Olen vuosia jojolaihduttanut ja syönyt pitkiäkin aikoja lounaiksi sitä iänikuista kuivaa kanaa + salaattia oliiviöljyllä. Välipaloiksi rahkaa + funlightiä. Ne tulevat jo korvista ulos, mutta parempaakaan korviketta ei oikein liene. Varsinkin iltapalaksi tekisi mieli ennemmin voileipää kuin kylmää rahkaa. On todella vaikea kuvitella, että saisin muutettua ruokailutapojani pysyvästi.
Loppujen lopuksi kyseessä on vain kaloripelistä. Ei siinä ole mitään isoa vikaa, jos esim. aamupalalta ja päivälliseltä karsit hiilareita ja syöt illalla voileipää. Itse asiassa se on ihan hyvä ajatus syödä rasvapitoisemmat ateriat aamusta ja illalla hiilihydraattipitoisempaa. Varsinkin, jos kaloreista on karsittu ja pitää optimoida hiilareiden syöntikohtaa. Moni nukkuu yöt paremmin, jos saa sopivasti hiilihydraattia illasta.
Alla pari reseptiä, jotka minun mielestä maistuvat hyvälle ja on helppo tehdä. Noi reseptit ovat myös erittäin joustavia. Voi tehdä melkein miten tahansa, jos tykkää kasvisten perusmausta/tekstuurista. Jos ei tykkää niin otan osaa, mulle noi maistuu kuin puuro hullulle. Täytän mahaa vähäkalorisilla kasvisresepteillä ja siihen päälle proteiini ja hyvä rasva kaloribudjetin mukaan. Jos on kaloribudjetissa tilaa niin sitten vielä safkata pottua/riisiä lisäksi. Mulla dieetillä harvemmin on varaa pottuun/riisiin. Vinkuheinän peruskulutus on niin kovin pieni.
Vihreät pavut. Ne maistuvat hyvälle melkein miten tahansa tehtynä. Mun suosikki dieetillä on keittää papuja suolavedessä n. 5minuuttia. Keittoaika oman suun mukaan. 5minuuttia on mun makuun melkein liikaa, kun pavut menevät pehmeäksi. Pureskeltava on parempi mun suuhun. Samaan aikaan kun pavut alkavat kiehumaan niin paistinpannulle vaikka vähän omaan makuun maustettua jauhelihaa/muita kasviksia/hieman öljyä/chiliä/... Kun pavut ovat valmiit niin valuttaa vedet pois, heittää pannulle muiden juttujen sekaan, sekoitus ja ääntä kohti. Vihreisiin papuihin kun tottuu niin niitä on mukava syödä ihan vain keitettynäkin. Sopivasti valmistettuna toimivat myös oivana naposteltavana sipsien tms. tilalta
Munakoisoista saa superhyvää. Dieettiä varten olisi hyvä höyrytellä, mutta jos esim. uppopaistaa niin tästä tulee ihan naposteluherkku. Tässä pitää nimenomaan käyttää purppuraa kiinalaista munakoisoa. Se perinteinen musta ja pullea(lol) ei maistu minulle näin valmistettuna.
Tämä maistuu hyvälle, mutta vain kuumana. Maistuu ihan kamalalle heti viilentymisen jälkeen
Linssikeitto on ihan parasta. Tuota voi tehdä ison kattilan kerralla ja pakastaa annoskokoon. Ainesosat oman maun mukaan ja voi käyttää esim. luulientä eikä pelkkää vettä/kasvislientä ravinteikkuuden parantamiseen. Vielä parempi minusta, jos sinne sekaan heittää lihaakin
Kalorit jää myös aika pieneksi ja proteiinipitoisuus isoksi
Jos esimerkiksi grillaaminen/savustaminen/lihan hauduttaminen/... maistuu niin miksi ei sitten grillaisia lohta/lihaa kanan tilalle? Toki siinä tulee vähän enemmän kaloreita, mutta laskeva löytää oikeat määrät mitä kestää käyttää maukkaampia lihoja ruokavaliossa
Ei ole pakko syödä aina kanaa ja rahkaa. Proteiinia saa muualtakin. Rasvaakin on kuitenkin se about 1g per rasvaton painokilo saatava päivässä. Ei se ole huono asia joinain päivinä ottaa isoakin osaa rasvoista lihasta/kalasta. Pelkkä oliiviöljy pullosta ei ole paras tie. Jopa puhtaista kasvisruuista voi löytää proteiinipoitoista dieettisafkaa, jos jaksaa etsiä reseptejä. Toki vaikeampi kasvisruuilla saada pysymään kalorit vajaina, jos sille tielle lähtee.
Pähkinöitä ja muita kaloritiheitä ja hyvin vähän mahaa täyttäviä juttuja en söisi dieetillä. Pähkinät muutenkin ovat niin hyvää, että ainakin mulla ne helposti johtavat mielitekoihin. Dieetin aikana mulla ei ole pähkinöitä kaapissa muuten kuin kuuriluonteisesti, jos mieli tekee.
Illan mielitekoihin voileipien tilalle voi miettiä myös proteiinipannukakkuja tms. Saa vaihtelua ja ei tarvi syödä aina sitä samaa.
edit. Sit kun miinukset on kunnossa niin lisäisin vielä hapatettuja kasviksia kuten kimchi, hapankaali jne. ruuan kylkeen. Suolistobakteerit kiittävät. Nykytieto alkaa osoittamaan siihen suuntaan, että hapatetut kasvikset ovat todella terveellinen ja järkevä osa ruokavaliota. Jos hapatetut kasvikset eivät maistu niin voi miettiä joisiko päivittäin pienen määrän kombuchaa.