Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.No joo nämä on kyllä vielä paljon pahempia kuin tuo minun postaama, mitähän lie liikkunut jonkun päässä näitä suunnitellessa.
Usein tämä johtaa vieläpä siihen, että vaikka se pyöräilijä olisi ensin odottanut kiltisti tien laidassa vuoroaan, niin autoilijan antaessa tilaa hän lähteekin sitten laput silmillä pyöräilemään toisesta suunnasta tulevan eteen. Ja sitten se vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilija näyttää mulkulta kaikkien tilanteessa olevien mielestä, kun jarruttaa viime tipassa ja painaa tööttiä.Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
Kärrymies ajaa alle tikkarinopeuden kesällä.En tiedä mistä kärrymiehestä puhut, ihan sama mitä siellä päätiellä on ja kuinka lujaa siellä ajetaan sillä hetkellä, menetelmä on sama.
En tietenkään ”katsomatta” liity vaan vedän katsomatta linkatussa rampissa about ylikulkusillan kohdalle - jossa itse liittyminen ei vielä ole edes mahdollista. Tuossa kohtaa kun oma vauhti on _vähintään_ päätien verran niin itse liittyminen on hyvin helppo proseduuri kuten edellä jo kuvasin, tarvittessa pientä hienosäätöä. Jossain apexin kohdalle ihan turha kuikuilla päätiellä koska a) mahdoton arvioida tuosta kulmasta siellä menevien nopeuksia b) liukkaalla autot menevät siellä sen verran lujaa että sun katsoma väli on 200-300m päässä edessä kun liittymiskohtaan ehdit c) olennaisempaa on keskittyä kelamaan max nopeus kelillä kuin kelillä kaarteessa ja sen jälkeen.
Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.
Varmaan ajateltu, että länteen poistuvaa liikennettä on tarpeeksi vähän. Mutta käytännössä liittyjän on ehkä vaikea nähdä millä kaistalla autot ovat.
Ei ole turha painottaa turvavälin merkitystä. Silti moni kokee turvalliseksi ajaa lähes takakonttiin kiinni oli kesä tai talvi, oli moottoritie tai taajama. Missä lienee kirjekurssilla ajokortti hankittu.
Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.
Tämä koko risteys, joka johtaa tolle rampille on aivan perseestä. Siinä korostuu sen tärkeys sujuvuudelle, että mennään silloin kun sitä tilaa on. Yksi sellaisista harvinaisista risteyksistä, joissa ei oikeastaan edes haittaa, vaikka joku tunkee hieman liian pieneen väliin.Itsellä ainoa oikeasti paska keissi on ollut alla olevassa liittymässä. Alla MX-5, jäätä ja lunta ja et voi antaa milliäkään kaasua tai perä irtoaa ja pääset kiihdyttämään vasta kun saat auton suoraan ja silloin matkaa oli jo huomattavan vähän liittymiselle. Onneksi tuo on niin hankala monelle että jengi älyää vetää hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. En edes halua tietää mitä tuo on jollain 75hp vapari Micralla.
![]()
60°15'50.2"N 24°52'35.6"E
maps.app.goo.gl
Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)Tämä koko risteys, joka johtaa tolle rampille on aivan perseestä. Siinä korostuu sen tärkeys sujuvuudelle, että mennään silloin kun sitä tilaa on. Yksi sellaisista harvinaisista risteyksistä, joissa ei oikeastaan edes haittaa, vaikka joku tunkee hieman liian pieneen väliin.
80kmh rajoitus joka on vaikea saavuttaa tehottomimmilla autoilla jo kuivalla kesäkelillä, jos et uskalla ajaa mutkaan yhtään kovempaa.Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
Niin, jos siellä pääväylällä ajetaan asiallisesti, turvavälein niin ei pitäisi olla ongelma liittyä hitaammin, jatkaa vauhdin keräämistä siinä välissä.80kmh rajoitus joka on vaikea saavuttaa tehottomimmilla autoilla jo kuivalla kesäkelillä, jos et uskalla ajaa mutkaan yhtään kovempaa.
Se on kyllä yhteistä kaikkiin liittymistilanteisiin. Jos siellä väylällä ajettaisiin ennakoitavasti ja riittävillä väleillä, niin ei nämä haastavammatkaan tapaukset olis niin haastavia.Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
Olisi hauska tietää mitä muuta varten sitä väliä edes tarvittaisiin ;-)Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.
Ehkä historia? Ko. kaista oli muinoin muistaakseni n. puoliväliin suoraa bussikaistaksi merkitty.Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?
Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.
Ehkä historia? Ko. kaista oli muinoin muistaakseni n. puoliväliin suoraa bussikaistaksi merkitty.
Sama homma Tampereella rantatunnellissa. Molemmista suunnista alkaa alamäellä ja loppuu loivaan ylämäkeen, rajoitus on 60kmh. Tasakaasukuskit tulee alussa aivan perään kiinni ja haluavat ohi, mutta ohituksen suoritettuaan meno hyytyy nopeasti ja joutuu itse menemään vasuria pitkin ohi. Sitten on vielä se oma ryhmä, joilla on muuten kauhea kiire, mutta hidastavat ennen kameraa mittarinopeuteen 60kmh tai jopa alle.Kehä ykkönen ja Mestarintien tunneli. Miksi on niin vaikeaa pitää tasainen nopeus? Tunneliin ajetaan +60 km/h ja tunnelista alle 50 km/h ulos. Joka saatanan aamu.
Kehä ykkönen ja Mestarintien tunneli. Miksi on niin vaikeaa pitää tasainen nopeus? Tunneliin ajetaan +60 km/h ja tunnelista alle 50 km/h ulos. Joka saatanan aamu.
Ainakin näkyvyyden parantamiseksi ja kivisateen välttämiseksi.Olisi hauska tietää mitä muuta varten sitä väliä edes tarvittaisiin ;-)
Jep, monet eivät ole sisäistäneet tätä edes rekan kohdalla, ja sitten seilaavat keskiviivalle kun eivät yllättäen näe pääseekö ohittamaan.Ainakin näkyvyyden parantamiseksi ja kivisateen välttämiseksi.
Navi voi olla hyvinkin syyllinen, jos ei tie ole tuttu. Tuossa kohtaa navigaattorin reitistä (siten kuten se automaattisesti asettuu) ei välttämättä näe kumpaan suuntaan Kehälle tulisi mistäkin kohtaa liittyä. Moni voi olettaa liittymän toiseen suuntaan tulevan myöhemmin. Tuossa tapauksessa ne erkanee samalta kaistalta, joka selviää kartasta vasta lähempänä liittymää.Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?
Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.
Tuijotetaanko siellä jotain navia tilanteesta toiseen?
Alla, etelässä ?Se on kyllä yhteistä kaikkiin liittymistilanteisiin. Jos siellä väylällä ajettaisiin ennakoitavasti ja riittävillä väleillä, niin ei nämä haastavammatkaan tapaukset olis niin haastavia.
Lainaamassasi viestissä puhuin kuitenkin siitä rampin alla olevasta risteyksestä. Se on usein aika paha sumppu siinä joskus kahden ja viiden välillä.
Ja sen rampilta/kiihdtyskaistalta liittymisen mahdollistajana (siitä kai tämä lähti)Ainakin näkyvyyden parantamiseksi ja kivisateen välttämiseksi.
Tämä lähti kyllä siitä, että liittyjä ei kilometrin-parin aikana osannut löytää muuta ryhmittymispaikkaa kuin tasan kaistaa ajavan auton kohdalta. Siihen ei paljoa turvavälit auta, jos liittyjä käy vajailla sylintereillä.Ja sen rampilta/kiihdtyskaistalta liittymisen mahdollistajana (siitä kai tämä lähti)
Vain jos tarvitsee. Eli tulee tilanne jossa ohitettava kiihdyttää yms jne jne. Eio ollu tapanani ajaa sakkorajan yli ja jarrutella tolppien lähestyessä tai hiillostaa edellämeneviä että voi taas ajaa yli.Ajattelitko kertaakaan nostaa 107-108 todellista?
Juuri tämä paikka. Kuvausauton kaistalla jono välillä Tampereen väylälle saakka. Oikealta Myyrmäen suunnasta tulevia kertyy tuohon ihan jonoksi asti, kuten kuvaustilanteessakin on. Samaan aikaan vasemmalta Silvolan suunnasta tulee ripotellen autoja, joista osa ajaa suoraan ja osa kääntyy kuvausauton suuntaan. Pahimmillaan niitä tulee sen verran, ettei tuo Myyrmäen suunnasta tulevien jono pääse purkautumaan pitkään aikaan kokonaan, jolloin kuvausauton kaista seisoo.
Vain jos tarvitsee. Eli tulee tilanne jossa ohitettava kiihdyttää yms jne jne. Eio ollu tapanani ajaa sakkorajan yli ja jarrutella tolppien lähestyessä tai hiillostaa edellämeneviä että voi taas ajaa yli.
107 ei sakkoja saa. Ei tarvitse tolppien kohdalla jarruttaa eikä muita hiillostaa.
Ehkä koko kommentin tarkoitus oli, että yritä ajaa sitä nopeutta, mitä muutkin ajavat. Selviät paljon vähemmällä kirjoittelulla ja pienemmällä verenpaineella.
Voihan olla, että tämän teesin opettelun jälkeen jää joku onnettomuus tapahtumatta.
Mulla on vakkarissa kymppi yli rajotuksen ja omalla menopelillä heittoa se kolmisen km/h, joten ollaan myös noissa @Dunlop lukemissa varsinaista. Ei välky kamerat, eikä liikuta poliisia, joten voi painaa kehät ja motarit miettimättä nopeuttaan. Joskus joku menee edessä vähän hitaampaa, mutta joko adaptiivinen vakkari hoitaa reagoinnin tai sitten mennään ohi.
Joo turhauttaahan se vähän jos joku ohittaa letkaa kovin pienellä nopeuserolla, kun itse tahtois painaa nopeempaa, mutta nopeastihan nuo tilanteet menee ohi, joten eivät vaikuta matka-aikaan juuri lainkaan. Toisaalta esim. kehät on ruuhka-aikaan kokonaisuudessaan mitä on, joten taas kun laittaa vakkariin sen 90 ja antaa mennä virran mukana, niin sitä on kuta kuinkin samaan aikaan perillä kuin jos lähtis pujottelemaan ja matalammalla verenpaineella, jos alkais puristaa rattia ja puremaan hammasta, kun ei saa ajaa sitä haluamaansa nopeutta. Ruuhkassa se vaan ei pääse juuri toteutumaan.
Jossain määrin OT kai, mutta vastaan itselleni, että nuo extremet kestivät sitten juuri yli puolitoista vuotta. Tai siis toinen sammahti, joten tietty molemmat äkkiä vaihtoon ettei tarvitse hajuaistilla ajaa. Sen verran vittumaista vaihtaa Aurikseen etenkin oikealle, että ostin sittenkin jotkut Philipsin Ecot tms., joilla pitäisi vaihtovälin olla selvästi pidempi. Varmaan ovat selvästi keltaisemmat ja epäilemättä heikommalla valokeilalla, mutta lähiöliikenteessä en mitään eroa havainnut.Käytössä mulla Philipsin XtremeVision-polttimot (+150 %, HIR2) ja huomasihan ne vanhoja kirkkaammiksi kun vaihdoin. Puolitoista vuotta ovat nyt kestäneet (ehkä 18 tkm). Ehkä seuraavaksi saman valmistajan WhiteVisionit. Jos on kokemuksia kestosta, niin sopii kertoa.
Taitaa noissa paikallisliikenteen vehkeissä olla nopeudenrajoittimet tyyliin arvaten max 85 km/h.Kohta 2: Oikealta ohittelua kehä kolmosella ja muilla isoilla teillä reippaasti yli satasen tilannenopeudelle kun rajoitus on 80 km/h.
Miten kummassa bussilla voi ohittaa ketään oikealta? Ainoa skenaario jonka keksin, on se että ohitettava tuuhioi jotain ihan omaa aivan väärällä kaistalla. Ylipäätään pitäisi olla kovin kovin harvinaista joutua bussin ohittamaksi.Kyllä minua niin ärsyttää Nobinan linja-autot täällä kehäkolmosen sisällä. Kerrompa muutamia asioita miksi asia minua niin samperisti ärsyttää. Kohta 1: Nobian bussit meinaavat jyrätä kylkeen pysäkiltä lähtiessään kun mokomat eivät osaa käyttää suuntavilkkua. Kohta 2: Oikealta ohittelua kehä kolmosella ja muilla isoilla teillä reippaasti yli satasen tilannenopeudelle kun rajoitus on 80 km/h. Kohta 3. Kiertoliittymässä eli liikenneympyrässä tullaan väkisin läpi vaikka väistämisvelvollisuus pitäisi kaiken järjen mukaan olla Nobinan busseilla. Kohta 4. Aika monesti saan todistaa kohtalaisen villiä kaista-ajoa, jossa bussin perä heiluu kaistalta toiselle, joka on erityisen vaarallista pikkuteillä, joissa ei ole käytännössä mahdollisuutta väistää pientareelle. Kohta 5. (yleensä virolainen tai slobon näköinen) kuljettaja keskittyy enemmän kännykän tai tabletin räpeltämiseen kuin ajamiseen. Jos matkustaja huomauttaa asiasta, vastauksena on keskisormen heiluttelu tai pari voimasanaa hoonolla soomella.
Ps. Yllä listaamani asiat eivät todennäköisesti koske aivan kaikkia Nobinan linja-autokuskeja mutta vähintään suurta enemmistöä![]()
Bussikaistat.... En kyllä usko 100 km/h nopeuteen ellei jostain alamäestä kyse.Miten kummassa bussilla voi ohittaa ketään oikealta? Ainoa skenaario jonka keksin, on se että ohitettava tuuhioi jotain ihan omaa aivan väärällä kaistalla. Ylipäätään pitäisi olla kovin kovin harvinaista joutua bussin ohittamaksi.
Huomioi myös, että ohi ajaminen ei ole ohittamista. Sinun tulee varautua AINA siihen, että viereisellä kaistalla joku saattaa ajaa nopeammin. Pl. moottoritie, jossa vastaava tarkkaavaisuus on sielläkin hyödyksi.
Ei taida olla kyse mistään ohittamisesta bussin ajaessa omalla kaistallaan.Bussikaistat.... En kyllä usko 100 km/h nopeuteen ellei jostain alamäestä kyse.
Ei ne bussikaistat yhtäjaksoisia ole. Hyvin voi kyse olla ihan ohittamisestakin. Sinällään ihan sama, varmasti jokainen ymmärsi bussin menneen oikealta puolelta ohi. Ei siihen tarvitse keksiä mitään skenaarioita, että ap ajoi väärää kaistaa.Ei taida olla kyse mistään ohittamisesta bussin ajaessa omalla kaistallaan.
Joo, mutta oikealta ohi meneminen ja oikelta ohittaminen on täysin eri tilanteita sekä lakiteknisesti, että liikennekulttuurin osalta. Niitä ei voi rinnastaa. Bussi voi hyvinkin ajaa viereisellä kaistalla (kummalla tahansa puolella) toista ajoneuvoa nopeampaa. Ohitukseksi muuttuakseen se vaatii muitakin tekijöitä, kuten esimerkiksi kaistan vaihdon ohittavan ajoneuvon osalta.Ei ne bussikaistat yhtäjaksoisia ole. Hyvin voi kyse olla ihan ohittamisestakin. Sinällään ihan sama, varmasti jokainen ymmärsi bussin menneen oikealta puolelta ohi. Ei siihen tarvitse keksiä mitään skenaarioita, että ap ajoi väärää kaistaa.
Minä en niin pussikaistoista tiedä mutta mokomat ajavat hemmetinmoista nopeutta oikealta ohitse ja sitten kiilaavat eteen ilman suuntavilkkua. Kolmikaistainen tie, jossa itse olen ajanut keskikaistaa tai kaikista vasemmanpuoleista kaistaa, ja sinnekin on Nobina kuski rynninyt talla pohjassa. Selkiästi slobokuskeilla on kiirus jonnekin (ehkä ukrainalaisia lahtaamaan?), muistaakseni busseissa ei näkynyt edes linjanumeroa, joten tuskimpa oli matkustajia kyyrissä. Mutta kyllä minä niin mieleni pahoitan mokomasta kaahailusta raskaalla kalustolla.Ei taida olla kyse mistään ohittamisesta bussin ajaessa omalla kaistallaan.
Tieliikennelaissa määrätään, että pysäkiltä lähtevää linja-autoa on väistettävä, jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai vähemmän. Tämä sääntö on voimassa niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolellakin.
Espoon ja Vantaan lähiöt, isommat tiet joilta liitytään kehillä tai motarille, joilla ei ole erityistä bussikaistaa, jolloin bussit syöksyvät muun liikenteen sekaan poistuessaan pysäkiltä. Bussikuskin tulee näyttää suuntavilkkua poistuessaan pysäkiltä. Tavallinen autonkuljettava ei voi lukea kuljettavan ajatuksia (tai sekoiluja) saati nähdä ovatko bussin ovet menneet kiinni vai ovatko edelleen auki.En ole huomannut juuri Nobinan osalta eroavaisuuksia liikenteessä. Näin yleisesti ottaen bussikuskien ajotaidot ovat heikentyneet aikojen saatossa.
Kerro nyt hieman tarkemmin paikoista joissa tätä tapahtuu?
Tuossa luki tosin että tuonkin hidastavan perässä tuli täyttä vauhtia sumuseinään jokin jumalaa suurempi kuski. Että se siitä sitten. Todellisuus on tarua ihmeellisempää.Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Linkkistäsi poimintoja.Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:
![]()
Aaro, 18, ajoi autokasaan Nelostiellä – ”Toivon, ettei tuollaista tapahdu enää koskaan”
Onnettomuudessa oli osallisena 12 autoa ja yhteensä 28 henkilöä.www.is.fi
Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Ok, jos ei puututa ylinopeuteen.Ajoimme ihan normaalisti vähän yli satasta tiellä, kun näkyvyys alkoi heikentyä. Hidastin vauhtia näkyvyyden heikentyessä, Aaro kertaa tapahtumia.
Ei varmuutta mitä tuossa kuvailee, tuo mieleen että hidastaminen ei ihan riittänyt jos viidenmetrin päässä näkyy sumuvalot.Yhtäkkiä näkyvyys muuttui olemattomaksi.
– Vastaan tuli täysi sumuseinä. Viisi metriä edellä olevasta autosta näkyi vain sumuvalot.
Nousimme autosta ja katsoimme nopeasti muihin autoihin. Ne olivat jo tyhjiä, eli ihmiset olivat varmaan juuri ehtineet nousta niistä.
Kun Aaro lähti kävelemään autoltaan, hän näki jo sireenien valot. Pelastusajoneuvot olivat paikalla nopeasti.
Ilmeisesti ennen kuin kertojan seurua oli autosta poistunut. Kertoja siis väisti kasan ajamalla tien oikeanpuoleiselle piantareelle.Hetken päästä vasemmalta kaistalta autokasaan ajoi täyttä vauhtia vielä yksi auto,
"Ajoin vähän yli satasta..."Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:
![]()
Aaro, 18, ajoi autokasaan Nelostiellä – ”Toivon, ettei tuollaista tapahdu enää koskaan”
Onnettomuudessa oli osallisena 12 autoa ja yhteensä 28 henkilöä.www.is.fi
Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.