Kannattaa keskittyä ihan siihen oman ohittamisen mahdollisimman hyvään ajoittamiseen ja lopettaa fantasioinnit kivien viskelystä. E12 monesti on kyllä aika villi meno. Eteen leikkaajista pääsee helpoiten eroon, kun valitsee sopivan nopeuden "pokan" ja ajaa adaptiivisella sen perässä. Jos ei ole kiire, niin rekkakin on ihan hyvä junan veturi. Vaihtoehtoisesti nostat nopeutesi sille tasolle, että porukkaa ei juuri tule ohi. Mittari-sakkorajaa jos ajat, niin kaikki sekoilijat ovat riesana. Edestä ja takaa.
Kaistanvaihdot on tyypillisiä tilanteita missä kiviä voi lennellä, voi sitä yrittää vähentää etsimällä sopiva kohta. tressaavia nuo roikkujat kuitenkin, jotuu lisäksi vahtii että lähteekö painaa ohi jostain suunnasta.
Eteenleikkaajat leikkaavat eteen, osalla heitä on joku pakkomielle poukkoilla kaistalta toiselle. Siis tuo että ajaa toisen perässä heiltä pelasta, (* Tietenkin jos ajaa toisen kontissa niin vähentää, mutta se nyt paljon vaarallisempi valinta ja tekee sillä otsikon sankarin. ja muutenkin ajokokemuksena huonompi.
Se totta että jos vetelee jotain kärryä ja ajelee kahdeksaakymppiä motarilla, niin pienellä mutulla eteen koukkaajia on paljon. Sen jälkeen vähenee, mikä sitten optimi, ilman ei pääse, jos vetelee ylinopeutta ohituskaistalla niin sitten ne eteen koukkaajat tulevat vasemmalta.
(*
Mainitsemasi rekan perässä ajaminen niin osalla ohittajista sen verran ajotaitoa että näkevät rekan, niin jatkavat ohittamista, mutta nuo pakkomielteiset jotka vaihtaa väliin, vetävät siinä edessä sitten kaksi kaistanvaihtoa.
Edit:
Talvirajoituksilla linja-auto voi olla aika lähellä optimia, ohittajia vähemmän, kun mennään rajoitustenmukaan suht tarkkaan, ei poista niitä pujottelijoita, ehkä joko coralla kuski jää välistä pois.
Edit2
Kuvittelen että suurin syy eteen koukkaamisessa on se ettei kuljetta tiedosto virhettään, se on vaikeampia arvioida taaksepäin etäisyyksiä, siitä voi kertoa vaikka vailuttamalla valoja.