Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
323
Ajattelin ottaa tällaisen projektin vapaa-ajan harrasteeksi.

Kysy mitä tahansa mieleen tuleekaan LVI-asioista, niin yritän parhaani mukaan neuvoa.

Vastailemassa on LVI-suunnittelija monipuolisella kokemuksella.
 
Mitä olet mieltä tästä uudesta puhutusta 2 viikon putkirempasta taloon kuin taloon?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikä on järkevin valinta tee-se-itse miehelle näistä: kupariputket, kompostiputket vaiko pex-putket?
Kupariputket käteviä, koska ei tarvitse erikoistyökaluja?
 
Mikä on järkevin valinta tee-se-itse miehelle näistä: kupariputket, kompostiputket vaiko pex-putket?
Kupariputket käteviä, koska ei tarvitse erikoistyökaluja?

Sanoisin, että maallikolle PEX-putket ovat helpoimpia, ja myös kohtalaisen edullisia. Riippuu tietysi siitä, mitä ollaan tekemässä.
 
Mitä olet mieltä tästä uudesta puhutusta 2 viikon putkirempasta taloon kuin taloon?

Mahdollista, mutta vaatii yhteispeliä urakan osapuolilta sekä riittävää työvoimaa putkiurakoitsijalta. Kuten artikkelissakin sanotaan, korjausrakentamisessa tahtoo tulla yllätyksiä vastaan.
 
Kuuluuko salaojat LVI:hin, vai ainoastaan talon sisäiset?

Salaojat ovat rakennesuunnittelijan/rakennusurakoitsijan hommia. Salaojakaivosta eteenpäin on LVI-puolta. Sadevesiviemärit ovat myös LVI-puolen juttuja.
 
Arvon putkimestari!

Mitä kaikkea tavan herrasmies saa talossaan tehdä siten, että vakuutus ei raukea? Tiedän, että riippuu vakuutuksesta - mutta noin suurinpiirtein? Sähköissähän on paha jos vaikka käyttää esim. kalustekaapelia sähkölinjojen vetoon ja sitten kärähtää. Niin ei sais tehdä.

Lämpöputkistoa tekisi mieli laajentaa ja kiertovesipumppukin on jo hommattu.

Toinen kymymys: tulovesilinjassa kiinni oleva venttiili (heti seuraava pääsulusta) - ammattilainen paikalle vai onnistuuko vaihto itse?
 
Itse en lähtisi tekemään mitään vesikalusteen kytkentää kummempaa hommaa itse. En siis suosittele laajentamaan verkostoa mitenkään, enkä edes vaihtamaan sitä pumppua (tai paineenalennusventtiiliä, josta luultavasti on kyse toisessa lauseessa).

Sinänsä putkityöt eivät vaadi mitään tutkintoa, mutta jos teet itse ja paikat laukeaa, niin itse myös maksat.
 
Missä tilanteissa pitäisi tehdä painekoe? Ei kai jokaisen kalusteen vaihdon jälkeen kuitenkaan?

Voisin kuvitella, että painekoe olisi ihan fiksu suorittaa ja dokumentoida isompien tee-se-itse asennuksien jälkeen. Vahvalla mutulla veikkaan, että jos tuo on dokumentoitu, ei vakuutusyhtiö jaksa jälkikäteen mussuttaa, jos vaikkapa joku liitos vuotaa myöhemmin materiaalivirheen vuoksi. Hyväksyttyjä osia kannattaa käyttää myös, kaikki halpamarkettien kamat ei ole hyväksyttyjä.
 
Sinänsä putkityöt eivät vaadi mitään tutkintoa, mutta jos teet itse ja paikat laukeaa, niin itse myös maksat.
Eihän tuo niin yksiselitteistä ole?

Itse meinasin uusia talon käyttövesiputket ja silloin ainakin pop-vakuutuksesta vastattiin, että tilannekohtaista. Jos kaiken tekee niinkuin pitää ja siististi niin kyllä se vakuutus korvaa.

Yleensä ne putkarit on kovimpia pelottelijoita tuossa "ITSE MAKSAT!!! 1" hommassa.
 
Eihän tuo niin yksiselitteistä ole?

Itse meinasin uusia talon käyttövesiputket ja silloin ainakin pop-vakuutuksesta vastattiin, että tilannekohtaista. Jos kaiken tekee niinkuin pitää ja siististi niin kyllä se vakuutus korvaa.

Yleensä ne putkarit on kovimpia pelottelijoita tuossa "ITSE MAKSAT!!! 1" hommassa.

Näinhän se on, mutta lähtökohtaisesti ei kannata harrastamaan lähtä ellei oikeasti tiedä mitä tekee. Kiristät jotain liikaa/liian vähän, ja tuleva vuoto on taattu.

Millä todistat, että teit oikein kun jossain liitos pamahtaa auki? Vakuutusyhtiöt ovat kyllä hyviä keksimään syitä maksun alennukseen tai eväämiseen.

Mutta hyvin sanottu, että tapauskohtaista.
 
Missä tilanteissa pitäisi tehdä painekoe? Ei kai jokaisen kalusteen vaihdon jälkeen kuitenkaan?

Voisin kuvitella, että painekoe olisi ihan fiksu suorittaa ja dokumentoida isompien tee-se-itse asennuksien jälkeen. Vahvalla mutulla veikkaan, että jos tuo on dokumentoitu, ei vakuutusyhtiö jaksa jälkikäteen mussuttaa, jos vaikkapa joku liitos vuotaa myöhemmin materiaalivirheen vuoksi. Hyväksyttyjä osia kannattaa käyttää myös, kaikki halpamarkettien kamat ei ole hyväksyttyjä.

Vesikalusteita ei tarvitse koepainaa. Koepaine tehdään vesikalusteen kalustesululle asti. Nuo vesikalusteet kun sattuvat joskus päästämään läpi koepaineen alla, varsinkin pytyt.
 
Haluaisin vaihtaa suihkusetin, onko tosiaan niin että sen vaihtamiseen tarvitsee putkimiehen?

Tämmöisen haluan:
500857817_1.jpg
 
Haluaisin vaihtaa suihkusetin, onko tosiaan niin että sen vaihtamiseen tarvitsee putkimiehen?

Eihän tuossa ole edes sekoittajaa? Suihkusetin vaihto ei vaadi putkimiestä, jos tietää mitä tekee.

Noita saman näköisiä on euroopassa hotelleissa, ovat kyllä todella typerä keksintö. Nätin näköinen, mutta ei kovin käytännöllinen.
 
Eihän tuossa ole edes sekoittajaa? Suihkusetin vaihto ei vaadi putkimiestä, jos tietää mitä tekee.

Noita saman näköisiä on euroopassa hotelleissa, ovat kyllä todella typerä keksintö. Nätin näköinen, mutta ei kovin käytännöllinen.
Mielestäni tuo laajalta tuleva "sade" paljon mukavampi kuin normaali, noh mielipideasioita
 
Millainen hana sinulla on? Jos saat tuon ruuvattua nykyiseen suihkuhanaasi kiinni, niin siihen ei ole putkimiehelle kyllä tarvetta.

Jos hana pitää vaihtaa, suosittelen edelleen tilaamaan putkarin asentamaan sen. Mikään ei tietystikään estä sinua vaihtamasta sitä itse, jos työkalut pysyvät kädessä.
 
Jos on sekoittajan runko valmiina seinässä,niin voit laittaa suihkun paikalleen.
Elikkä vaihdat vaan vanhan suihkun uuteen.
Jos koko paketti on vaihdettava,niin vois putkarista olla apua.
Itsekkin voit tehdä homman,sulut ensin kiinni ja sitten asennuksia.
Millainen systeemi on joutuuko pääsulusta pistämään vedet poikki.


suihku3 — Postimage.org
 
Viimeksi muokattu:
Uskon että tuon saa siis vain ruuvattua suihkuhanaan kiinni, pitää tarkistaa. Jostain kuulin, että kaikki tuommoiset pitäisi tehdä putkarin kautta ja ilmoitus isännöitsijälle (kyseessä siis asunto-osakeyhtiö). Tästä politiikasta lähinnä kysyin
 
Uskon että tuon saa siis vain ruuvattua suihkuhanaan kiinni, pitää tarkistaa. Jostain kuulin, että kaikki tuommoiset pitäisi tehdä putkarin kautta ja ilmoitus isännöitsijälle (kyseessä siis asunto-osakeyhtiö). Tästä politiikasta lähinnä kysyin

Tarvittaessa voi yhtiön huoltomieskin käydä laittamassa paikalleen.
Ei tarvitse välttämättä putkaria pyytää.
Riippuu tietenkin huoltomiesten sopimuksista.Käykö vaan katsomassa
ja sitten tilaa putkarin paikanpäälle.

Tarvittaessa voi neuvoa pyytää,esim taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta.

Täyttölomake

Vastuunjako - OIT
 
Viimeksi muokattu:
Asun 2008 valmistuneessa rivarissa, jossa on asuntokohtainen koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto LTO-rivastolla. Meneekö myös saunan poisto LTO:n kautta vai ohittaako se sen?

Ps. Hauska ketjuidea.
 
Asun 2008 valmistuneessa rivarissa, jossa on asuntokohtainen koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto LTO-rivastolla. Meneekö myös saunan poisto LTO:n kautta vai ohittaako se sen?

Ps. Hauska ketjuidea.

Kiitos!

Saunan poisto menee ihan normaalisti LTO:n läpi. Liesikupu on ainoa joka ohitetaan tavalla tai toisella.
 
Millainen hana sinulla on? Jos saat tuon ruuvattua nykyiseen suihkuhanaasi kiinni, niin siihen ei ole putkimiehelle kyllä tarvetta.

Jos hana pitää vaihtaa, suosittelen edelleen tilaamaan putkarin asentamaan sen. Mikään ei tietystikään estä sinua vaihtamasta sitä itse, jos työkalut pysyvät kädessä.
Tarkastelin että nykyisessä hanassa "normaalit" kierteet. Itseasiassa se nykyinen suihkupää on jopa samaa merkkiä kuin uusi mahdollisesti tuleva sadetinmalli, joten vahva usko sille että sen voi vaan pyörittää samaan hanaan kiinni. Ehkä vain soitan isännöitsijälle ja kysyn onnistuuko tuo ilman mitään ihmeempiä ilmoituksia. Kiinnityksestä sen verran, että vanha suihkusetti kahdesta kohtaa kiinni kaakeliseinässä, uusi tulisi olemaan vain yhdestä eli todennäköisesti voin käyttää jo olemassa olevia ylempiä reikiä hyväksi ja alemmat umpeen silikonilla.
 
Kyllä noissa on yleensä vakiokierre.
Joitakin poikkeuksia voi olla,mutta on olemassa adaptereitä niihinkin hommiin.
Itse selvisin adapterilla,kun pesukonetuloliitännässä oli eri kierre,kun koneen letkunpäässä.
Siihkun vaihto uuteen ei tarvitse mitään ilmoituksia.
Ainoastaan vesipisteen muutostyöt vaativat ilmoituksen ja putkimiehen asennukset,kalusteiden irroitukset ja putkistojen tulppaukset,sulkujen asennukset.

Jos vanhan suihkun kiinnitysten reikäjako täsmää,niin kiinni vaan ja ylimääräisiin reikiin
tunget täyteen silikonia.Jos ei täsmää,niin porakoneella on käyttöä.

Se on vaan laattaan reijän poraaminen taidelaji laattaa rikkomatta.
Mahdollisuuksien mukaan reijät saumakohtiin.

Kyllä se reijän poraaminenkin laattapintaan onnistuu joko kovametalliterällä,
tai erillisellä laattaporalla.Varovaisuutta peliin,mitään hiltin poravasaraa ei kannata käyttää.
Voi tulla enemmän vahinkoa,kun hyötyä.

Pora ohjain.

pora. — Postimage.org
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä poran merkissä siitä huonomman tekee ko. käyttökohteessa?
Varmaan tässä on viitattu Hiltin isoihin ammattilaisvehkeisiin, jotka voi olla hieman liian järeitä parin reiän poraamiseen kylppärin seinään(amatöörin käsissä). Liian isolla ja tehokkaalla koneella tekee helposti liian ison reiän.
 
Varmaan tässä on viitattu Hiltin isoihin ammattilaisvehkeisiin, jotka voi olla hieman liian järeitä parin reiän poraamiseen kylppärin seinään(amatöörin käsissä). Liian isolla ja tehokkaalla koneella tekee helposti liian ison reiän.

Kyllä sen kaakelin saa halki pienemmälläkin koneella, jos on vasara päällä. Kaakelia tärkeämpi lienee etsiä ne putket sieltä, ettei niitä kairaile.
 
Varmaan tässä on viitattu Hiltin isoihin ammattilaisvehkeisiin, jotka voi olla hieman liian järeitä parin reiän poraamiseen kylppärin seinään(amatöörin käsissä). Liian isolla ja tehokkaalla koneella tekee helposti liian ison reiän.

Jep,että liian järeetä kalustoa ei kannata käyttää pienten reikien poraamiseen.
Akkukoneellakin pärjää ja tavallisella iskuporakoneella.;)

Ja sitten noi putkilinjat,mitkä kulkevat rakenteiden sisällä,
ettei ihan summanmutikassa rupea porailemaan.
Mitä pienempi vika,sen suurempi leka.:)
 
Prkl, iskuporia ei tueta vaikka henki lähtisi.
Poravasaralla ne reijät jos on betoniseinä. Luultavasti 6mm proput tulee setin mukana. Hansgrohella proppu ja ruuvi on pitkiä kuin nälkävuosi. Ei haittaa vaikka kovassa rytkytyksessä partneri pitää tangosta kiinni, ruuvit pysyy seinässä. Tanko voi olla eri asia ;D.
Normaalista laatasta menee normaalilla sds+ terällä helposti läpi ilman iskua kun on mennyt laatasta läpi niin isku päälle. Kuivapuriste ja muihin koviin laattoihin kannattaa hommata timanttiterä akkuporaan.
Levyseinä helpompi, laattaterällä reijät mihin riittää akkupora.
Silkkaria pitää tunkea joka reikään joka lävistää vesieristeen.
Rakenteissa kulkevat putket yleensä lähtevät suoraan ylöspäin (vanhoissa taloissa saattaa lähteä myös alas tai joskus sivullekkink). Kun tuossa on jo ollut tanko kiinni niin tuskin siinä keskellä menee.
Tosin seinä voi olla myös kanaalin seinä. Esim. Elpossa putket (viemäri, iv, sähkö) saattaa kulkea 50-60mm syvällä.
 
Kiva ketju! Mulla onkin osuvasti pari aiheeseen liittyvää kyssäriä :)

1) Ollaan muuttamasssa uuteen kämppään jossa on tiskikone valmiiksi asennettuna (alkuperäinen noin 4v vanha). Nykyisessä kämpässä oleva tiskari (itse kytketty) on pykälän verran uuden kämpän zanussia parempi Bosch. Mites menee vakuutusasiat jos vaihdan uuteen kämppään tuon Boschin Zanurin tilalle? Pitääkö olla ammattilainen kytkemässä ja tarvitaanko joku dokumentti ko. toimenpiteestä?

2) Uudessa kämpässä (4v vanha kerrostalo) on olkkarin patterin termari normaalisti vaaka-asennossa. Tekisi mieli kääntää pystyyn niin saisi sohvalle lisää tilaa. Kaverini, joka on entinen putkari sanoi, että pikkujuttu eikä tarvitse vesiä katkaista. Termari
ei kuulemma vain toimi yhtä hyvin pystyssä. Tarvitaanko kääntöön lupia ja mitä riskejä siihen liittyy? Kuinka paljon huonommin termari toimii pystyssä?
 
Kiva ketju! Mulla onkin osuvasti pari aiheeseen liittyvää kyssäriä :)

1) Astianpesukoneen kytkentä on erittäin helppo operaatio, kun liitännät on jo olemassa. Tarkistat että koneelle tuleva vesihana on kiinni ja vielä varmuudeksi voi laittaa hanan/hanalle tulevan vesilinjan sulut kiinni. Koneen alle kannattaa asentaa vuotokaukalo, niin kelpaa vakuutusyhtiölle. Lupia ja dokumentteja toimenpiteestä ei tarvitse.

2) Jos patteriverkosto on rakennettu kierreosilla, niin homma on helpohko. Olettaen että kierteissä on vielä kiristysvaraa, kuten yleensä pitäisi olla. Tuppaa vaan olemaan nykytaloissa käytössä puristusosat putkiliitoksissa ja noitahan sitten ei mennäkkään availemaan, vaan ne on ja pysyy. Muutoksia tehtäessä katkaistaan koko putki.
Joka tapauksessa, ei suositeltava toimenpide ja varmasti vaatii luvat taloyhtiöltä. Pystyssä ollessaan patteritermostaatti sulkee linjaa käytännössä koko ajan, eikä patteri pääse lämpiämään. Tämä siis koska lämpö nousee tunnetusti ylöspäin ja termari "luulee olevansa" kuumempi kuin onkaan ja sulkeutuu.
 
Nykyään suositellaan että myös tiskarin letkut olisi kannakoitu. Monihan tuota ei tee.
 
1) Astianpesukoneen kytkentä on erittäin helppo operaatio, kun liitännät on jo olemassa. Tarkistat että koneelle tuleva vesihana on kiinni ja vielä varmuudeksi voi laittaa hanan/hanalle tulevan vesilinjan sulut kiinni. Koneen alle kannattaa asentaa vuotokaukalo, niin kelpaa vakuutusyhtiölle. Lupia ja dokumentteja toimenpiteestä ei tarvitse.

2) Jos patteriverkosto on rakennettu kierreosilla, niin homma on helpohko. Olettaen että kierteissä on vielä kiristysvaraa, kuten yleensä pitäisi olla. Tuppaa vaan olemaan nykytaloissa käytössä puristusosat putkiliitoksissa ja noitahan sitten ei mennäkkään availemaan, vaan ne on ja pysyy. Muutoksia tehtäessä katkaistaan koko putki.
Joka tapauksessa, ei suositeltava toimenpide ja varmasti vaatii luvat taloyhtiöltä. Pystyssä ollessaan patteritermostaatti sulkee linjaa käytännössä koko ajan, eikä patteri pääse lämpiämään. Tämä siis koska lämpö nousee tunnetusti ylöspäin ja termari "luulee olevansa" kuumempi kuin onkaan ja sulkeutuu.

Tosiaan noita tiskareita on tullut pari kytkettyäkin ja eihän se mikään vaikea homma ole. Olen vielä laittanut putkiteippiä kierteisiin. Tämä kait ihan hyvä tapa?

Oletko aivan varma, että linja pitää katkaista. Kaverini (tämä entinen putkari) sanoi tehneensä useita vastaavia operaatioita ilman linjan katkaisua.
 
Tosiaan noita tiskareita on tullut pari kytkettyäkin ja eihän se mikään vaikea homma ole. Olen vielä laittanut putkiteippiä kierteisiin. Tämä kait ihan hyvä tapa?
Kannattaa tsekata onko liitännöissä tiivisteet (usein on). Jos on, ei tarvitse putkiteippiä. Meiän putkari käyttää hamppuköyttä kierteisiin. On kuulemma parempaa kuin yksikään teippi.
 
Jep hamppuköysi on parempaa tiivisteenä.
Nailonteippi ei kestä lämmönvaihteluita, ja saattaa alkaa ajanmittaan vuotamaan.

Jos astianpesukone vuotaa, pysäytä vesivahingot - if.fi

Tee se itse ja anna ammattimiehen korjata.:wtf:

Niihin linjasulkujen sulkemisiin ei ole mitään asiaa,kun huoltomiehellä ja putkimiehellä.

Nykyäänhän on laitettu paljon huoneistokohtaisia linjasulkuja.

Mitens vaikuttaa noi termarin asentojen muutokset.
Jos talossa on tehty linjaston / verkoston säädöt / tasapainoitukset.
Termarit ovat lukittu,ettei pääse vääntelemään miten sattuu.
Saako niitä mennä muuttelemaan ilman lupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Termarit ei vaikuta tasapainotuksiin. Verkosto tasapainotetaan ja mitataan termarit irti.

Jos se normaali termostaatin asento haittaa elämää kovinkin paljon niin kaikilta valmistajilta kyllä löytyy etäanturilla olevia termostaatteja jolloin patteriventtiilirungon voi kääntää ylöspäin. Puristeosillakin tehdyn verkoston patteriventtiilirungon kääntö 45° onnistuu myös. Venttiili on runkoon päin liitetty kierteellä. Helppo 5min jos sitäkään.
 
Termarit ei vaikuta tasapainotuksiin. Verkosto tasapainotetaan ja mitataan termarit irti.

Jos se normaali termostaatin asento haittaa elämää kovinkin paljon niin kaikilta valmistajilta kyllä löytyy etäanturilla olevia termostaatteja jolloin patteriventtiilirungon voi kääntää ylöspäin. Puristeosillakin tehdyn verkoston patteriventtiilirungon kääntö 45° onnistuu myös. Venttiili on runkoon päin liitetty kierteellä. Helppo 5min jos sitäkään.
Tarkoitus olisi kääntää 90°, 45° ei paljoakaan hyödytä (vai tarkoititko 90°). Onko eroa kääntääkö ylös vai alas? Lämpöhän nousee ylöspäin..
Mites luvat/vastuut?
 
Millainen firma hoitaisi vesikiertoisen patteriverkoston säädön ja mahdolliset termarivaihdot Turun alueella? Kolme asuntoa. Vai kuuluuko kenen tahansa "putkimiehen" osaamisalueeseen?
 
Millainen firma hoitaisi vesikiertoisen patteriverkoston säädön ja mahdolliset termarivaihdot Turun alueella? Kolme asuntoa. Vai kuuluuko kenen tahansa "putkimiehen" osaamisalueeseen?

Tässä kohtaa suosittelen, että teetätte tasapainotuslaskelman jollain suunnittelutoimistolla.

Minkä ikäinen talo kyseessä, ja onko sinne tehty mitään lämmöntarpeeseen vaikuttavia remontteja rakentamisen jälkeen?

Tasapainotus onnistuu, kun tiedetään mihin virtaamiin ollaan tähtäämässä. Virtausmittaria kummempaa laitettahan tuohon ei tarvitse, eli luulisi jokaisen putkifirman kelpaavan.
 
-65 rakennettu. Muutama huone muutettu lattialämmitteisiksi, muutamia pattereita poistettu, muutamia termostaatteja poisteltu :) Ja yksi huone rakennettu lisää..
Mutta kiitos. Vilkuilen jotain suunnittelutoimistoa.
 
Tarkoitus olisi kääntää 90°, 45° ei paljoakaan hyödytä (vai tarkoititko 90°). Onko eroa kääntääkö ylös vai alas? Lämpöhän nousee ylöspäin..
Mites luvat/vastuut?

Juu tarkoitin 90°. Sitä kun istui "toimistossa" niin multitaskaus pätki ;D

Etäanturilla ei väliä. Normaali termari pitää olla sivulle, ei toimi muuten oikein.

Itse kysyisin isännöisijältä lupia.
 
Termarit ei vaikuta tasapainotuksiin. Verkosto tasapainotetaan ja mitataan termarit irti.

Jos se normaali termostaatin asento haittaa elämää kovinkin paljon niin kaikilta valmistajilta kyllä löytyy etäanturilla olevia termostaatteja jolloin patteriventtiilirungon voi kääntää ylöspäin. Puristeosillakin tehdyn verkoston patteriventtiilirungon kääntö 45° onnistuu myös. Venttiili on runkoon päin liitetty kierteellä. Helppo 5min jos sitäkään.
Oletan, että linjaa ei siis tarvitse sulkea ko. operaation ajaksi?
 
-65 rakennettu. Muutama huone muutettu lattialämmitteisiksi, muutamia pattereita poistettu, muutamia termostaatteja poisteltu :) Ja yksi huone rakennettu lisää..
Mutta kiitos. Vilkuilen jotain suunnittelutoimistoa.

Viilausta, kannattaa tuon ikäseen vaihtaa patteriventtiilit, ei pelkkiä termareita. Ja on sitten niin vihon viimistä hommaa, omasta mielestäni.
 
Viilausta, kannattaa tuon ikäseen vaihtaa patteriventtiilit, ei pelkkiä termareita. Ja on sitten niin vihon viimistä hommaa, omasta mielestäni.

Jep, patteriventtiilit, paluuyhdistäjät ja mielellään myös verkoston linjasäätö- ja sulkuventtiilit uusiksi. Sama tehdä kerralla hyvä.
 
Jep, patteriventtiilit, paluuyhdistäjät ja mielellään myös verkoston linjasäätö- ja sulkuventtiilit uusiksi. Sama tehdä kerralla hyvä.

No jos otatte suunnittelijan hänenhän pitäisi osata kertoa mitä kannattaa vaihtaa ja tehdä. Mutta paluuventtiilien vaihto voi olla hankalampaa radiaattoreissa, ainankin niissä kohteissa missä meille on kuulunut noiden vaihto. Vanhat venttiilit on ollut lyhkäsempiä kuin nykyiset.

Termari sivulle,eteen vai pystyyn.
Meillä näin.

Patterit — Postimage.org

Sivulle ja eteen on sama asia. Khosshu jo vastasikin miksi ei pystyyn.
 
Itse joudun töissä jakelemaan niitä "ilmaisia" neuvoja sen minkä töiden/hengähdys tauolta vain kerkeää. En voisi kuvitellakkaan töiden jälkeen jatkavan sitä vapaa-ajalla.

Nostan hattua LVI-suunnittelijalle :tup:
 
Sanoisin, että maallikolle PEX-putket ovat helpoimpia, ja myös kohtalaisen edullisia. Riippuu tietysi siitä, mitä ollaan tekemässä.

Jos haluaa että tissit kasvaa perheen miehillekin ja pallit surkastuu, niin sitten valinta on ehdottomasti PEX! (en muuten vitsaile vaikka voisi kuvitella, ihan asiaperusteet löytyy tälle heitolle)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 372
Viestejä
4 536 155
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom