Ostaisin tämän argumentin mukisematta, jos nykymallista olisi aiemmin seurannut vaikkapa jonkun Italian tai Ranskan kaltaisia ongelmia jossa rotat vilistää kaduilla. Nyt tilanne on kuitenkin se, että Suomessa tämä ei perinteisesti ole juuri minkään kokoinen ongelma ja nyt on vain keksitty standardimitat jäteastioille jotka pitää olla tai maksettava toisesta vaihtoehdosta.
Nimenomaan. Maksuja, maksuja, kaikille maksuja. Jos ei halua maksaa lisää uudesta kompostista, maksaa lisää biojäteastiasta ja jos ei halua maksaa siitä lisää maksaa sitten yhtä paljon siitä ilosta että saa viedä ne jätteensä suoraan aluekeräyspisteelle. Ero taitaa olla piha-astiassa ja aluekeräyspisteen vuosimaksussa luokkaa 10€ ettei edes omalla vaivannäöllä pääse eroon maksamisesta ja sitten tietysti maksamisen vaihtoehto on aina ilmoittamis- ja tarkastusbryokratiakoneisto josta päästään maksamaan kohta jonain hemmetin korotettuna jätetarkastuslaitoshelvettiverona.
Selvennyksenä: minulla ole kompostia omalla tontilla, eikä tule vaan vien aluejätepisteelle. Syy ei liity tähän aiheeseen vaan syy on se, ettei kuski kuulemma onnistunut kääntämään meidän tienhaarassa talvella. Ensin valitti ettei mahdu ja kun vastasin että liittymä on yli neljä metriä leveä niin selitys vaihtui kertaluontoiseen hiekoittamattomaan ylämäkeen (nuppikuormalla tuotu useamman kerran maa-aineksia ja kyseiset ammattiautoilijat on mahtuneet kääntämään liittymässä ilman että tarvitsee nousta mäkeä ylös).
Hullunkurisena lisähuomiona muuten ettei tuolla meidän lähimmällä aluejätepisteellä, ns. "kyläroskiksilla" ole biojätettä tai pahvinkeräystä lainkaan. Siellä menee nykyisellään biojäte sekajätteeseen, lasi- ja metallipakkaukset omiinsa ja paperi omaansa. Luulen että nämä keskitetyt asianmukaiset keräysastiat olisivat hyvä tapa ja niitä suosittaisiin enemmän koska jäteautolla olisi sitten reitillään yksi tai kaksi pysähdystä per tuppukylä eikä neljääkymmentä, mutta jostain syystä hinta on hyvin lähelle sama kuin kotipihasta haettuna.
En väitä valeeksi, mutta on kyllä pieniä vaikeuksia uskoa kun olen jätteenpolttolaitoksessa sen polttokuilun nähnyt mihin sitä sekajätettä metallikouralla nostetaan. Sen verran isot lieskat että luulisi likomäränkin jätteen kuivahtavan ennen poltettavaksi nostamista.
Näistä jätteenpolttolaitoksista kuulee kaiken kaikkiaan paljon värikkäitä tarinoita mm. virheellisen jaottelun haitallisuudesta ja siellä ne sitten kumminkin palavat läjäksi tuhkaa josta erotellaan magneetilla metallit pois. Tuotettu lämpö voidaan myydä eteenpäin ja polttoaineen keräämisestäkin kerätään ihmisiltä rahaa. Ihmeellinen kuvio kokonaisuutena.
Itse näen että ne kompostitarkastajat on laitettu hommiin jotta siivelläeläjät/veronkiertäjät saadaan osallistumaan kustannuksiin ja samalla voidaan neuvoa niitä kompostoijia joilla on säätöä kompostinsa kanssa.
Aluekeräysmaksut ovat linjassa jäteastiamaksujen kanssa jotta ei tule eriarvoisuutta maksujen määrässä.
Se hiekkanuppikuormien tuominen pihaan on varmaankin tapahtunut kesällä. Jäteautoilla on vaikeuksia päästä hiekoittamattomia mäkiä ylös talviaikaan kaljamakeleillä. Jäteautoissa voi olla myös huonompia kuskeja jotka eivät halua kokeilla tuuriaan.
Maaseudulla aluekeräyspisteet ovat ainoa järkevä jätteiden keräysmenetelmä.
Polttolaitoksessa märästä jätteestä (biojäte+lumi) on ollut ongelmia talvella ja on jouduttu käyttämään öljyä tukipolttoaineena koska jätettä poltettaessa lämpötilan täytyy olla yli 850 astetta jotta dioksiineja ei muodostu. Biojätteen suolasta tulee polttouunissa happoa joka sulattaa polttokattilan keraamisia seinämiä ja metallirakenteita. Korjaukset ovat 6-7 numeroisia joka vuosi.
Kuitenkin valtio pakottaa jonkun tyhjennysvälin, oliko 1 vai 2kk, koska palveluiden pakkokulutus, joten hyöty nolla. Miksen voi soittaa jätefirmaan kun astia alkaa olemaan täynnä tarpeen mukaan vs. tämä nykynen missä vajaata astiaa tyhjennetään ja maksan turhasta? Kilpailutus ei juurikaan sitä muuta että tuolla on kaupallinen intressi välissä. Jos sellanen on mua kohtaan niin sillon mullakin on heitä kohtaan.
Mites minä tästä hyödyn? Kun tämä oman maksimointi on yrityssektorilla se juttu niin miks mun pitäs ajatella yhtään heidän hyvinvointiaan. Jos kerta tämä on niin iso juttu niin varmaan tyytyväisenä sitten maksavatkin mulle tästä työstä minkä heille teen. Heille halvempaa on toki pakottaa haluamansa poliitikkojen kautta kuten korporaatiokommunismi-suomessa on tapana.
Soitosta tyhjennys (laitonta) on ollut ja on vieläkin käytössä joillakin alueilla joissa on käytössä kiinteistönhaltijan jätteenkuljetusjärjestelmä. Siellä 5-10% ihmisistä ei vain soita koskaan jätefirmaan ja hautaavat jätteensä tai polttavat ne itse.
Sinä saat XXX euroa halvemman jätehuollon vuodessa kun kierrätät jätteet ja laitat mahdollisimman pienen sekajäteastian mahdollisimman pitkällä tyhjennysvälillä verrattuna siihen jos et lajittele ja maksat ilmaisten jätteiden viemisestä sekajätteen mukana. Siinä pitää jaksaa lajitella pakkauksia eri pusseihin ja kuljettaa ne kierrätyspisteelle ja se ei sovi kaikille.
Valtion intressi se ei ole. Jos materiaali ja energia ei ole kannattavasti hyödynnettävissä siitä tulee helposti ympäristö- tai muu rasite mikromanagerin kädestä. Sitten nämä samat mikromanagerit, asiasta hyötyvät yritykset ja poliitikot tekevät leikkisääntöjä tukemaan tavoitetta. Vaikkapa noita artikkeleita tehtaillaan mielipiteen muokkaamiseksi jossa toimittaja ei esitä poikkipuolista sanaa. Viherkuplassa elävä toimittaja varmasti rakastaa näitä mikrosääntöjä ja roskisten vahtijoita, rankaiseehan se kusipäistä naapuria ainakin hänen mielikuvituksessaan.
Noissa aikaisemmissa artikkeleissa puhuttiin painosta. Jäte on kuitenkin volyymi lähtöpäässä ja se muuttuu kuljetuksen aikana tai sen jälkeen painoperusteiseksi. Kuten hyvässä kapitalistisessa järjestelmässä asiaa katsotaan asiakkaan näkökulmasta eikä valtion tai jopa yrityksen. Tästä syystä luontaisesti lajiteltavat jakeet suuremmissa keskittymissä ovat paperi, pahvi ja energia. Tämä vastannee kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta 95% jätteen volyymistä josta loput ovat sekajätettä ja huonosta lajittelusta johtuen varmaankin joku 70% volyymistä tulee lajitelluksi oikeasti.
Muut jakeet kuten mummojen haisevat metallipurkit tulevat säälistä +-0 kierrätysasteelle, kun metallista saa kulut katettua nykyhinnoilla. Todellinen kierrätys tapahtuukin yritysten jätteissä, siellä on pienelläkin yrityksellä usein moninkertainen potentiaali ja niitäpä kierrätetäänkin ihan kaupallisista syistä!
Valtio ja kaikki puolueet ovat kuitenkin sitoutuneet julkisiin sopimuksiin joissa jätteiden määrää pyritään vähentämään ja materiaalihyötykäyttöä lisäämään.
Olen työn puolesta aukonut satoja taloyhtiöiden jäteastioita ja yleisesti kierrätys niissä on toiminut todella hyvin. 95% astioista on ollut hyvin lajiteltuja ja taloyhtiöissä lajitellaan biojäte, sekajäte, metalli, lasi, pahvi, paperi ja metalli.