• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
No ei kaikkia harrastuksia, mutta ilmaiseksi/halvalla pääsee. Ja jos Suomessa menee koulusta ulos hyvillä papereilla, opin vastaan ottaneena joko akateemisesti tai ahkeruudella niin koko maailmahan on auki.
No onhan se auki samalla tavalla kaikille muillekin. Ei Suomessa ole mikään superhyvä yliopistokoulutus ollut koskaan, ja PISA:kin luisuu.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Luonnollisesti, että joku ne tuet maksaa. Itselle hyvin helppo valinta tukeako 10 000 työtöntä, vai muutamaa laiskanpulskeaa johtelijaa, jotka eivät osaa saada puljuaan toimimaan ilman tukia.
Ok, ei kuitenkaan haitannut että laiskanpulskeat kotimaiset toimittajat, radio- ja tv-juontajat, näyttelijät, tanssijat, soittajat ja laulajat menettävät siinä samassa elinkeinonsa? Heidän elinkeinonsa kun on ihan samanluontoista kuin yritystuet. Haluaisin vain kuulla suoran vastauksen oletko rusinat pullasta -mies vai oikeasti kovan luokan nihilisti.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Ok, ei kuitenkaan haitannut että laiskanpulskeat kotimaiset toimittajat, radio- ja tv-juontajat, näyttelijät, tanssijat, soittajat ja laulajat menettävät siinä samassa elinkeinonsa? Heidän elinkeinonsa kun on ihan samanluontoista kuin yritystuet. Haluaisin vain kuulla suoran vastauksen oletko rusinat pullasta -mies vai oikeasti kovan luokan nihilisti.
Olen mies, jonka mielestä menestys ei tukea tarvitse. Jos ei muuten pärjää, niin sitten jotain tukea voi olla, ja on hyvä olla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 950
Ok, ei kuitenkaan haitannut että laiskanpulskeat , näyttelijät, tanssijat, soittajat ja laulajat
Ja kirjailijat. Kansallinen kulttuuri, kun olemme pieni maa ja pieni alue, tarvitsee tietyn määrän tukea. Se on kolikoita valtion budjetissa jolla säilytetään suomalaista tekemistä ja perinnettä.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Olen mies, jonka mielestä menestys ei tukea tarvitse. Jos ei muuten pärjää, niin sitten jotain tukea voi olla, ja on hyvä olla.
Ok, ehkä kesti vähän pidempään lypsää tämä kuin olisi ollut tarpeen mutta nyt ei ole enempää kysyttävää. Tajusinpa muuten olettaneeni sukupuolesikin joka sekään ei tainnut pelkkien tämän ketjun postauksien perusteella olla itsestään selvää, hyi minua :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 537
Sanoisin että nykysuomessa missä tosiaan ei nyt ole minkäänsortin diktatuuria, ja opiskella voi aivan vapaasti myös ulkomailla niin ei ole ihan vertailukelpoinen Neukkulaan missä maasta ei edes päässyt lomalle ulos ilman vartijoita.

Suomen muksuilla on erinomainen opetus, ja erinomaiset mahdollisuudet tehdä ihan mitä tahansa ihan ilmaiseksi. Jos sen vaan haluaa käyttää.
Ei ne oppimisen puitteet ole tänäpäivänä kunnossa: luokkakoot isot, luokissa kova melu ja rauhatonta. Osa opettajista on todella surkeita. Lukiossa tai viimeistään ammattikorkeassa/yliopistossa viimeistään tilanne helpottaa, kun kaikki oppilaat ovat oikeasti oppimassa asioita.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 950
Ei ne oppimisen puitteet ole tänäpäivänä kunnossa: luokkakoot isot, luokissa kova melu ja rauhatonta. Osa opettajista on todella surkeita. Lukiossa tai viimeistään ammattikorkeassa/yliopistossa viimeistään tilanne helpottaa, kun kaikki oppilaat ovat oikeasti oppimassa asioita.
Luokkakoot on pieniä, melu johtuu siitä että vanhemmat eivät kasvata lapsiaan/on muksuja jotka ei ole kasvatettu kotona ymmärtämään omaa parastaan tai ylipäänsä käyttäytymään. Opettajat on ammattilaisia opettamaan, ei hoitamaan vanhempien töitä.

Opettaja on hyvä jos se hallitsee opettamansa aiheen ja osaa selittää sen kansantajuisesti. Se ei ole opettajan vika jos kotona ei ole opetettu että suu kiinni, kuuntele, tee muistiinpanot ja kertaa.

Ongelma on kodeissa, ei yhteiskunnassa.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 654
No kun niin käy aina. Lamaa seuraa nousukausi, joka ohittaa reilusti aiemmat tasot.

Talouskasvu loppui jo profeetat on täysiä pösilöitä. Jos joku tietää vaikka koneoppimisesta yhtään mitään tietää, ettei siitäkään mitään pääosaa ole vielä ulosmitattu. Pitäisi olla vaan Tekijöitä. Tekijät ei lle hiiriä, jotka on kaikesta pihalla ja jäljessä.
Huomaa että kommentoin ihan itse antamiasi lukuja. Mutta autetaan nyt... jos lasku on 50%, samalle tasolle pääseminen vaatii 100% nousun. Jos nousu on vuodessa 3% niin sillä tahdilla vanhalle tasolle pääseminen kestää nopeasti laskettuna parikymmentä vuotta. Sellaiselle aikavälille ennustusten tekeminen voi olla ihan aavistuksen paljon arvauksen puolella. Ja jos oletetaan että yhtäkkiä laitetaan vaikka 20% töissä olevista kilometritehtaalle, niin siinä syntyy sellaisia kerrannaisvaikutuksia että niiden korjaaminen on todennäköisesti mahdotonta - muistele vaikka 90-luvun lamaa, minkä jälkiä edes Nokian menestystarina ei pystynyt täysin korjaamaan.

Ehkä tuottavuudesta ei ole vielä ulosmitattu kaikkea (toivotaan ainakin niin), mutta mistä sitten löytyy niitä kaipaamiasi tekijöitä - mielellään mahdollisimman halvalla ja muiden ainakin osittain maksamalla palkalla niin kuin Suomessa on tapana haluta. Onhan niitäkin visioita yllin kyllin että koneoppimisen ja tekoälyn ansiosta melkein kaikki saavat fudut töistään kun ei tarvita enää mitään tekijöitä muulle kuin paskaduuneille.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
339
Luokkakoot on pieniä, melu johtuu siitä että vanhemmat eivät kasvata lapsiaan/on muksuja jotka ei ole kasvatettu kotona ymmärtämään omaa parastaan tai ylipäänsä käyttäytymään. Opettajat on ammattilaisia opettamaan, ei hoitamaan vanhempien töitä.

Opettaja on hyvä jos se hallitsee opettamansa aiheen ja osaa selittää sen kansantajuisesti. Se ei ole opettajan vika jos kotona ei ole opetettu että suu kiinni, kuuntele, tee muistiinpanot ja kertaa.

Ongelma on kodeissa, ei yhteiskunnassa.
No ei se kyllä ihan pelkästään näinkään ole. Ilmeisesti nykyään opettaja ei saa esim. ottaa puhelinta pois, mikä oli ennen ihan itsestäänselvää. Ja sitten on esim. rakennettu näitä älyttömiä "avokonttorikouluja".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 950
No ei se kyllä ihan pelkästään näinkään ole. Ilmeisesti nykyään opettaja ei saa esim. ottaa puhelinta pois, mikä oli ennen ihan itsestäänselvää. Ja sitten on esim. rakennettu näitä älyttömiä "avokonttorikouluja".
Tuo on tavallaan totta, mutta kukas ne muksuilla puhelimet antaa ja ei reagoi koulun viesteihin että taas räplätään luuria? Ja jos lapsi on tunnilla puhelimella, niin sittenhän huoltaja opettaa ne asiat. Ei se sen monimutkaisempaa pitäisi olla.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Onhan niitäkin visioita yllin kyllin että koneoppimisen ja tekoälyn ansiosta melkein kaikki saavat fudut töistään kun ei tarvita enää mitään tekijöitä muulle kuin paskaduuneille.
Tuohan luonnollisesti riippuu keneltä kysytään.

Ylipäätään elämästä tärkeä huomio on seuraava. Minun tulisi pystyä saamaan menestyvä startup pystyyn, jota paraikaa työstän. Miksikö: minulla on ajatusta miten saataisiin Suomeen kovapalkkaisia työpaikkoja. Samalla tavalla kannattaisi muissa asioissa kysyä lähinnä niiltä, joilla olisi valoisia visioita, kun ne sitten voisi vaikka toteuttaa.

Sitten taas toisena on porukka, jolta kaikki on loppumassa, ja ei ole mitään visioita mistään että mitään muuta tulisi, kuin korkeintaan se, että kaikki on kilometritehtaalla. Nuo ihmiset pitäisi heivata mahdollisemman rivakasti mahdollisemman kauaksi päätöksenteosta. Valitettavasti tuolla porukalla on paljon perittyä, ryöstettyä tai muutoin vaan rahaa ja valtaa.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 758
Tuo nihilistinen realismista ja suhteellisuudentajusta luopuminen kuulostaa ihan Linkolalta, aikuinen ihminen toitottaa että koko maailman köyhä väestö täytyisi hävittää että maapallo selviää, edit: ja pysyy hengissä lääkityksen ansiosta (ei siis enää, keveät mullat vaan sillekin hihhulille) /edit. Jos lakataan yrityksiä tukemasta, annetaan periksi meidän kilpailijamaille jotka tukevat yrityksiään. En tiedä miksi kannatat tätä letkut irti -logiikkaa, mutta oletan että ellei tämä kantasi johdu pelkästään katkeruudesta niin sitten voidaan vetää letkut irti muiltakin lypsäjiltä eli kulttuurilta (teatterit ja liikuntapaikat lappu luukulle) sekä sosiaalituen saajilta (asumistuet, toimeentulotuet ja työttömyyspäivärahat pois ja kaatukoot jos eivät pystyssä pysy ilman valtion jatkuvaa ruokkimista. Eikös sekin olisi markkinataloutta?
Siis yritystukia ei voi karsia ilman että karsitaan ihan kaikesta muustakin? Noi on just niitä poliittisia valintoja eikä mitään luonnonlakeja, ja tämä hallitus on päättänyt leikata tyylillään mutta ei se todellakaan tarkoita etteikö asioita voisi tehdä toisinkin.

Itseäni kiinnostaa että missä vaiheessa yrityksistä tuli tärkeämpiä ja arvokkaampia kuin ihmisistä, ja mitä tuollainen arvojärjestys kertoo yhteiskunnasta itsestään?
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 654
Tuohan luonnollisesti riippuu keneltä kysytään.

Ylipäätään elämästä tärkeä huomio on seuraava. Minun tulisi pystyä saamaan menestyvä startup pystyyn, jota paraikaa työstän. Miksikö: minulla on ajatusta miten saataisiin Suomeen kovapalkkaisia työpaikkoja. Samalla tavalla kannattaisi muissa asioissa kysyä lähinnä niiltä, joilla olisi valoisia visioita, kun ne sitten voisi vaikka toteuttaa.

Sitten taas toisena on porukka, jolta kaikki on loppumassa, ja ei ole mitään visioita mistään että mitään muuta tulisi, kuin korkeintaan se, että kaikki on kilometritehtaalla. Nuo ihmiset pitäisi heivata mahdollisemman rivakasti mahdollisemman kauaksi päätöksenteosta. Valitettavasti tuolla porukalla on paljon perittyä, ryöstettyä tai muutoin vaan rahaa ja valtaa.
Riippuu toki. Esimerkiksi tässä hiljan oli tällainen juttu:


Visiot ovat toki villit, mutta teoriassa sinänsä mahdollisia. Henk.koht oletan kuitenkin ennemmin että tekoäly tulisi enemmän olemaan apuna kuin 100% korvaajana. Mutta tiedän että maailmassa on paljon rahaa sen perässä, että tavoitellaan nimenomaan sitä täydellistä ihmistyön korvaamista jotta päästään eroon palkkakuluista ja työntekijöistä.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Mutta tiedän että maailmassa on paljon rahaa sen perässä, että tavoitellaan nimenomaan sitä täydellistä ihmistyön korvaamista jotta päästään eroon palkkakuluista ja työntekijöistä.
Sopii meikäläiselle, että tyhmä raha räjäyttää itsensä ulos pelikentältä. Ei heidän yrityksissään kukaan oikeasti viihdykkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 179
Mutta tiedän että maailmassa on paljon rahaa sen perässä, että tavoitellaan nimenomaan sitä täydellistä ihmistyön korvaamista jotta päästään eroon palkkakuluista ja työntekijöistä.
Tuo ei toimi jos ei ole sitten niitä ihmisiä ostamaan tuotetta. Talousjärjestelmä menee ihan uusiksi. Tuleekohan kommunismi takaisin?
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Siis yritystukia ei voi karsia ilman että karsitaan ihan kaikesta muustakin? Noi on just niitä poliittisia valintoja eikä mitään luonnonlakeja, ja tämä hallitus on päättänyt leikata tyylillään mutta ei se todellakaan tarkoita etteikö asioita voisi tehdä toisinkin.

Itseäni kiinnostaa että missä vaiheessa yrityksistä tuli tärkeämpiä ja arvokkaampia kuin ihmisistä, ja mitä tuollainen arvojärjestys kertoo yhteiskunnasta itsestään?
En sanonut ettei voi karsia. Halusin kuulla päteekö tämä sama logiikka muihinkin tahoihin joita valtio tukee sillä oli niin kylmäävä logiikka että tuet pois ja kaatukoot jos on kaatuakseen sillä suuryritykset kuppaavat rahaa enemmän kuin tuottavat. Tuli selväksi kaverin kanta, että kyllä koskee kaikkia jotka pärjäävät omillaan, tuet pois ja maksetaan vain niille jotka eivät pärjää.

Tulkitsen tämän niin että tarkoittanee kutakuinkin sitä, että yrittäjä, taiteilija ja työtön kuuluu samalle viivalle ja pienelle avustukselle jos ei omat ponnistelut toimeentuloon riitä. Sitten jos riittää niin tuet pois.

Minun kantani oli se, että yrityksiä täytyy tukea jos haluamme pysyä mukana kansainvälisessä kilpailussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 267
Tuohan luonnollisesti riippuu keneltä kysytään.

Ylipäätään elämästä tärkeä huomio on seuraava. Minun tulisi pystyä saamaan menestyvä startup pystyyn, jota paraikaa työstän. Miksikö: minulla on ajatusta miten saataisiin Suomeen kovapalkkaisia työpaikkoja. Samalla tavalla kannattaisi muissa asioissa kysyä lähinnä niiltä, joilla olisi valoisia visioita, kun ne sitten voisi vaikka toteuttaa.

Sitten taas toisena on porukka, jolta kaikki on loppumassa, ja ei ole mitään visioita mistään että mitään muuta tulisi, kuin korkeintaan se, että kaikki on kilometritehtaalla. Nuo ihmiset pitäisi heivata mahdollisemman rivakasti mahdollisemman kauaksi päätöksenteosta. Valitettavasti tuolla porukalla on paljon perittyä, ryöstettyä tai muutoin vaan rahaa ja valtaa.
Sinä olet viime vuoden syyskuusta asti etsinyt koodareita startup-yritykseesi:
Ei ilmeisesti ole löytynyt.

Nyt olet viime kuukaudet täällä todennut, että suomalainen yritysjohto on huonoa.
Onko mahdollista, että sinun johtamaasi yritykseen ei ole tulijoita, koska johto on huonoa?
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Sinä olet viime vuoden syyskuusta asti etsinyt koodareita startup-yritykseesi:
Ei ilmeisesti ole löytynyt.

Nyt olet viime kuukaudet täällä todennut, että suomalainen yritysjohto on huonoa.
Onko mahdollista, että sinun johtamaasi yritykseen ei ole tulijoita, koska johto on huonoa?
Ei vaan ei kai noita vanhoja ketjuja poistaa voi.

Suomalaisista suuryrityksistä näkökantani on pysynyt samana ainakin kymmenen vuotta. Eli että mokaavat jatkuvasti rajusti jokaisen uuden teknologian kohdalla luutuneiden väärien ajatusmallien takia.

Kansantaloudellisesti tällä hetkellä ja tilastojen valossa jatkossakin minun henkilökohtaisen panokseni vaikutus ei ole järin ratkaiseva mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 267
Ei vaan ei kai noita vanhoja ketjuja poistaa voi.

Suomalaisista suuryrityksistä näkökantani on pysynyt samana ainakin kymmenen vuotta. Eli että mokaavat jatkuvasti rajusti jokaisen uuden teknologian kohdalla luutuneiden väärien ajatusmallien takia.

Kansantaloudellisesti tällä hetkellä ja tilastojen valossa jatkossakin minun henkilökohtaisen panokseni vaikutus ei ole järin ratkaiseva mihinkään.
Olen aivan varma siitä, että kukaan, joka aivan oikeasti on perustamassa IT-alan yritystä, ei ensiksi kysy apua täältä. Tämähän on keskustelupalsta. Sinä kysyit. Minun mielestäni tuo kertoo aika paljon.

edit: voit kai itse poistaa kaiken kirjoittamasi, jos haluat.
edit2: en kertaakaan ole nähnyt sinulta jotakin vaihtoehtoista suunnitelmaa "väärien ajatusmallien" korjaamiseksi tai mihinkään muuhun parantamiseen.

Taidan toivottavasti jättää tämän nyt tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Olen aivan varma siitä, että kukaan, joka aivan oikeasti on perustamassa IT-alan yritystä, ei ensiksi kysy apua täältä. Tämähän on keskustelupalsta. Sinä kysyit. Minun mielestäni tuo kertoo aika paljon.

edit: voit kai itse poistaa kaiken kirjoittamasi, jos haluat.
En minä täältä ole ensin mitään kysellyt. Filosofiani elämässä on keskustella ihmisten kanssa, koska sellainen voi välillä johtaa johonkin hyväänkin.

Tällä palstalla lienee ihan kunnon tekijöitäkin IT alaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 267
En minä täältä ole ensin mitään kysellyt. Filosofiani elämässä on keskustella ihmisten kanssa, koska sellainen voi välillä johtaa johonkin hyväänkin.

Tällä palstalla lienee ihan kunnon tekijöitäkin IT alaan.
Kirjotit: "Jos joku muu suomalainen palsta parempi tälläiseen kyselyyn, niin mikä? Mitä tapahtumia suosittelisitte? LinkedIn tms.? Onko ongelma aito, vai hallusinoinko? Onko yritys toivoton?"
Tulkitsin, että yhteydenottosi IT-maailmaan oli ensimmäinen, kun kirjoitit tänne. Ilmoitit esimerkiksi, että Linkediniä et ollut käyttänyt.

Olen tullut siihen tulokseen, että minun on aivan turha jatkaa tätä keskustelua. Hyvää vapunaattoa ja toivon, että johdat Suomen suureen menestykseen.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Kirjotit: "Jos joku muu suomalainen palsta parempi tälläiseen kyselyyn, niin mikä? Mitä tapahtumia suosittelisitte? LinkedIn tms.? Onko ongelma aito, vai hallusinoinko? Onko yritys toivoton?"
Tulkitsin, että yhteydenottosi IT-maailmaan oli ensimmäinen, kun kirjoitit tänne. Ilmoitit esimerkiksi, että Linkediniä et ollut käyttänyt.

Olen tullut siihen tulokseen, että minun on aivan turha jatkaa tätä keskustelua. Hyvää vapunaattoa ja toivon, että johdat Suomen suureen menestykseen.
Ihan yksi hailee luonnollisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 267
Onkohan tämä paikallisuutinen vai koko Suomea käsittelevä poliittinen uutinen?

Pääkaupungissamme ei enää osata juhlia vappua:
Poliisi tyhjentää Helsingin Kaivopuiston yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vuoksi, kertoo Helsingin poliisilaitos.
Poliisilla ei ole tarkkaa tietoa juhlijoiden määrästä, mutta puistossa oli ennen tyhjentämisen aloittamista tuhansia ihmisiä.
Ryöstöjä ja pahoinpitelyjä
Illan mittaan järjestyshäiriöiden määrä sekä pahoinpitelyt puistossa ovat lisääntyneet. Ihmisjoukon keskellä on ammuttu ilotulitteita.
Puistossa on tapahtunut vappuaattona myös ryöstöjä, joissa uhreja on uhattu väkivallalla. Uhreilta on varastettu arvoesineitä. Lisäksi ainakin yksi päihtynyt henkilö on pudonnut kalliolta.
Mitä Orpon hallitus aikoo tehdä, jotta tämä häiriökäyttäytyminen ei leviä pääkaupungimme ulkopuolelle?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 271
Tuo on tavallaan totta, mutta kukas ne muksuilla puhelimet antaa ja ei reagoi koulun viesteihin että taas räplätään luuria? Ja jos lapsi on tunnilla puhelimella, niin sittenhän huoltaja opettaa ne asiat. Ei se sen monimutkaisempaa pitäisi olla.
Vaikka vanhemmat ei hoida omaa osuuttaan, niin opettajan pitää kuitenkin pitää se kuri ja järjestys siellä luokassa jotta voi opettaa muita. Ja tämä ei aina tapahdu pelkillä lempeillä sanoilla, jolloin tullaan siihen että opettaja tarvittaessa poistaa luokasta niska-perse otteella.

Ja armovitosten antamisesta luovutaan ja jätetään herkemmin luokalle. Esim yksikin hylätty ja joutuu kertaamaan vuosiluokan ellei kesällä suorita sitä onnistuneesti. Ja jos keskiarvo on lähempänä vitosta kuin kutosta, on kertaus paikallaan.

Johan lähtisi osaaminen peruskoulussa nousuun ja muut saavat työrauhan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 950
Vaikka vanhemmat ei hoida omaa osuuttaan, niin opettajan pitää kuitenkin pitää se kuri ja järjestys siellä luokassa jotta voi opettaa muita. Ja tämä ei aina tapahdu pelkillä lempeillä sanoilla, jolloin tullaan siihen että opettaja tarvittaessa poistaa luokasta niska-perse otteella.

Ja armovitosten antamisesta luovutaan ja jätetään herkemmin luokalle.
Armovitosista ehdottomasti eroon ja tohon että ope pitää kurin ja järjestyksen (kuten armovitosiinkin) tarttee sitten sen lainsäädännön sellaiseksi että ope tosiaan pystyy noi toimenpiteet tekemään. Nythän nelkkukelkku vaan tarkoittaa lisää kalliita tukitoimenpiteitä ja luokasta poistaminen sitä että kersa on open vastuulla jos ulosheittämisen jälkeen tekee pöljiä.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Mitkäs oli edellisen hallituksen perustaman johtajien kestittelyorganisaation johtajien nimet, ja heille palveluksiaan tehneiden konsulttien ja konsulttitalojen nimet? Jotain temputustyöllistelyä siellä lumeeksi taidettiin hakea.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 085
Mitkäs oli edellisen hallituksen perustaman johtajien kestittelyorganisaation johtajien nimet, ja heille palveluksiaan tehneiden konsulttien ja konsulttitalojen nimet? Jotain temputustyöllistelyä siellä lumeeksi taidettiin hakea.
Oli hallitus mikä vaan, niin johtajat saavat palkkionsa. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, nyt vielä enemmän.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 653
Verkkokauppa ketjusta, mikä lähti rönsyilee siitä kun Verkkokauppa.com ei ota <200€ käteis seteli suorituksia.
Olet ymmärtänyt tuet väärin. Ei niistä pidä pystyä säästämään tai ostelemaan telkkareita.
En ajantasaisesta tiedä, mutta vanhoista jutuista jäänyt käsitys että normituilla nimenomaan se telkaa pitää hankkia, mutta sille TV hankintaan voisi myös saada erillistä tukua (Tässä en nyt oikeita termejä kaivannut, mutta ajatus kai aukeaa, TV hankintaa voi saada lisätukea).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
953
Mimmoista performanssia veikkaatte Arhinmäen ja (s)kumppaneiden tekevän tänä vuonna?
edit: klo 11 pitäis alkaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 758
Mimmoista performanssia veikkaatte Arhinmäen ja (s)kumppaneiden tekevän tänä vuonna?
Ai vappuna? Varmaan tossa torilla on puheita, sitten joku marssiperformanssi ja lopuksi eläkeläiset menee laulamaan työväenlauluja johonkin siltasaareen. Nuoriso ja työväki on krapulassa niinkuin aina.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 030
Verkkokauppa ketjusta, mikä lähti rönsyilee siitä kun Verkkokauppa.com ei ota <200€ käteis seteli suorituksia.

En ajantasaisesta tiedä, mutta vanhoista jutuista jäänyt käsitys että normituilla nimenomaan se telkaa pitää hankkia, mutta sille TV hankintaan voisi myös saada erillistä tukua (Tässä en nyt oikeita termejä kaivannut, mutta ajatus kai aukeaa, TV hankintaa voi saada lisätukea).
Vastasin tuohon Verkkokauppa.comin ketjuun tarkemmin, mutta tosiaan harkinnanvaraista toimeentulotukea on voinut ja saa edelleen television hankintaan hyvinvointialueiden harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta.

Lisäksi jos osaa käyttää ruoka-avun mahdollisuudet, S-bonukset, Tori-diilien säästöt ja tuotot sekä pystyy säästämään tuista rahaa, niin television hankkiminen toimeentulotuella on täysin mahdollinen. Oma äitini on saanut 350 euroa harkinnanvaraista toimeentulotukea tv:n hankintaan, joten toivottavasti muutkin voivat sitä saada, sillä tv on edelleen luettavissa perusvälineistöksi kotona.

Ai vappuna? Varmaan tossa torilla on puheita, sitten joku marssiperformanssi ja lopuksi eläkeläiset menee laulamaan työväenlauluja johonkin siltasaareen. Nuoriso ja työväki on krapulassa niinkuin aina.
Kuulostaa hyvältä reseptiltä Arhinmäen joukoille. Sen verran kova hallitus meillä on, että vähän plörinäksi saa mennä Vappuna.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
960
Tämä ei valitettavasti vaan toimi, koska lähes kaikki meidän erilaisten yhteiskunnalliset järjestelmät, talousteoriat sun muut perustuvat vähintäänkin implisiittisesti siihen oletukseen, että piirakasta voi jakaa koko ajan enemmän koska sen piirakan koko kasvaa myös koko ajan. Todellisuudessahan näin ei ole käynyt vaan aito kasvu on hidastunut valtavasti jo vuosikymmeniä verrattuna esim. maailmanpalojen jälkeiseen aikaan. Sen jälkeen on pidetty yllä lähinnä illuusiota kasvusta.
ei itse talousteoria tuollaista olettane mutta yhteiskuntajärjestelmä kyllä. Virkamiehistö ja muut soveltajat voivat olettaa, julkinen sektori suurimpana. Voihan malliin rakentaa vaikka 10000% kasvuodotuksen ja laskea paljonko verotuloja saadaan. Sitten miettiä 10+mrd alijäämällä ja velkavuorella kun ei unelmat toteutuneetkaan. Tää ei sinällään ole teorian vika, jos mihin tahansa malliin syöttää paskaa, saa ulos myös paskaa.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
960
Luokkakoot on pieniä, melu johtuu siitä että vanhemmat eivät kasvata lapsiaan/on muksuja jotka ei ole kasvatettu kotona ymmärtämään omaa parastaan tai ylipäänsä käyttäytymään. Opettajat on ammattilaisia opettamaan, ei hoitamaan vanhempien töitä.

Opettaja on hyvä jos se hallitsee opettamansa aiheen ja osaa selittää sen kansantajuisesti. Se ei ole opettajan vika jos kotona ei ole opetettu että suu kiinni, kuuntele, tee muistiinpanot ja kertaa.

Ongelma on kodeissa, ei yhteiskunnassa.
ehkä fiksumpaa olisi mukauttaa yhteiskuntaa muuttuneeseen kotien tilanteisiin kuin syyllistää kotikasvatusta tai sen puutetta. Yleensä oppilas oppii koulussa toimintatavat hyvin nopeasti miten kannattaa toimia ja miten ei kannata toimia. Jos opettajina on jotain nahjuksia eikä kovaluonteisia ihmisiä niin ei ihme ettei onnistu mikään.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
960
Käytännössä 100%. Näissä nämä menee aina ihan samalla tavalla. Eli se todellinen loissakki pyörii jossain suuryritysten käytävillä eikä olennaisesti tee mitään järkevää. Eikä tule tekemäänkään. Kun tulee tiputus niin sitten aletaan terveemmin miettimään tekemisiä.
tää on käytännössä täyttä tuubaa, Toki kysymyksen asettelukin oli tyhmä koska annettiin jotain outoja suhdelukuja lähtöarvoiksi, mutta Suomi ei ole toipunut 90- luvun lamastakaan vielä. Ja siitä on jotain tyyliin 30+ vuotta. Eli todella noita täysromahdusten toivomisia kannattaa vähän rajoittaa, sillä niistä ei välttämättä talous kykene toipumaan milloinkaan.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
960
No kun niin käy aina. Lamaa seuraa nousukausi, joka ohittaa reilusti aiemmat tasot.

Talouskasvu loppui jo profeetat on täysiä pösilöitä. Jos joku tietää vaikka koneoppimisesta yhtään mitään tietää, ettei siitäkään mitään pääosaa ole vielä ulosmitattu. Pitäisi olla vaan Tekijöitä. Tekijät ei lle hiiriä, jotka on kaikesta pihalla ja jäljessä.
oletetaan linarisoitua kasvua vaikka 2 yksikköä vuodessa. 10 vuoden päästä tulee -50% lama jolloin talous on 20 yksikön kokoinen. 11 vuoden kohdalla talous on 10 yksikön kokoinen ja siitä taas 10 vuotta eteenpäin eli vuonna 21 talous on 20 yksikköä.

vrt.

vanha kasvurendi 2*21=42 yksikköä. Maa ei toipunut lamasta tarkastelujaksollamme.


Koneoppimisesta ei kannata puhua ennen kun on antaa joku sovellutuskohde, missä sillä saataisiin jotain tuotantopotentiaalia lisää. Tälläset "koneoppiminen" "tekoäly" "kielimalli" on sellasta markkinointitermistöä, mitkä eivät itsessään luo lisätuottavuutta tai kasvua muualla kuin markkinoijien rahapussissa. Onko noi sovellettavissa esimerkiksi perusteollisuuteen, millä aikavälillä ja kuinka tehokkaasti? Samanlaisia termejä on "vihreä kasvu", mitä ikinä sekin lienee.

Ei tarvitse tähän listata jos sinulla on konkreettisempia ideoita vaan ihan ajatuksen tasolla miettiä, että itsessään puheen tasolla nuo eivät tuota sinällään mitään.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
960
No ei kaikkia harrastuksia, mutta ilmaiseksi/halvalla pääsee. Ja jos Suomessa menee koulusta ulos hyvillä papereilla, opin vastaan ottaneena joko akateemisesti tai ahkeruudella niin koko maailmahan on auki.

Jos ei ole napannut pätkääkään, niin toki on vaikeaa, mutta se on sitten itseaiheutettu ongelma- jonka voi "tadaa" korjata ihan itte. Ottamalla sen toisen kierroksen ahkeruudella.

Suomessa homman voi kämmätä vain sillä että haistattaa pitkät kaikille koulutusmahdollisuuksille samalla kun on lahjaton tekemään luovaa työtä.
Suomessa nää kämmääjät eivät ole enää yksilötason ongelma vaan yhteiskuntatason.

Mun lähipiirissä on älytön määrä niitä, joille työelämä ei tarjonnut sitä mitä olisi siltä odottanut, unelmat eivät toteutuneet ja ei välttämättä jakseta yrittää loputtomiin uudelleen kun on saatu negatiivisia kokemuksia koko ajan vaan lisää, rupee olemaan lasten teko ja parisuhteen muodostusikä takanapäin ja elämältä kadonnu suurempi merkitys miksi tavoittelisi yhtään mitään. Unelmilla ei tarkoiteta että olen upporikas rokkistara vaan lapsuudessa olleita itsestäänselvyyksiä: oma talo, perhe, lapset, vakaa työpaikka millä tulee toimeen. Perhetausta ei näytä vaikuttavan, ihan yhtälailla rikkaitten lapsia on pudonnu kuin köyhienkin lapsia. Syyllistäminen on turhaa koska veronmaksajat maksaa, vaikka mistä kaivettaisiin se syyllinen.

Omalta kohdaltakin fakta on, että täysi ikäisyydestä 10 vuotta eteenpäin ajanjaksolla, olisin tienannut enemmän jos olisi hankkiutunut heti 18 vuotiaana takuueläkkeen eli työkyvyttömyyseläkkeen piiriin kuin ollut työssä...eli en sinällään ihmettele jos tollanen passivoi.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Mun lähipiirissä on älytön määrä niitä, joille työelämä ei tarjonnut sitä mitä olisi siltä odottanut, unelmat eivät toteutuneet ja ei välttämättä jakseta yrittää loputtomiin uudelleen kun on saatu negatiivisia kokemuksia koko ajan vaan lisää, rupee olemaan lasten teko ja parisuhteen muodostusikä takanapäin ja elämältä kadonnu suurempi merkitys miksi tavoittelisi yhtään mitään. Unelmilla ei tarkoiteta että olen upporikas rokkistara vaan lapsuudessa olleita itsestäänselvyyksiä: oma talo, perhe, lapset, vakaa työpaikka millä tulee toimeen. Perhetausta ei näytä vaikuttavan, ihan yhtälailla rikkaitten lapsia on pudonnu kuin köyhienkin lapsia. Syyllistäminen on turhaa koska veronmaksajat maksaa, vaikka mistä kaivettaisiin se syyllinen.
Jonkun toisen lähipiirissä on varmaan älytön määrä niitä, joille työelämä on tarjonnut sitä mitä siltä odottivat, unelmat (oma talo, perhe, lapset, vakaa työpaikka millä tulee toimeen) täyttyivät.

Olisko sittenkin yksilön vaikutusmahdollisuuksien piirissä enemmän kuin yhteiskunnan sinun perheen perustamisesi sekä päätöksesi hankkia asunto, säästää siihen tai opiskella ammattiin... Ei tuollaista voi tosissaan suoltaa muuten kuin katkerana jälkeenpäin jos ei saanut aikaiseksi tehdä asioita ajoissa. Miksi yksilönvastuu pitää häivyttää kaikesta tekemisestä alkaen päiväkodista ja päättyen hoivakotiin?

Monella ihmisellä tuppaa olemaan sellainen asenne, ettei lapsia voi hankkia, yritystä perustaa tai asuntoa hankkia ennen sitä +5k kk-tuloa vakityössä vaan kaikki pitää tulla kuin manulle illallinen ennen kuin tekee mitään ratkaisuja omassa elämässään. Tuolla elämänasenteella ei totisesti päädytä sille unelma-alalle, ei hankita lapsia eikä asuntolainoja. Juuri tällä hetkellä ja viimeiset vuoden verran on korot olleet koholla, mutta ei merkittävästi yli 2008 tason ja silloinkin oli lähipiirissä ihmisiä jotka rakensivat omakotitaloa. Ei hyvänen aika sentään elämästä voikaan tulla mitään jos ei ikinä yritä mitään, saa mitään aikaan ja keksii aina selityksen miten se on ollut jonkun muun syy.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Jälkeenjääneisyys ja hyvinvointi sopivat huonosti toistensa kanssa yhteen. Suomessa mennään jälkijunassa, mitä uusiin teknologioiden tulee. Kannattaisi lopettaa laiskanpulskeus ja alkaa tekemään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 653
Jälkeenjääneisyys ja hyvinvointi sopivat huonosti toistensa kanssa yhteen. Suomessa mennään jälkijunassa, mitä uusiin teknologioiden tulee. Kannattaisi lopettaa laiskanpulskeus ja alkaa tekemään.
Voin yrittää hahmottaa miksi asiat tuntuu joltain, mutta kannusta etsimään valoa. Ehkä se ympäristö ei olekkaan ihan niin epätoivoinen, ehkä siellä kuplan ulkopuolella on myös hyvää.

Meillä on ongelmamme ja haasteemme, mutta meillä on pohjaa millä mahdollisuus myös parantaa. Jos me viimevuosisadalla oltiin kehittyva maa, niin siitä on harpottu hurjasti, kopioivasta, halpatyömaasta tullut ihan kehittynet maa, jossa ihan kärkiosaamistakin. Vaikka pääomamme, resurssimmet ovat edelleen pienet, niin silti esim patentti tilastoissa ollaan siellä isojen joukoissa, vaikka luvut nyt kaikkea kerro, niin tuskin olemme se maa joka vain patenttoimisen vuoksi tehtailee, vaan päinvastoin. Meillä täytyy olla sitä tiukkaa osaamista , ei me olla maantieteellisesti se piste mihin kansainväliset isot organisaatiot keskittää osaamiskeskuksia, vaan enemmän täältäpäin lähtöistä.

Jos päästää otsikkoon, vuosien saatossa on tehty töitä että ollaan houkutteleva myös muutenkin, säälle emme voi mitään, olemme pikkuhiljaa oppineet arvostamaan säätämme ja sitä kehumaan, olemme oppineet havaitsemaan että meille itsestään selvät asiat eivät ole muualla itsestään selviä. ja oppineet niitä kehumaan.

Silti aina voi parantaa, usein mainittu lupaprosessia aina voi tehostaa, mutta viimeaikoina tuotu esille, arjen asioiden aloittamisen helpottamista, ihan ne tilit, liittymät, ym. samoin tärkeää on se että lapsille päivähoito, koulut, ja puolisille myös töitä. jne. Nyt on pinnalla ollut työluvan/maassaolon katkolle joutuminen jos työt loppuu, siinä vähän haastetta mielikuvissakin. se työnloppuminen, vs se tieto että työtloppuu. Yksi haaste myös se miten koulutetut, valmistuneet saa pysymään maassa, ei ainakaan kannata tuuppia pois, vaan päinvastoin.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 577
Jälkeenjääneisyys ja hyvinvointi sopivat huonosti toistensa kanssa yhteen. Suomessa mennään jälkijunassa, mitä uusiin teknologioiden tulee. Kannattaisi lopettaa laiskanpulskeus ja alkaa tekemään.
Kun jaksat tästä jankata päivästä toiseen niin ilmeisesti olet aika merkittävässäkin asemassa kerta tiedät joka ikisen suomalaisen yrityksen tilan tähän teknologioiden hyödyntämiseen liittyen? Jotenkin tämä tuntuu hassulta kun omalla uralla en ole havainnut tätä ongelmaa, mutta en pyöri C-suite skenessä jossa sinun väittämiesi mukaan kaikki tämä on nähtävissä.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Kun jaksat tästä jankata päivästä toiseen niin ilmeisesti olet aika merkittävässäkin asemassa kerta tiedät joka ikisen suomalaisen yrityksen tilan tähän teknologioiden hyödyntämiseen liittyen? Jotenkin tämä tuntuu hassulta kun omalla uralla en ole havainnut tätä ongelmaa, mutta en pyöri C-suite skenessä jossa sinun väittämiesi mukaan kaikki tämä on nähtävissä.
Ei tarvitse tietää jotain joka ikistä yritystä. Kyse on yhdestä luvusta, eli talouskasvun prosentista. Siinä se. Hyvin yksinkertaista. Toki sen talouskasvun voi pieraista vaikka myymällä kissanhiekkaa koko maailmalle, mutta voi olla iha vähäistä enempi työlästä onnistua verraten siihen, että myy jotain uudessa teknologiassa.

Hyvin menee hölmöily jotenkin aina unohtaa koko talouskasvun olemattomuuden. Ja kun ei se ole joku automaatti eläkeläisten määrästä. Kukaan ei estä tehostamasta tuotantoa. Hyvin menee on Suomen suurin kypla. Katsokaa vähän ympärillenne, ja herätkää todellisuuteen kokonaisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Ei tarvitse tietää jotain joka ikistä yritystä. Kyse on yhdestä luvusta, eli talouskasvun prosentista. Siinä se. Hyvin yksinkertaista. Toki sen talouskasvun voi pieraista vaikka myymällä kissanhiekkaa koko maailmalle, mutta voi olla iha vähäistä enempi työlästä onnistua verraten siihen, että myy jotain uudessa teknologiassa.

Hyvin menee hölmöily jotenkin aina unohtaa koko talouskasvun olemattomuuden. Ja kun ei se ole joku automaatti eläkeläisten määrästä. Kukaan ei estä tehostamasta tuotantoa. Hyvin menee on Suomen suurin kypla. Katsokaa vähän ympärillenne, ja herätkää todellisuuteen kokonaisuudesta.
Tuotannon tehostaminen voikin olla helpommin sanottu kuin tehty.

Myytävää konsultointia tai suunnittelutyötä on vaikea myydä enempää kuin vuorokaudessa on tunteja joten tuoton kasvattaminen onnistuu käytännössä vain lisää väkeä palkkaamalla tai hintoja nostamalla.

Tuote- ja kappalevalmistuksessa monesti pientenkin kuntien 1-2 muovifirmassa ja 1-2 metallipajassa on investoitu laitteisiin ja järjestelmiin niin paljon kuin on mahdollista jolloin jäljelle jäävät vaihtoehdot ovat uuden toimipisteen avaaminen (jälleen isot investoinnit) sekä työvuorojen lisääminen samalla kalustolla (tästä työvoima yleensä hyppii tasajalkaa ilosta, kun nyt jo pitäisi lyhentää työviikkoa monen mielestä yhdellä kokonaisella työpäivällä). Useampaan vuoroon siirtyminen myös vaatisi suuren harppauksen tilausmäärissä.

Tilausmäärät taas eivät kasva määräänsä enempää ilman aggressiivista myyntityötä, markkinointia/brändäystä sekä riskihinnoittelua. Uudelle markkina-alueelle on todella vaikea päästä ilman aggressiivista myynti- ja markkinointistrategiaa ellei tuote ole niin innovatiivinen että se myy itse itsensä.

Jos kaikki olisikin niin yksinkertaista, että myydään enemmän ja valmistetaan enemmän. Sittenhän me olisimmekin seuraava Kiina. Suotavaa olisi toki ensin polkea työvoimakustannukset yhtä alhaiselle tasolle.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
Uudelle markkina-alueelle on todella vaikea päästä ilman aggressiivista myynti- ja markkinointistrategiaa ellei tuote ole niin innovatiivinen että se myy itse itsensä.
Suomessa on tälläiseen kaikki muu olemassa paitsi yritysjohdot ja myyntiporras. Täällä on lähes vain sakkia johdossa, joka osaa tehostaa. Kun pitäisi osata kasvattaa sitä kakkua. Väärät ihmiset paikoissaan. Jos tuo tulppa irtoaisi, niin Suomesta tulisi uusi Viro nopeasti mitä talouskasvun prosentteihin tulee.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Suomessa on tälläiseen kaikki muu olemassa paitsi yritysjohdot ja myyntiporras. Täällä on lähes vain sakkia johdossa, joka osaa tehostaa. Kun pitäisi osata kasvattaa sitä kakkua. Väärät ihmiset paikoissaan. Jos tuo tulppa irtoaisi, niin Suomesta tulisi uusi Viro nopeasti mitä talouskasvun prosentteihin tulee.
En tiedä mutuiletko, vai yleistätkö oman kokemuksesi perusteella. Kerro miten kakkua kasvatetaan, kun edellä mainittu aggressiivinen myynti ei riitä? Seuraan työkseni päivittäin kansainvälistä myyntityötä vierestä. Yritysjohto tähtää kasvuun ja monihenkinen kansainvälinen myyntitiimi pyrkii löytämään uusia markkinoita kolmesta eri maanosasta täyspäiväisesti eikä kasvua silti vientiin tule. Haluaisin kuulla jonkin konkreettisen toimen mainittavan tällaisten huuteluiden päälle.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
En tiedä mutuiletko, vai yleistätkö oman kokemuksesi perusteella. Kerro miten kakkua kasvatetaan, kun edellä mainittu aggressiivinen myynti ei riitä? Seuraan työkseni päivittäin kansainvälistä myyntityötä vierestä. Yritysjohto tähtää kasvuun ja monihenkinen kansainvälinen myyntitiimi pyrkii löytämään uusia markkinoita kolmesta eri maanosasta täyspäiväisesti eikä kasvua silti vientiin tule. Haluaisin kuulla jonkin konkreettisen toimen mainittavan tällaisten huuteluiden päälle.
Kyllä yleisesti Suomessa tehostus on se mantra. Joka on väärä, jos siis aikoisi sitä, että tuloskuntoa piisaisi jatkossakin.

Jos hyvä myyntiponnistus ei riitä, niin sitten pallo menee muualle vaikkapa niille, jotka vastaavat tuotekehityksestä. Varmasti on Suomessa sellaisiakin yrityksiä, jossa heidän tulisi katsoa peiliin päin. Yleisesti ei ole, koska T&K:ta tehdään liian vähän, eikä sitä osata Suomessa johtaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 653
Kyllä yleisesti Suomessa tehostus on se mantra. Joka on väärä, jos siis aikoisi sitä, että tuloskuntoa piisaisi jatkossakin.

Jos hyvä myyntiponnistus ei riitä, niin sitten pallo menee muualle vaikkapa niille, jotka vastaavat tuotekehityksestä. Varmasti on Suomessa sellaisiakin yrityksiä, jossa heidän tulisi katsoa peiliin päin. Yleisesti ei ole, koska T&K:ta tehdään liian vähän, eikä sitä osata Suomessa johtaa.
Ympäripyöreistä heitoista väitteistä on vaikea ottaa kiinni, ehkä nimimerkillä on jotain tiettyjä esimerkkejä, mutta lukijana on vaikea arvata ja jotta pystyisi suoraan sitä kommentoida.
Moni on yleisellä tasolla kommentoinut.

On aivan totta että on yrityksiä jotka eivät ole investoineet Suomeen, syitä on monia, jokin muu sijainti kilpailukykyisempi. Ja siitä riippumatta niin yksiköt joille ei nähdä jatkoa, niin ei niihin yleensä isosti investoida, toki järkevää tehostaa, sehän sitä kaipaamasi tuottavuutta lisää.

On totta on yrityksiä jotka ovat investoineet isosti Suomeen, syitä on monia, mutta Suomi on heille ollut kilpailukykyinne.

Sitten on myös kotimarkkinayriytksiä, silläkin lukuisi yrityksiä jotka isosti investoineen, parantaneet tuottavuutta, jolloin sitten vievät markkinaa kilpailijoita, niin ulkolaisilta kuin kotimaisilta.

Työvoimapula toki tehostaa työntehokkuutta, yritykset joutuu miettimään tehokkaampi keinoja. mutta työvoima pula taasen vaikuttaa myös negatiivisesti kasvuun.

Keskustelue ei edistä se että huudellaan yleisesti tehdään huonosti, kannattaa kertoa mitä tehdään huonosti, kritisoit tehostusta, mutta noin yleistäen se toki tärkeää pitkässä juoksussa, jos jokin esimerkki konserni , niin ehkä kannattaa purkaa sitä esimerkkinä. eikä yleistää.

Jos tässä taustalla on jokin epäonnistunut startup hanke. niin ehkä sitten joku toinen ketju.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
353
On totta on yrityksiä jotka ovat investoineet isosti Suomeen, syitä on monia, mutta Suomi on heille ollut kilpailukykyinne.

Työvoimapula toki tehostaa työntehokkuutta, yritykset joutuu miettimään tehokkaampi keinoja. mutta työvoima pula taasen vaikuttaa myös negatiivisesti kasvuun.
Keskimääräisesti Suomeen on tehty vähän investointeja. Selkeitä syitä on kaksi: suomalainen omistajuus on harvinaisuus muutoin kuin eläkeyhtiiden kautta. Se taas on tyhmää rahaa. Toinen syy: suomalaiset johtajat eivät osaa. Eli eivät osaa tehdä ei triviaalia innovointia yrityksissään.

Noiden takia EK:n tehtäväksi jää lähinnä estää palkkojen nousu pyrkimällä saada maahan paljon ulkomaalaisia tekijöitä aloille, joissa on kysyntää. Tuo on välttämätöntä, koska ilman toimivaa innovaatioympäristöä yritys kamppailee pääosin sen parissa miten saadaan pidettyä kulukuria. Kun taas rikkaat rikastuu sillä, että miettivät mihin voisi työntää lisää rahaa tässä menestystarinassa.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
473
Kyllä yleisesti Suomessa tehostus on se mantra. Joka on väärä, jos siis aikoisi sitä, että tuloskuntoa piisaisi jatkossakin.

Jos hyvä myyntiponnistus ei riitä, niin sitten pallo menee muualle vaikkapa niille, jotka vastaavat tuotekehityksestä. Varmasti on Suomessa sellaisiakin yrityksiä, jossa heidän tulisi katsoa peiliin päin. Yleisesti ei ole, koska T&K:ta tehdään liian vähän, eikä sitä osata Suomessa johtaa.
Eihän suomalaisyrityksissä osata mitään, jos myynti, johtaminen ja tuotekehitys kaikki kusee..? Olet kyllä melkoinen problem solver kaikkine konkreettisine ratkaisuinesi.

Ihmettelen vain tätäkin lafkaa jossa itse työskentelen. Alle kymmenen hengen autotalliyrityksestä 20 vuodessa useamman kymppimiljoonan vuosittaiseen liikevaihtoon ja silti ei selkeästi osata johtaa, kehittää tuotteita tai myydä niitä.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
960
Jonkun toisen lähipiirissä on varmaan älytön määrä niitä, joille työelämä on tarjonnut sitä mitä siltä odottivat, unelmat (oma talo, perhe, lapset, vakaa työpaikka millä tulee toimeen) täyttyivät.

Olisko sittenkin yksilön vaikutusmahdollisuuksien piirissä enemmän kuin yhteiskunnan sinun perheen perustamisesi sekä päätöksesi hankkia asunto, säästää siihen tai opiskella ammattiin... Ei tuollaista voi tosissaan suoltaa muuten kuin katkerana jälkeenpäin jos ei saanut aikaiseksi tehdä asioita ajoissa. Miksi yksilönvastuu pitää häivyttää kaikesta tekemisestä alkaen päiväkodista ja päättyen hoivakotiin?

Monella ihmisellä tuppaa olemaan sellainen asenne, ettei lapsia voi hankkia, yritystä perustaa tai asuntoa hankkia ennen sitä +5k kk-tuloa vakityössä vaan kaikki pitää tulla kuin manulle illallinen ennen kuin tekee mitään ratkaisuja omassa elämässään. Tuolla elämänasenteella ei totisesti päädytä sille unelma-alalle, ei hankita lapsia eikä asuntolainoja. Juuri tällä hetkellä ja viimeiset vuoden verran on korot olleet koholla, mutta ei merkittävästi yli 2008 tason ja silloinkin oli lähipiirissä ihmisiä jotka rakensivat omakotitaloa. Ei hyvänen aika sentään elämästä voikaan tulla mitään jos ei ikinä yritä mitään, saa mitään aikaan ja keksii aina selityksen miten se on ollut jonkun muun syy.
tässä sulla ei ole mitään ratkaisua mihinkään. Pelkkää valitusta ja kitinää. Mutta kaimma sitte on hienoa maksella pudokkaiden elatusta iloisena veronmaksajana, mun mielestä olis kyllä parempi jos ei tarttis ja asiaan tarttisi keksiä jokin ratkaisu.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 090
Viestejä
4 226 519
Jäsenet
71 167
Uusin jäsen
ebelii

Hinta.fi

Ylös Bottom