Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alla, etelässä ?
kuva_2024-12-17_144345382.png

Tavallinen oikealla risteys missä pieni kiihdytyskaista, ettei tarvi odottaa ihan niin pitkää väliä, turvaväli voisi riittää.
Juuri tämä paikka. Kuvausauton kaistalla jono välillä Tampereen väylälle saakka. Oikealta Myyrmäen suunnasta tulevia kertyy tuohon ihan jonoksi asti, kuten kuvaustilanteessakin on. Samaan aikaan vasemmalta Silvolan suunnasta tulee ripotellen autoja, joista osa ajaa suoraan ja osa kääntyy kuvausauton suuntaan. Pahimmillaan niitä tulee sen verran, ettei tuo Myyrmäen suunnasta tulevien jono pääse purkautumaan pitkään aikaan kokonaan, jolloin kuvausauton kaista seisoo.
 
Vain jos tarvitsee. Eli tulee tilanne jossa ohitettava kiihdyttää yms jne jne. Eio ollu tapanani ajaa sakkorajan yli ja jarrutella tolppien lähestyessä tai hiillostaa edellämeneviä että voi taas ajaa yli.

107 ei sakkoja saa. Ei tarvitse tolppien kohdalla jarruttaa eikä muita hiillostaa.
Ehkä koko kommentin tarkoitus oli, että yritä ajaa sitä nopeutta, mitä muutkin ajavat. Selviät paljon vähemmällä kirjoittelulla ja pienemmällä verenpaineella.
Voihan olla, että tämän teesin opettelun jälkeen jää joku onnettomuus tapahtumatta.
 
107 ei sakkoja saa. Ei tarvitse tolppien kohdalla jarruttaa eikä muita hiillostaa.
Ehkä koko kommentin tarkoitus oli, että yritä ajaa sitä nopeutta, mitä muutkin ajavat. Selviät paljon vähemmällä kirjoittelulla ja pienemmällä verenpaineella.
Voihan olla, että tämän teesin opettelun jälkeen jää joku onnettomuus tapahtumatta.

Tämä, ajan aina vakkarilla kehällä sen 86-87km/h, motarilla talvella 106-107 ja kesällä 126-127, kamerat ei välky, eikä poliisia kiinnosta, koska ottavat tuosta sen 3km/h varmuusvähennystä vielä pois.

En kaahaa, mutta en ole muidenkaan edessä koska suurin osa tuolla pk-seudun liikenteessä ajaa samoja nopeuksia.
 
Mulla on vakkarissa kymppi yli rajotuksen ja omalla menopelillä heittoa se kolmisen km/h, joten ollaan myös noissa @Dunlop lukemissa varsinaista. Ei välky kamerat, eikä liikuta poliisia, joten voi painaa kehät ja motarit miettimättä nopeuttaan. Joskus joku menee edessä vähän hitaampaa, mutta joko adaptiivinen vakkari hoitaa reagoinnin tai sitten mennään ohi.

Joo turhauttaahan se vähän jos joku ohittaa letkaa kovin pienellä nopeuserolla, kun itse tahtois painaa nopeempaa, mutta nopeastihan nuo tilanteet menee ohi, joten eivät vaikuta matka-aikaan juuri lainkaan. Toisaalta esim. kehät on ruuhka-aikaan kokonaisuudessaan mitä on, joten taas kun laittaa vakkariin sen 90 ja antaa mennä virran mukana, niin sitä on kuta kuinkin samaan aikaan perillä kuin jos lähtis pujottelemaan ja matalammalla verenpaineella, jos alkais puristaa rattia ja puremaan hammasta, kun ei saa ajaa sitä haluamaansa nopeutta. Ruuhkassa se vaan ei pääse juuri toteutumaan.
 
Mulla on vakkarissa kymppi yli rajotuksen ja omalla menopelillä heittoa se kolmisen km/h, joten ollaan myös noissa @Dunlop lukemissa varsinaista. Ei välky kamerat, eikä liikuta poliisia, joten voi painaa kehät ja motarit miettimättä nopeuttaan. Joskus joku menee edessä vähän hitaampaa, mutta joko adaptiivinen vakkari hoitaa reagoinnin tai sitten mennään ohi.

Joo turhauttaahan se vähän jos joku ohittaa letkaa kovin pienellä nopeuserolla, kun itse tahtois painaa nopeempaa, mutta nopeastihan nuo tilanteet menee ohi, joten eivät vaikuta matka-aikaan juuri lainkaan. Toisaalta esim. kehät on ruuhka-aikaan kokonaisuudessaan mitä on, joten taas kun laittaa vakkariin sen 90 ja antaa mennä virran mukana, niin sitä on kuta kuinkin samaan aikaan perillä kuin jos lähtis pujottelemaan ja matalammalla verenpaineella, jos alkais puristaa rattia ja puremaan hammasta, kun ei saa ajaa sitä haluamaansa nopeutta. Ruuhkassa se vaan ei pääse juuri toteutumaan.

Pahimpia tuolla liikenteessä ovat nämä jotka ajavat sitä mittarin mukaan tasan 80km/h tms. ja vielä nostetaan kaasua kameran kohdalla.

Pahimpia ovat ihan omalla otannalla Toyota kuskit, pari toyotaa itsekkin omistaneena niin mittari näytti 5-8km/h liikaa ja jos olisin mittarin mukaan ajanut tasan nopeusrajoitusta niin aikamoisena tientukkona olisin ollut!
 
Käytössä mulla Philipsin XtremeVision-polttimot (+150 %, HIR2) ja huomasihan ne vanhoja kirkkaammiksi kun vaihdoin. Puolitoista vuotta ovat nyt kestäneet (ehkä 18 tkm). Ehkä seuraavaksi saman valmistajan WhiteVisionit. Jos on kokemuksia kestosta, niin sopii kertoa.
Jossain määrin OT kai, mutta vastaan itselleni, että nuo extremet kestivät sitten juuri yli puolitoista vuotta. Tai siis toinen sammahti, joten tietty molemmat äkkiä vaihtoon ettei tarvitse hajuaistilla ajaa. Sen verran vittumaista vaihtaa Aurikseen etenkin oikealle, että ostin sittenkin jotkut Philipsin Ecot tms., joilla pitäisi vaihtovälin olla selvästi pidempi. Varmaan ovat selvästi keltaisemmat ja epäilemättä heikommalla valokeilalla, mutta lähiöliikenteessä en mitään eroa havainnut.
 
Jos joidenkin autoilua vertaisi lottorivien täyttämiseen, niin osa porukasta pitää kyllä huolen siitä, että useampia rivejä on täytetty sen toivossa, että voitto osuu kohdalle, tässä tapauksessa onnettomuus:

- Näin liukkailla keleillä toisinaan näkee, että joku lähtee sivutieltä liittymään kohti pääväylää, mutta liukkaus yllättääkin sen verran, ettei se auto sieltä aivan saman tien edestä ehdi pois. Mitä tekee pääväylällä ajava: no ei ainakaan hidasta, vaan päinvastoin kiihdyttää vauhtia ja luo leffamaisen tilanteen, jossa kaksi autoa kiihdyttää toisiaan kohti ja katsotaan kuka jänistää ensiksi. Eli siis asetaan oma ja muiden terveys vaaraan luomalla täysin keinotekoinen vaaratilanne, jossa tilanne yritetään sysätä liittyjän syyksi. Mää en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Ja kyse ei ole liian pieneen väliin liittymisestä, vaan ihan inhimillisestä tilanteesta, että rajoittuneen näkyvyyden alueella liitytään pääväylälle, sitten sieltä tuleekin auto kun ollaan jo liittymässä, mutta liukkauden vuoksi auto ei siitä ihan gepardina hievahda.

- Motarilla tai kaksikaistaisella väylällä kaistan vaihtaminen ohitettavan eteen aivan keulan eteen ja heti perään voimakas jarrutus (kyse tuskin kuitenkaan brake check tilanteesta, vaan jonossa ohittamisesta, missä sinne väliin kiilaamisen seurauksena joudutaan jarruttamaan)

- Tahallinen väärin ryhmittäytyminen ja sitä myötä liikenteen sujuvuuden haittaaminen. Tervetuloa Jyväskylän Seppälään, jossa tätä näkee päivittäin. Pahimmoilleen kaksikaistaiselta rantaväylältä yritetään sieltä vasemmaisimmalta kaistalta vaihtaa oikealle kääntyvien kaistalle, kun ei malteta ryhmittäytyä oikein. Tämä voi hetkellisesti pysäyttää koko tien liikenteen, kun jäädään odottamaan, että nämä kiireisemmät saavat kiilattua sinne kääntyvien jonoon väliin.

- Pitkien vilkuttelu ja töötön soittaminen motarin ohituskaistaa ajavalle tilanteessa, kun vasemman kaistan ajaja ajaa todellista nopeutta vähintään suurinta sallittua, eikä hän roiku kaistalla ylimääräistä.

- Olemattomien turvavälien pitäminen edellä ajavaan, varsinkin liukkaalla kelillä

- Motarin ohituskaistalle siirtyminen kun kaista on auraamatta ja täynnä lunta


Vielä yksi bonus viime maanantain haastavasta kelipäivästä: Porukka ei malta pysähtyä bussipysäkille tms. putsaamaan jäätynyttä tuulilasia alijäähtyneestä vedestä johtuen, vaan härkäpäisesti yritetään ajaa eteenpäin vailla mitään kunnon näkyvyyttä. Tuli mielenkiintoinen tilanne, kun vastaantuleva ei enää ajanut edes omalla kaistallaan, vaan kuljettajan pyörän renkaat olivat jo vastaantulijoiden puolella, kun kuljettajan näkyvyys oli ilmeisesti jo niin huono.
 
Kyllä minua niin ärsyttää Nobinan linja-autot täällä kehäkolmosen sisällä. Kerrompa muutamia asioita miksi asia minua niin samperisti ärsyttää. Kohta 1: Nobian bussit meinaavat jyrätä kylkeen pysäkiltä lähtiessään kun mokomat eivät osaa käyttää suuntavilkkua. Kohta 2: Oikealta ohittelua kehä kolmosella ja muilla isoilla teillä reippaasti yli satasen tilannenopeudelle kun rajoitus on 80 km/h. Kohta 3. Kiertoliittymässä eli liikenneympyrässä tullaan väkisin läpi vaikka väistämisvelvollisuus pitäisi kaiken järjen mukaan olla Nobinan busseilla. Kohta 4. Aika monesti saan todistaa kohtalaisen villiä kaista-ajoa, jossa bussin perä heiluu kaistalta toiselle, joka on erityisen vaarallista pikkuteillä, joissa ei ole käytännössä mahdollisuutta väistää pientareelle. Kohta 5. (yleensä virolainen tai slobon näköinen) kuljettaja keskittyy enemmän kännykän tai tabletin räpeltämiseen kuin ajamiseen. Jos matkustaja huomauttaa asiasta, vastauksena on keskisormen heiluttelu tai pari voimasanaa hoonolla soomella.
Ps. Yllä listaamani asiat eivät todennäköisesti koske aivan kaikkia Nobinan linja-autokuskeja mutta vähintään suurta enemmistöä ;)
 
Kyllä minua niin ärsyttää Nobinan linja-autot täällä kehäkolmosen sisällä. Kerrompa muutamia asioita miksi asia minua niin samperisti ärsyttää. Kohta 1: Nobian bussit meinaavat jyrätä kylkeen pysäkiltä lähtiessään kun mokomat eivät osaa käyttää suuntavilkkua. Kohta 2: Oikealta ohittelua kehä kolmosella ja muilla isoilla teillä reippaasti yli satasen tilannenopeudelle kun rajoitus on 80 km/h. Kohta 3. Kiertoliittymässä eli liikenneympyrässä tullaan väkisin läpi vaikka väistämisvelvollisuus pitäisi kaiken järjen mukaan olla Nobinan busseilla. Kohta 4. Aika monesti saan todistaa kohtalaisen villiä kaista-ajoa, jossa bussin perä heiluu kaistalta toiselle, joka on erityisen vaarallista pikkuteillä, joissa ei ole käytännössä mahdollisuutta väistää pientareelle. Kohta 5. (yleensä virolainen tai slobon näköinen) kuljettaja keskittyy enemmän kännykän tai tabletin räpeltämiseen kuin ajamiseen. Jos matkustaja huomauttaa asiasta, vastauksena on keskisormen heiluttelu tai pari voimasanaa hoonolla soomella.
Ps. Yllä listaamani asiat eivät todennäköisesti koske aivan kaikkia Nobinan linja-autokuskeja mutta vähintään suurta enemmistöä ;)
Miten kummassa bussilla voi ohittaa ketään oikealta? Ainoa skenaario jonka keksin, on se että ohitettava tuuhioi jotain ihan omaa aivan väärällä kaistalla. Ylipäätään pitäisi olla kovin kovin harvinaista joutua bussin ohittamaksi.

Huomioi myös, että ohi ajaminen ei ole ohittamista. Sinun tulee varautua AINA siihen, että viereisellä kaistalla joku saattaa ajaa nopeammin. Pl. moottoritie, jossa vastaava tarkkaavaisuus on sielläkin hyödyksi.
 
Miten kummassa bussilla voi ohittaa ketään oikealta? Ainoa skenaario jonka keksin, on se että ohitettava tuuhioi jotain ihan omaa aivan väärällä kaistalla. Ylipäätään pitäisi olla kovin kovin harvinaista joutua bussin ohittamaksi.

Huomioi myös, että ohi ajaminen ei ole ohittamista. Sinun tulee varautua AINA siihen, että viereisellä kaistalla joku saattaa ajaa nopeammin. Pl. moottoritie, jossa vastaava tarkkaavaisuus on sielläkin hyödyksi.
Bussikaistat.... En kyllä usko 100 km/h nopeuteen ellei jostain alamäestä kyse.
 
Ei taida olla kyse mistään ohittamisesta bussin ajaessa omalla kaistallaan.
Ei ne bussikaistat yhtäjaksoisia ole. Hyvin voi kyse olla ihan ohittamisestakin. Sinällään ihan sama, varmasti jokainen ymmärsi bussin menneen oikealta puolelta ohi. Ei siihen tarvitse keksiä mitään skenaarioita, että ap ajoi väärää kaistaa.
 
Ei ne bussikaistat yhtäjaksoisia ole. Hyvin voi kyse olla ihan ohittamisestakin. Sinällään ihan sama, varmasti jokainen ymmärsi bussin menneen oikealta puolelta ohi. Ei siihen tarvitse keksiä mitään skenaarioita, että ap ajoi väärää kaistaa.
Joo, mutta oikealta ohi meneminen ja oikelta ohittaminen on täysin eri tilanteita sekä lakiteknisesti, että liikennekulttuurin osalta. Niitä ei voi rinnastaa. Bussi voi hyvinkin ajaa viereisellä kaistalla (kummalla tahansa puolella) toista ajoneuvoa nopeampaa. Ohitukseksi muuttuakseen se vaatii muitakin tekijöitä, kuten esimerkiksi kaistan vaihdon ohittavan ajoneuvon osalta.

Se miten millainen skenaario lopulta on ollutkaan, ei varmasti käyttäjän itsensä kertomana tule selväksi. Se on selvää, että häntä harmittaa bussikuskit, jotka hänen mukaansa yrittävät ajaa kylkeen pysäkiltä lähtiessä. Jotta että moisesta saa järjestelmällisen ongelman itselleen, niin voi kyllä reflektoida omaa ennakointikykyään. Satunnainen virhe toisen tienkäyttäjän kohdalla on satunnainen virhe, mutta jos jatkuvasti törmää tietynkaltaisiin ongelmiin niin vika on lähes poikkeuksetta itsessä.
 
Ei taida olla kyse mistään ohittamisesta bussin ajaessa omalla kaistallaan.
Minä en niin pussikaistoista tiedä mutta mokomat ajavat hemmetinmoista nopeutta oikealta ohitse ja sitten kiilaavat eteen ilman suuntavilkkua. Kolmikaistainen tie, jossa itse olen ajanut keskikaistaa tai kaikista vasemmanpuoleista kaistaa, ja sinnekin on Nobina kuski rynninyt talla pohjassa. Selkiästi slobokuskeilla on kiirus jonnekin (ehkä ukrainalaisia lahtaamaan?), muistaakseni busseissa ei näkynyt edes linjanumeroa, joten tuskimpa oli matkustajia kyyrissä. Mutta kyllä minä niin mieleni pahoitan mokomasta kaahailusta raskaalla kalustolla.

Disklaimeri vielä mainittakoon, että täällä kehä kolmosen sisällä on muitakin liikennöitsijöitä ja näiden toilailuita ei ole ihan oikiasti osunut kohralle.
 
En ole huomannut juuri Nobinan osalta eroavaisuuksia liikenteessä. Näin yleisesti ottaen bussikuskien ajotaidot ovat heikentyneet aikojen saatossa.

Kerro nyt hieman tarkemmin paikoista joissa tätä tapahtuu?

Tieliikennelaissa määrätään, että pysäkiltä lähtevää linja-autoa on väistettävä, jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai vähemmän. Tämä sääntö on voimassa niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolellakin.
 
En ole huomannut juuri Nobinan osalta eroavaisuuksia liikenteessä. Näin yleisesti ottaen bussikuskien ajotaidot ovat heikentyneet aikojen saatossa.

Kerro nyt hieman tarkemmin paikoista joissa tätä tapahtuu?
Espoon ja Vantaan lähiöt, isommat tiet joilta liitytään kehillä tai motarille, joilla ei ole erityistä bussikaistaa, jolloin bussit syöksyvät muun liikenteen sekaan poistuessaan pysäkiltä. Bussikuskin tulee näyttää suuntavilkkua poistuessaan pysäkiltä. Tavallinen autonkuljettava ei voi lukea kuljettavan ajatuksia (tai sekoiluja) saati nähdä ovatko bussin ovet menneet kiinni vai ovatko edelleen auki.
 
Mä olen ajanut näitä samoja seutuja vuodesta 1996 lähtien enkä ole havainnut toistuvia syöksymisiä tai muita tilanteita. Toki yksittäistapauksia aina löytyy mutta ei nyt hemmetti minkään yhden bussiyhtiön toimesta.

Joustavuutta kun näkee bussin pysäkillä jossa ei jarruvalot pala ja alueella jossa väistämissäännöt pätevät.
 
Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Tuossa luki tosin että tuonkin hidastavan perässä tuli täyttä vauhtia sumuseinään jokin jumalaa suurempi kuski. Että se siitä sitten. Todellisuus on tarua ihmeellisempää.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Linkkistäsi poimintoja.
Eli Nelostiellä Mäntsälässä oli sumua ja 12 auton ketjukolari, yksi peräänajon välttänyt kortoilut, pari poimintaa.

Ajoimme ihan normaalisti vähän yli satasta tiellä, kun näkyvyys alkoi heikentyä. Hidastin vauhtia näkyvyyden heikentyessä, Aaro kertaa tapahtumia.
Ok, jos ei puututa ylinopeuteen.

Yhtäkkiä näkyvyys muuttui olemattomaksi.

– Vastaan tuli täysi sumuseinä. Viisi metriä edellä olevasta autosta näkyi vain sumuvalot.
Ei varmuutta mitä tuossa kuvailee, tuo mieleen että hidastaminen ei ihan riittänyt jos viidenmetrin päässä näkyy sumuvalot.
Onko ajatellut että pieni notkelman tiheämpi sumu, ja muutaman sekan arponut ennen kuin hidastannut, sitä ennen edellä oleva sovittanut vauhdin näkyvyyteen.
Varmaan osalle tuli mieleen että possujunassa menty, jolloin pelivaraa ei ole ollut.

Nousimme autosta ja katsoimme nopeasti muihin autoihin. Ne olivat jo tyhjiä, eli ihmiset olivat varmaan juuri ehtineet nousta niistä.

Kun Aaro lähti kävelemään autoltaan, hän näki jo sireenien valot. Pelastusajoneuvot olivat paikalla nopeasti.

Syntyy mielikuva että kolari suma oli alkanut jo ennen kertojan paikalle saapumista, heidän jälkeen sinne kasaan ajoi vielä joku
Hetken päästä vasemmalta kaistalta autokasaan ajoi täyttä vauhtia vielä yksi auto,
Ilmeisesti ennen kuin kertojan seurua oli autosta poistunut. Kertoja siis väisti kasan ajamalla tien oikeanpuoleiselle piantareelle.

TIedä heidän Youtube harrastuksista, mutta onko tuosta jotain opittavaa, ehkä ne vakiot, turvaväli, turvaväli, tilannenopeus. Jos silti joutuu tilanteeseen, ja ei ole sokissa, niin Pelasta, hälytä, varoita (estä lisä onnettomuudet) , motarilla järjestystä vähän miettiä, turvallisuus ensin.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
"Ajoin vähän yli satasta..."

Niinpä niin, kyllähän talvisäässä kannattaa ajaa yli satasta. Oppia se tuo on. Ei kuitenkaan auta, kun takaa tulee joku jumalakuski, jota ei fysiikanlaitkaan koske.
 
Tällaisiin ja vastaaviin tilanteisiin on EU:n projektissa suunniteltu järjestelmää joka varoittaa muita autoilijoita. Sitä on jo testattu jonkin verran, myös Suomessa. Omasta mielestäni helvetisti parempi idea kuin vitun piipittimet parin km/h ylinopeudesta ym.

Mutta mikään järjestelmä ei täysin korvaa tilannenopeutta ja turvaväliä.
 
Olenko itte vaan jotenkin naiivi vai ovatko nuoret nykyään niin hlvtin hitaita ylittämään suojatietä?
 
Eilen jykylän rantaväylällä eräs pakukuski vaihtoi yllättäen kaistaa eteeni ja oli metristä-parista kiinni, ettei rysähtänyt.

Itse vasemmalla kaistalla ja 60 lätkän nähdessäni aloin säätämään vakkaria rajoituksen mukaiseksi. Samalla hetkellä oikealla kaistalla oleva paku laittaa vilkun päälle ja vaihtaa samantien kaistaa katsomatta taakseen. Lyön heti jarrut lukkoon ja joudun väistämään osittain pientareelle ja melkein osun kaiteeseen. Onnekseni alla uusi auto, uudet jarrut ja uudet renkaat, joten ehdin hidastamaan tarpeeksi ja vältän kolarin.

Pakukuskilla tuli ilmeisesti kiire vaihtaa kaistaa kääntyäkseen seuraavasta risteyksestä. Ehdin vilkaista ohjaamoon ohi ajaessani, jossa apukuskina ollut nainen huitoo jotain ukolleen.

Heti tilanteen jälkeen risteyksestä kääntyi eteen poliisimaija ja ilmeisesti huomasivat tapahtuneen ainakin osittain, koska jäivät köröttelemään eteeni joksikin aikaa..



Tulipahan ainakin motivaatiota asentaa tuulilasikamera, joka auton vaihdon takia ei ollut vielä paikallaan. Tuosta olisi helposti voinut vastapuoli vierittää syyt niskoilleni ilman todistajia.
 
Tulee tuosta 12 auton ketjukolarisra mieleen kun näkee rekan perässä olevat jonot kun ollaan muutaman metrin väleillä. Itse jättänyt reilun välin tuollaiseen ja miettinyt usein koska kolahtaa.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
Onhan se hyvä tietää ettei vika ollu ollenkaan väärässä tilannenopeudessa jos kerran näkyvyys on puutteellinen.
 
Joku ennakointikyvytön maasturikuski vetäisi kehä kolmoselta poistumisramppiin viime hetkellä muutama metri keulan eteen. Hidastin että saisin taas turvavälin kuosiin, mutta liian hitaasti, koska tuulilasiin tuli kivi ja nyt on lasissa selkeästi erottuva jälki, onneksi matkustajan puolella ja aika ylhäällä. Että kiitos vain sillekin LandCruiser tjsp. mulkulle...
 
Uskomatonta paskaa tuo liikenne kyllä, liukkaat lumikelitkin kun tuli niin silti pitää roikkua perseessä kuin kesällä. Mikä tahansa poikkeava tilanne jos tulisi niin pääsisi sen takaa tulevan kusipään kanssa selvittämään kolarijuttuja. Joutuu keskittymään paljon enemmän liikenteeseen kun huomioitava takana roikkuvan riski lisäksi.

Niin ja tuo ketjukolarijuttu, voi nyt helvetti.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.
 
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
 
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Mikään muuhan tässä ei tällä hetkellä ole varmaa kuin se että epäilemättä suuri osa autoilijoista ajaa ihan samaa nopeutta motarilla olipa näkyvyys 2km tai 20m. Aiemmassa artikkelissa mainittiin tästä silminnäkijän havainnosta että sieltä tultiin pilvestä läpi täyttä vauhtia.
 
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Ja jos puut on päässy vähän kastumaan niin savu voi olla sakeaa.
 
Kyllähän tuollainen yllättävä täysin näkyvyyden vievä tilanne aiheuttaa lisäsäätöä vilkkaalla väylällä vaikka miten turvavälit olisivat kunnossa. Nykyään kun autot jarruttelee miten sattuu itsekseen, niin ilman punaista ”merta” ei ala välttämättä heti jarruttamaan, varautuu pelkästään. Tuossa savu pääsi todennäköisesti vielä pimeällä yllättämään ja porukka iski täydelle lukkojarrutukselle vasta savussa eli ei jarruvalotkaan eivät näkyneet taaksepäin.

Ihan hyvä osoitus nykyautoista, kun ilman raatoja selvittiin.
 
Uskomatonta paskaa tuo liikenne kyllä, liukkaat lumikelitkin kun tuli niin silti pitää roikkua perseessä kuin kesällä.

Joo. Tuo on kyllä käsittämätöntä! Ja nyt vielä viimeinen viikko on Etelä-Suomessa ollut sellaista keliä, että rapaa lentää koko ajan tuulilasiin. Mutta siltikin pitää hinkata siinä toisen auton perseessä kiinni.
 
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.

Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Uutisoinnin perusteella palaneet pidempään ja osa jo sammunut. Ei ole osunut kamerakuvaa juuri kyseisenä ajankohtana, mutta julkisuudessa ollut videoita ennen tapahtumaa, joissa näkyvyys sellainen ettei perään ajot sillä selity, ja sumuista ollut muutenkin. Samoin videot kun autot jo kasassa, niin silloin myös näkyvyys sellaista ettei se peräänajoja selitä.
Se jossain iltapäivälehdessä haastateltu ei puhunut savunhajusta.


Mutta jos siellä joku jarruttanut viiteenkymppiin, niin jotain perässätulia tehnyt väärin jos konttiin tuikkaa. jos edessä meniän takavalot katoaa, niin ei siinä jatka sokkona.

Jos kuvitellaan että "renkaita" poltetaan tienreunassa ja savut suoraan ajoradalle, ja siellä joku savuseinän takana parkissa niin motarilla olettaa ettei niin ole, niin vaaranpaikka...

Vaikuttaa jälleen tapaukselta jossa ulosmitattu asioita, ja ei sitten ollut sitä pelivataa vielä yhdelle virheelle
 

Pelastajille haistateltiin kun joutuivat sulkemaan tien ja ohjaamaan kiertotielle. Pitäisi ottaa heti häiritsemisestä kortti pois puoleksi vuotta vähintään. Kyllä vituttaa kun ei saada kusipäille rangaistuksia.
Täähän on valitettavan normaalia että esim nähdään vitusti sinivaloja edessä ja kaista seisomassa sekä kaikki vilkuttamassa sille yhdelle kaistalle, niin silti painetaan päätyyn asti välillä reilullakin nopeudella tyhjää mutta ilmiselvästi suljettua kaistaa pitkin.

Tai vastaavasti nähdään sinivalomeri jossain risteyksen/liikenneympyrän takana, niin silti pitää tunkea sinne koska ilmeisesti navigaattori tai joku taivaallinen johdatus opastaa.
 
Ei tässä sinänsä ketään voida syytellä mutta satuttiin nyt asettumaan -70luvulla rakennettu kerrostalon bokseihin. Ja ongelmana on nuo parkkiruudut, joiden mitat tehty aikakautensa autojen koon mukaisesti eli joku datsunin kokoisiin autoille. Vasemman puoleisella ruudulla nissanin qasha ja oikealla puolella raksavirolaisen iso paku, ja plus tämä runsas lumen tulo niin tavallaan pienenee nuo ruudut entisestään.
 
Eipä ole uusissa kolhooseissa usein tilanne häävi niissäkään. Jonkun perus corollan vielä saa menemään lähes sovinnolla, siitä yhtään isompi itsellä tai naapurissa, niin bmi<20 suotavaa, että jotenkin saat itsesi autoon ja ulos siitä 3 astetta raollaan olevasta ovesta. Ja auta armias, jos vieressä asuu läskejä ja/tai lapsia. Nimim. Yhdessä kämpässä auton takaovi ~läpensä paskottu, naapurin mukaan ei missään nimessä heidän tekosia tietenkään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 656
Viestejä
4 579 207
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom