Tiiätte varmaan hyvin sen laiskan argumentin, että "jos rakastat minua, niin teet/et tee niin tai näin". Tästä väittelystä tulee vähän sama mieleen.
On niin itsekästä olla ajamatta yli sakkorajan, että toinen saisi ajaa vielä suurempaa ylinopeutta, mutta jostain syystä se, että vaatii toista ajamaan ylinopeutta ei ole.
No, täytyy tietty todeta, että jokainen katsoo ja tulkitsee tilannetta aina omasta tulokulmastaan. Kahdella keskustelijalla saattaa olla samasta tilanteesta päässään kaksi erilaista kuvaa, jolloin väittelykin voi lipsua sinne omenoiden ja appelsiinien puolelle. Sitä on monestakin syystä helppo tehdä virhetulkintoja.
Mitä
@Bapsu tossa yllä kuvas on sellainen tapa, jonka itse allekirjoitan. Lyhyesti; jos oikealla kaistalla ollessani havaitsen jonkun tulevan takaa nopeammin, niin teen nopean tulkinnan. Mikäli nopeusero vaikuttaa siltä, että kerkeän suorittaa oman ohitukseni kokonaan ennen välimatkan umpeutumista (noin suurin piirtein), niin lähden ohittamaan. Jos taas vaikuttaa siltä, että takaa tuleva joutuisi hidastamaan sen mun ohituksen takia, niin tiputan vauhtia ja annan hänen mennä ensin. Näin liikenne sujuu kokonaisuudessaan mun mielestä mahdollisimman jouhevasti.
Samoin jos ohitan letkaa, niin ei minulle ole mikään ongelma käväistä oikealla kaistalla sellaisessa välissä, jossa joudun laskemaan kaasua. Toisaalta jos hyvää riittävän isoa väliä ei ole, niin en myöskään koe huonoa omaatuntoa siitä, etten aja yli sakkorajan, jotta joku toinen saisi ajaa vielä kovempaa. Joskus tämä olisi ennakoinnilla vältettävissä, toisinaan taas ei.
Kyllä muakin ärsyttää ne perseenreiät, jotka tunkee eteen välillä jopa parikyt km/h hitaampaa vauhtia ihan liian myöhään. Joskus ne on sellasia manöövereitä, että olis varmaan perusteet sakottaa liikenteen vaarantamisesta. Tai ne, jotka ei ohituksen jälkeen palaa takaisin oikealle kaistalle, vaikka seuraavaan ohitettavaan ajoneuvoon olis reilusti matkaa.
Välillä näissä keskusteluissa menee myös sekaisin se, että mikä on liikennesääntöjen puitteissa sallittua, mutta yleisen sujuvuuden kannalta haitallista. Tai ei malteta (tai osata) lukea viestiä kunnolla ja sekoitetaan faktoista ja toimintatavoista väittelyä keskenään. Se, että tiedostaa jonkin asian laillisuuden, ei tarkoita että hyväksyisi toiminnan. Esim. kestoaihe kehien vasen kaista ja siellä laahustajat. Liikennesääntöjen puitteissa eivät välttämättä tee mitään väärää, mutta ihan vain kusipäisyyttään päättävät olla edesauttamatta sujuvaa liikennettä, "koska minä voin" tai "koska minä saan".