Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
Myös vaaran välttäminen löytyy säännöistä. On ihan perusteltua poistua siitä rinnalta, jos ei liittyjä osoita kykyä/aikomusta väistää.

Kehällä ei mikään Pastersteinin doktriinikaan ole rajoittamassa vasemmalle siirtymistä.
Tällainen skenaariohan ei liity noihin kuvattuihin tilanteisiin. Varsinkin kehillä ollaan monesti poistumassa itse kohta jolloin ei ole vaihtoehto vaihtaa kaistaa. Rekat ja bussit myöskin yleensä osaavat osoittaa mihin väliin he haluavat.
 
Epäselviä tilanteita syntyy varmasti, jos kumpikin alkaa säätää nopeuttaan ja toinen luulee, että hänen tielle liittymistä yritetään tahallaan vaikeuttaa. Yksinkertaisinta on olla ajamatta liittyjien rinnalla. :x3:
En ehkä osaa aivan tulkita viestiäsi, mutta minähän en siis säätänyt yhtään mitään - liittyjällä oli kaikki mahdollisuudet kiihdyttää tai hidastaa, mitä hän ei tehnyt eikä yrittänyt vauhtiaan itse sovittaa jo hyvissä ajoin. Tätä yritän jälkikasvullekin neuvoa, että heti kiihdytyskaistalla näkyvyyden salliessa tehdään tulkintaa, missä niitä koloja on, sovitetaan vauhti sopivaksi ja saa polkea pohjaan, jos tarvis. Usein kehäteillä on aika ruuhkaista ja välit pieniä. Silloin on perusteltua tehdä jotain liikkeitä tilaa antaakseen ja liikenteen sujuvoittamiseksi. Nyt ei ollut.
 
Ehkä nämä liittymistä osaamattomat ovat tätä uuden autokoululain tuottamaa hedelmää? Eiköhän tilanne vielä pahene lisää kun opetusluvalla kortin ajavien määrä lisääntyy.
 
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.
 
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.
Haastava ramppi on eri asia kuin se että odotetaan saavansa tietä liittyjänä tai seloillaan muuten vaan liittyessä. Onneksi noista huonoista rampeista ja lyhyistä kiihdytyskaistoista onkin suuri osa jo korjattu paremmiksi
 
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.

Mä olen ajanut kohta 30v eri ajoneuvoilla, vaikka on ollut 34hv kuplaa tai kuorma-autoa, ikinä ei ole ollut tilannetta että olisin joutunut johonkin ongelmaan kiihdytyskaistalla. Vilkku heti päälle, ja katsoo sen yhden tai kaksi vaihtoehtoa minne ajaa ja siihen on ihan hyvin mahduttu.
 
Mä olen ajanut kohta 30v eri ajoneuvoilla, vaikka on ollut 34hv kuplaa tai kuorma-autoa, ikinä ei ole ollut tilannetta että olisin joutunut johonkin ongelmaan kiihdytyskaistalla. Vilkku heti päälle, ja katsoo sen yhden tai kaksi vaihtoehtoa minne ajaa ja siihen on ihan hyvin mahduttu.
Ehkä sitten vain omaa kädettömyyttä, osa noista vain tuntuu olevan niin lyhyitä etten aina ihan tajua miten siinä pitäisi ehtiä vielä valikoimaan jotain hyvää väliä.
 
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.


1734270170928.png
 
Nyt kun lunta taas tullut ja ihmisten autot suurimmaksi osaksi on tuolla pihoilla ilman katosta, eli lumi peittää auton kauttaaltaan kun sitä taivaalta tulee. Tänään on taas nähnyt noita +20cm lumipatjoja auton kattojen päällä tuolla liikenteessä. Miten laiskaa porukka oikein on, ettei siinä samalla kun muuten auton putsailee lumesta niin pyyhi myös siitä katolta lumia pois? On kyllä melkoinen turvallisuusriski jos se patja sieltä rysähtää vähän katon lämmettyä joko omalle tuulilasille jarruttaessa tai takana tulevan konepellille/puskuriin...

Ja toinen mitä en tuolla liikenteessä ymmärrä ovat nuo peräkärryjen vetäjät joiden kärryjen valot eivät toimi niinkuin niiden pitäisi. Tänäänkin ajoin peräkärryä vetävän Teslan perässä maantiellä ja siinä kärryssä kyllä paloi takavalot, mutta vilkut ja jarruvaloja ei sitten löytynytkään. Oli mukava huomata että tuohan kääntyy jollekin kinttupolulle ilman ryhmittäytymistä kun alkoi peräkärry uhkaavasti lähestyä omaa keulaa. Ja kyllä siinä autossa vilkku toimi ja jarruvalot paloivat kun siinä kääntyessään autonkin valot näin.
Pitäisiköhän noi peräkärrytkin sisällyttää katsastuksen piiriin kun tuntuvat vähintään joka viidennellä valot jollain tasolla reistailevan, joillain vähemmän kuin toisilla.
 
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.

Siis tarkoitat heitä jotka suurin piirtein pysähtyy antamaan tilaa, tai ainakin osoittavat selkeästi pyöräilijälle väistävänsä.

Se sitten eriasia kun sieltä tulee pyöräilijöitä "alla", tai ainakin siltä näyttää, jolloin on väistettävä, äänimerkillä voi toki varoittaa vaaratilanteesta.


Ehkä nämä liittymistä osaamattomat ovat tätä uuden autokoululain tuottamaa hedelmää? Eiköhän tilanne vielä pahene lisää kun opetusluvalla kortin ajavien määrä lisääntyy.

Meinaat että uudistusta ennen kortin saaneet on menneet kertaamaan. uusi oppeja ?


Ehkä sitten vain omaa kädettömyyttä, osa noista vain tuntuu olevan niin lyhyitä etten aina ihan tajua miten siinä pitäisi ehtiä vielä valikoimaan jotain hyvää väliä.

Perus ajatus on se että paikka katsotaan rampilla , samoin vauhti kohdilleen , niin että kiihdytyskaistan alussa olla sopivassa välissä, sopivassa vauhdissa. jolloin sitten se kaista aikaa korjata arviovirheitä.

On totta että on niin tiukkoja kaarteita rampilla että näin talvikelillä se kiihdyttäminen jää vähän myöhäisemmäksi ja pahalla kelillä sitä kiihdyttämistä joutuu jatkaa kiihdytyskaistalla, ja jos paha keli niin se voi olla 20cm töhnää ja ajo ura menee päin pääväylää ajavaa.

Oikeastaan homma menee vaikeaksi siinä vaiheessa jos omassa kontissa on joku dynaaminen kuski, joka tuuppaa rinnalle ja tai siellä pääväylällä ei ole asiallisia turvavälejä. Jos pääväylällä on ne väli kunnossa, niin liittyminen onnistuu ongelmitta vajaallakkin nopeudella.
 
tyjk.png


Meinaat ettei nuolen osoittamaan suuntaan pääse kiihdyttämään, vai mikä tämän viestin tarkoitus on?
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.

Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.

Omasta mielestä esim. tällainen on paljon helpompi. Tuossa on helposti kiihdytetty kovaan vauhtiin siinä vaiheessa kun pääsee muun liikenteen rinnalle.

ramppi.png
 
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.


1734270170928.png
Tossahan on rekkaan peilaten ainakin 150m matkaa ja kaista ei vielä edes lopu kun loppuu kuva kesken. Rekan peräkärryn takaosan kohdalla pitäisi olla lappu lattiassa kelistä riippumatta.

Kiihdytyskaistalla revitään se mitä autosta saadaan irti, mitä enemmän sen parempi, +10-20/kmh yli päätiellä olevien vauhdin on helpoin liittyä. Ja helpompi liittyä edelle kuin taakse. Reilusta vauhdista on helpompi hidastaa kuin hitaasta kiihdyttää.

Vaikka olisi kuinka paska keli niin silloinkin mitä enemmän on vauhtia sen helpompaa, jo pääteillä vedetään 80-90 ja ja itse saat 50 tai 70 niin 70 vauhdilla joku pystyy tekeen tilaa kaasua nostamalla kun 50 ajava saa pysähtyä kaistan päähän.
 
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.

Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.

Omasta mielestä esim. tällainen on paljon helpompi. Tuossa on helposti kiihdytetty kovaan vauhtiin siinä vaiheessa kun pääsee muun liikenteen rinnalle.

ramppi.png
En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.

Käytännössä _aina_ siellä on auton verran tilaa ja jos kerran 10 vuoteen käy niin että tien ainoat 4 autoa ajaa tappituntumalla niin tilanne silloinkin käytännössä on sama kuin jossain kehällä ruuhka-aikaan eli sekaan vaan, kyllä sitä tilaa löytyy kun vauhtia päätien kanssa saman verran vaikka toki tuossa nyt voisi jarruttaa reilusti ja mennä 4. perään, mutta nuo 3 muuta (ekan perässä ajavat) sen tilanteen on luoneet niin syyttäköön itseään.
 
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.

Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.
Tuossa tiukan kurvin kuvassa on se ongelma että rampilla ilmeisesti erittäin huono näkyvyys päätielle, eli vaikea ennakoida, mutta jos ei nyt tälläinen keli kun parina viimepäivänä niin kyse lähinnä siitä että ajetaanko siellä pääväylällä asiallisesti vai ei. Jos siellä menee joku possujuna, ehkä jopa rekka sellainen niin onhan se surkea tilanne, vaikka ei olekkaan sinun vika. Vauhtia otettava se mitä saa samalla sitä paikkaa katsottava, ja ajoissa vilkkua ja rauhallinen kaistan vaihto.

En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.

Jos sen paikan katsoo ajoissa niin helpompaa ja turvallisempaa, vähemmän yllätyksiä, pääväylälle olevallekkin ennustettavampaa, ettei tuo tuollaisia missä ollaan rinnakkain.

Sitä en ihan hahmota mikä se tilanne on missä joku on takakulman kohdalla ja siitä lähtee tunkeen eteen. Jos oma vauhti ei vielä ole pääväylän vauhdissa, niin siinä helppo liittyä taakse. Jos taasen on pääväylän vauhdissa, niin sama juttu (taakse helppo), eikä nyt toisen eteen tunkea, kiviä viskoon, nehän on juuri niitä otsikon aiheita.

Oletan ettei tässä puhuta kesärajoituksista ja jostain 80km/h kärry kuskista, johon kerkiää kiriin eroa niin paljon että eteen pääsee pahasti kiilaamatta.
 
En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.
Parempi olisi havainnoida se väli jo aiemmin ja näyttää omalla vauhdin hallinnalla päätien tyypeille se, ettei ole syytä mihinkään peliliikkeisiin kun nopeudesta näkee heti ettei olla kiihdyttämässä jonkun viereen.
 
Parempi olisi havainnoida se väli jo aiemmin ja näyttää omalla vauhdin hallinnalla päätien tyypeille se, ettei ole syytä mihinkään peliliikkeisiin kun nopeudesta näkee heti ettei olla kiihdyttämässä jonkun viereen.
Ei sellaisia ramppeja ole käytännössä jossa olisi jotain epäselvää. Postatussa ”hankalassakin” rampissa on kesällä jo apexissa 80 ja ennen siltaa yli päätien ja siinäkin kohtaa ollaan yli auton leveyden päässä päätiestä eli liittyminen ei ole vielä lähellä.

Mielestäni on hyvin vähän epäselvää - eikä se toisaalta päätietä ajavaa pitäisi kiinnostaa mitä liittyvä tekee ja minne se menee, pitää oman nopeuden ja sillä hyvä. Vähän sama kuin ohittaessa ohitettavan edellä menevä alkaa painaa jarrua kun ”luulee” et menet senkin ohi.
Sitä en ihan hahmota mikä se tilanne on missä joku on takakulman kohdalla ja siitä lähtee tunkeen eteen. Jos oma vauhti ei vielä ole pääväylän vauhdissa, niin siinä helppo liittyä taakse. Jos taasen on pääväylän vauhdissa, niin sama juttu (taakse helppo), eikä nyt toisen eteen tunkea, kiviä viskoon, nehän on juuri niitä otsikon aiheita.

Oletan ettei tässä puhuta kesärajoituksista ja jostain 80km/h kärry kuskista, johon kerkiää kiriin eroa niin paljon että eteen pääsee pahasti kiilaamatta.
Niinkuin sanoin niin vedän yleensä 10-20 lujempaa rampilta kuin päätiellä mennään, linkatussa kuvassakin mennään ”vierekkäin” 50m siten että päätien välissä on ”auton leveys”, niin miksi helvetissä nostaisin kaasua kun a) menen lujempaa kuin vierellä oleva b) liittyminen tapahtuu vasta ”jossain kaukana tulevaisuudessa”?
 
Niinkuin sanoin niin vedän yleensä 10-20 lujempaa rampilta kuin päätiellä mennään, linkatussa kuvassakin mennään ”vierekkäin” 50m siten että päätien välissä on ”auton leveys”, niin miksi helvetissä nostaisin kaasua kun a) menen lujempaa kuin vierellä oleva b) liittyminen tapahtuu vasta ”jossain kaukana tulevaisuudessa”?
Ahaa, ymmärsin toisin. Eli jos rampilta tulet kiihdytyskaistan alkuun 10-20km/h nopeammin kuin pääväylällä menevä kärry mies, ja kärrymies siinä vaiheessa (kiihdytyskaistan alku) taaempana, niin kiihdytyskaistan voi käyttää sen eron tekemiseen ja liittyä sen eteen.

Muuten olen kyllä sitä mieltä että rampilla jo katsoa se paikka mihin tähtää, niin vähenee sen jumppaamisen tarve kiihdytyskaistalla, varsinkin jos tässä nyt kyse rampista ja kelistä missä se onnistuu.

Sitten jos10-20 ylinopeudella tarkoitat että vedät rampilla katsomatta 130-140, niin ei ehkä kuulu sarjaan kanantettava ideat. (Talvella 110-120)
 
Ahaa, ymmärsin toisin. Eli jos rampilta tulet kiihdytyskaistan alkuun 10-20km/h nopeammin kuin pääväylällä menevä kärry mies, ja kärrymies siinä vaiheessa (kiihdytyskaistan alku) taaempana, niin kiihdytyskaistan voi käyttää sen eron tekemiseen ja liittyä sen eteen.

Muuten olen kyllä sitä mieltä että rampilla jo katsoa se paikka mihin tähtää, niin vähenee sen jumppaamisen tarve kiihdytyskaistalla, varsinkin jos tässä nyt kyse rampista ja kelistä missä se onnistuu.

Sitten jos10-20 ylinopeudella tarkoitat että vedät rampilla katsomatta 130-140, niin ei ehkä kuulu sarjaan kanantettava ideat. (Talvella 110-120)
En tiedä mistä kärrymiehestä puhut, ihan sama mitä siellä päätiellä on ja kuinka lujaa siellä ajetaan sillä hetkellä, menetelmä on sama.

En tietenkään ”katsomatta” liity vaan vedän katsomatta linkatussa rampissa about ylikulkusillan kohdalle - jossa itse liittyminen ei vielä ole edes mahdollista. Tuossa kohtaa kun oma vauhti on _vähintään_ päätien verran niin itse liittyminen on hyvin helppo proseduuri kuten edellä jo kuvasin, tarvittessa pientä hienosäätöä. Jossain apexin kohdalle ihan turha kuikuilla päätiellä koska a) mahdoton arvioida tuosta kulmasta siellä menevien nopeuksia b) liukkaalla autot menevät siellä sen verran lujaa että sun katsoma väli on 200-300m päässä edessä kun liittymiskohtaan ehdit c) olennaisempaa on keskittyä kelamaan max nopeus kelillä kuin kelillä kaarteessa ja sen jälkeen.
 
Itse olen monesti päättänyt sen välin mihin liityn jo motaria ylittäessä sillalta sivulle vilkaistessa. Hölmöltä se vaikuttaa motaria vakkarilla ajaessa, kun katsoo että sivusta joku kiihdyttää viereen ja sitten vasta alkaa miettiä mihin on menossa.
 
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.


1734270170928.png
Tämä on vielä helppo. Turussa ohikulkutieltä VT8 Rauman suuntaan on paljon ikävämpi. Kurvi on pirun jyrkkä, kesällä kyllä tehokkaalla autolla just ehtii kelata 100 km/h lasiin 200 metrin aikana, ongelmana vaan että moni tulee rajoitusta kovempaa jo tuossa kohtaa.
 
Nokitan samalta ohikulkutieltä tällä:
Tuo on aika nihkeä, kun sieltä tulee vielä usein isompaa kalustoa. Näkyvyys on onneksi hyvä. Henkilöautoille pahempi on Bauhausin liittymä vaikka pidempi, kun se on ylämäkeen. "Kulje Micra kulje". Nykyään siinä on 80 km/h, niin useimmat pääsevät mukaan. Toki 100 km/h alue alkaa heti samasta kohtaa, niin aikamoinen avopallohärdelli aamulla Naantalin suunnasta tulevien loputtomien rekkajonojen kanssa.
 
Edellisiin viitaten - Street View · Google Maps

Laitetaan nyt paikka vielä missä itsellä ainoat tiukat paikat olleet. Näkyväisyys liityttävälle tielle on puiden peitossa pitkän aikaa, noin 30-40m ennen liittymistä näet onko kaistalla tilaa. Käytännössä jos sieltä joku tulee, täytyy hypätä jarrulle, jos ei halua alle/eteen ajaa. Päätiellä tosin vain 80kmh rajoitus tuossa, eli ei niin suuri ongelma, jollain vaan vielä vauhtia +100 kun alue juuri vaihtuu. Kaipa tämän tyyppisiä liittymiä muitakin on Suomessa, harvinaisen paskasti vaan tuo toteutettu.

Edit: pitääpä muokata, digiroad aineiston mukaan tuossa kyllä olisi 100kmh rajoitus, ei 80
 
Viimeksi muokattu:
No joo nämä on kyllä vielä paljon pahempia kuin tuo minun postaama, mitähän lie liikkunut jonkun päässä näitä suunnitellessa.
 
No joo nämä on kyllä vielä paljon pahempia kuin tuo minun postaama, mitähän lie liikkunut jonkun päässä näitä suunnitellessa.
Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.

Varmaan ajateltu, että länteen poistuvaa liikennettä on tarpeeksi vähän. Mutta käytännössä liittyjän on ehkä vaikea nähdä millä kaistalla autot ovat.
 
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
Usein tämä johtaa vieläpä siihen, että vaikka se pyöräilijä olisi ensin odottanut kiltisti tien laidassa vuoroaan, niin autoilijan antaessa tilaa hän lähteekin sitten laput silmillä pyöräilemään toisesta suunnasta tulevan eteen. Ja sitten se vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilija näyttää mulkulta kaikkien tilanteessa olevien mielestä, kun jarruttaa viime tipassa ja painaa tööttiä.
 
Itsellä ainoa oikeasti paska keissi on ollut alla olevassa liittymässä. Alla MX-5, jäätä ja lunta ja et voi antaa milliäkään kaasua tai perä irtoaa ja pääset kiihdyttämään vasta kun saat auton suoraan ja silloin matkaa oli jo huomattavan vähän liittymiselle. Onneksi tuo on niin hankala monelle että jengi älyää vetää hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. En edes halua tietää mitä tuo on jollain 75hp vapari Micralla.

 
Viime viikonlopun lumimyräkkä sai taas ison osan autoilijoista täysin sekaisin. Olosuhteet kieltämättä olivat haastavat, mutta tulipas taas nähtyä mitä eksoottisempia suorituksia, mm. älyvapaita tilannenopeuksia motarilta markettien parkkipaikoille sekä vakavia oman auton ja kaistojen ulottuvuuksien hahmotushaasteita. Useampikin kanssa-autoilija erehtyi lisäksi luulemaan omaa pikkuautoaan vähintään G-sarjan maasturimersuksi mitä tulee etenemiskykyyn; farmaricorolla liitää aika heikosti lähes puolimetrisen lumipolanteen yli.
 
Ei ole turha painottaa turvavälin merkitystä. Silti moni kokee turvalliseksi ajaa lähes takakonttiin kiinni oli kesä tai talvi, oli moottoritie tai taajama. Missä lienee kirjekurssilla ajokortti hankittu.

Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.
 
En tiedä mistä kärrymiehestä puhut, ihan sama mitä siellä päätiellä on ja kuinka lujaa siellä ajetaan sillä hetkellä, menetelmä on sama.
Kärrymies ajaa alle tikkarinopeuden kesällä. :-) ja vähän supistaen talvellakkin alle.


En tietenkään ”katsomatta” liity vaan vedän katsomatta linkatussa rampissa about ylikulkusillan kohdalle - jossa itse liittyminen ei vielä ole edes mahdollista. Tuossa kohtaa kun oma vauhti on _vähintään_ päätien verran niin itse liittyminen on hyvin helppo proseduuri kuten edellä jo kuvasin, tarvittessa pientä hienosäätöä. Jossain apexin kohdalle ihan turha kuikuilla päätiellä koska a) mahdoton arvioida tuosta kulmasta siellä menevien nopeuksia b) liukkaalla autot menevät siellä sen verran lujaa että sun katsoma väli on 200-300m päässä edessä kun liittymiskohtaan ehdit c) olennaisempaa on keskittyä kelamaan max nopeus kelillä kuin kelillä kaarteessa ja sen jälkeen.

Kopsasin tuon kuvan, kuva taisi lähteä siitä että nyky keleillä haasteellinen paikka kiriä sitä vauhtia. Kesällä kuvan mukaan paha paikka katsoa sitä paikkaa ajoissa, kun ilmeisen pahat näkymäesteet, eli tuo kohde on kyllä vähän niitä aja sokkona ja luota siihen että pääväyällä ajetaan asiallisesti.

Eli kun nyt ymmärrän mitä ajat takaa, niin paikka katsotaan heiti kun voi ja sen jälkeen sitten sovitellaan vauhti sen mukaan. Jos tuon noulen kohdella on pääväylä kuskin edellä sen muutama metrin ja vauhtia on reilusti enemmän, niin kiihdytyskaistalla kerkiää sitä eroa saada niin paljon ettei homma sujuu, ja pääväylällä olevalle ei yllätyksiä, jos vilkkuakin ajoissa käytetty.

Juttu lähti siitä että tuossa ei kerkiä saada vauhtia huonolla kelillä, niin jos se ei ole ongelma jos on metrejä edellä, mutta vauhtia uupuu, jatkaa vauhdin sovittamista ja ottaa paikan sen lähellä olevan takaa.

Ongelmia tulee jos ei osu sokkona hyvään saumaan, ja kiihdytyskaistan kunto on sitä luokkaa että siinä eteneminen menee vaaralliseksi.


kuva_2024-12-16_170218573.png

Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.

Varmaan ajateltu, että länteen poistuvaa liikennettä on tarpeeksi vähän. Mutta käytännössä liittyjän on ehkä vaikea nähdä millä kaistalla autot ovat.

Kaide tosiaan hyvä idea, ajo urat ai lähde ennen aikojaan seikkaileen, eikä kukaan tuikkaille sulkuviivan yli rinnalle jne. Kaiteen pitäisi olla selalinen että näkyvyys haitta minimaalinen.


Ei ole turha painottaa turvavälin merkitystä. Silti moni kokee turvalliseksi ajaa lähes takakonttiin kiinni oli kesä tai talvi, oli moottoritie tai taajama. Missä lienee kirjekurssilla ajokortti hankittu.

Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.

Hämmentää miksi monelle kuskille se turvaväli on vaikea, veikkaan että monella puuttuu syvyysnäkö, tai ainakin kyky arvioida sitä siedettävästi. Ymmärrän että se on vaikeaa, mutta silti. Ajokortti kuitenkin.

Osalla , siis ihan "pitkät" autokoulut käynneillä on jostain tarttunut vahva usko siihen että parisekunttia pissaa ja no sekin olisi kesällä jotain, mutta jos puuttuu kyky arvioida se väli, ja mennään sekunnin pintaa, muutama kymmennen metriä.

Ne kymmen, kahden päässä roikkujat, ei kaikki tilastollisesti voi olla syvyys sokeita.
 
Vähän riippuen rampista, niin ei siihen kaarteeseen tarvitse tulla kahtasataa. Sellainen nopeus, jossa auton hallitsee ja voi samaan aikaan kurkkia pääväylälle (ellei sitä mahdollisuutta ole ollut aiemmin). Jos sieltä tulee metrin turvaväleillä monta autoa (ruuhka-aikaan varsinkin vilkkaita liityntäkaistoja lähestyessä kun vauhdit hidastuu, niin jonot puristuu vähän kasaan*), eikä usko kerkeävänsä niiden eteen, niin ennemmin jää vaikka sinne mutkaan seisomaan ja odottamaan, kuin että jää niiden idioottien motittamaksi. Ääriesimerkki tietysti.

*Tästä hyvä esimerkki on Martsarin liittymä 3-tiellä kohti pohjoista. Samaisen liittymän poistumiskaista on aika lyhyt, joten varsinkin näillä keleillä pääväylän nopeus laskee niillä paikkein jopa sinne 60 km/h. Korostuu jos ajetaan olemattomilla turvaväleillä. Moni poistuu Kehä III:lle, joista osa on jäänyt suosiolla jo ajoissa oikealle kaistalle, eli ruuhkaa pukkaa. Samaan aikaan oikean kaistan hidasta vauhtia kiroavat kiireiset ihmiset painavat vasenta kaistaa aina tuohon Martsarin liittymän paikkeille ja alkavat siinä vaiheessa ängetä oikealle kaistalle, puurouttaen sitä entisestään.

Yritä siinä sitten sen sekoilun keskelle tunkea ittes johonkin väliin, kun siinä kiihdytellään ja jarrutellaan miten sattuu. Itse ei tarvitse tuosta liittyä, mutta sympatiat on kyllä heidän puolellaan. Sopivilla turvaväleillä tuo ei olis minkäänlainen ongelma, mutta porukassa tyhmyys ja turvavälit tiivistyy.

 
Itsellä ainoa oikeasti paska keissi on ollut alla olevassa liittymässä. Alla MX-5, jäätä ja lunta ja et voi antaa milliäkään kaasua tai perä irtoaa ja pääset kiihdyttämään vasta kun saat auton suoraan ja silloin matkaa oli jo huomattavan vähän liittymiselle. Onneksi tuo on niin hankala monelle että jengi älyää vetää hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. En edes halua tietää mitä tuo on jollain 75hp vapari Micralla.

Tämä koko risteys, joka johtaa tolle rampille on aivan perseestä. Siinä korostuu sen tärkeys sujuvuudelle, että mennään silloin kun sitä tilaa on. Yksi sellaisista harvinaisista risteyksistä, joissa ei oikeastaan edes haittaa, vaikka joku tunkee hieman liian pieneen väliin.
 
Tämä koko risteys, joka johtaa tolle rampille on aivan perseestä. Siinä korostuu sen tärkeys sujuvuudelle, että mennään silloin kun sitä tilaa on. Yksi sellaisista harvinaisista risteyksistä, joissa ei oikeastaan edes haittaa, vaikka joku tunkee hieman liian pieneen väliin.
Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
 
Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
80kmh rajoitus joka on vaikea saavuttaa tehottomimmilla autoilla jo kuivalla kesäkelillä, jos et uskalla ajaa mutkaan yhtään kovempaa.
 
80kmh rajoitus joka on vaikea saavuttaa tehottomimmilla autoilla jo kuivalla kesäkelillä, jos et uskalla ajaa mutkaan yhtään kovempaa.
Niin, jos siellä pääväylällä ajetaan asiallisesti, turvavälein niin ei pitäisi olla ongelma liittyä hitaammin, jatkaa vauhdin keräämistä siinä välissä.

Katunäkymässä toki jälleen nähdään näkyvyyttä haittaavia puskia, ettei nyt jonkin rekan kohdalla suoraan osuisi.
 
Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
Se on kyllä yhteistä kaikkiin liittymistilanteisiin. Jos siellä väylällä ajettaisiin ennakoitavasti ja riittävillä väleillä, niin ei nämä haastavammatkaan tapaukset olis niin haastavia.

Lainaamassasi viestissä puhuin kuitenkin siitä rampin alla olevasta risteyksestä. Se on usein aika paha sumppu siinä joskus kahden ja viiden välillä.
 
Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?

Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.

Tuijotetaanko siellä jotain navia tilanteesta toiseen?

Toinen ihmetyksen aihe on runkkarit jotka esim samalla pätkällä kiihdyttävät vasemmalla kaistalla perseeseen kiinni niin että peilissä näkyy vain auton valot ja keulakoriste. Mutta kun siirryt oikealle antaaksesi kiireiselle tietä, niin jäävät sitten roikkumaan siihen kuolleeseen kulmaan loppupäiväksi. Ajelen vakkari päällä, joten ei ole omasta vauhdinvaihtelusta kiinni. Mitkä toiminnot kopassa näillä ovat epäkunnossa?
 
Osa vaihtaa myöhemmin ihan bussien takia. Riippuen tilanteesta saatan itsekin odottaa sen aikaa, että näen molemmat pysäkit ja päätän siinä vaiheessa vaihdanko heti, vai vasta pysäkkien jälkeen. Bussikuskit tuntuu oppineen, että tuossa on pakko mennä vaikka sellaiseen väliin, missä takaa tulijat saattaa joutua jarruttamaan huomattavasti, kunhan pelti ei kolise. Sujuvuuden kannalta se keskimmäisen kaistan pitäminen voi olla hyvä ratkaisu.

Osa varmaan sitten epäröi, että jatkuukohan se kaista kehän liittymään asti ja siksi vaihtavat aika myöhään. Vasta siinä vaiheessa, kun saavat visuaalisen vahvistuksen.

Eteen vaihtamiseen pätee varmaan sama kuin muutenkin. Ne silmillä olevat laput tai muu syy olla seuraamatta ympäröivää liikennettä.

Tollaset perskärpäset lienee kanssa noita laput silmillä autoilevia. Ajavat edellä menevän perävalojen ohjaamana ja sitten kun ne häviävät, niin sitten voi tapahtua mitä vaan. Havahtuvat omaan nopeuteensa vasta kun vaihdat kaistaa tai jarrutat. Ja niitähän on jostain kumman syystä pakko tuijottaa siitä kahden metrin päästä 🤨
 
Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?

Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.
Ehkä historia? Ko. kaista oli muinoin muistaakseni n. puoliväliin suoraa bussikaistaksi merkitty.
 
Ehkä historia? Ko. kaista oli muinoin muistaakseni n. puoliväliin suoraa bussikaistaksi merkitty.

Enpä tuota muistanut, vaikka varmaan parikymmentä vuotta siinä sahannut.

Vuoden suoritus tällä saralla menee kuitenkin ulkomaiselle täysperävaunuyhdistelmälle, joka tajusi Lahdentieltä sittenkin haluavansa Kehä Ykköselle. Siinä ei repäisty vain sulkuviivan yli, vaan sen metrien levyisen raidoitetun alueen loppupäästä, melkein päällysteen lopussa olevan liikennemerkin läpi. Onneksi tajusin jarruttaa ennen kivisadetta, ja olin turvallisen etäisyyden päässä josta kykenin nauttimaan myös peliliikkeen toistoa kun kiskaisi vielä itään vievältä kaistalta lännen suuntaan.
 
Kehä ykkönen ja Mestarintien tunneli. Miksi on niin vaikeaa pitää tasainen nopeus? Tunneliin ajetaan +60 km/h ja tunnelista alle 50 km/h ulos. Joka saatanan aamu.
Sama homma Tampereella rantatunnellissa. Molemmista suunnista alkaa alamäellä ja loppuu loivaan ylämäkeen, rajoitus on 60kmh. Tasakaasukuskit tulee alussa aivan perään kiinni ja haluavat ohi, mutta ohituksen suoritettuaan meno hyytyy nopeasti ja joutuu itse menemään vasuria pitkin ohi. Sitten on vielä se oma ryhmä, joilla on muuten kauhea kiire, mutta hidastavat ennen kameraa mittarinopeuteen 60kmh tai jopa alle.
 
Kehä ykkönen ja Mestarintien tunneli. Miksi on niin vaikeaa pitää tasainen nopeus? Tunneliin ajetaan +60 km/h ja tunnelista alle 50 km/h ulos. Joka saatanan aamu.

En minkäkään halua ohittaa muita sen takia että voisin ajaa ylinopeutta, vaan sen takia että 99% autoilijoista ei keskity siihen mitä tekevät, nopeus seilaa -20 ja +10km/h väliä niin siinä perässä on todella raskasta ajaa.
 
Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?

Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.

Tuijotetaanko siellä jotain navia tilanteesta toiseen?
Navi voi olla hyvinkin syyllinen, jos ei tie ole tuttu. Tuossa kohtaa navigaattorin reitistä (siten kuten se automaattisesti asettuu) ei välttämättä näe kumpaan suuntaan Kehälle tulisi mistäkin kohtaa liittyä. Moni voi olettaa liittymän toiseen suuntaan tulevan myöhemmin. Tuossa tapauksessa ne erkanee samalta kaistalta, joka selviää kartasta vasta lähempänä liittymää.
 
Se on kyllä yhteistä kaikkiin liittymistilanteisiin. Jos siellä väylällä ajettaisiin ennakoitavasti ja riittävillä väleillä, niin ei nämä haastavammatkaan tapaukset olis niin haastavia.

Lainaamassasi viestissä puhuin kuitenkin siitä rampin alla olevasta risteyksestä. Se on usein aika paha sumppu siinä joskus kahden ja viiden välillä.
Alla, etelässä ?
kuva_2024-12-17_144345382.png

Tavallinen oikealla risteys missä pieni kiihdytyskaista, ettei tarvi odottaa ihan niin pitkää väliä, turvaväli voisi riittää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 820
Viestejä
4 587 902
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom