Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tarina keskustelun aikana elänyt, kommentoin sitä yksitoista autoa liitty motarille viittakympiä. koska jonon ensimmäinen teki niin.

Tuollaista tarinaa että yksitoista autoa liittyy motarille viittäkymppiä, ei ole tässä keskustelussa esittänyt kukaan muu kuin sinä. Siksi tämä on aika typerää touhua, että keksit asioita omasta päästä ja sitten alat kommentoimaan niitä niinkuin ne olisivat muiden kirjoittamia.

Mutta jos sieltä yhdentoista auton jono tuli -200.. metrin välein, olivat ensimmäistä lukuunottamatta sovittaneet vauhdin motarille sopivaksi, niin ongelma kai se että tuo ensimmäinen oli jäänyt sen kiihdytyskaistan päähän pussiin

Ei se hidastelija ollut kiihdytyskaistan päässä missään pussissa, vaan oli kiihdytyskaistalla vielä niin aikaisessa vaiheessa, ettei siitä vielä edes päässyt liittymään motarille. Ja sen vuoksi kiihdytyskaistaa takana tulevat joutuivat hidastamaan, koska ei ollut siinä vaiheessa vielä mahdollisuutta mennä hidastelijasta ohi.

Katso nyt sitä esimerkkikuvaa minkä laitoin. Näet siitäkin selvästi, että ensimmäisen ja toisen auton välissä kiihdytyskaista ja motari eivät ole vielä yhdistyneet, eli ei siinä edes voi mennä vielä ohi.

Nykyisin kun loikka ulkokaistalle risteyksessä on sallittu, ja sitä käytetään kiilaamaan sillä kadulla ajajia, niin nyt huomasin uuden piirteen tässä, lakia on "omaan käyttöön" laajenettu edelleen, eli nyt näkee jo niitä jotka lähtee ulkokaistalta ja kaartavat loivasti ulkokaistalle, eli kaksi kärpästä kun loikatan kahdesti risteyksessä kaistan yli. Kätevää, kun kuitenkin toisessa kädessä tupakka ja toisessa kännykkä, ei tarvitse niin hirveästi jaloilla kääntää rattia! ;-)

Tässä ei valoristeyksessä ole mitään näkyvyyttä sinne kiihdytyskaistalle, kun valoristeyksestä käännytään vasemmalle ja heti risteyksen jälkeen kiihdytyskaista kurvaa tiukasti vasemmalle ja välissä oleva metsä estää näkyvyyden. Mutta tämä ei siis ollut tässä edes pointti, koska valoristeyksen jälkeen kiihdytyskaistalla oli hyvinkin reilusti tilaa, jopa niin paljon, että kerkesimme jo kiihdyttää 100 km/h nopeuteen. Tämä hidastelija oli sitten siellä edempänä kiihdytyskaistalla, minkä vuoksi koko muun jonon oli jarrutettava.
Aivan, aivan. Sain sitten virheellisen kuvan ja ymmärrän myös että se oli alunperin sivuseikka. Keskustelu vaan virtaa yhdestä huomiosta toiseen. Kaikki taitaa kuitenkin olla sitä mieltä, että se jonon ensimmäinen oli se suurin mokaaja, joten se ei aiheuta samalla tavalla keskustelua.

Aivan, aivan. Sain sitten virheellisen kuvan ja ymmärrän myös että se oli alunperin sivuseikka. Keskustelu vaan virtaa yhdestä huomiosta toiseen. Kaikki taitaa kuitenkin olla sitä mieltä, että se jonon ensimmäinen oli se suurin mokaaja, joten se ei aiheuta samalla tavalla keskustelua.

Kyllä, ymmärrän tuonkin. Mutta minun mielestäni olisi asiallista, että mikäli haluaa kuitenkin viedä keskustelun noihin sivujuonteisiin, niin kysyttäisiin sitten yksityiskohdat, eikä niin että täytetään aukot omilla kuvitelmilla ja aletaan sitten kommentoimaan tätä sivujuonnetta, mitä on jo valmiiksi väritetty itse kuvitelluilla yksityiskohdilla. Menee vaan sitten sekavaksi koko keskustelu, kun joutuu jälkikäteen näitä virheellisiä kuvitelmia oikomaan.

No jo nyt on jauhamista liittymisestä. Miten vaikeaa voi olla porukalle ymmärtää että ne 10 autoa tulpan takana ei juuri saa enää rakenneltua turvavälejä siinä kohtaa kun tulppa ajetaan yhtäkkiä kiinni?

Tiiriön ramppi on tästä hyvä esimerkki, kurvista kun pitäisi painaa kaasua niin sillon joko mennään tai ei mennä. Ja jos ei mennä niin mullakin monesti käynyt niin että valun "vapaalla" tuon matelijan konttiin, sitten pitää himmata ihan kunnolla ~40kmh vauhtiin että saa kaulaa matelijaan ja tämän jälkeen tintata kaasu pohjaan. Ratkaisee minun osalta tilanteen mutta ne kuvitteelliset 10 autoa minun takana ovat edelleen ongelmissa kun niistä tuskin jokainen osaa/haluaa vastaavalla tavalla rankoa rampista.

Tuommoisen tulpan kanssa voi muuten tehdä niinkin, että jos tuo tekee kamikaze liikkeensä heti sulkuviivan päätyttyä (kuten aika usein tapahtuu, mikä on ironista) niin voi itse jatkaa vielä rampissa loppuun asti ja ohittaa tämän oikealta. Tällä tavoin välttyy siltä ongelmalta että joutuu liittymään jonkin täysperän eteen 50kmh. Sitä en tiedä onko tuo liike laillinen vai ei, toisaalta miksei se olisi, kai ramppia saa käyttää niin pitkälle kuin haluaa.

Tuollaista tarinaa että yksitoista autoa liittyy motarille viittäkymppiä, ei ole tässä keskustelussa esittänyt kukaan muu kuin sinä. Siksi tämä on aika typerää touhua, että keksit asioita omasta päästä ja sitten alat kommentoimaan niitä niinkuin ne olisivat muiden kirjoittamia.

Ei se hidastelija ollut kiihdytyskaistan päässä missään pussissa, vaan oli kiihdytyskaistalla vielä niin aikaisessa vaiheessa, ettei siitä vielä edes päässyt liittymään motarille. Ja sen vuoksi kiihdytyskaistaa takana tulevat joutuivat hidastamaan, koska ei ollut siinä vaiheessa vielä mahdollisuutta mennä hidastelijasta ohi.

Katso nyt sitä esimerkkikuvaa minkä laitoin. Näet siitäkin selvästi, että ensimmäisen ja toisen auton välissä kiihdytyskaista ja motari eivät ole vielä yhdistyneet, eli ei siinä edes voi mennä vielä ohi.
Sori, liittämäsi kuva ja paikka mennyt ohi. Kiitos siitä , lainasin tähän.

En nyt jaksa piirtää, niin otin google kartoista vaan esimerkin. Merkkasin punaisella tuohon noita autoja. Miten nyt mielestäsi noiden takana tulevien autojen pitäisi toimia, jos jonon ensimmäinen mateleekin 50 km/h nopeudella? Joku ehdotushan sinulla pitäisi olla, koska syytit heitä kaikkia jo valmiiksi väärin toimimisesta, vaikka et edes tiedä miten siellä on toimittu.

1749368920756.png

Tähän vinkki kun olen huomannut, että teet saman kirjoitusvirheen säännönmukaisesti: Tuo kirjoitetaan tulija.

Suomenkielessä kaikki sanat, jotka kuvaavat jonkin asian tai toiminnon tekijää, niin niihin tulee tuo j-kirjain. Esim. juoksija, autoilija, kirjoittaja, riitelijä, hölmöilijä, jne.
Viisi ensimmäistä tuossa ainakin ihan omasta syystä lirissä (vauhdista riippumatta), saati jos tuossa mennää viittäkymppiä.
Parikymmentämetriä taitaa olla välit, jos 2019 katunäkymä kuvaa tätäpäivää niin peitteinen kaarre, mutta taajama päättyy kaarteen alussa, olisko kuudennen palluran kohdalla, viidennen palluran jälkeen ajolinjasta riippuen alkaa nähdä jo koko letkan kärjen ja kiihdytyksen sijaan jarruttaa(**. Seitsemäs varmaan jo joutunut liki pysähtyyn

Kiihdytyskaista todella lyhyt, google kartan avulla mitaten luokkaa 150 metriä (jos sitäkään). jos sieltä rampilta oikeasti tultaisiin sellaisilla väleillä, niin se viittäkymppiäkin liittynyt olisi jo kolmannen saavuttua liittynyt liikennevirtaan. (*

Peitteinen ramppi, lyhyt suoraosuus rammppilla, lyhyt kiihdytyskaista on ongelmallisia, paikallistuntemusta omaava osaa ennakoida paremmin, turisti voi olla rilissä, tosin paikallis tuntemuskin voi tarkoittaa ei niin toivottuja , ei niin turvallisia tapoja .

Edit:
Yhdeksän palluraa, aiemman kuvauksen mukaan yksitoista tunkenut vihreillä, rampille.

(*
Seitsemäs auto ohitti vielä kiihdytyskaistalla ensimmäisenä olleen

(**
Siis vaikka nejä ekaa menisi satasta, niin tuossa skenaariossa se viides matelee siihen esti että edessä olevan jono purkautunut. perässä roikkuen kerjäisi vain ongelmia. Saman tekisi kuudes, matelee kunnes viides on riittävän kaukana jne.

Viimeksi muokattu:
Kyllä, ymmärrän tuonkin. Mutta minun mielestäni olisi asiallista, että mikäli haluaa kuitenkin viedä keskustelun noihin sivujuonteisiin, niin kysyttäisiin sitten yksityiskohdat, eikä niin että täytetään aukot omilla kuvitelmilla ja aletaan sitten kommentoimaan tätä sivujuonnetta, mitä on jo valmiiksi väritetty itse kuvitelluilla yksityiskohdilla. Menee vaan sitten sekavaksi koko keskustelu, kun joutuu jälkikäteen näitä virheellisiä kuvitelmia oikomaan.
Kyllä, mutta samaan aikaan varmaan ymmärrät miksi tästä viestistä on todella helppo tulkita, että se koko possujuna hinas sitä viittä kymppiä.
Taas joku arjen sankari liittyi 50 km/h nopeudella motarille jossa 100 km/h rajoitus. Samalla veti perässään kiihdytyskaistalla vajaan 10 muuta autoa, jotka eivät tämän mulkun takia voineet normaalisti kiihdyttää. Eikö näiltä todellisilta liikenteenvaarantajilta oikeasti saada ajokortteja pois?
Parhaimmillaan sitä pitäis kysyä tarkennuksia sen sijaan, että luo niitä skenaarioita päässään tai selvästi ilmaisee esimerkiksi, että "en tiedä miten tässä tilanteessa oli, mutta minua ärsyttää..."ja sitten kuvaa sen skenaarion mikä omassa päässä on. Joskus se on niinkin viaton se syy, että jokin asia muistuttaa hyvin vastaavanlaisesta tilanteesta ja alkaa avautumaan siitä omasta havainnostaan ilmaisematta tarpeeksi selvästi, ettei puhu enää alkuperäisestä tapauksesta jne. Se on semmosta tää keskustelupalstailu o_O

Sitä en tiedä onko tuo liike laillinen vai ei, toisaalta miksei se olisi, kai ramppia saa käyttää niin pitkälle kuin haluaa.
Omasta mielestä laillinen, mutta tässä ketjussa on tullut myös mielipiteitä, ettei saisi oikealta ohittaa.
Edit:
Yhdeksän palluraa, aiemman kuvauksen mukaan yksitoista tunkenut vihreillä, rampille.
Tuo oli siis vain esimerkkikuva, ei ollut tarkoituskaan kuvata metrilleen etäisyyksiä vaan ihan vain hahmotella millainen se tilanne oli. Eli takana tulevien pakko hidastaa koska ohikaan ei pääse.
Kyllä, mutta samaan aikaan varmaan ymmärrät miksi tästä viestistä on todella helppo tulkita, että se koko possujuna hinas sitä viittä kymppiä.
Kyllä se varmasti sitä vautia menikin, kun itsekin jouduin hidastamaan 50 km/h nopeuteen että sain pidettyä väliä edelläajavaan. Mutta ei se tarkoita sitä, että muut autot olisivat 50 km/h nopeudellla liittymistä motarille tehneet.

Tuommoisen tulpan kanssa voi muuten tehdä niinkin, että jos tuo tekee kamikaze liikkeensä heti sulkuviivan päätyttyä (kuten aika usein tapahtuu, mikä on ironista) niin voi itse jatkaa vielä rampissa loppuun asti ja ohittaa tämän oikealta. Tällä tavoin välttyy siltä ongelmalta että joutuu liittymään jonkin täysperän eteen 50kmh. Sitä en tiedä onko tuo liike laillinen vai ei, toisaalta miksei se olisi, kai ramppia saa käyttää niin pitkälle kuin haluaa.
Ei motariesimerkki, koska motarin yhteydessä ei ole ollut tuolle tarvetta, mutta täällä pk-seudulla kun ajaa paljon, niin joissain kehien liittymissä tulee ajoittain jatkettua liittymiskaistaa jonkin matkaa ennen kaistanvaihtoa.

Tuo oli siis vain esimerkkikuva, ei ollut tarkoituskaan kuvata metrilleen etäisyyksiä vaan ihan vain hahmotella millainen se tilanne oli. Eli takana tulevien pakko hidastaa koska ohikaan ei pääse.
Joo, ymmärsin että esimerkki, mutta tuossa sitä mietin että pari palluraa vielä pitäisi johonkin mahduttaa.

kuva_2025-06-08_144506409.png

Googlen kartasta mitaten metrejä, niin kiihdytyskaista alle 150 metriä, kutospalluraan reilu satametriä. Joka juuri ohittanut taajamapäättyy merkin.

Jos tuo edelleen yhtä peitteinen kuin googlen kuvista saa käsityksen, niin paha tuo on, kiihdyttään pääsee vasta siellä vitospalluran kohdalla, jos edelleolevat menneen maisemaan, nelosen kohdalla näkee että tie avoin ja samalla pitäisi sitä omaa paikkaakin katsoa.

Mutta jos tuossa tapana ajaa possujonossa koko kaare, niin ei siitä tule kuin ongelmia. varsinkin jos siinä jo kiihdytetään.(* Kyllähän siinä jo taajamerkistä alkaen pitäisi ne välit ottaa.

(*
Nuhanen pakukuski ei voi odottaa, se tarvii sen tilan ajoissa että voi aloittaa ajoissa kiihdyttään.

Hei, se on esimerkkikuva. Ei ole kuva siitä liittymästä missä oma tilanne tapahtui. Joten älä yritä sinne mahduttaa yhtään autoa, koska se on ihan turhaa.

Hei, se on esimerkkikuva. Ei ole kuva siitä liittymästä missä oma tilanne tapahtui. Joten älä yritä sinne mahduttaa yhtään autoa, koska se on ihan turhaa.
Öö, siis ei ollut edes tuo paikka? Eikä tuollainen tilanne?

No kuva kommenttini toivottavasti ymmärettiin koskevan kuvan tarinaa.

Vielä kuvaan, niin paikka vaikuttaa kyllä pahalta, sen lisäksi että sisäkurvi peitteinen, niin vasemmalla peitteistä, mikä haittaa näkyvyyttä motarille, lisäksi kaarraa koukkaa välillä aika syvältä (tien pientä suhteessa motari,)

Edit:
Eihän tuo esimerkkikuva taida olla edes motarin liittymältä.

Tuo oli esimerkkikuva havainnollistamaan millaisesta paikasta on kyse ja miksi kiihdytyskaistalla ei ole näkyvyyttää alusta loppuun saakka.

Joo, sori kuvan mukaan kommentoin, nyt en ihan pysynyt kärryillä mikä siinä kuvaisi tapahtunutta, mikä ei.

Jos kuva kuvasi sitä jonoa, niin se oli jokaisen jonossa meniä vika, jos taasen välit asialliset ja tilat otettu, niin ei kai siinä isompaa hässäkkää tokan jälkeen.

Ymmärrät varmaan että minä en anonyymillä keskustelupalstalla ala postailemaan tarkkoja paikkatietoja siitä missä milloinkin liikun.
Toki ymmärrän.

Viimeksi muokattu:
Tuo oli esimerkkikuva havainnollistamaan millaisesta paikasta on kyse ja miksi kiihdytyskaistalla ei ole näkyvyyttää alusta loppuun saakka.

Ymmärrät varmaan että minä en anonyymillä keskustelupalstalla ala postailemaan tarkkoja paikkatietoja siitä missä milloinkin liikun.

Käsittämätöntä keskustelua motarille liittymisestä. Jos joku liittyy motarille roimaa alinopeutta niin ei se nyt muiden syyksi siinä muutu millään logiikalla :D

Tammistossahan on paikka jossa tuota ongelmaa näkee suht usein. Eli Tammiston kauppatiellä jonottaa 100 autoa valoissa jotka pyrkivät Tuusulanväylälle kohti Helsinkiä. No valojen vaihtuessa mahdollisimman moni haluaa valoista läpi. Tämä johtaa siihen että liittyjiä on paljon ja turvavälit melko pieniä.

Jos ajan Tuusulanväylää itse tuossa kohdassa vaihdan suosiolla vasemmalle jos en siellä jo ole.

Screenshot_20250608_163323_Maps.jpg

Käsittämätöntä keskustelua motarille liittymisestä. Jos joku liittyy motarille roimaa alinopeutta niin ei se nyt muiden syyksi siinä muutu millään logiikalla :D

Tammistossahan on paikka jossa tuota ongelmaa näkee suht usein. Eli Tammiston kauppatiellä jonottaa 100 autoa valoissa jotka pyrkivät Tuusulanväylälle kohti Helsinkiä. No valojen vaihtuessa mahdollisimman moni haluaa valoista läpi. Tämä johtaa siihen että liittyjiä on paljon ja turvavälit melko pieniä.

Jos ajan Tuusulanväylää itse tuossa kohdassa vaihdan suosiolla vasemmalle jos en siellä jo ole.

Screenshot_20250608_163323_Maps.jpg
Luulen, että tulkitset keskustelua nyt hieman väärin. En usko että kukaan syyllistää jonoa siitä, että joku toope ajaa viittä kymppiä. Täällä kyseenalaistetaan sitä ajatusta, että 10 kuskia seuraa sitä yhtä toopea possujunassa, eikä ota riittävää väliä. Nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois.

Toki tämä ei ollut se alkuperäinen tilanne ja sitä tässä on nyt puitu vaikka kuinka monta viestiä. Ei sitä, että se viiden kympin vauhti olisi jonkun muun syytä.

Oon itsekin maininnut tuon saman kohdan jossain toisessa keskustelussa. Siinä on usein tiheää jonoa kilsan verran eteen päin, joten voi ajoittain olla aika v-mäinen paikka liittyä

Luulen, että tulkitset keskustelua nyt hieman väärin. En usko että kukaan syyllistää jonoa siitä, että joku toope ajaa viittä kymppiä. Täällä kyseenalaistetaan sitä ajatusta, että 10 kuskia seuraa sitä yhtä toopea possujunassa, eikä ota riittävää väliä. Nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois.

Tämä taisi johtua siitä, että kun minä sanoin, että etummaisen ajaessa 50 km/h, myös hänen perässään tulevien on hitastettava nopeutensa 50 km/h:iin, niin joku tulkitsi että ne muut ajavat sitten edellisen perseessä kiinni ja siitä tuo sitten lähti ihan sivuraiteille.

Mutta tuossa tilanteessa se riittävän välin ottaminen edellä ajavaan pitäisi tehdä hidastamalla vauhtia niin että rikkoo sitten taas liikennesääntöjä ajamalla kohtuuttoman hiljaa moottoritielle johtavalla rampilla...
:speak:

Mutta tuossa tilanteessa se riittävän välin ottaminen edellä ajavaan pitäisi tehdä hidastamalla vauhtia niin että rikkoo sitten taas liikennesääntöjä ajamalla kohtuuttoman hiljaa moottoritielle johtavalla rampilla...
Missä esimerkissä?
Rampilla voi vaikka joutua pysähtyy, mateleminen on ihan normaalia alussa jos edessa autoja/autoja joihin joutuu ottamaan etäisyyttä. Ja se kannattaa tehdä ajoissa ja pitää se väli hyvänä, eri reagoida ajoissa jos edessa homma ei kehity odotetusti.

Rampilla sanalla siis tarkoitetaan sitä osuutta mikä on ennen kiihdytyskaistaa, jos normilyhyelle kiihdytyskaistalla pyritään meneen niin että siellä ei enään ongelmia, käytetään hienosäätöön. (oletus ettei kyse tilanteesta missä jono seisoo joka kaistalla)

Jos tuota Tammiston liittymää tarkoitat, niin siinä hyvä näkyvyys.

kuva_2025-06-08_174404732.png
Eli rampilla tarkoitan tuota mittanauhalla piirettyä, kuvassa sen yläpäästä alkaa se ns kiihdytyskaista, se missä vaihtuu vaihtelee puhujasta ja paikasta riippuen. Sulkuviivan jälkeen kiihdytyskaistaa varmaan suurimman osan mielestä.

Viimeksi muokattu:
Ei se ole kohtuuttoman hidasta ajamista, jos edellä olevan töpeksinnän takia sovitat nopeutesi tilanteen mukaan

Itse parkkeeraan aina jonkun viereen vaikka koko parkki olisi tyhjä. Tulee sellainen läheisyyden olo ja että joku muukin välittää musta. Motarille liityn aina kaasu pohjassa (tai ei se nyt sähkäautossa mikään kaasu ole vaan vauhtipedaali).

Nysvääjät ohitetaan vaikka oikealta, ei ole aikaa motarin rampissa mietiskellä

Vituttaa kyllä joka ikinen kerta liittyä motarille jos joutuu ajamaan hissuttelijan perässä. Tietää että edessä on taas tod. näk. tilanteita ja improvisaatiota kun noihin tilanteisiin joutuu.

Vituttaa kyllä joka ikinen kerta liittyä motarille jos joutuu ajamaan hissuttelijan perässä. Tietää että edessä on taas tod. näk. tilanteita ja improvisaatiota kun noihin tilanteisiin joutuu.
Tänään viimeksi motarin (120km/h) kiihdytyskaistalla ämmä löi jarrut kiinni noin 90km/h vauhdista kun rekka oli siinä hänen takanaan 10-15m mun kohdalla (kun ajoin tämän naisen perässä). Nopea laskukaava päässä ja prätkällä oikealta puolen ohi ja sinne se jäi horisonttiin. :facepalm:

Tilaa oli satoja metrejä ennen kuin kiihdytyskaista olisi loppunut ja ainoa mitä sen ämmän olisi pitänyt tehdä, painaa KAASUA, kun kerta rekan edellä jo oli ja mentiin jo käytännössä kovempaa kuin rekka, mutta ei onnistunut!

Tuollaisella ihmisellä ei pitäisi olla mitään oikeutta liikenteeseen.

Tänään viimeksi motarin (120km/h) kiihdytyskaistalla ämmä löi jarrut kiinni noin 90km/h vauhdista kun rekka oli siinä hänen takanaan 10-15m mun kohdalla (kun ajoin tämän naisen perässä). Nopea laskukaava päässä ja prätkällä oikealta puolen ohi ja sinne se jäi horisonttiin. :facepalm:

Tilaa oli satoja metrejä ennen kuin kiihdytyskaista olisi loppunut ja ainoa mitä sen ämmän olisi pitänyt tehdä, painaa KAASUA, kun kerta rekan edellä jo oli ja mentiin jo käytännössä kovempaa kuin rekka, mutta ei onnistunut!

Tuollaisella ihmisellä ei pitäisi olla mitään oikeutta liikenteeseen.
Jos ajat 10-15m välillä toisen perässä kiihdytyskaistalla, niin ehkä se oikeus on itselläsikin aika kyseenalainen.

Jos ajat 10-15m välillä toisen perässä kiihdytyskaistalla, niin ehkä se oikeus on itselläsikin aika kyseenalainen.
Arvasin, että joku trolli taas takertuu metrimittaan, siksi jätin oikein varman syötin. :facepalm:

Kuten sanottu, olin prätkällä liikkeellä, katsoin että auto edessä kiihdyttää, kiihdytän itse ja tuollainen moottoripyörä ottaa nopeasti autoa kiinni ja siinä vaiheessä kun etäisyyttä oli se 10-15m niin jarruvalot syttyy. Olisin helposti saanut hiljennettyä, mutta suora kiihdytyskaista metri piennarta oikealla puolella, niin sieltä ohi ilman että itse täytyy sekaantua muiden sekoiluihin.

Viimeksi muokattu:
Arvasin, että joku trolli taas takertuu metrimittaan, siksi jätin oikein varman syötin. :facepalm:
Tuollaisesta voi saada varoituksen,
Kuten sanottu, olin prätkällä liikkeellä, katsoin että auto edessä kiihdyttää, kiihdytän itse ja tuollainen moottoripyörä ottaa nopeasti autoa kiinni ja siinä vaiheessä kun etäisyyttä oli se 10-15m niin jarruvalot syttyy. Olisin helposti saanut hiljennettyä, mutta suora kiihdytyskaista metri piennarta oikealla puolella, niin sieltä ohi ilman että itse täytyy sekaantua muiden sekoiluihin.
Jos töppää itse liikenteessä niin ehkä parempi siitä ottaa oppiksi eikä sysätä koko juttu muiden niskaan.

Jos tuo oli todellinen kuvaus jonkin touhusta, niin tähän kai sopisi se letkautus, ajoluvan palautus ja jatkossa julkisilla.

Jos aloittaa kiihdyttämisen siinä vaiheessa missä tietää että saavuttaa edelläolevan, niin ilman yllätyksiäkin moka, jos ajannut 20 metrin olikin 10-15m10 metrin päähän, niin sekin on toinen iso moka, se että edellä oleva sovittaa vauhtiaan kiihdytyskaistalla on odotettava tilanne joten esimerkki tilanteessa missä useampi tietoinen turvallisuus juttujen ulosmittaaminen johtanut vaaratilanteeseen, ja ei siinä vielä kaikki, mokia paikataan ohittamalla pientareen kautta.

No toivottavasti piennar oli puhdas ettei paskottu toisten laseja. Ja onneksi yrityksestä huolimatta ei käynyt mitään pahempaa.

Viimeksi muokattu:
Riippuen kiihdytyskaistan pituudesta(lyhyellä kaistalla on enemmän haastetta...), olen kiihdyttänyt matelijan ohi ihan kiihdytyskaistaa ja ryhmittynyt motarille matelijan eteen reilusti tilaa jättäen matelijallekkin. Jostain syystä nämä matelijat ryhmittyvät motarille välittömästi kiihdytyskaistan alussa, joskus jopa sulkuviivan yli ennekuin ryhmittyminen on edes sallittua.

Toinen ärsyttävä ryhmä on motarilla ohittajat jotka palaavat takaisin oikealle kaistalle siinä kiihdytysrampin kohdalla, katsomatta yhtään tuleeko kukaan rampista. Tämä on varmasti mainittu aiemminkin tässä triidissä...

Riippuen kiihdytyskaistan pituudesta(lyhyellä kaistalla on enemmän haastetta...), olen kiihdyttänyt matelijan ohi ihan kiihdytyskaistaa ja ryhmittynyt motarille matelijan eteen reilusti tilaa jättäen matelijallekkin. Jostain syystä nämä matelijat ryhmittyvät motarille välittömästi kiihdytyskaistan alussa, joskus jopa sulkuviivan yli ennekuin ryhmittyminen on edes sallittua.
Pitkällä kiihdytyskaistalla tuo tosiaan mahdollista, ehkä siinä vähän yllätysmomenttia ja yleensä seurausta siitä että se oma tulo rampilla ei mennyt ihan maaliin, mutta voi olla siinä tilanteessa paras vaihtoehto.

Matelijoissa on myös paljon heitä jotka vetelevät kiihdytyskaistalla vauhtia saamatta, mutta joukkoon mahtuu kuvailemiasi.
Yksi vaarallinen ryhmä on ne jotka rampilta kontissa tulleet ja sulkuviivan, yli vaihtavat pääväylälle ja kiihdyttävät edelläolevan rinnalle tai konttiin, ruuhkassa yksi lisäaominaisuus vaihtaa siitä lennossa uloimmalle kaistalle ruuhkan sekaan.

Mutta noin yleistäen, kiihdytyskaistan alkupäässä tehty laadukas kaistanvaihto on seurausta onnistuneesta rampilla ajosta.

Siis tämä on ilmiö mikä oikeesti ihmetyttää. Pitkä poistumisramppi ja siinä ennättäis hidastaa jo moottorijarrutuksella tarpeeksi mut ei.. pitää hidastaa suoraan jatkavaa liikennettä vaikka syytä ei ole.
puolikilometriä ennen rammppia voimakas hiljentäminen kuullostaa joltain häröltä. paikaa tuntematta tulee mieleen joku navi härö, tai retin katsomis, arvointi moka. pois sulkematta mitä mielikuvituksellisempaa syytä.

Se taasen on ihan normaalia että automallista riippuen (* aloittaa moottorijarrutuksen hyvissä ajoin , siis jo siellä varsinaisella kaistalla, ennen siihen erkaantumiskaistalla vaihtamista. Se ei haittaa perässä tulijoita , väliaikaisesti turvaväli vähän lyhenee, mutta jos luotetaan siihen että edellä oleva käyttää vilkkua niin kaikki tietää mistä kyse.

Sitten jos on sähkis missä valittu tiukkaenergian talteenotto, yhden polkimen ajo, niin sillä voi riittää erkanemiskaista hiljentämiseen , ja voimakas kaukainen hiljentäminen ennen sitä kaistaa saattaa aiheuttaa jo perässätulijalle toimia.

(*
Siis tässä nyt mietin sellaisia automalleja joissa pääajoradalla hyvä jos vauhti kerkiää laskea kympin viistoista, ja todennäköisesti joutuu silti painelee jarrua, tai painaa rampille ylinopeutta. (jos oletetaan että siellä 80 yleisrajoitus)

En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,

Viimeksi muokattu:
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
Tätä (Google katunäkymä) ilmeisesti tarkoitat, ompas haastava, kuudenkympin rajoitus kiihdytyskaistan alkuun, ja kun sanoit että takana tiukka kaarre, niin sekin rajoittaa, vaikka olisi haluja ottaa vauhtia ennen tikkaria.

Motarikin taittuu oikealla ja sillan tolpat ei paranna näkyvyyttä kiihdytyskaistalle, ja motarille peitteinen näkyvyys kaarteessa, eli kuten sanoit, niin pitäisi tiirailla sinne kiihdytyskaistalle että sitä omaa suunnitelmaa pohjustaa niskaväärässä.

No kiihdytyskaistaa taitaa olla parisataametriä, eli se vähän helpottaa, mutta vie se vähän sitä rentoutta tähdätä ruuhkassa johokin possujunan väliin. Todalla kannattaa katsoa että kiihdytyskaista on vapaa.

Tilanne oli ihan normaali, mutkan jälkeen auto lähti kiihdyttämään, katsoin että kiihdyttää reippaasti, tässä vaiheessa väliä oli se +100m ja lähdin perään kiihdyttämään, että mahdutaan molemmat helposti rekkaa ennen motarille koska ramppia on se noin 500m jäljellä.

Toinen ärsyttävä ryhmä on motarilla ohittajat jotka palaavat takaisin oikealle kaistalle siinä kiihdytysrampin kohdalla, katsomatta yhtään tuleeko kukaan rampista. Tämä on varmasti mainittu aiemminkin tässä triidissä...

Pari kuukautta sitten kolmostien rampissa Klaukkalan pohjoispuolella ohitin kiihdytyskaistan puolella motarilla maleksivan ikivanhan kauppa-auton. Kun olin siirtymässä sen eteen, niin vasemmalla kaistalla samaa romua ohittanut Kiitolinja myös päättänyt siirtyä siinä takaisin oikealle kaistalle.

Ei auttanut kuin palata päättyvälle kiihdytyskaistalle jarrua polkien. Siinä pientareella piti hetki odotella sopivaa väliä etten seisovalla lähdölläni aiheuta kenellekään ikävää hidastetta. Melko piristävä tilanne taas testata että refleksit yhä toimii.

Kukas tossa lainmukaan väistää? Rampista tulijallahan on kolmio, mutta kaistanvaihtajahan väistää niin ikään. Lienee.vastaava tilanne kyseessä kun kolmikaistaisella oikean ja vasemman kaistan ajajat päättävät liittyä keskikaistalle täsmälleen samaan aikaan.

Mulkku liikehän vasurin ajajalta tuo on ja itsekin aina tsekannut rampin tyhjäksi ja mieluummin vielä ajanut vasuria kunnes se ramppi on loppu ettei tule tenkkapoota.

Taitaa se lain mukaan kolmion takaa tulevalla olla painavampi väistämisvelvollisuus. Mutta silti tuo vasemmalta oikealle vaihtaminen samaan aikaan kun joku tulee rampista, pitäisi olla kortin menettämisen arvoinen suoritus.

Pykälän 1 momentissa todetaan, että ajoneuvo saisi vaihtaa ajokaistaa vain, jos se ei vaarantaisi turvallisuutta eikä haittaisi tarpeettomasti muuta liikennettä

Olisi mielenkiintoista nähdä niiden sankareiden pään sisälle jotka ~100km/h nopeuksissa ajavat viiden metrin päässä edellä ajavasta autosta. Ajelin nelostietä, ja spottasin yhden sankarin hyvissä ajoin, ja pidin huolen etten sen eteen päädy. Hetken toki ehdin sen edessä olemaan, mutta onneksi ohitti minut rivakasti, eikä minun pakokaasujani kauaa nuuskutellut. Sain siis pääosin takana seurata sen edesottamuksia. Tämän sankarin ja sen edellä ajavan varjoista päätellen autojen etäisyys toisistaan vaihteli kahden ja viiden metrin välillä - enkä edes liioittele. Itse ajelin adaptiivisella vakkarilla. Hauskinta oli että ohituskaistalla tämä auto jäi ajamaan yhteen väliin, jolloin hänen takanaan ollut auto paineli ohi, mutta perään piti tämän nuuskuttelijan sitten vielä lähteä. Meni varmaan 20 kilometriä että nuuskuttelija pääsi tuon ohittaneen auton ohi, ja nopeuseroa oli varmaan ~3-4km/h, ainakin siitä päätellen kuinka hitaasti tämä peränuuskuttelija erkani tästä ohitustilanteesta. Jarruvalot vaan vilkkuu jatkuvasti, ja vaaratilanteen tullessa reaktioaikaa on käytännössä nolla sekuntia noilla etäisyyksillä. En vaan voi käsittää.

Ajelin tuolla lounaassa pikkutietä, ja huomasin pellon yli että aika suuri yhdistelmä tulee vastaan; ajattelin varautua, vaikka ammattilaisiahan ne, ja hidastin ja katson hyvän levennyskohdan jossa otan vastaan tämän jättiläisen. Ja kuski oli selvästi alansa huippuja, kapealla mutkaisella tiellä ei paljoakaan ylinopeutta ja vain yhdellä kädellä pidettiin puhelinta korvalla ;-)

Muutama päivä sitten olin risteyksestä kääntymässä vasemmalle. Huomasin jo ajoissa, että suojatietä on ylittämässä aika heikkokuntoinen vanhus joka eteni todella hitaasti keppien kanssa. Hän ei ollut vielä aivan keskikorokkeella, mutta kuitenkin sen verran lähellä että en enää lähtenyt kaasuttelemaan eteen vaan jäin risteykseen odottamaan. Ajattelin mielessäni, että annetaan henkilölle rauhallinen ylitystapahtuma. Takanani oli ollut hetken jo joku Skoda, joka oli konttiini tullut aika nopeasti. Katselin peilistä että kädet viuhui siellä kuin Italialaisella kun odottelin että vanhus pääsee suojatien yli. Siitäkin huolimatta, että vaikka olisin itse painellutkin nopeasti edestä pois, Skodan olisi pitänyt pysähtyä.

Kun suojatie oli ylitetty, käännyin vasemmalle ja tämä Skoda takana oli kiinni puskurissa, kaarteli edestakaisin kaistalla ja väläytteli valoja. Kun kaistoja tuli kaksi, tämä paineli ohi valehtelematta 80km/h+ 40km/h alueella. Ajoi seuraavan suojatien yli pysähtymättä ja meinasi teilata jalankulkijan joka tuli viereisellä kaistalla odottavan auton edestä tielle. Joku päivä tuo kaveri vielä tappaa jonkun. Ilmoitin hätäkeskukseen rekkarin kera, mutta tuskin se mihinkään vie. Vasta sitten kun joku kuolee.

"Minulla on oikeus" tyyppejä. Ei ihan vähenemäänpäin oleva ryhmä henkisiä 12-vuotiaita.

Ilmoitin hätäkeskukseen rekkarin kera, mutta tuskin se mihinkään vie. Vasta sitten kun joku kuolee.

Ei se varmaan vie sen jälkeenkään. Muutama kuukausi ehdollista ja muutaman tonnin korvaukset. Ajokortti hyllylle vuodeksi.

Viimeksi muokattu:
Ei se varmaan vie sen jälkeenkään. Muutama kuukausi ehdollista ja muutaman tonnin korvaukset. Ajokortti hyllylle vuodeksi.

Näinhän se valitettavasti suomalaisessa rikollisten hyysäys -valtiossa on. Liikennerikoksissa pitäisi ottaa sellainen oikeuskäytäntö, että mikäli tahallisesti toimii liikennesääntöjä vastaan ja sen seurauksena joku kuolee, niin tuomio pitäisi tulla vähintään taposta, eikä mistään kuolemantuottamuksesta.

Eilen Tesla-kuski meinasi ajaa kolmion takaa risteykseen saapuessaan pyörätietä ajavan polkupyöräilijän päälle ja sen jälkeen pysähtyi suoran tien yli menevän suojatien kohdalla päästämään pyöräilijän.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 088
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom