Lihavuusepidemia

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tiedätkö yhtään mitä kirjoittelet? Esimerkiksi mustikassa on 100 grammassa 57 kcal. Kaksi kiloa mustikkaa on siis 1140 kcal. Mustikoita pitää syödä melkein kuusi kiloa että pääsee 3000kcal määrään. Päöhkinöissä on taas jumalattomasti kaloreita, kala on ihan ok. Mansikka on 45kcal per 100g, Vadelma 48kg. Kirsikka on 51kcal. Sokeroidut sitten erikseen.
Tiedän mitä kirjoitan, mutta sinä et taida osata lukea. Väitinkö, että täti veti pelkkiä mustikoita koko päivän? Kirjoitin, että aamiaiseksi meni yli kilon verran marjoja. Aivan valtava kulhollinen, ja siitä tuli jo tavoitteena olleen n. 300-400 kilokalorin sijaan 600-700 kcal. Pointtina oli, että ei auta syödä terveellisiä juttuja, jos niitä syö järjettömiä määriä.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Tiedän mitä kirjoitan, mutta sinä et taida osata lukea. Väitinkö, että täti veti pelkkiä mustikoita koko päivän? Kirjoitin, että aamiaiseksi meni yli kilon verran marjoja. Aivan valtava kulhollinen, ja siitä tuli jo tavoitteena olleen n. 300-400 kilokalorin sijaan 600-700 kcal. Pointtina oli, että ei auta syödä terveellisiä juttuja, jos niitä syö järjettömiä määriä.
Väitit että syö terveellisesti mutta että marjoja syömällä älyttömiä määriä lihoo. Pähkinöiden syöminen ei ole terveellistä koska niissä on yhtä paljon kaloreita kuin sipseissä tai suklaassa. Marjoja syömällä ylettömiä määriä ei voi lihoa. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. 600-700kcal marjoja on edelleen yli kilon verran. Tiedät kyllä itse mitä kirjoitit. Syömällä toista kiloa marjoja, niinkuin ihan itse sanatarkasti kirjoitit, annoit ymmärtää että marjoja liikaa syömällä tämä henkilö olisi lihonut. Jotain olet ohjelmasta väärin ymmärtänyt.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Väitit että syö terveellisesti mutta että marjoja syömällä älyttömiä määriä lihoo. Pähkinöiden syöminen ei ole terveellistä koska niissä on yhtä paljon kaloreita kuin sipseissä tai suklaassa. Marjoja syömällä ylettömiä määriä ei voi lihoa. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. 600-700kcal marjoja on edelleen yli kilon verran. Tiedät kyllä itse mitä kirjoitit. Syömällä toista kiloa marjoja, niinkuin ihan itse sanatarkasti kirjoitit, annoit ymmärtää että marjoja liikaa syömällä tämä henkilö olisi lihonut. Jotain olet ohjelmasta väärin ymmärtänyt.
Pähkinät on erittäin terveellisiä. Paljon hyviä rasvoja ja proteiineja. Tottakai kaloreita on kuten muussakin. Kai ymmärrät, että ihminen tarvitsee kaloreita? Tai sen, että näitä voi syödä kohtuudella?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Väitit että syö terveellisesti mutta että marjoja syömällä älyttömiä määriä lihoo. Pähkinöiden syöminen ei ole terveellistä koska niissä on yhtä paljon kaloreita kuin sipseissä tai suklaassa. Marjoja syömällä ylettömiä määriä ei voi lihoa. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. 600-700kcal marjoja on edelleen yli kilon verran. Tiedät kyllä itse mitä kirjoitit. Syömällä toista kiloa marjoja, niinkuin ihan itse sanatarkasti kirjoitit, annoit ymmärtää että marjoja liikaa syömällä tämä henkilö olisi lihonut. Jotain olet ohjelmasta väärin ymmärtänyt.
Anteeksi, en ole tottunut keskustelemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ole kykeneväinen tekemään intuitiivisia päätelmiä annetuista esimerkeistä.

Väännetään siis rautalangasta: sama ylensyönti ja energiamäärän aliarviointi toistui jokaisella aterialla.

Käytin aamiaisen marjamäärää esimerkkinä vain siksi, että yli kilo marjoja on varsin näyttävä kasa kerralla syötäväksi, ja ainakin minusta oli aivan uskomatonta, ettei kyseinen näyttelijä pitänyt sitä mitenkään erikoisena, koska "marjathan ovat terveellisiä".
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Pähkinät on erittäin terveellisiä. Paljon hyviä rasvoja ja proteiineja. Tottakai kaloreita on kuten muussakin. Kai ymmärrät, että ihminen tarvitsee kaloreita? Tai sen, että näitä voi syödä kohtuudella?
Jos on matalat kcal tavoitteet niin siihen ei paljoa tarvitse syödä sipsejä, karkkia tai pähkinöitä. Marjoja, hedelmiä ja vihanneksia voi vetää ihan surutta ja vaikeaa on yksin niillä päästä kaloritavoitteeseen.

Anteeksi, en ole tottunut keskustelemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ole kykeneväinen tekemään intuitiivisia päätelmiä annetuista esimerkeistä.

Väännetään siis rautalangasta: sama ylensyönti ja energiamäärän aliarviointi toistui jokaisella aterialla.

Käytin aamiaisen marjamäärää esimerkkinä vain siksi, että yli kilo marjoja on varsin näyttävä kasa kerralla syötäväksi, ja ainakin minusta oli aivan uskomatonta, ettei kyseinen näyttelijä pitänyt sitä mitenkään erikoisena, koska "marjathan ovat terveellisiä".
Annoit viestissäsi selkeästi ymmärtää että syynä lihomiselle oli nimenomaan liika marjojen syönti. Tämä on ihan selkeästi epätotta potaskaa, joten tartuin epätoteen väittämääsi.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Jos on matalat kcal tavoitteet niin siihen ei paljoa tarvitse syödä sipsejä, karkkia tai pähkinöitä. Marjoja, hedelmiä ja vihanneksia voi vetää ihan surutta ja vaikeaa on yksin niillä päästä kaloritavoitteeseen.
Kun tarkoitus on tiputtaa painoa on tärkein saada proteiinia riittävästi. Joku salaattidietti vain johtaa siihen, että kehosi polttaa lihasta ja tämän paaston jälkeen on yhä vaikeampia muodostaa normaaleja ruokailutottumuksia. Itse ainakin puhun täällä sen paskan ruokailutottumuksen ja valintojen vaihtamisesta normaaliin, en mistään tilapäistä paastoista. Pähkinät ovat erittäin hyvää ja terveellistä ruokaa ja lisäksi suojaavat sydän ja verisuonitaudeilta ja niiden omegat edistävät myös hermosolujen ja aivojen toimintaa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Viestejä voi lainata voi monella tapaa. Alla lainaan viestiäsi kokonaisuutena:
"Aamupalaksi söi esimerkiksi pelkästään kulhollisen marjoja. Ongelmana oli vain se, ettei kyseinen tapaus muka tajunnut vetävänsä niitä marjoja toista kiloa kerrallaan. Kuvitteli syövänsä alle 2000 kcal, eli selvästi alle kulutuksensa, kun mitattu energiamäärä oli yli 3000 kcal ja paino sen kuin nousi."

Toki voi jättää lainauksista pois juttuja että viesti näyttää itselleen sopivammalta.. Selvästi tuossa annat ymmärtää että marjoja syömällä toista kiloa kerrallaan hän söi liikaa kaloreita. Edelleen 100g marjoja on suunnilleen 50-60kcal. 3000kcal = 6 kiloa marjoja. Marjoja syömällä liikaa ei voi lihoa. Se on fysiikan lakien mukaan mahdotonta koska 6 kiloa on vain jumalattoman iso määrä syötäväksi.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Ei tosta Antti Alienin viestistä saa kyllä mieleen että hänen ruokavalio pelkästään koostu marjoista.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ei tosta Antti Alienin viestistä saa kyllä mieleen että hänen ruokavalio pelkästään koostu marjoista.
Ei niin. Pointti varmaan oli kaikille muille ihan selvä. Taitaa olla vain jollain tarkoutus väitellä ja kiistellä täällä, normaalin rakentavan keskustelun sijaan.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei niin. Pointti varmaan oli kaikille muille ihan selvä. Taitaa olla vain jollain tarkoutus väitellä ja kiistellä täällä, normaalin rakentavan keskustelun sijaan.
Niinhän tuo näyttää. Heti kun jotain kyseenalaisetetaan niin mennään vain heti seuraavaan asiaan ja edelliset unohtuu. Onneksi meillä jokaisella on tahdonvoimaa jättää itselleen epämieluiset viestit lukematta.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kerrotko mitä nyt on unohdettu?
Ni eipä olet tullut sally spectralta lähteitä väitteilleen kun totesi että lihavuus on sama kuin addiktio, tai väitteelleen että lihavat olisivat epärehellisiä ja laiskoja.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Kuten itsekin ilmaisit, olit väärässä. Normaalipainoiset eivät ole heterogeenistä porukkaa kuten viestissäsi sanoit, ja moni normaalipainoinen voi joutua tekemään noita samoja päätöksiä jatkuvasti. Sen normaalipainon pitäminen voi olla yllättävänkin monelle hyvin haastavaa.

Mun ongelmissa tai niistä selviytymisessä ei ole mitään ylpeydenaihetta. En livenä kerro ihmisille, että mulla on tällaisia ongelmia. Jos joku näistä nyt jotain ylpeyttä kaivaa, niin se ei ole minun ongelmani. Anteeksi siitä, että mä en jaksa alkaa hienostelemaan sanavalinnoissani. Mun kännykässä on kestomuistutus: "käy juoksemassa vitun laiska paska!", ja se on mun asenne tätä ongelmaani vastaan. En tiedä onko oman laiskuutensa vihaaminen yleisesti kovin terve tai tehokas tapa. Voisi itsellänikin jokin toinen tyyli toimia paremmin, mutta näin normaaliaikana paino seilaa n. 5 kg:n haarukassa, johonka olen suhteellisen tyytyväinen, joten ei ole tarvetta enää muuttaakaan mitään. Tuo 5 kg tuntuu kyllä kerääntyvän ainoastaan vyötärölle ja en mikään hoikka ole alarajallakaan, joten ei välttämättä kovin terveellistä tämä nykyinenkään pidemmän päälle.

Tässä ketjussa ei käsittääkseni ole tarkoitus puhua vain jostain 80 kg:n ylipainosta. Se on jo äärimmäisen sairasta ja siinä on täysin antanut periksi periksi pidemmäksi aikaa. Taitaa onnistumistodennäköisyys olla hyvin lähellä nollaa, jos on tilanteen päästänyt tuohon. En kategorisoi itseäni samaan kategoriaan. Kuitenkin, ikävä kyllä jos antaisin periksi, niin kyllä... se 80 kg kasaantuisi muutamassa vuodessa tuohon vyötärölle. Tämä on jatkuvaa taistelua sitä vastaan, että näin ei tapahtuisi. Pitääkö olla hengenvaarallisesti lihava, että saa jonkun oikeuden puhua siitä, että on vaikeuksia kontrolloida omaa syömistään? Itsestäänselvyyksien heittely argumenttina ei oikein toimi. Jos tavoitteena on sama paino saman pituiselle, niin toki 80 kg ottaa kauemman aikaa ja enemmän panoksia kuin 8 kg. Puolet toki voi lähteä suhteellisen helpostikin, koska sen rasvan pitäminen kehossa vaatii jo ankaraa syömistä, mutta sen jälkeen menee todella vaikeaksi. Suurin ongelma kuitenkin lienee se, että jos on tosiaan nuo kilot kerryttänyt, niin näkymät sille, että pystyy jotain pitkäjänteistä asialle tekemään, ovat aika huonot.

Lopulta kyse on vain siitä, että pitää tehdä päätös tehdä asialle jotain. Onhan se äärimmäisen vaikeaa. Tekosyitä lipsumiseen löytyy aina. Lipsumisia myös tapahtuu, mutta sitten pitää tehdä se päätös uudestaan. Ikävä kyllä ei ole mitään muuta keinoa muuta kuin tehdä asialle jotain. Vatsalaukun leikkaus on väliaikainen keino, jos ei ole halua tehdä asialle mitään. Se että ei fyysisesti pysty syömään enempää ei poista mahdollisuutta venyttää sitä vatsalaukkua uudestaan. Kuitenkin se, että havaitsee todellakin jotain hyvää tapahtuvan, voi jonkinasteisen itsekontrollin omaavalle kuitenkin olla se alkusysäys sille muutokselle. Moni vain luulee, että työ loppuu siihen kun on laihduttu. Ei lopu... se on sitä työtä koko loppuelämän.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Ni eipä olet tullut sally spectralta lähteitä väitteilleen kun totesi että lihavuus on sama kuin addiktio, tai väitteelleen että lihavat olisivat epärehellisiä ja laiskoja.
Itse ainakin tunnen monia vaarallisesti lihavia, jotka ovat rehellisiä ja työssään ahkeria. Moni on kuitenkin epärehellinen itselleen oman syömisen suhteen. Itselleen valehtelu ei kuitenkaan ole varsinaisesti epärehellisyyttä. Kun on pakko olla kilon karkkipussi autossa aina mukana, ja ei muka syö paljoa, niin onhan se joko sokeutta tai valehtelua. Kaikilla näillä lihavilla on selvä halu päästä lihavuudestaan eroon, ja paino tuntuu aina vähenevänkin aina kun noudattavat jotain hyvin tiukkaa diettiä. Se vain yllättää kuinka voi tuollaisen jälkeen itselleen valehdella, että kun dietti on ohi ja paino alkaa nousemaan, niin painon kertyminen on täysin omasta itsestään riippumatonta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Mä suosittelen edelleen (pätkä-)paastoilua kaikille terveydestä ja painonhallinnasta kiinnostuneille. Paastossa on se hyvä puoli, että kun ei syö ollenkaan, niin ei tarvitse tarkkailla syömisiään ja miettiä mitä syö. Helppoa. Juo vaan vettä. Ehkä kahviakin voi juoda, mieluiten ilman lisäaineita.

Sellainen 14-18 tuntia päivässä menee helposti kun totuttautuu siihen. Lopettaa syömisen aikaisin illalla ja aloittaa myöhään seuraavana päivänä. Aamiainen EI ole päivän tärkein ateria. Se voi oikeastaan olla päivän turhin ateria, täysin ylihypetetty.

Paastoilu korjaa elimistön hormitasoja ja muita veriarvoja, eikä ylenmääräinen mässääminen enää kiinnostakaan samalla tavalla kuin ennen, vaikka aikaikkunan puitteissa söisikin melko liberaalisti.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kuten itsekin ilmaisit, olit väärässä. Normaalipainoiset eivät ole heterogeenistä porukkaa kuten viestissäsi sanoit, ja moni normaalipainoinen voi joutua tekemään noita samoja päätöksiä jatkuvasti. Sen normaalipainon pitäminen voi olla yllättävänkin monelle hyvin haastavaa.
Kyllä se vaan on normaalipainoiselle helppoa. Se voi tuntua vaikealta mutta kaikki on suhteellista. Täällä jo yksi kertoi miten 3kg ja bmi22 on roikkomaha. Mutta jos puhutaan oikeasti lihavuudesta niin ei silloin puhuta pienestä ylipainosta vaan isoista numeroista.

Minun mielestä se on selvää humble bragia jos tullaan ketjuun ja kehutaan kuinka on saatu itse tehtyä pieni muutos. Samalla puhutaan kuinka se vaatii vaan tahtoa ja päätöksiä ja viitsimistä jne. Asia esitetään ikäänkuin uhrin ja auktoriteein asemasta, vaikka itse ei asiasta tiedä yhtään mitään. Itse olen normaalipainoinen ja vähensin 500kcal koska haluan sen pari kiloa pudottaa. Se on ihan helppoa kun pohjat on kunnossa. Voin vain kuvitella että se olisi vaikeaa, jos ateriarytmit, ruoka-annokset, välipalat jne, olisi kaikki pielessä. En silti tule sillä tänne leijumaan että on se vaan helppoa kun vaan päättää ja tekee.

Pitääkö olla hengenvaarallisesti lihava, että saa jonkun oikeuden puhua siitä, että on vaikeuksia kontrolloida omaa syömistään? Itsestäänselvyyksien heittely argumenttina ei oikein toimi. Jos tavoitteena on sama paino saman pituiselle, niin toki 80 kg ottaa kauemman aikaa ja enemmän panoksia kuin 8 kg. Puolet toki voi lähteä suhteellisen helpostikin, koska sen rasvan pitäminen kehossa vaatii jo ankaraa syömistä, mutta sen jälkeen menee todella vaikeaksi. Suurin ongelma kuitenkin lienee se, että jos on tosiaan nuo kilot kerryttänyt, niin näkymät sille, että pystyy jotain pitkäjänteistä asialle tekemään, ovat aika huonot.
Siksi oikea lihavuus onkin vaikeampi ongelma kuin se että vähän peilin edessä näyttää epämukavalta. Eikä tarvitse olla hengenvaarallisesti lihava. Mutta kun puhutaan lihavuudesta ja lihavuusepidemiasta niin mielestäni on päivänselvää että silloin puhutaan niistä isommista numeroista eikä pienistä normaalipainon ylityksista. Niinkuin aiemmin kirjoitin, niin esimerkiksi 180senttiselle 8kg ei tunnu missään. Vähän on sulla skaala hukassa jos samaistat sun ongelmasi siihen, että jollain on se kaksinkertainen määrä massaa.

Vatsalaukun leikkaus on väliaikainen keino, jos ei ole halua tehdä asialle mitään.
Voisit vaikka perehtyä aiheeseen ja katsoa mitä vaatimuksia vatsalaukun leikkaukseen pääsyyn on. Ei sinne pääse jos ei halua tehdä asialle mitään.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Nyt on pakko sanoa etten ihan usko, että maha roikkuu housujen päällä BMI 22, ellei kyseessä ole joku 150cm tms. Meillä voi toki olla eri käsitys mitä mahan roikkuminen tarkottaa. Monet ei kerro mitä se vaaka oikeasti näyttää.
Kyllä se on mahdollista, koska tuossa kutienkin on jo selvästi normaalipainon keskivaiheilla, jos esim. siiderillä venyttää mahaansa kunnolla ja paino jojoilee. Olin lukioiässä kunnon supernörtin koossa, eli 190 cm ja 65 kg, eli hyvin lähellä normaalipainon alarajaa. Jos olisin nostanut BMI:ni 22:een, niin olisi kyllä vatsa näyttänyt aika karulta kassilta, koska itselläni läski kertyy vyötärölle. Nyt olen yleensä 82 kg ja sellainen ihan ok mitoissa oleva, koska olen aika vankkarakenteinen. Kuitenkin tuostakin kun lisää pelkkää läskiä muutaman kilon niin komeasti alkaa heti vatsa roikkumaan. Voi kans johtua painon jojoilusta. Mulla nimittäin paino menee jatkuvasti sinikäyrän muotoisesti. Ehkä jos vatsa ei olisi venynyt, niin se rasva ei niin kertyisi vyörätölle? En tiedä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Mä suosittelen edelleen (pätkä-)paastoilua kaikille terveydestä ja painonhallinnasta kiinnostuneille. Paastossa on se hyvä puoli, että kun ei syö ollenkaan, niin ei tarvitse tarkkailla syömisiään ja miettiä mitä syö. Helppoa. Juo vaan vettä. Ehkä kahviakin voi juoda, mieluiten ilman lisäaineita.

Sellainen 14-18 tuntia päivässä menee helposti kun totuttautuu siihen. Lopettaa syömisen aikaisin illalla ja aloittaa myöhään seuraavana päivänä. Aamiainen EI ole päivän tärkein ateria. Se voi oikeastaan olla päivän turhin ateria, täysin ylihypetetty.

Paastoilu korjaa elimistön hormitasoja ja muita veriarvoja, eikä ylenmääräinen mässääminen enää kiinnostakaan samalla tavalla kuin ennen, vaikka aikaikkunan puitteissa söisikin melko liberaalisti.
Tuonkin kanssa kannattaa olla varovainen. Itse koitin joskus tuollaista, ja lopetuksen jälkeen olikin aika suuria ongelmia. Äärimmäisen tehokastahan tuo on laihtua, ja en ole kyllä millään muulla tavalla saanut kiloja lähtemään niin nopeasti ja "helposti." Vähän aikaa on kova nälkä, mutta keho tottuu. Enemmänkin pahasti lihavan varmasti kannattaisi etsiä sellaista tasaista rytmiä, jota voi ylläpitää koko loppuelämän.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kuten sanoin, halu noilla kaikilla on. Dieetit toimii ja niitä pystytään ylläpitämään kuukausiakin. Pysyvään muutokseen ei kuitenkaan pystytä.

Mutta selvä. Vain täysin sairaalloisesti lihavilla ja sinulla on oikeus puhua lihavuudesta, ja muut eivät tiedä asiata mitään. Hyvä että edes yksi henkilö tietää asioista samalla tasolla kuin sairaalloisesti lihavat. Sitten lihava on vielä täysin geeniensä orja, joten eihän asiasta kannata edes puhua. Ei voi mitään, jos on lihava, niin on sitä koska on sellaiset geenit. Murhaajakin murhaa, koska geenit. Ikävää kun ei voi tehdä mitään kuin katsoa sivusta mielenkiinnolla, että mitä seuraavaksi tässä elämän elokuvassa tapahtuu. Onneksi kuitenkin todellisuus on ihan erilainen ja kaikilla on mahdollisuus valita ja tehdä elämälleen jotain. Joskus se vain on vaikeaa.
No ainakin minun väitteeni ovat tieteellisesti todistettuja ja perusteltuja. En lähtökohtaisesti pyri syyllistämään tai hoe vai "oma valinta" kun asiasta puhutaan. Niinkuin tuo aikaisemmin ketjussa ollut käypä hoito suosituskin toteaa, niin yhteiskunnalla on parhaat mahdollisuudet estää lihavuusepidemian kehittymistä. Samaten siellä on geenit jne. mainittu. Jos mustavalkoisesti haluaa ajatella niin ehkä minä edustan sitä ajattelua että mikään ei ole kenenkään oma vika. Kyllä täällä fiksua porukkaa on, jotka sen harmaansävyisen pointin näistäkin minun viesteistä kaivaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Tuonkin kanssa kannattaa olla varovainen. Itse koitin joskus tuollaista, ja lopetuksen jälkeen olikin aika suuria ongelmia. Äärimmäisen tehokastahan tuo on laihtua, ja en ole kyllä millään muulla tavalla saanut kiloja lähtemään niin nopeasti ja "helposti." Vähän aikaa on kova nälkä, mutta keho tottuu. Enemmänkin pahasti lihavan varmasti kannattaisi etsiä sellaista tasaista rytmiä, jota voi ylläpitää koko loppuelämän.
Pätkäpaasto ei ole mikään "kuuri", vaan sitä voi hyvin noudattaa loppuelämän. Eikä ole vaarallista, jos joskus vähän "lipsuu". Mä olen jonkinlaista pätkäpaastoa tässä harrastanut jo noin 10 vuotta, enkä alussa edes tiennyt että tuollaista termiä on olemassakaan, asianhaarat vaan johdatti tuollaiseen rytmiin melkein luonnostaan.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
No ainakin minun väitteeni ovat tieteellisesti todistettuja ja perusteltuja. En lähtökohtaisesti pyri syyllistämään tai hoe vai "oma valinta" kun asiasta puhutaan. Niinkuin tuo aikaisemmin ketjussa ollut käypä hoito suosituskin toteaa, niin yhteiskunnalla on parhaat mahdollisuudet estää lihavuusepidemian kehittymistä. Samaten siellä on geenit jne. mainittu. Jos mustavalkoisesti haluaa ajatella niin ehkä minä edustan sitä ajattelua että mikään ei ole kenenkään oma vika. Kyllä täällä fiksua porukkaa on, jotka sen harmaansävyisen pointin näistäkin minun viesteistä kaivaa.
Perustelut ja tieteelliset viitteet puuttuvat. Muuten meni ihan nappiin. Jos olet alan tutkija, niin ymmärrän, että turhaa perusteltu ja tieteellistä faktaa tulee vähän pienemminkin perusteluin. Täällä kun ei tiedä toisten taustoista mitään, niin se tekee asian vähän hankalammaksi arvioida. Olen tehnyt tieteellistä tutkimusta 13 vuotta (tosin eri alalla), joten osaan olla kriittinen myös monille ns. "luotettaville" lähteille. Jopa Science:ssa julkaistu materiaali vaatii lukijalta kriittisyyttä, vaikka ei sinne nyt ihan samanlaista puppua hyväksytä kuten moniin muihin tieteellisiin julkaisuihin. Nykyään tieteellisen julkaisun saa julkaistua, jos lyö tarpeeksi pätäkkää pöytään, mutta eihän niitä julkaisuja tietysti kukaan alan ihminen sitten luekaan tai käytä viitteinä.

Itse olen puhunut tässä ketjussa lähinnä omien kokemuksieni kautta. En ole huippututkija tällä alalla, joten en edes tiedä mitkä lähteet juuri tällä alalla ovat luotettavia. Lähinnä puhuinkin kokemuksistani. En haluaisi myöskään uskoa, että meillä ei oikeasti ole mitään valtaa omista tekemisistämme tällä pallolla, vaan kaikki menee geeniloton ja vanhempien kasvatuksen mukaisesti. Tällaista tuskin voi kukaan tieteellisesti ikinä todistaa suuntaan tai toiseen. Uskon kuitenkin, että niin kauan kun ollaan ihmisiä, ja pystytään jakamaan tietoa sekä käsittelemään sitä tietoa kriittisesti, niin jokainen pystyy muuttumaan tämän tiedon perusteella. En usko, että minun teksteistäni kukaan oikeasti saa sitä muutoksen voimaa, mutta kerroinkin lähinnä mitä itse olen ajatellut. Olen yrittänyt ystävääni motivoida laihduttamaan, mutta vaikeaa se on. Sitä tahtoa ei välttämättä löydy itsestä, mutta uskon että asiasta keskustelu voi auttaa jotakuta siinä hommassa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Pätkäpaasto ei ole mikään "kuuri", vaan sitä voi hyvin noudattaa loppuelämän. Eikä ole vaarallista, jos joskus vähän "lipsuu". Mä olen jonkinlaista pätkäpaastoa tässä harrastanut jo noin 10 vuotta, enkä alussa edes tiennyt että tuollaista termiä on olemassakaan, asianhaarat vaan johdatti tuollaiseen rytmiin melkein luonnostaan.
Joo tietysti jos ottaa sen pysyvästi osaksi elämäänsä, niin voihan se toimia. Ajattelin sitä lähinnä väliaikaisen ratkaisuna, koska vaikea uskoa, että noin paljon suositusten vastainen menetelmä olisi tervettä. Moni lihavahan väittää nimenomaan syövänsä todella harvoin. Tosin sitten kun syödään, niin syödäänkin kunnolla... ja herkkujahan ei lasketa mukaan.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Joo tietysti jos ottaa sen pysyvästi osaksi elämäänsä, niin voihan se toimia. Ajattelin sitä lähinnä väliaikaisen ratkaisuna, koska vaikea uskoa, että noin paljon suositusten vastainen menetelmä olisi tervettä. Moni lihavahan väittää nimenomaan syövänsä todella harvoin. Tosin sitten kun syödään, niin syödäänkin kunnolla... ja herkkujahan ei lasketa mukaan.
"Moni lihava" luultavasti valehtelee tai tahattomasti unohtelee asioita. ;)

Tuulen suunta on muuttumassa kovaa vauhtia pätkäpaaston suhteen, ja viime aikoina on yhä enemmän näkynyt sitä puoltavia kannanottoja. On ehkä turhan raflaavasti sanottu, että se olisi jotenkin "paljon suosituksia vastaan". Suositukset taitaa enemmänkin ottaa kantaa siihen, mitä kannattaisi syödä eikä tarkkoihin kellonaikoihin. On kyllä totta, että perinteisesti ravitsemusterapeutit sun muut on sitä mieltä, että pitäisi syödä usein ja pitää vatsa kylläisenä, mutta toi taitaa tosiasiassa olla hyvä idea vain urheiljoille, jos niillekään. Tuskin tavallisille pullamössötaviksille. Sekin taktiikka voi toki toimia, mutta vaatii ihan eri tavalla kaloreiden tarkkailua ja itsekuria. Ja empiiriset todisteet kyllä viittaa siihen, että todennäköisyys menestykseen ei ole hyvä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
"Moni lihava" luultavasti valehtelee tai tahattomasti unohtelee asioita. ;)

Tuulen suunta on muuttumassa kovaa vauhtia pätkäpaaston suhteen, ja viime aikoina on yhä enemmän näkynyt sitä puoltavia kannanottoja. On ehkä turhan raflaavasti sanottu, että se olisi jotenkin "paljon suosituksia vastaan". Suositukset taitaa enemmänkin ottaa kantaa siihen, mitä kannattaisi syödä eikä tarkkoihin kellonaikoihin. On kyllä totta, että perinteisesti ravitsemusterapeutit sun muut on sitä mieltä, että pitäisi syödä usein ja pitää vatsa kylläisenä, mutta toi taitaa tosiasiassa olla hyvä idea vain urheiljoille, jos niillekään. Tuskin tavallisille pullamössötaviksille.
Voi kyllä tietysti olla...

Joo jos usein syö, niin pitäähän annoskoko sitten olla todella pieni. Se ei ole kovin yhteensopiva esim. työpaikan lounasbuffetin kanssa... tosin tuskin koko paasto on kovin yhteensopiva sen lounasbuffetin kanssa. Yritän viedä aina töihin pari leipää evääksi, koska jos menen buffertille, niin kiskon naamaan jonkun 2500 kcal.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Voi kyllä tietysti olla...

Joo jos usein syö, niin pitäähän annoskoko sitten olla todella pieni. Se ei ole kovin yhteensopiva esim. työpaikan lounasbuffetin kanssa... tosin tuskin koko paasto on kovin yhteensopiva sen lounasbuffetin kanssa. Yritän viedä aina töihin pari leipää evääksi, koska jos menen buffertille, niin kiskon naamaan jonkun 2500 kcal.
Periaatteessa voit vetää lounaalla sen 2500 kaloria, jos noudatat OMAD-paastoa (One Meal A Day) eli et sitten syö koko vuorokaudessa mitään muuta. :) Sekin on ihan sallittu taktiikka, ei mikään laki kiellä ja monet tuotakin harrastaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
En usko, että monikaan suostuu laihduttamaan ellei laihduttamatta jättäminen koske lompakkoon pahasti. Ei edes tämä covid19 virus ja sen vakavuus erityisestä läskeille tai sydän&verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes jne. saa jengiä laihduttamaan. Jos oma terveys ei kiinnosta niin mikä muu kuin lompakon ohentuminen antaisi motivaatiota laihduttaa ja muuttaa elintapoja pysyvästi? Tuskin enemmistö läskeistä on vain geenilotossa hävinneitä? Enemmänkin uskon, että kyse on elintasosairaudesta ja kyvyttömyydestä luopua saavutetuista eduista.

Mä pudotin 5v aikana pätkäpaastoilemalla painon 82kg:sta 63kg. Mulle pätkis toimii, kun en ole koskaan tykännyt syödä aamupalaa. Samalla jää illalla napostelu pois, kun se ei ole vaihtoehto mitä tarvisi edes miettiä. Alussa oli vaikea olla napostelematta, mutta nopeahkosti siitä tavasta oppii pois. Mulle tärkeää on, että ei ole kotona mitään naksuja tms. Muuten niitä tulee naposteltua "vahingossa". Vähän sama kuin lapsien kanssa, pitää olla karkkipäivä erikseen. Mulle toimi pitkä dieetti ja pätkäpaastoilusta tuli elintapa. Välissä on plussakausia, missä salilla kasvatetaan lihasta ja välissä miinuskausia missä kulutetaan läskiä pois. Joka syklissä pyritään vähän parempaan kuntoon, jos repsahtaa niin ei haittaa. Itsellensä pitää voida antaa armoa.

Yhtäkkiä suomalaisten geenilotto huonontunut vaiko kyse kuitenkin elintasosairaudesta? Tässä ollaan amerikan tiellä ja pian on texas kaikkialla

1629045470077.png



edit. Tottakai myös tunnustan sen tosiasian, että osalla porukasta on esimerkiksi sellaisia hormonitoiminnan häiriöitä, jotka johtavat painon massiiviseen kasvuun. Kaikille läskistyminen/painonnousu ei ole oma valinta. Uskon silti, että enemmistölle läskeistä tilanne on siitä kiinni montako ylimääräistä kaloria viikko/kuukausi/vuositasolla imetään kurkusta alas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Periaatteessa voit vetää lounaalla sen 2500 kaloria, jos noudatat OMAD-paastoa (One Meal A Day) eli et sitten syö koko vuorokaudessa mitään muuta. :) Sekin on ihan sallittu taktiikka, ei mikään laki kiellä ja monet tuotakin harrastaa.
Nytkin tulee vastustamaton halu syötä aina jotain illalla, vaikka kcal:n kannalta ei tarvitsisi, joten en tiedä mitenkä onnistuisi mun osalta pidemmän päälle moinen. Onneksi kaupassa pitää kontrolli kohtalaisesti, niin illalla ei ole muuta syötävää kuin jokin granola. Noh... tällä hetkellä on onneks kohtuu hyvin toimiva järjestelmä, kun vaan jaksaa liikkua paljon. Jos loukkaantuu tmv., niin pitää pistää harkintaan ruokailutottumusten muuttaminen :giggle:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Nytkin tulee vastustamaton halu syötä aina jotain illalla, vaikka kcal:n kannalta ei tarvitsisi, joten en tiedä mitenkä onnistuisi mun osalta pidemmän päälle moinen. Onneksi kaupassa pitää kontrolli kohtalaisesti, niin illalla ei ole muuta syötävää kuin jokin granola. Noh... tällä hetkellä on onneks kohtuu hyvin toimiva järjestelmä, kun vaan jaksaa liikkua paljon. Jos loukkaantuu tmv., niin pitää pistää harkintaan ruokailutottumusten muuttaminen :giggle:
Mua auttaa pätkäpaasto tuossa, kun voi sanoa itselle "syöminen klo X jälkeen ei ole vaihtoehto". Jos se syöminen olisi vaihtoehto niin pitäisi monta kertaa illassa päättää olla syömättä ja se syö tahdonvoimaa ja jossain vaiheessa lipsahtaa. Muutaman viikon jälkeen tuota asiaa ei tarvi enää miettiä, kun pääkoppa on sisäistänyt sen ettei syödä illalla.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
En usko, että monikaan suostuu laihduttamaan ellei laihduttamatta jättäminen koske lompakkoon pahasti. Ei edes tämä covid19 virus ja sen vakavuus erityisestä läskeille tai sydän&verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes jne. saa jengiä laihduttamaan. Jos oma terveys ei kiinnosta niin mikä muu kuin lompakon ohentuminen antaisi motivaatiota laihduttaa ja muuttaa elintapoja pysyvästi? Tuskin enemmistö läskeistä on vain geenilotossa hävinneitä? Enemmänkin uskon, että kyse on elintasosairaudesta ja kyvyttömyydestä luopua saavutetuista eduista.

Mä pudotin 5v aikana pätkäpaastoilemalla painon 82kg:sta 63kg. Mulle pätkis toimii, kun en ole koskaan tykännyt syödä aamupalaa. Samalla jää illalla napostelu pois, kun se ei ole vaihtoehto mitä tarvisi edes miettiä. Alussa oli vaikea olla napostelematta, mutta nopeahkosti siitä tavasta oppii pois. Mulle tärkeää on, että ei ole kotona mitään naksuja tms. Muuten niitä tulee naposteltua "vahingossa". Vähän sama kuin lapsien kanssa, pitää olla karkkipäivä erikseen.

Yhtäkkiä suomalaisten geenilotto huonontunut vaiko kyse kuitenkin elintasosairaudesta? Tässä ollaan amerikan tiellä ja pian on texas kaikkialla



Geenit itsessään ei varsinaisesti muuta mitään. Geenit vain ohjaavat meidän käyttäytymistä ympäristössä. Kun ympäristö muuttuu niin geenien vaikutus muuttuu. Ihmisen geenit ovat kuitenkin piiitkän ajan kuluessa muokkautuneet sellaisiksi että pitävät meidän elossa ruokaköyhässä ympäristössä. Nyt kun ruokaa on rajattomasti ja helposti saatavilla, nuo samat geenit haittaavat meidän selviytymistämme. Sinällään geenit eivät yksittäisen ihmisen kohdalla ennusta varsinaisesti mitään, mutta ihmisryhmiä tarkastellessa voidaan jo sanoa, että geeni x alleeli xyz olemassaolo tarkoittaa keskimäärin sitä ja tätä. Yksilötasolla sama on vaikeampaa koska suurin muuttuja on ympäristö.

Postasin aikaisemmin videon, jossa asiaa avataan hyvin:
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Mua auttaa pätkäpaasto tuossa, kun voi sanoa itselle "syöminen klo X jälkeen ei ole vaihtoehto". Jos se syöminen olisi vaihtoehto niin pitäisi monta kertaa illassa päättää olla syömättä ja se syö tahdonvoimaa ja jossain vaiheessa lipsahtaa. Muutaman viikon jälkeen tuota asiaa ei tarvi enää miettiä, kun pääkoppa on sisäistänyt sen ettei syödä illalla.
Joo totta. Tosin voihan sen "normaaliinkin" syömiseen lisätä ehtona, että klo 19 jälkeen stop. Pitäs vaan saada se jotenkin taottua päähänsä... eli pystyä motivoimaan itsensä tekemään se päätös. Tuli tuossa jokin aika sitten vedettyä aika sekalaista illalla, joten tuo granola oli jo ensimmäinen askel mulle parempaan suuntaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Geenit itsessään ei varsinaisesti muuta mitään. Geenit vain ohjaavat meidän käyttäytymistä ympäristössä. Kun ympäristö muuttuu niin geenien vaikutus muuttuu. Ihmisen geenit ovat kuitenkin piiitkän ajan kuluessa muokkautuneet sellaisiksi että pitävät meidän elossa ruokaköyhässä ympäristössä. Nyt kun ruokaa on rajattomasti ja helposti saatavilla, nuo samat geenit haittaavat meidän selviytymistämme. Sinällään geenit eivät yksittäisen ihmisen kohdalla ennusta varsinaisesti mitään, mutta ihmisryhmiä tarkastellessa voidaan jo sanoa, että geeni x alleeli xyz olemassaolo tarkoittaa keskimäärin sitä ja tätä. Yksilötasolla sama on vaikeampaa koska suurin muuttuja on ympäristö.
Haluatko sanoa, että läskistyminen on ihmisen omista valinnoista kiinni vai ei? Mä näkisin, että läskistyminen on suurimmalle osalle omista valinnoista kiinni. Se, että jos ei halua valita fiksusti niin on yhtälailla tyhmää kuin että, löisi ärsyttävää naapuria turpaan, söisi liian monta munkkia tai jättäisi liikunnat välistä. imho. valintoja saa ja pitää tehdä. Yritin viitata tähän samaan asiaan kuin kirjoitit väittämällä lihavuutta elintasosairaudeksi. Saavutetuista eduista ei haluta luopua, vrt. karkkipäivä aikuisillekin. Se nyt vain on huono valinta ottaa alkoa/sipsiä/... joka päivä tai edes joka viikko.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
Itse syön pääasiallisesti viimeisen aterian illalla kuuden aikaan ja ensimmäisen aterian eli lounaan siinä puoli yhdentoista maissa.
Tosin tykkään nostella myös puntteja, joten joskus otan aamulla esim. rahkaa, jotta saan proteiinia tasaisempaan tahtiin, etenkin jos ohjelmassa on tiukempaa punttireeniä.

Mutta tasainen syöminenkin toimii ihan hyvin. Itsellä ongelma tykkää olla suuret annoskoot. Rasvainen ja runsaskalorinen ruoka vetää magneetin tavoin puoleensa. Normipitsa on perhepitsa. Yksi motivaatio punttiennostolle onkin suurempi lihasmassa, joka tarkoittaa suurempaa kalorinkulutusta ja ruoan määrää :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Tähän omaan valintaan saattaa myös vaikuttaa juuri tämän median rummuttava kehopositiivisuus, joka on minun mielestäni törkeyttä poliittisen korrektiuden vaatteissa. Moni on ehkä kokenut ennen, että on pakko tehdä jotain asialle, mutta nyt nämä ovat päättäneet, että asialle ei tarvitse tehdä mitään. Ehkä motivaationa on ollut oman ulkonäön sijasta esim. sosiaalinen paine, jota nyt yritetään poistaa. Eri ihmiset motivoituvat eri tavoin ja nyt otetaan yksi joillekin toimiva motivaattori pois.

Hyvä kysymys sitten on, että missä vaiheessa sosiaalinen paine aiheuttaa ongelmia, jotka tekevät laihduttamisesta vaikeampaa psykologisten ongelmien seurauksena. Ainakin nyt elämme lihavuuden huippuvuosia, joten voisi kuvitella, että ainakaan tämä kehopositiivisuuskeskustelu ei ole parantanut asiaa. Tosin korrelaatio ei ole ole aina niin yksinkertainen asia, ja lihavuus voi johtua myös jostain muusta. Tässä ollaan kuitenkin eletty jo (lähes) 30 vuotta yltäkylläisyydessä, joten yleinen asenne ja sosiaalisen paineen puute saattaa olla silti suurimpana syynä siihen, että lihavuus on viimeakoina lähtenyt hurjaan nousuun.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Tähän omaan valintaan saattaa myös vaikuttaa juuri tämän median rummuttava kehopositiivisuus, joka on minun mielestäni törkeyttä poliittisen korrektiuden vaatteissa. Moni on ehkä kokenut ennen, että on pakko tehdä jotain asialle, mutta nyt nämä ovat päättäneet, että asialle ei tarvitse tehdä mitään. Ehkä motivaationa on ollut oman ulkonäön sijasta esim. sosiaalinen paine, jota nyt yritetään poistaa. Eri ihmiset motivoituvat eri tavoin ja nyt otetaan yksi joillekin toimiva motivaattori pois.

Hyvä kysymys sitten on, että missä vaiheessa sosiaalinen paine aiheuttaa ongelmia, jotka tekevät laihduttamisesta vaikeampaa psykologisten ongelmien seurauksena. Ainakin nyt elämme lihavuuden huippuvuosia, joten voisi kuvitella, että ainakaan tämä kehopositiivisuuskeskustelu ei ole parantanut asiaa. Tosin korrelaatio ei ole ole aina niin yksinkertainen asia, ja lihavuus voi johtua myös jostain muusta. Tässä ollaan kuitenkin eletty jo (lähes) 30 vuotta yltäkylläisyydessä, joten yleinen asenne ja sosiaalisen paineen puute saattaa olla silti suurimpana syynä siihen, että lihavuus on viimeakoina lähtenyt hurjaan nousuun.
Suurin osa suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, joten ylipaino on hyvinkin "normaalia" ja siihen on ihmisten helppo samaistua, eikä ylipainoisena erotu mitenkään negatiivisesti joukosta, ellei sitten ole todella sairaalloisen lihava.

Jos sun kaikki kaverit on läskejä, niin on jopa helpompaa olla sinunkin läski kuin huomiotaherättävän hoikka ja tervekroppainen (ja "hankala" yhteisten herkutteluhetkien aikana..). Etenkin naisilla tämä varmasti korostuu. Ennen vanhaan se sosiaalinen paine on toiminut toiseen suuntaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Alla muutama mun mielestä hyvä lillukanvarsilinkki mitä voi/kannattaa optimoida. Aamusta protsku ja rasvaruuat. Illasta hiilaripitoisempi ateria. Hiilarit auttavat nukkumaan. Makrojen jakaminen näin auttaa myös siinä miten elimistö varastoi energiaa rasvaksi. Jokaisen aterian päälle 10minuutin kävely. Kävely ruuanpäälle auttaa verensokeritasojen kanssa + lisää kulutusta + käveleminen on hyvä asia selkärangalle ja muutenkin kunnolle. Fermentoidut ruuat kuten kimchi, hapankaali,... auttavat monipuolistamaan suoliston bakteerikantaa. Tuolla voi olla merkitystä sen suhteen miten hyvin elimistö toimii. Kaikki naksut ja raksut roskiin. Jos haluaa naposteltavaa niin kävelee kauppaan, hakee pikkupussin naksuja ja syö ne. Tulee naksuista sen verran vaivalloista, että hyvin nopeasti joko kunto kasvaa tai jää napostelu pois.

Uni kuntoon. Jos nukkuu huonosti niin tahdonvoima vähenee ja nälkä tuntuu entistä karmeammalta.

Sopivasti liikuntaa. Punttisali on fiksu juttu tehdä. Auttaa ylläpitämään/kasvattamaan lihasmassaa. Lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa. Lihasmassalla on myös iso yhteys terveenä pysymiseen etenkin iäkkäämmillä ihmisillä.

Jos jaksaminen riittää niin kannattaa käydä eliminaatiodieetti läpi. Voi löytyä raaka-aineita, jotka eivät sovi sinulle. Ei sopivat raaka-aineet pysyvästi pois ruokavaliosta. Ideana siis se, että jos jokin raaka-aine kuten jugurtti, tomaatti tms. aiheuttaa olon huonontumista niin ne löydetään eliminaatiodieetin aikana ja poistetaan ruokavaliosta. Äärimmäinen esimerkki tästä olisi esim. carnivore-dieetti ja sen päälle yksi kerrallaan lisätään ruoka-aineita takaisin samalla kun tunnustellaan olotilaa.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Haluatko sanoa, että läskistyminen on ihmisen omista valinnoista kiinni vai ei? Mä näkisin, että läskistyminen on suurimmalle osalle omista valinnoista kiinni. Se, että jos ei halua valita fiksusti niin on yhtälailla tyhmää kuin että, löisi ärsyttävää naapuria turpaan, söisi liian monta munkkia tai jättäisi liikunnat välistä. imho. valintoja saa ja pitää tehdä. Yritin viitata tähän samaan asiaan kuin kirjoitit väittämällä lihavuutta elintasosairaudeksi. Saavutetuista eduista ei haluta luopua, vrt. karkkipäivä aikuisillekin. Se nyt vain on huono valinta ottaa alkoa/sipsiä/... joka päivä tai edes joka viikko.
Kyseessä on asia johon vaikuttaa kokonaisuus. Siihen vaikuttaa geenit, ympäristö, kasvatus ja varsinkin lapsuuden ruoka-asiat. Ja tietenkin omat valinnat. Kuitenkin kun katsotaan mitkä asiat ovat 30 vuoden aikana muuttuneet niin se ainoa on ympäristö. Ihmiset ovat edelleen ihmisiä, geenit geenejä ja kasvatus ei ainakaan ole huonontunut. Kyllä minun mielestä, ja myös käypä hoit suositusten perusteella suurin ja melkeinpä ainoa muutos on juurikin ympäristössämme:
  • Väestön lihomisen taustalla on ennen kaikkea elinympäristön ja elintapojen muuttuminen lihomista edistäviksi. Elintapoihin vaikuttavat sekä ihminen itse että lihavuudelle altistava ympäristö. Lihavuudelle altistavat muun muassa työ- ja arkiliikunnan väheneminen sekä runsaasti energiaa sisältävien ruokien helppo saatavuus, laajat tuotevalikoimat, edulliset hinnat sekä suuret annos- ja pakkauskoot 2, 22, 23.
  • Jopa pääosa väestön lihomisesta viimeisten 30–40 vuoden aikana voi selittyä siitä, että ruokaympäristö on muuttunut liialliseen energiansaantiin houkuttelevaksi 24. Pelkkä elintapaohjaus ja hoitojärjestelmän kehittäminen eivät siten enää riitä, vaan lihavuusepidemian taltuttamiseksi tarvitaan myös laajempia yhteiskunnallisia toimia.
  • Edellä mainittujen syiden vuoksi maailman terveysjärjestö (WHO) suosittaa jäsenmailleen muun muassa lisättyyn sokeriin, suolaan ja tyydyttyneeseen rasvaan kohdistuvien haittaverojen käyttöönottoa, jonka tavoitteena on vähentää myös väestöryhmien välisiä terveyseroja.
Se että vain keskitytään syyllistämiseen ihmisten omista valinnoista ei johda kuin mielenterveysongelmien kasvuun.

Tähän omaan valintaan saattaa myös vaikuttaa juuri tämän median rummuttava kehopositiivisuus, joka on minun mielestäni törkeyttä poliittisen korrektiuden vaatteissa. Moni on ehkä kokenut ennen, että on pakko tehdä jotain asialle, mutta nyt nämä ovat päättäneet, että asialle ei tarvitse tehdä mitään. Ehkä motivaationa on ollut oman ulkonäön sijasta esim. sosiaalinen paine, jota nyt yritetään poistaa.
Tämä sosiaalinen paine aiheuttaa vain mielenterveysongelmia. Toki osalle poliittinen korrektius on sana joka kuvaa vain kaikkea mistä ei itse pidä. Samaten kehopositiivisuus on asia joka on halutessaan helppo ymmärtää väärin lihavuuden ihannoinniksi. Tosiasiassa se on mielestäni ihan hyvä ja terve asia, että lihaviinkin voitaisiin suhtautua ihmisinä. Tällöin heidänkin mielenterveytensä säilyy parempana ja lihavuuteen ei liity samalla tavalla mielenterveysongelmia, joita siihen nyt liittyy tämän ihan kiusaamiseen perustuvan "sosiaalisen paineen takia".

Jos sun kaikki kaverit on läskejä, niin on jopa helpompaa olla sinunkin läski kuin huomiotaherättävän hoikka ja tervekroppainen (ja "hankala" yhteisten herkutteluhetkien aikana..). Etenkin naisilla tämä varmasti korostuu. Ennen vanhaan se sosiaalinen paine on toiminut toiseen suuntaan.
Itse väitän että se sosiaalinen paine on nyt kovempi kuin koskaa. Ihminen joutuu tuijottaman omaa kuvaansa koko lapsuuden läpi erilaisten näyttöjen läpi samalla kun ihmiset voivat anonyymisti anta sinulle "sosiaalista painetta olla vähempi läski" käytännössä kellon ympäri. Ehkä sekin on vain sattumaa että mielenterveysongelmatkin ovat vain kasvaneet.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Tämä sosiaalinen paine aiheuttaa vain mielenterveysongelmia. Toki osalle poliittinen korrektius on sana joka kuvaa vain kaikkea mistä ei itse pidä. Samaten kehopositiivisuus on asia joka on halutessaan helppo ymmärtää väärin lihavuuden ihannoinniksi. Tosiasiassa se on mielestäni ihan hyvä ja terve asia, että lihaviinkin voitaisiin suhtautua ihmisinä. Tällöin heidänkin mielenterveytensä säilyy parempana ja lihavuuteen ei liity samalla tavalla mielenterveysongelmia, joita siihen nyt liittyy tämän ihan kiusaamiseen perustuvan "sosiaalisen paineen takia".
Joo se on hankala tilanne, koska myös lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia jo itsessään.

Poliittinen korrektiushan on termi, joka sisältää sen, että ei itse pidä asiasta. Sitähän se tarkoittaa. Ei puhuta poliittisesta korrektiudesta ja tarkoiteta sillä jotain positiivista. Käytin tarkoituksella termiä, koska mielestäni tuo ei ole millään tavalla hyvä asia, ja tämä asia menee juuri siihen aihealueeseen, josta voi ko. termiä käyttää. Toki myös esitin toisen näkökannan sosiaalisen paineen mahdollisesta vaikutuksesta henkilön psyykkeeseen myös negatiivisesti. Hyvä kysymys on myös se, että vähentääkö tämä kehopositiivisuus-intoilu lopulta lihavuuden vaikutusta mielenterveyteen...? Viimeaikaiset tilastot eivät mielestäni tue sitä näkökantaa, että olisimme menossa terveempään suuntaan näillä kehopositiivisuus-intoiluilla, mutta toki tähän samaan pitäisi myös liittää tilastot ylipainoisten tekemistä itsemurhista. Jos ne ovat selvästi vähentyneet tämän uuden lihavuuden hyväksymistrendin seurauksena, niin ehkä lopulta asia ei ole niin paha. Toki kansanterveydellisesti ja -taloudellisesti se on joka tapauksessa huono asia, jos korrelaatio jatkuvan lihavoitumisen ja lihavuuden hyväksymisen kanssa pitää paikkansa. Ikävä kyllä ei ole yhtä oikeaa ratkaisua ja niin moni asia on ristiriidassa keskenään. Asiasta varmasti on monia tutkimuksia menossa, mutta tässä vaiheessa, kun kehopositiivisuus-ajattelu on varsin tuore trendi, niin dataa ei varmasti ole tarpeeksi vetää mitään tyhjentävää johtopäätöstä.

Lisäys: ei kai tuo kehopositiivisuus kiusaamiseen vaikuta mitenkään. Ei kiusaaminen ole ikinä ollut hyväksyttyä. Oman käsitykseni mukaan kehopositiivisuus on sitä, että itse suhtautuu omaan lihavuuteensa hyväksyvästi ja on jopa ylpeä siitä. Toki alunperin termi oli terveempi, mutta nyt se on otettu käyttöön omien epäterveellisten elämäntapojen hyväksymisenä. Kai voisi puhua uhriutumisesta, eli että oikeasti ei itse voida asialle tehdä mitään, vaan hyväksytään se tila missä ollaan.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Joo se on hankala tilanne, koska myös lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia jo itsessään.

Poliittinen korrektiushan on termi, joka sisältää sen, että ei itse pidä asiasta. Sitähän se tarkoittaa. Ei puhuta poliittisesta korrektiudesta ja tarkoiteta sillä jotain positiivista. Käytin tarkoituksella termiä, koska mielestäni tuo ei ole millään tavalla hyvä asia, ja tämä asia menee juuri siihen aihealueeseen, josta voi ko. termiä käyttää. Toki myös esitin toisen näkökannan sosiaalisen paineen mahdollisesta vaikutuksesta henkilön psyykkeeseen myös negatiivisesti. Hyvä kysymys on myös se, että vähentääkö tämä kehopositiivisuus-intoilu lopulta lihavuuden vaikutusta mielenterveyteen...? Viimeaikaiset tilastot eivät mielestäni tue sitä näkökantaa, että olisimme menossa terveempään suuntaan näillä kehopositiivisuus-intoiluilla, mutta toki tähän samaan pitäisi myös liittää tilastot ylipainoisten tekemistä itsemurhista. Jos ne ovat selvästi vähentyneet tämän uuden lihavuuden hyväksymistrendin seurauksena, niin ehkä lopulta asia ei ole niin paha. Toki kansanterveydellisesti ja -taloudellisesti se on joka tapauksessa huono asia, jos korrelaatio jatkuvan lihavoitumisen ja lihavuuden hyväksymisen kanssa pitää paikkansa. Ikävä kyllä ei ole yhtä oikeaa ratkaisua ja niin moni asia on ristiriidassa keskenään. Asiasta varmasti on monia tutkimuksia menossa, mutta tässä vaiheessa, kun kehopositiivisuus-ajattelu on varsin tuore trendi, niin dataa ei varmasti ole tarpeeksi vetää mitään tyhjentävää johtopäätöstä.
No mitkä tilastot?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Mä näkisin niin, että kukaan ei voi lihavuutta/rikollisuutta/saamattomuutta/... toisen puolesta korjata. Jos ei pysty uskomaan, että asiat ovat omissa käsissä niin peli on menetetty.

Ympäristöänsäkin voi muuttaa. Esimerkiksi minä jätin aika monta kaveria pois elämästä, kun en halunnut enää jatkaa kaljankiskomista. Se oli iso muutos minun ympäristölle. Muutos oli ihan omissa käsissä. Samoin ihan pikkujutut kuten 10 minuutin kävely ruuanpäälle tai sipsien/kaljan jättäminen kauppaan minun mielestä ovat omia valintoja. Toki ymmärrän että sosiaalinen paine/ympäristö voi ahdistella. Itsekin olen tyhmänä painostanut esim. jengiä buffettiin lounaalle. Niissä kohdissa pitää sit olla joko niin voimakas, että syö omia eväitä konttorilla tai syö buffetista fiksusti. Vaikeita tilanteita, mutta edelleen minun mielestä omissa käsissä ellei siellä joku aseella uhkaa, että nyt syöt sitä pizzaa tai tulee lyijymyrkytys.

Ehkä se fiksuin tie on lähteä pienistä muutoksista. Luoda uskoa siihen pala palaselta, että asiat ovat omissa käsissä. Sen olen huomannut, että fiksuja päätöksiä ei muiden puolesta voi tehdä. Viimeksi taisin eräästä kaloripommista mainita ja vastaus siihen oli "mutta kun se on niin hyvää". Niitä valintoja saa ja pitää tehdä. Vastuu on viimekädessä omissa ei geenien tai ympäristön käsissä. Yksi vaihtoehto on hommata harrastuksia joiden puitteissa saa itsellensä sopivan ympäristön ja tukiverkon.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126


Tuossa trendi, mutta media on myös uutisoinut kuinka viime vuosina tilanne on mennyt huomattavasti huolestuttavampaan suuntaan
Sun "viimeaikaiset tilastot" on nuo vuoden 2017 kaksi pistettä? Niiten pohjalta teit päätelmän että kehopositiivisuus ei toimi?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Sun "viimeaikaiset tilastot" on nuo vuoden 2017 kaksi pistettä? Niiten pohjalta teit päätelmän että kehopositiivisuus ei toimi?
etsin ihan sua varten trendikäyrän. Minä en ole mikään Tilastokeskus, joka säilöö tilastoja koneelle sitä varten että joku saattaa niitä pyytää joskus, vaan teen johtopäätöksiä sitä mukaan mitä uutisista luen. Olet varmasti selvillä puheidesi perusteella uusimmista tilaistoista.

EDIT: Joo no nyt kun luen noita jatkuvia postauksia, niin taisin mennä trolliin... hävettää.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mä näkisin niin, että kukaan ei voi lihavuutta/rikollisuutta/saamattomuutta/... toisen puolesta korjata. Jos ei pysty uskomaan, että asiat ovat omissa käsissä niin peli on menetetty.

Ympäristöänsäkin voi muuttaa, esim. mä jätin aika monta kaveria pois elämästä, kun en halunnut enää jatkaa kaljankiskomista. Se oli iso muutos minun ympäristölle, joka oli omissa käsissä. Samoin nuo ihan pikkujutut kuten 10 minuutin kävely ruuanpäälle tai sipsien/kaljan jättäminen kauppaan minun mielestä ovat omia valintoja. Toki ymmärrän että sosiaalinen paine/ympäristö voi ahdistella. Itsekin olen tyhmänä painostanuit esim. jengiä buffettiin lounaalle. Niissä kohdissa pitää sit olla joko niin voimakas, että syö omia eväitä tai syö buffetista fiksusti. Vaikeita tilanteita, mutta edelleen minun mielestä omissa käsissä ellei siellä joku aseella uhkaa, että nyt syöt sitä pizzaa tai tulee lyijymyrkytys.

Ehkä se fiksuin tie on lähteä pienistä muutoksista. Luoda uskoa siihen pala palaselta, että asiat ovat omissa käsissä. Sen olen huomannut, että fiksuja päätöksiä ei muiden puolesta voi tehdä. Viimeksi taisin eräästä kaloripommista mainita ja vastaus siihen oli "mutta kun se on niin hyvää". Niitä valintoja saa ja pitää tehdä. Vastuu on viimekädessä omissa ei geenien tai ympäristön käsissä. Yksi vaihtoehto on hommata harrastuksia joiden puitteissa saa itsellensä sopivan ympäristön ja tukiverkon.
Siellä on myös kyky tehdä tietoisia päätöksiä. Osalta sekin tietotaito puuttuu. Voidaan ajatella että mehut on terveellisiä koska hedelmät, voidaan ajatella että salaatit on tervellisiä, totuus on sitten rasvasokeriliemessä uiva salaatinpala. Näitä kaikkia asioita opitaan vanhemmilta ja niitä toistetaan pahemmin ajattelematta lopun elämää. Osalla käy hyvä tuuri ja saa kotoa hyvät eväät, osa taas perii ne huonot tavat. Kuinka moni esimerkiksi tietää että pähkinöissä on jumalaton määrä kaloreita. En minkään ennenkuin asia tuli selville yhtäkkiä silloin joskus aikanaan. Sitä ennen luulin että pähkinät = vihannekset.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Siellä on myös kyky tehdä tietoisia päätöksiä. Osalta sekin tietotaito puuttuu. Voidaan ajatella että mehut on terveellisiä koska hedelmät, voidaan ajatella että salaatit on tervellisiä, totuus on sitten rasvasokeriliemessä uiva salaatinpala. Näitä kaikkia asioita opitaan vanhemmilta ja niitä toistetaan pahemmin ajattelematta lopun elämää. Osalla käy hyvä tuuri ja saa kotoa hyvät eväät, osa taas perii ne huonot tavat. Kuinka moni esimerkiksi tietää että pähkinöissä on jumalaton määrä kaloreita. En minkään ennenkuin asia tuli selville yhtäkkiä silloin joskus aikanaan. Sitä ennen luulin että pähkinät = vihannekset.
Onneksi nykyään on kalorit ja makrot jokaisessa kaupassa ostettavassa pussukassa. Nopeastihan ne makrot ja kalorit laskee, jos haluaa tietää paljonko energiaa otetaan sisään päivittäin. Monelle varmaan yllätys, että munkkikin voi vaatia 2-3h kävelylenkin siitä tulevan energian poistamiseen. Tietenkin riippuu paljon kävelijän koosta/reippaudesta ja munkin koosta.

Nykypäivänä en lähtisi puolustelemaan tietämättömyyttä. Googlella saa kaivettua nopeasti asiat esiin. Samalla törmää myös ääripäiden älyttömyyksiin kuten vain hedelmiä tai vain lihaa dieetteihin. Osa porukasta uskoo litteään maahan. En usko, että ihan kaikille on annettu kauhalla. Enemmistö silti lienee ihan fiksuja ja asiat omissa käsissä, jos vain kiinnostaa ottaa kontrollia omasta elämästä.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Onneksi nykyään on kalorit ja makrot jokaisessa kaupassa ostettavassa pussukassa. Nopeastihan ne makrot ja kalorit laskee, jos haluaa tietää paljonko energiaa otetaan sisään päivittäin. Monelle varmaan yllätys, että munkkikin voi vaatia 2-3h kävelylenkin siitä tulevan energian poistamiseen. Tietenkin riippuu paljon kävelijän koosta/reippaudesta ja munkin koosta.

Nykypäivänä en lähtisi puolustelemaan tietämättömyyttä. Googlella saa kaivettua nopeasti asiat esiin. Samalla törmää myös ääripäiden älyttömyyksiin kuten vain hedelmiä tai vain lihaa dieetteihin. Osa porukasta uskoo litteään maahan. En usko, että ihan kaikille on annettu kauhalla. Enemmistö silti lienee ihan fiksuja ja asiat omissa käsissä, jos vain kiinnostaa ottaa kontrollia omasta elämästä.
Tämä on taas tätä syyllistämistä. Ei suurin osa normaalipainoistakaan laske kaloreitaan. Syödään vaan se sopiva määrä mikä on jostain opittu nuoruudessa. Ja varmasti harva tietää paljonko heillä kuluu energiaa tai paljon tarvitsevat proteiinia. Sillä pärjää jo pitkälle että on hyvä ateriarytmi. Aamupala, lounas, päivällinen ja illalla jotain pientä. Jos ei tuotakaan ole kotoaan saanut niin syöminen voi olla jatkuvaa koska edes ateriarytmiä ei kotoa ole saatu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Mitä vattuja ne makrot on?
Makroravinteet. Ruuasta puhuessa makrot jaetaan yleensä rasva, proteiini, hiilihydraatit kategorioihin. Yleistäen sanoen rasvaa ja proteiinia tarvitset tietyn määrän ruuasta, kun niitä elimistö ei voi itse valmistaa. Hiilihydraatit ovat valinnainen, mutta hyödyllinen koska niitä käytetään polttoaineena. Esim. jos jätät kaikki rasvat pois ruokavaliosta niin sulle käy huonosti pidemmän päälle, kun hormonien kuten testosteronin valmistaminen vaatii tiettyjä rasvoja. Samoin proteiinia tarvitaan esim. lihasten ylläpitoon/kasvattamiseen. Laihduttaessa tarvisi syödä vähemmän kuin kuluttaa. Jos haluaa hoitaa homman mahdollisimman terveellisesti pitäisi myös miettiä makrojakaumaa ja ruoka-aineiden laadukkuutta pelkkien kalorien lisäksi. Margariini ja kalaöljy ovat molemmat rasvoja. Toinen niistä on hyvä asia ihmisen ruokavaliossa, toinen niistä on aikalailla huono asia.

Esimerkiksi:

1629052332263.png

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 305
Viestejä
4 219 503
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom