Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä se adaptiivisen vakkarin käyttäjää kovasti lohduttaa, jos esteen poistuttua nopeus kasvaa. Tarkkaile joskus vähän kauempaa, niin huomaat hyvin ilmiön, jossa hiillostuksen määrä lisääntyy siinä kohtaa, kun edessä menevä auto muuttuu letkan ekaksi ja nopeus ei kasvakkaan. Sitten jos tämä auto jatkaa pienellä nopeuserolla ekan vasemman tulpan ohi, niin johan alkaa jonossa agressiivinen "heilunta" yms. käytös, joka osoittaa, että ohihan tuo tahtois. Jos tukko jättää auton mentävän välin ennen paluuta oikealle kaistalle, niin aika monesti joku siitä vetäisee ohi. Pahimmassa tapauksessa tukko lähtee samoihin aikoihin vaihtamaan kaistaa. Jatkuvasti näkee eri variaatioita tällaisista tilanteista. Eihän se takana ajava tietysti oikein tee ja pitäisi malttaa, mutta en kyllä itse siinä ekassakaan autossa haluaisi olla.
Miten se adaptiivinen edes antaa laskettaa kiinni toisen perseeseen? Mulla ei sellasta siis ole mutta olen ymmärtänyt että sen pitäisi automaattisesti säilyttää hyvä/kohtuullinen väli?

Perinteisellä vakkarilla ajellen homma on mennyt vituiksi jo siinä kohdin kun joutuu tipauttamaan sen pois.
 
Miten se adaptiivinen edes antaa laskettaa kiinni toisen perseeseen? Mulla ei sellasta siis ole mutta olen ymmärtänyt että sen pitäisi automaattisesti säilyttää hyvä/kohtuullinen väli?

Perinteisellä vakkarilla ajellen homma on mennyt vituiksi jo siinä kohdin kun joutuu tipauttamaan sen pois.
Juurikin se adaptiivinen ainakin minulla tekee sellaisen välin, että se menee vielä nipin napin turvavälistä.
Päästään vajaat siihen tietenkin henkilöauton/paketttiauton survoo, mutta näitä on reilu 10% kuskeista, joilla ei ole mitään käsitystä ajoneuvon kuljettamisesta oikeaoppisesti ohitustilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten se adaptiivinen edes antaa laskettaa kiinni toisen perseeseen? Mulla ei sellasta siis ole mutta olen ymmärtänyt että sen pitäisi automaattisesti säilyttää hyvä/kohtuullinen väli?

Perinteisellä vakkarilla ajellen homma on mennyt vituiksi jo siinä kohdin kun joutuu tipauttamaan sen pois.
Riippuu ihan asetuksesta. Ei se myöskään lukkojarruttamaan rupea, jos väli riittää vähän hitaampaan hidastamiseen. Hetkellisesti väli siis voi olla asetusta pienempi. Ja lyhyt asetus on lyhyt, monesti voi olla tarpeen käyttää sitä tilanteessa, jossa adaptiivinen on aina päällä ja reagointi esim. rekkaan on herkällä. Volvossa se reagoi omaan makuun pikkuisen turhan jyrkästi, jos lähestyy rekkaa (jarruttaa just kun olis kaistanvaihdon aika).
 
Lahden motarilla valot päällä poliisiauto jahtasivat yhtä autoa. Saivat sen pysäytettyä, ja hälytysvalot päällä oleva skodan perä oli 1/3 ajotiellä. Hiljensin vauhdin 60km/h mutta siitä huolimatta poliisi vihaisen näköisenä osoitti hälytysvaloa. Olisko vauhdin pitänyt alentaa vielä enemmän vai mieluiten pysähtyä kokonaan? Ohituskaistalle ei mitään tsänssiä.
 
Lahden motarilla valot päällä poliisiauto jahtasivat yhtä autoa. Saivat sen pysäytettyä, ja hälytysvalot päällä oleva skodan perä oli 1/3 ajotiellä. Hiljensin vauhdin 60km/h mutta siitä huolimatta poliisi vihaisen näköisenä osoitti hälytysvaloa. Olisko vauhdin pitänyt alentaa vielä enemmän vai mieluiten pysähtyä kokonaan? Ohituskaistalle ei mitään tsänssiä.
Jos ymmärsin oikein niin ohitit samalla kaistalla osittain olevan poliisiauton 60 km/h? Mielestäni ihan syyllä osoitteli
 
Lahden motarilla valot päällä poliisiauto jahtasivat yhtä autoa. Saivat sen pysäytettyä, ja hälytysvalot päällä oleva skodan perä oli 1/3 ajotiellä. Hiljensin vauhdin 60km/h mutta siitä huolimatta poliisi vihaisen näköisenä osoitti hälytysvaloa. Olisko vauhdin pitänyt alentaa vielä enemmän vai mieluiten pysähtyä kokonaan? Ohituskaistalle ei mitään tsänssiä.
Tokihan se auto oli tarkoituksella sillä oikealla kaistalla, että se blokkaa kaistan ja pientareen.
Ymmärrän, jos ei pääse sillä kaistalla ohi. Ymmärrän jos ei saa liityttyä vasemmalle, ymmärrän jos ajaa 30 km/h sitä kaistaa mitä voi. Siinä vauhdissa ehtii vielä pysäyttää, jos pysäytetty henkilö lähtee juoksemaan poliisiauton kuskinpenkille omasta autostaan tms. Mutta 60km/h…
 
Lahden motarilla valot päällä poliisiauto jahtasivat yhtä autoa. Saivat sen pysäytettyä, ja hälytysvalot päällä oleva skodan perä oli 1/3 ajotiellä. Hiljensin vauhdin 60km/h mutta siitä huolimatta poliisi vihaisen näköisenä osoitti hälytysvaloa. Olisko vauhdin pitänyt alentaa vielä enemmän vai mieluiten pysähtyä kokonaan? Ohituskaistalle ei mitään tsänssiä.
Olisi pitänyt pysähtyä. Sakon olisit myös minusta ansainnut. Jos et pysty turvallisesti ohittamaan, niin älä ohita. 30km/t tai alle luultavasti olisi myös mennyt.
 
Ei se auta mitään että motarilla normaalisti saa ajaa kovempaa ja 60kmh on suhteessa siihen ”aika vähän”, törmäys pysähtyneeseen autoon tai ihmiseen on silti hitonmoinen. Vaikka vauhti kuinka tuntuisi matelulta.

Tätä samaa näkee kun ohitellaan työkoneita/työukkoja mitkä on ehkä osittain liikenteen seassa. Hidastellaan näön vuoksi pikkasen, mut silti suhaillaan helposti 60-80 kmh kymmenien senttien päästä ohi.
 
Sallittua, mutta typerää: ajetaan letkassa selvästi hitaamman ajoneuvon perässä (traktori, "mummokuski") odottaen ohituspaikkaa, ja ohituspaikan tullen ei mennäkään järjestyksessä ohi omalla "vuorolla", vaan lähdetään ohittamaan ohitukseen valmistautuvia edellä ajavia juuri ennen kuin nämä edellä ajavat ehtivät siirtyä vastaantulevien kaistalle.

Vaikka edellä ajavien pitäisikin katsella peileihin ennen ohitukseen lähtöä tässäkin tilanteessa, niin takaa tuleva "etuilija" on niin odottamaton, että tuollainen toiminta helposti aiheuttaa vaaratilanteita. Kaikki tietävät, että letkassa olijat menevät selvästi hitaammasta autosta ohi heti, kun ohituspaikka tulee.
 
Sallittua, mutta typerää: ajetaan letkassa selvästi hitaamman ajoneuvon perässä (traktori, "mummokuski") odottaen ohituspaikkaa, ja ohituspaikan tullen ei mennäkään järjestyksessä ohi omalla "vuorolla", vaan lähdetään ohittamaan ohitukseen valmistautuvia edellä ajavia juuri ennen kuin nämä edellä ajavat ehtivät siirtyä vastaantulevien kaistalle.

Vaikka edellä ajavien pitäisikin katsella peileihin ennen ohitukseen lähtöä tässäkin tilanteessa, niin takaa tuleva "etuilija" on niin odottamaton, että tuollainen toiminta helposti aiheuttaa vaaratilanteita. Kaikki tietävät, että letkassa olijat menevät selvästi hitaammasta autosta ohi heti, kun ohituspaikka tulee.
Ja parhaassa tapauksessa vielä pusketaan sieltä taaempaa ohi "pimeässä" kohdassa tuuriin luottaen kun ei sieltä edellisessäkään mutkassa ketään tullu.
 
Kevät on tullut Stadin kantakaupunkiin: eilen illalla puski ensimmäinen autoilija (keski-ikäinen mies tällä kertaa) yksisuuntaista sivukatua vastapalloon. Häkellyin niin että piti oikein ajaa seuraavaan risteykseen asti tarkastamaan että olikos tää nyt yksisuuntainen kuten itse kuvittelin, olihan se. Jostain syystä tää ilmiö tuntuu lisääntyvän aina kesäisin.
 
Kevät on tullut Stadin kantakaupunkiin: eilen illalla puski ensimmäinen autoilija (keski-ikäinen mies tällä kertaa) yksisuuntaista sivukatua vastapalloon. Häkellyin niin että piti oikein ajaa seuraavaan risteykseen asti tarkastamaan että olikos tää nyt yksisuuntainen kuten itse kuvittelin, olihan se. Jostain syystä tää ilmiö tuntuu lisääntyvän aina kesäisin.

Ulkomaalaiset ja etenkin taksit ajaa aina kahteen suuntaan yksisuuntaisia, joten varmaan paras olisi poistaa koko ajosuunta merkinnät selkeyden vuoksi.
 
Sallittua, mutta typerää: ajetaan letkassa selvästi hitaamman ajoneuvon perässä (traktori, "mummokuski") odottaen ohituspaikkaa, ja ohituspaikan tullen ei mennäkään järjestyksessä ohi omalla "vuorolla", vaan lähdetään ohittamaan ohitukseen valmistautuvia edellä ajavia juuri ennen kuin nämä edellä ajavat ehtivät siirtyä vastaantulevien kaistalle.

Vaikka edellä ajavien pitäisikin katsella peileihin ennen ohitukseen lähtöä tässäkin tilanteessa, niin takaa tuleva "etuilija" on niin odottamaton, että tuollainen toiminta helposti aiheuttaa vaaratilanteita. Kaikki tietävät, että letkassa olijat menevät selvästi hitaammasta autosta ohi heti, kun ohituspaikka tulee.
Tämä korostuu entisestään, jos siellä letkan alkupäässä arkaillaan sen ohituksen suhteen. Peremmällä letkassa olevat hermostuvat, kun niitä selkeitä ohituspaikkoja ei käytetä, joten päätetään sitten itse mennä "kun ei muille kelpaa"
 
Sallittua, mutta typerää: ajetaan letkassa selvästi hitaamman ajoneuvon perässä (traktori, "mummokuski") odottaen ohituspaikkaa, ja ohituspaikan tullen ei mennäkään järjestyksessä ohi omalla "vuorolla", vaan lähdetään ohittamaan ohitukseen valmistautuvia edellä ajavia juuri ennen kuin nämä edellä ajavat ehtivät siirtyä vastaantulevien kaistalle.

Vaikka edellä ajavien pitäisikin katsella peileihin ennen ohitukseen lähtöä tässäkin tilanteessa, niin takaa tuleva "etuilija" on niin odottamaton, että tuollainen toiminta helposti aiheuttaa vaaratilanteita. Kaikki tietävät, että letkassa olijat menevät selvästi hitaammasta autosta ohi heti, kun ohituspaikka tulee.
Nämä ovat isoja vaaranpaikkoja, koska yleensä ne aiheutuvat siitä, että jonon eka on varovaisempi/kokemattomampi ohittaja kuin joku takana olija. Ja autotkin erilaisia. Oma lukunsa on se ryhmä, joka ajaa niin kiinni esteessä, että ei näe ilmiselviä ohituspaikkoja.
 
Nämä ovat isoja vaaranpaikkoja, koska yleensä ne aiheutuvat siitä, että jonon eka on varovaisempi/kokemattomampi ohittaja kuin joku takana olija. Ja autotkin erilaisia. Oma lukunsa on se ryhmä, joka ajaa niin kiinni esteessä, että ei näe ilmiselviä ohituspaikkoja.
Luulen, että kyse on useimmiten malttamattoman ohittajan varomattomuuden puutteesta kuin hänen edellään olevien ylivarovaisuudesta, sillä tyypillisesti ensin mainittu katoaa reipasta ylinopeutta kiitäen taivaanrantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Luulen, että kyse on useimmiten malttamattoman ohittajan varomattomuuden puutteesta kuin hänen edellään olevien ylivarovaisuudesta, sillä tyypillisesti ensin mainittu katoaa reipasta ylinopeutta kiitäen taivaanrantaan.
Tuskinpa vain. Yksittäisiä tilastobemareja löytyy aina joukkoon, mutta hyvin kiltisti porukka odottaa, jos edellä menevällä on ns. yritys päällä. Riippuu toki varmaan paljon tiestä ja alueesta millainen se kokemus on. Ja ajastakin. Lomaruuhkassa sulakkeet saattaa olla osalla mallia "pika". Mutta noin yleisesti ottaen perusliikenteessä en ole ongelmaan suuremmin törmännyt.
 
Tuskinpa vain. Yksittäisiä tilastobemareja löytyy aina joukkoon, mutta hyvin kiltisti porukka odottaa, jos edellä menevällä on ns. yritys päällä. Riippuu toki varmaan paljon tiestä ja alueesta millainen se kokemus on. Ja ajastakin. Lomaruuhkassa sulakkeet saattaa olla osalla mallia "pika". Mutta noin yleisesti ottaen perusliikenteessä en ole ongelmaan suuremmin törmännyt.
Tarkoitat kai tilastoaudit? En tiedä johtuuko se omasta bemarista mutta juurikin audit sudittelee kiviä päälle ja vaihtelee kaistaa raivokkaasti esitellen kuinka auto pysyy tiessä kiinni.
 
Tarkoitat kai tilastoaudit? En tiedä johtuuko se omasta bemarista mutta juurikin audit sudittelee kiviä päälle ja vaihtelee kaistaa raivokkaasti esitellen kuinka auto pysyy tiessä kiinni.
Audit tekee mulkkuja ohituksia tahallaan, mutta hulluimmat setit tulee (teini)bemaristeilta vailla parempaa ymmärrystä. Näin karkeasti yleistäen. Siihen en osaa sanoa kumpi on pahempi, töpeksintä tiedostaen vai tiedostamatta. Jälkimmäisestä pääsee ehkä pois, kun kokemus karttuu jos henki säilyy, mutta tiedostaen tehtynä on jollain tasolla varautunut, että jotain voi sattua. Ei se varautuminen tietysti auta, jos piirun verran liian pitkälle kuluttaa marginaalit.

Jälleen kerran tähän etuiluun tarjoan vakioreseptini. Yksittäisiä kertoja sattuu kaikille, mutta jos jatkuvasti tuntuu siltä, että muut etuilevat, niin omasta meikkipeilistä voipi aloitella ongelman korjaamista.
 
Audit tekee mulkkuja ohituksia tahallaan, mutta hulluimmat setit tulee (teini)bemaristeilta vailla parempaa ymmärrystä. Näin karkeasti yleistäen. Siihen en osaa sanoa kumpi on pahempi, töpeksintä tiedostaen vai tiedostamatta. Jälkimmäisestä pääsee ehkä pois, kun kokemus karttuu jos henki säilyy, mutta tiedostaen tehtynä on jollain tasolla varautunut, että jotain voi sattua. Ei se varautuminen tietysti auta, jos piirun verran liian pitkälle kuluttaa marginaalit.

Jälleen kerran tähän etuiluun tarjoan vakioreseptini. Yksittäisiä kertoja sattuu kaikille, mutta jos jatkuvasti tuntuu siltä, että muut etuilevat, niin omasta meikkipeilistä voipi aloitella ongelman korjaamista.
Minun kokemuksesta hulluimpia on ollut yksittäiset volvokuskit joilla on TURBO. Toki vain pariin tuollaiseen olen törmännyt jotka vetää pitkälti toista sataa metsän keskellä muiden joukossa.

Amisbemareilla ajetaan nykyään arvokkaasti :D
 
Minun kokemuksesta hulluimpia on ollut yksittäiset volvokuskit joilla on TURBO. Toki vain pariin tuollaiseen olen törmännyt jotka vetää pitkälti toista sataa metsän keskellä muiden joukossa.

Amisbemareilla ajetaan nykyään arvokkaasti :D
No muutaman tapauksen perusteella on turha yleistää, mutta harvoin näkee volvo-kuskeilta kusipäistä toimintaa, jos verrokkina on munuaiskeulat.
 
Viimeksi muokattu:
No muutaman tapauksen perusteella on turha yleistää, mutta harvoin näkee volvo-kuskeilta kusipäistä toimkntaa, jos veŕrokkina on munuaiskeulat.
Omia havaintoja nämä vain oli.

Volvohan on muutenkin ehkä arvostetuin merkki suomessa. Sieltä kalliimmasta päästä ja silti ei mitään pahaa ajatella.
 
Minun kokemuksesta hulluimpia on ollut yksittäiset volvokuskit joilla on TURBO. Toki vain pariin tuollaiseen olen törmännyt jotka vetää pitkälti toista sataa metsän keskellä muiden joukossa.

Amisbemareilla ajetaan nykyään arvokkaasti :D
Yleisin pakolla ohi puskeva on oman kokemuksen mukaan Vag-konsernin tuote, jonka perässä on 3 kirjainta: TDI. On se vaan jännä miten muilla (vag:eilla) voi ajaa nornaalisti.
 
Kaikkein kaistapäisimmät kuskit ajavat kyllä paketti-autolla, ainakin Pk seudulla. Kehällä heillä on turbovolvoja ja amisbemateitakin kovempi kiire. Varsinkin aamulla. Turvavälikin on monesti sunnuntaihesarin luokkaa. Yllätävän moni kuorma-autokin ajaa samoilla opeilla. On aika pelottavaa kun taustapeilistä ei näy kuin kuorma-auton ajovalon umpiot ja pala maskia välissä.
 
Sallittua, mutta typerää: ajetaan letkassa selvästi hitaamman ajoneuvon perässä (traktori, "mummokuski") odottaen ohituspaikkaa, ja ohituspaikan tullen ei mennäkään järjestyksessä ohi omalla "vuorolla", vaan lähdetään ohittamaan ohitukseen valmistautuvia edellä ajavia juuri ennen kuin nämä edellä ajavat ehtivät siirtyä vastaantulevien kaistalle.

Vaikka edellä ajavien pitäisikin katsella peileihin ennen ohitukseen lähtöä tässäkin tilanteessa, niin takaa tuleva "etuilija" on niin odottamaton, että tuollainen toiminta helposti aiheuttaa vaaratilanteita. Kaikki tietävät, että letkassa olijat menevät selvästi hitaammasta autosta ohi heti, kun ohituspaikka tulee.

Sallittua ? En varma millainen tapaus mielessä, tulee muutama mieleen.

1. Jonoa kiertynyt ja tulee pitkä suora vastaantulian sivuutettua on turvallista ohittaa, ensimmäinen lähtee asiallisesti ohittaa vilkunkanssa, samoin seuraava, jne. mutta tuossa voi syntyä tilanne että vastaantulia kun sivuuttanut sen jonon viimeisen, niin hän lähtee ohittaan koko jonoa. Kuullostaa vaaralliselta. Vaikka ne muut käyttää vilkkua asiallisesti ja seuraa peileilläkin, niin tuossa tilanteessa päähuomion vie sen turvallisen ohituspaikan varmistaminen.

2. Pieni jono, ensimmäiset asiallisesti vilkun kanssa viestivät ohitusaikeen, niin takaa kontin kautta joku yllättäen tunkee viereen. Ei siis viesti ja varmista , aloittavan ohituksen liianaikaisin, vaihtavat kaistaa äkkinäisesti. Tässä se taaempia kerää kaikki virheet.

3. Hitaan ajoneuvon perässä pientä jonoa, kolmas, ennakoi ja havaitsee ohituspaikan, viestii ajoissa aikeensa mm vilkulla, seuraa edelläolevan aikeita, tekee ohitus päätöksen, aloittaa kaistan vaihdon, niin ilman ennakkoviestiä edellä oleva aloittelee samaa. Ei kovin harvinainen tilanne, mutta vaarallinen, eli ehdottoman tärkeää se vilkun käyttö ja rauhallisuus.

Jälkimmäisestä yksi tyypillnen tilanne on ohituskaistan alku, missä ohituskaistan alussa kontissa hinannut vaihtaa kaistaa varoittamatta, sen 50m alun jälkeen, milloin taaempana tullut voinut keritä jos ei ihan rinnalle, niin melkein.
Ja se päinvastainen versio, sen ensimmäinen on ajoissa ilmassut kaistanvaihto aikeet ja kaistan alkaessa aloittanut siirtymisen, niin taaempaa joku varoittamatta sulkuviivojen yli silti yrittää tunkea rinnalle.
 
Viimeksi muokattu:
Sallittua ? En varma millainen tapaus mielessä, tulee muutama mieleen.

1. Jonoa kiertynyt ja tulee pitkä suora vastaantulian sivuutettua on turvallista ohittaa, ensimmäinen lähtee asiallisesti ohittaa vilkunkanssa, samoin seuraava, jne. mutta tuossa voi syntyä tilanne että vastaantulia kun sivuuttanut sen jonon viimeisen, niin hän lähtee ohittaan koko jonoa. Kuullostaa vaaralliselta. Vaikka ne muut käyttää vilkkua asiallisesti ja seuraa peileilläkin, niin tuossa tilanteessa päähuomion vie sen turvallisen ohituspaikan varmistaminen.

2. Pieni jono, ensimmäiset asiallisesti vilkun kanssa viestivät ohitusaikeen, niin takaa kontin kautta joku yllättäen tunkee viereen. Ei siis viesti ja varmista , aloittavan ohituksen liianaikaisin, vaihtavat kaistaa äkkinäisesti. Tässä se taaempia kerää kaikki virheet.

3. Hitaan ajoneuvon perässä pientä jonoa, kolmas, ennakoi ja havaitsee ohituspaikan, viestii ajoissa aikeensa mm vilkulla, seuraa edelläolevan aikeita, tekee ohitus päätöksen, aloittaa kaistan vaihdon, niin ilman ennakkoviestiä edellä oleva aloittelee samaa. Ei kovin harvinainen tilanne, mutta vaarallinen, eli ehdottoman tärkeää se vilkun käyttö ja rauhallisuus.

Jälkimmäisestä yksi tyypillnen tilanne on ohituskaistan alku, missä ohituskaistan alussa kontissa hinannut vaihtaa kaistaa varoittamatta, sen 50m alun jälkeen, milloin taaempana tullut voinut keritä jos ei ihan rinnalle, niin melkein.
Ja se päinvastainen versio, sen ensimmäinen on ajoissa ilmassut kaistanvaihto aikeet ja kaistan alkaessa aloittanut siirtymisen, niin taaempaa joku varoittamatta sulkuviivojen yli silti yrittää tunkea rinnalle.
Viittaan sellaiseen tapaukseen, jossa selvästi hitaamman auton perässä olevan jonon ei-ensimmäinen kyttää ohituspaikkaa liipaisinherkästi (kenties paikallinen, joka tuntee tasan tarkkaan tien), ja lähtee *vilkkua käyttäen* ohittamaan edellä olevia juuri ennen kuin letkan ensimmäinen havaitsee ohituspaikan tulleen. Tuo on tieliikennelain mukaan salittua, mutta ei kovin vastuullista tai pelisilmää osoittavaa.

Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.
 
Viittaan sellaiseen tapaukseen, jossa selvästi hitaamman auton perässä olevan jonon ei-ensimmäinen kyttää ohituspaikkaa liipaisinherkästi (kenties paikallinen, joka tuntee tasan tarkkaan tien), ja lähtee *vilkkua käyttäen* ohittamaan edellä olevia juuri ennen kuin letkan ensimmäinen havaitsee ohituspaikan tulleen. Tuo on tieliikennelain mukaan salittua, mutta ei kovin vastuullista tai pelisilmää osoittavaa.

Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.

Kuvitteellisesti kai menee niin että paikallinen tietää että kohta avautuu ohituspaikka, valmistautuu siihen, kytkee vilkun, sekunttia paria myöhemmin turisti havaitsee paikan, paikallinen jo kiihdyttänyt, tehnyt ohituspäätöksen vaihtamassa kaistaa, turisti kytkee vilkun, paikallinen joutuu himmaan, turisti peruu aikeen.

On tosiaan hyvä esimerkki että ohituspaikkaa kytätessä pitää sinne taustapeiliinkin välillä vilkuilla, ja jos se paikallinen on vastaantulijoidenkaistalla/ohituskaistalla niin vaara että katveessa, korostaa vilkun ja rauhallisten liikkeiden tärkeyttä.


Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.

Jos se paikallinen sieltä yllättäen lähtee ohittaan, niin kyllä menee senkin piikkiin. jos edelläoleva on aikeensa ilmaissut niin ei takakontista voi hyökätä.
 
Pahimmillaan tää hitaan letkan ohittaja tulee jostain sieltä kaukaa takaa, koukkaa vielä takaisin letkaan väistääkseen vastaantulevaa liikennettä ja sitten ampaisee heti uudestaan ohitukseen. Usein vilkkukin unohtuu Räikkösfantasioissa. Siinä sitten koko muu letka on hetken vähän varpaillaan ja hämmentyneenä että kukas kiireinen menee seuraavaksi.
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.

Vai viittasitko itseesi :)
 
Kyllä toi munkin kokemuksen mukaan on ihan oikea ilmiö. Nykyään setämiehenä perhefarkulla ajavana ympärillä käyttäydytään rauhallisemmin.
 
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.

Vai viittasitko itseesi :)
Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.

Oma nopeus ja ajotapa on molemmilla autoilla samanlaista.
 
Itse en ole koskaan huomannut , että riippuen autosta , perään kerääntyisi erilailla porukkaa. Ei ne roikkujat kato kenen perässä roikkuvat, sillä ovat kroonisia roikkujia. Joskus niihin törmää enemmän ja joskus vähemmän.
 
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.
 
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.

Olin ensin Vepaston kanssa samaa mieltä, mutta uudestaan miettien, en epäile yhtää että vaikuttaa.

Kuvitellaan, edessä näkyy Toyotan tunnus, oli se sitten kauempana tai siinä valoissa. kyllä siinä herkästi ne streotypiat nousee mieleen, ja alkaa ennakoimaan. Ohituspaikkaa aletaan kyttään. Joskus virhe arvio, mutta kertoimet on sitä luokaa että aika selvä peli.

Sitten on jokin vanha random hapatus, siis sellaiset autot jotka nyt näyttää 365/a samalta kun kurakelillä. sitä tekee ennakointeja, varovaisuutta ja jos suunta kantatielle niin turvallista ohituspaikkaa.
 
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.
 
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.

Kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja tullaan tappituntumalle niin ainoa vaihtoehto on pudottaa oma nopeus niin alhaiseksi että hanurihane/tar tajuaa mennä joko ohi tai ottaa etäisyyttä.
Mikäli letkaa syntyy tässä tilanteessa niin oppi on, kun yksi mokaa niin kaikki kärsii.
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Siinä on oikealla lattiassa semmonen poljin, sitä kun polkaisee niin jää kontissa roikkuja. Ainakin sähköautolla syntyy rakoa nopeasti.
 
Siinä on oikealla lattiassa semmonen poljin, sitä kun polkaisee niin jää kontissa roikkuja. Ainakin sähköautolla syntyy rakoa nopeasti.
Niin jää myös kortti hyvin nopeasti.

Ja tuo on ihan täysin totta että auto millä ajaa vaikuttaa siihen miten suhtaudutaan. Ibiza Cupralla ajaessa kaikki hiillosti ja väliä ei saanut, Fiesta ST josta poistettu takaa merkit ja oli muutenkin maltillisemman näköinen sai aina tietä ja hiillostus oli "normaalilla" tasolla, Focus ST:llä hiillostettiin mutta sillä sai sentään tilaa, Tesla oli varsin neutraali, kunnes vaihtui väri räikeään metallinhohto oranssiin jolloin suhtautuminen oli heti agressiivisempaa. Prätkästä on liian lyhyet kokemukset ja ajalta jossa suurin osa prätkistä oli jo tai on yhä talviteloilla, joten vain sen vähäisen kokemuksen mukaan että jengi ei katso ympärilleen ja päälle meinataan tulla kaistanvaihdoissa, hiillostusta ei juuri tapahdu kun ilmeisesti tajuavat että ei paljoa lohduta hiillostaa kun prätkä katoaan sen verran nopeasti horisonttiin jos runttaa yhtään kaasua.
 
Niin jää myös kortti hyvin nopeasti.

Olen erheellisesti luullut että noissa kaverukset vain kisailee. kaksi ulkkua peräkanaa muun liikenteen seassa.... :-) Mutta varmaan välillä ihan vain liikenteessä sattumalta kohdenneita kaltaisiaan.


..., Tesla oli varsin neutraali, kunnes vaihtui väri räikeään metallinhohto oranssiin jolloin suhtautuminen oli heti agressiivisempaa. ...

Tuossa kun listailit niin poimin tämän viimeisen, niin alan uskomaan entistä vahvemmin, siis jos ihan miettii mielikuva mitä syntyy jos näkee kuvalituja, ja tuosta Teslasta ensin tulee kyllä sellainen argressiivisempi mielikuva. (*

Liikenteessä on myös sellaisia joilla se kisavietti on kova, ja herää herkästi jos jotain potenttiaalista kumppani näkyy.

Ja tavis kuskissa tuskin herättää mitään kisaviilista, vaan päinvastoin odotus että katoaa maisemaan. molemmille voi olla pettymys jos se jää nuhjaan siihen eteen.


(*
Osa "dynaamisista" kuskeista valitsee ympärilleen sitä vahvistavia mielikuvia, ja jos ei ole se vakio valkoinen Tesla tai beige Toyota niin yksittäiset massasta poikkeavat tohelot jää mieleen.
 
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.

Tästä tuli malliesimerkki jonkin aikaa sitten Tampereen motarilla, ajelin omassa rauhassa talvirajoituksilla vakkarissa ehkä 105, joka vastaa aika hyvin 100 todellista. Takaa lähestyi vauhdilla auto, joka tavoitettuaan ei mennytkään ohi vaan jäi roikkumaan taakse melkoisen lähelle. Kun tätä vähän aikaa jatkui ja koska muita kulkijoita ei lähellä ollut, päätin kokeilla miten alas pitää nopeus pudottaa, että tämä perännuuskija lähtee ohi. Tiputtelin nopeutta 5km/h kerrallaan ja takana hidastettiin mukana. Pääsin vakkarissa lukemaan 65 km/h ennen kuin takana olija löysi autostaan vilkun ja kaasun.

Tuo nyt oli enemmän huvittavaa kuin ärsyttävää, mutta ärsytyksen puolelle menee, että autossa on tältä talvelta jo ainakin kaksi selvästi näkyvää jälkeä tuulilasissa edessä sompailijan lennättämistä kivistä. Ekan kirjoitinkin jo aiemmin, toinen tapahtui myöhemmin, taas Tampereen motarilla. Olin ohittamassa rekkaa vasemmalla kaistalla, kiihdytyskaistalta tulee vauhdilla vanha Corolla rekan perään ja vetäisee samalla vauhdilla ohituskaistalle eteeni vaikka tilaa oli siinä vaiheessa melkoisen vähän. Tässäkään jarrutus ei enää auttanut, vaan tuulilasissa napsahtaa ohittajaurpon kaistan vaihdosta lentävä kivi.

Edit: nyt kun ajan ekaa kertaa autolla, jossa on mukautuva vakkari, olen saanut lisää ärsytyksen aihetta siitä, miten moni motarilla ohittaja vaihtaa kaistaa tyhjälläkin tiellä aivan liian lähelle eteen. Ainakin oman auton vakkari saa tuosta eteen "ilmestyvästä" autosta välillä säpsyn ja jarruttelee ihan reilusti, kun omalla jalalla tai perinteisessä vakkarissa tuossa riittäisi ehkä hetkellinen kaasun nosto.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.

Oma nopeus ja ajotapa on molemmilla autoilla samanlaista.
Kenties se Fiatin perä on niin hyvännäköinen, että sitä pitää jäädä töllistelemään. :eek:

Turvavälin jättäminen on ihan helppoa, kun löysää vaan kaasua tilanteen mukaan. Kuitenkin siellä ratintakana on varmasti puolet aivoista sammuneet ja verensokeri matalalla, vaikkei oikeaa päihtymystilaa olisikaan.
 
Luulen, että se liittyy juurikin noihin odotuksiin. Odotetaan, että mm. ne audi- ja bemarikuskit, sekä sporttisempien autojen kuskit (tai mikä se mielikuva kenelläkin on) painavat noin suurinta sallittua gps-nopeutta tai reippaampaakin ylinopeutta ja kun niin ei tapahdukaan, niin aletaan herkemmin ”kannustamaan” siihen.

Tai ehkä joku heikkohermoinen ottaa sen vittuiluna, että kun sporttisemman näköisillä peleillä pääsee kovaa, niin se on joku henkilökohtainen hyökkäys ajaa sellaisilla hänen edessään niin hitaasti (mikä taas kenellekin on sitä matelua) 😏
 
Tästä tuli malliesimerkki jonkin aikaa sitten Tampereen motarilla, ajelin omassa rauhassa talvirajoituksilla vakkarissa ehkä 105, joka vastaa aika hyvin 100 todellista. Takaa lähestyi vauhdilla auto, joka tavoitettuaan ei mennytkään ohi vaan jäi roikkumaan taakse melkoisen lähelle. Kun tätä vähän aikaa jatkui ja koska muita kulkijoita ei lähellä ollut, päätin kokeilla miten alas pitää nopeus pudottaa, että tämä perännuuskija lähtee ohi. Tiputtelin nopeutta 5km/h kerrallaan ja takana hidastettiin mukana. Pääsin vakkarissa lukemaan 65 km/h ennen kuin takana olija löysi autostaan vilkun ja kaasun.

Tuo nyt oli enemmän huvittavaa kuin ärsyttävää, mutta ärsytyksen puolelle menee, että autossa on tältä talvelta jo ainakin kaksi selvästi näkyvää jälkeä tuulilasissa edessä sompailijan lennättämistä kivistä. Ekan kirjoitinkin jo aiemmin, toinen tapahtui myöhemmin, taas Tampereen motarilla. Olin ohittamassa rekkaa vasemmalla kaistalla, kiihdytyskaistalta tulee vauhdilla vanha Corolla rekan perään ja vetäisee samalla vauhdilla ohituskaistalle eteeni vaikka tilaa oli siinä vaiheessa melkoisen vähän. Tässäkään jarrutus ei enää auttanut, vaan tuulilasissa napsahtaa ohittajaurpon kaistan vaihdosta lentävä kivi.

Edit: nyt kun ajan ekaa kertaa autolla, jossa on mukautuva vakkari, olen saanut lisää ärsytyksen aihetta siitä, miten moni motarilla ohittaja vaihtaa kaistaa tyhjälläkin tiellä aivan liian lähelle eteen. Ainakin oman auton vakkari saa tuosta eteen "ilmestyvästä" autosta välillä säpsyn ja jarruttelee ihan reilusti, kun omalla jalalla tai perinteisessä vakkarissa tuossa riittäisi ehkä hetkellinen kaasun nosto.
Sinällään ihan mielenkiintoinen koe, mutta 65 km/h motarilla alkaa olla jo todella vaarallista. Sinulla toki oli siinä turvapuskuri välissä, mutta samassa läjässä olisitte kaikki olleet. Tuohon adaptiiviseen auttaa vain se, että löydät sopivaa nopeutta ajavan "pokan" ja köröttelet sen perässä. Harvemmin siihen väliin sitten enää ketään pukkaa vaikka satunnaisia tilastotappioita voi tulla. Rekan perässä köröttely on idioottivarma järjestely - Voi vaan tulla vähän isompaakin murikkaa rekan renkaista lasiin.
 
Tai ehkä joku heikkohermoinen ottaa sen vittuiluna, että kun sporttisemman näköisillä peleillä pääsee kovaa, niin se on joku henkilökohtainen hyökkäys ajaa sellaisilla hänen edessään niin hitaasti (mikä taas kenellekin on sitä matelua) 😏
Minusta se on kyllä tosi outoa ajella esimerkiksi matelevan matalan porssen takana (ei siis Cayennet). Tulee sellainen olo, että onkohan tullut hankittua vääränlainen auto omaan tarkoituseen. Ei se kyllä etäisyyttä kohdallani pienennä, mutta voisin kuvitella joidenkin olevan reaktiivisempia mielenosoittajia. :D
 
Sinällään ihan mielenkiintoinen koe, mutta 65 km/h motarilla alkaa olla jo todella vaarallista. Sinulla toki oli siinä turvapuskuri välissä, mutta samassa läjässä olisitte kaikki olleet. Tuohon adaptiiviseen auttaa vain se, että löydät sopivaa nopeutta ajavan "pokan" ja köröttelet sen perässä. Harvemmin siihen väliin sitten enää ketään pukkaa vaikka satunnaisia tilastotappioita voi tulla. Rekan perässä köröttely on idioottivarma järjestely - Voi vaan tulla vähän isompaakin murikkaa rekan renkaista lasiin.
Arvasin että tällainen kommentti tulee. Tarkennuksena, että samaan suuntaan menijöitä ei tuossa kohtaa tosiaan ollut kuin minä ja tämä perässä roikkuva, niin pitkälle taakse kuin näin ei ollut muita autoja. En vetänyt ns. liinoja kiinni vaan pikkuhiljaa pudottelin nopeutta ja kiihdytin takaisin omaan matkanopeuteen kun tuuppari oli vihdoin osannut mennä ohi.

Edit: Tuohon adaptiiviseen, jonkun peesissä ajaminen tosiaan toimii jos nopeus on suunnilleen sama. Rekka ei kyllä ole vaihtoehto moottoritiellä, vakkarin ilo vähän katoaa jos joutuu ajamaan 20-40km/h hitaammin kuin tikkarinopeus vain ettei joutuisi varomaan nokan eteen kaistanvaihtajia.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 944
Viestejä
4 895 101
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom