Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.
No kyllä se on kuskista kiinni tuossakin tapauksessa. Ajoneuvon kuljettaja on jokaisena ajan hetkenä vastuussa ajoneuvonsa kulkemisesta.
 
Onhan noita tosiaan muitakin syitä. Esim. roboautomaatrivaihteisto vaihtaa vaan aivan liian myöhään (esim. matkailuauto) ja kun auto painaa kuitenkin jonkin verran niin tuo vaikuttaa vielä enemmän nopeuteen. Toinen on juuri erilaiset sähkön ja polttiksen yhdistelmät. Esim. motarilla ylämäkeen auto saattaa vaihtaa polttikselle suht myöhään kun nopeus on jo alentunut kun teho ei riitäkään. Toki hidastus voi olla myös valmistajan valintakin, ei sillä.

En keksi tosin miksi sen pitäisi erityisesti ärsyttää. Pitää isomman välin tai menee ohi niin ei tarvitse harmittaa.
 
Puhut nyt vain moottorista. Se vaihtelee tietenkin moottorin mukaan millä kierrosluvulla on paras ajaa, mutta erot ovat siinä suhteessa aika pienet raskaalla kalustolla, kunhan pysytään sopivalla vääntöalueella. Se minkä unohdat on mäennousunopeuden vaikutus kulutukseen ja sen suhteen on taloudellisinta antaa vauhdin tippua mäessä ja kiihtyä alamäkeen sen jälkeen.

Mitä pieni vauhdin nosto on ellei kiihdyttämistä? Sitä en kiellä etteikö alamäen hyödyntäminen olisi taloudellisesti järkevää, kunhan se tapahtuu sellaisella vauhdilla ettei turhaan aja edellä ajavan lähelle.

Ennakointiin taas kuuluu liikenteen lukeminen. Tilanne jossa olet hidastavan henkilöauton takana pakottaen itsesi hidastamaan ennen mäkeä, on ennakoinnin osalta epäonnistunut.
Jos poljinta painetaan höyhenen kevyesti hieman vauhtia nostaen niin en laske kiihdyttämiseksi ja tämä siis ennen mäkeä. Eihän kukaan muu kuin idiootti aja alamäkeä liioiteltua tasavauhtia taajamassa juuri ennen ylämäkeä jarruvalot loistaen. Miten sinä ennakoit tuollaisen urpon, kun ei siinä rullatessakaan vauhti liikaa nouse? Joutui jarruttamaan turhaan ja vielä sen sai kiinni ylämäessä.
 
En puhu, vaan ajoneuvosta ylipäätään. Nimenomaan paras vääntö osuu lähes kaikissa autoissa hieman parasta tehoaluetta alemmalle kierrosluvulle.
No juu, tai jos vielä laventaa niin asiasi koskee ajamista, vaikka puhut moottorin ominaisuuksista. Ja kyllä, suurimman väännön alue on yleensä suurita tehoa alemmilla kierroksilla, raskaalla kalustolla usein jopa vielä selkeämmin niin että suurimman tehon ja väännön alueet harvemmin leikkaavat. Tehokäyrä tosin eroaa niissä usein henkilöauton vastaavasta siten että huipputeho voi olla todella laajalla (suhteellisella) kierrosalueella.
 
No juu, tai jos vielä laventaa niin asiasi koskee ajamista, vaikka puhut moottorin ominaisuuksista. Ja kyllä, suurimman väännön alue on yleensä suurita tehoa alemmilla kierroksilla, raskaalla kalustolla usein jopa vielä selkeämmin niin että suurimman tehon ja väännön alueet harvemmin leikkaavat. Tehokäyrä tosin eroaa niissä usein henkilöauton vastaavasta siten että huipputeho voi olla todella laajalla (suhteellisella) kierrosalueella.
Äläpä sitten lavenna, kun puhuin nimenomaan ajamisesta, joka käy hyvin selkeästi ilmi viestistäni.
 
Mitä alamäkeen jarruttamiseen tulee, niin auto kyllä regeneroi alamäkeen aika mukavasti jos vakionopeudensäätimen laittaa päälle (ja vaikka jarruvalot palavat niin jarruilla ei vielä olla). Omalla plugarilla enemmän kuin pystyy itse fiksusti hyödyntämään.

Maantiellä tietty harvemmin, mutta taajamissa hiljentäminen alamäkeen on ihan päivittäistä ja maantielläkin kohtuullisen usein joutuu suorittamaan.
 
Olen aina yleensä ensimmäinen, joka ohittaa poliisiauton, joka vetää jonoa -- ylinopeudella noin 10 kmh sen maijan kohdalla. Hauska, että sitten loppujono "uskaltaa" myös ohittaa.
Pitkä matka oli joskus (+500km) tiedossa, edessä maija ajoi "ei mihinkään kiire" vauhtia 75kmh todellista. Valojen jälkeen ohi kaasu pohjassa 80 alueen alkaessa, loppunopeus +90, ei kiinnostanut ketään.
yhdet ylinopeussakot saatu- 1999 ehkä taisi olla.
Mäntit, antakaa tietä, kun muut ajaa. Jos joku on perässä, anna tietä --> onko niin vaikeaa? Suomessa nyt vaan kesällä esim. ajetaan sen +12 kmh yli rajoituksen - jos tuota ei ymmärrä eikä hyväksy, niin sitten ajaa bussipysäkille ja antaa tietä. Talvikelit erikseen - sitten mennään tarpeen mukaan hiljaa.
Maakunnissahan (esmes pohjanmaa) jos on hyvät tiet, +30 rajoitukseen paikalliset ajaa -itse olen tientukkona.. ei ole poliisia yleensä missään.
Eli, kesällä se mökeiltä kotiin haluava sakki uusine autoineen ajaa 80-alueella sen 92 todellista. Tyylikkäästi jonossa pitkällä turvavälillä. Tuon pilaa sitten tojota-kuskit 80-mittarinopeutta eli 73 todellista. ts. menkää alta pois.
Ylinopeus-possujuna on hieno ilmiö kesä-Suomessa, kiitos kaikille, jotka tajuatte ja osallistutte.
niin, matkailuautoilijat - antakaa tietä, s*atna. "ei meillä ole kiire".
jonossa ajaminen on vaarallista, antakaa tietä ..
 
Viimeksi muokattu:
En tietääkseni valittanut asiasta yhtään mitään vaan totesin ainoastaan, että se on kumma kun sulalla kelillä painetaan reippaasti yli rajoituksen, mutta sentti lunta maahan niin kihnutetaan alle rajoituksen jokapaikassa. Mulle ei ole väliä mitä vauhtia ajeleevat, ohi pääsee halutessaan kuitenkin. On vaan jotenkin ironista että sulalla tiellä +1c ajetaan kun kesällä konsanaan ja lumella sitten kun olisi peilijää alla, kuinkahan moni näistä vatasista tietää miten nastoilla pysähtyy 140kmh vauhdista märällä tiellä. Tästä varmaan päästään sitten tähän joustamisen hienouteen kun osa ajaa sitä kesävauhtia ja toiset tikkarin näyttämää.
Ei ole mitään väliä, mutta mainitsit kuitenkin? Olkiukkoilet vatasista ja 140 km/h nopeuksista. Eihän tuollaisia oikeasti ole juuri missään. Rikesakon ja päiväsakon raja +20 km/h on sellainen leikkuri, että sitä kovempaa ei juuri tule kuin virolaispakut. Eli talvirajoituksilla et paljoa 120 km/h yli ajavia löydä. Mistä sinä tiedät ettei siellä ole sitä peilijäätä lumen alla? En minä muuten halua sinua kiusata, mutta minusta on outoa että näit jotenkin negatiivisena, että porukka ymmärtää kelin vaihtumisen takia tiputtaa nopeutta. Minusta tikkarinopeutta kelistä riippumatta ajava on huomattavasti vaarallisempi tapaus kuin hyvällä kelillä maan tavalla pientä ylinopeutta ajava. Huonommalla kelillä ylinopeutta ajava sitten taas, no.... niitäkin löytyy.
 
Itsehän säästän kanssautoilijoiden laseja sillä, että ajan motarilla talvellakin (vaikka rajoitus olisi 120) sitä about reilua satasta kun nastarenkaat on kuitenkin alla.

Kyllä siellä tiellä ohitse mahtuu.
 
Huomiona noista ylämäkihidastajista ja ylinopeus alamäissä kuskeista. Aina ei ole vain kuskista. Esim Toyota on suuressa viisaudessaan ohjelmoinut vakkarin toimimaan noin ettei bensasa kuluisi.
On niin autokoulussa, puolustusvoimissa ja ammattikuljettajille pidetyissä taloudellisen ajon koulutuksissakin opetettu (pl. ylinopeus alamäessä), joten ei se pelkästään Toyotan idea ole.

Tähän liittyen, ihan hyvin se ammattikuljettajien koulutus toimiikin jos edes osa kuljettajista ottaa neuvosta vaarin. Olin aikoinaan yrityksessä jossa tuota kokeiltiin niin että autoihin asennettiin seurantajärjestelmät ja vertailtiin ajanjaksoa ennen ja jälkeen (lisäksi oli porkkanana rahabonus kuskille jos seurattu kulutus laski). Ero viivan alle jäävässä summassa oli aika suuri kun firman vuosittaiset polttoainekulut laskettiin miljoonissa ja keskikulutus tippui yli 4 %. Siinä opetettiin ihan reilusti että ylämäkeen on paras ajaa niin että vauhti tippuu vähän ja kuorma päällä ei sen jälkeen edes kiihdytetty alamäkeen kaasulla, koska ihan moottorijarrullakin pääsee usein maantiellä rajoittimelle asti. Lisäksi tietenkin opetettiin ajamaan rajoitusten mukaan, eikä rajoitinta vasten.
 
On niin autokoulussa, puolustusvoimissa ja ammattikuljettajille pidetyissä taloudellisen ajon koulutuksissakin opetettu (pl. ylinopeus alamäessä), joten ei se pelkästään Toyotan idea ole.

Tähän liittyen, ihan hyvin se ammattikuljettajien koulutus toimiikin jos edes osa kuljettajista ottaa neuvosta vaarin. Olin aikoinaan yrityksessä jossa tuota kokeiltiin niin että autoihin asennettiin seurantajärjestelmät ja vertailtiin ajanjaksoa ennen ja jälkeen (lisäksi oli porkkanana rahabonus kuskille jos seurattu kulutus laski). Ero viivan alle jäävässä summassa oli aika suuri kun firman vuosittaiset polttoainekulut laskettiin miljoonissa ja keskikulutus tippui yli 4 %. Siinä opetettiin ihan reilusti että ylämäkeen on paras ajaa niin että vauhti tippuu vähän ja kuorma päällä ei sen jälkeen edes kiihdytetty alamäkeen kaasulla, koska ihan moottorijarrullakin pääsee usein maantiellä rajoittimelle asti. Lisäksi tietenkin opetettiin ajamaan rajoitusten mukaan, eikä rajoitinta vasten.
Toimii kyllä ja olen saanut parhaat kulutuslukemani ajamalla mäkistä tietä rekan perässä, kun ohikaan ei päässyt niin löin vakkarin isoimmalle välille ja annoin rekan päättää vauhdin. Putosi kulutus yli litralla. Mutta vittu että moisen takana on ärsyttävä ajaa. Juu autossa on adaptiivinen vakkari, mutta reagoi niin hitaasti että tulee vain jatkuvaa pumppausta joka korostuu vakkarin hitauden takia. Nyt joudun aina polkemaan kaasua mäissä ja parhaimmillaan jarrulle alamäissä kun auto päästää nopeudet varoitusrajan yli varsin reilusti ja kehtaa vielä piipittää ylinopeudesta.
 
Itsehän säästän kanssautoilijoiden laseja sillä, että ajan motarilla talvellakin (vaikka rajoitus olisi 120) sitä about reilua satasta kun nastarenkaat on kuitenkin alla.
Nastat eivät irtoa tasavauhdissa eivätkä riko laseja - kivet/sora talvirenkaan lamelleista ja nimenomaan rampeissa lähtevät lentoon, kun kiihdytetään. Eikä turvavälillä ole merkitystä, 100m päästä voi mennä lasi paskaksi, kun kivi pomppaa pari kertaa tiestä. 10m turvavälillä ei menisi yhtään lasia. (ok, vastaantulija voi nostaa sen kiven myös ilmaan )
 
Viimeksi muokattu:
Mitä alamäkeen jarruttamiseen tulee, niin auto kyllä regeneroi alamäkeen aika mukavasti jos vakionopeudensäätimen laittaa päälle (ja vaikka jarruvalot palavat niin jarruilla ei vielä olla). Omalla plugarilla enemmän kuin pystyy itse fiksusti hyödyntämään.

Maantiellä tietty harvemmin, mutta taajamissa hiljentäminen alamäkeen on ihan päivittäistä ja maantielläkin kohtuullisen usein joutuu suorittamaan.
Kai nyt sentään laitat vakkarin jonkin verran nopeusrajoituksen yli, että kaikki muut ei joudu jarruttamaan turhaan, kun se valoshow alkaa?
 
Ennakointi ja kiihdyttäminen on eri asioita. Tasavauhti kuluttaa enemmän kuin alamäen hyödyntäminen tai pieni vauhdin nosto ennen mäkeä. Tavallinen vakkari ottaa ensin vauhdin pois ennen mäkeä ja lisää koko mäen ajan kuormitusta, koska ennakointia ei tapahtunut, tosi kivaa ajaa perässä etenkin taajamassa.

Jos säästetään vauhtia muuttelemalla, niin nopeuden annetaan laskea ylämässä, tai tasaisella, ennen sitä alamäkeä. Ja alamäessa kiihdytetään siihen maximiin, hyvällä kelillä korkeinsalittu.
Jos alamäessa jo korkein salittu, niin sillä mennään kunne taittuu tasaiselle/ylämäkeen, missä sitten annetaan vauhdin laskea.

Kai nyt sentään laitat vakkarin jonkin verran nopeusrajoituksen yli, että kaikki muut ei joudu jarruttamaan turhaan, kun se valoshow alkaa?

Periaatteessa enintään nopeusrajoituksen mukaan, toki monet ajaa ylinopeutta, jotkut enemmän kuin toiset. Se että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan ei pitäisi noin yleisesti ärsyttää.

Vakkereissa on eroja, jotkut vakkarit ei kovin hyvin pidä nopeutta alamäessä, jolloin kuljettaja voi joutua "jarrutteleen". Jotku voivat antaa vähän "rynnätä" mutta nopeasti sen hillitsevät, mistä moderneissa autoissa voi seurata jarruvalojen välähdys, kun automatiikka näyttää jarruvaloja. Toinen mikä saa autot jarruvaloja vilkutteleen on se jos ajetaan alimittaisella turvavälillä ja automatiikka hiljentelee.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet raskaan kaluston vakkarit hidastaa ennen mäen korkeinta kohtaa ja saavat vauhdin takaisin seuraavasta alamäestä. Käyttämättä ylinopeutta, eli juuri niinkuin autokoulun taloudellisessa ajossa opetetaan. Saisi tulla vakioksi kaikissa autoissa.
 
Kai nyt sentään laitat vakkarin jonkin verran nopeusrajoituksen yli, että kaikki muut ei joudu jarruttamaan turhaan, kun se valoshow alkaa?

Taajamassa en koskaan. Se, että rajoitus on tuossa kilometrin alamäessä 30km/h on siinä ihan tarkoituksella. Maantiellä vakkari ei kovin mäkisellä ole kovin näppärä, joten sitä tulee harvemmin noissa kohdissa hirveän usein käytettyä kun hiljentää usein turhan pitkään vielä siirryttäessä tasaisen kautta ylämäkeen ja toisaalta kiihdyttää lähellä huippua ihan turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet raskaan kaluston vakkarit hidastaa ennen mäen korkeinta kohtaa ja saavat vauhdin takaisin seuraavasta alamäestä. Käyttämättä ylinopeutta, eli juuri niinkuin autokoulun taloudellisessa ajossa opetetaan. Saisi tulla vakioksi kaikissa autoissa.
Vähän kyllä epäilen, että harva kuski niitä jarruja isoissa alamäissä polttelee sen takia, että ylinopeutta ei mentäisi. 1-tiellä pääsääntöisesti Halikko-Paimio välillä rekat menee sen 90-100 km/h alamäkeen. Satkun nopeudella ei paljoa tavoita ennen ylämäkeä.

Toiminto oli lähes vakio hyvin pitkään, kun koneet hyytyi mäkiin. Ko. aikaa kaipaamaan jäivät....
 
Ei ole mitään väliä, mutta mainitsit kuitenkin? Olkiukkoilet vatasista ja 140 km/h nopeuksista. Eihän tuollaisia oikeasti ole juuri missään. Rikesakon ja päiväsakon raja +20 km/h on sellainen leikkuri, että sitä kovempaa ei juuri tule kuin virolaispakut. Eli talvirajoituksilla et paljoa 120 km/h yli ajavia löydä. Mistä sinä tiedät ettei siellä ole sitä peilijäätä lumen alla? En minä muuten halua sinua kiusata, mutta minusta on outoa että näit jotenkin negatiivisena, että porukka ymmärtää kelin vaihtumisen takia tiputtaa nopeutta. Minusta tikkarinopeutta kelistä riippumatta ajava on huomattavasti vaarallisempi tapaus kuin hyvällä kelillä maan tavalla pientä ylinopeutta ajava. Huonommalla kelillä ylinopeutta ajava sitten taas, no.... niitäkin löytyy.
Kyllä niitä kolmostiellä ihan joka kerta näkee kun siellä pidemmän pätkän ajelee. Ihan samahan se on ajaavatko 120 vai 140, peräkontin ne löytäävät nopeasti jos edellä mennään vaikka se 105.

Voihan siellä lumen alla olla millon vaan ja mitä vaan, riippuu niin paljon olosuhteista autosta ja kuskista mitä vauhtia voi ajaa. En minäkään aja tikkarivauhtia 20cm sohjossa, mutta pienessä parin sentin lumessa ajankin jossei kovin liukasta ole. Hyvähän se on että sakki tajuaa tiputtaa vauhtia huonossa kelissä, olen minäkin noita hulluja nähnyt, joku oli ojassakin vähän myöhemmin. Mainitsin siksi, että mua ei häiritse mikään muu kuin se kontissa nuohoaminen sen takia että ajaa rajotuksen mukaan, vaikka se keli onkin hyvä. En tiedä miten tän voi selkeämmin enää selittää, kaikenlaisia skenaarioitahan on miljoona miten ihmiset voivat ajaa tai eivät aja.
 
Vähän kyllä epäilen, että harva kuski niitä jarruja isoissa alamäissä polttelee sen takia, että ylinopeutta ei mentäisi. 1-tiellä pääsääntöisesti Halikko-Paimio välillä rekat menee sen 90-100 km/h alamäkeen. Satkun nopeudella ei paljoa tavoita ennen ylämäkeä.

Toiminto oli lähes vakio hyvin pitkään, kun koneet hyytyi mäkiin. Ko. aikaa kaipaamaan jäivät....
Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
 
Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
No tuolla tiellä ainakin liikkuu hyvin paljon ulkolaista nuppia entisestä itäblokista, niin kalusto lienee ns. kunnossa. Paimion ja Salon jälkeen on pari levähdysaluetta, missä järjestäin on raskaan kaluston valvontaa.
 
Nykyään kun autoissa on paljon digimittareita, niin näen hyvin usein tuossa satasen motarilla kun porukka ajaa kaikkea 90 ja 100km/h mittarinopeutta.

Kyllä se näin 103km/h TODELLISTA ajavana alkaa vituttamaan kun toinen vetää letkaa ohituskaistalla kympin alle suurinta sallittua TODELLISTA nopeutta!
 
Kyllä se näin 103km/h TODELLISTA ajavana alkaa vituttamaan kun toinen vetää letkaa ohituskaistalla kympin alle suurinta sallittua TODELLISTA nopeutta!
ei hätää, me mulkut tullaan siihen juuri ennen tutkapönttöä 160 mittarissa, jarrut on hyvät. (kai)
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
bussilla joskus menin helsinkiin, kun keskustassa töissä tuolloin. kusipäisimpiä 1-tiellä olivat naiset .. bussin ikkunasta ylempää hyvin näki, kun oli ratin päällä kirja luettavana tai sitten meikattiin muuten vaan ..
 
Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
Miten nyky kalustolla, vilkuttaako raskaassa kalustossa automatiikkaäly jarruvaloja, ei kovinkaan tavatonta että jyrkemmässä alämäessä jarruvalot välähtelee.
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
Näitä näkee päivittäin
 
Vähän on surullista ja naurettavaa että täälläkin porukka vaikuttaisi ärsyyntyvän siitä että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai hitaamminkin. Voihan hitaampaan nopeuteen olla joku järkeväkin syy. Ärsyttääköhän tällaisia ihmisiä myös jos joku maksaa verot kuten kuuluu tai ei tee pieniä näpistyksiä kaupassa.

Mutta kyllä tällainen asenne näkyykin liikenteessä. Itse pyrin ajamaan nopeusrajoitusta (gps-lukema) tai sitten tilanteeseen sopivaa jos on jotain poikkeavaa. Aika usein tulee tästä jotain raivoisia peliliikkeitä tai valoshowta takaa tulevilta. Erityisen paljon tässä kotikulmilla missä on 30 rajoitus mutta tuntuu moni kuski luulevan että onkin 40 kun yrittävät ohi. Tässä vaan paljon suojateitä, tasa-arvoisia risteyksiä (joita näitäkään ei kyllä noudateta vaan ajetaan vaan laput silmillä suoraan) ja parkkeerattuja autoja jotka peittävät näkyvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on surullista ja naurettavaa että täälläkin porukka vaikuttaisi ärsyyntyvän siitä että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai hitaamminkin. Voihan siihen olla joku järkeväkin syy.
Joo ymmärsin ajatuksesi, mutta ajatus että nopeusrajoituksen mukaan ajamiseen voisi olla joku järkevä syy....

Joo tarkoitit että ajaa tarkoituksella alle nopeusrajoituksen, esim 80 alueella mittari max alle 70km/h .
 
Joskus pitää myös myöntää omat virheensä, joita kiistatta sattuu varmaankin jokaiselle. Itse saatoin eilen olla se ärsyttävä kanssa-autoilija. Motarille liittyminen kyseessä ja edellä liiityymässä ollut ajoi huomattavan hitaasti, joka usein vaikeuttaa liittymistä. Lisäksi muutenkin turvavälien pitämättömyys tekee liittymisestä ruuhka-aikoina joskus hankalaa. No, hän vaihtoi heti välittömästi mahdollisuuden tullen kiihdytyskaistalta motarille, vaikka kiihdytyskaistaa olisi ollut jäljellä runsaasti ja mahdollisuus kiihdyttää oikeaan nopeuteen ennen liittymistä. Samaan aikaan tiellä oli paljon liikennettä ruuhka-aikaan ja seuraavat autot välittömästi hänen puskurissaan kiinni. Noh, päädyin itse kiihdyttämään sen verran rajusti, että ohitin kiihdytyskaistaa (joka tässä tilanteessa on onneksi varsin pitkä ja jatkuu seuraavaalle rampille asti) käyttäen tämän autoilijan ja liityin häneen eteensä. Totta kai samaan aikaan motarin vasemmalla kaistalla on toinen autoilija aikeissa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle, mutta huomasi onneksi minut rinnalla ja perääntyi aikeistaan. En tiedä hänen nopeudestaan, mutta lopulta ohitin myös hänet oikeaa kaistaa käyttäen, kun olin juuri kiihdyttänyt jotta pääsin motarille liittymään. Mistään rajusta ylinopeudesta ei sentään ollut kyse, että siinä mielessä ei tullut törttöiltyä.

Mitään ei onneksi sattunut, mutta hieman jäi vaivaamaan aivan tarpeettoman vaaratilanteen syntyminen. Maltti on valttia ja onneksi se pääsääntöisesti aina liikenteessä säilyy, mutta kaikki ulkoiset tekijät lienevät tällä hetkellä hieman stressin myötä kiristää pinnaa. Järkevämpänä taas jatkossa. Osoitus myös siitä, miten liian varovaiset kuskit liittymissä sekoittavat pakkaa, mutta ei toki oikeuta omaa toimintaa. Olen valmis ottamaan haukut vastaan :D
 
Ei kannata luottaa nykyään nuolivaloihinkaan kanssa-autoilijoiden suhteen. Eilen illalla olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, itselläni nuolivihreä. Suoraan ajava auto ei näyttänyt mitään aikeita pysähtyä risteykseen ja samaa vauhtia se jatkoikin risteyksen yli. Kun pääsin jatkamaan matkaani niin vilaisin sivuikkunasta olan yli niin punainen valohan sille suoraa ajavalle oli taulussa. Tällainen tapaus on tullut vastaan aiemminkin, tosin eri risteyksessä.
Miten käy kolaritilanteessa, rangaistaanko kumpaakin (päin punaista ajavaa ja toisen eteen kääntyvää), vai onko tällä nykylain ennakointivaatimuksella tähänkin tulkintaan osuutensa?
 
Ei kannata luottaa nykyään nuolivaloihinkaan kanssa-autoilijoiden suhteen. Eilen illalla olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, itselläni nuolivihreä. Suoraan ajava auto ei näyttänyt mitään aikeita pysähtyä risteykseen ja samaa vauhtia se jatkoikin risteyksen yli. Kun pääsin jatkamaan matkaani niin vilaisin sivuikkunasta olan yli niin punainen valohan sille suoraa ajavalle oli taulussa. Tällainen tapaus on tullut vastaan aiemminkin, tosin eri risteyksessä.
Miten käy kolaritilanteessa, rangaistaanko kumpaakin (päin punaista ajavaa ja toisen eteen kääntyvää), vai onko tällä nykylain ennakointivaatimuksella tähänkin tulkintaan osuutensa?
Jos sulla on todiste omasta vihreästä, niin aika selvä peli, että suoraan punaisia päin ajanut maksaa. Jos ei ole todisteita ja todistajia, niin menee jo hankalaksi. Valojen rytmi voi tietysti pelastaa, tässäkin varmaan kääntyvien vihreä oli suoraan menevien jälkeen. Ts. uskottavampaa ajaa vanhoilla vihreillä suoraan kuin kääntyä täysin punaisia päin. Toki näitäkin sattuu, jos menee valo-osoittemet sekaisin samassa tolpassa.

Todella törkeitä punaisten läpi ajamisia tuntuu olevan aiempaa enemmän, ennen oli vain sellaisia ehkä olis ehtinyt jarruttaakin tapauksia. Nyt joutuu oikeasti katsomaan tuleeko varsinkin ruuhka-aikaan joku sekuntteja myöhässä läpi.
 
Jos sulla on todiste omasta vihreästä, niin aika selvä peli,
tällä tesla-mopolla kun ajelee, niin töötistä kun painaa, niin tallettaa muutaman edellisen minuutin pysyvästi muistikortille (jos asetus). Toki tekee tuon automatik jos kolahtaa isommin. Harmittavan huono resoluutio vaan.. Nuorisokoppimopo (+20ke, mitä ne nyt maksaa) ajoi aivan päin persettä ja vaaransi itsensä sekä kaikki muut taajamaliikkujat. Faijallensa olisi pitänyt lähettää filmi, mutta ei pimeässä riitä teslan kameran erottelu että kilven olisi nähnyt. Noh, ne on niitä autoja tms, joissa on isolla jokin teksti. **lli lienee sitten pienempi.
Joo, ei varmaan tarvitse "olettaa" että joku ajaa päin punaisia. Eihän tuossa olisi muuten mitään järkeä.. muutenhan olisi vahvemman laki. Pitkiä valoja saavat he minulta, päälle en väkisin aja - joskus sattuu myös ihan virheitä. Itse olen mokannut muutaman kerran myös - onni myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Todella törkeitä punaisten läpi ajamisia tuntuu olevan aiempaa enemmän, ennen oli vain sellaisia ehkä olis ehtinyt jarruttaakin tapauksia. Nyt joutuu oikeasti katsomaan tuleeko varsinkin ruuhka-aikaan joku sekuntteja myöhässä läpi.

Tässä lähistöllä pari risteystä, missä joutuu olemaan tarkkana, ettei lähde punaisia päin ajavien kylkeen. Eikä myöskään ole kyse siitä, että risteys olisikin vetänyt yllättävän hitaasti, vaan vauhdista päätellen kiihdytetty 'että on vielä ehditty'. Joskus itse miettinyt, että olisi oikeaoppisesti pitänyt pysähtyä, kun keltaiset muuttuneet punaisiksi melko nopsaan risteykseen ajettua, mutta monesti sieltä takaa tulee joku vielä urpompi jolle on varmasti palanut punainen.

Suosikki on kyllä edelleen kaiffari joka ehti pysähtyä, mutta lähti sitten punaisia päin, kun ehti ennen kääntyviä.
 
Tässä lähistöllä pari risteystä, missä joutuu olemaan tarkkana, ettei lähde punaisia päin ajavien kylkeen. Eikä myöskään ole kyse siitä, että risteys olisikin vetänyt yllättävän hitaasti, vaan vauhdista päätellen kiihdytetty 'että on vielä ehditty'. Joskus itse miettinyt, että olisi oikeaoppisesti pitänyt pysähtyä, kun keltaiset muuttuneet punaisiksi melko nopsaan risteykseen ajettua, mutta monesti sieltä takaa tulee joku vielä urpompi jolle on varmasti palanut punainen.

Suosikki on kyllä edelleen kaiffari joka ehti pysähtyä, mutta lähti sitten punaisia päin, kun ehti ennen kääntyviä.
Heh, kesällä kävi sellainen että takaa tuleva painoi torvea kun pysähdyin juuri vaihtuneen punaisen takia. Oli aivan kiinni kontissa kun katsoin peilistä että mikähän nyt vaivaa. Taisi suuttua minulle omasta mokastaan. Ilmeisesti punaisia päin ajaminen on niin yleistä että tuo idiootti oletti että minäkin ajaisin vanhoilla vihreillä.
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:

Sitä sarjaa voi myös pelkästään kuunnella. Itselläkin joskus joku urheilulähetys pyörinyt (ei yleensä kyllä telineessä vaan apukuskin penkillä kuvapuoli alaspäin), kun ei radiolähetystä ole löytynyt tai ollut saatavilla. Tyhmää (ja vaarallista) toki jos oikeasti sitä katsoo ja seuraa.
 
Itsellä myös nykyään pidemmillä matkoilla pyörii telineessä usein joku pelivideo tai vaikka björnin tai Markon autotesti tai joku muu. Autoplayn kun laittaa päälle niin alkaa seuraava video automaattisesti eikä tarvitse sinne katsetta siirtää.

Varsinkin pelien kohdalla se näkeminen ei ole edes kovin realistista, kun jotain civiä pelataan. Siihen tarttisi usein isomman ruudun jos aikoisi oikeasti sitä pelaamista myös aktiivisesti katsoa.

Tarvittaessa voi sitten vaihtaa navigoinnin, radion tai vaikka musan puolelle jos tarjonta alkaa tympiä. Android auton kanssa ihan näppärä käyttää muutenkin pääsääntöisesti, mutta YouTube pyörii selaimessa kännyssä kun se ei auton ruudussa tietenkään pyöri videon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä myös nykyään pidemmillä matkoilla pyörii telineessä usein joku pelivideo tai vaikka björnin tai Markon autotesti tai joku muu. Autoplayn kun laittaa päälle niin alkaa seuraava video automaattisesti eikä tarvitse sinne katsetta siirtää.

Varsinkin pelien kohdalla se näkeminen ei ole edes kovin realistista, kun jotain civiä pelataan. Siihen tarttisi usein isomman ruudun jos aikoisi oikeasti sitä pelaamista myös aktiivisesti katsoa.

Tarvittaessa voi sitten vaihtaa navigoinnin, radion tai vaikka musan puolelle jos tarjonta alkaa tympiä. Android auton kanssa ihan näppärä käyttää muutenkin pääsääntöisesti, mutta YouTube pyörii selaimessa kännyssä kun se ei auton ruudussa tietenkään pyöri videon takia.
Youtube tai mikään muu streamauspalvelu ei kuulu autoon. Kaiken huomion on oltava liikenteessä. Radion voi perustellusti hyväksyä, koska hätä- ja muut tiedotteet tulee sitä kautta. Mitkään Markon pelivideot ei kuulu kuljettajan havainnoinnin piiriin.
 
Siinä mielessä olen vähän samaa mieltä, että keskinäyttö pitäisi tosiaan sammuttaa siksi aikaa kun auto liikkuu. Siinä vaiheessa kun näin on, niin voin laittaa audion kuuntelun jäähylle (omassa se keskinäyttö on tosin oikeasti pois päällä aina silloin tällöin kun Kiassa sellainen mahdollisuus on että keskinäytön voi sammuttaa).
 
Siinä mielessä olen vähän samaa mieltä, että keskinäyttö pitäisi tosiaan sammuttaa siksi aikaa kun auto liikkuu. Siinä vaiheessa kun näin on, niin voin laittaa audion kuuntelun jäähylle (omassa se keskinäyttö on tosin oikeasti pois päällä aina silloin tällöin kun Kiassa sellainen mahdollisuus on että keskinäytön voi sammuttaa).
Erona se ettet vain kuuntele... heti kun on videota ja muuta vilkkumassa näkökentässä, se aiheuttaa ongelmaa. Yksikään navi tai Android Auto/Apple Carplay app ei ole myöskään ollut mikään vilkkuja. Pahin huomionviejä itselle on ollut itse sideloadattu lisämittaristo keskinäytölle.

Mitä keskinäytön sammutukseen tulee, pakko sanoa että tuo ominaisuus saisi olla monessa autossa. Pimeällä ajaessa pitäisi olla Saabeista tuttu "night mode" jossa vain välttämätön info olisi jäljellä. Fordeissa tuli pimeällä tiellä pidettyä näyttö pääasiassa poissa päältä heijastusten ja häikäistymisen minimoimiseksi.
 
Vähän kyllä epäilen, että harva kuski niitä jarruja isoissa alamäissä polttelee sen takia, että ylinopeutta ei mentäisi. 1-tiellä pääsääntöisesti Halikko-Paimio välillä rekat menee sen 90-100 km/h alamäkeen. Satkun nopeudella ei paljoa tavoita ennen ylämäkeä.

Toiminto oli lähes vakio hyvin pitkään, kun koneet hyytyi mäkiin. Ko. aikaa kaipaamaan jäivät....

Miten nyky kalustolla, vilkuttaako raskaassa kalustossa automatiikkaäly jarruvaloja, ei kovinkaan tavatonta että jyrkemmässä alämäessä jarruvalot välähtelee.
Molemmille vastauksena, nykyaikaisella raskaalla kalustolla kun ajaa vakkari päällä niin, ainakin mersuissa, on säädettävät ylitykset (alamäissä) ja alitukset (ylämäissä) vakkarilke. Nuo toimivat siten että jos on asetettu ylitykseksi +4kmh niin jos vakkari asetettu 80km/h se antaa vauhdin nousta 84 km/h jonka jälkeen automaattisesti käyttää hidastimia (pakokaasujarru, jos tarve vaatii niin ihan jarrujakin) hidastamaan vauhdin siihen vakkari+4. Ylämäissä se sitten antaa jerkkua jos vauhti putoaa alle tämän säädetyn rajan. Siihen sitten kaikki reittikohdan rullaukset ja kaarrenopeuden säätämistetkin päälle.

Eli uskon että se jarruvalojen vilkkuminen johtuu osittain tuosta vakkarin automatiikasta kun hidastaa.
 
Molemmille vastauksena, nykyaikaisella raskaalla kalustolla kun ajaa vakkari päällä niin, ainakin mersuissa, on säädettävät ylitykset (alamäissä) ja alitukset (ylämäissä) vakkarilke. Nuo toimivat siten että jos on asetettu ylitykseksi +4kmh niin jos vakkari asetettu 80km/h se antaa vauhdin nousta 84 km/h jonka jälkeen automaattisesti käyttää hidastimia (pakokaasujarru, jos tarve vaatii niin ihan jarrujakin) hidastamaan vauhdin siihen vakkari+4. Ylämäissä se sitten antaa jerkkua jos vauhti putoaa alle tämän säädetyn rajan. Siihen sitten kaikki reittikohdan rullaukset ja kaarrenopeuden säätämistetkin päälle.

Eli uskon että se jarruvalojen vilkkuminen johtuu osittain tuosta vakkarin automatiikasta kun hidastaa.
Luulen, että 1-tien ulkolaisten kalustoissa ei tällaisia ole. Niistä on oikeasti päänvaivaa, jos sattuu samanaikaisesti eteen vasurille joku mittarisatasta ajava, joka saavuttaa hidastuneen rekan lähellä mäen huippua. Parhaimmillaan olen nähnyt, kun rekka on vetänyt "ohittajasta" pituutensa verran takaisin ohi isossa alamäessä. Tämä tietysti aika poikkeustilanne, joka johtuu Paimio-Halikko välin perhanan isoista mäistä.
 
Hämmentävä tilanne eilen alkuillasta kehä kolmosella. Menossa länteen päin ja Suutarilan liittymästä tulee auto, joka jää ramppikaistalle ajamaan samaa vauhtia mun kanssa vilkku päällä puolikkaan autonmitan mun keulaa edellä, sen sivuvilkku näkyi a-palkin vieressä. Edessä tiukahko väli, johon olisi mahtunut vähän eteenpäin kaasuttamalla. Takana väli kanssa, isompi mutta lyhyehkö sekin kun kaista oli aika täysi. En tehnyt mitään, kun ihan itse päätti juuri siihen suhteelliseen asemaan jäädä. Jarruttaa juuri ennen ramppikaistan päättymistä, takakautta mun vasemmalle puolelle ja ohi, sitten pari autoväliä eteen samalle kaistalle Tuusulan suuntaan. Takana vilkutti valoja ja pelkääjän paikalla joku ämmä naama norsunvitulla tuijotti mua ohittaessa. Olis mielenkiintoista tietää mitä helvettiä se kuski ajatteli mun tekevän, kun ei itse osannut vauhtiaan muuttaa.
 
Hämmentävä tilanne eilen alkuillasta kehä kolmosella. Menossa länteen päin ja Suutarilan liittymästä tulee auto, joka jää ramppikaistalle ajamaan samaa vauhtia mun kanssa vilkku päällä puolikkaan autonmitan mun keulaa edellä, sen sivuvilkku näkyi a-palkin vieressä. Edessä tiukahko väli, johon olisi mahtunut vähän eteenpäin kaasuttamalla. Takana väli kanssa, isompi mutta lyhyehkö sekin kun kaista oli aika täysi. En tehnyt mitään, kun ihan itse päätti juuri siihen suhteelliseen asemaan jäädä. Jarruttaa juuri ennen ramppikaistan päättymistä, takakautta mun vasemmalle puolelle ja ohi, sitten pari autoväliä eteen samalle kaistalle Tuusulan suuntaan. Takana vilkutti valoja ja pelkääjän paikalla joku ämmä naama norsunvitulla tuijotti mua ohittaessa. Olis mielenkiintoista tietää mitä helvettiä se kuski ajatteli mun tekevän, kun ei itse osannut vauhtiaan muuttaa.

Vastaava kokemus ykköskehällä länteen, kun Hämeenlinnanväylältä liittyvä nuorehko naiskuljettaja kuvitteli, että jos laittaa vilkun, niin muut väistävät. Vakkarilla ajoin oikeinta, enkä periaatteesta lähtenyt tekemään liikkeitä, takana ja edessä oli hyvin tilaa. Tuossa kaistaa on liittyjällä todella pitkään, mutta ajaa vain täsmälleen rinnalla vilkku päällä. Vaihdoimme katseita ja ilmeitä pitkään ja monta kertaa, kun hän siinä selvästi oletti, että minun asiani ratkaista. Suu kävi ja silmät pyöri. Lopulta sitten liittyi perään.
 
Vastaava kokemus ykköskehällä länteen, kun Hämeenlinnanväylältä liittyvä nuorehko naiskuljettaja kuvitteli, että jos laittaa vilkun, niin muut väistävät. Vakkarilla ajoin oikeinta, enkä periaatteesta lähtenyt tekemään liikkeitä, takana ja edessä oli hyvin tilaa. Tuossa kaistaa on liittyjällä todella pitkään, mutta ajaa vain täsmälleen rinnalla vilkku päällä. Vaihdoimme katseita ja ilmeitä pitkään ja monta kertaa, kun hän siinä selvästi oletti, että minun asiani ratkaista. Suu kävi ja silmät pyöri. Lopulta sitten liittyi perään.
Epäselviä tilanteita syntyy varmasti, jos kumpikin alkaa säätää nopeuttaan ja toinen luulee, että hänen tielle liittymistä yritetään tahallaan vaikeuttaa. Yksinkertaisinta on olla ajamatta liittyjien rinnalla. :x3:
 
Epäselviä tilanteita syntyy varmasti, jos kumpikin alkaa säätää nopeuttaan ja toinen luulee, että hänen tielle liittymistä yritetään tahallaan vaikeuttaa. Yksinkertaisinta on olla ajamatta liittyjien rinnalla. :x3:
Tuota sekoittaa se, että moni kuitenkin antaa tilaa esim. vasurille siirtymällä. Osittain maan tapa, mutta jos osa tekee niin ja toinen osa ei, niin epäselvyyttä ja potentiaalisia vaaratilanteita on luvassa. Kyllähän sitä vaihtoehtoisesti voisi vähän höllätä kaasua ja tehdä isomman välin eteensä, mutta tämäkin pitäisi tehdä ennen liittymää. Siinä kohtaa kun liittyjä on rinnalla on myöhäistä alkaa enää nopeutta säätelemään, eikä se mikään velvollisuus muutenkaan ole.
 
Tuota sekoittaa se, että moni kuitenkin antaa tilaa esim. vasurille siirtymällä. Osittain maan tapa, mutta jos osa tekee niin ja toinen osa ei, niin epäselvyyttä ja potentiaalisia vaaratilanteita on luvassa. Kyllähän sitä vaihtoehtoisesti voisi vähän höllätä kaasua ja tehdä isomman välin eteensä, mutta tämäkin pitäisi tehdä ennen liittymää. Siinä kohtaa kun liittyjä on rinnalla on myöhäistä alkaa enää nopeutta säätelemään, eikä se mikään velvollisuus muutenkaan ole.
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
Myös vaaran välttäminen löytyy säännöistä. On ihan perusteltua poistua siitä rinnalta, jos ei liittyjä osoita kykyä/aikomusta väistää.

Kehällä ei mikään Pastersteinin doktriinikaan ole rajoittamassa vasemmalle siirtymistä.
 
Tuota sekoittaa se, että moni kuitenkin antaa tilaa esim. vasurille siirtymällä. Osittain maan tapa, mutta jos osa tekee niin ja toinen osa ei, niin epäselvyyttä ja potentiaalisia vaaratilanteita on luvassa. Kyllähän sitä vaihtoehtoisesti voisi vähän höllätä kaasua ja tehdä isomman välin eteensä, mutta tämäkin pitäisi tehdä ennen liittymää. Siinä kohtaa kun liittyjä on rinnalla on myöhäistä alkaa enää nopeutta säätelemään, eikä se mikään velvollisuus muutenkaan ole.
Kyllä siinä on vaihtoehdot aika vähissä, kun liiittyjä tulee takaviistosta kilometrin ramppikaistalla rinnalle eikä osaa mihinkään tyhjään väliin tähdätä. Kaikkein vaarallisimmat tilanteet tulee siitä, jos päätien ajaja alkaa säätää tuossa kohtaa vauhtia. Liittyjällä kun kuitenkin oli molemmissa kerrotuissa tapauksissa hyvin pitkä aika tajuta, että kyljen kohdalta ei pääse kaistalle eli jotain tarvis varmaan hänen tehdä.
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
Raskas liikenne on täysin eri asia, kuin henkilöauto! :facepalm:


Jos henkilöautolla ei kykene Suomessa liittymään tielle ilman ongelmia tai niitä ongelmia pitää hakea muista tienkäyttäjistä, niin parempi jäädä vain kotiin ja palauttaa kortti poliisille!

Tieliikennelaki on se mitä noudatetaan ja kun kaikki sen ymmärtää liikenne toimii kun kaikki toimii samalla tavalla, sitten kun sinne väliin tulee se Leena 54v, JOKA OLETTAA, että hänelle annetaan tilaa koska kohteliaisuus niin ongelmat alkaa ja ongelma ei ole se kuka ei väistänyt väistämisvelvollista, vaan Leena 54v!

Itse en koskaan väistä henkilöautoja jotka tulee rampilta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 692
Viestejä
4 579 927
Jäsenet
75 495
Uusin jäsen
FrisKy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom