Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
Ihan oikein tuomittu. Jos menee moottoritielle eikä uskalla ajaa kuin moponopeutta niin oppii pysymään poissa sieltä.
 
Moottoritiellä ei saa ajaa ajoneuvolla jonka rakenteellinen nopeus on 70 km/h tai alle. Sen sijaan 80 km/h ajaminen ei ole siellä kiellettyä tai mitenkään odottamatonta.

Ei ole mitenkään yllätys että tuosta 60 km/h nopeudesta on sakotettu (tuohan oli jo aika kauan sitten Pstersteinin twitterpostauksessa).
 
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
Oikein. Ja vielä moottoritiellä tuo 60kmh menettelee kun ohi pääsee, mutta maantieltä saisi kesällä siivota nämä 70kmh satasen alueella ajelevat. Mitään perustetta tuolle pelleilylle ei ole.
 
Vuosituhannen vaihteessa tossa Vihdintien liikenneympyrässä ajelin päivittäin. Lähes viikottainen näky oli kun Turuntien suunnasta ekana valoista lähteneet kaartavat Vihdintielle, ja sitten vasemmanpuoleisella on kauhea kiire päästä VÄLITTÖMÄSTI oikealle kaistalle poistuttuaan ympyrästä. Välillä näytti ettei sunnuntain hesari olisi enää mahtunut autojen väliin ennen kuin kuski havaitsee viereisen auton.
 
Vuosituhannen vaihteessa tossa Vihdintien liikenneympyrässä ajelin päivittäin. Lähes viikottainen näky oli kun Turuntien suunnasta ekana valoista lähteneet kaartavat Vihdintielle, ja sitten vasemmanpuoleisella on kauhea kiire päästä VÄLITTÖMÄSTI oikealle kaistalle poistuttuaan ympyrästä. Välillä näytti ettei sunnuntain hesari olisi enää mahtunut autojen väliin ennen kuin kuski havaitsee viereisen auton.

Olisipa muuallakin Vihdintiellä kiire vaihtaa oikeanpuoleiselle kaistalle. On siis kaksikaistainen tie suuntaansa kehä kolmoselle asti, ja jos valoissa on kaksi autoa, ne ajavat rinnakkain ja jäävät molemmat hinaamaan 5-10 km/h alle rajoituksen ettei kolmas pääse ajamaan ohi.
 
Vuosituhannen vaihteessa tossa Vihdintien liikenneympyrässä ajelin päivittäin. Lähes viikottainen näky oli kun Turuntien suunnasta ekana valoista lähteneet kaartavat Vihdintielle, ja sitten vasemmanpuoleisella on kauhea kiire päästä VÄLITTÖMÄSTI oikealle kaistalle poistuttuaan ympyrästä. Välillä näytti ettei sunnuntain hesari olisi enää mahtunut autojen väliin ennen kuin kuski havaitsee viereisen auton.
Turuntieltä/motarilta ei kyllä mene tietä Vihdintielle. Kehä III- Kehä II ja Kehä I menee sieltä. Tarkoitko Porintietä..?
 
Turuntiellä voidaan tarkoittaa myös siitä ympyrästä lähtevää tietä 110. Helsingissä tuon nimenä on Pitäjänmäentie, mutta vaihtuu Espoon puolella Turuntieksi. Ennen moottoritien (Turunväylä/Tarvontie) rakentamista valtatie Turkuun kulki tuota kautta.
 
Turuntiellä voidaan tarkoittaa myös siitä ympyrästä lähtevää tietä 110. Helsingissä tuon nimenä on Pitäjänmäentie, mutta vaihtuu Espoon puolella Turuntieksi. Ennen moottoritien (Turunväylä/Tarvontie) rakentamista valtatie Turkuun kulki tuota kautta.
Hyvä huomio. Itse en ole ajatellut tuota Turuntienä kun siinä nykyisellään on niin selkeä kääntyminen kun alitetaan junarata. Tienumerohan tosiaan pysyy samana.
 
Luultavasti jokin paikka liki Helsinkiä kuitenkin ;-) Niitä harvoja joissa edellä ajaminen haittaa ohittamista...

Mitä jonkun mielestä liian hitaasti ajaavien siivoamiseen tulee, haluaisin nähdä moiseen palkatun divisioonan, vaatisi miltei Trumpin johtoon kyllä ...vaikka äkkiäkös se Putinille soittaa ja sopii moisesta. Itse huomannut näillä keleilä että osa porukasta ajelee 40km alle rajoitusten, mutta sillä vauhdillä päässevät perille, meitä hikitassuja sen sijaan näin muutaman ojassa.
 
Tuosta nuorison itkusta hitaisiin kanssakulkijoihoin, mitä sanotte Saksan moottoriteistä, joissa on paikoin ns "vapaa nopeus"? Sielläkin on olemassa rajoituksia, kuten esim 60km/h maksiminopeus jos sinulla on peräkärry mottoripyörässäsi. Tai 80km/h jos sinulla on siinä pemarissa peräkärry. Mitäs ikuiset teinit siitä sanoo? Varmaan ne "pitäisi sivota"?
 
Tuosta nuorison itkusta hitaisiin kanssakulkijoihoin, mitä sanotte Saksan moottoriteistä, joissa on paikoin ns "vapaa nopeus"? Sielläkin on olemassa rajoituksia, kuten esim 60km/h maksiminopeus jos sinulla on peräkärry mottoripyörässäsi. Tai 80km/h jos sinulla on siinä pemarissa peräkärry. Mitäs ikuiset teinit siitä sanoo? Varmaan ne "pitäisi sivota"?
Suomessa motarilla ei saa ajaa millä vaan, eli sieltä siivottu ne joissa hidas ajoneuvo(yhdistelmä) kohtainen rajoitus. Muistaakseni motarilla saa ajaa vain ajonenuvoilla joilla suurin sallittu/rakenteellinen nopeus on yli 70km/h, eli enintään kahdeksaa kymppiä meneviä siellä menee isot määrät. Raskasta liikennettä, henkilöautoa peräkärryllä jne. Kuudenkympin ja hitaammat sieltä pitäisi puuttua. (joo välilä mopoautoa, kaivuria, jne nähty)

Saako Saksan motareilla ajella kyydenkimpin "lätkällä" ? jos saa niin onko mitä ohjeita/sääntöjä ?
 
Nusnus: näillähän saa nykyään ajaa 100 km/h, vaikka en sitä kyllä suosittele ihan kaikenlaisille yhdistelmillä tai kokemattomille kuljettajille.

Joo, sori yritin jättää viestiä lyhyeksi, on totta että osaa kärryistä kiskoa lujempaa, enintään satasta, ei kaikkia, ja tosiaan missään tapauksessa niitäkään ei tarvi kiskoa satasta. (ja monessa missä laki ei aseta rajaa, niin kärry itsessään asettaa)

Seuraavaksi sitten soppatykit., ja niiden korkemmat hyväksyttävät. Mutta kai idea on se että vaikka laki ei suoraan kiellä jonkin yhdistelmän vetämistä 80km, niin jos se ei siihen sovellus, niin ei mennä motarilla kuuttakymppiä kiskomaan, no PV kai erikseen.
 
Joo, sori yritin jättää viestiä lyhyeksi, on totta että osaa kärryistä kiskoa lujempaa, enintään satasta, ei kaikkia, ja tosiaan missään tapauksessa niitäkään ei tarvi kiskoa satasta. (ja monessa missä laki ei aseta rajaa, niin kärry itsessään asettaa)

Seuraavaksi sitten soppatykit., ja niiden korkemmat hyväksyttävät. Mutta kai idea on se että vaikka laki ei suoraan kiellä jonkin yhdistelmän vetämistä 80km, niin jos se ei siihen sovellus, niin ei mennä motarilla kuuttakymppiä kiskomaan, no PV kai erikseen.
Ennen sai kevyttä, jarrutonta kärryä hinata kahdeksaakymppiä elikäytännössä 90-100. Viime kesänä Heinola-Helsinki-välillä vakkarill ajellessa 135 mittarinopeutta, joka kerralla useampi peräkärry meni vasemmalta ohi ja katosi horisonttiin. En usko, että kovin montaa ylinopeussakkoa jaetaan vuosittain peräkärryn vetäjille. Vai tunnustaako joku saaneensa?
 
Tuosta nuorison itkusta hitaisiin kanssakulkijoihoin, mitä sanotte Saksan moottoriteistä, joissa on paikoin ns "vapaa nopeus"? Sielläkin on olemassa rajoituksia, kuten esim 60km/h maksiminopeus jos sinulla on peräkärry mottoripyörässäsi. Tai 80km/h jos sinulla on siinä pemarissa peräkärry. Mitäs ikuiset teinit siitä sanoo? Varmaan ne "pitäisi sivota"?
Siellähän on oma kaista niille nussuttajille? En tosin ole ikinä nähnyt kenenkään ajavan autobaanaa 60km/h muuta kuin staun yllättäessä. Ja jos olet yhtään tarkkaillut niin siellähän on ohituskielto merkit hitaille ajoneuvoille, joten pysyvät siellä laitimmaisella kaistalla ja pari-kolme muuta kaistaa on nopeammalle liikenteelle..
 
Ennen sai kevyttä, jarrutonta kärryä hinata kahdeksaakymppiä elikäytännössä 90-100. Viime kesänä Heinola-Helsinki-välillä vakkarill ajellessa 135 mittarinopeutta, joka kerralla useampi peräkärry meni vasemmalta ohi ja katosi horisonttiin. En usko, että kovin montaa ylinopeussakkoa jaetaan vuosittain peräkärryn vetäjille. Vai tunnustaako joku saaneensa?
Tuo kärry juttu tosiaan esimerkki siitä että jos kuljettajalle annetaan vastuuta, niin ei ne sitä ota.

No luulis kyllä muun valvonnan yhteydessä tartuttavan jos joku vetää kärylllä selkeästi yli satasta, ainakin toivottavasti muulloinkin kuin vasta siellä ojasta/kansamatkustajan nokasta poimituille.
 
Ymmärrän hidastelijoiden sakottamisen mootttoritiellä, mutta mikä helvetti siinä on, että toistuvasti nopeusrajoitus on tiputettu 80 km/h tai monesti jopa 60 km/h. Mitään työmaata tai liikenteen poikkeustilannetta tuolla ei ole ollut, joten nämä nopeusrajoitukset ovat virkamiesten mielivaltaa ja silkkaa kettuilua tavallisille autoilijoille.
 
Ymmärrän hidastelijoiden sakottamisen mootttoritiellä, mutta mikä helvetti siinä on, että toistuvasti nopeusrajoitus on tiputettu 80 km/h tai monesti jopa 60 km/h. Mitään työmaata tai liikenteen poikkeustilannetta tuolla ei ole ollut, joten nämä nopeusrajoitukset ovat virkamiesten mielivaltaa ja silkkaa kettuilua tavallisille autoilijoille.
Kyllä niillä pääsääntöisesti on joku syy. Linkki, kartaan voisi helpottaa jos joku sattuu tietämään , tai kaivaa taustoja. Jos ei ihan ilmiselvä.
 
Kyllä niillä pääsääntöisesti on joku syy. Linkki, kartaan voisi helpottaa jos joku sattuu tietämään , tai kaivaa taustoja. Jos ei ihan ilmiselvä.
Esim. Turuntien kohdalla on toistuvasti 60 km/h rajoituksia, vaikka liikennetilanne ja sää olisi normaali. Ihan selkeästi virkamiesten kusipäisyyttä.
 
E12 ei myöskään vaadi muuta kun muutaman pienen pisaran taivaalta niin nopeusrajoitus lasketaan heti 80km/h. Eipä tuota kyllä silti kukaan näytä noudattavan. Johtaa siihen että ne jotka noudattavat ja menevät jopa vähän alinopeutta, ovat 110km/h ajaville mahdollisesti jopa vaarallisia. Varsinkin jos lähdetään ohittamaan 81km/h toista joka ajaa 80km/h ja takaa päristellään yli satasta ja tullaan suoraan eteen. Kaikki tämä toki kuskien itse aiheuttamaa. Jotenkin vaan motarilla tuntuu kaistat liikkuvan sulavammin ja turvallisemmin kun vaihtuvia nopeuksia ei ole tikkareissa, vaan tasainen 100km/h. Jokaisen pitäisi pystyä itse määrittämään oikea tilannenopeus, merkeillä kun kuitenkin osoitetaan maksimia. Näihin vaihtuviin nopeuksiin pitäisi muuttaa nopeus alhaisemmaksi vain silloin, kun siihen on oikeasti hyvä syy. Todella sankka sumu, sankka lumisade, tai hurja vesisade. Ei muutamasta pisarasta.
 
Viimeksi muokattu:
E12 ei myöskään vaadi muuta kun muutaman pienen pisaran taivaalta niin nopeusrajoitus lasketaan heti 80km/h. Eipä tuota kyllä silti kukaan näytä noudattavan. Johtaa siihen että ne jotka noudattavat ja menevät jopa vähän alinopeutta, ovat 110km/h ajaville mahdollisesti jopa vaarallisia. Varsinkin jos lähdetään ohittamaan 81km/h toista joka ajaa 80km/h ja takaa päristellään yli satasta ja tullaan suoraan eteen. Kaikki tämä toki kuskien itse aiheuttamaa. Jotenkin vaan motarilla tuntuu kaistat liikkuvan sulavammin ja turvallisemmin kun vaihtuvia nopeuksia ei ole tikkareissa, vaan tasainen 100km/h. Jokaisen pitäisi pystyä itse määrittämään oikea tilannenopeus, merkeillä kun kuitenkin osoitetaan maksimia. Näihin vaihtuviin nopeuksiin pitäisi muuttaa nopeus alhaisemmaksi vain silloin, kun siihen on oikeasti hyvä syy. Todella sankka sumu, sankka lumisade, tai hurja vesisade. Ei muutamasta pisarasta.
81 ajava 80 rajoituksella on 110 ajaville vaarallinen... Juupatijuu.
 
Saako Saksan motareilla ajella kyydenkimpin "lätkällä" ? jos saa niin onko mitä ohjeita/sääntöjä ?
Käsittääkseni maatalousajoa saa tehdä moottoritielläkin lyhyitä matkoja kuuttakin kymppiä, mutta siirtymän täytyy olla työn puolesta perusteltu. Sitä varten voi käyttää vain oikeimman puoleista kaistaa. Tässä voi olla osavaltiokohtaisia vaihteluita. Oikealla kaistalla on aina varauduttava merkittävästi hitaampaan liikenteeseen, sillä myös limp modeen menneet paskineet kuulu sinne, ja ne saa ajaa lähimmälle huoltamolle.
 
81 ajava 80 rajoituksella on 110 ajaville vaarallinen... Juupatijuu.
Kun tullaan suoraan eteen, kuten kirjoitin. Jostain syystä on melko yleistä, että pompataan ohittamaan juuri kun vasenta kaistaa ajava on melkein jo takapuskurin kohdalla ja vauhtia ohittajalla on 30km/h enemmän. Autojen välisiä nopeuseroja on paljon enemmän, jos kuljettajan mielestä ei ole ollut hyvää syytä laskea nopeusrajoitusta tieosuudella. Mikäli satuitkin lukemaan ihan ajatuksella ja olet vain eri mieltä kanssani, kunnioitan mielipidettäsi.
 
Kun tullaan suoraan eteen, kuten kirjoitin. Jostain syystä on melko yleistä, että pompataan ohittamaan juuri kun vasenta kaistaa ajava on melkein jo takapuskurin kohdalla ja vauhtia ohittajalla on 30km/h enemmän. Autojen välisiä nopeuseroja on paljon enemmän, jos kuljettajan mielestä ei ole ollut hyvää syytä laskea nopeusrajoitusta tieosuudella. Mikäli satuitkin lukemaan ihan ajatuksella ja olet vain eri mieltä kanssani, kunnioitan mielipidettäsi.
Ei sieltä eteen pitäisi tulla, mutta ongelman aiheuttaja on silti se joka ajaa liian nopeasti. Joku prosentti niistä ohitettavista ei tule katsomaan kunnolla kauas taakse jos joku yllättää 30 km/h ylinopeudella. Tuo on ennakoitivissa oleva asia, jossa se 110 kuski poistaa turvamarginaalin. Periaate on se, että jos yksi vain tekee virheen, niin muilla jotka noudattaa sääntöjä on riittävästi turvamarginaalia estää seuraukset. Tuollaisessa kolarissa olisi kaksi syyllistä, joista vauhdikkaampi on se joka tekee tilanteista vaarallisia.

Tämän lopputulemana pistää silmään jos vaaranaiheuttajan titteli menee väärään osoitteeseen.
 
Ei sieltä eteen pitäisi tulla, mutta ongelman aiheuttaja on silti se joka ajaa liian nopeasti. Joku prosentti niistä ohitettavista ei tule katsomaan kunnolla kauas taakse jos joku yllättää 30 km/h ylinopeudella. Tuo on ennakoitivissa oleva asia, jossa se 110 kuski poistaa turvamarginaalin. Periaate on se, että jos yksi vain tekee virheen, niin muilla jotka noudattaa sääntöjä on riittävästi turvamarginaalia estää seuraukset. Tuollaisessa kolarissa olisi kaksi syyllistä, joista vauhdikkaampi on se joka tekee tilanteista vaarallisia.

Tämän lopputulemana pistää silmään jos vaaranaiheuttajan titteli menee väärään osoitteeseen.
Nyt ymmärrän. En siis sinällään ottanutkaan kantaa kuka on vastuussa ja mistä, totesin vain mikä on yleisempää pienemmillä rajoituksilla, jotka on laitettu hyvän sään aikana käytäntöön. Oman kokemukseni mukaan meno on päättömämpää juuri silloin, kun moottoritiellä on 80-rajoitus, koska osa autoilijoista ei ole kylttejä näkevinäänkään ja osa niitä noudattaa. 80 taitaa jotenkin ärsyttää autoilijoita enemmän, koska 120km/h rajoituksella tuntuu, että ihmiset osaavat paremmin ennakoida 100km/h ajaviin kanssa-autoilijoihin, eikä tällainen 'aggressiivinen' meno ole läheskään yhtä yleistä. Tällaista olen vain itse ollut huomaavinani. Se laittaa ajattelemaan, miksi nopeusrajoitusta ei lasketa vasta silloin kun sille on oikea tarve, eikä heti jos maahan on tippunut pari pisaraa.
 
Sankarit, joille "suojatie" on tuntematon käsite, tai ei vaan kiinnosta. Muutaman kk sisällä nähtyä:
Liikenteenjakajalla varustettu suojatie. Pysähdyn antamaan jalankulkijalle tietä. Takana ajava lyö tallan pohjaan ja vetää jakajan toiselta puolen ohi, aika naftilla marginaalilla, ettei teilannut tien ylittäjää ja ajanut vastaantulevaa liikennettä keulaan. "Ok"
Seuraava tapaus, pysähtynyt suojatien eteen antamaan tilaa. Takana tuleva teiden ritari vetää torven pohjaan ja alkaa kurkkimaan mistä voisi survoa ohi.
Tervetuloa viidakkoon vaan...
 
Ei paljon palele ajella pöllyävässä lumessa ilman ajovaloja tai sumareita.
Turhavälit kans kesän muistoa kunnioittavissa 5-10 metrin haarukassa.

Ajakaa saatana niitä ketjukolareita sitten perkele. Kuvassa kaks valotonta ja väliin mahtuu ehkä yksi 5 metrinen auto. Näitä näkyi eilen noin 17% liiikennevirrassa. Järjettömän yleistä.


Edit: Ruotsissa jo …
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisen pitäisi pystyä itse määrittämään oikea tilannenopeus, merkeillä kun kuitenkin osoitetaan maksimia.

Pitäisi, mutta juuri olet kertonut että iso osa kuskeista ei osaa sitä nopeutta säätää vaikka tikkarit kertoisi.

Uusissa autoissa on rajoituksen tunnistimet, mutta siihen menee vielä aikaa että autokanta laajasti päivittyy niitä tukeviksi.

Sitten nuo jotka tahallaan ajaa ylinopeutta, rajoittavana tekijänä lähinnä kiinni jäämisen riski. Heihin tehoaa valvonnan tehostaminen, kunnes ajoneuvoihin rajoittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenteenjakajalla varustettu suojatie. Pysähdyn antamaan jalankulkijalle tietä. Takana ajava lyö tallan pohjaan ja vetää jakajan toiselta puolen ohi, aika naftilla marginaalilla, ettei teilannut tien ylittäjää ja ajanut vastaantulevaa liikennettä keulaan. "Ok"
Jakajan ohittamisia olen todistanut täällä päin eräiden lähiöiden 30/40-alueilla, joissa epäilemättä ihan suunnitellusti dösä pysäyttää koko kaistan pysäkillä ollessaan. Ja sitten joku vetäisee vasemmalta jopa kahden jakajan ohi ja kovaa tietty. Helsingin Myllypurossa on yksi tällainen paikka, jossa ilmiötä näkee kummallisen usein. Viimeksi havaittu pari viikkoa sitten, ja silloin vastaantuleva liikenne joutui pysähtymään "ohittajan" vuoksi. Sikailijoiden riski saada rapsut on liian lähellä nollaa.
 
Etelässäkin tuli lunta, mikä on kiva. Iglujakin alkoi heti näkyä. Spoilerissa yksi, mutta ei mitenkään erityisen paha.

1739813522234.png
 
Etelässäkin tuli lunta, mikä on kiva. Iglujakin alkoi heti näkyä. Spoilerissa yksi, mutta ei mitenkään erityisen paha.

1739813522234.png
Ite oon miettinyt jo pitkään, että onko näitten lumikasojen kuskeilla joku fetissi itsensä nöyryyttämiseen julkisesti vai eikö ihan oikeasti ole vaan ikinä ostanut harjaa? Jotenkin vaikea käsittää miten hankalaa noin yksinkertainen asia on mutta eihän kaikki osaa kengännauhojakaan solmia..
 
Ite oon miettinyt jo pitkään, että onko näitten lumikasojen kuskeilla joku fetissi itsensä nöyryyttämiseen julkisesti vai eikö ihan oikeasti ole vaan ikinä ostanut harjaa? Jotenkin vaikea käsittää miten hankalaa noin yksinkertainen asia on mutta eihän kaikki osaa kengännauhojakaan solmia..
Aivan selvästi putsaus vielä kesken, ja nyt me kritisoidaan keskeneräistä työtä. :-)
 

Eipä ihan hirveästi yllätä kun miettii että about kolmannes ajaa auton mitan päässä perässähiihtäen ja toinen kolmannes ohittelee keulaa viistäen. Se sukupuuttoon kuoleva kolmannes yrittää sitten luovia näiden tyhjäpäiden seassa.

Carglass ja vakuutusyhtiöt hieroo käsiään.
 

Eipä ihan hirveästi yllätä kun miettii että about kolmannes ajaa auton mitan päässä perässähiihtäen ja toinen kolmannes ohittelee keulaa viistäen. Se sukupuuttoon kuoleva kolmannes yrittää sitten luovia näiden tyhjäpäiden seassa.

Carglass ja vakuutusyhtiöt hieroo käsiään.
Pahimmat osumat kyllä tulee yleensä vastapalloon tai viereiseltä kaistalta. Joku vähän rapautunut sillan sauma, niin kyllä lähtee. Väittäisin, että auton mitan päässä se osuma ei juurikaan nouse lasiin asti. 100 m kaari, niin murikka tulee suoraan kohtisuorasti lasiin ja se on siinä.

e: Teiden paska kuntohan se suoraan on näihin lisääntymiin syynä. Paikkaa paikan perässä ja huonona talvena paikat ei kestä vaan irtoilee kivoja paloja.
 
Pahimmat osumat kyllä tulee yleensä vastapalloon tai viereiseltä kaistalta. Joku vähän rapautunut sillan sauma, niin kyllä lähtee. Väittäisin, että auton mitan päässä se osuma ei juurikaan nouse lasiin asti. 100 m kaari, niin murikka tulee suoraan kohtisuorasti lasiin ja se on siinä.
Pahimmat ehkä noin, vastapalloon tulee varmaan kovempaa. Mutta ei tule kyllä omilta matkoilta mieleen noita. Maanteillä turvaväli on kunnossa ja ilmeisesti säkä matkassa kun oikein ikinä ei ropise vastapuolelta?

Oikeastaan ainoat mitkä osuu omalle kohdalle, tulee vaitinaron liittymässä Nokian suuntaan. Siinä on joka kerta sellainen kiihdytyskisa menossa ja tänäkin talvena on ropissut kahdesti tavaraa ikkunaan tai katolle, kun kiireiset tunkee oikealta suoraan eteen. Kisaa edeltää ihan tavallinen risteys suojateineen, eli irtotavaraa on maassa aina. Pahoja osumia ei ole onneksi tullut.
 
Pahimmat ehkä noin, vastapalloon tulee varmaan kovempaa. Mutta ei tule kyllä omilta matkoilta mieleen noita. Maanteillä turvaväli on kunnossa ja ilmeisesti säkä matkassa kun oikein ikinä ei ropise vastapuolelta?

Oikeastaan ainoat mitkä osuu omalle kohdalle, tulee vaitinaron liittymässä Nokian suuntaan. Siinä on joka kerta sellainen kiihdytyskisa menossa ja tänäkin talvena on ropissut kahdesti tavaraa ikkunaan tai katolle, kun kiireiset tunkee oikealta suoraan eteen. Kisaa edeltää ihan tavallinen risteys suojateineen, eli irtotavaraa on maassa aina. Pahoja osumia ei ole onneksi tullut.
Nelikaistainen motari tappaa lasin paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin joku perusmaantie puhumattakaan kaupunkiajosta. Liike-energiaa tarpeeksi pelissä. 1-tiellä on paljon paikkoja joissa tie huonossa kunnossa tai kaistojen sauma murenee, Rekat heittää julmetusti pientä sälää ja isompaakin kun menee ohi. Autokin vaikuttaa paljon, iso lasi väärässä kulmassa, niin ei kestä juuri mitään. Viimeisen kk aikana ei paljoa ole ollut tehtävissä, jos vilkkaaseen aikaan on liikenteessä. Kuukauden vanhassa lasissa jo 5-6 selvää jälkeä, huonoa tuuriakin kyllä ollut matkassa, ei noita yleensä tuota tahtia tule. Ei siis mitään korjattavia, mutta ajaessa näkyviä jälkiä. Ajoetäisyys ei ole mitään auttanut, kun tietoisesti varonut uutta lasia - siinä jopa syy lisävaurioihin?
 
Mulla meinas aikanaan tulla kalsaripyykkiä, kun Chevy van lähti oikealle risteyksestä missä olin itse kääntymässä vasemmalle. Vanin renkaasta lähti nasta tai kivi sen sutiessa ja sprinterin sivulasi tuli kokonaan sisään.
Hetki meni ennenkuin tajusin mitä tapahtui... o_O
No, ajoin vanin perässä sen hallille, teipattiin muovi lasiksi, että pääsin -20c pakkasessa kotiin 20km.
Sprinterin lasi oli niin halpa, ettei jaksanut kysellä maksajia.
 
Nelikaistainen motari tappaa lasin paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin joku perusmaantie puhumattakaan kaupunkiajosta. Liike-energiaa tarpeeksi pelissä. 1-tiellä on paljon paikkoja joissa tie huonossa kunnossa tai kaistojen sauma murenee, Rekat heittää julmetusti pientä sälää ja isompaakin kun menee ohi. Autokin vaikuttaa paljon, iso lasi väärässä kulmassa, niin ei kestä juuri mitään. Viimeisen kk aikana ei paljoa ole ollut tehtävissä, jos vilkkaaseen aikaan on liikenteessä. Kuukauden vanhassa lasissa jo 5-6 selvää jälkeä, huonoa tuuriakin kyllä ollut matkassa, ei noita yleensä tuota tahtia tule. Ei siis mitään korjattavia, mutta ajaessa näkyviä jälkiä. Ajoetäisyys ei ole mitään auttanut, kun tietoisesti varonut uutta lasia - siinä jopa syy lisävaurioihin?
Kuinka paljon niitä kilometrejä tulee vuodessa, ja minkä tyypisellä ajoneuvolla.

Joku taksi sprintteri ehkä vähän toista kuin keskiverto tavis ha kuski joka ajaa muutaman kympin vuodessa, jolla tuulilasivaihto kokemuksia ole tullut vaikka olisi sitä ajokokemusta jo toistakymmentä vuotta.

Joo tiedostan kyllä että joillain paukkuu melkein vuosittain, tuppaa olemaan samat millä keula muutekin kiveniskemää.
 
Jakajan ohittamisia olen todistanut täällä päin eräiden lähiöiden 30/40-alueilla, joissa epäilemättä ihan suunnitellusti dösä pysäyttää koko kaistan pysäkillä ollessaan. Ja sitten joku vetäisee vasemmalta jopa kahden jakajan ohi ja kovaa tietty. Helsingin Myllypurossa on yksi tällainen paikka, jossa ilmiötä näkee kummallisen usein. Viimeksi havaittu pari viikkoa sitten, ja silloin vastaantuleva liikenne joutui pysähtymään "ohittajan" vuoksi. Sikailijoiden riski saada rapsut on liian lähellä nollaa.
Tuo on hyvinkin yleistä. Yleensä vielä suojatie siellä bussin edessä ja väki kiihdyttää väärää kaistaa sokkona sitä kohti 50:ä 30-alueella. Ei voi olettaa etteikö väärästä suunnasta tulisi, jos meinaa jalankulkijana selvitä hengissä juoksulenkillä.
 
Kuinka paljon niitä kilometrejä tulee vuodessa, ja minkä tyypisellä ajoneuvolla.

Joku taksi sprintteri ehkä vähän toista kuin keskiverto tavis ha kuski joka ajaa muutaman kympin vuodessa, jolla tuulilasivaihto kokemuksia ole tullut vaikka olisi sitä ajokokemusta jo toistakymmentä vuotta.

Joo tiedostan kyllä että joillain paukkuu melkein vuosittain, tuppaa olemaan samat millä keula muutekin kiveniskemää.
508 pösö lasit kesti yleensä 50-70 tkm ennen kolmatta isoa (aina silloin vaihdoin) tai halkeaman aiheuttavaa iskua. Alkoi muutenkin olla lasi hiekkapuhallettu loppuun. Ioniq 5:ssa kolmas lasi menossa 35 tkm kohdalla. Huonoa tuuriakin, toka halkesi ekasta osumasta reunaan 40 km/h alueella. Eka meni Turun ohikulkutiellä, kun keskipientareen yli tuli iso murikka, joku 5 cm häränsilmä. Ennen vaihtoa samaan lasiin vielä varis 120 km/h alueella. Miihin tuli yksi osuma 20 tkm aikana. Ei se tarvitse kuin motaria ajaa 95% ajasta, niin lasit ovat kulutustavaraa. Keväällä ja syksyllä nollan molemmin puolin on pahin keli, kun tiet murenevat.

e: Ajonopeudet noita puhtaasti selittää, paljon enemmän kuin mikään ajotyyli. Sukulaisella sama juttu, että motarilla ajajalla lasit helisee. Toisessa autossa ei mitään isoja jälkiä, kun ajaa pelkkää taajamaa.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä lasitkin nykyään ihan paskaa, kun ei saa sisältää lyijyä yms.
Mulla esim. Volvo 940 alkuperäinen lasi vuodelta 91. Toki vasta 400tkm mittarissa.
-98 sprinterissä oli orkkislasi vielä jossain 350tkm kohdilla kunnes edessä olevasta autosta lensi niin iso kivi, että näin sen selvästi lentävän kohti.

Tää on tätä ekologisuutta. Ennen kesti lasi 10kertaa sen mitä nykyään, toki sisälsi lyijyä(joka menee kierrätykseen lasin vaihduttua) nyt vaihdetaan tuulilasia kuin sukkia ja maailma pelastuu. Sama kuin juotosviat autosähköissä yms.
 
On kyllä lasitkin nykyään ihan paskaa, kun ei saa sisältää lyijyä yms.
Mulla esim. Volvo 940 alkuperäinen lasi vuodelta 91. Toki vasta 400tkm mittarissa.
-98 sprinterissä oli orkkislasi vielä jossain 350tkm kohdilla kunnes edessä olevasta autosta lensi niin iso kivi, että näin sen selvästi lentävän kohti.

Tää on tätä ekologisuutta. Ennen kesti lasi 10kertaa sen mitä nykyään, toki sisälsi lyijyä(joka menee kierrätykseen lasin vaihduttua) nyt vaihdetaan tuulilasia kuin sukkia ja maailma pelastuu. Sama kuin juotosviat autosähköissä yms.
Menee kyllä osin ketjun aiheeseen noi 350-400 tkm ajetut lasit. Harvemmin ovat siinä kunnossa, että esim. vastavaloon näkee enää kunnolla. Sitikasta meni ties miten paljon ajettu lasi 240 tkm kohdalla vaihtoon, kun ihan oikeasti hirvitti se näkyvyyden puute sopivissa valaistusolosuhteissa. "Hieman" maailma kirkaistui.
 
Menee kyllä osin ketjun aiheeseen noi 350-400 tkm ajetut lasit. Harvemmin ovat siinä kunnossa, että esim. vastavaloon näkee enää kunnolla. Sitikasta meni ties miten paljon ajettu lasi 240 tkm kohdalla vaihtoon, kun ihan oikeasti hirvitti se näkyvyyden puute sopivissa valaistusolosuhteissa. "Hieman" maailma kirkaistui.
No, vähemmän harmaa toi Volvon lasi on kun mun transhitin alle 100tkm ajettu lasi, joka on sekin jo halki.

-07 300tkm ajetun S80 orkkislasi on jo niin hiekka puhallettu, että menee kyllä vaihtoon, vaikkei olekkaan halki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 986
Viestejä
4 896 446
Jäsenet
78 901
Uusin jäsen
Perttu K

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom