Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Saako Saksan motareilla ajella kyydenkimpin "lätkällä" ? jos saa niin onko mitä ohjeita/sääntöjä ?
Käsittääkseni maatalousajoa saa tehdä moottoritielläkin lyhyitä matkoja kuuttakin kymppiä, mutta siirtymän täytyy olla työn puolesta perusteltu. Sitä varten voi käyttää vain oikeimman puoleista kaistaa. Tässä voi olla osavaltiokohtaisia vaihteluita. Oikealla kaistalla on aina varauduttava merkittävästi hitaampaan liikenteeseen, sillä myös limp modeen menneet paskineet kuulu sinne, ja ne saa ajaa lähimmälle huoltamolle.
 
81 ajava 80 rajoituksella on 110 ajaville vaarallinen... Juupatijuu.
Kun tullaan suoraan eteen, kuten kirjoitin. Jostain syystä on melko yleistä, että pompataan ohittamaan juuri kun vasenta kaistaa ajava on melkein jo takapuskurin kohdalla ja vauhtia ohittajalla on 30km/h enemmän. Autojen välisiä nopeuseroja on paljon enemmän, jos kuljettajan mielestä ei ole ollut hyvää syytä laskea nopeusrajoitusta tieosuudella. Mikäli satuitkin lukemaan ihan ajatuksella ja olet vain eri mieltä kanssani, kunnioitan mielipidettäsi.
 
Kun tullaan suoraan eteen, kuten kirjoitin. Jostain syystä on melko yleistä, että pompataan ohittamaan juuri kun vasenta kaistaa ajava on melkein jo takapuskurin kohdalla ja vauhtia ohittajalla on 30km/h enemmän. Autojen välisiä nopeuseroja on paljon enemmän, jos kuljettajan mielestä ei ole ollut hyvää syytä laskea nopeusrajoitusta tieosuudella. Mikäli satuitkin lukemaan ihan ajatuksella ja olet vain eri mieltä kanssani, kunnioitan mielipidettäsi.
Ei sieltä eteen pitäisi tulla, mutta ongelman aiheuttaja on silti se joka ajaa liian nopeasti. Joku prosentti niistä ohitettavista ei tule katsomaan kunnolla kauas taakse jos joku yllättää 30 km/h ylinopeudella. Tuo on ennakoitivissa oleva asia, jossa se 110 kuski poistaa turvamarginaalin. Periaate on se, että jos yksi vain tekee virheen, niin muilla jotka noudattaa sääntöjä on riittävästi turvamarginaalia estää seuraukset. Tuollaisessa kolarissa olisi kaksi syyllistä, joista vauhdikkaampi on se joka tekee tilanteista vaarallisia.

Tämän lopputulemana pistää silmään jos vaaranaiheuttajan titteli menee väärään osoitteeseen.
 
Ei sieltä eteen pitäisi tulla, mutta ongelman aiheuttaja on silti se joka ajaa liian nopeasti. Joku prosentti niistä ohitettavista ei tule katsomaan kunnolla kauas taakse jos joku yllättää 30 km/h ylinopeudella. Tuo on ennakoitivissa oleva asia, jossa se 110 kuski poistaa turvamarginaalin. Periaate on se, että jos yksi vain tekee virheen, niin muilla jotka noudattaa sääntöjä on riittävästi turvamarginaalia estää seuraukset. Tuollaisessa kolarissa olisi kaksi syyllistä, joista vauhdikkaampi on se joka tekee tilanteista vaarallisia.

Tämän lopputulemana pistää silmään jos vaaranaiheuttajan titteli menee väärään osoitteeseen.
Nyt ymmärrän. En siis sinällään ottanutkaan kantaa kuka on vastuussa ja mistä, totesin vain mikä on yleisempää pienemmillä rajoituksilla, jotka on laitettu hyvän sään aikana käytäntöön. Oman kokemukseni mukaan meno on päättömämpää juuri silloin, kun moottoritiellä on 80-rajoitus, koska osa autoilijoista ei ole kylttejä näkevinäänkään ja osa niitä noudattaa. 80 taitaa jotenkin ärsyttää autoilijoita enemmän, koska 120km/h rajoituksella tuntuu, että ihmiset osaavat paremmin ennakoida 100km/h ajaviin kanssa-autoilijoihin, eikä tällainen 'aggressiivinen' meno ole läheskään yhtä yleistä. Tällaista olen vain itse ollut huomaavinani. Se laittaa ajattelemaan, miksi nopeusrajoitusta ei lasketa vasta silloin kun sille on oikea tarve, eikä heti jos maahan on tippunut pari pisaraa.
 
Sankarit, joille "suojatie" on tuntematon käsite, tai ei vaan kiinnosta. Muutaman kk sisällä nähtyä:
Liikenteenjakajalla varustettu suojatie. Pysähdyn antamaan jalankulkijalle tietä. Takana ajava lyö tallan pohjaan ja vetää jakajan toiselta puolen ohi, aika naftilla marginaalilla, ettei teilannut tien ylittäjää ja ajanut vastaantulevaa liikennettä keulaan. "Ok"
Seuraava tapaus, pysähtynyt suojatien eteen antamaan tilaa. Takana tuleva teiden ritari vetää torven pohjaan ja alkaa kurkkimaan mistä voisi survoa ohi.
Tervetuloa viidakkoon vaan...
 
Ei paljon palele ajella pöllyävässä lumessa ilman ajovaloja tai sumareita.
Turhavälit kans kesän muistoa kunnioittavissa 5-10 metrin haarukassa.

Ajakaa saatana niitä ketjukolareita sitten perkele. Kuvassa kaks valotonta ja väliin mahtuu ehkä yksi 5 metrinen auto. Näitä näkyi eilen noin 17% liiikennevirrassa. Järjettömän yleistä.


Edit: Ruotsissa jo …
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisen pitäisi pystyä itse määrittämään oikea tilannenopeus, merkeillä kun kuitenkin osoitetaan maksimia.

Pitäisi, mutta juuri olet kertonut että iso osa kuskeista ei osaa sitä nopeutta säätää vaikka tikkarit kertoisi.

Uusissa autoissa on rajoituksen tunnistimet, mutta siihen menee vielä aikaa että autokanta laajasti päivittyy niitä tukeviksi.

Sitten nuo jotka tahallaan ajaa ylinopeutta, rajoittavana tekijänä lähinnä kiinni jäämisen riski. Heihin tehoaa valvonnan tehostaminen, kunnes ajoneuvoihin rajoittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenteenjakajalla varustettu suojatie. Pysähdyn antamaan jalankulkijalle tietä. Takana ajava lyö tallan pohjaan ja vetää jakajan toiselta puolen ohi, aika naftilla marginaalilla, ettei teilannut tien ylittäjää ja ajanut vastaantulevaa liikennettä keulaan. "Ok"
Jakajan ohittamisia olen todistanut täällä päin eräiden lähiöiden 30/40-alueilla, joissa epäilemättä ihan suunnitellusti dösä pysäyttää koko kaistan pysäkillä ollessaan. Ja sitten joku vetäisee vasemmalta jopa kahden jakajan ohi ja kovaa tietty. Helsingin Myllypurossa on yksi tällainen paikka, jossa ilmiötä näkee kummallisen usein. Viimeksi havaittu pari viikkoa sitten, ja silloin vastaantuleva liikenne joutui pysähtymään "ohittajan" vuoksi. Sikailijoiden riski saada rapsut on liian lähellä nollaa.
 
Etelässäkin tuli lunta, mikä on kiva. Iglujakin alkoi heti näkyä. Spoilerissa yksi, mutta ei mitenkään erityisen paha.

1739813522234.png
 
Etelässäkin tuli lunta, mikä on kiva. Iglujakin alkoi heti näkyä. Spoilerissa yksi, mutta ei mitenkään erityisen paha.

1739813522234.png
Ite oon miettinyt jo pitkään, että onko näitten lumikasojen kuskeilla joku fetissi itsensä nöyryyttämiseen julkisesti vai eikö ihan oikeasti ole vaan ikinä ostanut harjaa? Jotenkin vaikea käsittää miten hankalaa noin yksinkertainen asia on mutta eihän kaikki osaa kengännauhojakaan solmia..
 
Ite oon miettinyt jo pitkään, että onko näitten lumikasojen kuskeilla joku fetissi itsensä nöyryyttämiseen julkisesti vai eikö ihan oikeasti ole vaan ikinä ostanut harjaa? Jotenkin vaikea käsittää miten hankalaa noin yksinkertainen asia on mutta eihän kaikki osaa kengännauhojakaan solmia..
Aivan selvästi putsaus vielä kesken, ja nyt me kritisoidaan keskeneräistä työtä. :-)
 

Eipä ihan hirveästi yllätä kun miettii että about kolmannes ajaa auton mitan päässä perässähiihtäen ja toinen kolmannes ohittelee keulaa viistäen. Se sukupuuttoon kuoleva kolmannes yrittää sitten luovia näiden tyhjäpäiden seassa.

Carglass ja vakuutusyhtiöt hieroo käsiään.
 

Eipä ihan hirveästi yllätä kun miettii että about kolmannes ajaa auton mitan päässä perässähiihtäen ja toinen kolmannes ohittelee keulaa viistäen. Se sukupuuttoon kuoleva kolmannes yrittää sitten luovia näiden tyhjäpäiden seassa.

Carglass ja vakuutusyhtiöt hieroo käsiään.
Pahimmat osumat kyllä tulee yleensä vastapalloon tai viereiseltä kaistalta. Joku vähän rapautunut sillan sauma, niin kyllä lähtee. Väittäisin, että auton mitan päässä se osuma ei juurikaan nouse lasiin asti. 100 m kaari, niin murikka tulee suoraan kohtisuorasti lasiin ja se on siinä.

e: Teiden paska kuntohan se suoraan on näihin lisääntymiin syynä. Paikkaa paikan perässä ja huonona talvena paikat ei kestä vaan irtoilee kivoja paloja.
 
Pahimmat osumat kyllä tulee yleensä vastapalloon tai viereiseltä kaistalta. Joku vähän rapautunut sillan sauma, niin kyllä lähtee. Väittäisin, että auton mitan päässä se osuma ei juurikaan nouse lasiin asti. 100 m kaari, niin murikka tulee suoraan kohtisuorasti lasiin ja se on siinä.
Pahimmat ehkä noin, vastapalloon tulee varmaan kovempaa. Mutta ei tule kyllä omilta matkoilta mieleen noita. Maanteillä turvaväli on kunnossa ja ilmeisesti säkä matkassa kun oikein ikinä ei ropise vastapuolelta?

Oikeastaan ainoat mitkä osuu omalle kohdalle, tulee vaitinaron liittymässä Nokian suuntaan. Siinä on joka kerta sellainen kiihdytyskisa menossa ja tänäkin talvena on ropissut kahdesti tavaraa ikkunaan tai katolle, kun kiireiset tunkee oikealta suoraan eteen. Kisaa edeltää ihan tavallinen risteys suojateineen, eli irtotavaraa on maassa aina. Pahoja osumia ei ole onneksi tullut.
 
Pahimmat ehkä noin, vastapalloon tulee varmaan kovempaa. Mutta ei tule kyllä omilta matkoilta mieleen noita. Maanteillä turvaväli on kunnossa ja ilmeisesti säkä matkassa kun oikein ikinä ei ropise vastapuolelta?

Oikeastaan ainoat mitkä osuu omalle kohdalle, tulee vaitinaron liittymässä Nokian suuntaan. Siinä on joka kerta sellainen kiihdytyskisa menossa ja tänäkin talvena on ropissut kahdesti tavaraa ikkunaan tai katolle, kun kiireiset tunkee oikealta suoraan eteen. Kisaa edeltää ihan tavallinen risteys suojateineen, eli irtotavaraa on maassa aina. Pahoja osumia ei ole onneksi tullut.
Nelikaistainen motari tappaa lasin paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin joku perusmaantie puhumattakaan kaupunkiajosta. Liike-energiaa tarpeeksi pelissä. 1-tiellä on paljon paikkoja joissa tie huonossa kunnossa tai kaistojen sauma murenee, Rekat heittää julmetusti pientä sälää ja isompaakin kun menee ohi. Autokin vaikuttaa paljon, iso lasi väärässä kulmassa, niin ei kestä juuri mitään. Viimeisen kk aikana ei paljoa ole ollut tehtävissä, jos vilkkaaseen aikaan on liikenteessä. Kuukauden vanhassa lasissa jo 5-6 selvää jälkeä, huonoa tuuriakin kyllä ollut matkassa, ei noita yleensä tuota tahtia tule. Ei siis mitään korjattavia, mutta ajaessa näkyviä jälkiä. Ajoetäisyys ei ole mitään auttanut, kun tietoisesti varonut uutta lasia - siinä jopa syy lisävaurioihin?
 
Mulla meinas aikanaan tulla kalsaripyykkiä, kun Chevy van lähti oikealle risteyksestä missä olin itse kääntymässä vasemmalle. Vanin renkaasta lähti nasta tai kivi sen sutiessa ja sprinterin sivulasi tuli kokonaan sisään.
Hetki meni ennenkuin tajusin mitä tapahtui... o_O
No, ajoin vanin perässä sen hallille, teipattiin muovi lasiksi, että pääsin -20c pakkasessa kotiin 20km.
Sprinterin lasi oli niin halpa, ettei jaksanut kysellä maksajia.
 
Nelikaistainen motari tappaa lasin paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin joku perusmaantie puhumattakaan kaupunkiajosta. Liike-energiaa tarpeeksi pelissä. 1-tiellä on paljon paikkoja joissa tie huonossa kunnossa tai kaistojen sauma murenee, Rekat heittää julmetusti pientä sälää ja isompaakin kun menee ohi. Autokin vaikuttaa paljon, iso lasi väärässä kulmassa, niin ei kestä juuri mitään. Viimeisen kk aikana ei paljoa ole ollut tehtävissä, jos vilkkaaseen aikaan on liikenteessä. Kuukauden vanhassa lasissa jo 5-6 selvää jälkeä, huonoa tuuriakin kyllä ollut matkassa, ei noita yleensä tuota tahtia tule. Ei siis mitään korjattavia, mutta ajaessa näkyviä jälkiä. Ajoetäisyys ei ole mitään auttanut, kun tietoisesti varonut uutta lasia - siinä jopa syy lisävaurioihin?
Kuinka paljon niitä kilometrejä tulee vuodessa, ja minkä tyypisellä ajoneuvolla.

Joku taksi sprintteri ehkä vähän toista kuin keskiverto tavis ha kuski joka ajaa muutaman kympin vuodessa, jolla tuulilasivaihto kokemuksia ole tullut vaikka olisi sitä ajokokemusta jo toistakymmentä vuotta.

Joo tiedostan kyllä että joillain paukkuu melkein vuosittain, tuppaa olemaan samat millä keula muutekin kiveniskemää.
 
Jakajan ohittamisia olen todistanut täällä päin eräiden lähiöiden 30/40-alueilla, joissa epäilemättä ihan suunnitellusti dösä pysäyttää koko kaistan pysäkillä ollessaan. Ja sitten joku vetäisee vasemmalta jopa kahden jakajan ohi ja kovaa tietty. Helsingin Myllypurossa on yksi tällainen paikka, jossa ilmiötä näkee kummallisen usein. Viimeksi havaittu pari viikkoa sitten, ja silloin vastaantuleva liikenne joutui pysähtymään "ohittajan" vuoksi. Sikailijoiden riski saada rapsut on liian lähellä nollaa.
Tuo on hyvinkin yleistä. Yleensä vielä suojatie siellä bussin edessä ja väki kiihdyttää väärää kaistaa sokkona sitä kohti 50:ä 30-alueella. Ei voi olettaa etteikö väärästä suunnasta tulisi, jos meinaa jalankulkijana selvitä hengissä juoksulenkillä.
 
Kuinka paljon niitä kilometrejä tulee vuodessa, ja minkä tyypisellä ajoneuvolla.

Joku taksi sprintteri ehkä vähän toista kuin keskiverto tavis ha kuski joka ajaa muutaman kympin vuodessa, jolla tuulilasivaihto kokemuksia ole tullut vaikka olisi sitä ajokokemusta jo toistakymmentä vuotta.

Joo tiedostan kyllä että joillain paukkuu melkein vuosittain, tuppaa olemaan samat millä keula muutekin kiveniskemää.
508 pösö lasit kesti yleensä 50-70 tkm ennen kolmatta isoa (aina silloin vaihdoin) tai halkeaman aiheuttavaa iskua. Alkoi muutenkin olla lasi hiekkapuhallettu loppuun. Ioniq 5:ssa kolmas lasi menossa 35 tkm kohdalla. Huonoa tuuriakin, toka halkesi ekasta osumasta reunaan 40 km/h alueella. Eka meni Turun ohikulkutiellä, kun keskipientareen yli tuli iso murikka, joku 5 cm häränsilmä. Ennen vaihtoa samaan lasiin vielä varis 120 km/h alueella. Miihin tuli yksi osuma 20 tkm aikana. Ei se tarvitse kuin motaria ajaa 95% ajasta, niin lasit ovat kulutustavaraa. Keväällä ja syksyllä nollan molemmin puolin on pahin keli, kun tiet murenevat.

e: Ajonopeudet noita puhtaasti selittää, paljon enemmän kuin mikään ajotyyli. Sukulaisella sama juttu, että motarilla ajajalla lasit helisee. Toisessa autossa ei mitään isoja jälkiä, kun ajaa pelkkää taajamaa.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä lasitkin nykyään ihan paskaa, kun ei saa sisältää lyijyä yms.
Mulla esim. Volvo 940 alkuperäinen lasi vuodelta 91. Toki vasta 400tkm mittarissa.
-98 sprinterissä oli orkkislasi vielä jossain 350tkm kohdilla kunnes edessä olevasta autosta lensi niin iso kivi, että näin sen selvästi lentävän kohti.

Tää on tätä ekologisuutta. Ennen kesti lasi 10kertaa sen mitä nykyään, toki sisälsi lyijyä(joka menee kierrätykseen lasin vaihduttua) nyt vaihdetaan tuulilasia kuin sukkia ja maailma pelastuu. Sama kuin juotosviat autosähköissä yms.
 
On kyllä lasitkin nykyään ihan paskaa, kun ei saa sisältää lyijyä yms.
Mulla esim. Volvo 940 alkuperäinen lasi vuodelta 91. Toki vasta 400tkm mittarissa.
-98 sprinterissä oli orkkislasi vielä jossain 350tkm kohdilla kunnes edessä olevasta autosta lensi niin iso kivi, että näin sen selvästi lentävän kohti.

Tää on tätä ekologisuutta. Ennen kesti lasi 10kertaa sen mitä nykyään, toki sisälsi lyijyä(joka menee kierrätykseen lasin vaihduttua) nyt vaihdetaan tuulilasia kuin sukkia ja maailma pelastuu. Sama kuin juotosviat autosähköissä yms.
Menee kyllä osin ketjun aiheeseen noi 350-400 tkm ajetut lasit. Harvemmin ovat siinä kunnossa, että esim. vastavaloon näkee enää kunnolla. Sitikasta meni ties miten paljon ajettu lasi 240 tkm kohdalla vaihtoon, kun ihan oikeasti hirvitti se näkyvyyden puute sopivissa valaistusolosuhteissa. "Hieman" maailma kirkaistui.
 
Menee kyllä osin ketjun aiheeseen noi 350-400 tkm ajetut lasit. Harvemmin ovat siinä kunnossa, että esim. vastavaloon näkee enää kunnolla. Sitikasta meni ties miten paljon ajettu lasi 240 tkm kohdalla vaihtoon, kun ihan oikeasti hirvitti se näkyvyyden puute sopivissa valaistusolosuhteissa. "Hieman" maailma kirkaistui.
No, vähemmän harmaa toi Volvon lasi on kun mun transhitin alle 100tkm ajettu lasi, joka on sekin jo halki.

-07 300tkm ajetun S80 orkkislasi on jo niin hiekka puhallettu, että menee kyllä vaihtoon, vaikkei olekkaan halki.
 
Tuli vastaan aura-auto, jonka aura oli käännetty niin leveästi vastaantulijoiden kaistalle, että siinä ois tullu ruttua. Ammattimiehen luulisi osaavan aurata turvallisesti tiet, mutta jos vastaantulijat joutuvat tekemään äkkiväistön aitaa hipoen, alkaa kyse olla jo rikkeestä. Toivottavasti kunnan kautta hoitavat urakoitsijat ruotuun. :x3: Kyllä se vähä ärsyttää, että ammattikuski ei osaa huomioida muuta liikennettä. Minä vähä jo oon ajatellu, että ammattikuskit kai ne on pahimpia. 🤡
 
Pysäköinti ja taloyhtiön tai minkä tahansa säännöt. Maksan vartavasten siitä että on ruudut joiden vieressä ei ole muita ruutuja yms. No eikös yksi Lexus katumaasturin paske onnistu ajamaan jo toista päivää putkeen aivan oman auton viereen itseasiassa meikäläisen ruutuun asti. Viime yönä oli autojen välissä noin 30cm. Himaan tullessa sama perseily jatkui ja sama romu oli taas samalla paikalla. Soitin omistajalle ja oikein hyvin tiesi taloyhtiön menon koska sanoi että juu okei, siirretään se vieraspaikoille. Paikka missä auto on/oli, ei ole mikään tyhjä paikka vaan taloyhtiön hyötykäytössä oleva paikka. Kyllä pitää olla todella kusipää vetää autonsa 30cm päähän toisesta autosta paikkaan jossa ei ole ruutua ja taloyhtiön kiinteistöhuolto kärsii.
 
Tie jää auraamatta keskeltä, jos ei ota vähän toiseltakin kaistalta.
Totta. Ei ole muina vuosina ollut hätää urien aurauksesta, eikä tuolla ollut edes pahat urat. Enkä ihan varma edes ole, oliko tämä auraamassa vai siirtymässä jonnekin ja jäänyt aura leveästi vastaantulijoiden puolelle. Sitä pitäs voida luottaa, että ammattimies osaa tiet aurata turvallisesti. Pointti siinä.
 
Pysäköinti ja taloyhtiön tai minkä tahansa säännöt. Maksan vartavasten siitä että on ruudut joiden vieressä ei ole muita ruutuja yms. No eikös yksi Lexus katumaasturin paske onnistu ajamaan jo toista päivää putkeen aivan oman auton viereen itseasiassa meikäläisen ruutuun asti. Viime yönä oli autojen välissä noin 30cm. Himaan tullessa sama perseily jatkui ja sama romu oli taas samalla paikalla. Soitin omistajalle ja oikein hyvin tiesi taloyhtiön menon koska sanoi että juu okei, siirretään se vieraspaikoille. Paikka missä auto on/oli, ei ole mikään tyhjä paikka vaan taloyhtiön hyötykäytössä oleva paikka. Kyllä pitää olla todella kusipää vetää autonsa 30cm päähän toisesta autosta paikkaan jossa ei ole ruutua ja taloyhtiön kiinteistöhuolto kärsii.

Ymmärrän tuskan. Taloyhtiön parkkipaikalla erityistä ärsytystä tai kummastusta herättävät myös yllättävän suuri joukko, joka ajaa autonsa siihen ruutuun "vähän sinne päin" -tyylillä. Eli välillä ollaan puoliksi toisen ruudussa, välillä auto vinossa eturenkaat toisen ruudussa ja niin edelleen. Jotenkin voin tämän käsittää jossain ison kaupan parkkipaikalla, jossa on niin väljää, että paikkoja riittää muuallakin. Mutta taloyhtiön parkkipaikalla, jossa on sovitut paikat, joista ihmiset maksavat. Kai joidenkin on vaan mahdotonta ottaa muita huomioon.
 
Totta. Ei ole muina vuosina ollut hätää urien aurauksesta, eikä tuolla ollut edes pahat urat. Enkä ihan varma edes ole, oliko tämä auraamassa vai siirtymässä jonnekin ja jäänyt aura leveästi vastaantulijoiden puolelle. Sitä pitäs voida luottaa, että ammattimies osaa tiet aurata turvallisesti. Pointti siinä.
Juuri näin. Pelisilmää pitäisi olla sen verran että ei esim. tee niin kuin täällä usein auraava mäntti joka ottaa tuon keskikaistaleen samalla kun auraa ensimmäistä kaistaa. Auraisi ensin yhden kaistan piennarta myöden jotta sitten toista kaistaa vastaan tullessa on liikenteellä tilaa väistää kun auraa keskikohtaa.

Mutta ei.. Tämä kaveri tulee aamuisin lumisateella vastaan väläytellen pitkiä kaikille vastaantuleville ja pakottaa jopa pysähtymään jos lunta on tullut niin paljon ettei pientareelle ole asiaa mennä vauhdilla.

Ensi kerralla voisi ihan kokeiluna väläytellä ihan reippaasti takaisin, jos sillä saisi nuo kolme aivosolua miettimään sitä kehitysehdotuksena vittuilun sijaan. Odotukset eivät tosin ole korkealla, eikä elykeskukseen lähetetty mailikaan tuottanut suurempaa kuin "Kiitos palautteestanne" viestin.
 
Ymmärrän tuskan. Taloyhtiön parkkipaikalla erityistä ärsytystä tai kummastusta herättävät myös yllättävän suuri joukko, joka ajaa autonsa siihen ruutuun "vähän sinne päin" -tyylillä. Eli välillä ollaan puoliksi toisen ruudussa, välillä auto vinossa eturenkaat toisen ruudussa ja niin edelleen. Jotenkin voin tämän käsittää jossain ison kaupan parkkipaikalla, jossa on niin väljää, että paikkoja riittää muuallakin. Mutta taloyhtiön parkkipaikalla, jossa on sovitut paikat, joista ihmiset maksavat. Kai joidenkin on vaan mahdotonta ottaa muita huomioon.
Juu ja se että kokevat että on parasta vetää auto ruudun toiseen laitaan ihan vain että että itsellä on helpompi mennä autoon. Eri juttu jos on viereisen auton omistajan kanssa sovittu että toinen jättää toiseen laitaan ja toinen toiseen. Itse juttelin aiempien ruutujen vuokraajien kanssa kun heillä oli molemmilla isot autot, itsellä taas pieni mutta kohtuu pitkillä ovilla oleva auto, että toinen pysäköi toiseen keulan yhteen suuntaan, minä toiseen ja kolmas taas mahtui vetämään ruutunsa laitaan. Vältettiin turha perseily ovilla ja saatiin tilaa raaputella laseja jne. Aiemmin oli viereisessä ruudussa joku opelin romu jonka kuski parkkeerasi aina vinoon, välillä meikäläisen ruutuun, aina ruudun laitaan koska oli helpompi antaa koiran hypätä autoon, niin että juuri ja juuri mahduin autoon/autosta. Onneksi nyt on hyvät autopaikat jotka ovat ilman naapureita, lukuun ottamatta noita sankareita kuten tuo Lexus kuski.
 
Juuri näin. Pelisilmää pitäisi olla sen verran että ei esim. tee niin kuin täällä usein auraava mäntti joka ottaa tuon keskikaistaleen samalla kun auraa ensimmäistä kaistaa. Auraisi ensin yhden kaistan piennarta myöden jotta sitten toista kaistaa vastaan tullessa on liikenteellä tilaa väistää kun auraa keskikohtaa.

Mutta ei.. Tämä kaveri tulee aamuisin lumisateella vastaan väläytellen pitkiä kaikille vastaantuleville ja pakottaa jopa pysähtymään jos lunta on tullut niin paljon ettei pientareelle ole asiaa mennä vauhdilla.

Ensi kerralla voisi ihan kokeiluna väläytellä ihan reippaasti takaisin, jos sillä saisi nuo kolme aivosolua miettimään sitä kehitysehdotuksena vittuilun sijaan. Odotukset eivät tosin ole korkealla, eikä elykeskukseen lähetetty mailikaan tuottanut suurempaa kuin "Kiitos palautteestanne" viestin.
En nyt ihan tiedä miten tähän suhtautua, ilman sen kunnossapitopuolen näkemystä asiasta.

Jos kyse väylästä missä ei tarvi pysäkille, tai ojaan väistellä, niin en tällä tarinalla vielä sitä auraustapaa tuomitse. jos aura kuski varoittaa ja ajaa silti päätä pahkaa kohti, niin siellä auramiesten kahvilissa varmaan parranpärinää aiheesta.

On myös väyliä missä vastaantulia joutuu väistämään , pystähtymään sopivaan kohtaan, jos painaa siitä huolimatta päiten niin aurakuskille lisä jumppaa.

Kunnossapidon kannalta yhden vastaantulian väistäminen ei iso juttu, mutta jos vartinvälein sitä joutuu tekemään, niin alkaa jo tuntuun.


Edellä oleva noin yleistäen. Jos nyt epähuomiossa tulee sivuaura levällään unohtuneena, niin siinä voi kolista.
 
En nyt ihan tiedä miten tähän suhtautua, ilman sen kunnossapitopuolen näkemystä asiasta.

Jos kyse väylästä missä ei tarvi pysäkille, tai ojaan väistellä, niin en tällä tarinalla vielä sitä auraustapaa tuomitse. jos aura kuski varoittaa ja ajaa silti päätä pahkaa kohti, niin siellä auramiesten kahvilissa varmaan parranpärinää aiheesta.

On myös väyliä missä vastaantulia joutuu väistämään , pystähtymään sopivaan kohtaan, jos painaa siitä huolimatta päiten niin aurakuskille lisä jumppaa.

Kunnossapidon kannalta yhden vastaantulian väistäminen ei iso juttu, mutta jos vartinvälein sitä joutuu tekemään, niin alkaa jo tuntuun.


Edellä oleva noin yleistäen. Jos nyt epähuomiossa tulee sivuaura levällään unohtuneena, niin siinä voi kolista.
En tiedä huomasitko että viestini sisälsi kehitysehdotuksen joka tekisi tuosta turvallisempaa? Osa aura kuskeista ajaakin sen mukaisesti, en keksinyt sitä tyhjästä.

Oletan että tämä yksi kuski vain laiskuuttaan tekee noin. Voin avata vähän lisää jos kiinnostaa:

Osa aurakuskeista ajaa tien niin että auraavat ensin yhden puolen pientareen puolen, sitten ajavat vastakkaiseen suuntaan keskikaistan (nyt vastaa tulevalla liikenteellä on aurattua tilaa väistää) ja lopulta ajavat aura ylhäällä tien päähän ennen kuin tulevat auraten toisen reunan piennarta.

Tämä yksi mäntti auraa ensin keskikaistan (jolloin vilauttelee valoja ja pakottaa väistämään auraamattomalla kaistalla) , sitten toisen kaistan piennarpuolen, sen jälkeen ensimmäisen kaistan pientareen ja lopulta vielä takaisin aura ilmassa.

Suurin osa siis auraa tien kolmella vedolla, on vain tekijästä kiinni miten turvallista se on. Leveämmällä tiellä on varmasti eri tilanne jos se tarvitsee neljä vetoa, mutta silloin on varmaan helpompi väistää muutenkin.
 
En tiedä huomasitko että viestini sisälsi kehitysehdotuksen joka tekisi tuosta turvallisempaa? Osa aura kuskeista ajaakin sen mukaisesti, en keksinyt sitä tyhjästä.

Oletan että tämä yksi kuski vain laiskuuttaan tekee noin. Voin avata vähän lisää jos kiinnostaa:

Osa aurakuskeista ajaa tien niin että auraavat ensin yhden puolen pientareen puolen, sitten ajavat vastakkaiseen suuntaan keskikaistan (nyt vastaa tulevalla liikenteellä on aurattua tilaa väistää) ja lopulta ajavat aura ylhäällä tien päähän ennen kuin tulevat auraten toisen reunan piennarta.

Tämä yksi mäntti auraa ensin keskikaistan (jolloin vilauttelee valoja ja pakottaa väistämään auraamattomalla kaistalla) , sitten toisen kaistan piennarpuolen, sen jälkeen ensimmäisen kaistan pientareen ja lopulta vielä takaisin aura ilmassa.

Suurin osa siis auraa tien kolmella vedolla, on vain tekijästä kiinni miten turvallista se on. Leveämmällä tiellä on varmasti eri tilanne jos se tarvitsee neljä vetoa, mutta silloin on varmaan helpompi väistää muutenkin.
En tiedä tuota kohdetta, mutta yleisellä tasolla, kommenttini ei tarkoita että tuonne parempi, enemmän vain ajatus tasolla vastakkainen lähestyminen.

Jos tien voi aura kahdella vedolle, niin se on iso juttu vs kolmeajoa.
Jos ensimmäisellä vedolla voi aurata mahdollisimman leveästi niin siitä on hyötynsä, parempi tienpienta ja sillä vähentää tarvetta ajaa kolmatta kertaa.

Jos vastaantuliat ajaa "päin" , niin se voi heikentää kunnossa pidon laatua, tai jopa vaati sen kolmannen ajon.

Kustannus juttuhan se on jos riskitasot nousee niin paljon että ajettava kahden sijaan kolme, niin se sitten toisaalla heikentää sitä kunnossapitoa, tai vaihtoehdoisesti jostain pitää löytää maksaja. Lisäkalustolle, kuskeille. jne.

En tunne kohteesta mistä kerroit, siellä voi olla ihan sitä kyse että urakka pyynnössä kolmevetoa, ja siellä sitten joku urakoitsia oma toimisesti tehostaa, kolmen auton sijaan vetää kahdella.
 
En tiedä tuota kohdetta, mutta yleisellä tasolla, kommenttini ei tarkoita että tuonne parempi, enemmän vain ajatus tasolla vastakkainen lähestyminen.

Jos tien voi aura kahdella vedolle, niin se on iso juttu vs kolmeajoa.
Jos ensimmäisellä vedolla voi aurata mahdollisimman leveästi niin siitä on hyötynsä, parempi tienpienta ja sillä vähentää tarvetta ajaa kolmatta kertaa.

Jos vastaantuliat ajaa "päin" , niin se voi heikentää kunnossa pidon laatua, tai jopa vaati sen kolmannen ajon.

Kustannus juttuhan se on jos riskitasot nousee niin paljon että ajettava kahden sijaan kolme, niin se sitten toisaalla heikentää sitä kunnossapitoa, tai vaihtoehdoisesti jostain pitää löytää maksaja. Lisäkalustolle, kuskeille. jne.

En tunne kohteesta mistä kerroit, siellä voi olla ihan sitä kyse että urakka pyynnössä kolmevetoa, ja siellä sitten joku urakoitsia oma toimisesti tehostaa, kolmen auton sijaan vetää kahdella.
Ei kyse edelleenkään ole siitä montako vetoa pitää ajaa, vaan missä järjestyksessä ne kolme vetoa ajetaan jotta työn voi suorittaa kaikille turvallisesti.
 
Pysäköinti ja taloyhtiön tai minkä tahansa säännöt. Maksan vartavasten siitä että on ruudut joiden vieressä ei ole muita ruutuja yms. No eikös yksi Lexus katumaasturin paske onnistu ajamaan jo toista päivää putkeen aivan oman auton viereen itseasiassa meikäläisen ruutuun asti. Viime yönä oli autojen välissä noin 30cm. Himaan tullessa sama perseily jatkui ja sama romu oli taas samalla paikalla. Soitin omistajalle ja oikein hyvin tiesi taloyhtiön menon koska sanoi että juu okei, siirretään se vieraspaikoille. Paikka missä auto on/oli, ei ole mikään tyhjä paikka vaan taloyhtiön hyötykäytössä oleva paikka. Kyllä pitää olla todella kusipää vetää autonsa 30cm päähän toisesta autosta paikkaan jossa ei ole ruutua ja taloyhtiön kiinteistöhuolto kärsii.
Neljä tämmöstä:
Ja ongelman saa siirtymään pois ;)
 
Neljä tämmöstä:
Ja ongelman saa siirtymään pois ;)
Eeeei. Kannattaa olla hyvää pataa huoltoyhtiön kanssa. Yhtäkkiä paikalle ilmestyi iso lumikasa :D
 
Helmas mätänee kun kasa sulaa juhannukseen asti
Eeh, auto menee vaihtoon sitä ennen. Ja harrasteet pidetään aina kauempana tuosta tilasta. Kasa kun on väliaikainen tuon pölhön rajoittaja ja aurataan poies kauan ennen kevättä.
 
En ihan varma kummat ovat pahemman näköisiä, ne joilla ajetaan ympärivuoden, vai ne jotka seisoo ulkona ympärivuode, talvet lumikasassa.
Arvaan että ne pahemman näköiset ovat esim. 80-luvun japanilaiset autot ja eurooppalaiset mallit joissa ei ole sinkittyjä koreja. Muilla tuolla on aika vähän merkitystä.

Saa sitä toki huolissaan olla, mutta en itse stressaisi ellen olisi auton elinkaarella sen viimeinen omistaja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 702
Viestejä
4 648 099
Jäsenet
76 277
Uusin jäsen
xRaveni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom