Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse olen monesti päättänyt sen välin mihin liityn jo motaria ylittäessä sillalta sivulle vilkaistessa. Hölmöltä se vaikuttaa motaria vakkarilla ajaessa, kun katsoo että sivusta joku kiihdyttää viereen ja sitten vasta alkaa miettiä mihin on menossa.
 
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.


1734270170928.png
Tämä on vielä helppo. Turussa ohikulkutieltä VT8 Rauman suuntaan on paljon ikävämpi. Kurvi on pirun jyrkkä, kesällä kyllä tehokkaalla autolla just ehtii kelata 100 km/h lasiin 200 metrin aikana, ongelmana vaan että moni tulee rajoitusta kovempaa jo tuossa kohtaa.
 
Nokitan samalta ohikulkutieltä tällä:
Tuo on aika nihkeä, kun sieltä tulee vielä usein isompaa kalustoa. Näkyvyys on onneksi hyvä. Henkilöautoille pahempi on Bauhausin liittymä vaikka pidempi, kun se on ylämäkeen. "Kulje Micra kulje". Nykyään siinä on 80 km/h, niin useimmat pääsevät mukaan. Toki 100 km/h alue alkaa heti samasta kohtaa, niin aikamoinen avopallohärdelli aamulla Naantalin suunnasta tulevien loputtomien rekkajonojen kanssa.
 
Edellisiin viitaten - Street View · Google Maps

Laitetaan nyt paikka vielä missä itsellä ainoat tiukat paikat olleet. Näkyväisyys liityttävälle tielle on puiden peitossa pitkän aikaa, noin 30-40m ennen liittymistä näet onko kaistalla tilaa. Käytännössä jos sieltä joku tulee, täytyy hypätä jarrulle, jos ei halua alle/eteen ajaa. Päätiellä tosin vain 80kmh rajoitus tuossa, eli ei niin suuri ongelma, jollain vaan vielä vauhtia +100 kun alue juuri vaihtuu. Kaipa tämän tyyppisiä liittymiä muitakin on Suomessa, harvinaisen paskasti vaan tuo toteutettu.

Edit: pitääpä muokata, digiroad aineiston mukaan tuossa kyllä olisi 100kmh rajoitus, ei 80
 
Viimeksi muokattu:
No joo nämä on kyllä vielä paljon pahempia kuin tuo minun postaama, mitähän lie liikkunut jonkun päässä näitä suunnitellessa.
 
No joo nämä on kyllä vielä paljon pahempia kuin tuo minun postaama, mitähän lie liikkunut jonkun päässä näitä suunnitellessa.
Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.

Varmaan ajateltu, että länteen poistuvaa liikennettä on tarpeeksi vähän. Mutta käytännössä liittyjän on ehkä vaikea nähdä millä kaistalla autot ovat.
 
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
Usein tämä johtaa vieläpä siihen, että vaikka se pyöräilijä olisi ensin odottanut kiltisti tien laidassa vuoroaan, niin autoilijan antaessa tilaa hän lähteekin sitten laput silmillä pyöräilemään toisesta suunnasta tulevan eteen. Ja sitten se vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilija näyttää mulkulta kaikkien tilanteessa olevien mielestä, kun jarruttaa viime tipassa ja painaa tööttiä.
 
Itsellä ainoa oikeasti paska keissi on ollut alla olevassa liittymässä. Alla MX-5, jäätä ja lunta ja et voi antaa milliäkään kaasua tai perä irtoaa ja pääset kiihdyttämään vasta kun saat auton suoraan ja silloin matkaa oli jo huomattavan vähän liittymiselle. Onneksi tuo on niin hankala monelle että jengi älyää vetää hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. En edes halua tietää mitä tuo on jollain 75hp vapari Micralla.

 
Viime viikonlopun lumimyräkkä sai taas ison osan autoilijoista täysin sekaisin. Olosuhteet kieltämättä olivat haastavat, mutta tulipas taas nähtyä mitä eksoottisempia suorituksia, mm. älyvapaita tilannenopeuksia motarilta markettien parkkipaikoille sekä vakavia oman auton ja kaistojen ulottuvuuksien hahmotushaasteita. Useampikin kanssa-autoilija erehtyi lisäksi luulemaan omaa pikkuautoaan vähintään G-sarjan maasturimersuksi mitä tulee etenemiskykyyn; farmaricorolla liitää aika heikosti lähes puolimetrisen lumipolanteen yli.
 
Ei ole turha painottaa turvavälin merkitystä. Silti moni kokee turvalliseksi ajaa lähes takakonttiin kiinni oli kesä tai talvi, oli moottoritie tai taajama. Missä lienee kirjekurssilla ajokortti hankittu.

Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 692
Viestejä
4 537 088
Jäsenet
74 864
Uusin jäsen
Eetu M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom