Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kannattaa muistaa, että tota tapahtuu myös nastoilla. Hitaammin kuin kitkoilla, mutta sopivissa oloissa työpäivän aikana auto voi liikkua helposti metrin tai pari. Nollakelillä jään ja kumin välissä on vesipatja, eli ei juuri pitoa. Nasta pitää, mutta sen aiheuttama paine aiheuttaa jään sulamisen nastan pitävällä sivulla ja täten auton hitaan valumisen rinteen suuntaan.

Hyvin vittumainen ilmiö, jos parkkipaikka on rinteessä johon aamulla ei vielä paista aurinko. Tähän lisäksi kiinteistön omistaja, joka on helvetin pihi hiekan kanssa. Erään työpaikan pihassa tuota sain joitain vuosia katsella. Kitkarenkailla autot valuivat ihan omaan riviinsä jo muutamassa tunnissa, nastoilla ei välttämättä liikkunut työpäivässä kuin puoli auton mittaa. Sitten kun osa rivistä on myös sivusuunnassa kalteva, saadaan jännittäviä tilanteita. "Kahteen suuntaan" kaltevalla paikalla käsijarrulla lukittu akseli valuu hieman eri suuntaan ja eri nopeudella kuin vapaasti pyörivä akseli, koska fysiikka.
Aika jännä. En oo koskaan tullut edes ajatelleeksi, että tuollainen voisi olla mahdollista. En yksinkertaisesti ole koskaan nähnyt valuvia autoja.
 
Kannattaa myös muistaa että sen naapurin auton kyljen lisäksi on täysin mahdollista että auto lähtee liukumaan itseä päin kun poistut jarrulta ja astut ovesta ulos. Etenkin mäkisessä maastossa kannattaa epäilyttäessä tsekata että auto pysyy myös paikallaan kun lasket jalan pois jarrulta.

Tämä ongelma tuli itselle ajankohtaiseksi tuossa tammikuun luistelukaudella, autona on toki takavetoinen lava auto (kevyt perä) kitkoilla, mutta sinänsä pätee mihin tahansa autoon mutta erityisesti takavetoiseen (käkkäri ja parkkilukko/vaihde samassa päädyssä eli takana, eturenkaita ei pidättele mikään parkissa vrt. etuveto missä vaihde lukitsee etupyörät ja kässäri takapyörät). Jäin isohkolle peilijäiselle pihalle jumiin ja hain mattoa avuksi, aina kun autoa sai sen metrin tai pari eteenpäin maton kanssa piti poistua kopista siirtämään mattoa. Käyttöjarrun kun laski irti niin auto lähti valumaan alaspäin hissukseen, ei auttanut kässärikään. Tuossa kohtaa jos varomaton on niin saattaa olla auton takana puuhaamassa ja auto vyöryykin päälle, joskin yleensä jäällä valuva auto pysähtyy pieneenkin esteeseen kunhan vauhtia ei ole liikaa.

Takaisin ketjun aiheeseen:

+2c paskakeli ja e12 sai taas ajella tukkeena jokapaikassa kun porukka porhaltaa ohi 120-130kmh. Erityisen mukavaa kun leikataan heti vasemmalta eteen kun on keulan tasolle päästy.

Ihanaa on myös kun itse rekkaa ohittaessa ~105-110kmh saat nauttia naapurista takana parin metrin päässä. Kauhean ikävää jos reunaviivan päältä vaikka lentäisi pari kiveä konepeltiin ja tuulilasiin. Ja tämän postauksen myötä varmaan taas riennetään kertomaan että näille nuohoajille pitäisi antaa aina heti kaikki tila ja aika vaikka ihan itse ajavat välin kiinni takapuskuriin.
 
Kannattaa keskittyä ihan siihen oman ohittamisen mahdollisimman hyvään ajoittamiseen ja lopettaa fantasioinnit kivien viskelystä. E12 monesti on kyllä aika villi meno. Eteen leikkaajista pääsee helpoiten eroon, kun valitsee sopivan nopeuden "pokan" ja ajaa adaptiivisella sen perässä. Jos ei ole kiire, niin rekkakin on ihan hyvä junan veturi. Vaihtoehtoisesti nostat nopeutesi sille tasolle, että porukkaa ei juuri tule ohi. Mittari-sakkorajaa jos ajat, niin kaikki sekoilijat ovat riesana. Edestä ja takaa.

Oli kyllä riemu ajaa viikonloppuna kaiken hiihtolomaliikenteen seassa kehä 3:lla. Vähän sama kuin klo 10-11 kauppakassihyökkäys, mutta isommalla voluumilla. Ei pienintäkään ymmärrystä vakiintuneista ajotavoista. Ja luonnollisesti aivan hermona, kun eivät tienneet kameroiden paikkoja. 80 km/h kyltti siintää kaukaisuudessa, niin jarrut pohjaan vasurilla ihan varuiksi.

Edellispäivänä aamuruuhkassa 1-tiellä yksittäinen volkkari onnistui aiheuttamaan oman jonon, kun vähän "ohitteli" rekkaa Hajalaa edeltävällä osuudella (Helsinkiin päin mentäessä). Satuin olemaan lähes tuon takana, niin hyvin näki kun edessä menevät katos horisonttiin ja taakse tasavälein normaalisti ajavat alkoivat kerääntyä hermoilemaan. Hajalaa edeltävän mäen päälle kun pääsin, niin kartasta mitattuna 1,3 km suorasta puolet oli täynnä autoa. Vähintään 500 m, kun autojono ulottui mäen puolivälissä olevan ylikulkusillan taakse. Sakkoahan tuo olis kaivannut alinopeudesta vaikka siis ihan rekan kanssa tasatahtia pääs etenemään.
 
Ha, liukkaasta pihasta tuli mieleen kun vein tutun naisen töihin laskenkotiin. Pihan aivan jäässä ja vaarovasti sain kurvattua keskelle pihaa. Nainen ulos ja kun hän löi oven kiinni, 63 vuoden kupla liukui sivuttain pihan poikki ojaan. Ei ihmetellyt yhtään vaan meni ovelle ja huusi sine että pojat tulkaa nostamaan auto ojasta. Eipä mennyt montaa sekuntia kun oli lauma auton luona, enkä ehtinyt sanoa mitään kun oli etuvalo sisällä ja lokasuoja irti, mutta myös auto nostettuna taas pihalle. ;-D
 
Kannattaa keskittyä ihan siihen oman ohittamisen mahdollisimman hyvään ajoittamiseen ja lopettaa fantasioinnit kivien viskelystä. E12 monesti on kyllä aika villi meno. Eteen leikkaajista pääsee helpoiten eroon, kun valitsee sopivan nopeuden "pokan" ja ajaa adaptiivisella sen perässä. Jos ei ole kiire, niin rekkakin on ihan hyvä junan veturi. Vaihtoehtoisesti nostat nopeutesi sille tasolle, että porukkaa ei juuri tule ohi. Mittari-sakkorajaa jos ajat, niin kaikki sekoilijat ovat riesana. Edestä ja takaa.

Kaistanvaihdot on tyypillisiä tilanteita missä kiviä voi lennellä, voi sitä yrittää vähentää etsimällä sopiva kohta. tressaavia nuo roikkujat kuitenkin, jotuu lisäksi vahtii että lähteekö painaa ohi jostain suunnasta.


Eteenleikkaajat leikkaavat eteen, osalla heitä on joku pakkomielle poukkoilla kaistalta toiselle. Siis tuo että ajaa toisen perässä heiltä pelasta, (* Tietenkin jos ajaa toisen kontissa niin vähentää, mutta se nyt paljon vaarallisempi valinta ja tekee sillä otsikon sankarin. ja muutenkin ajokokemuksena huonompi.

Se totta että jos vetelee jotain kärryä ja ajelee kahdeksaakymppiä motarilla, niin pienellä mutulla eteen koukkaajia on paljon. Sen jälkeen vähenee, mikä sitten optimi, ilman ei pääse, jos vetelee ylinopeutta ohituskaistalla niin sitten ne eteen koukkaajat tulevat vasemmalta.



(*
Mainitsemasi rekan perässä ajaminen niin osalla ohittajista sen verran ajotaitoa että näkevät rekan, niin jatkavat ohittamista, mutta nuo pakkomielteiset jotka vaihtaa väliin, vetävät siinä edessä sitten kaksi kaistanvaihtoa.
Edit:
Talvirajoituksilla linja-auto voi olla aika lähellä optimia, ohittajia vähemmän, kun mennään rajoitustenmukaan suht tarkkaan, ei poista niitä pujottelijoita, ehkä joko coralla kuski jää välistä pois.


Edit2

Kuvittelen että suurin syy eteen koukkaamisessa on se ettei kuljetta tiedosto virhettään, se on vaikeampia arvioida taaksepäin etäisyyksiä, siitä voi kertoa vaikka vailuttamalla valoja.
 
Tuli astetta erikoisempi keissi vastaan. Eli vuokrataloyhtiön parkkipaikalla pysäköidyt autot "kylkikolaroivat" toisiaan niiden seistessä ruuduissa.

Tässä oli kyse siitä, että yksi asukkaista oli laiska lumen luoja ja tyylilleen uskollisena pudotti autonsa päältä lumet auton ympärille, jotka tamppaantuivat talven edetessä isoiksi kasoiksi auton ympärille. Nyt nämä sahaavat kelit aiheuttivat sen, että ne kasat muodostuivat koviksi jääpolanteiksi, joiden päälle tämä asukas ajoi aikansa autonsa parkkiin. Nyt oli käynyt niin, että plussakelien seurauksena ne "polanteet" olivat menneet erityisen liukkaiksi ja yhdistettynä ei niin hyviin talvirenkaisiin, oli auto yhtäkkiä liukunut naapuriauton kylkeen sen seistessä. Parkkipaikka oli kalteva, joka lisäsi tuota riskiä.

Tämä ei sattunut itselle, mutta odotan mielenkiinnolla miten tämän kanssa käy, nimittäin itsellänikin tilanne, että autoni vieressä viihtyy vastaavanlainen auto.
Eilen tätä kirjoittaessani jäi sitten se kytkös langan otsikkoon kytkemättä. Eli mikä tästä nyt on tehnyt sen ärsyttävyyden kanssa-autoilijaa kohtaan lienee toisaalta se, että naapuri ei välittänyt hoitaa ruutuaan, vaan pudotti lumet aina auton viereen viemättä niitä koskaan pois, joka sitten kasvatti nuo suurehkot lumikasat, joiden päälle jatkoi ajamistaan ja lisäksi se, että ilmeisesti on nyt ainakin jossain määrin ollut haluton selvittämään/edistämään asiaa, vissiinkin siinä pelossa, että joutuu itse tapauksen maksumieheksi, vaikka tämäkään ei ole vielä selvinnyt.

Kiistatonta tässä oli tosiaan se, että naapurin auto oli ihan selvästi valunut toisen asukkaan ruutuun ja jäljistä päätellen autoa ei ollut ajettu siihen, vaan oli oikeasti valunut kylkeen. Lopullisista vaurioista en tiedä, mutta ilmeisesti ainakin jonkinlaista maalinirhaumaa tullut pitkin kylkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Edit2

Kuvittelen että suurin syy eteen koukkaamisessa on se ettei kuljetta tiedosto virhettään, se on vaikeampia arvioida taaksepäin etäisyyksiä, siitä voi kertoa vaikka vailuttamalla valoja.
Tämähän se näillä pölvästeillä on syynä, ei vaan ymmärretä ajotaidon puuttumista. 100 kmh vauhdissa ajavan eteen pitää tyhjällä motarilla leikata.
No palautan saman ilosanoman takaisin antajalleen. Mä en sitä pyytämättä tarvitse.
 
Oma kokemukseni, missä ovat suurimmat todennäköisyydet saada lasi rikki/halki:

- Pääsääntöisesti motarilla tai tieosuudella, jossa on vähintään kaksi kaistaa suuntaansa ja rajoitus vähintään 80 km/h, poikkeuksena maantiet, joihin sivutiet yhdistyvät kiihdytyskaistan kautta --> jos kiihdytyskaistalta auto tulee siihen ihan keulan eteen, niin riski kasvaa osumasta
- Ylipäätään kiihdytyskaistalla toisen perässä ajaminen --> kiihdytyskaistalla mahdolliset alemman nopeuden katuverkon kivet lähtevät renkaista liikkeelle ja/tai tuo kiihdytyskaista saattaa joissakin tapauksissa olla hiekoitettu
- Nelikaistaisella tiellä kanssa-autoilijat, jotka eivät ymmärrä autokoulun oppeja, ettei pitäisi leikata siihen toisen keulan eteen (itselläni suurin osa lasivaurioista on syntynyt tällaisessa tilanteessa, missä ohittaja on tullut siihen aivan keulan eteen ja siitä on sitten kivi napsahtanut lasiin)
- Sankarit, jotka lähtevät motarilla rajuun kiihdytykseen vasemmalla kaistalla (itse ollessasi oikealla kaistalla)
- Ylipäätään toisen takakontissa ajaminen

Omalla kohdallani kaksikaistaisella maantiellä vastaantulijoiden kivet ovat olleet jokseenkin harvinaisia, vaikka olen kyllä joskus saanut särön lasiin vastaantulleesta tyhjästä lavettirekasta, jonka kuljettaja ei ollut vissiin lainkaan viitsinyt putsata lavettiaan ja siitä näki jo kaukaa, että lava tyhjenee tielle.

Onpa kerran tullut maalipintaankin osumaa ja vieläpä kattoon, kun taajamassa kauppa-alueella joku teinibemaristi päätti että on kivaa leikkiä ja alkoi repimään autoaan huolella, jolloin takapyöristä lensi hiekoitetun tien kivet päin muita autoilijoita ja yksi tosiaan kaaressa oman autoni päälle.
 
- Ylipäätään toisen takakontissa ajaminen

Jos tuurilla pysynyt kasassa, nopeus ero pienempi, niin ehkä isompi pala ei ole rikkonut, vaikka kolahatanut. Mutta hyvällä tuurillakkin varma tapa saada se lasi verokkikuskeja nopeammin vaihtokuntoon. Eivät tietenkään sitä itse tajua, jos katsastus sopivaan aikaan , niin siellä toivottavasti huomataan.
 
Kannattaa keskittyä ihan siihen oman ohittamisen mahdollisimman hyvään ajoittamiseen ja lopettaa fantasioinnit kivien viskelystä. E12 monesti on kyllä aika villi meno. Eteen leikkaajista pääsee helpoiten eroon, kun valitsee sopivan nopeuden "pokan" ja ajaa adaptiivisella sen perässä. Jos ei ole kiire, niin rekkakin on ihan hyvä junan veturi. Vaihtoehtoisesti nostat nopeutesi sille tasolle, että porukkaa ei juuri tule ohi. Mittari-sakkorajaa jos ajat, niin kaikki sekoilijat ovat riesana. Edestä ja takaa.

Oli kyllä riemu ajaa viikonloppuna kaiken hiihtolomaliikenteen seassa kehä 3:lla. Vähän sama kuin klo 10-11 kauppakassihyökkäys, mutta isommalla voluumilla. Ei pienintäkään ymmärrystä vakiintuneista ajotavoista. Ja luonnollisesti aivan hermona, kun eivät tienneet kameroiden paikkoja. 80 km/h kyltti siintää kaukaisuudessa, niin jarrut pohjaan vasurilla ihan varuiksi.

Edellispäivänä aamuruuhkassa 1-tiellä yksittäinen volkkari onnistui aiheuttamaan oman jonon, kun vähän "ohitteli" rekkaa Hajalaa edeltävällä osuudella (Helsinkiin päin mentäessä). Satuin olemaan lähes tuon takana, niin hyvin näki kun edessä menevät katos horisonttiin ja taakse tasavälein normaalisti ajavat alkoivat kerääntyä hermoilemaan. Hajalaa edeltävän mäen päälle kun pääsin, niin kartasta mitattuna 1,3 km suorasta puolet oli täynnä autoa. Vähintään 500 m, kun autojono ulottui mäen puolivälissä olevan ylikulkusillan taakse. Sakkoahan tuo olis kaivannut alinopeudesta vaikka siis ihan rekan kanssa tasatahtia pääs etenemään.
Ei se ajoittaminenkaan aina onnistu, tyypillisin tilanne lienee kun takana jonkinmatkan päässä joku on "tulpannut" tämmöstä persehiirtä tovin rajoituksen mukaiseen vauhtiin ja kun tulppa poistuu niin paska putoaa omaan niskaan. Sille on vaikeaa tehdä mitään siinä kohtaa kun ajelee vaikka sen rekan/rekkaletkan rinnalla, kaasulle en jaksa vakkarilla mennä sen takia kun jollain on kiire. Itsehän toki päästän näitä nuuskuttajia kanssa aina ohi pienessäkin välissä seuraavan niskaan niin voi taas ajaa hetken rauhassa. Kumma kun nämä ei vaan opi että ennemmin tai myöhemmin ajaavat jonkun konttiin kun joutuu syystä x jaŕruttamaan.

Nopeuden nosto ei oikein toimi noiden kanssa, takana tyhjenee joo mutta sen jälkeen on edessä jatkuva ruuhka, jo ihan mittaria/sakkoa ajamalla kihnuttajia tulee aina välillä vastaan.
 
Ei se ajoittaminenkaan aina onnistu, tyypillisin tilanne lienee kun takana jonkinmatkan päässä joku on "tulpannut" tämmöstä persehiirtä tovin rajoituksen mukaiseen vauhtiin ja kun tulppa poistuu niin paska putoaa omaan niskaan. Sille on vaikeaa tehdä mitään siinä kohtaa kun ajelee vaikka sen rekan/rekkaletkan rinnalla, kaasulle en jaksa vakkarilla mennä sen takia kun jollain on kiire. Itsehän toki päästän näitä nuuskuttajia kanssa aina ohi pienessäkin välissä seuraavan niskaan niin voi taas ajaa hetken rauhassa. Kumma kun nämä ei vaan opi että ennemmin tai myöhemmin ajaavat jonkun konttiin kun joutuu syystä x jaŕruttamaan.

Nopeuden nosto ei oikein toimi noiden kanssa, takana tyhjenee joo mutta sen jälkeen on edessä jatkuva ruuhka, jo ihan mittaria/sakkoa ajamalla kihnuttajia tulee aina välillä vastaan.
Eikö se sun vakkari osaa pysyä päällä, jos vähän kaasulla avittaa menoa? Itse ainakin säätelen vakkari päällä menoa ihan vastaavasti nopeuden suhteen (muiden ohittajien ajoittamiseksi) kuten ilman vakkaria ajaessa. Sattumalta tai by design korealaisessa on vielä sekin feature, että kaasulla pystyy jarruttamaan vakkarin menoa. Jos antaa kaasulla inputtia, mutta vähemmän kuin nykyisen nopeuden pitäminen olisi tarpeen, auto hiljetää kaasupolkimen osoittamaan nopeuteen. Mukavasti saa jarruteltua muutaman sekunnin, että hätäisempi pääsee ohi ennen kuin vaihtaa vasurille. Toki sama hoitaa myös adaptiivisella, mutta se reagoi vasta lähempänä edellä ajavaa.
 
Eikö se sun vakkari osaa pysyä päällä, jos vähän kaasulla avittaa menoa? Itse ainakin säätelen vakkari päällä menoa ihan vastaavasti nopeuden suhteen (muiden ohittajien ajoittamiseksi) kuten ilman vakkaria ajaessa. Sattumalta tai by design korealaisessa on vielä sekin feature, että kaasulla pystyy jarruttamaan vakkarin menoa. Jos antaa kaasulla inputtia, mutta vähemmän kuin nykyisen nopeuden pitäminen olisi tarpeen, auto hiljetää kaasupolkimen osoittamaan nopeuteen. Mukavasti saa jarruteltua muutaman sekunnin, että hätäisempi pääsee ohi ennen kuin vaihtaa vasurille. Toki sama hoitaa myös adaptiivisella, mutta se reagoi vasta lähempänä edellä ajavaa.

Ymmärsin että edellinen nimimerkki ei siellä ohituskaistalla nyhvännyt, vaan ajaa ihan reippaasti suurinpiirtein rajoitusten mukaan, vakkarilla valinnut sen maximin mitä ajaa. EI kiilaile vasemmalle muiden eteen jne.

Rivien välistä käy ilmi että jos saavuttaa muita, niin ei valuttele kontiin vaan pitää asiallisen turvavälin.

Kertoi että päästää tuupiat ohi jos pienikin väli, jos jotain hänen ajossaan pitäisi kritisoida, niin tuota jos pieni väli tarkoittaa jotain sadanmetrinväliä.

Jos se meno on asiallisen reipasta niin en ole tuomitsemassa jos lisää vielä vauhtia, mutta ajatuksena kovasti pääläellaan, eikä sen perässätulia ylinopeutta ajavan pitäisi se vauhti sovittaa, eikä muiden sovittaan jo ihan lähtökohtaisesti väärin toimivan mukaan. Noin yleistäen turvaväli takankin paranee jos itse ei provoisoidu, pitää edellä olevaan hyvän turvavälin, se että siinä lähtee lisää vauhtia, niin pahimmat pysyy siellä on kontissa, ihan kuin niillä olisi joku adaptiiven vakkari säädetty ihan pieleen.

Ymmärrän kyllä että iso houkutus päästää se ohi seuraan kiusaksi, ja sitten itse ottaa tavallista enemmän etäisyyttä.


Siinä samaa mieltä että vakkereiden käytettävyydessä on isoja eroja, ja hyväkin vaatii totuttelua sen toiminnan sisäistämistä. Jos vakkarinkanssa jumppaa nopeudella, niin iso merkitys sillä miten se säätö onnistuu.

Tosiaan osa vakkereista putoaa pois päältä kaasun käytöstä, osa pitää sitä miniminä, osassa taitaa olla toisin päin, tai siis jonkin lainenhidaste ylärejalla.

Isoilla väylillä, varsinkin motareilla niin enemmän sille hiljentämiselle tarvetta. Toki voi ajatella että ajelee oikealla alle rajoitusten, ja jos saavuttaa muita vielä hitaammin ajavia, niin napsuttelee vakkariin lisäävauhtia vasentakaistaa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se sun vakkari osaa pysyä päällä, jos vähän kaasulla avittaa menoa? Itse ainakin säätelen vakkari päällä menoa ihan vastaavasti nopeuden suhteen (muiden ohittajien ajoittamiseksi) kuten ilman vakkaria ajaessa. Sattumalta tai by design korealaisessa on vielä sekin feature, että kaasulla pystyy jarruttamaan vakkarin menoa. Jos antaa kaasulla inputtia, mutta vähemmän kuin nykyisen nopeuden pitäminen olisi tarpeen, auto hiljetää kaasupolkimen osoittamaan nopeuteen. Mukavasti saa jarruteltua muutaman sekunnin, että hätäisempi pääsee ohi ennen kuin vaihtaa vasurille. Toki sama hoitaa myös adaptiivisella, mutta se reagoi vasta lähempänä edellä ajavaa.
Voinhan mä kaasuakin painaa mutta ei sattumoisin kiinnosta jos oma vauhti on jo sakkorajalla. Vakkari on olemassa siksi että voi ajaa tasaiseen ja ilman vaivaa. Joskus olen hieman kelannut lisää vauhtia kun joku siellä roikkuu, harvoin etääntyvät ellei ihan kunnolla anna runtua. Jos se yhden rekan ohittaminen kestää peräti joitakin sekunteja niin ei voi kenenkään elämä olla siitä kiinni. Toki ei ole munkaan elämä siitä että ne siellä aina hetken roikkuuvat, mutta mukavampaa olisi ajaa ilman peräkärryä.
 
Voinhan mä kaasuakin painaa mutta ei sattumoisin kiinnosta jos oma vauhti on jo sakkorajalla. Vakkari on olemassa siksi että voi ajaa tasaiseen ja ilman vaivaa. Joskus olen hieman kelannut lisää vauhtia kun joku siellä roikkuu, harvoin etääntyvät ellei ihan kunnolla anna runtua. Jos se yhden rekan ohittaminen kestää peräti joitakin sekunteja niin ei voi kenenkään elämä olla siitä kiinni. Toki ei ole munkaan elämä siitä että ne siellä aina hetken roikkuuvat, mutta mukavampaa olisi ajaa ilman peräkärryä.
Vaikka olet laiska ja mukavuudenhaluinen, niin olethan kuitenkin tietoinen niistä pienistä nyansseista, joita hyvään liikennekäyttäytymiseen kuuluu. Riippumatta siitä, kuka on missäkin tilanteessa oikeassa milloin milläkin perusteella. Hyvä ohjenuora on olla aiheuttamatta haittaa muille tienkäyttäjille. Vaikka ei jaksaisikaan vaivautua, niin se pieni ponnistus muiden hyväksi on usein kuitenkin vaivan arvoista. Jos ei juuri siinä tilanteessa, niin epäsuorasti kollektiivisessa liikennekulttuurissa.
 
Vaikka olet laiska ja mukavuudenhaluinen, niin olethan kuitenkin tietoinen niistä pienistä nyansseista, joita hyvään liikennekäyttäytymiseen kuuluu. Riippumatta siitä, kuka on missäkin tilanteessa oikeassa milloin milläkin perusteella. Hyvä ohjenuora on olla aiheuttamatta haittaa muille tienkäyttäjille. Vaikka ei jaksaisikaan vaivautua, niin se pieni ponnistus muiden hyväksi on usein kuitenkin vaivan arvoista. Jos ei juuri siinä tilanteessa, niin epäsuorasti kollektiivisessa liikennekulttuurissa.
Se pieni ponnistushan on sitten vakkarin tiputtaminen niin että voi jäädä ohitettavan taakse väistämään? Vai pitäisikö sitä nostaa vauhti sakkorajan yli siksi että joku on sitä mieltä liikennekulttuurissa on nyansseja?

Edit:
Haittaahan tässä aiheuttaa se joka ajaa takana liian pienellä turvavälillä, joka oman kultuurikäsitykseni mukaan on lähes sama kuin nostaisi keskisormen pystyyn..
 
Se pieni ponnistushan on sitten vakkarin tiputtaminen niin että voi jäädä ohitettavan taakse väistämään? Vai pitäisikö sitä nostaa vauhti sakkorajan yli siksi että joku on sitä mieltä liikennekulttuurissa on nyansseja?
Jos ei halua ajaa lujempaa niin tosiaan kaksikaistaisella tiellä voi myös ajaa hitaammin. Vaikea kategorisesti sanoa kumpi on parempi tapa, mutta jos toimillaan pyrkii kuitenkin välttämään häiriötä niin eipä tuohon tarvitse sen kummemmin ottaa edes kantaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 385
Viestejä
4 658 238
Jäsenet
76 428
Uusin jäsen
Skylla

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom