Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt en ymmärrä. Kuvasta päätellen tilaa on kuitenkin plus motarin reunat.
Kaunis ajatus, sama paikka päivällä mistä näkee kuinka viivoja menee pitkin poikin, vai miten ajattelit tuosta ajaa jos kerta viivoja ei saa ylittää?
![]()
Kuten sanottu, 90% ajelee laput silmillä seuraamatta yhtään mitä ovat tekemässä.
Moni tulkintainen postaus, kritisoidaanko tässä nyt turvaväliä possujunaa ja sitä ettei ohiteta.
Niin, kuten sanoin, tuolta oikealta tullaan kylkeen laput sil illat kuten 90% tuolla liikenteessä ajaaEnsimmäisenä ei tule mieleen ajaa sulkuviivan yli toisen kylkeen. Tosin tuossa tällä näytöllä ei näytä olevan kovinkaan vahvaa viivaa edessä, vasemmalla on , joka näyy jatkuvan katkoviivaan, oikealla kaistalla näkyy viivoja, jos joku niiden välissä tulee, niin vaaranpaikka, varsinkin jos ajelee laput silmillä.
Moni tulkintainen postaus, kritisoidaanko tässä nyt turvaväliä possujunaa ja sitä ettei ohiteta.
Vai onko tuossa nyt jotain sellaista ohjausta mistä ei saa kuvasta selvää.
Ainakin täällä päin turvaväli nimenomaan lyhenee sitä mukaa kun keli huononee. Etenkin lumisateella motarilla oikean kaistan täyttää kilometrin mittainen letka jossa ilmeisesti kaikki sitä jonon ensimmäistä lukuunottamatta haluaisivat ajaa vähän kovempaa mutta kukaan ei uskalla mennä vasemmalle kaistalle jossa on ainakin 2 senttiä lunta vaan yrittää ohittamisen sijasta edetä nopeammin työntämällä edellä menevälle lisää vauhtia.Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
Oon ollut kerran tällaisen pahan takatuupparin kyydissä pidemmällä matkalla, totesin 2 kertaa että voisitko jättää vähän enemmän väliä edellä menevään kun alkaa ahdistaa. Ajoi silti epämukavan lähellä aika usein. Enempää kertoja en uskaltanut mainita kun ajattelin että alkaa vetää kierroksia siitä kun ärsyyntyy. Mutta siis, sanoisin että ihan kiinni siitä että totuttu tapa + äly ei vaan riitä tajuamaan vaarallisuutta.Turvavälien pitäminen on joillekkin (ehkäpä suurimmalle osalle) ihan käsittämättömän vaikea tehtävä. Hyvällä kesäkelillä pienempi riski, mutta näin lumisateilla ja liukkailla voisi luulla turvavälien hieman pidentyvän. Mutta ei, toisten kontissa ajellaan ja sitten ihmetellään kun sattuu jotain. Oma lukunsa ärsyttävyydessä ovat nämä, jotka jäävät motarilla roikkumaan perään, vaikka toista kaistaa pääsisi helposti ohi.
Lievästi samaan liittyy sekin kun joskus joku valitti et kele ku ihmiset käyttää takasumaria ja se häikäsee.. meinasin tokasta et jätäppä pidempi väli niin ei enää häikäse..Oon ollut kerran tällaisen pahan takatuupparin kyydissä pidemmällä matkalla, totesin 2 kertaa että voisitko jättää vähän enemmän väliä edellä menevään kun alkaa ahdistaa. Ajoi silti epämukavan lähellä aika usein. Enempää kertoja en uskaltanut mainita kun ajattelin että alkaa vetää kierroksia siitä kun ärsyyntyy. Mutta siis, sanoisin että ihan kiinni siitä että totuttu tapa + äly ei vaan riitä tajuamaan vaarallisuutta.
Sanoisin että tuo Tampereenväylä-Kehä1 on vielä pahempi kun liitytään itään kehälle. Painetaan suoraan sinne vasemmalle kaistalle kaistojen yli.Mikä siinä on että kun tulee Tuusulan suunnasta aikeenaan liittyä Kehä-1:lle länteen, niin pitää noin 0,001 metrin jälkeen änkeä siihen keskimmäiselle kaistalle vaikka se olisi jo valmiiksi kuinka jumissa, mieluiten vielä pakottamalla ja vilkkuja käyttämättä? Varsinkin kun se kaista jolla jo on samaisesta Tuusulasta liityttyään jatkuu sellaisenaan ainakin Leppävaaraan asti, ja vetää usein Kehä-1:llä idästä tulevien keskimmäistä ja vasenta kaistaa paremmin. Lisäpisteitä suorituksesta saa jos keskikaistalle ängettyään ajaa sitä muutaman kilsan ja sitten ennen Kannelmäkeä erkanee takaisin oikealle kaistalle ajaakseen Tampesteriin tai stadiin. En enää jaksa ottaa liiemmin stressiä asiasta, mutta kun tuota touhua on seurannut jo useamman vuosikymmenen ajan samassa paikassa niin ihmetyttää moinen. Ehkä olen vain ymmärtämätön jäärä.
Jep, ja sit ajaa vasenta kaistaa tehdäkseen saman keikauksen just ennen lähestymistä Tuusulaan erkanevalle rampille samojen kaistojen yli takaisin oikealle. Koska on "kiire" tai jotainSanoisin että tuo Tampereenväylä-Kehä1 on vielä pahempi kun liitytään itään kehälle. Painetaan suoraan sinne vasemmalle kaistalle kaistojen yli.
Jospa siinä vetoautossa oli jarrut sököt ja rekka oli sidottu perään jarruautoksiNäin toissapäivänä aivan älyttömän ja monella tapaa laittoman yhdistelmän tre-hki motarilla. Juutuin tämän sankarin perään oikealle kaistalle, vasemmalla kaistalla tuli katkeamattomana nauhana nopeampia. Gps:n mukaan nopeus oli alle 50. Vetoautona toimi bemarin katumaasturi ja sen koukussa oli kiinni autotraileri, jonka päällä oli matkailuauto. Trailerin alta tai trailerista lähti paksu hinausköysi jonka päässä oli kiinni i kid you not REKKA. Ei sentään täysperävaunullinen, mutta siis vetonuppi ja yksi perävaunu. Kannustin menoa soittamalla hartaasti torvea ohittaessani.
Mitä enemmän rahaa niin sitä etuoikeutetumpia.Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut.Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
![]()
Ei se ero taida iso olla ajoi 103 tai 108, nämä rivakammat ajelee sen 120 tai ylikin, kunhan on sula tie. 3 milliä lunta niin nopeus tippuu samantien 90 ja saa ohittaa kaikki kun ajelee sen 105 todellista.Ajattelitko kertaakaan nostaa 107-108 todellista?
Satuin ajamaan samaa tietä eilen ja kieltämättä hienosti keräsit sumppua vasemmalle kaistalle rekkoja ohittaessasi.Taas tuli huristeltua 3.tietä ja voi noita pk seutulaisia ajajia. Nipin napin päästään minusta ohi cruisella kun ajan ja heti, aivan heti takas oikealle kaistalle. Ihanaa kesällä ja vielä ihanempaa kun rapa lentää. Sitten oli joku neljän ympyrän iso lossi jolla toimi takavaloista vain sumuvalo ja yksi rekisterikilven valo. Kyllä. Sumuvalo. Edestä toinen sumuvaloista oli vielä palanut.Voin vaan kuvitella että miten kauan hänkin on kuittaillut niitä check system piippauksia mittaristossa kun lähtee ajelemaan.
Myöskin tuntui siltä että minä ohitin vain rekkoja. Musta meni ihan kaikki ohi vaikka 100 on rajoitus ja mulla 103-104 todellista. Todella monet vieläpä lähes kesävauhteja.
![]()
Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?Ei se ero taida iso olla ajoi 103 tai 108, nämä rivakammat ajelee sen 120 tai ylikin, kunhan on sula tie. 3 milliä lunta niin nopeus tippuu samantien 90 ja saa ohittaa kaikki kun ajelee sen 105 todellista.
Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?
Pientä olkiukkoa sinulla ehkä tässä kysymyksenasettelussa, eh? Oleellista minusta on valita nopeus siten, että ajaminen on turvallista. Se on sitten ihan toinen keskustelu miten ko. nopeus suhteutuu pyöreässä taulussa olevaan lukemaan.Eli kesällä 160-180 km/h kuivalla ja valoisalla? Niinkö ajattelit?
Näinhän ne kaaharit ajattelee, itsensä kannalta. Sitten unohtavat sen osan että muiden tienkäyttäjien on vähän vaikeampaa sopeutua siihen yllätykseen kun joku ajaakin 160km/t 100 alueella. Tai olipa vaikka taajamassa, mutta ennakointi mahdotonta kaaharin kohdalla.Oleellista minusta on valita nopeus siten, että ajaminen on turvallista.
On Se.Ei se ero taida iso olla ajoi 103 tai 108
Onhan se, ei se sentti lunta tai pakkanen tarkoita kuitenkaan automaattisesti että on liukasta. Lähinnä toin tässä esiin tätä kombinaatiota, että sulassa kelissä nämä sankarit nuohoaa kontissa kun ajat vaikka sen +5kmh tikkaria vasemmalla, mutta kummasti vähän valkosta tiellä niin saa ohittaa kaikki ja hirveä häslääminen. Huonommalla kelillä kuuluu hidastaakin mutta ei sula/hyvä keli ole mikään peruste ajaa ylinopeutta ja odottaa että kaikki väistäävät.Eikös se ole vain asiallista, että nopeus valitaan kelin mukaan?
Ei kai tässä mistään ohittamisesta puhuttu vaan siitä mitä on vakkarissa vauhtia? Kait sitä vauhtia voi lisätä jos uhkaa jäädä toisen rinnalle pyörimään liiaksi. (Ei auta 120-140 ajavien vasemman kaistan ohjuksien kanssa).On Se.
Jos se ohitettava auto menee 100km/h ja ohitat 103 km/h nopeudella ohitus tapahtuu noin 700 m matkalla ja ottaa aika 27 sekuntia. Jos taas ohitusnopeus on 108km/h , tarvitaan vain 280 metrin matka ja aikaa vain 9 sekuntia.
Yllättävän iso ero.
Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.Kait sitä vauhtia voi lisätä jos uhkaa jäädä toisen rinnalle pyörimään liiaksi.
Kukaan ei kai ohittannut satasta ajavaa, vaan lähinnä raskasta liikennettä. Eli nopeuseroa sen 20km/h, eli noin 5,55m/sOn Se.
Jos se ohitettava auto menee 100km/h ja ohitat 103 km/h nopeudella ohitus tapahtuu noin 700 m matkalla ja ottaa aika 27 sekuntia. Jos taas ohitusnopeus on 108km/h , tarvitaan vain 280 metrin matka ja aikaa vain 9 sekuntia.
Yllättävän iso ero.
"Seuraava asiakas" kapulan laittaminen kassahihnalle ei kuulu kenenkään velvollisuuksiin, mutta ruuhkassa se olisi suotavaa. Ei tarvitse sitten kassan kanssa arpoa, että ei nää porkkanat enää ollut mun ostoksia. Ja jono vaan kerääntyy lisää.
Sama pätee motareihin, vähän pelisilmää ja kaikilla on kivempaa. Jos olet vakkarilla ajava 104 km/h todellista ajava, niin katso se kunnon aukko esim rekkaa ohittaessa. Moottoritiet eivät aiheuta kuolonkolareita, ainoastaan otsasuonen räjähdyksistä aiheutuvia tapaturmia, jotka johtuvat "vakkareista"![]()
Kuka tässä kaahareista on puhunut? Lisää olkiukkoilua. Turvallinen kelinmukainen ajotapa ja toisten käyttäjien ennakointi ei ole mitenkään mahdotonta eikä riipu omasta/toisen nopeudesta. Pitää vain olla tahto seurata sitä liikennettä eikä vetää nollat taulussa vakkarilla.Näinhän ne kaaharit ajattelee, itsensä kannalta. Sitten unohtavat sen osan että muiden tienkäyttäjien on vähän vaikeampaa sopeutua siihen yllätykseen kun joku ajaakin 160km/t 100 alueella. Tai olipa vaikka taajamassa, mutta ennakointi mahdotonta kaaharin kohdalla.
En tiedä mitä laki asiasta muotoilee, sietäisi ainakin vaatia niin ei voisi sakottaa kun kaksikaistaisella ohitat vaikka 100kmh 80 alueella toisen auton. Tuttu palkittiin 400e sakoilla tästä liikenneturvallisuuden edistämisestä.Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.
Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta. Pelisilmäähän tuommoisen eteen meneminen vaatii, mutta en tänä päivänä ymmärrä miksi minun pitää rajoitusta noudattavana joustaa jos toinen ei halua sitä noudattaa. Senkun ajaa vaikka 160 100 alueella, mutta ei kannata vittuuntua jos joku haluaa ohittaa sen rekan 105kmh ja siirtyä sen jälkeen oikealle. Ja nää tapaukset ei ole mitään tyhjästä revittyjä olkiukkoja vaan nimenomaan se mistä tässä on kysymys; kuka joustaa, rajoituksen noudattaja vai sen ylittäjä. Mä ajan itsekin säännöllisesti ylinopeutta esim 80 liputetuilla motarin alueilla kun siellä on "liukasta", mutta en ala valittamaan jos joku ajelee vasurilla 80kmh ohitellen muita.Kuka tässä kaahareista on puhunut? Lisää olkiukkoilua. Turvallinen kelinmukainen ajotapa ja toisten käyttäjien ennakointi ei ole mitenkään mahdotonta eikä riipu omasta/toisen nopeudesta. Pitää vain olla tahto seurata sitä liikennettä eikä vetää nollat taulussa vakkarilla.
Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että valitit porukan tiputtavan kelin takia nopeutta kun itse jatkat rajoitukseen perustuen. Koko rajoituskeskustelu ja kuka joustaa ei liittynyt tähän mitenkään.Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta. Pelisilmäähän tuommoisen eteen meneminen vaatii, mutta en tänä päivänä ymmärrä miksi minun pitää rajoitusta noudattavana joustaa jos toinen ei halua sitä noudattaa. Senkun ajaa vaikka 160 100 alueella, mutta ei kannata vittuuntua jos joku haluaa ohittaa sen rekan 105kmh ja siirtyä sen jälkeen oikealle. Ja nää tapaukset ei ole mitään tyhjästä revittyjä olkiukkoja vaan nimenomaan se mistä tässä on kysymys; kuka joustaa, rajoituksen noudattaja vai sen ylittäjä. Mä ajan itsekin säännöllisesti ylinopeutta esim 80 liputetuilla motarin alueilla kun siellä on "liukasta", mutta en ala valittamaan jos joku ajelee vasurilla 80kmh ohitellen muita.
En tietääkseni valittanut asiasta yhtään mitään vaan totesin ainoastaan, että se on kumma kun sulalla kelillä painetaan reippaasti yli rajoituksen, mutta sentti lunta maahan niin kihnutetaan alle rajoituksen jokapaikassa. Mulle ei ole väliä mitä vauhtia ajeleevat, ohi pääsee halutessaan kuitenkin. On vaan jotenkin ironista että sulalla tiellä +1c ajetaan kun kesällä konsanaan ja lumella sitten kun olisi peilijää alla, kuinkahan moni näistä vatasista tietää miten nastoilla pysähtyy 140kmh vauhdista märällä tiellä. Tästä varmaan päästään sitten tähän joustamisen hienouteen kun osa ajaa sitä kesävauhtia ja toiset tikkarin näyttämää.Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että valitit porukan tiputtavan kelin takia nopeutta kun itse jatkat rajoitukseen perustuen. Koko rajoituskeskustelu ja kuka joustaa ei liittynyt tähän mitenkään.
Joo ripeästi ei tarkoita ylinopeutta, parikymppiä ylinopeutta + vastaantulioiden kaistalla niin onhan se sakon paikka.En tiedä mitä laki asiasta muotoilee, sietäisi ainakin vaatia niin ei voisi sakottaa kun kaksikaistaisella ohitat vaikka 100kmh 80 alueella toisen auton. Tuttu palkittiin 400e sakoilla tästä liikenneturvallisuuden edistämisestä.
Näissä ehkä kuvitellaan erilaisia tilanteita. Jos vakkarikuski ei varmista että on tilaa ennenkiun vaihtaa kaistaa, niin onhan se nyt otsikon aihe, nopeudesta riippumatta.Niin no, onko se mukava tiputtaa vakkari pois joka toisen rekan taakse kun näet että vasuria plosottelee taas yksi raksapaku tmv. sen 120 100 alueella? Siinä on se toinenkin vaihtoehto eli ei tee mitään ja ajelee sitä omaa 105kmh ohi siitä rekasta.
Ei mikään laki velvoita nostamaan ohituksessa nopeutta yli nopeusrajoituksen. Laki kieltää sen. Muistelet siis väärin.Näinhän se pitääkin tehdä. Monesti vaan näkee että näitä vakkariohituksia tapahtuu usein. Nopeutta ei nosteta vaikka persuksissa possujuna.
Toisaalta jos takana tyhjää niin mikäs siinä lipua ohi hitaasti. Toisalta eikös laki velvoita tekemään ohituksen "ripeästi" vai muistelenko väärin ?
Keskustelu on tilanteesta missä on satasen rajoitus ja ohittaja ajaa ylinopeutta niin ei häntä voi ainakaan kehottaa lujempaa ajaa. Ei siellä kontissa pitäisi ketään olla, päinvastoin väli kasvaa.Vaikka olen vapailla nyt eli ei tarvitse ajaa, niin tämä ketju tukkii mieleni ruuhkat. Jos ohitat sitten motarilla, ohituskaistalla jne, niin OHITA.
Älä vain valu ohi. Jos olet valuttaja, niin jää sinne rekan taakse. Isolla rahalla tehty sinne sun tänne 4-kaistaisia teitä, käytetään niitä.
Ei sitä nopeusrajoitusta saa ylittää, vaikka edessä olisi mäki.Himmataan alamäessä vauhtia pois ennen ylämäkeä ja tietenkään sitä ylämäkeä ei voi yhtään ennakoida senkään jälkeen, vitun idiootit.
En menisi kokeilemaan samaa rekan edessä. Tuolla tyylillä maksimoidaan kulutus, autokoulussakin opetetaan mäkien ennakointi, vaikka enhän minä tiedä opetetaanko siellä nykyisin morsettamaan jarruvaloilla haista vittu.Ei sitä nopeusrajoitusta saa ylittää, vaikka edessä olisi mäki.
Aika vähissä on ne ylämäet mitä tarvitsee millään välineellä tai säällä ennakoida vauhtia nostamalla. Jos taas ajaa sellaisella ajoneuvolla ja säällä jolla se täytyy ottaa huomioon, kannattaa pitää reippaampi väli edellä ajavaan.Himmataan alamäessä vauhtia pois ennen ylämäkeä ja tietenkään sitä ylämäkeä ei voi yhtään ennakoida senkään jälkeen, vitun idiootit.
Ammattitaidottoman rekkakuskin tunnistaa siitä että hän ajaa liukkaalla edellä olevan lähellä ennen merkittävää mäkeä. Ei kulutus maksimoidu sillä ettei mäkeen kerätä vauhtia, se maksimoidaan sillä että kiihdytetään mäkeen ja varsinkin mäessä.En menisi kokeilemaan samaa rekan edessä. Tuolla tyylillä maksimoidaan kulutus, autokoulussakin opetetaan mäkien ennakointi, vaikka enhän minä tiedä opetetaanko siellä nykyisin morsettamaan jarruvaloilla haista vittu.
Polttomoottorilla taloudellisuuden kannalta on parasta ajaa mäki parhainta mahdollista tehoa hieman alemmilla kierroksilla, vitosvaihteella ajaessa kannattaa siis useinkin kiihdyttää ENNEN mäkeä, muttei enää mäessä. Jos ei kierrokset riitä, niin sitten mieluummin vaihtaa ajoissa pienemmälle. Tämä on kulutuksen, että jakopään kannalta merkittävää.En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut, tosi kivaa ajaa perässä etenkin taajamassa.Aika vähissä on ne ylämäet mitä tarvitsee millään välineellä tai säällä ennakoida vauhtia nostamalla. Jos taas ajaa sellaisella ajoneuvolla ja säällä jolla se täytyy ottaa huomioon, kannattaa pitää reippaampi väli edellä ajavaan.
En näe tuossa mitään ongelmaa. Mäkeen kiihdyttäminen nostaa turhaan kulutusta.
Ammattitaidottoman rekkakuskin tunnistaa siitä että hän ajaa liukkaalla edellä olevan lähellä ennen merkittävää mäkeä. Ei kulutus maksimoidu sillä ettei mäkeen kerätä vauhtia, se maksimoidaan sillä että kiihdytetään mäkeen ja varsinkin mäessä.
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.Polttomoottorilla taloudellisuuden kannalta on parasta ajaa mäki parhainta mahdollista tehoa hieman alemmilla kierroksilla, vitosvaihteella ajaessa kannattaa siis useinkin kiihdyttää ENNEN mäkeä, muttei enää mäessä. Jos ei kierrokset riitä, niin sitten mieluummin vaihtaa ajoissa pienemmälle. Tämä on kulutuksen, että jakopään kannalta merkittävää.
Sama koskee kiihdytyksiä. On valetta, että korkeilla kierroksilla polttoainetta kuluu enemmän. Kun on tarkoitus kiihdyttää vauhtia, taloudellisimmin se käy hieman parhaimman tehoalueen alapuolella olevilla kierroksilla. Hieman alemmilla siksi, että järjestelmän sisäinen kitka syö pienen osan hyötysuhteesta, joka on suoran sidoksissa kierrosmääriin. Ja missään nimessä ei pidä myöskään ylittää parhaimman tehoalueen kierroksia. Sen jälkeen ihan kaikki on pelkkää hukkaa.
Mitä pieni vauhdin nosto on ellei kiihdyttämistä? Sitä en kiellä etteikö alamäen hyödyntäminen olisi taloudellisesti järkevää, kunhan se tapahtuu sellaisella vauhdilla ettei turhaan aja edellä ajavan lähelle.Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut.
En puhu, vaan ajoneuvosta ylipäätään. Nimenomaan paras vääntö osuu lähes kaikissa autoissa hieman parasta tehoaluetta alemmalle kierrosluvulle.Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.
No kyllä se on kuskista kiinni tuossakin tapauksessa. Ajoneuvon kuljettaja on jokaisena ajan hetkenä vastuussa ajoneuvonsa kulkemisesta.Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.