Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Tarvis saada patiolle hankittu kylmäallas tyhjennettyä jotenkin fiksusti, eli pätkäistä muutama metri sadevesiletkua + hankkia sopiva liitin itse altaaseen, niin vedet yltää sadevesikaivoon. Pari metriä vielä jaksaa tuollaisen 200l altaan painovoimainen vedenpainekin letkussa edetä.

Olenko oikeassa että tähän altaan liittimeen:
20240926_112246.jpg


kävisi tällainen 1/2" ulkokierteillä oleva letkuliitin?
 
Tarvis saada patiolle hankittu kylmäallas tyhjennettyä jotenkin fiksusti, eli pätkäistä muutama metri sadevesiletkua + hankkia sopiva liitin itse altaaseen, niin vedet yltää sadevesikaivoon. Pari metriä vielä jaksaa tuollaisen 200l altaan painovoimainen vedenpainekin letkussa edetä.

Olenko oikeassa että tähän altaan liittimeen:
20240926_112246.jpg


kävisi tällainen 1/2" ulkokierteillä oleva letkuliitin?

Kyllä pitäisi mennä. joko suoraan jos tiiveys ei niin justiinsa, tai voi ptfe teippiä vetää väliin.
 
Kyllä pitäisi mennä. joko suoraan jos tiiveys ei niin justiinsa, tai voi ptfe teippiä vetää väliin.

Kiitos, K-raudasta tosiaan löytyi sopiva liitin, Puuilossa kun ei ollut. Hyvin toimii, vähän tosiaan näyttää vuotavan kierteet joten pation jäätymisen estämiseksi täytyy vielä teippailla ennen pakkasten tuloa.

Saa nähdä miten tuollainen rimpula-allas pakkasta muutenkaan kestää mutta se on sen ajan murhe.
 
Omakotitalossa vanhat Wirsbon huonetermarit + pääyksikkö pitäisi laittaa vaihtoon, ei taida yksikään huonetermari enää toimia oikein ja pääyksikkökin vittuilee.

Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta? Tarvitseeko tuon asennukseen sähkömiestä vai saako tuon itse asentaa?

Nuo huonetermostaatitkin näyttää olevan langattomia, nykyisissä Wirsbon langallisissa taitaa olla myös lattia-anturit, mutta ei kai noita tarvitse, talo on vesikiertoisella lattialämmityksellä.

(https://www.k-rauta.fi/tuote/aloituspakkaus-uponor-smatrix-wave-pulse-s/6414905229246)
 
Omakotitalossa vanhat Wirsbon huonetermarit + pääyksikkö pitäisi laittaa vaihtoon, ei taida yksikään huonetermari enää toimia oikein ja pääyksikkökin vittuilee.

Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta? Tarvitseeko tuon asennukseen sähkömiestä vai saako tuon itse asentaa?

Nuo huonetermostaatitkin näyttää olevan langattomia, nykyisissä Wirsbon langallisissa taitaa olla myös lattia-anturit, mutta ei kai noita tarvitse, talo on vesikiertoisella lattialämmityksellä.

(https://www.k-rauta.fi/tuote/aloituspakkaus-uponor-smatrix-wave-pulse-s/6414905229246)

Toimilaitteet on 24V joten siihen ei tartte sähkäriä. Kai vanhat toimilaitteet on 24V versioita? syöttö sille varmaan sitten on 230V eli siihen periaatteessa varmaan tarttis sähkärin.
 
Toimilaitteet on 24V joten siihen ei tartte sähkäriä. Kai vanhat toimilaitteet on 24V versioita? syöttö sille varmaan sitten on 230V eli siihen periaatteessa varmaan tarttis sähkärin.
Jep, vanhat toimilaitteet on 24V.

Jos jotakin nyt ymmärrän tuosta, niin töpselistähän tuo nykyinenkin virtansa ottaa, eli töpseli seinään ja homma rokkaa kerta nuo huonetermostaatit ovat myös langattomia.
 
Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta?
Jos laitat niin kerro miten pelittää. Itse kipuillut tuon kanssa, vanhat 230V Uponor termarit ja säätölaitteet tuskin toimii ja jakotukkikin voisi vaatia päivitystä. Toisaalta, jos kaikki termarit on auki ja VILP hoitaa lämmön säädön niin onko huonetermostaateilla suurtakaan merkitystä..?
 
Toisaalta, jos kaikki termarit on auki ja VILP hoitaa lämmön säädön niin onko huonetermostaateilla suurtakaan merkitystä..?
Märkätiloja olisi suotavaa lämmittää aina -> kiertoveden lämpö oltava jotain 28c° luokkaa minimissään -> lämpimällä ilmalla kämppä lämpenee liikaa.
Talon keskellä olevat huoneet kaipaavat hieman erilaista kierron lämpötilaa ulkoilman lämpötilasta riippuen.
Myös auringon lämmittävä vaikutus jää huomioimatta. -> kämpässä kuumaa.
 
Mökillä Oraksen seinämallinen ”amme- ja suihkuhana”.

Käytetäänkö tuossa kierteisiin teflonia vai ei?
Vanhassa asennuksessa näyttää olevan.

Vanhat putsaten pois, mutta kannattaako uuteen laittaa vai onko väliä?
 
Eli suomeksi kierteet puhtaana ja pelkillä O-renkailla.

Onko siitä PTFE:stä nyt tai tulevaisuudessa ollut jotain haittaa?
Haittaa. Mutteri vetää hanan tiivistepinnan pintakulman/epäkeskon tiivistepintaa vasten. Mutterin kierteitä ei ole mitään syytä tiivistää. O-renkaitakaan ei käytetä
 
Haittaa. Mutteri vetää hanan tiivistepinnan pintakulman/epäkeskon tiivistepintaa vasten. Mutterin kierteitä ei ole mitään syytä tiivistää. O-renkaitakaan ei käytetä

O-renkaalla meinasin siis näitä ”fibre” tai ”massatiivisteitä”, jotka hanan puolelle tulee.

IMG_1007.jpeg
 
O-renkaalla meinasin siis näitä ”fibre” tai ”massatiivisteitä”, jotka hanan puolelle tulee.

IMG_1007.jpeg

Älä meinaa kun tuo ei ole o-rengas. O-rengas on poikkileikkaukseltaankin pyöreä ja joustavasta materiaalista, esim kumi, tehty
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 008
Viestejä
4 416 131
Jäsenet
73 282
Uusin jäsen
Maltsu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom