Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään meinasi parkkiksella tulla parkkiruutujen läpi ajava auto kylkeen. Aattelin siis, että sivusta tuleva auto on parkkeeramassa ja jatkoin matkaani, mutta se auto vaan painoi tulemaan. Pysäytin autoni ja painoin itselleni harvinaisesti tööttiä. Tämä toisen auton kuski laittoi sitten töötin pohjaan pitkäksi aikaa, ilmeisesti suuttui.

Jäin jälkikäteen pohtimaan, että eikös tuo nyt aika selvästi väärin ajettu, että ajat parkkiruutujen läpi parkkipaikan ajoväylällä olevan auton eteen/kylkeen? Ei kai parkkipaikoilla mikään villi länsi vallitse kuitenkaan? Aika huonosti käytiin mun aikana autokoulussa parkkipaikan säännöt läpi; sitä ruutuun parkkeeraamista sen sijaan hinkattiin jostain syystä paljonkin.

Takaisin tuohon tööttäämiseen vielä; se on Suomessa aika harvinaista, enkä itsekään tööttää juuri koskaan. Lähinnä jos edellä oleva nukkuu valoissa, tulee painettua. Ne parit kerrat kun olen töötännyt törttöilevälle, esim. kolmion takaa eteeni puskevalle, ovat nämä töötänneet takaisin ja kuskit on näyttäneet vihaisilta. Onko Suomessa tööttääminen jokin reviirin loukkaaminen, vai mikä juttu? Ovatko muut törmänneet tällaiseen ilmiöön?
 
Suomalainen luonteenlaatu jostain syystä pääsääntöisesti osaa liikenteessä kommunikoida vain vihan kautta.
 
Tänään meinasi parkkiksella tulla parkkiruutujen läpi ajava auto kylkeen. Aattelin siis, että sivusta tuleva auto on parkkeeramassa ja jatkoin matkaani, mutta se auto vaan painoi tulemaan. Pysäytin autoni ja painoin itselleni harvinaisesti tööttiä. Tämä toisen auton kuski laittoi sitten töötin pohjaan pitkäksi aikaa, ilmeisesti suuttui.

Jäin jälkikäteen pohtimaan, että eikös tuo nyt aika selvästi väärin ajettu, että ajat parkkiruutujen läpi parkkipaikan ajoväylällä olevan auton eteen/kylkeen? Ei kai parkkipaikoilla mikään villi länsi vallitse kuitenkaan? Aika huonosti käytiin mun aikana autokoulussa parkkipaikan säännöt läpi; sitä ruutuun parkkeeraamista sen sijaan hinkattiin jostain syystä paljonkin.

Takaisin tuohon tööttäämiseen vielä; se on Suomessa aika harvinaista, enkä itsekään tööttää juuri koskaan. Lähinnä jos edellä oleva nukkuu valoissa, tulee painettua. Ne parit kerrat kun olen töötännyt törttöilevälle, esim. kolmion takaa eteeni puskevalle, ovat nämä töötänneet takaisin ja kuskit on näyttäneet vihaisilta. Onko Suomessa tööttääminen jokin reviirin loukkaaminen, vai mikä juttu? Ovatko muut törmänneet tällaiseen ilmiöön?
Kyllä parkkiruudusta tuleva on aina väistämisvelvollimen.
 
Läpiajossa itse joskus kuvittelin, että valkoinen viiva on sulkuviiva mutta sitä se ei ole. Ei se toki muuta sitä tilannetta, että tuota tehdessä pitää olla erityisen varovainen.

Toki parkkipaikat ovat sellaisia, että jos vauhtia on yli 20 niin sitä pääsääntöisesti on liikaa. Väistämiasäännöt eri väylien välillä kun ovat erittäin epäselviä että kuka on etuajo-oikeutettu. Pääsääntöisesti pitää siis olla valmiina pysähtymään kaikissa tilanteissa :). Ihan senkin takia, että näkyvyys on parhaimmillaankin ok, ja vaikka ruudusta ei saa tulla eteen tai kylkeen niin ei se tapahtuessaan lohduta.
 
Tänään meinasi parkkiksella tulla parkkiruutujen läpi ajava auto kylkeen. Aattelin siis, että sivusta tuleva auto on parkkeeramassa ja jatkoin matkaani, mutta se auto vaan painoi tulemaan. Pysäytin autoni ja painoin itselleni harvinaisesti tööttiä. Tämä toisen auton kuski laittoi sitten töötin pohjaan pitkäksi aikaa, ilmeisesti suuttui.

Jäin jälkikäteen pohtimaan, että eikös tuo nyt aika selvästi väärin ajettu, että ajat parkkiruutujen läpi parkkipaikan ajoväylällä olevan auton eteen/kylkeen? Ei kai parkkipaikoilla mikään villi länsi vallitse kuitenkaan? Aika huonosti käytiin mun aikana autokoulussa parkkipaikan säännöt läpi; sitä ruutuun parkkeeraamista sen sijaan hinkattiin jostain syystä paljonkin.

Takaisin tuohon tööttäämiseen vielä; se on Suomessa aika harvinaista, enkä itsekään tööttää juuri koskaan. Lähinnä jos edellä oleva nukkuu valoissa, tulee painettua. Ne parit kerrat kun olen töötännyt törttöilevälle, esim. kolmion takaa eteeni puskevalle, ovat nämä töötänneet takaisin ja kuskit on näyttäneet vihaisilta. Onko Suomessa tööttääminen jokin reviirin loukkaaminen, vai mikä juttu? Ovatko muut törmänneet tällaiseen ilmiöön?
Väärässä olemiseen tai virheiden tekemiseen liittyy paljon ikäviä tunteita. Suuttumus on yksi tapa hallita niitä, jos työkalupakki on kohtuullisen tyhjä.

Ja joskus taas toinen osapuoli on vaan niin paksukalloinen, ettei joko ymmärrä tai välitä tekemästään virheestä.

Itse annan kyllä kuulua, jos joku tekee jonkun typerän vaarantavan virheen. Esimerkiksi jos leikkaa eteen, meinaa tulla kylkeen tai väistämisvelvollisena ei tajua väistää ja meinaa pelti kolista. Useimmiten sieltä tulee ohi ajaessa anteeksipyytävä ele takaisin, jolloin nostan kättä vaikka vähän vituttaisikin. Haluan uskoa, että tällainen ihminen oppii noista tilanteista ja katsoo jatkossa kahdesti.
 
Tööttiä tulee itsekin käytettyä harvoin ja yleensä vain erittäin huonosti tai vaarallisesti ajetussa tilanteissa. Ihan senkin takia, kun vaikka kuvittelee lukevansa tilannetta oikein niin näin ei aina ole. Noh, valoihin nukahtaneille annan varovaisen ääninerkin.

Vastaanottavana ollut muutamankin kerran kun olen mennyt valoissa punaista päin. Ongelma vaan, että ylittämään olen lähtenyt vihreällä, mutta valo on palanut punaisena kun palautetta on kuljettajalta saanut. En tätä toki varsinaisesti ole protestoinut käsimerkeillä kun kuljettajalle tilanne on saattanut näyttäytyä ihan validina valituksena.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan nyt sitten.

Kuski olisi voinut ihan hyvin pyrkiä vaihtamaan kaistaa (ehkä jopa tällä kertaa vilkutettuaan ennen ratin kääntämistä), jäinhän selvästi jälkeen hätäjarrutettuani. Ei tehnyt niin. Mutta kävin siis vilkaisemassa ja ottamassa katsekontaktin. Tässä kohdassa en ollut varma, tuliko osumaa (ei tullut). Kuljettaja nosti kättä virheen merkiksi (ehkä), joten ok. Muussa tapauksessa olisin varmaankin näyttänyt kansainvälisiä eleitä. Virheitä sattuu, mutta ammatikseen ajavalta tuo oli mielestäni aika tavaton liike. Bussia en ole kuskannut, mutta olettaisin peilien olevan sellaisessa konffissa, että kuolleet kulmat ovat vähissä.


Video alun edeltävä tilanna vähän epäselvä, tuossa ilmeisesti pysäkki ollut aiemmin, putta bussi ei sieltä lähtäneyt, tai jos oli lähtenyt, niin vilkun oli kytkennyt sen jälkeen pois, jolloin siinäkin tapauksessa olettaa ettei vaihda kaistaa vasemmalle.

Jos rutinoitunut vilkun käyttäjä, niin vaaratilanne olis sillä pitkälti välttynyt, kuvaaja olisi havainnut aikeet sekuntteja aiemmin, ennen kuin kaistan vaihtoa aloittaa. ja rutinoitunut vilkun käyttäjä katsoo peileistä kun vilkun kytkee, ja myöhemmin ennen kuin aloittaa kaistan vaihdon. Eli vähän tuoksuu siltä ettei kuskilla ihan rutiinit kunnossa, mutta voi sitä ammattilaisellakkin joskus mokia tulla.

Ajelin metsätietä
Jos tie metsätieltä vaikuttaa niin silloin oletus että tarvitaan maanomistajan lupa. Jos metsätiellä nyt tarkoitetaan jotain metsäautotietä joka ei vaikuta kylätieltä, kunnan/ valtion tieltä, tai yksityistieltä joka selkeästi yleiselle liikenteelle tarkoitettu. Jotkin metsäautotiet ovat kyllä niin hyväkuntoisia että ei sen taka tule heti mieleen, liittymästä yleensä kyllä puuttuu tiennimiviitat/talojen numerot.



Läpiajossa itse joskus kuvittelin, että valkoinen viiva on sulkuviiva mutta sitä se ei ole. Ei se toki muuta sitä tilannetta, että tuota tehdessä pitää olla erityisen varovainen.

Toki parkkipaikat ovat sellaisia, että jos vauhtia on yli 20 niin sitä pääsääntöisesti on liikaa. Väistämiasäännöt eri väylien välillä kun ovat erittäin epäselviä että kuka on etuajo-oikeutettu. Pääsääntöisesti pitää siis olla valmiina pysähtymään kaikissa tilanteissa :). Ihan senkin takia, että näkyvyys on parhaimmillaankin ok, ja vaikka ruudusta ei saa tulla eteen tai kylkeen niin ei se tapahtuessaan lohduta.
Jos tuossa pohdit parkkipaikkoja, niin ruuduista tulija väistää, siis läpiajajatkin, ja muuten väylillä vasemmalta tulija väistää. Suomessa kyllä epäselviäkin paikkoja, parkkipaikka merkitty epämääräisesti, jopa ristiriitaisesti, ja on sellaisiakin kohteita missä siellä ratin takana ei erota mikä on katu, mikä on parkkialueen kokooma väyliä. Tainnut tässäkin ketjussa ollut esimerkkejä missä ei edes kolmioiden sijoittelusta voi arpoa tilannetta, pitää kaivella kunnan prujuja. Ja se paikallinen vakiintunut ajotapa voi olla ihan väistämisääntöjen vastainen. Oliko tämä vai sääntö ketju missä oli linkki juttuun missä poliisikin kirjoittellut lappuja ihan omaspäästä.

että valkoinen viiva on sulkuviiva mutta sitä se ei ole.
Tällä jos viittaat parkkipaikan "ruudun" valkoiseen yhtenäiseen viivaan, niin ymmärtääkseni ei ole, ruudusta kun lähtee niin väistettävä muita oli viiva minkä ylittää tai ei. Yksi esimerkki on tienvarressa, tien suuntainen ruutu, siinä se viiva on ajoradan reunaa.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on taas ollut paikallinen kotipoliisi vauhdissa :facepalm:


Ylläolevaa videota kommentoit
Jos kuvaajasta ja metreistä saivartelu jätetään sivuun, niin tuo volkkarikuskihan tuossa se alunperäinen urpo on. Jutun mukaan jo kaukaa takaa horisontista on tuollaista samanlaista kiusantekoa jatkanut ties mitenkä pitkään ja olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan tukkinut vasenta kaistaa ikuisuusohituksellaan, lisäksi jarrutellut vielä kiusallaan. Jos yhtään älyä olisi päässä, olisi jo ajat sitten käynyt siellä oikealla (tai jäänyt sinne) ja päästänyt muut ohitse. Viimeistään siinä vaiheessa, kun on huomannut että joku käy takana lämpöisenä. Ei mersukuskin puskurissa roikkumista mitenkään puolustella voi, mutta kiukun syyn tuollaisen puupään takana kyllä ymmärtää.

Mersukuski tuossa ihan ylivoimaisesti liikenteestä pois otettava.

Jos pitäydytään videossa niin oikealla ilmeisesti pitkä jono, ja mahdollisesti ajetaan suurinpiirtein rajoitusten mukaan, volkkari kuski ajaa nopeammin kuin oikea jono. Videosta ei selviä onko vasemmalla kaistalla volkkari mersu parivaljakon edessä muita. Volkkari kuskilla ei ole videossa ns pakopaikkaa, ajaa tilanteeseen nähden rauhallisesti, pysyy ajolinjalla, video ei anna varmuutta vetääkö tasaista nopeutta, ei ole poissuljettu että alkaa kevyesti hidastaa. Kertoko tarina miten homma eteni, tuossa kun kuvaaja vaihto kaistaa niin matkailuauton perään voisi päästä, jos hiljentäisi riittävästi. Olettan että kuvaajan takana oikealla ei ole muita jokta vetäisi välin umpeen.

Videossa kerrottiin että kuvaajan auton kuski oli havainnut peilisitä mersusankarin ajotavan, tuo mieleen että kuuvajan auton takana olisi ollut myös jonoa, mutta voi olla ettei ole.

Tarkoitan että video ei oikein kerro onko volkkarikuski pulmunen, vai sikailia, mutta video osoittaa että mersukuski ainakin on tyyppi mitkä pitäisi poistaa liikenteestä.
 
Onhan se volkkarikin ihan täys urpo. Jarruvalot näkyy jossain kohtaa ja hidastelee tahallaan tukkimaan vasenta kaistaa asuntoauton kohdalla. Kuten joku jo alussa totes, upeat kuskit löytäneet toisensa. (Ja kolmas kuvaa.)
 
Ei kai parkkipaikoilla mikään villi länsi vallitse kuitenkaan?
Nimenomaan aika villi länsi siellä parkkiksilla juuri on.

Toki parkkipaikat ovat sellaisia, että jos vauhtia on yli 20 niin sitä pääsääntöisesti on liikaa. Väistämiasäännöt eri väylien välillä kun ovat erittäin epäselviä että kuka on etuajo-oikeutettu.

Tämä parkkipaikoilla vedättely ja kovaa ajaminen kyllä korpeaa hyvin usein, aika usein olisi lähes kävelyvauhti parempi siellä ruutujen välissä.
Väistämissäännöt sinänsä on ihan selvät, mutta tulkinta sitten vaihtelee. Ruudusta lähtijä väistää muita. Lähes kaikissa muissa tilanteissa oikealta tulevaa pitää väistää, jos ei erikseen ole jotakin muuta opasteilla merkitty. Kaikki parkkipaikan sisäiset kokoojaväylät yleensä tulkitaan samanarvoisiksi, tätä ei aika monikaan usein tajua, vaan luulee että se parkkipaikalta poistuva (mahdollisesti hieman isompi) baana olisi etuajo-oikeutettu (esim markettien parkkipaikat), pääsääntöisesti näin ei ole.

Käräjiltä ja hovista on tullut monenlaista tulkintaa parkkialueiden sisäisten väylien eriarvoisuudesta, korkein oikeus on kuitenkin pitänyt parkkipaikkojen sisäisiä väyliä tasa-arvoisina niiden leveydestä riippumatta (KKO:2021:70)
Vaikka väistämisvelvollisuus sinänsä on selvä (oikealta tulevaa väistetään), voi silti herkästi päätyä kolaritilanteessa taistelemaan siitä, onko risteystä lähestyttäessä noudatettu erityistä varovaisuutta.
 
Jos pitäydytään videossa niin oikealla ilmeisesti pitkä jono, ja mahdollisesti ajetaan suurinpiirtein rajoitusten mukaan, volkkari kuski ajaa nopeammin kuin oikea jono. Videosta ei selviä onko vasemmalla kaistalla volkkari mersu parivaljakon edessä muita. Volkkari kuskilla ei ole videossa ns pakopaikkaa, ajaa tilanteeseen nähden rauhallisesti, pysyy ajolinjalla,
Videosta näkee aika selvästi, että vasen kaista on tyhjä hyvinkin pitkälle. Myöskään oikean kaistan jono ei ole sellainen, ettei väliin mahtuisi.
Volkkarin ajolinja myös muuttui videon alussa Mersun tahtiin niin, että hiekka pöllysi pientareella. Nopeutta ei varmuudella pysty toteamaan, mutta se varmuudella hiljenee ohitettavan auton rinnalla, jolloin ohittaminen estyy.
Mikäli tie olisi oikeasti ruuhkainen, niin voisin jopa ymmärtää Volkkarikuskin hermostumisen, mutta nyt se on täysin vastuutonta. Aivan selvästi kaksi oman elämänä sankaria liikenteessä.
Maailmaan mahtuu kaikenlaisia kuljettajia, ja ohituskaistan käyttö on myös sallittua nopeusrajoitusten mukaan, tai jopa alle ajavilta. Tällä videolla kyse oli kuitenkin ihan muusta ja toivottavasti molemmat joutuvat jalkamiehiksi ennen kuin tapahtuu onnettomuus.
 
Tämä parkkipaikoilla vedättely ja kovaa ajaminen kyllä korpeaa hyvin usein, aika usein olisi lähes kävelyvauhti parempi siellä ruutujen välissä.
Tämä on kyllä semmoinen asia joka nostaa verenpainetta. Amisjonnet (termi ei liity suoraan koulutustasoon, kaikki kunnia ammatilliselle koulutukselle) vetää lippa vinossa ruosteisella paskalla bemarilla tai volvolla prisman parkkihallissa täyskaasuvetoja kun siellä kaikuu niin hienosti. Samalla yrität itse pitää omat lapsesi hengissä ja päästä vaan kävelemään autolta kauppaan tai takaisin niin kohtalaisen paljon vituttaa nämä sankarit.

Autolla saa mun puolesta ajaa kovaakin mutta ihmisiä vilisevä parkkipaikka on aivan vitun väärä paikka siihen hommaan. Toki ei nämä lippispäät ole ainoa ryhmä joka ei osaa, yllättävän monilta tuntuu täysin puuttuvan se käsitys siitä mikä on järkevä tilannenopeus autojen täyttämällä parkkipaikalla.
 
Videosta näkee aika selvästi, että vasen kaista on tyhjä hyvinkin pitkälle. Myöskään oikean kaistan jono ei ole sellainen, ettei väliin mahtuisi.

Vasenkaista on epäselvä, oikealla näkyy jonoa niin pitkälle kun näkyy.

Volkkarin ajolinja myös muuttui videon alussa Mersun tahtiin niin, että hiekka pöllysi pientareella. Nopeutta ei varmuudella pysty toteamaan, mutta se varmuudella hiljenee ohitettavan auton rinnalla, jolloin ohittaminen estyy.

Tein lisäkillauksen videoon, olet oikeassa, siinä alussa volkkari kuski siirsi ajolinjaa vasemmalle. ja palasi sieltä ajouralle. Sen motiivia voi arvailla.

Mikäli tie olisi oikeasti ruuhkainen, niin voisin jopa ymmärtää Volkkarikuskin hermostumisen, mutta nyt se on täysin vastuutonta. Aivan selvästi kaksi oman elämänä sankaria liikenteessä.

Ohje kai olla ennustettava, vältettävä äkkinäisiä liikkeitä, moni ohjeistanut varoittaa jarruvaloilla ja pudottaa nopeus turvavälin mukaiseksi. Sitä tiedä kuka mitäkin uskaltaisi tehdä moisen edesssä.
Jotkut ohjeistaa ajamaan tasaista nopeutta kunnes tilaa mihin poistua (*, kaveri menee sitten seuraavan kontii ahdisteleen, poishan tuollaiset pitäisi saada.

Video antaa tilaa sille että siinä vw mb kaverukset kisailee keskenään, kaikenlasta liikenteessä nähty. Voidaan kehitellä tarina että molemmat pitäisi ehdottomasta poistaa liikenteestä, mutta videon perusteella mb kuski nyt ainakin.

(*
Jos keksitään VW kuskille tarinaa, niin kuvaajan vaihdettua kaistaa, niin matkailuauton perässä saatto syntyä hyvä tila poistua, vaikka video sen mahdollistaisi, niin en sitä kärkiveikkaa, mutta tilanne varmaan purkaantu "rauhallisesti" videon loppumisen jälkeen. jos VW kuski ei palannut matkailuauton taakse, niin ehkä eteen. tai MB kuski rahoittu ja otti asiallisen turvavälin ja matka jatkui asiallisesti.
 
Oon nähnyt livenä tilanteesta käänteisen version, eli liikenteessä ilmeisesti kohdanneet kaksi kuskia jotka a) ohittavat kaikki, mutta b) eivät itse siedä ohittelua. Satasen nelikaistaisella itsellä 105 km/h gps-nopeus kun nämä sankarit painavat arviolta 140-150 km/h vasenta kaistaa ohi aivan toisen kontissa kiinni ja meno jatkuu samanlaisena vaikka nopeusrajoitus tippuu 80 km/h ja katoavat horisonttiin. Se mikä tilanteen on provosoinut voi vaan arvailla...
 
Yleisesti ottaen eniten liikenteessä ärsyttää ihmiset jotka eivät keskity liikenteeseen. Joo tämä kattaa aika ison osan ärsytyksistä ja on monelle asialle/virheelle syynä, mutta aina valoissa tms. kun huomaan että edellä olevan auton kuskin pää pyörii kuin hyrrä niin saa olla varma ettei niistä valoista montaa auto ehdi sillä syklillä. Siellä on niin mielenkiintoiset keskustelut meneillään että katse on suuren osan ajasta aivan jossain muualla kuin eteenpäin. Jännästi sitä itse osaan jutella kyydissä olijoiden kanssa ilman että pitää koko torso kääntää takapenkkiä kohti. Joo toki joillain on niitä lapsia kyydissä, mutta voinee niitä paimentaa ja komentaa ilman että kääntyy 180 astetta siinä kuskin penkillä. Ylipäätään kun ei ymmärretä että liikenteessä on muitakin. Mennään vain ja ainoastaan oma perse mielessä, eikä ajatella kokonaisuutta. Ja tällä en tarkoita motarirampilla ajavien väistämistä, vaan liikennesääntöjen mukaista ajamista niin että huomioidaan muutkin.
 
Yleisesti ottaen eniten liikenteessä ärsyttää ihmiset jotka eivät keskity liikenteeseen. Joo tämä kattaa aika ison osan ärsytyksistä ja on monelle asialle/virheelle syynä, mutta aina valoissa tms. kun huomaan että edellä olevan auton kuskin pää pyörii kuin hyrrä niin saa olla varma ettei niistä valoista montaa auto ehdi sillä syklillä. Siellä on niin mielenkiintoiset keskustelut meneillään että katse on suuren osan ajasta aivan jossain muualla kuin eteenpäin. Jännästi sitä itse osaan jutella kyydissä olijoiden kanssa ilman että pitää koko torso kääntää takapenkkiä kohti. Joo toki joillain on niitä lapsia kyydissä, mutta voinee niitä paimentaa ja komentaa ilman että kääntyy 180 astetta siinä kuskin penkillä. Ylipäätään kun ei ymmärretä että liikenteessä on muitakin. Mennään vain ja ainoastaan oma perse mielessä, eikä ajatella kokonaisuutta. Ja tällä en tarkoita motarirampilla ajavien väistämistä, vaan liikennesääntöjen mukaista ajamista niin että huomioidaan muutkin.
ja mä en ymmärrä sitä mikä on niin tärkeää puhelimessa, että sitä on pakko plärätä autolla ajaessa?

Joka päivä näen kun ihmiset selaa Facebookkia, instagramia, uutisäppejä, tiktokkia tai sitten siinä pyörii joku video näytöllä :facepalm:

Tekis mieli haulikolla ampua se käsi missä puhelin ja kysyä MITÄ VITTUA SÄ TEET!
 
ja mä en ymmärrä sitä mikä on niin tärkeää puhelimessa, että sitä on pakko plärätä autolla ajaessa?

Joka päivä näen kun ihmiset selaa Facebookkia, instagramia, uutisäppejä, tiktokkia tai sitten siinä pyörii joku video näytöllä :facepalm:

Tekis mieli haulikolla ampua se käsi missä puhelin ja kysyä MITÄ VITTUA SÄ TEET!
No juuri näin. Aika usein tulee ihmeteltyä että mitä ihmettä toinen autoilija oikein tekee, nukkuuko se, vai onko jokin muu vamma. No siellä on puhelin korvalla ja pää pyörii niin että itseäni hirvittää. Mikä siinä handsfreessä on niin hankalaa, tai mikä siinä puhelussa on niin tärkeää että riskeerataan tieten tahtoen toisten henki? En voi käsittää.
 
Itse räplään tarvittavat "pakolliset" puhelininteraktiot juuri liikennevaloissa. Siinä auto on paikallaan ja se on jopa nykyisin laillista. En nyt mitään somea toki selaa, mutta saatan laittaa jonkun videon pyörimään (puhelin ei ole auki että sitä voisi katsoa, mutta usein tulee vain kuunneltua suurin osa videoista muutenkin).

Yleisemmin tosin vilkaisen ilmoituksista onko tullut Wilma viestejä joihin pitäisi reagoida heti. Tekstiviestit tulevat auton näytölle ja Whatsapp viestitkin jos Android auto on päällä.

Mutta noin yleisesti ärsyynnyn kyllä enemmän puhelimen pläräämisestä ajon aikana. Ihan sen takia, että se auto menee silloin eteenpäin ja on potentiaalia törmätä johonkin. Omat ongelmat itselläni tuon osalta ovat ennemmin navigoinnin osalta joka on paljon riskialttiimpi, koska jos osoitetta syöttää kirjoittamalla niin se on aivan liian hidasta. Pitää muistaa erikseen hoitaa ne joko paikoillaan tai sitten navigoida äänikomennoilla.

Onneksi äänikomennot ovat parantuneet viime vuosina reilusti niin tuon kanssa pärjää nykyisellään paremmin (ja tietty navigoinnin tarve ei välttämättä ole päivittäistä). Niin ja tietty handsfree on muuten se normi autossa kuin autossa nykyään.
 
Kerran soitin häkeen, että vähän näyttää nyt siltä, että edellä ajavaa pakua ajetaan kännissä. Totesin tietty, että sopii myös kännykkää räpläävän profiiliin, kun nopeus ja ajolinjat heitteli. Rinnalle kun pääs, niin sillä olikin läppäri sylissä.

Kerran taas jouduin tööttäämään, kun viereiseltä kaistalta alettiin valumaan kohti (kännykkä kädessä, ei meinannut pysyä omalla kaistallaan). Näki oikein kuinka silmät apposen auki säikähti ihan huolella. Toivottavasti paskoi housuunsa.
 
No juuri näin. Aika usein tulee ihmeteltyä että mitä ihmettä toinen autoilija oikein tekee, nukkuuko se, vai onko jokin muu vamma. No siellä on puhelin korvalla ja pää pyörii niin että itseäni hirvittää. Mikä siinä handsfreessä on niin hankalaa, tai mikä siinä puhelussa on niin tärkeää että riskeerataan tieten tahtoen toisten henki? En voi käsittää.

Jos puhelin korvalla, eli puhuu puhelua, harjaantuneelle se sujuu aika hyvin, jos siis hänelle on se homma ns takaraivossa, ajaminen ykkösenä, puhelin viimeisenä. Tosin, kuten sanoit niin HF tarjonta on niin laajaa, että miksi ei sitä käytä.

Mutta moniko luurin korvalla puhuja on niin harjaantunut, osalle se puhelu, ja laitte ajaa ohi, tehdään muitakin virheitä, ja auton ajaminen häiriintyy jo ihan normaali liikenne tilanteessa.

Itse räplään tarvittavat "pakolliset" puhelininteraktiot juuri liikennevaloissa. Siinä auto on paikallaan ja se on jopa nykyisin laillista. En nyt mitään somea toki selaa, mutta saatan laittaa jonkun videon pyörimään (puhelin ei ole auki että sitä voisi katsoa, mutta usein tulee vain kuunneltua suurin osa videoista muutenkin).

Hmm, yritän tästä nyt luoda ajatusta hyvästä , ja työntää pois ne negatiiviset mielikuvat. Tiedän että jotain sisältö ei saa kuin videona, esim joku urheilu fani joutuu seuraamaan itselleen tärkeää kisaa/ottelua video suoratoistopalvelusta, ja siis se selostus on se juttu.
Mutta nyt tuli mieleen jotkut tube videot, jossa puhuva päälätisee niitä nätä.

Yleisemmin tosin vilkaisen ilmoituksista onko tullut Wilma viestejä joihin pitäisi reagoida heti. Tekstiviestit tulevat auton näytölle ja Whatsapp viestitkin jos Android auto on päällä.

Wilma, koulujen, päiväkotien käyttämä palvelu, jos sieltä nyt tulee joku pommiuhka viesti, niin se kai lähinnä, rahoitteleva, jos oikeasti hätä ja kiire, niin kai sieltä soitetaan.

Omat ongelmat itselläni tuon osalta ovat ennemmin navigoinnin osalta joka on paljon riskialttiimpi, koska jos osoitetta syöttää kirjoittamalla niin se on aivan liian hidasta. Pitää muistaa erikseen hoitaa ne joko paikoillaan tai sitten navigoida äänikomennoilla.

Onneksi äänikomennot ovat parantuneet viime vuosina reilusti niin tuon kanssa pärjää nykyisellään paremmin (ja tietty navigoinnin tarve ei välttämättä ole päivittäistä). Niin ja tietty handsfree on muuten se normi autossa kuin autossa nykyään.

Navigaattorien käyttöliittymät on mitä on, joku historiallinen voinut olla parempi kuin tämän päivän. Jos kohde osoitetta joutuu kirjoittaan, niin samaa mieltä, paikallaan. Puhe ohjaukset kirjavaa, toimia ollut, ja on edelleen, mutta ei tosiaan mikään itsestään selvyys. ja vieraalla, ei niin tutulla navigaattorilla lisä haasteet.
 
Itse räplään tarvittavat "pakolliset" puhelininteraktiot juuri liikennevaloissa. Siinä auto on paikallaan ja se on jopa nykyisin laillista. En nyt mitään somea toki selaa, mutta saatan laittaa jonkun videon pyörimään (puhelin ei ole auki että sitä voisi katsoa, mutta usein tulee vain kuunneltua suurin osa videoista muutenkin).

Yleisemmin tosin vilkaisen ilmoituksista onko tullut Wilma viestejä joihin pitäisi reagoida heti. Tekstiviestit tulevat auton näytölle ja Whatsapp viestitkin jos Android auto on päällä.

Mutta noin yleisesti ärsyynnyn kyllä enemmän puhelimen pläräämisestä ajon aikana. Ihan sen takia, että se auto menee silloin eteenpäin ja on potentiaalia törmätä johonkin. Omat ongelmat itselläni tuon osalta ovat ennemmin navigoinnin osalta joka on paljon riskialttiimpi, koska jos osoitetta syöttää kirjoittamalla niin se on aivan liian hidasta. Pitää muistaa erikseen hoitaa ne joko paikoillaan tai sitten navigoida äänikomennoilla.

Onneksi äänikomennot ovat parantuneet viime vuosina reilusti niin tuon kanssa pärjää nykyisellään paremmin (ja tietty navigoinnin tarve ei välttämättä ole päivittäistä). Niin ja tietty handsfree on muuten se normi autossa kuin autossa nykyään.
Joo auto on parkissa valoissa, mutta aika usein nämä parkkisomesankarit nukkuu pitkään siinä vaiheessa kun jo pitäisi olla taas menossa. Pitää olla addiktio aika pitkällä ja roikkua syvästi somekoukussa, että jokainen vähäinenkin tauko, esimerkiksi liikennevalot, pitää käyttää siihen puhelimen tuijottamiseen. Ajaessa ei ole pienintäkään tarvetta millekään "pakolliselle puhelininteraktiolle". Ja mitä Wilma-viesteihin tulee, jos johonkin kouluasiaan pitää reagoida heti, sieltä koulusta soitetaan ihan oikea puhelu. Wilma-viestittelyt ehtii hoitaa ihan hyvin iltapäivällä kotona ( ja esimerkiksi täällä suunnalla 99% ei vaadi mitään reagointia), tai jos ei millään malta odottaa niin sitten siellä seuraavalla parkkipaikalla.
 
Edelleen, paikallaan tehtynä ei itseäni ärsytä kun ei ole vaaraksi liikenteelle. Jos ärsyttäisi muiden ihmisten tekemiset niin eihän siellä liikenteessä mitään muuta tapahtuisikaan kuin ärsyyntyisi. Ei maksa vaivaa.

Sinänsä olen pohtinut tuleeko jossain vaiheessa pakolliseksi äänimerkki kun edessä oleva auto lähtee liikkeelle ja itse ei lähde (näitähän joissakin autoissa jo on).
 
Edelleen, paikallaan tehtynä ei itseäni ärsytä kun ei ole vaaraksi liikenteelle. Jos ärsyttäisi muiden ihmisten tekemiset niin eihän siellä liikenteessä mitään muuta tapahtuisikaan kuin ärsyyntyisi. Ei maksa vaivaa.

Valoissa seisominen ei ole kovin vaarallista, mutta se voi muita ärsyttää jos ne vihreet loimottaa, ja vaaraa sitä voi tulla jos somettaja siitä havahtuu ja hätäseen katsomatta polkasee likkeelle.

Eli lme nyt kuvitellaan vähän toisenlainen profiili, kuin se mitä kai yritit kuvailla, tutu valot joissa rytmi tuttu, ja siinä kelaa wilmaviestit, navikaattorin osotteen, ja lopuksi vielä laittaa pyöriin tubesta videon, ja sittenkatse valoihin, ja siinä kohta syttyy punakeltainen, ympäristön tarkastus ja ollaan valmiina vihreään.

Seuraavissa valoissa jatketaan sen videon kuunteluja,.


Meikäläisissä likennevaloissa, niin ajoituksessa on se perusongelma, se punakeltaisen aika on niin pieni että se ei riitä valmistautumiseen vihreään, jos punakeltainen olisi selkeästi pidempi aika, niin kuskit olisivat valmiita kun vihreät syttyy. Ja voisivat odottaa vihreää paljon renommin, seurata valojen lisäksi myös muuta ympäristöä.

Tai sitten lukea Wilma viestejä. No ihan vakavasti, naputella navigaattoria, valita radio/muuta sisältöä, kuitata saapumisaika ,soittaa.
 
Saattaa myös vaikuttaa kun täällä on yhdet liikennevalot järkevällä etäisyydellä niin niiden rytmi ei tule hirveän yllättävänä :). Tällöin nukahtajia on suhteellisen vähän.

Liikenneympyröitä kun on tullut niin niiden vilkuttamisen unohtajat ovat valtavassa johdossa tuon osalta.
 
Itseäni ei sinänsä kiinnosta/haittaa mitä kukin tekee valoissa odotellessa, mutta siitä seurauksena usein vaan on se, että ei huomata valojen vaihtumista, ja sitten kun huomataan (joko itse tai tööttiin), sitä ei olla huomioitu muuta liikennettä. Aina vaarana se, että sieltä on joku penska tulossa skuutilla ja ei osaa niitä valoja katsoa, tai joku posottelee eilisillä vihreillä, jne. Siinä kun on huomio ollut somevideossa tai jossain muussa, ei olla tietoisia ympäristöstä, ja lähdetään tööttiin säikähtäneenä vain liikkeelle. Se pelottaa näissä puhelinta autossa räplääjissä. On ne someasiat, viestit, ja muut aina kiltisti katoamatta odotellu siihen kun olen parkissa.
 
Itseäni ei sinänsä kiinnosta/haittaa mitä kukin tekee valoissa odotellessa, mutta siitä seurauksena usein vaan on se, että ei huomata valojen vaihtumista, ja sitten kun huomataan (joko itse tai tööttiin), sitä ei olla huomioitu muuta liikennettä. Aina vaarana se, että sieltä on joku penska tulossa skuutilla ja ei osaa niitä valoja katsoa, tai joku posottelee eilisillä vihreillä, jne. Siinä kun on huomio ollut somevideossa tai jossain muussa, ei olla tietoisia ympäristöstä, ja lähdetään tööttiin säikähtäneenä vain liikkeelle. Se pelottaa näissä puhelinta autossa räplääjissä. On ne someasiat, viestit, ja muut aina kiltisti katoamatta odotellu siihen kun olen parkissa.
ja valitettavan usein, jos se puhelin on pakko saadaa valoissa käteen, se otetaan käteen myös ajaessa.
 
Tiellä, jossa vaihtuvat 80/100 rajoitus ja nyt 80 rajoitus päällä, ajoi 70, kun vastaantulijoita ei ollut ja pudotti nopeuden 60 km/h heti kun vastaan tuli autoja. Olisi ehkä pitäinyt soittaa poliisit tarkastamaan onko kaikki kunnossa ja pitäisikö olla ollenkaan korttia.
 
Tänään taas sai vaihteeksi soittaa torvea, kun nainen pysähtyi kiihdytyskaistan alkuun odottamaan sopivaa rakoa iltapäivä neljän ruuhkassa :facepalm:

Kiihdytyskaista on noin 200m pitkä ja sitä ennen 90asteen mutka, jos tuohon mutkaan ajaa 30km/h, niin minä saan alle maitolitran kokoisella moottorilla varustetulla farmarilla satasen vauhtia, niin on se kumma että GTE passatilla pitää pysähtyä!
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Video alun edeltävä tilanna vähän epäselvä, tuossa ilmeisesti pysäkki ollut aiemmin, putta bussi ei sieltä lähtäneyt, tai jos oli lähtenyt, niin vilkun oli kytkennyt sen jälkeen pois, jolloin siinäkin tapauksessa olettaa ettei vaihda kaistaa vasemmalle.

Jos rutinoitunut vilkun käyttäjä, niin vaaratilanne olis sillä pitkälti välttynyt, kuvaaja olisi havainnut aikeet sekuntteja aiemmin, ennen kuin kaistan vaihtoa aloittaa. ja rutinoitunut vilkun käyttäjä katsoo peileistä kun vilkun kytkee, ja myöhemmin ennen kuin aloittaa kaistan vaihdon. Eli vähän tuoksuu siltä ettei kuskilla ihan rutiinit kunnossa, mutta voi sitä ammattilaisellakkin joskus mokia tulla.
Siinä tapahtuman kohdalla on pysäkki, ei tullut sieltä. Videon n. 1 sekunnin kohdalta voi jopa nähdä, että sillä pysäkillä on toinen linja-auto, ehkä 95 tai jotain. Ja juu, voi tulla mokia monesta syystä, ei siinä mitään.
 
Yleisesti ottaen eniten liikenteessä ärsyttää ihmiset jotka eivät keskity liikenteeseen. Joo tämä kattaa aika ison osan ärsytyksistä ja on monelle asialle/virheelle syynä, mutta aina valoissa tms. kun huomaan että edellä olevan auton kuskin pää pyörii kuin hyrrä niin saa olla varma ettei niistä valoista montaa auto ehdi sillä syklillä. Siellä on niin mielenkiintoiset keskustelut meneillään että katse on suuren osan ajasta aivan jossain muualla kuin eteenpäin. Jännästi sitä itse osaan jutella kyydissä olijoiden kanssa ilman että pitää koko torso kääntää takapenkkiä kohti. Joo toki joillain on niitä lapsia kyydissä, mutta voinee niitä paimentaa ja komentaa ilman että kääntyy 180 astetta siinä kuskin penkillä. Ylipäätään kun ei ymmärretä että liikenteessä on muitakin. Mennään vain ja ainoastaan oma perse mielessä, eikä ajatella kokonaisuutta. Ja tällä en tarkoita motarirampilla ajavien väistämistä, vaan liikennesääntöjen mukaista ajamista niin että huomioidaan muutkin.
Liekö tämä osasyy siihen miksi n. 40% kuskeista roikkuu toisten perseessä. Kun saavat siitä jotain turvantuntua että voivat säheltää muita asioita kuin ajamista.
 
Tiellä, jossa vaihtuvat 80/100 rajoitus ja nyt 80 rajoitus päällä, ajoi 70, kun vastaantulijoita ei ollut ja pudotti nopeuden 60 km/h heti kun vastaan tuli autoja. Olisi ehkä pitäinyt soittaa poliisit tarkastamaan onko kaikki kunnossa ja pitäisikö olla ollenkaan korttia.
Ajoitko ihan takakontissa kiinni? Hyvä tapa on hidastaa nopeutta, jos takana ei osta pitää turvaväliä ollenkaan. Silloin tämä pakokaasujen haistelija saa mennä myös edelle.

Edit: Ja varmaan sinne hätäkeskukseen soittaminen on aiheellista, kun on tapahtunut onnettomuus. Rattijuopon ajo on aivan käsittämätöntä seilausta pahimmillaan ja usein kaahaustakin.
 
Tänään taas sai vaihteeksi soittaa torvea, kun nainen pysähtyi kiihdytyskaistan alkuun odottamaan sopivaa rakoa iltapäivä neljän ruuhkassa :facepalm:

Näissä kannattaa lopputuloksen kannalta vaan kärsiä ja jättää tööttäys väliin. Se, että tuotat lisäpainetta kuskille vaan lisää todennäköisyyttä että kolahtaa eikä lopputulos parane harmistuksen purkamisella pätkääkään.

Lyhyellä kiihdytyskaistalla oma anoppikin pysähtynyt siihen kaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Parempi tuo on, kuin lähteä sinne väliin sekoilemaan. Tuossa kohtaa tosin takana tullut hermostui, tööttäili ja lopulta tönäisi. Avautui sitten että anoppi syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja halusi poliisit paikalle. Noh, poliisi tuli ja kirjoitti takana tulijalle sakon. Jos siihen ruuhkaan ei uskalla tunkea, niin sitten odotetaan kunnes paikka löytyy.

Ymmärrän siis harmituksen, mutta lopputuloksen kannalta tööttäämisellä on lähes aina negatiivinen vaikutus kun ei se kuski siinä tahallaan odottele.
 
Liekö tämä osasyy siihen miksi n. 40% kuskeista roikkuu toisten perseessä. Kun saavat siitä jotain turvantuntua että voivat säheltää muita asioita kuin ajamista.
Sen verran kun näkee tuota ajokäytöstä, niin enpä luottaisi tuntemattomaan ihmiseen ja ajaisi tämän auton perässä kiinni. Kyllähän siinä tuulenvastus pienenee, mutta saattaapa yhtäkkiä se matkanteko päättyä yllätykseen. 🤡 Saattaa olla, että menee tiekin tukkoon. Ehkä säästy polttoainetta, mutta kuinkas kävikään. :eek:
 
Täytetään järjestäin, ei sinne tänne.

Se "järjestäen täyttäminen" on vaan typerää, ei mitenkään oikein.

Paljon järkevämpää täyttää paikat väljemmin että autoon on helpompi mennä sisälle ja minimoi riskit että tulee vahingossa vaurioitettu viereistä autoa.

Ihmisillä tuntunn olevan todella paljon aivan totaalisen idioottimaista järjestys-intoilua asioissa joissa siitä järjestyksestä on pelkkää haittaa.

Eli osalla kuskeja voi olla oman historian kautta , olisi sitten varusmiesaika, järjestötoiminta, työelämä, harrastus, niin siellä sen enempää miettimättä että täytetään järjestäin. Jos ei mitään syytä herää mieleen että miksi pitäisi pysäköidä minne sattuu, ei tule mieleen että viereisen auton pysäköijä halusi että sen viereen ei kukaan pysäköisi.

Ei pitäisi vaatia montaa aivosolua tajuta, että se ihan viereen pysäköiminen lisää sekä riskiä autojen kolhomiseen että hankaloittaa autoon sisällemenoa siltä puolelta, jonka vieressä se toinen auto on.
 
Näissä kannattaa lopputuloksen kannalta vaan kärsiä ja jättää tööttäys väliin. Se, että tuotat lisäpainetta kuskille vaan lisää todennäköisyyttä että kolahtaa eikä lopputulos parane harmistuksen purkamisella pätkääkään.

Lyhyellä kiihdytyskaistalla oma anoppikin pysähtynyt siihen kaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Parempi tuo on, kuin lähteä sinne väliin sekoilemaan. Tuossa kohtaa tosin takana tullut hermostui, tööttäili ja lopulta tönäisi. Avautui sitten että anoppi syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja halusi poliisit paikalle. Noh, poliisi tuli ja kirjoitti takana tulijalle sakon. Jos siihen ruuhkaan ei uskalla tunkea, niin sitten odotetaan kunnes paikka löytyy.

Ymmärrän siis harmituksen, mutta lopputuloksen kannalta tööttäämisellä on lähes aina negatiivinen vaikutus kun ei se kuski siinä tahallaan odottele.
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
 
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
Mitä kuvittelit saavittavasintuolla torvensoitolla? Luuletko ihan tosissasi että se pysähtynyt kuski oppii siitä jotain vai onko se sittenkin vain lapsenomainen tunteiden osoitus?
 
Mitä kuvittelit saavittavasintuolla torvensoitolla? Luuletko ihan tosissasi että se pysähtynyt kuski oppii siitä jotain vai onko se sittenkin vain lapsenomainen tunteiden osoitus?
Lähti liikkeelle.

Edelleen, jos ei osaa perus asioita liikenteessä, liikenteeseen ei kannata lähteä, sillä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. :facepalm:
 
En kyllä tiedä auttaako tuossa tilanteessa tööttääminen mitään ja kuten muutkin sanoivat, se saattaa sysätä sen aran kuskin sellaiseen väliin johon ei taas pitäisi mennä ja kohta on pelti rutussa.

Edelleen, jos ei osaa perus asioita liikenteessä, liikenteeseen ei kannata lähteä, sillä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. :facepalm:
Toki sitten samalla tästä samaa mieltä. Jos sinne väliin ei tosissaan uskalla, niin oikeasti parempi välttää noita teitä. Oma vaimo ei suostu ajelemaan moottoritielle (kuin absoluuttisessa pakkoraossa) niin sitten ajelee kiertotietä suosiolla. Pitää tunnistaa omat rajat ja jos kyvyt ei riitä liittyä ilman, että aletaan odottelemaan täysin pysähdyksissä niin sitten etsitään toinen reitti. Välillähän näitä näkee, että tie on mystisesti ruuhkautunut esim tuossa 4 tiellä kehä 1 kohdalla kun siinä on varmaan kilometri aikaa liittyä sekaan mutta jostain syystä pitää liittyä ensimmäisen 10metrin aikana ja siinä on ihme jono odottelemassa liittymistä vaikka vetoketju voisi vetää sen koko kilsan ajan. Tai sitten alkaa pakkautua näitä täysin pysähdyksissä olevia muille liittymisrampeille niin ruuhkauttavat koko liikenteen.
 
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?
 
En kyllä tiedä auttaako tuossa tilanteessa tööttääminen mitään ja kuten muutkin sanoivat, se saattaa sysätä sen aran kuskin sellaiseen väliin johon ei taas pitäisi mennä ja kohta on pelti rutussa.


Toki sitten samalla tästä samaa mieltä. Jos sinne väliin ei tosissaan uskalla, niin oikeasti parempi välttää noita teitä. Oma vaimo ei suostu ajelemaan moottoritielle (kuin absoluuttisessa pakkoraossa) niin sitten ajelee kiertotietä suosiolla. Pitää tunnistaa omat rajat ja jos kyvyt ei riitä liittyä ilman, että aletaan odottelemaan täysin pysähdyksissä niin sitten etsitään toinen reitti. Välillähän näitä näkee, että tie on mystisesti ruuhkautunut esim tuossa 4 tiellä kehä 1 kohdalla kun siinä on varmaan kilometri aikaa liittyä sekaan mutta jostain syystä pitää liittyä ensimmäisen 10metrin aikana ja siinä on ihme jono odottelemassa liittymistä vaikka vetoketju voisi vetää sen koko kilsan ajan. Tai sitten alkaa pakkautua näitä täysin pysähdyksissä olevia muille liittymisrampeille niin ruuhkauttavat koko liikenteen.
Niin, liikenteen solmukohdissa yksikin pysähtynyt auto, aiheuttaa valtavat ruuhkat ja se mitä se pysähtynyt ei näe, niin pahimmillaan siellä 500m taakse päin on se jonon pää, sitten sillä ihmetellään miksi liikenne ei liiku.

Kiihdytyskaista on nimensä mukaisesti kiihdyttämistä varten, ei pysähtymistä!

Oma vaimo ajaa mielellään motareita ja hyvin ajaakin, vaikka ajoi kortin vasta +30v. Auton hahmottamisestahan tai sen puutteestahan nämä normaalisti on kiinni ja kun sitä autoa ei pystytä hahmottamaan niin kaikki on vaikeaa jos ympärillä on enemmän autoja mitä pitää ottaa huomioon.
 
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?
Johtotähti hakee vain siinä luontaista rooliaan. Todnäk tietenkin kyse vain puhtaasti mulkusta kuskista. Mutta joku varmaan voi myös olla erityisen kiinnostunut seuraamaan auton dynaamista kulutusta ja saada mielihyvää kun kulutus tippuu 25kWh -> 17kWh tuolla kun edessä olevan halkoo ilmaa sinulle.
 
Silloin joutuu laskemaan rauhallisesti kymmeneen kun joutuu kattomaan säätämistä parkkipaikalla kun kuskilla ei ole mitään käsitystä autonsa mitoista. Viime viikolla Micrakuskilla mitat oli vähän jollain hakusessa, peruutti ruudusta ulos niin olis kääntynyt hyvin mutta metrin väli ajamansa auton apparin etukulman ja parkissa olevan takapuskurista ei riittänyt piti vielä venkslata.

Pari kertaa ollu keskustelua auton mittojen hahmottamisessa. Farmarin takakulmia on vaikea hahmottaa mutta ei sedanin. Toisessa tapauksessa City maasturin takakulmia hahmottaa mutta ei farmarin. Peileistä peruuttamalla ei pitäisi olla eroa korimallilla hahmottamisessa. Tietenkin jos peruuttaa katsomalla takaikkunasta niin on eria asia ehkä...
Etukulman pitää hahmottaa alle 50cm tarkkuudella tai sit kannattaaa harjoitella autonsa mittoja...?
 
Mitähän tuossa hämeenlinnan ramppityömaalla tekee raksaukko 100kmh alueella metrin pientareella kävelystäen. Vähän meinas paskat tulla housuun kun tommonen lompsii vastaan ja itse siinä vasemmalla ja toinen rinnalla ohitettavana.

Kerrankin kannattais se 50kmh lätkä pistää tai sitten köpötellä kaiteen toista puolta. Tuolla on siis 50kmh lätkä sitten ~1km myöhemmin kun tulee kaistamuutoksia ja muuta souvia.
 
Ajoitko ihan takakontissa kiinni? Hyvä tapa on hidastaa nopeutta, jos takana ei osta pitää turvaväliä ollenkaan. Silloin tämä pakokaasujen haistelija saa mennä myös edelle.

Edit: Ja varmaan sinne hätäkeskukseen soittaminen on aiheellista, kun on tapahtunut onnettomuus. Rattijuopon ajo on aivan käsittämätöntä seilausta pahimmillaan ja usein kaahaustakin.
Eipä kontissa ajamalla pääse yhtään nopeammin perille. Hitaan kuskin takana oli ainakin viisi autoa välissä, joista osalla oli selkeästi hermot kireällä ja turvavälit hukassa.
 
Taitaa olla taas suviseurat kun HKI-TRE motarilla oli kiimakoppia toisensa perässä. Näissä on se ihana positiivinen puoli etten nähnyt kenenkään näiden styroksipallojen vetäjän ohittavan muita, joten ainoat ärsytyksen kohteet oli taas näitä 2km/h nopeuserolla ohittajia. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ei aja käytännössä yhtään lujempaa kuin ohitettavakaan.

Täytyisi säätää laki että ohituksessa käytettävä aina vähintään +20km/h vauhtia ja mahdollinen sakko olisi omalla riskillä.
Silloin jäisi nämä idiootit jurnuttajat pois ja vain joko todellisessa kiireessä olevat tai selvällä nopeuserolla ohittavat alfaurokset olisivat siellä vasemmalla kaistalla.

Edit: niin ja olihan tuusulassa liikennevaloissa joku nisti volvolla.

Vanhempi ukko, joku 50-60v huitoi ikkuna auki jotain sekavia ja oli silminnähden aineissa. En jäänyt ottamaan selvää mitä halusi.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?

Minä taasen olen törmännyt viime aikoina sellaiseen laumakäytökseen, että singahdetaan oikealta kaistalta lähes perseeseen kiinni kun ohitan. Ja siinä tappituntumalla roikutaan kunnes itse palaan oikealle. Sen jälkeen ei olekaan kiire enää mihinkään, vaan jäädään sinne kuolleen kulman kohdille jurnuttamaan, joskus kilometrien ajaksi.

Välillä tämä tapahtuu motarilla myös niin, että ohittaessani huomaan jonkun lähestyvän päiväsakkovauhtia kauempaa. Ja kun siirryn oikealle heti kun siinä on tilaa, niin nyt sopiva nopeus heillekin on ~sama, kunhan saavat ajaa siellä kuolleessa kulmassa.

Täytyisi kai kiittää näitä kuskeja luottamuksesta havainnointikykyyni. Itse en vietä yhtään ylimääräistä sekuntia tilanteessa jossa hyvinvointini on pitkälle kiinni siitä mitä kaikkea toinen kuski näkee tai muistaa.
 
Taitaa olla taas suviseurat kun HKI-TRE motarilla oli kiimakoppia toisensa perässä. Näissä on se ihana positiivinen puoli etten nähnyt kenenkään näiden styroksipallojen vetäjän ohittavan muita, joten ainoat ärsytyksen kohteet oli taas näitä 2km/h nopeuserolla ohittajia. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ei aja käytännössä yhtään lujempaa kuin ohitettavakaan.

Täytyisi säätää laki että ohituksessa käytettävä aina vähintään +20km/h vauhtia ja mahdollinen sakko olisi omalla riskillä.
Silloin jäisi nämä idiootit jurnuttajat pois ja vain joko todellisessa kiireessä olevat tai selvällä nopeuserolla ohittavat alfaurokset olisivat siellä vasemmalla kaistalla.

Edit: niin ja olihan tuusulassa liikennevaloissa joku nisti volvolla.

Vanhempi ukko, joku 50-60v huitoi ikkuna auki jotain sekavia ja oli silminnähden aineissa. En jäänyt ottamaan selvää mitä halusi.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, tässä tapauksessa mm. mummokoppi, pappakoppi, kiimaliiteri, hajukuutio, ajettava vessa, pieruvaja, nussimakoppi, liikkuva ulkohuussi, hikimaja, haarajuustohajukoju, naimatestikoppi, liitonmurtaja ym...

Kokemuksesta, mitä vanhempi kuski, sitä enempi kotipoliisi. Sitä ne käsimerkit varmaan oli, nykyisin ei enää viitota levikkeelle kahville niin kuin ennen.

E: aiheeseen, miksi vilkun käyttö on nykyään jotenkin vaikean oloista. Siis mitä pohjoisemmaksi kulkeutuu, sitä paremmin sitä osataan käyttää, yleensä. Kun sillä olisi tarkoitus kertoa muille ajatusta lukemattomille jos olet kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Ei se vipu siinä ratin vieressä voi olla niin raskas käyttää, tai jos on, niin miten saat käännettyä rattia?
 
Viimeksi muokattu:
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
Ärsyttää aiheetta rampille pysähtyjät, mutta tuntematta tarinaa enempää tapausta niin yritän keksiä tuohon jotain syytä.

Kehä kolmonen, ruuhkaikaan, joku maalta tullut ensikertalainen tulee tilanteeseen peitteisen tiukan mutkan jälkeen, väistämis velvollinen ja näkee jonkun IC junan painavan pääväylää. Niin taitamaton jatkaisi sekaan miettimättä, mutta järkevämpi tsekkaan tilanteen ensin.

- Väistämis velvollinen, pääväylällä ei tilaa, missä odotat vuoroa, kiihdytyskaistalla, vai ennen sitä, menet kiihdytyskaistalla sitten kun on onnistumisen mahdollisuuksia.
- En tiedä miten tilanne jatku, mutta joko sieltä tuli sitä tilaa, tai kuljettaja totesi että tuonne ei väliä tule, jollei sinne väkisin tunge.

Jokaisella kehän ruuhkissa ajaneelle se ensimmäinen kerta on joskus ollut, joillain se ihan ensimmäinen kerta on ratin takana, parempi on ensin katsoa, kuin mennä oletuksella että kyllä siellä on tilaa, kyllä siellä väistetään, näitä jälkimmäisiä nähdään ihan liikaa.

Ruuhka-aikaan jos yksi ensikertalainen ottaa varovasti, niin samaan aikaa menee parituhatta paikallista törppöä ohi.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
 
Se "järjestäen täyttäminen" on vaan typerää, ei mitenkään oikein.

Paljon järkevämpää täyttää paikat väljemmin että autoon on helpompi mennä sisälle ja minimoi riskit että tulee vahingossa vaurioitettu viereistä autoa.

Ihmisillä tuntunn olevan todella paljon aivan totaalisen idioottimaista järjestys-intoilua asioissa joissa siitä järjestyksestä on pelkkää haittaa.



Ei pitäisi vaatia montaa aivosolua tajuta, että se ihan viereen pysäköiminen lisää sekä riskiä autojen kolhomiseen että hankaloittaa autoon sisällemenoa siltä puolelta, jonka vieressä se toinen auto on.
Osa miettii useammalla aivosolulla, arpoo niillä sitten jonkin tavan, usein toki muodustunut tapa jota suosii, joka ei siihen vakkaritilanteesta poikkeavaan ole optimi.

Yritin viestiä että täytetään oikein, täytetään järjestäin tavalla on ihan perustelut, sitä suositellaan, sitä käytetään monissa tilanteissa/kohteissa.

En yrittänyt sanoa etteikö voisi olla jossain suurella parkkipaikalla aikana jolloin se on koko päivän "tyhjillään", jolloin siellä ei suorite kunnossapitoa, niin joka toiseen ruutuun pysäköinti tuo kuvailemaasi etua, ahtaissakin ruuduissa on tilaa aukoa ovia.

Se aivosolu vajaudesta kärsivä idiootti joka pysäköi viereen on voinut silla solu parilla miettiä myös sitä kulkemista, pysäköimällä toisen viereen varmistaa se kulkemisen helppous. Eli jos vieressä on jo auto pysäköity, niin tilanne on enemmän omissa käsissä.

On se tietenkin ihan eri-asia jos pysäköi motonetin pihaan joulupäivänä vs jäähallin parkkikselle ottelupäivänä.

No tyhjällä sivussa olevalle isolla parkkiselle keskelle pysäköinnissä riskinsä, jota voi vähän arvioida kumijäämistä asfaltilla.


Edit:
Joillain parkkipaikoilla pidempiaikais pysäköijät, mm alueella työskentelevä henkilökunta pysäköi ohjeesta tai oma-aloitteisesti kaukaisempaan reunaan, järjestäen. Haetaan sitä että asiakkaille tilaa, ei häiritse kunnossa pitoa, ei häiritse näkyvyyttä, vähentää parkkikolhuja, paikat varattu pitkään. järjestän täyttäessä helpompaa vs väleihin. Toki jollekkin vaikeampaa kuin kuuden tyhjän ruudun keskelle
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 093
Viestejä
4 894 205
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom