• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nollasiirtolaisuudessa meillä olisi puoli miljoonaa työikäistä vähemmän vuonna 2050 kuin nyt. Eläkeläisten lisääntyessä tilanne olisi kestämätön.
Valtio voi insentiiveillä ohjata peliä miten haluaa. Sitoo lasten määrän käänteisesti tuloveroon niin alkaa niitä työikäisiä tulemaan.

Toisaalta jotenkin huvittavaa miten Suomeen on ihan pakko saada välittömästi satojatuhansia kouluttamattomia pakistanilaisia yms. mutta samalla taas tekoäly vie meidän kaikkien työt huomenna ja meidän on pakko siirtyä kansalaispalkkaan. Tässä nyt yritetään hiihtää eteen ja taaksepäin yhtäaikaa ja teeskennellään ikään kuin siinä ei olisi ristiriitaa.

Nythän jätehuoltokuvio menee niin, että talojen pihoista käydään talo kerrallaan hakemassa jätteet. Tämä aiheuttaa palkka- ja kalustokustannuksia. Jos ihmiset itse omalla ajallaan ja kalustollaan veisivät jätteensä keskitettyyn paikkaan, niin nämä palkka- ja kalustokustannukset poistuisivat.
Luuletko sä nyt oikeasti, että ihmiset haluaisivat roudata jätteitään viikoittain jollain paikallisbussilla useiden kilometrien päähän?
Kyllä se keskitetty jätteiden keräys on ylivoimaisesti järkevin tapa hoitaa homma.

Nythän on jo mahdollista kotitalouden viedä muun muassa lasi-, kartonki-, metalli- ja muovipakkaukset sekä keräyspaperi keskitettyyn pisteeseen ilmaiseksi. Suurin ongelma on kotitalouden sellainen sekajäte, joka sisältää ruoantähteet eli biojätettä. Tämä on se mikä maksaa. Sekajätteen voisi muuten polttaa, mutta biojäte joukossa haittaa polttoprosessia. Biojäte kannattaa kompostoida, mutta kaikki eivät omaa kompostia halua, jolloin joutuu maksamaan biojäteastian tyhjennyksestä. Tähän kun saataisiin vielä järkevä prosessi, eli olisi joku paikka, mihin kotitalous voisi viedä ilmaiseksi omat bio- ja sekajätteensä, niin ei välttämättä tarvitsisi maksaa ollenkaan jätehuoltomafian maksuja.
”Ilmaiseksi”. Toki voit roudata jätteesi johonkin avoimeen keräyspisteeseen, mutta ei se ole sulle ilmainen. Kerta olet kyseisen kunnan, tai jonkun muun kunnan, asukas, niin maksat ne jätemaksut joilla myös nuo ”ilmaiset” pisteet rahoitetaan.

Valtio voi insentiiveillä ohjata peliä miten haluaa. Sitoo lasten määrän käänteisesti tuloveroon niin alkaa niitä työikäisiä tulemaan.

Ei ole mitään politiikkatoimenpidettä, jolla syntyvyyttä saataisiin ylös. Syntyvyys laskee kaikkialla ja varsinkin länsimaissa on laahannut pitkän aikaa alle kuolleisuuden korvaavan tason (2,1). Euroopassakin taitaa ainoastaa Kosovossa olla edes lähellä (1,9).

Jos haluaa antaa lestadiolaisille (joilla myöskin lapsiluvut ovat laskeneet) verohelpotuksia, niin ei siinä mitään.

Luuletko sä nyt oikeasti, että ihmiset haluaisivat roudata jätteitään viikoittain jollain paikallisbussilla useiden kilometrien päähän?
Kyllä se keskitetty jätteiden keräys on ylivoimaisesti järkevin tapa hoitaa homma.
No eivät tietenkään kaikki, jotkut mielummin maksavat siitä, ettei heidän tarvitse. Tämä pätee kaikkeen muuhunkin toimintaan, kuten siivoukseen, nurmikonleikkuuseen, auton tai polkupyörän huoltoon jne. En minä tietenkään tarkoittanut, että kaikille sellainen sopisi. Mutta esim minä haluaisin mielummin roudata itse jätteeni kuin maksaa siitä, enkä usko että olen ainoa. Nyt sellaista mahdollisuutta sekajätteelle ei ole.

”Ilmaiseksi”. Toki voit roudata jätteesi johonkin avoimeen keräyspisteeseen, mutta ei se ole sulle ilmainen. Kerta olet kyseisen kunnan, tai jonkun muun kunnan, asukas, niin maksat ne jätemaksut joilla myös nuo ”ilmaiset” pisteet rahoitetaan.
Ilmaisuudella tarkoitin sitä, että voi tyhjentää kuorman ilman että siitä veloitetaan.
Edelleen, jos ihmiset voisivat itse roudata jätteensä loppusijoituspaikkaan, niin mitään jätemaksuja ei tarvittaisi. Jos systeemi olisi sellainen, että se raha mikä nyt menee jätehuollon palkka- ja kalustokustannuksiin sekä jätehuoltomaksuihin maksettaisiinkin korvauksina itsetuodusta jätteestä, niin se olisi tasapuolinen ja toimiva systeemi. Sinäkin, joka et ole kiinnostunut bussila jätteitä roudaamaan, voisit antaa jätteesi jollekin toiselle vietäväksi. Tulisivat varmaan kotiovelta hakemaan, ei tarvitsisi edes taloyhtiön roskikselle vaivautua kävelemään.

No eivät tietenkään kaikki, jotkut mielummin maksavat siitä, ettei heidän tarvitse. Tämä pätee kaikkeen muuhunkin toimintaan, kuten siivoukseen, nurmikonleikkuuseen, auton tai polkupyörän huoltoon jne. En minä tietenkään tarkoittanut, että kaikille sellainen sopisi. Mutta esim minä haluaisin mielummin roudata itse jätteeni kuin maksaa siitä, enkä usko että olen ainoa. Nyt sellaista mahdollisuutta sekajätteelle ei ole.
Sanoit:
Jos ihmiset itse omalla ajallaan ja kalustollaan veisivät jätteensä keskitettyyn paikkaan, niin nämä palkka- ja kalustokustannukset poistuisivat.
Kyllä tuosta saa sellaisen kuvan, että koko homma lakkaisi. Jos vain osa roudaisi omat roskansa, niin tuskin tarve roskakuskeille juurikaan vähenisi. Kerta valtaosa kuitenkin vielä käyttäisi niitä roskakuskeja.

Ilmaisuudella tarkoitin sitä, että voi tyhjentää kuorman ilman että siitä veloitetaan.
Edelleen, jos ihmiset voisivat itse roudata jätteensä loppusijoituspaikkaan, niin mitään jätemaksuja ei tarvittaisi. Jos systeemi olisi sellainen, että se raha mikä nyt menee jätehuollon palkka- ja kalustokustannuksiin sekä jätehuoltomaksuihin maksettaisiinkin korvauksina itsetuodusta jätteestä, niin se olisi tasapuolinen ja toimiva systeemi. Sinäkin, joka et ole kiinnostunut bussila jätteitä roudaamaan, voisit antaa jätteesi jollekin toiselle vietäväksi. Tulisivat varmaan kotiovelta hakemaan, ei tarvitsisi edes taloyhtiön roskikselle vaivautua kävelemään.
Niin ja siihen voi tyhjentää kuorman "ilmaiseksi" vain koska olet maksanut sen jätemaksun muualla. Jos jätemaksusta tehtäisiin valinnainen ja sen seurauksena merkittävä määrä ihmisiä alkaisi roudamaan jätteitään noihin "ilmaisiin" pisteisiin, niin niistä pisteistä tulisi erittäin nopeasti maksullisia. Koska jostain pitäisi saada ne rahat noihin paikkoihin saapuvien jätteiden käsittelyyn ja pisteiden ylläpitoon.

Lisäksi mulla on jo joku, joka vie roskat mun puolesta: Roskakuski. Hemmetin kätevää ja halpaa vielä kun se samalla reissulla noutaa varmaan tuhansien, jossei kymmenien tuhansien, muidenkin roskat.

Jo nyt löytyy jätteitä paikoista, johon ne eivät kuulu. Vaikka lähellä oleva jäteasema ottaisi ilmaiseksi vastaan taikka minimaalista maksua vastaan. Ihmiset ovat laiskoja.

Meillä on tässä lähellä kierrätyspiste, niin siitäkin välillä löytyy sekajätettä rottien leviteltävänä. Sekajätettä, biojätettä taikka muovia sinne ei saisi viedä. Paras jos joutuu maksamaan käytti palvelua tai ei. Suomalainen on sellainen, että käyttää jos on joutunut maksamaan.

Edit: Jos noita kierrätyspisteitä olisi tarpeeksi läheellä, niin ehkä sitten. Verorahoilla maksu, mutta nuo toimisivat kuin taloyhtiöiden pisteet ilman lukkoja. Oman kokemuksen mukaan noissa roskat leviävät välillä.

Viimeksi muokattu:
Vaan ovatko päästöt alueellisia, tuotannollisia vai kulutuksellisia ja lasketaanko niihin mukaan päästökaupan ja hiilinielujen enemmän tai vähemmän teoreettiset kompensaatiot? Ylipäätään sitä kautta numeroiksi saadut hiilidioksipäästöt eivät välttämättä ole missään suorassa korrelaatiosuhteessa ympäristön kuluttamisen kanssa. Onhan tuo ylikulutuspäivän kehittyminen ja nykyinen taso kuitenkin aika surullista katseltavaa:

1748177593791.jpeg

Suomi on sitten tässä hommassa vielä ihan omassa luokassaan ja ko. päivä tulee vastaan jo maalis-huhtikuun taitteessa.
Paitsi että suomalaisille tuo päivä ei tule oikeasti vastaan koko vuoden aikana, mikä näissä jää aina huomioimatta ja käytetään sen sijaan jotain höpömittaria, jossa oletetaan, että jos kaikki maailmassa kuluttaisivat kuin suomalaiset.

Suomen pohjoisen ilmanalan vastapainoksi maa on harvaan asuttu ja jos sama asuintiheys olisi muuallakin, niin koko maailman tasollakaan ei tulisi ylikulutuspäivää.

Sanoit:

Kyllä tuosta saa sellaisen kuvan, että koko homma lakkaisi. Jos vain osa roudaisi omat roskansa, niin tuskin tarve roskakuskeille juurikaan vähenisi. Kerta valtaosa kuitenkin vielä käyttäisi niitä roskakuskeja.

Niin ja siihen voi tyhjentää kuorman "ilmaiseksi" vain koska olet maksanut sen jätemaksun muualla. Jos jätemaksusta tehtäisiin valinnainen ja sen seurauksena merkittävä määrä ihmisiä alkaisi roudamaan jätteitään noihin "ilmaisiin" pisteisiin, niin niistä pisteistä tulisi erittäin nopeasti maksullisia. Koska jostain pitäisi saada ne rahat noihin paikkoihin saapuvien jätteiden käsittelyyn ja pisteiden ylläpitoon.

Lisäksi mulla on jo joku, joka vie roskat mun puolesta: Roskakuski. Hemmetin kätevää ja halpaa vielä kun se samalla reissulla noutaa varmaan tuhansien, jossei kymmenien tuhansien, muidenkin roskat.
Et tainnut tarkkaan lukea kirjoitustani. Kirjoitin, että jos ihmiset voisivat itse roudata jätteensä loppusijoituspaikkaan, niin mitään jätemaksuja ei tarvittaisi.

Et myöskään tuonut esille, että miksi vastustat tätä minun ajatustani. Sinun tilanteesi ei muuttuisi, joku muu edelleen veisi sinun roskasi. Onko se sitten niin, että foorumiväittelyissä ei ihan vain periaatteesta kuulu antaa periksi?

Jo nyt löytyy jätteitä paikoista, johon ne eivät kuulu. Vaikka lähellä oleva jäteasema ottaisi ilmaiseksi vastaan taikka minimaalista maksua vastaan. Ihmiset ovat laiskoja.

Meillä on tässä lähellä kierrätyspiste, niin siitäkin välillä löytyy sekajätettä rottien leviteltävänä. Sekajätettä, biojätettä taikka muovia sinne ei saisi viedä. Paras jos joutuu maksamaan käytti palvelua tai ei. Suomalainen on sellainen, että käyttää jos on joutunut maksamaan.
Jätteitä löytyy paikoista, johon ne eivät kuulu, koska niiden huolehtimisesta paikalleen ei saa palkaksi muuta kuin hyvän mielen. Se ei monelle ihmiselle riitä. Tähän jos tulisi muutos ja jätteillä olisi arvoa, niin niitä ei enää mistään lojumasta löytyisi, samoin kuin ei löydy pantillisia pullojakaan. Joku ne kävisi muttamassa rahaksi.

Jätteitä löytyy paikoista, johon ne eivät kuulu, koska niiden huolehtimisesta paikalleen ei saa palkaksi muuta kuin hyvän mielen. Se ei monelle ihmiselle riitä. Tähän jos tulisi muutos ja jätteillä olisi arvoa, niin niitä ei enää mistään lojumasta löytyisi, samoin kuin ei löydy pantillisia pullojakaan. Joku ne kävisi muttamassa rahaksi.
Silloin täytyisi olla paikkoja, joihin viedä ne lunastettavaksi. Lisäksi mten kerätään rahat, joilla maksetaan jätteiden tuomisesta? Pullot ovat helpompia, viet ne kauppareissulla kauppaan. Hyvä idea kyllä, jos saataisiin toteutettua. Perjantai ja lauantai-iltaisin porukat keräisisivät pulloja ja roskia. Helsingin keskustasta saisi jättipotin varhaisin aamulla viikonloppuna.

Et tainnut tarkkaan lukea kirjoitustani. Kirjoitin, että jos ihmiset voisivat itse roudata jätteensä loppusijoituspaikkaan, niin mitään jätemaksuja ei tarvittaisi.

Et myöskään tuonut esille, että miksi vastustat tätä minun ajatustani. Sinun tilanteesi ei muuttuisi, joku muu edelleen veisi sinun roskasi. Onko se sitten niin, että foorumiväittelyissä ei ihan vain periaatteesta kuulu antaa periksi?

Siis mihin loppusijoituspaikkaan? Ei me enää eletä jossain 80-luvulla, jossa ne roskat roudataan kaatopaikalle ja jätetään sinne. Sen jälkeen kun se roskakuski on hakenut ne jätteet sieltä sun roskiksesta, niin ne menee jatkokäsittelyyn. Joka maksaa rahaa.

Vastustan sun ajatusta, koska en luota siihen, että ihmiset veisivät roskansa sinne jätteenkäsittelylaitokselle ja maksaisivat siitä käsittelystä. Siis varmasti osa tekisi noin, mutta veikkaan, että suuri osa niistä, jotka ovat niin pihejä, että eivät maksaisi siitä normaalista jätehuollosta, vain roudaisivat ne jätteensä muiden roskiksiin. Tai vielä pahemmin heivaisivat ne johonkin luontoon. Nyt kun se jätemaksu on pakollinen, niin tarve tuollaiselle perseilylle poistuu tehokkaasti.

Viimeksi muokattu:
Kuitenkin esimerkiksi talouskasvun pysäyttäminen tai kääntäminen negatiiviseksi (degrowth) ei luultavasti ole itsessään mitenkään järkevä tavoite. Tuo olisi varmaan todella vaikeaa toteuttaa mitenkään hallitusti ja ilman, että elinolot samalla kurjistuvat.
Niin. Ikuinen talouskasvu olisi minustakin ihan kiva juttu. Ongelma on vaan siinä, että se toimii huomattavasti kivemmin esim. 4,1 kuin 8,2 miljardin ihmisen kansoituksella. En tiedä onko ylipäätään olemassa enää mitään järkeviä tavoitteita tällä väestömäärällä, hinnat nousee ja sodat yleistyy, kun aletaan taistella näistä ehtyvistä resursseista. Se ei paljoa lohduta, että väestömäärä ehkä alkaa pudota joskus vuosisadan loppupuolella. Ja se tietysti ongelmallistaa entisestään sitä ikuisen talouskasvun haavetta.

Paitsi että suomalaisille tuo päivä ei tule oikeasti vastaan koko vuoden aikana, mikä näissä jää aina huomioimatta ja käytetään sen sijaan jotain höpömittaria, jossa oletetaan, että jos kaikki maailmassa kuluttaisivat kuin suomalaiset.

Suomen pohjoisen ilmanalan vastapainoksi maa on harvaan asuttu ja jos sama asuintiheys olisi muuallakin, niin koko maailman tasollakaan ei tulisi ylikulutuspäivää.
Meinasitko että me saadaan täällä olla ihan rauhassa pikku lintukodossamme, jos ympäriltä kaikki kulutetaan loppuun ja meillä täällä pikku paratiisissa on vielä asiat muihin verrattuna ihan superkivasti mitä tulee resursseihin ja luonnonvaroihin?

Siis mihin loppusijoituspaikkaan? Ei me enää eletä jossain 80-luvulla, jossa ne roskat roudataan kaatopaikalle ja jätetään sinne. Sen jälkeen kun se roskakuski on hakenut ne jätteet sieltä sun roskiksesta, niin ne menee jatkokäsittelyyn. Joka maksaa rahaa.

Vastustan sun ajatusta, koska en luota siihen, että ihmiset veisivät roskansa sinne jätteenkäsittelylaitokselle ja maksaisivat siitä käsittelystä. Siis varmasti osa tekisi noin, mutta veikkaan, että suuri osa niistä, jotka ovat niin pihejä, että eivät maksaisi siitä normaalista jätehuollosta, vaan roudaisivat ne jätteensä muiden roskiksiin. Tai vielä pahemmin heivaisivat ne johonkin luontoon. Nyt kun se jätemaksu on pakollinen, niin tarve tuollaiselle perseilylle poistuu tehokkaasti.
Edellisellä sivulla kirjoitin: Poltettava jäte myydään lämpönä, metalli- ja lasijäte myydän kierrätysmateriaaliksi, jne.

Eli loppusijoituspaikka tarkoittaa sitä paikkaa, jossa se jäte muuttaa muotoaan, eikä se ole enää jätettä. Sekajätteen loppusijoituspaikka on siis jätteenpolttolaitos, joka saa rahaa myymällä kaukolämpöä, metallijätteen loppusijoituspaikka on esim sulattamo jne.

Yleisen jätemaksun lisäksi on myös aiemmin mainitsemani tyhjennysmaksu, eli maksu roska-auton käynnistä. Tässä on omakotitalossa asuvan hälläväliä-tyypin mahdollista pihistellä laittamalla mahdollisimman harvan tyhjennysvälin, joka siis maksaa vähemmän kuin tiheämpi tyhjennysväli, ja jos roskis ehtii sinä aikana täyttyä, niin sitten heivaa roskikseen mahtumattoman roskapussin seuraavalla kauppareissulla auton ikkunasta ulos.

Minun ideassani roska-auton käyntiä ei olisi, ja ne rahat jotka nyt menevät roska-autojen palkka- ja kalustokuluihin jaettaisiin maksuna jätteestä siellä loppusijoituspaikalla. Näin jätteellä olisi arvoa ja sitä ei heivattaisi mihin sattuu.

Meinasitko että me saadaan täällä olla ihan rauhassa pikku lintukodossamme, jos ympäriltä kaikki kulutetaan loppuun ja meillä täällä pikku paratiisissa on vielä asiat muihin verrattuna ihan superkivasti mitä tulee resursseihin ja luonnonvaroihin?
Totesin vain, että tämä kommenttisi on puutaheinää:
Suomi on sitten tässä hommassa vielä ihan omassa luokassaan ja ko. päivä tulee vastaan jo maalis-huhtikuun taitteessa.
Maailmantaso tämän ongelman osalta taas ei kuulu oikein kotimaan politiikkaan muuta kuin sen osalta, että tänne ei kannata yhtään ylimääräistä henkeä ottaa hyväntekeväisyystapauksena, koska pelkkä elämisen peruskulutus on suuri ts. Suomen väestöntiheyttä ei kannata kovasti kasvattaa.

Viimeksi muokattu:
Edellisellä sivulla kirjoitin: Poltettava jäte myydään lämpönä, metalli- ja lasijäte myydän kierrätysmateriaaliksi, jne.

Eli loppusijoituspaikka tarkoittaa sitä paikkaa, jossa se jäte muuttaa muotoaan, eikä se ole enää jätettä. Sekajätteen loppusijoituspaikka on siis jätteenpolttolaitos, joka saa rahaa myymällä kaukolämpöä, metallijätteen loppusijoituspaikka on esim sulattamo jne.

Yleisen jätemaksun lisäksi on myös aiemmin mainitsemani tyhjennysmaksu, eli maksu roska-auton käynnistä. Tässä on omakotitalossa asuvan hälläväliä-tyypin mahdollista pihistellä laittamalla mahdollisimman harvan tyhjennysvälin, joka siis maksaa vähemmän kuin tiheämpi tyhjennysväli, ja jos roskis ehtii sinä aikana täyttyä, niin sitten heivaa roskikseen mahtumattoman roskapussin seuraavalla kauppareissulla auton ikkunasta ulos.

Minun ideassani roska-auton käyntiä ei olisi, ja ne rahat jotka nyt menevät roska-autojen palkka- ja kalustokuluihin jaettaisiin maksuna jätteestä siellä loppusijoituspaikalla. Näin jätteellä olisi arvoa ja sitä ei heivattaisi mihin sattuu.
Jo nykyään sekajätteen polton energia myydään kaukolämmöksi ja sähköksi, metallit menevät sulattamoon. Lasilla ja muilla kiviaineksilla ei ole arvoa joten ne loppusijoitetaan tuhkana.

Jätteiden kuljetuksen voisi tosiaan hoitaa itse. Kunnalliset jätehuoltoyhtiöt kuitenkin kilpailuttavat jäteautojen ajot suuressa osassa Suomea. Niissä kilpailutuksissa kuljetuksen osuus on 3-5 euroa. Itse en jaksa kyllä ajella omaa roskapönttöä 3-5 euron korvauksella kymmeniä kilometrejä. Wolt kuskitkin tienaavat varmaan paremmin. Laissa onkin määrätty että kaikkien pitää olla liittyneenä jäteautojen hoitamaan kuljetusjärjestelmään.

Sulla menee tässä nyt se arvoketju täysin väärinpäin. Jätteenpolttolaitos ei maksa siitä, että sinne tuodaan jätettä. Päinvastoin, sille jätteenpolttolaitokselle maksetaan siitä, että se ottaa sitä jätettä vastaan.
Ymmärtääkseni sama pätee, ainakin valtaosaan, kierrätettävästäkin jätteestä. Muovijätteestä maksetaan niille, jotka ottaa sen muovin ja jatkokäsittelee sen eteenpäin kierrätystä varten. Ei ne maksa siitä, että saavat rekkalastillisen sitä ihmisiltä kerättyä muovijätettä.

Joo, nuo kyllä käyttävät sen jätteen polttoaineeksi tai raaka-aineina. Mutta tuon toiminnan kannattavuus noiden kannalta nojaa siihen, että niille maksetaan siitä, että ottavat vastaan sitä jätettä.

Jo nykyään sekajätteen polton energia myydään kaukolämmöksi ja sähköksi, metallit menevät sulattamoon. Lasilla ja muilla kiviaineksilla ei ole arvoa joten ne loppusijoitetaan tuhkana.

Jätteiden kuljetuksen voisi tosiaan hoitaa itse. Kunnalliset jätehuoltoyhtiöt kuitenkin kilpailuttavat jäteautojen ajot suuressa osassa Suomea. Niissä kilpailutuksissa kuljetuksen osuus on 3-5 euroa. Itse en jaksa kyllä ajella omaa roskapönttöä 3-5 euron korvauksella kymmeniä kilometrejä. Wolt kuskitkin tienaavat varmaan paremmin. Laissa onkin määrätty että kaikkien pitää olla liittyneenä jäteautojen hoitamaan kuljetusjärjestelmään.
Kun katson viimeisintä laskuani, niin monijäteastian tyhjennys maksoi 23,95 per 2 viikkoa, eli 47,90 kuukaudessa. Kyllä minä sen rahan säästääkseni mielelläni itse toimittaisin jätteeni muutaman kilometrin päähän, jos sekajätteen saisi ilmaiseksi johonkin toimittaa.

Ja jos olisi joku Woltin tyylinen alusta, jossa siihen 3-5 euron summan per kuljetus lisättäisiin vaikka 10 euroa asiakkaalta perittävä maksu, niin luulisin aika monen woltkuskin rupeavan roskakuskiksi ja minun jätelaskuni silti puolittuisi.

Kun katson viimeisintä laskuani, niin monijäteastian tyhjennys maksoi 23,95 per 2 viikkoa, eli 47,90 kuukaudessa. Kyllä minä sen rahan säästääkseni mielelläni itse toimittaisin jätteeni muutaman kilometrin päähän, jos sekajätteen saisi ilmaiseksi johonkin toimittaa.

Ja jos olisi joku Woltin tyylinen alusta, jossa siihen 3-5 euron summan per kuljetus lisättäisiin vaikka 10 euroa asiakkaalta perittävä maksu, niin luulisin aika monen woltkuskin rupeavan roskakuskiksi ja minun jätelaskuni silti puolittuisi.
Jos tuosta monilokerosta ei pääse irtaantumaan ns. järkevään muualla käytössä olevaa sekajätepönttö+komposti systeemiin (100e vuosi + kompostin kuoletus) niin kannattaa varmaan paikallisiin poliitikkoihin olla yhteydessä.

Meillä bio- ja sekajätteen tyhjennys 280e vuodessa, mukana perusmaksu. Vähän päälle 20 e kuussa siis. Biojäte ei ole pakollinen, mutta ei komposti vedä tarpeeksi. Säästöä saisi sopimalla naapureiden kanssa yhteisastian, onko se teillä mahdollista?

Jäteasemalla olisi energiajäte 4e/alle 200l ja kaatopaikkajäte 5e/alle 200l, Täysin sekajätettä sinne ei voi viedä, mutta kun nuo on minimit niin ei viennillä oikein säästäisi. Tuo sinun kertatyhjennys on suuri, meillä 140 litran sekajäte on 7,12 e kerta kaupunkialueella. Taajaman ulkopuolella jos saisi itse viedä, niin kuinka moni jättäisi metsään?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 295
Jäsenet
77 725
Uusin jäsen
ippepro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom