Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Tarvis saada patiolle hankittu kylmäallas tyhjennettyä jotenkin fiksusti, eli pätkäistä muutama metri sadevesiletkua + hankkia sopiva liitin itse altaaseen, niin vedet yltää sadevesikaivoon. Pari metriä vielä jaksaa tuollaisen 200l altaan painovoimainen vedenpainekin letkussa edetä.

Olenko oikeassa että tähän altaan liittimeen:
20240926_112246.jpg


kävisi tällainen 1/2" ulkokierteillä oleva letkuliitin?

Kyllä pitäisi mennä. joko suoraan jos tiiveys ei niin justiinsa, tai voi ptfe teippiä vetää väliin.
 
Kyllä pitäisi mennä. joko suoraan jos tiiveys ei niin justiinsa, tai voi ptfe teippiä vetää väliin.

Kiitos, K-raudasta tosiaan löytyi sopiva liitin, Puuilossa kun ei ollut. Hyvin toimii, vähän tosiaan näyttää vuotavan kierteet joten pation jäätymisen estämiseksi täytyy vielä teippailla ennen pakkasten tuloa.

Saa nähdä miten tuollainen rimpula-allas pakkasta muutenkaan kestää mutta se on sen ajan murhe.
 
Omakotitalossa vanhat Wirsbon huonetermarit + pääyksikkö pitäisi laittaa vaihtoon, ei taida yksikään huonetermari enää toimia oikein ja pääyksikkökin vittuilee.

Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta? Tarvitseeko tuon asennukseen sähkömiestä vai saako tuon itse asentaa?

Nuo huonetermostaatitkin näyttää olevan langattomia, nykyisissä Wirsbon langallisissa taitaa olla myös lattia-anturit, mutta ei kai noita tarvitse, talo on vesikiertoisella lattialämmityksellä.

(https://www.k-rauta.fi/tuote/aloituspakkaus-uponor-smatrix-wave-pulse-s/6414905229246)
 
Omakotitalossa vanhat Wirsbon huonetermarit + pääyksikkö pitäisi laittaa vaihtoon, ei taida yksikään huonetermari enää toimia oikein ja pääyksikkökin vittuilee.

Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta? Tarvitseeko tuon asennukseen sähkömiestä vai saako tuon itse asentaa?

Nuo huonetermostaatitkin näyttää olevan langattomia, nykyisissä Wirsbon langallisissa taitaa olla myös lattia-anturit, mutta ei kai noita tarvitse, talo on vesikiertoisella lattialämmityksellä.

(https://www.k-rauta.fi/tuote/aloituspakkaus-uponor-smatrix-wave-pulse-s/6414905229246)

Toimilaitteet on 24V joten siihen ei tartte sähkäriä. Kai vanhat toimilaitteet on 24V versioita? syöttö sille varmaan sitten on 230V eli siihen periaatteessa varmaan tarttis sähkärin.
 
Toimilaitteet on 24V joten siihen ei tartte sähkäriä. Kai vanhat toimilaitteet on 24V versioita? syöttö sille varmaan sitten on 230V eli siihen periaatteessa varmaan tarttis sähkärin.
Jep, vanhat toimilaitteet on 24V.

Jos jotakin nyt ymmärrän tuosta, niin töpselistähän tuo nykyinenkin virtansa ottaa, eli töpseli seinään ja homma rokkaa kerta nuo huonetermostaatit ovat myös langattomia.
 
Saako oraksen optima 7193 sekoittajaa erikseen ostettua? Koko pakettina löytyy missä sadesuihkut jne löytyvät.
 
Olen tutkinut tuota Uponorin Smatrix Pulse S -settiä, onko tästä muilla kokemusta?
Jos laitat niin kerro miten pelittää. Itse kipuillut tuon kanssa, vanhat 230V Uponor termarit ja säätölaitteet tuskin toimii ja jakotukkikin voisi vaatia päivitystä. Toisaalta, jos kaikki termarit on auki ja VILP hoitaa lämmön säädön niin onko huonetermostaateilla suurtakaan merkitystä..?
 
Toisaalta, jos kaikki termarit on auki ja VILP hoitaa lämmön säädön niin onko huonetermostaateilla suurtakaan merkitystä..?
Märkätiloja olisi suotavaa lämmittää aina -> kiertoveden lämpö oltava jotain 28c° luokkaa minimissään -> lämpimällä ilmalla kämppä lämpenee liikaa.
Talon keskellä olevat huoneet kaipaavat hieman erilaista kierron lämpötilaa ulkoilman lämpötilasta riippuen.
Myös auringon lämmittävä vaikutus jää huomioimatta. -> kämpässä kuumaa.
 
Mökillä Oraksen seinämallinen ”amme- ja suihkuhana”.

Käytetäänkö tuossa kierteisiin teflonia vai ei?
Vanhassa asennuksessa näyttää olevan.

Vanhat putsaten pois, mutta kannattaako uuteen laittaa vai onko väliä?
 
Mökillä Oraksen seinämallinen ”amme- ja suihkuhana”.

Käytetäänkö tuossa kierteisiin teflonia vai ei?
Vanhassa asennuksessa näyttää olevan.

Vanhat putsaten pois, mutta kannattaako uuteen laittaa vai onko väliä?

Ei. siinä käytetään 3/4 fiber tiivistettä.
 
Eli suomeksi kierteet puhtaana ja pelkillä O-renkailla.

Onko siitä PTFE:stä nyt tai tulevaisuudessa ollut jotain haittaa?
Haittaa. Mutteri vetää hanan tiivistepinnan pintakulman/epäkeskon tiivistepintaa vasten. Mutterin kierteitä ei ole mitään syytä tiivistää. O-renkaitakaan ei käytetä
 
Haittaa. Mutteri vetää hanan tiivistepinnan pintakulman/epäkeskon tiivistepintaa vasten. Mutterin kierteitä ei ole mitään syytä tiivistää. O-renkaitakaan ei käytetä

O-renkaalla meinasin siis näitä ”fibre” tai ”massatiivisteitä”, jotka hanan puolelle tulee.

IMG_1007.jpeg
 
O-renkaalla meinasin siis näitä ”fibre” tai ”massatiivisteitä”, jotka hanan puolelle tulee.

IMG_1007.jpeg

Älä meinaa kun tuo ei ole o-rengas. O-rengas on poikkileikkaukseltaankin pyöreä ja joustavasta materiaalista, esim kumi, tehty
 
Älä meinaa kun tuo ei ole o-rengas. O-rengas on poikkileikkaukseltaankin pyöreä ja joustavasta materiaalista, esim kumi, tehty
Vilpitön anteeksi pyyntö.

Saipahan samalla möhnät puhdistettua tuolta takaa. Jätän termit käyttämättä.
 
Niitä on myynnissä semmoisia veden lämmitimiä joiden teho on noin 3000w ja se kytketään esim autotallin lavuaarin alle .. onko mitään laadukkaampaan tuommoista heti veden lämmitintä kuin noita kiina malleja.. tulis saunaan laiteiden alle.. joo tiedän et teho on mitä on
 
Niitä on myynnissä semmoisia veden lämmitimiä joiden teho on noin 3000w ja se kytketään esim autotallin lavuaarin alle .. onko mitään laadukkaampaan tuommoista heti veden lämmitintä kuin noita kiina malleja.. tulis saunaan laiteiden alle.. joo tiedän et teho on mitä on
Haluatko siis vedenlämmitintä säiliöllä vai läpivirtauslämmitintä? Vaaditun tehon voit laskea tulevan veden lämpötilan, halutun veden lämpötilan ja virtaaman avulla. Eli jos haluat vain vähän käsiä huljutella pienen virtaaman alla, ja jos haluat enemmänkin lämmintä vettä niin aletaan vaatimaan jo Watteja enemmänkin läpivirtauslämmittimeltä.
 
Kertaalleen uusilla tiivisteillä tekohengitettyllä keittiön hanalla (joku perus-oras) taisi tulla mailit täyteen. Aiemminkin tiputteli (vielä tiivisteiden vaihdon jälkeenkin), mutta nyt vettä tulee ihan norona koko ajan. Eli hanakaupoille pitäisi lähteä.

Kysymys kuuluukin, että onko tuo hanan vaihto oikeasti noin suoraviivaista kuin miltä ohjeet ja videot näyttää ja onko jotain mitä pitäisi huomioida? Koska jos on, niin en kyllä lähde tuosta hommasta jotain +200€ maksamaan....

Altaan alla siis tällainen setti

PXL_20240928_062325192.jpg

Niin onko se tosiaan vaan niin, että tuosta vanhat putket auki, hana irti, uusi kehiin ja uudet letkut vaan kiinni ja ei muuta kuin kovaa ajoa?

Laitoin nyt nuo putkisulut kiinni jo, mutta kannaatko operaatiota varten laittaa ihan pääsulut kiinni?
 
Niin onko se tosiaan vaan niin, että tuosta vanhat putket auki, hana irti, uusi kehiin ja uudet letkut vaan kiinni ja ei muuta kuin kovaa ajoa?

Laitoin nyt nuo putkisulut kiinni jo, mutta kannaatko operaatiota varten laittaa ihan pääsulut kiinni?

Noinhan se teoriassa menee jollei mitään odottamatonta tapahdu ja kyllä mä laittaisin pääsulun kiinni ihan vaan koska on hyvä varautua siihen odottamattomaan.
 
Kertaalleen uusilla tiivisteillä tekohengitettyllä keittiön hanalla (joku perus-oras) taisi tulla mailit täyteen. Aiemminkin tiputteli (vielä tiivisteiden vaihdon jälkeenkin), mutta nyt vettä tulee ihan norona koko ajan. Eli hanakaupoille pitäisi lähteä.

Kysymys kuuluukin, että onko tuo hanan vaihto oikeasti noin suoraviivaista kuin miltä ohjeet ja videot näyttää ja onko jotain mitä pitäisi huomioida? Koska jos on, niin en kyllä lähde tuosta hommasta jotain +200€ maksamaan....

Altaan alla siis tällainen setti

PXL_20240928_062325192.jpg

Niin onko se tosiaan vaan niin, että tuosta vanhat putket auki, hana irti, uusi kehiin ja uudet letkut vaan kiinni ja ei muuta kuin kovaa ajoa?

Laitoin nyt nuo putkisulut kiinni jo, mutta kannaatko operaatiota varten laittaa ihan pääsulut kiinni?

Teoriassahan noin se menee. Sama periaate kuin vaikkapa bemarin kampiakselin vaihdossa, vanha pois ja uusi tilalle.

Todellisuudessa yleensä vähän enemmän väliaiheita tulee.

Ammattilaisen tekemään hintaan yleensä liittyy myös takuu/vakuutus.

tuon on kyllä sellainen sekasotku että itse pistäisen sen kerralla kuntoon. Uusi vesilukko, putkien/letkujen kannakointi, ylivuoto pois perskaadolta, jne.
 
Haluatko siis vedenlämmitintä säiliöllä vai läpivirtauslämmitintä? Vaaditun tehon voit laskea tulevan veden lämpötilan, halutun veden lämpötilan ja virtaaman avulla. Eli jos haluat vain vähän käsiä huljutella pienen virtaaman alla, ja jos haluat enemmänkin lämmintä vettä niin aletaan vaatimaan jo Watteja enemmänkin läpivirtauslämmittimeltä.
Joo ilmaisin huonosti eli ei varaavaa. Hetivirtaus lämmitin. Mul kiukaass kuparikierukkaa piippusäiliös ja esbe termarii . Haluisin jonkun esilämmittimen porakaivo veteen ni ei loppuis kuuma niin nopeesti.
 
Teoriassahan noin se menee. Sama periaate kuin vaikkapa bemarin kampiakselin vaihdossa, vanha pois ja uusi tilalle.

Todellisuudessa yleensä vähän enemmän väliaiheita tulee.

Ammattilaisen tekemään hintaan yleensä liittyy myös takuu/vakuutus.

tuon on kyllä sellainen sekasotku että itse pistäisen sen kerralla kuntoon. Uusi vesilukko, putkien/letkujen kannakointi, ylivuoto pois perskaadolta, jne.

Väittäisin, että kampiakselin vaihto on tarvittavine työkaluineen on kuitenkin ihan kertaluokkaa tai paria monimutkaisempi toimitus kuin parin letkumutterin kiristys. :D

Jätin toki mainitsematta nuo hanan tiskialtaasta irroituksen ja kiinnityksen vaiheet, mutta noin muuten en kyllä oikein hyvällä tahdollakaan keksi mitä mitä muita vaiheita tuossa voisi tulla varsinkin noiden modernien hanojen taipuisien liitäntäletkujen kanssa, mutta senpä takia kysyinkin täältä että onko jäänyt jotain ilmeistä huomioimatta vai meneekö homma tosiaan noin suoraviivaisesti kuin näyttää. Toki aina voi soittaa ammattimiehen paikalle ripustamaan seinälle taulutkin, mutta laskeskelin tuossa just että ihan kohtuullisesta tulotasosta huolimatta minun pitää tehdä jokseenkin kokonainen päivä töitä palkatakseni sen ammattimiehen tunniksi, niin kummasti motivoi tekemään mahdollisimman paljon asioita itse. :D

Melkoinen sotkuthan tuo allaskaappi on, mutta kun koko keittiö on menossa tässä sanotaanko 2-5 vuoden sisällä kokonaan uusiksi, niin en ihan hirveästi jaksaisi tuohon nykyiseen upottaa rahaa jos ei ole ihan pakko.
 
Joo ilmaisin huonosti eli ei varaavaa. Hetivirtaus lämmitin. Mul kiukaass kuparikierukkaa piippusäiliös ja esbe termarii . Haluisin jonkun esilämmittimen porakaivo veteen ni ei loppuis kuuma niin nopeesti.
3kw teholla ei pahemmin esilämmitellä montaakaan astetta, riippuen virtamaasta. Tässä ketjussa on ollut keskustelua aiheesta aikaisemminkin, missä noita tehojakin tuli laskeltua. Myös lauteiden alle asennus on rajoittava tekijä, kun kyseessä on sähkölaite.
 
Joo ilmaisin huonosti eli ei varaavaa. Hetivirtaus lämmitin. Mul kiukaass kuparikierukkaa piippusäiliös ja esbe termarii . Haluisin jonkun esilämmittimen porakaivo veteen ni ei loppuis kuuma niin nopeesti.

tämä lupaa 33 astetta lämmittää 4,8l/s virtaamalla. vaatii 3x16A sulakkeet ja lauteiden alle sijoitus voi olla hankalaa kuten yllä sanottiin.
 
Väittäisin, että kampiakselin vaihto on tarvittavine työkaluineen on kuitenkin ihan kertaluokkaa tai paria monimutkaisempi toimitus kuin parin letkumutterin kiristys. :D

Jätin toki mainitsematta nuo hanan tiskialtaasta irroituksen ja kiinnityksen vaiheet, mutta noin muuten en kyllä oikein hyvällä tahdollakaan keksi mitä mitä muita vaiheita tuossa voisi tulla varsinkin noiden modernien hanojen taipuisien liitäntäletkujen kanssa, mutta senpä takia kysyinkin täältä että onko jäänyt jotain ilmeistä huomioimatta vai meneekö homma tosiaan noin suoraviivaisesti kuin näyttää. Toki aina voi soittaa ammattimiehen paikalle ripustamaan seinälle taulutkin, mutta laskeskelin tuossa just että ihan kohtuullisesta tulotasosta huolimatta minun pitää tehdä jokseenkin kokonainen päivä töitä palkatakseni sen ammattimiehen tunniksi, niin kummasti motivoi tekemään mahdollisimman paljon asioita itse. :D

Melkoinen sotkuthan tuo allaskaappi on, mutta kun koko keittiö on menossa tässä sanotaanko 2-5 vuoden sisällä kokonaan uusiksi, niin en ihan hirveästi jaksaisi tuohon nykyiseen upottaa rahaa jos ei ole ihan pakko.

Lähinnä voi tulla se että vesilukon voi joutua purkamaan pois tieltä kun ei mahdu muuten tekemään ja parhaassa tapauksessa tiivisteet on tiensä päässä niin ne joutuu uusimaan. tuossa on varmaan ns. terävät päät ballofixeissä niin niihin ei suoraan saisi vetää tiivisteellä olevia letkuja kiinni, tarttis 10 3/8 nipat väliin.

Työ kyllä Suomessa hinnoissaan kun verottaja sen 25,5% vaatii heti siihen päälle ihan ahneuttaan. 200€ laskusta 51€ menee heti verottajan taskuun.

Screenshot_2024-09-28-11-54-05-20_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
 

tämä lupaa 33 astetta lämmittää 4,8l/s virtaamalla. vaatii 3x16A sulakkeet ja lauteiden alle sijoitus voi olla hankalaa kuten yllä sanottiin.
Pannaan sitten vaikka metri lauteista alemmas eristeiden alapuolelle. siel on tilaa mut toi kyl menee liian kalliiksi. Ehkä kokeilee jotain kiina lämppäriä joita saa muutamal kympil.. lämmittäähän se kiuas sen veden ku pitä puuta uunis mut sais lämmittää paremmin ku porakaivovesi sen aika tehokkasti viilentää.
 
Käyttövesiputket joutuisi tekemään uudelleen 1980 rakennettuun taloon. Yksi tarjous on tullut.

Ajatus siis siirtää käyttövesivaraaja saunan lauteiden alle. Vesimittari on pienessä vessassa, eli sieltä lähteä rakentamaan. Toki käyttövesivaraajallekin täytyisi saada jostain sähköt. Etelä-Pohjanmaalla kumminkin tuo talo.

Aikaisintaan viikon päästä pääsee tarkemmin tutkimaan, että miten ne kytyiset putket taas menikään. Eli kaupat vielä kesken.

"Tuntiveloitus noissa hommissa on 58€/h. Könttänä putket ja työ noin 3000-3500€ ja varaaja siihen päälle noin reilun tonnin. Hanat ym. ei sisälly hintaan."

Screenshot_2024-09-27-18-11-34-52_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Pannaan sitten vaikka metri lauteista alemmas eristeiden alapuolelle. siel on tilaa mut toi kyl menee liian kalliiksi. Ehkä kokeilee jotain kiina lämppäriä joita saa muutamal kympil.. lämmittäähän se kiuas sen veden ku pitä puuta uunis mut sais lämmittää paremmin ku porakaivovesi sen aika tehokkasti viilentää.

Jos haluat esim perus suihkun veden (12l/min eli 0.2l/s) lämmittää lennossa 30 astetta (10 asteesta 40 asteeseen) niin tarviit 25kw tehon. eli siksi ne läpivirtauslämmittimet maksaakin jo jonkin verran.

voit ihan suoraan laskea monta astetta kiinan lämmitin lämmittää vettä kun tiedät sen tehon ja veden virtaaman. sama pätee kyllä kaikkiin muihinkin laitteisiin.
 
Käyttövesiputket on jo 43 vuotta vanhat ja kupariputkella. Ne menee lattiarakenteiden sisällä. Kuntotutkimuksen mukaan putket on jo tiensä päässä. Ennen kun muutetaan, niin nuo putket vaihtuu.

Mikäs noiden putkien tekninen käyttöikä mahtaa olla? Onneksi sentään viemärit on muoviputkella. Ei taida vakuutusyhtiökään hyväksyä noin vanhoja käyttövesiputkia?

Edit:
Täytyy myös tarkistaa, että onko suojaputkia ollenkaan. Ilmeisesti putkien käyttöikä on 30-40 vuotta?
 
Käyttövesiputket on jo 43 vuotta vanhat ja kupariputkella. Ne menee lattiarakenteiden sisällä. Kuntotutkimuksen mukaan putket on jo tiensä päässä. Ennen kun muutetaan, niin nuo putket vaihtuu.

Mikäs noiden putkien tekninen käyttöikä mahtaa olla? Onneksi sentään viemärit on muoviputkella. Ei taida vakuutusyhtiökään hyväksyä noin vanhoja käyttövesiputkia?

Edit:
Täytyy myös tarkistaa, että onko suojaputkia ollenkaan. Ilmeisesti putkien käyttöikä on 30-40 vuotta?
no yleisesti kupariputkien käyttöikä on sen 30-50 vuotta että loppupuolella aletaan olla, mutta kyllä siihen vaikuttaa käyttö, asennus ympäristö yms. voi kestää pidempään tai huomattavasti vähemmän aikaa. tuon ikäiset putket voi olla fincua eli muovilla päällystettyä kupariputkea. jos omakotitaloon muuttamassa niin kannataa miettiä uusien putkien vetoa kyllä... yleensä muutamalla tonnilla selviää, riippuu paljon on vesipisteitä ja kuinka kaukana ovat toisistaan. ja kuinka siististi haluaa että hommat tehdään...

vakuutusyhtiöt hyväksyy mutta ikävähennykset riippuu vakuutusehdoista.
 
Ja ikävähennykset vaikuttavat siihen, etteivät äkkirikon sattuessa korvaa uusia putkia, muut vahingot kyllä. Vakuutusmaksujen määrään vaikuttavat.
 
Onko palstalaisilla kokemuksia ctc vilpistä? Etenkin 600 sarjalaisista. Onko hyviä pumppuja? Vilpin vaihto edessä niin vaihtoehtoja mietinnässä 8-10kw luokassa
 
Kai se lvi juttuu on.. kuinka saa saunan 30l piippusäilion lämpee nopeammin? Nyt menee siitä säiliön läpi 7mm ohuempi piippu.. tunkeeko sen raon jotain lämpöjohto tahnaa täyteen ja viekö säiliön hitsarille et hitsaa putken kii säiliöön ilman "tuplaputkea"..vinkkejä
 
Vessaan vähän isompaa lavuaaria haluaisin. Entinen omistaja hirmu pienen laittanut..
Onko mitään ihmeellistä sen vaihdossa? Sulut kiinni, hana irti, vanha lavuaari irti. Sitten uus lavuaari + hana kiinni, ja sulut auki?
 
Vessaan vähän isompaa lavuaaria haluaisin. Entinen omistaja hirmu pienen laittanut..
Onko mitään ihmeellistä sen vaihdossa? Sulut kiinni, hana irti, vanha lavuaari irti. Sitten uus lavuaari + hana kiinni, ja sulut auki?

Vesilukko kannattaa muistaa kytkeä myös. onko hana putkilla? voi joutua jatkamaan. vanha voi olla liimattu seinään kiinni. Kiinnitys kannakkeilla vai suoraan seinään pultattu? ne voi joutua uusimaan. joskus noi on nopeita ja suoraviivaisia hommia ja joskus ammattilainenkin saa menemään tunteja. joskus sulut ei toimi, joskus sielu haluaa tulla mukana. joskus poraa putkeen tai sähköjohtoon. laatat lähtee seinästä mukana. kaikkea voi sattua jos huono tuuri käy.
 
Vesilukko kannattaa muistaa kytkeä myös. onko hana putkilla? voi joutua jatkamaan. vanha voi olla liimattu seinään kiinni. Kiinnitys kannakkeilla vai suoraan seinään pultattu? ne voi joutua uusimaan. joskus noi on nopeita ja suoraviivaisia hommia ja joskus ammattilainenkin saa menemään tunteja. joskus sulut ei toimi, joskus sielu haluaa tulla mukana. joskus poraa putkeen tai sähköjohtoon. laatat lähtee seinästä mukana. kaikkea voi sattua jos huono tuuri käy.
Putkillahan se on, on putket uusittu n. 2010 kieppeillä. Pintavetona menee, niin näkee kaikki. Ajattelin samaa korkeuteen laittaa sen uuden lavuaarin, ettei joudu kummosempia tekemään.
Tuo vanha on polarin allaskaappi, ei näyttänyt olevan allas seinässä kiinni mitenkään kummosemmin kun kattelin. Silikoni tms tietenkin, muttei pultteja yms.
Muovit seinässä, joten ei vaaraa kaakeleista.
Uusi lavuaari on joko kannakkeilla tai tasolle asennettava, ajattelin että teen sille sopivan tason tuohon.
 
Märkätiloja olisi suotavaa lämmittää aina -> kiertoveden lämpö oltava jotain 28c° luokkaa minimissään -> lämpimällä ilmalla kämppä lämpenee liikaa.
Talon keskellä olevat huoneet kaipaavat hieman erilaista kierron lämpötilaa ulkoilman lämpötilasta riippuen.
Myös auringon lämmittävä vaikutus jää huomioimatta. -> kämpässä kuumaa.
Hyviä pointteja. Toki jos tuollaista lähtee tekemään, niin silloin ei riitä kolme "äly"termostaattia vaan sellaiset tarvitaan kaikkiin kiertoihin (10 kpl?). Nyt termarit löytyy ainoastaan kolmesta kierrosta, loput on manuaalisäädöillä eli ruuvattavilla muovikorkeilla. Automaattinen tasapainoitus tuossa Smatrixissa hieman kiinnostaisi, nykyisistä säädöistä ei tiedä ja virtaamamittarien neulat ovat pitkälti kadonneet. Siihen nähden lämmitys on pelannut "ihan hyvin" tuollaisenaankin, kesällä ei toki vesi kierrä mutta kyllä suihkun lattia päivän mittaan kuivuu...
 
Osa kierroista pitää jättää ihan sille käsisäädölle tai vastaavasti pitää asentaa hullunkierto (pumput ei saisi pyöriä suljettua piiriä vasten, vaikka niissä nykyisin pitäisi olla suojauksia tuota vastaan). Normaalisti kph/wc/tuulikaappi, jotkin ulkoseinän viereiset piirit on ilman termostaattiohjausta.
Edelleenkin kph lattialämmityksen pääasiallinen tehtävä ei ole kuivata sitä lattiaa vaan se on ilmanvaihdon vastuualueella.
 
Hyviä pointteja. Toki jos tuollaista lähtee tekemään, niin silloin ei riitä kolme "äly"termostaattia vaan sellaiset tarvitaan kaikkiin kiertoihin (10 kpl?). Nyt termarit löytyy ainoastaan kolmesta kierrosta, loput on manuaalisäädöillä eli ruuvattavilla muovikorkeilla. Automaattinen tasapainoitus tuossa Smatrixissa hieman kiinnostaisi, nykyisistä säädöistä ei tiedä ja virtaamamittarien neulat ovat pitkälti kadonneet. Siihen nähden lämmitys on pelannut "ihan hyvin" tuollaisenaankin, kesällä ei toki vesi kierrä mutta kyllä suihkun lattia päivän mittaan kuivuu...
Mulle kun warmia asenti 14v sitten lattialämpöö niin ne ei halunnut kuin 3kpl termari piirejä 200m2 taloon. kyselin sitä miksi ja ne sano että jos tila on ovella suljettava niin sit vasta kaipaa termaria.. no nyt on termarit hajonnet jo 4v sitten. en ole niitä päivääkään kaivannut. ihan käyrästö ohjattuan säätyy menovesi ulkolämmön mukaan.
 
Minkälainen riski syntyy huippuimurin sammuttaessa?
Meillä 80-luvun rivitalossa koneellinen poisto huippuimurilla, jota ohjataan liesituulettimella, ei lämmön talteenottoa. Korvausilmaventtiileistä tulee ilma sisään.

Eräs naapureista kehuskeli säästävänsä sammuttamalla huippuimurin kokonaan ja käyttämällä vain suihkun tai ruuanlaiton yhteydessä. Normaalisti sääntö ollut pitää huipparia aina päällä.

Itse nyt mietin talven sähkölaskuja (sähkölämmitys) ja mitä käytännössä tapahtuisi, jos sammuttaisi huippuimurin kuitenkin ajoittain tarkkaillen sisäilman kosteusprosenttia ja laatua. Mikä riski tässä on? Liesituuletin nimittäin pitää ykkösasennollakin kovaa ääntä ja tuntuu, että asunnossa liiallinen alipaine. Onko tätä paine-eroa muuten helppo itse mitata?
 
Minkälainen riski syntyy huippuimurin sammuttaessa?
Meillä 80-luvun rivitalossa koneellinen poisto huippuimurilla, jota ohjataan liesituulettimella, ei lämmön talteenottoa. Korvausilmaventtiileistä tulee ilma sisään.

Eräs naapureista kehuskeli säästävänsä sammuttamalla huippuimurin kokonaan ja käyttämällä vain suihkun tai ruuanlaiton yhteydessä. Normaalisti sääntö ollut pitää huipparia aina päällä.

Itse nyt mietin talven sähkölaskuja (sähkölämmitys) ja mitä käytännössä tapahtuisi, jos sammuttaisi huippuimurin kuitenkin ajoittain tarkkaillen sisäilman kosteusprosenttia ja laatua. Mikä riski tässä on? Liesituuletin nimittäin pitää ykkösasennollakin kovaa ääntä ja tuntuu, että asunnossa liiallinen alipaine. Onko tätä paine-eroa muuten helppo itse mitata?
Sellainen riski että ota yhteys isännöitsijään ja käräytä toi naapuris.
Muovitalon ollessa kyseessä siellä höyrynsulkumuovissa on varmasti jossain reikiä josta lämmin ja kostea huoneilma pääsee rakenteisiin jossa se jäähtyy ja kosteus tiivistyy vedeksi. Ja kaikki toivottavasti ymmärtää mitä se vesi siellä seinän tai katon eristeissä ja rakenteissa saa aikaan...
 
Sellainen riski että ota yhteys isännöitsijään ja käräytä toi naapuris.
Muovitalon ollessa kyseessä siellä höyrynsulkumuovissa on varmasti jossain reikiä josta lämmin ja kostea huoneilma pääsee rakenteisiin jossa se jäähtyy ja kosteus tiivistyy vedeksi. Ja kaikki toivottavasti ymmärtää mitä se vesi siellä seinän tai katon eristeissä ja rakenteissa saa aikaan...
Tämä jo tehty 😄 Pelkään, että isännöitsijä ei vaan asialle mitään tee. Tämä tyyppi nimittäin puhui jo yhtiökokouksessa sammuttelevansa huippuimurin ja vastaus oli lähinnä "Ei sais tehdä". Tässä pienessä 11 asunnon yhtiössä tyyppi kuuluu piiriin, joka pyörittänyt yhtiötä viimeiset 10 vuotta...

Mutta mietin silti tuota oman asunnon alipainetta. Talossa juuri tehty mittava saneeraus sisäilmaongelmien ja homeen takia. Samalla lisätty kaksi 100mm korvausilmaventtiiliä termostaatilla, joka säätyy ulkoilman lämpötilan mukaan. Pakkasella siis menevät lähes kiinni.
Voinko itse mitata alipaineen, jos taloyhtiö ei siihen suostu?
 
Tämä jo tehty 😄 Pelkään, että isännöitsijä ei vaan asialle mitään tee. Tämä tyyppi nimittäin puhui jo yhtiökokouksessa sammuttelevansa huippuimurin ja vastaus oli lähinnä "Ei sais tehdä". Tässä pienessä 11 asunnon yhtiössä tyyppi kuuluu piiriin, joka pyörittänyt yhtiötä viimeiset 10 vuotta...

Mutta mietin silti tuota oman asunnon alipainetta. Talossa juuri tehty mittava saneeraus sisäilmaongelmien ja homeen takia. Samalla lisätty kaksi 100mm korvausilmaventtiiliä termostaatilla, joka säätyy ulkoilman lämpötilan mukaan. Pakkasella siis menevät lähes kiinni.
Voinko itse mitata alipaineen, jos taloyhtiö ei siihen suostu?
Meillä yksi usempilapsinen perhe valitteli huonosta sisäilmasta, lopputuloksena isännöitsijä oli lisäämässä korvausilmaräppänää kaikkiin asuntoihin. Kyselyn perusteella kellään muulla ei ollut ongelmaa ja ehdotin että pitäisikö heillä mitata/säätää ilmanvaihto. Kuulemma halvemmaksi tulee venttiilin lisääminen. Kiistely homehtuneesta saunasta ja kylppäristä oli menossa kun muutin pois omakotitaloon (huippuimuri oli kokonaan rikki)...
 
Me muutettiin aikoinaan ASO-rivariin, jossa kanssa oli ihmeellisen huono sisäilma ja huomattiin, että kylppärin nurkkasaumaan kertyy mustaa pilkkua. Kävi sitten ilmi, että edellinen asukas oli tukkinut kaikki raitisilmaventtiilit jollain massalla ja pitänyt huipparia kokonaan pois päältä. Mekään emme olleet ennen huipparitalossa asuneet, joten laitettiin sitten aluksi aina "liesituuletin" nollalle kokkauksien ulkopuolella, kuten se oli sisäänmuuttaessakin ollut. Noh, valituksen jälkeen huoltoukko kävi avaamassa ja putsaamassa rakoventtiilit, sekä kiroamassa sitä että minkä helvetin takia huipparin säätö edes menee nollille asti kun sitä ei saisi ikinä kokoaan pois päältä edes pitää. Piti sitten meille kerrostaloasukeille koulutuksen huipparin käytöstä. :D

Tuo oli vielä kaukolämpötalo, eli edellinen asukas ei edes sähkönsäästön takia ollut noita toimia tehnyt, vaan ilmeisesti vedon takia. Toisaalta siinä asuessa aloin kyllä hieman ymmärtämään miksi hän oli ehkä alkanut vetoo eliminoimaan, nimittäin makkarissa tippui talvisin lämpötila alle 16 asteeseen. Hän oli asiasta useamman kerran valittanut ja mekin valitimme, mutta eipä sitä ikinä saatu säädettyä ihan kohdillaan. Toisaalta ihmekään tuo, jos tasapainotus oli vähän hankalaa, kun kyseessä oli viiden asunnon rivarin päätyhuoneiston perimmäinen huone ja kahdessa asunnossa oli tuuletusikkunat auki kesät talvet...

Muttajoo, ei ehkä kannata tuota kautta lähteä säästöjä hakemaan.
 
Omakotitalon lämmitys toimii heikosti. Lämmönlähteenä kaukolämpö ja vesikiertoiset patterit, on vielä alkuperäinen verkosto 70-luvulta. Kaukolämpökoneisto on vuodelta 2006, jolloin vaihdettiin pois öljylämmityksestä.

Ohjauspaneelista katsottuna menolämpötila 8 asteen ulkolämpötilassa on 51 ja paluu 29. Omaan silmään menolämpötila näyttää korkealta.

Joka tapauksessa sisällä huoneissa on lämpötila sellaista 18 asteen luokkaa. Osa pattereista on lämpimiä ja osa jääkylmiä. Kylmät patterit ovat samalla puolen taloa.

Maalaisjärjellä epäilisin kiertopumpun ongelmaa, mahdanko olla oikeilla jäljillä? Minkähänlainen homma sen uusiminen on?
 
Omakotitalon lämmitys toimii heikosti. Lämmönlähteenä kaukolämpö ja vesikiertoiset patterit, on vielä alkuperäinen verkosto 70-luvulta. Kaukolämpökoneisto on vuodelta 2006, jolloin vaihdettiin pois öljylämmityksestä.

Ohjauspaneelista katsottuna menolämpötila 8 asteen ulkolämpötilassa on 51 ja paluu 29. Omaan silmään menolämpötila näyttää korkealta.

Joka tapauksessa sisällä huoneissa on lämpötila sellaista 18 asteen luokkaa. Osa pattereista on lämpimiä ja osa jääkylmiä. Kylmät patterit ovat samalla puolen taloa.

Maalaisjärjellä epäilisin kiertopumpun ongelmaa, mahdanko olla oikeilla jäljillä? Minkähänlainen homma sen uusiminen on?
Saisiko kiertovesipumppua suuremmalle nopeudelle? 3/3.
 
Omakotitalon lämmitys toimii heikosti. Lämmönlähteenä kaukolämpö ja vesikiertoiset patterit, on vielä alkuperäinen verkosto 70-luvulta. Kaukolämpökoneisto on vuodelta 2006, jolloin vaihdettiin pois öljylämmityksestä.

Ohjauspaneelista katsottuna menolämpötila 8 asteen ulkolämpötilassa on 51 ja paluu 29. Omaan silmään menolämpötila näyttää korkealta.

Joka tapauksessa sisällä huoneissa on lämpötila sellaista 18 asteen luokkaa. Osa pattereista on lämpimiä ja osa jääkylmiä. Kylmät patterit ovat samalla puolen taloa.

Maalaisjärjellä epäilisin kiertopumpun ongelmaa, mahdanko olla oikeilla jäljillä? Minkähänlainen homma sen uusiminen on?
Patteriverkon tasapainotus ja/tai vialliset termostaatit ja/tai jumittuneet patterin venttiilit termostaattien alla. Patteriverkon kaavio auttaisi ymmärtämään missä vika voisi tarkemmin olla, kun selviäisi miten nuo "samalla puolella taloa" ovat patterit on kytketty suhteessa muihin pattereihin. Jos ei ole kovin monimutkainen systeemi, niin piirrä vaikka paperille käsin miten putket menee. Joka tapauksessa, jos siellä osa pattereista lämpenee niin kiertovesipumpussa ei ole ainakaan sen tason vikaa että sen uusiminen korjaisi ongelmasi. Tuo 22 asteen "delta T" on kyllä aika iso, joten pumpun nopeus voi olla yksi vaikuttava tekijä, mutta edellenkään en usko ongelman olevan varsinaisesti pumpussa.

E: korkea menoveden lämpö varmaan ollut jonkun edellisen sankarin yritys korjata ongelmaa ymmärtämättä mitä tekee. Toisaalta sillä lämpötilalla ei ole niin suurta väliä patteritalossa, tai öljylämmitystalossa, joten voi olla vaan ajateltu että lämpötila kovaksi ja termarit hoitaa säädön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 536
Viestejä
4 524 095
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom