Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä olen ajanut näitä samoja seutuja vuodesta 1996 lähtien enkä ole havainnut toistuvia syöksymisiä tai muita tilanteita. Toki yksittäistapauksia aina löytyy mutta ei nyt hemmetti minkään yhden bussiyhtiön toimesta.

Joustavuutta kun näkee bussin pysäkillä jossa ei jarruvalot pala ja alueella jossa väistämissäännöt pätevät.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Linkkistäsi poimintoja.
Eli Nelostiellä Mäntsälässä oli sumua ja 12 auton ketjukolari, yksi peräänajon välttänyt kortoilut, pari poimintaa.

Ajoimme ihan normaalisti vähän yli satasta tiellä, kun näkyvyys alkoi heikentyä. Hidastin vauhtia näkyvyyden heikentyessä, Aaro kertaa tapahtumia.
Ok, jos ei puututa ylinopeuteen.

Yhtäkkiä näkyvyys muuttui olemattomaksi.

– Vastaan tuli täysi sumuseinä. Viisi metriä edellä olevasta autosta näkyi vain sumuvalot.
Ei varmuutta mitä tuossa kuvailee, tuo mieleen että hidastaminen ei ihan riittänyt jos viidenmetrin päässä näkyy sumuvalot.
Onko ajatellut että pieni notkelman tiheämpi sumu, ja muutaman sekan arponut ennen kuin hidastannut, sitä ennen edellä oleva sovittanut vauhdin näkyvyyteen.
Varmaan osalle tuli mieleen että possujunassa menty, jolloin pelivaraa ei ole ollut.

Nousimme autosta ja katsoimme nopeasti muihin autoihin. Ne olivat jo tyhjiä, eli ihmiset olivat varmaan juuri ehtineet nousta niistä.

Kun Aaro lähti kävelemään autoltaan, hän näki jo sireenien valot. Pelastusajoneuvot olivat paikalla nopeasti.

Syntyy mielikuva että kolari suma oli alkanut jo ennen kertojan paikalle saapumista, heidän jälkeen sinne kasaan ajoi vielä joku
Hetken päästä vasemmalta kaistalta autokasaan ajoi täyttä vauhtia vielä yksi auto,
Ilmeisesti ennen kuin kertojan seurua oli autosta poistunut. Kertoja siis väisti kasan ajamalla tien oikeanpuoleiselle piantareelle.

TIedä heidän Youtube harrastuksista, mutta onko tuosta jotain opittavaa, ehkä ne vakiot, turvaväli, turvaväli, tilannenopeus. Jos silti joutuu tilanteeseen, ja ei ole sokissa, niin Pelasta, hälytä, varoita (estä lisä onnettomuudet) , motarilla järjestystä vähän miettiä, turvallisuus ensin.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
"Ajoin vähän yli satasta..."

Niinpä niin, kyllähän talvisäässä kannattaa ajaa yli satasta. Oppia se tuo on. Ei kuitenkaan auta, kun takaa tulee joku jumalakuski, jota ei fysiikanlaitkaan koske.
 
Tällaisiin ja vastaaviin tilanteisiin on EU:n projektissa suunniteltu järjestelmää joka varoittaa muita autoilijoita. Sitä on jo testattu jonkin verran, myös Suomessa. Omasta mielestäni helvetisti parempi idea kuin vitun piipittimet parin km/h ylinopeudesta ym.

Mutta mikään järjestelmä ei täysin korvaa tilannenopeutta ja turvaväliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 415
Viestejä
4 555 689
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom