No ei helkkarissa, mikä teitä vaivaa? Tää menee tähän kummeliosastoon, kun näkee näitä vilkku ja välitön vaihto tyyppejä aika paljonkin liikenteessä. Ei se ole hyvä tapa vaihtaa kaistaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei helkkarissa, mikä teitä vaivaa? Tää menee tähän kummeliosastoon, kun näkee näitä vilkku ja välitön vaihto tyyppejä aika paljonkin liikenteessä. Ei se ole hyvä tapa vaihtaa kaistaa.
Vilkun tulee olla päällä hyvän aikaa. Välitön vaihto ei ole sallittu.No ei helkkarissa, mikä teitä vaivaa? Tää menee tähän kummeliosastoon, kun näkee näitä vilkku ja välitön vaihto tyyppejä aika paljonkin liikenteessä. Ei se ole hyvä tapa vaihtaa kaistaa.
Inhimillisiä virheitä sattuu ja merkki voi jäädä näkemättä. normaalia matalampi rajoitus tulisi havaita muutenkin kuin rajoitusmerkistä.
Saapas.
Tieliikennelain pykälä 48 korostaa sitä, että vilkkua on näytettävä hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa. Tämä sääntö koskee myös useamman kaistan vaihtamista kerrallaan. Vaikka laki ei erikseen kiellä useamman kaistan vaihtamista yhdellä liikkeellä, em. vilkun käyttöön liittyvä sääntö ja kaistanvaihtoon liittyvä liikenneturvallisuuden varmistaminen ovat yhdessä sellainen tekijä, jotka tekevät usean kaistan vaihdon sallituksi vain niissä tapauksissa, joissa pystyt osoittamaan aikeesi muulla tavalla, ja joissa väärinymmärryksen mahdollisuutta ei ole - eli käytännössä vain kun muita tienkäyttäjiä ei ole. Siinäkin tapauksessa vilkun on oltava kunkin kaistanvaihdon kohdalla päällä hyvän aikaa.
Vilkun päällä pysyminen ja auton suunta, kun ei aleta välillä suoristelemaan sitä kesken kaistojenvaihdon, on täysin selkeää viestintää useamman kaistan vaihtamisesta.
Havainnot pitää tehdä "jokaisesta erikseen", tarkoittaen ettei riitä että katsoo vain viereisen kaistan olevan vapaa, mutta muuten täysin sallittua mennä kerralla.
Missä pykälässä on kielletty useamman kaistan vaihtaminen samalla "vilkutuksella" tai "liikkeellä"?
Se sääntö on että jokainen vaihto pitää sujua vaaraa ja haittaa aiheuttamatta. Sen täyttyessä homman voi tiivistää "saapas".Inhimillisiä virheitä tapahtuu, mutta ihan nyt oikeesti, jos kuski ei rämplää puhelin tai muuta niin aika harvinaista ettei sitä tikkaria erota. Jos nyt on mokannut ja ei ole huomannut merkkiä ja rikkoo sääntöjä, niin siitä kantaa vastuu, jos ei onnettomuuksia niin ei se nyt mailmaa kaada. Liikennevirhemaksu enintään 20km/h ylinopeuksista, mittauksestakin tehdään teknisiä vähennyksiä. Parin kympin tiputuksen huomaamatta jääminen ei vielä sakoille vie, vaikka kiinni jäisi.
Ja jos merkkien kanssa on oikeasti ongelmia niin markkinoilla jo jonkinaikaa autoja jotka varoittelee, ei ne nyt 99 varmoja ole, mutta voisi olla isoa apu.
Kahden kaistan vaihto kerralla keskusteluja
Alun saapas taisi olla vähän kärkäs, pitkään opetettu ja varoitettu että ei saa vaihtaa kahdenkaistan yli sukkana, "saapas" loi mielikuvaa että kyllä saa.. Mutta uskon että nimimerkki ei sitä tarkoita. siis niitä vaarallisia yllättäviä kaistanvaihtoja, missä ääriesimerkki kun possuja juna tulee rampilta ruhkaiseen motarille, ja sieltä kiihdytyskaistalta tuikataan vaarallisesti suoraan vasemmalle kaistalle.
Keskustelu ilmeisesti lähti tuosta risteys / mutka kuvasta missä ruuhkaista ja missä vaihdellaan kerralla parin kaistaa, lukijana ajatus pyöri tuon tyyppisessä.
Välissä oli esitetty irallaan yleinen kysymys (linkki"Kaama" alla). ja ilman muuta hyvä kysymys.
Mutta jos oikein vastauksesi tulkkaan, niin jos esim kolme suuntaansa tiellä voi oikeasta reunasta laillisesti vaihtaa suoraan vasemmalle, kolmannelle kaistalle. Jos sen voi tehdä turvallisesti, ja vilkun osalta normaalisti alussa ensin vilkku jne, ja vilkku pidetään kytkettynä loppuun asti. Se missä liikennetilanteessa se on turvallista kerralla on eriasia.
Eli jos sitä muuta liikennettä kaistoilla on, niin ei välttämättä kerralla. Mutta esim, vilkku ajoissa päälle, kaistain vaihto keskimmäiselle kaistalle hetki siinä ja sitten sille reunimmaislle, vilkku voi olla koko suorituksen päällä ja pitääkin olla jos keskimmäisellä kaistalla ollaan vähänaikaa. Ehkä voi tehdä jonkin tehostamis vilkautuksen.
Oleellista että ne perus jutut täyttyy ja se että on ennustettava, jos siellä kolmannella kaistalla joku yllättyy, joutuu reagoimaan, niin pileen mennyt ja siihen kiellettyyn mistä varoiteltu.
Ymmärsit ehkä väärin. Ajatus oli, että vilkku pois ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen ja siitä uudestaan päälle korostamaan seuraavaa vaihtoa. Riippuu tilanteesta onko edes tarpeellista.Vilkku pois tilanteessa jossa pitäisi viestiä aikeesta vaihtaa kaistaa?![]()
Näissä keskusteluissa on helppo ilmasta itteään heikosti tai ymmärtää toista vähän väärin. Oon tästä kuitenkin täysin samaa mieltä. Turvallinen toteutus on se mikä merkitsee.Ei edes tarvita sitä taukoa, sekin sekoittaa viestintää siitä mitä on tekemässä.
Laki vaatii vain että homma hoidetaan aiheuttamatta vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle.
Tauko käy kyseeseen siinä vaiheessa jos ei ole vielä pystynyt varmistumaan tilasta seuraavalla kaistalla.
Ymmärsit ehkä väärin. Ajatus oli, että vilkku pois ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen ja siitä uudestaan päälle korostamaan seuraavaa vaihtoa. Riippuu tilanteesta onko edes tarpeellista.
Näissä keskusteluissa on helppo ilmasta itteään heikosti tai ymmärtää toista vähän väärin. Oon tästä kuitenkin täysin samaa mieltä. Turvallinen toteutus on se mikä merkitsee.
Näissä keskusteluissa aina välillä sekoittuu se, että puhutaanko edelleen siitä tapauksesta joka aloitti keskustelun vai puhutaanko jo yleisellä tasolla, mutta hyvä tiivistys ainakin omista ajatuksistani.
Tuossa kuvakaappaus siitä mistä juttu lähti.
Jos nyt tulkkaan vastauksia.
Tiukkalinja sitä mieltä että 24pesula kuvassa tekemän kaistanvaihdon jälkeen pitäisi kytkeä vilkkupois ja uudelleen kytkeä ja parin kolmen sekunnin kulutta voisi vaihtaa kaistaa oikealle jos esteettä, häirtisemättä onnistuu.
Sillä pienellä vilkuntahdin muutoksella tavoitellaan sitä että muuta hoksaavat että vaihtaa vielä kerran kaistaa. Ihan hyvä pointti.
Tuosta myös versio että pitää vilkun kokoajan kytkettynä, jos kuitenkin ajaa hetken tuota kaistaa, ennen toista vaihtoa.
Vapaampi tulkinta on se että 24.peselu on tuohon tullut vilkkupäälle ja voi tuosta vaihtaa suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle mersun perään (kuvitellaan että tilaa riittävällä välille, eikä mersun takana tule muita), vilkku pidetään päällä koko prosessin loppuun.
Koska tiedämme että kohdassa on kovasti liikennettä, niin tuo tuntuu vähän arveluttavalta, mutta jos kuvitellaan että on tyhjä tie.
Ja olisi tarve päästä tuonne oikealla suorilta. Niin tuossa jo vilkku jo ollut päällä eikä takana ketään pariisataan metriin niin ilmeisesti voi tuosta mennä yhdellä linjalle vilkkupäällä oikeanpuoleiselle kaistalle. Tietenkin sille rauhallisesti, ei koukkaamalla.
Oletuksesi vaikuttaa olevan, että ihmiset ovat täydellisiä havannoitsijoita. Valitettavasti näin ei todellakaan ole. Tämän voit helposti havaita liikenteessä. Virheitä ja huomaamattomuuksia sattui jo ennen matkapuhelimen keksimistä, eikä läheskään kaikki räplää puhelinta ajaessaan, päinvastoin. Mikäli kyseessä on jokin poikkeuksellinen tilanne, niin merkin alle voisi laittaa lisäkilven joka korostaa sitä mihin pitäisi mahdollisesti varautua kun rajoitus ei vastaa havaintoja.Inhimillisiä virheitä tapahtuu, mutta ihan nyt oikeesti, jos kuski ei rämplää puhelin tai muuta niin aika harvinaista ettei sitä tikkaria erota. Jos nyt on mokannut ja ei ole huomannut merkkiä ja rikkoo sääntöjä, niin siitä kantaa vastuu, jos ei onnettomuuksia niin ei se nyt mailmaa kaada. Liikennevirhemaksu enintään 20km/h ylinopeuksista, mittauksestakin tehdään teknisiä vähennyksiä. Parin kympin tiputuksen huomaamatta jääminen ei vielä sakoille vie, vaikka kiinni jäisi.
Ja jos merkkien kanssa on oikeasti ongelmia niin markkinoilla jo jonkinaikaa autoja jotka varoittelee, ei ne nyt 99 varmoja ole, mutta voisi olla isoa apu.
Nyt jäi kyllä vähän epäselväks että ajatko sä sähköautolla vai pensa-autolla.Kehä ykkösen ja Tuusulanväylän ruuhkat, joka kerta joku kännykkää tapittava apina on ajanut yli 15 vuotta vanhan dinonsa keskikaiteeseen tai kiihdyttänyt toisen peltilehmän perseeseen, jonka seurauksena liikenne matelee tai jopa seisoo kokonaan. Tai sitten vielä vanhempi dino on lahonnut tien päälle, kun tyhmä blondi on ostanut 1000 juuron pommin, jota ei osaa luonnollisesti korjata.
EDIT ja Nobinan slobo-kuskit ärsyttää edelleen, sikailu on taitolaji ja siinä nämä slobot ovat mestareita.
Hirmuliskot on kuollut sukupuuttoon, joten dinot kulkee fossiilisilla polttoaineilla. Sähköauto on ainoa oikea valinta kehä kolmosen sisällä.Nyt jäi kyllä vähän epäselväks että ajatko sä sähköautolla vai pensa-autolla.
Eiköhän kehä kolmosen sisäpuoli ole ainoa paikka suomessa missä saadaan autoja tommoisiin kasoihin. Oliskohan siellä jo ollut ekan kerran tänä vuonna tiekin jäässä.Hirmuliskot on kuollut sukupuuttoon, joten dinot kulkee fossiilisilla polttoaineilla. Sähköauto on ainoa oikea valinta kehä kolmosen sisällä.
Viimeksi tänään joku sunnuntaikuski oli räpeltänyt puhelintaan, ja pistänyt liikenteen poikki Tuusulanväylällä. Siinä oli dinoja nätissä kasassa, joita hinausauto sitten nosteli paremmilla vesille.
Niitä paukkusoftia tehdään autoihin silleen, että auto räpättää jossain tietyssä ajomoodissa (esimerkiks "sportplussalla"), eikä haittaa katsastuksessa. Nolojahan noi on, mutta kai jotkut niistä tykkää.Miten katsastus nykyään toimii, kun ikinuorilla noi pakoputket vaikuttaa aika järjestään rikkinäisiltä ja sytytys on ilmeisen muodikasta olla komeasti pielessä?
Vilkun tulee olla päällä hyvän aikaa. Välitön vaihto ei ole sallittu.
Vielä useampi luulee vielä lain tavattuaankin, että termi "hyvän aikaa" on jotenkin tulkintariippuvainen käsite. He ovat siinä oikeassa, mutta eivät ymmärrä, ettei tulkinnanvaraisuus riipu heistä itsestään millään tavalla. Ei ole mikään selitys, että "mut mullahan oli vilkku päällä jo puol tuntia sitten", jos ei aikeistaan ole onnistunut kommunikoimaan ymmärrettävästi. Ja senkin päälle on muistettava, ettei vilkun käyttö ole vastuunvapautus millekään konfliktille. Vilkun käyttö on lailla säädetty pelkästään liikenteen sujuvoittamiseksi. Kaikki turvallisuuteen liittyvät säännöt on kirjattu siten, ettei vilkun käyttötavat muuta vastuita.Joo, hämmentävän yleistä ettei tiedetä että "vilkku on muille etukäteen annettava signaali aikomuksesta, ei itselle kuittaus tehdystä työstä"
Ehkä se ei osannut ottaa vitosta/kutosta pois?Arvoitus, mitä yhteistä on "pitkä" rekalla ja volkkarin vahinkovankkurilla?
Molemmat hyytyy alle 80 km/h vauhtiin ylämäkeen rinnakkain ajaessaan 100 km/h alueella. Joskus sitä pohtii, että mitenhän tuo ylipäätään pääsi vasurille sitä rekkaa ohittamaan, kun ohituksesta ei tullut millään valmista.
Satasen alueella n kuuttakymppiä ilmeisesti ehjällä henkilöautolla,Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
Raportti kentältä: Ajoi moottoritiellä 100 km/h alueella n. 60 km/h. Sää pilvinen/sateinen, mutta keli eikä muut esitetyt syyt edellyttäneet alhaista nopeutta. 10 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Satasen alueella jopa satanen on liian vähän, mutta että tähänkin on nyt puututtu. Saattaa muutamalla forumilaisella housut vaihtua spontaaneista ripuleista. "Ei ole olemassa alinopeutta", "Ei kenelläkään voi olla niin kiire". Noh, tunnistatte itsenne lainaamalla tätä viestiä.Satasen alueella n kuuttakymppiä ilmeisesti ehjällä henkilöautolla,
Ihan oikein tuomittu. Jos menee moottoritielle eikä uskalla ajaa kuin moponopeutta niin oppii pysymään poissa sieltä.Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
![]()
7,8 t. näyttökertaa · 6,7 t. reaktiota | Raportti kentältä: Ajoi moottoritiellä 100 km/h alueella n. 60 km/h. Sää pilvinen/sateinen, mutta keli eikä muut esitetyt syyt edellyttäneet alhaista nopeutta. 10 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamis
Raportti kentältä: Ajoi moottoritiellä 100 km/h alueella n. 60 km/h. Sää pilvinen/sateinen, mutta keli eikä muut esitetyt syyt edellyttäneet alhaista nopeutta. 10 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden...www.facebook.com
Näin on. Ja siis on oikeasti hyvä juttu, että oikeasti vaaralliseen ajotapaan puututaan. Tämä video on omiaan palauttamaan edes hitusen uskoa liikenteenvalvontaan.Ihan oikein tuomittu. Jos menee moottoritielle eikä uskalla ajaa kuin moponopeutta niin oppii pysymään poissa sieltä.
Oikein. Ja vielä moottoritiellä tuo 60kmh menettelee kun ohi pääsee, mutta maantieltä saisi kesällä siivota nämä 70kmh satasen alueella ajelevat. Mitään perustetta tuolle pelleilylle ei ole.Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
![]()
7,8 t. näyttökertaa · 6,7 t. reaktiota | Raportti kentältä: Ajoi moottoritiellä 100 km/h alueella n. 60 km/h. Sää pilvinen/sateinen, mutta keli eikä muut esitetyt syyt edellyttäneet alhaista nopeutta. 10 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamis
Raportti kentältä: Ajoi moottoritiellä 100 km/h alueella n. 60 km/h. Sää pilvinen/sateinen, mutta keli eikä muut esitetyt syyt edellyttäneet alhaista nopeutta. 10 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden...www.facebook.com
Vuosituhannen vaihteessa tossa Vihdintien liikenneympyrässä ajelin päivittäin. Lähes viikottainen näky oli kun Turuntien suunnasta ekana valoista lähteneet kaartavat Vihdintielle, ja sitten vasemmanpuoleisella on kauhea kiire päästä VÄLITTÖMÄSTI oikealle kaistalle poistuttuaan ympyrästä. Välillä näytti ettei sunnuntain hesari olisi enää mahtunut autojen väliin ennen kuin kuski havaitsee viereisen auton.
Turuntieltä/motarilta ei kyllä mene tietä Vihdintielle. Kehä III- Kehä II ja Kehä I menee sieltä. Tarkoitko Porintietä..?Vuosituhannen vaihteessa tossa Vihdintien liikenneympyrässä ajelin päivittäin. Lähes viikottainen näky oli kun Turuntien suunnasta ekana valoista lähteneet kaartavat Vihdintielle, ja sitten vasemmanpuoleisella on kauhea kiire päästä VÄLITTÖMÄSTI oikealle kaistalle poistuttuaan ympyrästä. Välillä näytti ettei sunnuntain hesari olisi enää mahtunut autojen väliin ennen kuin kuski havaitsee viereisen auton.
Turuntien suunnalta pääsee kyllä, ainakin jos tarkoittaa turuntien Helsiingin päätyä, josta on luokkaa kilometri tuolle ympyrälle.Turuntieltä/motarilta ei kyllä mene tietä Vihdintielle. Kehä III- Kehä II ja Kehä I menee sieltä. Tarkoitko Porintietä..?
Haagan liikenneympyrä..?Turuntien suunnalta pääsee kyllä, ainakin jos tarkoittaa turuntien Helsiingin päätyä, josta on luokkaa kilometri tuolle ympyrälle.
Jotkut sitä kutsuvat myös Vihdintien liikenneympyräksi...Haagan liikenneympyrä..?
Vihtiläiset kutsuu kaikkia teitä Vihdinteiksi.Jotkut sitä kutsuvat myös Vihdintien liikenneympyräksi...
Hyvä huomio. Itse en ole ajatellut tuota Turuntienä kun siinä nykyisellään on niin selkeä kääntyminen kun alitetaan junarata. Tienumerohan tosiaan pysyy samana.Turuntiellä voidaan tarkoittaa myös siitä ympyrästä lähtevää tietä 110. Helsingissä tuon nimenä on Pitäjänmäentie, mutta vaihtuu Espoon puolella Turuntieksi. Ennen moottoritien (Turunväylä/Tarvontie) rakentamista valtatie Turkuun kulki tuota kautta.
Suomessa motarilla ei saa ajaa millä vaan, eli sieltä siivottu ne joissa hidas ajoneuvo(yhdistelmä) kohtainen rajoitus. Muistaakseni motarilla saa ajaa vain ajonenuvoilla joilla suurin sallittu/rakenteellinen nopeus on yli 70km/h, eli enintään kahdeksaa kymppiä meneviä siellä menee isot määrät. Raskasta liikennettä, henkilöautoa peräkärryllä jne. Kuudenkympin ja hitaammat sieltä pitäisi puuttua. (joo välilä mopoautoa, kaivuria, jne nähty)Tuosta nuorison itkusta hitaisiin kanssakulkijoihoin, mitä sanotte Saksan moottoriteistä, joissa on paikoin ns "vapaa nopeus"? Sielläkin on olemassa rajoituksia, kuten esim 60km/h maksiminopeus jos sinulla on peräkärry mottoripyörässäsi. Tai 80km/h jos sinulla on siinä pemarissa peräkärry. Mitäs ikuiset teinit siitä sanoo? Varmaan ne "pitäisi sivota"?
Nusnus: näillähän saa nykyään ajaa 100 km/h, vaikka en sitä kyllä suosittele ihan kaikenlaisille yhdistelmillä tai kokemattomille kuljettajille.henkilöautoa peräkärryllä
Nusnus: näillähän saa nykyään ajaa 100 km/h, vaikka en sitä kyllä suosittele ihan kaikenlaisille yhdistelmillä tai kokemattomille kuljettajille.
Ennen sai kevyttä, jarrutonta kärryä hinata kahdeksaakymppiä elikäytännössä 90-100. Viime kesänä Heinola-Helsinki-välillä vakkarill ajellessa 135 mittarinopeutta, joka kerralla useampi peräkärry meni vasemmalta ohi ja katosi horisonttiin. En usko, että kovin montaa ylinopeussakkoa jaetaan vuosittain peräkärryn vetäjille. Vai tunnustaako joku saaneensa?Joo, sori yritin jättää viestiä lyhyeksi, on totta että osaa kärryistä kiskoa lujempaa, enintään satasta, ei kaikkia, ja tosiaan missään tapauksessa niitäkään ei tarvi kiskoa satasta. (ja monessa missä laki ei aseta rajaa, niin kärry itsessään asettaa)
Seuraavaksi sitten soppatykit., ja niiden korkemmat hyväksyttävät. Mutta kai idea on se että vaikka laki ei suoraan kiellä jonkin yhdistelmän vetämistä 80km, niin jos se ei siihen sovellus, niin ei mennä motarilla kuuttakymppiä kiskomaan, no PV kai erikseen.
Siellähän on oma kaista niille nussuttajille? En tosin ole ikinä nähnyt kenenkään ajavan autobaanaa 60km/h muuta kuin staun yllättäessä. Ja jos olet yhtään tarkkaillut niin siellähän on ohituskielto merkit hitaille ajoneuvoille, joten pysyvät siellä laitimmaisella kaistalla ja pari-kolme muuta kaistaa on nopeammalle liikenteelle..Tuosta nuorison itkusta hitaisiin kanssakulkijoihoin, mitä sanotte Saksan moottoriteistä, joissa on paikoin ns "vapaa nopeus"? Sielläkin on olemassa rajoituksia, kuten esim 60km/h maksiminopeus jos sinulla on peräkärry mottoripyörässäsi. Tai 80km/h jos sinulla on siinä pemarissa peräkärry. Mitäs ikuiset teinit siitä sanoo? Varmaan ne "pitäisi sivota"?
Tuo kärry juttu tosiaan esimerkki siitä että jos kuljettajalle annetaan vastuuta, niin ei ne sitä ota.Ennen sai kevyttä, jarrutonta kärryä hinata kahdeksaakymppiä elikäytännössä 90-100. Viime kesänä Heinola-Helsinki-välillä vakkarill ajellessa 135 mittarinopeutta, joka kerralla useampi peräkärry meni vasemmalta ohi ja katosi horisonttiin. En usko, että kovin montaa ylinopeussakkoa jaetaan vuosittain peräkärryn vetäjille. Vai tunnustaako joku saaneensa?
Kyllä niillä pääsääntöisesti on joku syy. Linkki, kartaan voisi helpottaa jos joku sattuu tietämään , tai kaivaa taustoja. Jos ei ihan ilmiselvä.Ymmärrän hidastelijoiden sakottamisen mootttoritiellä, mutta mikä helvetti siinä on, että toistuvasti nopeusrajoitus on tiputettu 80 km/h tai monesti jopa 60 km/h. Mitään työmaata tai liikenteen poikkeustilannetta tuolla ei ole ollut, joten nämä nopeusrajoitukset ovat virkamiesten mielivaltaa ja silkkaa kettuilua tavallisille autoilijoille.
Esim. Turuntien kohdalla on toistuvasti 60 km/h rajoituksia, vaikka liikennetilanne ja sää olisi normaali. Ihan selkeästi virkamiesten kusipäisyyttä.Kyllä niillä pääsääntöisesti on joku syy. Linkki, kartaan voisi helpottaa jos joku sattuu tietämään , tai kaivaa taustoja. Jos ei ihan ilmiselvä.
81 ajava 80 rajoituksella on 110 ajaville vaarallinen... Juupatijuu.E12 ei myöskään vaadi muuta kun muutaman pienen pisaran taivaalta niin nopeusrajoitus lasketaan heti 80km/h. Eipä tuota kyllä silti kukaan näytä noudattavan. Johtaa siihen että ne jotka noudattavat ja menevät jopa vähän alinopeutta, ovat 110km/h ajaville mahdollisesti jopa vaarallisia. Varsinkin jos lähdetään ohittamaan 81km/h toista joka ajaa 80km/h ja takaa päristellään yli satasta ja tullaan suoraan eteen. Kaikki tämä toki kuskien itse aiheuttamaa. Jotenkin vaan motarilla tuntuu kaistat liikkuvan sulavammin ja turvallisemmin kun vaihtuvia nopeuksia ei ole tikkareissa, vaan tasainen 100km/h. Jokaisen pitäisi pystyä itse määrittämään oikea tilannenopeus, merkeillä kun kuitenkin osoitetaan maksimia. Näihin vaihtuviin nopeuksiin pitäisi muuttaa nopeus alhaisemmaksi vain silloin, kun siihen on oikeasti hyvä syy. Todella sankka sumu, sankka lumisade, tai hurja vesisade. Ei muutamasta pisarasta.
Käsittääkseni maatalousajoa saa tehdä moottoritielläkin lyhyitä matkoja kuuttakin kymppiä, mutta siirtymän täytyy olla työn puolesta perusteltu. Sitä varten voi käyttää vain oikeimman puoleista kaistaa. Tässä voi olla osavaltiokohtaisia vaihteluita. Oikealla kaistalla on aina varauduttava merkittävästi hitaampaan liikenteeseen, sillä myös limp modeen menneet paskineet kuulu sinne, ja ne saa ajaa lähimmälle huoltamolle.Saako Saksan motareilla ajella kyydenkimpin "lätkällä" ? jos saa niin onko mitä ohjeita/sääntöjä ?