Autoilijan velvollisuus ei ole esimerkiksi laskea nopeutta, vaan ohituksen saa tehdä suurinta sallittua nopeutta käyttäen. Jos nyt pyöräilijä sitten päättää juuri auton tullessa kääntyä auton eteen millään tavalla varoittamatta, niin syy on 100 % pyöräilijän, 0 % autoilijan.
 
Olet väärässä. Ennakointivelvoite ei koske sellaisia tapauksia, missä tapahtuu jotain ennalta-arvaamatonta. Eli autoilijan velvollisuus ei ole varautua sellaisiin tilanteisiin, missä joku tekee jotain sellaista odottamatonta, mitä ei kenenkään pitäisi tehdä.

Jos nyt otetaan esimerkiksi tämä pientareella ajava pyöräilijä, niin autoilijan velvollisuus on ohittaa riittävän etäältä. Autoilijan velvollisuus ei ole esimerkiksi laskea nopeutta, vaan ohituksen saa tehdä suurinta sallittua nopeutta käyttäen. Jos nyt pyöräilijä sitten päättää juuri auton tullessa kääntyä auton eteen millään tavalla varoittamatta, niin syy on 100 % pyöräilijän, 0 % autoilijan.
Juu ollaan samaa mieltä. Mulla oli tosiaan mielessä suojatielle singahtava pyöräilijä tai muu väistämisvelvollisena eteen tuleva.

Boldattuun; menee ehkä pilkun viilaamiseksi / semantiikaksi etkä ehkä muuta tarkoittanutkaan, mutta autoilijan on sovitettava nopeutensa tilanteen mukaan ja tarvittaessa velvollinen hiljentämään.
 
Juu ollaan samaa mieltä. Mulla oli tosiaan mielessä suojatielle singahtava pyöräilijä tai muu väistämisvelvollisena eteen tuleva.

Boldattuun; menee ehkä pilkun viilaamiseksi / semantiikaksi etkä ehkä muuta tarkoittanutkaan, mutta autoilijan on sovitettava nopeutensa tilanteen mukaan ja tarvittaessa velvollinen hiljentämään.

Kyllä, paino sanalla tarvittaessa. Jos on ihan normaali ohitustilanne, niin siinä ei ole silloin tarvetta hiljentää.
 
Kolmen auton possujuna ohitti satasen alueella kun ajoin satasta. Eihän siinä mitään, mutta kolmannella oli niin kiire päästä takaisin possujunan jatkeeksi että ohitti kaarteessa nollanäkyvyydellä. Jouduin jarruttamaan n. 70km tunnissa nopeuteen ja vetämään kaistan reunaan ettei pamahtanut nokkakolaria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 142
Viestejä
4 818 600
Jäsenet
78 041
Uusin jäsen
Nikkis74

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom