Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Tarvis saada patiolle hankittu kylmäallas tyhjennettyä jotenkin fiksusti, eli pätkäistä muutama metri sadevesiletkua + hankkia sopiva liitin itse altaaseen, niin vedet yltää sadevesikaivoon. Pari metriä vielä jaksaa tuollaisen 200l altaan painovoimainen vedenpainekin letkussa edetä.

Olenko oikeassa että tähän altaan liittimeen:
20240926_112246.jpg


kävisi tällainen 1/2" ulkokierteillä oleva letkuliitin?
 
Tarvis saada patiolle hankittu kylmäallas tyhjennettyä jotenkin fiksusti, eli pätkäistä muutama metri sadevesiletkua + hankkia sopiva liitin itse altaaseen, niin vedet yltää sadevesikaivoon. Pari metriä vielä jaksaa tuollaisen 200l altaan painovoimainen vedenpainekin letkussa edetä.

Olenko oikeassa että tähän altaan liittimeen:
20240926_112246.jpg


kävisi tällainen 1/2" ulkokierteillä oleva letkuliitin?

Kyllä pitäisi mennä. joko suoraan jos tiiveys ei niin justiinsa, tai voi ptfe teippiä vetää väliin.
 
Kyllä pitäisi mennä. joko suoraan jos tiiveys ei niin justiinsa, tai voi ptfe teippiä vetää väliin.

Kiitos, K-raudasta tosiaan löytyi sopiva liitin, Puuilossa kun ei ollut. Hyvin toimii, vähän tosiaan näyttää vuotavan kierteet joten pation jäätymisen estämiseksi täytyy vielä teippailla ennen pakkasten tuloa.

Saa nähdä miten tuollainen rimpula-allas pakkasta muutenkaan kestää mutta se on sen ajan murhe.
 
Omakotitalossa vanhat Wirsbon huonetermarit + pääyksikkö pitäisi laittaa vaihtoon, ei taida yksikään huonetermari enää toimia oikein ja pääyksikkökin vittuilee.

Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta? Tarvitseeko tuon asennukseen sähkömiestä vai saako tuon itse asentaa?

Nuo huonetermostaatitkin näyttää olevan langattomia, nykyisissä Wirsbon langallisissa taitaa olla myös lattia-anturit, mutta ei kai noita tarvitse, talo on vesikiertoisella lattialämmityksellä.

(https://www.k-rauta.fi/tuote/aloituspakkaus-uponor-smatrix-wave-pulse-s/6414905229246)
 
Omakotitalossa vanhat Wirsbon huonetermarit + pääyksikkö pitäisi laittaa vaihtoon, ei taida yksikään huonetermari enää toimia oikein ja pääyksikkökin vittuilee.

Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta? Tarvitseeko tuon asennukseen sähkömiestä vai saako tuon itse asentaa?

Nuo huonetermostaatitkin näyttää olevan langattomia, nykyisissä Wirsbon langallisissa taitaa olla myös lattia-anturit, mutta ei kai noita tarvitse, talo on vesikiertoisella lattialämmityksellä.

(https://www.k-rauta.fi/tuote/aloituspakkaus-uponor-smatrix-wave-pulse-s/6414905229246)

Toimilaitteet on 24V joten siihen ei tartte sähkäriä. Kai vanhat toimilaitteet on 24V versioita? syöttö sille varmaan sitten on 230V eli siihen periaatteessa varmaan tarttis sähkärin.
 
Toimilaitteet on 24V joten siihen ei tartte sähkäriä. Kai vanhat toimilaitteet on 24V versioita? syöttö sille varmaan sitten on 230V eli siihen periaatteessa varmaan tarttis sähkärin.
Jep, vanhat toimilaitteet on 24V.

Jos jotakin nyt ymmärrän tuosta, niin töpselistähän tuo nykyinenkin virtansa ottaa, eli töpseli seinään ja homma rokkaa kerta nuo huonetermostaatit ovat myös langattomia.
 
Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta?
Jos laitat niin kerro miten pelittää. Itse kipuillut tuon kanssa, vanhat 230V Uponor termarit ja säätölaitteet tuskin toimii ja jakotukkikin voisi vaatia päivitystä. Toisaalta, jos kaikki termarit on auki ja VILP hoitaa lämmön säädön niin onko huonetermostaateilla suurtakaan merkitystä..?
 
Toisaalta, jos kaikki termarit on auki ja VILP hoitaa lämmön säädön niin onko huonetermostaateilla suurtakaan merkitystä..?
Märkätiloja olisi suotavaa lämmittää aina -> kiertoveden lämpö oltava jotain 28c° luokkaa minimissään -> lämpimällä ilmalla kämppä lämpenee liikaa.
Talon keskellä olevat huoneet kaipaavat hieman erilaista kierron lämpötilaa ulkoilman lämpötilasta riippuen.
Myös auringon lämmittävä vaikutus jää huomioimatta. -> kämpässä kuumaa.
 
Mökillä Oraksen seinämallinen ”amme- ja suihkuhana”.

Käytetäänkö tuossa kierteisiin teflonia vai ei?
Vanhassa asennuksessa näyttää olevan.

Vanhat putsaten pois, mutta kannattaako uuteen laittaa vai onko väliä?
 
Eli suomeksi kierteet puhtaana ja pelkillä O-renkailla.

Onko siitä PTFE:stä nyt tai tulevaisuudessa ollut jotain haittaa?
Haittaa. Mutteri vetää hanan tiivistepinnan pintakulman/epäkeskon tiivistepintaa vasten. Mutterin kierteitä ei ole mitään syytä tiivistää. O-renkaitakaan ei käytetä
 
Haittaa. Mutteri vetää hanan tiivistepinnan pintakulman/epäkeskon tiivistepintaa vasten. Mutterin kierteitä ei ole mitään syytä tiivistää. O-renkaitakaan ei käytetä

O-renkaalla meinasin siis näitä ”fibre” tai ”massatiivisteitä”, jotka hanan puolelle tulee.

IMG_1007.jpeg
 
Niitä on myynnissä semmoisia veden lämmitimiä joiden teho on noin 3000w ja se kytketään esim autotallin lavuaarin alle .. onko mitään laadukkaampaan tuommoista heti veden lämmitintä kuin noita kiina malleja.. tulis saunaan laiteiden alle.. joo tiedän et teho on mitä on
 
Niitä on myynnissä semmoisia veden lämmitimiä joiden teho on noin 3000w ja se kytketään esim autotallin lavuaarin alle .. onko mitään laadukkaampaan tuommoista heti veden lämmitintä kuin noita kiina malleja.. tulis saunaan laiteiden alle.. joo tiedän et teho on mitä on
Haluatko siis vedenlämmitintä säiliöllä vai läpivirtauslämmitintä? Vaaditun tehon voit laskea tulevan veden lämpötilan, halutun veden lämpötilan ja virtaaman avulla. Eli jos haluat vain vähän käsiä huljutella pienen virtaaman alla, ja jos haluat enemmänkin lämmintä vettä niin aletaan vaatimaan jo Watteja enemmänkin läpivirtauslämmittimeltä.
 
Kertaalleen uusilla tiivisteillä tekohengitettyllä keittiön hanalla (joku perus-oras) taisi tulla mailit täyteen. Aiemminkin tiputteli (vielä tiivisteiden vaihdon jälkeenkin), mutta nyt vettä tulee ihan norona koko ajan. Eli hanakaupoille pitäisi lähteä.

Kysymys kuuluukin, että onko tuo hanan vaihto oikeasti noin suoraviivaista kuin miltä ohjeet ja videot näyttää ja onko jotain mitä pitäisi huomioida? Koska jos on, niin en kyllä lähde tuosta hommasta jotain +200€ maksamaan....

Altaan alla siis tällainen setti

PXL_20240928_062325192.jpg

Niin onko se tosiaan vaan niin, että tuosta vanhat putket auki, hana irti, uusi kehiin ja uudet letkut vaan kiinni ja ei muuta kuin kovaa ajoa?

Laitoin nyt nuo putkisulut kiinni jo, mutta kannaatko operaatiota varten laittaa ihan pääsulut kiinni?
 
Niin onko se tosiaan vaan niin, että tuosta vanhat putket auki, hana irti, uusi kehiin ja uudet letkut vaan kiinni ja ei muuta kuin kovaa ajoa?

Laitoin nyt nuo putkisulut kiinni jo, mutta kannaatko operaatiota varten laittaa ihan pääsulut kiinni?

Noinhan se teoriassa menee jollei mitään odottamatonta tapahdu ja kyllä mä laittaisin pääsulun kiinni ihan vaan koska on hyvä varautua siihen odottamattomaan.
 
Kertaalleen uusilla tiivisteillä tekohengitettyllä keittiön hanalla (joku perus-oras) taisi tulla mailit täyteen. Aiemminkin tiputteli (vielä tiivisteiden vaihdon jälkeenkin), mutta nyt vettä tulee ihan norona koko ajan. Eli hanakaupoille pitäisi lähteä.

Kysymys kuuluukin, että onko tuo hanan vaihto oikeasti noin suoraviivaista kuin miltä ohjeet ja videot näyttää ja onko jotain mitä pitäisi huomioida? Koska jos on, niin en kyllä lähde tuosta hommasta jotain +200€ maksamaan....

Altaan alla siis tällainen setti

PXL_20240928_062325192.jpg

Niin onko se tosiaan vaan niin, että tuosta vanhat putket auki, hana irti, uusi kehiin ja uudet letkut vaan kiinni ja ei muuta kuin kovaa ajoa?

Laitoin nyt nuo putkisulut kiinni jo, mutta kannaatko operaatiota varten laittaa ihan pääsulut kiinni?

Teoriassahan noin se menee. Sama periaate kuin vaikkapa bemarin kampiakselin vaihdossa, vanha pois ja uusi tilalle.

Todellisuudessa yleensä vähän enemmän väliaiheita tulee.

Ammattilaisen tekemään hintaan yleensä liittyy myös takuu/vakuutus.

tuon on kyllä sellainen sekasotku että itse pistäisen sen kerralla kuntoon. Uusi vesilukko, putkien/letkujen kannakointi, ylivuoto pois perskaadolta, jne.
 
Haluatko siis vedenlämmitintä säiliöllä vai läpivirtauslämmitintä? Vaaditun tehon voit laskea tulevan veden lämpötilan, halutun veden lämpötilan ja virtaaman avulla. Eli jos haluat vain vähän käsiä huljutella pienen virtaaman alla, ja jos haluat enemmänkin lämmintä vettä niin aletaan vaatimaan jo Watteja enemmänkin läpivirtauslämmittimeltä.
Joo ilmaisin huonosti eli ei varaavaa. Hetivirtaus lämmitin. Mul kiukaass kuparikierukkaa piippusäiliös ja esbe termarii . Haluisin jonkun esilämmittimen porakaivo veteen ni ei loppuis kuuma niin nopeesti.
 
Teoriassahan noin se menee. Sama periaate kuin vaikkapa bemarin kampiakselin vaihdossa, vanha pois ja uusi tilalle.

Todellisuudessa yleensä vähän enemmän väliaiheita tulee.

Ammattilaisen tekemään hintaan yleensä liittyy myös takuu/vakuutus.

tuon on kyllä sellainen sekasotku että itse pistäisen sen kerralla kuntoon. Uusi vesilukko, putkien/letkujen kannakointi, ylivuoto pois perskaadolta, jne.

Väittäisin, että kampiakselin vaihto on tarvittavine työkaluineen on kuitenkin ihan kertaluokkaa tai paria monimutkaisempi toimitus kuin parin letkumutterin kiristys. :D

Jätin toki mainitsematta nuo hanan tiskialtaasta irroituksen ja kiinnityksen vaiheet, mutta noin muuten en kyllä oikein hyvällä tahdollakaan keksi mitä mitä muita vaiheita tuossa voisi tulla varsinkin noiden modernien hanojen taipuisien liitäntäletkujen kanssa, mutta senpä takia kysyinkin täältä että onko jäänyt jotain ilmeistä huomioimatta vai meneekö homma tosiaan noin suoraviivaisesti kuin näyttää. Toki aina voi soittaa ammattimiehen paikalle ripustamaan seinälle taulutkin, mutta laskeskelin tuossa just että ihan kohtuullisesta tulotasosta huolimatta minun pitää tehdä jokseenkin kokonainen päivä töitä palkatakseni sen ammattimiehen tunniksi, niin kummasti motivoi tekemään mahdollisimman paljon asioita itse. :D

Melkoinen sotkuthan tuo allaskaappi on, mutta kun koko keittiö on menossa tässä sanotaanko 2-5 vuoden sisällä kokonaan uusiksi, niin en ihan hirveästi jaksaisi tuohon nykyiseen upottaa rahaa jos ei ole ihan pakko.
 
Joo ilmaisin huonosti eli ei varaavaa. Hetivirtaus lämmitin. Mul kiukaass kuparikierukkaa piippusäiliös ja esbe termarii . Haluisin jonkun esilämmittimen porakaivo veteen ni ei loppuis kuuma niin nopeesti.
3kw teholla ei pahemmin esilämmitellä montaakaan astetta, riippuen virtamaasta. Tässä ketjussa on ollut keskustelua aiheesta aikaisemminkin, missä noita tehojakin tuli laskeltua. Myös lauteiden alle asennus on rajoittava tekijä, kun kyseessä on sähkölaite.
 
Joo ilmaisin huonosti eli ei varaavaa. Hetivirtaus lämmitin. Mul kiukaass kuparikierukkaa piippusäiliös ja esbe termarii . Haluisin jonkun esilämmittimen porakaivo veteen ni ei loppuis kuuma niin nopeesti.

tämä lupaa 33 astetta lämmittää 4,8l/s virtaamalla. vaatii 3x16A sulakkeet ja lauteiden alle sijoitus voi olla hankalaa kuten yllä sanottiin.
 
Väittäisin, että kampiakselin vaihto on tarvittavine työkaluineen on kuitenkin ihan kertaluokkaa tai paria monimutkaisempi toimitus kuin parin letkumutterin kiristys. :D

Jätin toki mainitsematta nuo hanan tiskialtaasta irroituksen ja kiinnityksen vaiheet, mutta noin muuten en kyllä oikein hyvällä tahdollakaan keksi mitä mitä muita vaiheita tuossa voisi tulla varsinkin noiden modernien hanojen taipuisien liitäntäletkujen kanssa, mutta senpä takia kysyinkin täältä että onko jäänyt jotain ilmeistä huomioimatta vai meneekö homma tosiaan noin suoraviivaisesti kuin näyttää. Toki aina voi soittaa ammattimiehen paikalle ripustamaan seinälle taulutkin, mutta laskeskelin tuossa just että ihan kohtuullisesta tulotasosta huolimatta minun pitää tehdä jokseenkin kokonainen päivä töitä palkatakseni sen ammattimiehen tunniksi, niin kummasti motivoi tekemään mahdollisimman paljon asioita itse. :D

Melkoinen sotkuthan tuo allaskaappi on, mutta kun koko keittiö on menossa tässä sanotaanko 2-5 vuoden sisällä kokonaan uusiksi, niin en ihan hirveästi jaksaisi tuohon nykyiseen upottaa rahaa jos ei ole ihan pakko.

Lähinnä voi tulla se että vesilukon voi joutua purkamaan pois tieltä kun ei mahdu muuten tekemään ja parhaassa tapauksessa tiivisteet on tiensä päässä niin ne joutuu uusimaan. tuossa on varmaan ns. terävät päät ballofixeissä niin niihin ei suoraan saisi vetää tiivisteellä olevia letkuja kiinni, tarttis 10 3/8 nipat väliin.

Työ kyllä Suomessa hinnoissaan kun verottaja sen 25,5% vaatii heti siihen päälle ihan ahneuttaan. 200€ laskusta 51€ menee heti verottajan taskuun.

Screenshot_2024-09-28-11-54-05-20_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
 

tämä lupaa 33 astetta lämmittää 4,8l/s virtaamalla. vaatii 3x16A sulakkeet ja lauteiden alle sijoitus voi olla hankalaa kuten yllä sanottiin.
Pannaan sitten vaikka metri lauteista alemmas eristeiden alapuolelle. siel on tilaa mut toi kyl menee liian kalliiksi. Ehkä kokeilee jotain kiina lämppäriä joita saa muutamal kympil.. lämmittäähän se kiuas sen veden ku pitä puuta uunis mut sais lämmittää paremmin ku porakaivovesi sen aika tehokkasti viilentää.
 
Käyttövesiputket joutuisi tekemään uudelleen 1980 rakennettuun taloon. Yksi tarjous on tullut.

Ajatus siis siirtää käyttövesivaraaja saunan lauteiden alle. Vesimittari on pienessä vessassa, eli sieltä lähteä rakentamaan. Toki käyttövesivaraajallekin täytyisi saada jostain sähköt. Etelä-Pohjanmaalla kumminkin tuo talo.

Aikaisintaan viikon päästä pääsee tarkemmin tutkimaan, että miten ne kytyiset putket taas menikään. Eli kaupat vielä kesken.

"Tuntiveloitus noissa hommissa on 58€/h. Könttänä putket ja työ noin 3000-3500€ ja varaaja siihen päälle noin reilun tonnin. Hanat ym. ei sisälly hintaan."

Screenshot_2024-09-27-18-11-34-52_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Pannaan sitten vaikka metri lauteista alemmas eristeiden alapuolelle. siel on tilaa mut toi kyl menee liian kalliiksi. Ehkä kokeilee jotain kiina lämppäriä joita saa muutamal kympil.. lämmittäähän se kiuas sen veden ku pitä puuta uunis mut sais lämmittää paremmin ku porakaivovesi sen aika tehokkasti viilentää.

Jos haluat esim perus suihkun veden (12l/min eli 0.2l/s) lämmittää lennossa 30 astetta (10 asteesta 40 asteeseen) niin tarviit 25kw tehon. eli siksi ne läpivirtauslämmittimet maksaakin jo jonkin verran.

voit ihan suoraan laskea monta astetta kiinan lämmitin lämmittää vettä kun tiedät sen tehon ja veden virtaaman. sama pätee kyllä kaikkiin muihinkin laitteisiin.
 
Käyttövesiputket on jo 43 vuotta vanhat ja kupariputkella. Ne menee lattiarakenteiden sisällä. Kuntotutkimuksen mukaan putket on jo tiensä päässä. Ennen kun muutetaan, niin nuo putket vaihtuu.

Mikäs noiden putkien tekninen käyttöikä mahtaa olla? Onneksi sentään viemärit on muoviputkella. Ei taida vakuutusyhtiökään hyväksyä noin vanhoja käyttövesiputkia?

Edit:
Täytyy myös tarkistaa, että onko suojaputkia ollenkaan. Ilmeisesti putkien käyttöikä on 30-40 vuotta?
 
Käyttövesiputket on jo 43 vuotta vanhat ja kupariputkella. Ne menee lattiarakenteiden sisällä. Kuntotutkimuksen mukaan putket on jo tiensä päässä. Ennen kun muutetaan, niin nuo putket vaihtuu.

Mikäs noiden putkien tekninen käyttöikä mahtaa olla? Onneksi sentään viemärit on muoviputkella. Ei taida vakuutusyhtiökään hyväksyä noin vanhoja käyttövesiputkia?

Edit:
Täytyy myös tarkistaa, että onko suojaputkia ollenkaan. Ilmeisesti putkien käyttöikä on 30-40 vuotta?
no yleisesti kupariputkien käyttöikä on sen 30-50 vuotta että loppupuolella aletaan olla, mutta kyllä siihen vaikuttaa käyttö, asennus ympäristö yms. voi kestää pidempään tai huomattavasti vähemmän aikaa. tuon ikäiset putket voi olla fincua eli muovilla päällystettyä kupariputkea. jos omakotitaloon muuttamassa niin kannataa miettiä uusien putkien vetoa kyllä... yleensä muutamalla tonnilla selviää, riippuu paljon on vesipisteitä ja kuinka kaukana ovat toisistaan. ja kuinka siististi haluaa että hommat tehdään...

vakuutusyhtiöt hyväksyy mutta ikävähennykset riippuu vakuutusehdoista.
 
Ja ikävähennykset vaikuttavat siihen, etteivät äkkirikon sattuessa korvaa uusia putkia, muut vahingot kyllä. Vakuutusmaksujen määrään vaikuttavat.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 194
Viestejä
4 423 200
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom