• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Pelkkä osinkotuotto ei riitä. Arvonnousu on keskeinen muuttuja tuossa. Eli kummatkin pitää parametrisoida jos haluat jonkun lupputuloksen. Voit jatkaa tutustumistasi vaikka näiden avulla (en vastaa laskelmien oikeellisuudesta):

Ja ihan riippumatta sijoittaako OST:n tai AOT:n kautta, on 10v varsin lyhyt aika mihinkään osakesäästämiseen. Itse pidän tuota ehdottomana miniminä ja se sijoitushorisontti kannattaa pitää kymmenissä vuosissa. Ja aikajänne vaikuttaa tilien kannattavuuteen. Kannattaa laskea se omiin tarkoituksiin.

Jatkot tästä aiheesta tänne: Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Ei lity enää politiikkaan osinkoihmettelyt.
Vaikuttaa siltä, että et ole (osannut?) laskenut mitään auki itse kun alkoi linkkipommitus. Arvonnousu ei ole keskeinen muuttuja koska verotus on cash outatessa samaa, pelkästään osinkojen verotus on erilainen ja muuttujat ovat osinkotuotto ja sijoituksen pituus. 10v sijoitushorisontti on tavallisen (nuoren) ihmisen kontekstissa tolkullinen, missä niille rahoille on jokin tavoitteellinen käyttökohde eikä vaan katsota jotain nettipankin muuttuvaa numeroa. Yleisesti cash outata pitää siinä kohtaa jos ostaa asunnon/talon, auton, tulee isoa muuta rahanmenoa jne.

Fakta kuitenkin on se, että ALV:tä ei lisätä vientihyödykkeisiin ja näin ollen ALV on monista veronkorotuksista harmittomampi vientivetoiselle maalle. Toki olisi kiva ettei mitään veroja tarvitse nostaa, mutta se ei tässä ole vaihtoehto. ALV on hyvä valinta huonoista vaihtoehdoista.
No, olen tästä eri mieltä. ALV ja kulutusverot on pasiivoivia ja menee ihan yhtälailla vientihintoihin. Verotus ei ole pelkkää kirjanpitoa.

Se kuitenkin toimii niin. On outoa, että se toimii niin, jos se haluaisi jonkin toisen lopputuloksen. Siksi veikkaan, että se nimenomaan on vasemmiston idea.
Köyhtyikö suomi vaikkapa välillä 1945-1990? Tälläiset väitteet ei pidä vettä. Vasemmistopolitiikalla on mahdollista luoda vaurautta yhteiskuntaan, kuten oikeistopolitiikallakin. Suomen vaan pitäisi tehä strategia kumpaan suuntaan tätä hommaa haluaa viedä tän nykyisen sijaan missä vaan hoidetaan huonojen päätösten seurauksia tekemällä lisää huonoja päätöksiä. Mulle kelpaa kumpi vaan, mutta jompi kumpi pitäisi suomen pystyä valitsemaan.
 
Lopputuloksena vasemmiston valtiojohtoisesta talouspolitiikasta on maan pysyminen yhä edelleen pääomaköyhänä, jolloin investoinneista ei tahdo tulla mitään ilman valtion osallistumista.
missä siis kotimaisissa investoinneissa luuraa eläkerahastot ja muut institutionaaliset suomalaiset sijoittajat?
 
Jättäisin kyllä ylityöt tekemättä jo tuossa kohtaa, kun lisätonnista jää käteen vain 500 €. Älytön himoverotus hävittää tehokkaasti ylityöhalut, mutta ehkä se on tarkoituskin.
Marginaalivero on 48.8% 38000e suosituloilla. Eli aika pienilllä tuloilla pääsee tohon liki 50% veroon.


Marginaaliveroprosentti kuvaa, kuinka suuren osan verojen nousu vie lisätuloista. Esimerkiksi kun 40 000 euroa vuodessa ansaitsevan palkansaajan tulot nousevat 100 euroa, hänen verot ja veronluonteiset maksut nousevat 48,8 euroa ja nettotulot 51,2 euroa. Näin marginaaliveroprosentti on 48,8. Lue Taloustaidosta tarkemmin marginaaliveron merkityksestä. Syitä siihen, miksi marginaaliveroprosentti paikoitellen alenee tulojen kasvaessa, on eritelty blogissa.
 
IS: "PERUSSUOMALAISTEN varapuheenjohtaja Mauri Peltokangas vaati puolueen aluevaalivideossa voimasanan säestämänä ”äänestämään pihalle bensan hinnan korottajat”."

Eli nyt sitten itsensä?
 
Suklaa on terveydelle yhtä haitallista, kuin tupakka, koska liika sokeri ja rasva on haitallista.
Aika vahvasti väitetty. Olen koko ikäni ollut makealle perso ja syönyt sitä kaikissa mahdolliissa muodoissa. Ja varmaan aika paljonkin. Limonadia , karkkia, suklaata , jäätelöä ja mitä vain makeata. Limut juon aina aidolla sokerilla höystettynä. Jäätelöä syön liki päivittäin. Hammaskalusto hyvässä kunnossa, normaalipainoinen, veriarvot kunnossa, terveys hyvä ja kuntokin omasta mielstä silkkaa rautaa :) Jos olisin tupakoinnut vastaavan ajan, kondis ei oli yhtä hyvä, se on aivan varmaa.

En kiellä, että sokeri olisi haitaksi. Kenties sokerin mässyttäminen ja liikkumattomuus on se paha yhdistelmä. Voi helposti paino nousta ja ja kun paino nousee loppuu liikkuminen ja painonnousu kiihtyy. Ja siitä sitten seuraa kaikkea muuta ikävää.

Mutta joo, vaikka sokerivero kolahtaakin itselleni kovaa, niin ymmärrän miksi te tehdään. Toki viinaaa ja tupakkaa voisi rokotta kyllä vieläkin kovemmalla kädellä , oiken isolla sellaisella. ( btw, en ole absolutisti )
Maistuisi paskakin alkoholi paremmalta jos se olisi hiton kallista :) Tai sen olisi pakko maistua.
 
Marginaalivero on 48.8% 38000e suosituloilla. Eli aika pienilllä tuloilla pääsee tohon liki 50% veroon.


Marginaaliveroprosentti kuvaa, kuinka suuren osan verojen nousu vie lisätuloista. Esimerkiksi kun 40 000 euroa vuodessa ansaitsevan palkansaajan tulot nousevat 100 euroa, hänen verot ja veronluonteiset maksut nousevat 48,8 euroa ja nettotulot 51,2 euroa. Näin marginaaliveroprosentti on 48,8. Lue Taloustaidosta tarkemmin marginaaliveron merkityksestä. Syitä siihen, miksi marginaaliveroprosentti paikoitellen alenee tulojen kasvaessa, on eritelty blogissa.
en itse tuollaisia tuloja luonnehtisi sanalla pieni...
 
Toki viinaaa ja tupakkaa voisi rokotta kyllä vieläkin kovemmalla kädellä , oiken isolla sellaisella. ( btw, en ole absolutisti )
Maistuisi paskakin alkoholi paremmalta jos se olisi hiton kallista :) Tai sen olisi pakko maistua.
Tossakin on varmaan joku raja minkä jälkeen ne spaddut ja viinat ostetaan trokarilta/Virosta/netistä jne eli mahtaako kannattaa ylen määrin korotella. Nyt tilaukseen mukaan vielä karkit :D
 
edelleen ne ketkä on passivoituneita ja ulkona työmarkkinalta ei maksa mitään ansiotuloveroja, joten se ei voi passivoida niissä ryhmissä, missä passivoituminen on ongelma.

Minä en edelleenkään puhunut ulkona työmarkkinoilta olevista.
 
Kyllä kai se nyt on aika selvää, että jonkin rajan jälkeen veroprogressio alkaa vähentää halukkuutta tehdä töitä. Jos nyt vaikka ajatusleikin vuoksi vähän liioitellaan ja sanotaan, että marginaaliprosentti olisi 75, niin aika varmasti olisi suuri houkutus vähentää työmäärää ottamalla esim. runsaasti palkattomia vapaita. Ainakin jos arvostaa vapaa-aikaa.
 
Minä en edelleenkään puhunut ulkona työmarkkinoilta olevista.
Mun nähdäkseni se ryhmä mistä puhut on melko epärelevantti tän passivoitumistarkastelun kannalta.

Siinä korkeampituloisten ryhmässä ehkä oleellisempi juttu on se, että meneekö ulkomaille vai pysyykö kotimaassa. Siinä tarkastelussa ansiotuloverotuksella voi olla osansa. Toisaalta taas, yleensä se kontrasti on niin suuri että bruttopalkka tuplaantui ja veroasteesta lähti kolmasosa. Eli "paska" palkka näyttelee isoa osaa siinäkin jo bruttotasolla ennen veroja.
 
Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen taulukon mukaan tammikuussa 2024 olisi ollut 664 000 työllistä julkisella sektorilla ja helmikuussa olisi ollut 50 000 enemmän. Tuskin siinä välissä tuollaista palkkauskierrettä on ollut, joten ehkä kannattaa katsoa koko vuoden lukuja kuukausilukujen sijaan, koska kuukausiluvut heittävät kymmeniätuhansia mittausten välillä.
julkinen.png


Näistä työntekijöistä 85 prosenttia on sosiaali- ja terveysalalla, koulutusalalla, sosiaalivakuutuksen alalla tai maanpuolustuksessa. Eli jos halutaan leikata, niin eniten pitäisi leikata näistä toimialoista.

Mitä tietokannoista katselin, niin eniten julkisella sektorilla on noussut koulutuksen osio. Terveys- ja sosiaalipalveluiden työntekijöiden määrä ei ole mitenkään ratkaisevasti muuttunut (-4000 työntekijää verrattuna vuoteen 2009). Lisäksi maanpuolustukseen sekä pakollisen sosiaalivakuutuksen osioon on tullut lisää työntekijöitä, mutta tämä on ollut oletettavissakin nykyisen tilanteen sekä toimeentulotuen Kelalle siirtymisen jälkeen. Lisäksi julkisella sektorilla prosentuaalisesti suurta nousua on informaation ja viestinnän toimialalla, mutta sen alan työntekijät ovat 1,8% työntekijöistä. Hallinnon työntekijöiden määrä on vähentynyt vuoteen 2009 verrattuna.
No joo tilastokeskuksesta nämä suoraan ovat ja koonnutkin HS, vuonna 2009, 641000. Linkki on alkuperäisessä viestissäni.
641.png

Vuonna 2024, 705000
705.png

2024 siis aikalailla 110% työntekijöiden määrästä 2009 josta sattumalta osui että nyt koettaa valtiolla "yt:t".
Kun otetaan mukaan hallitusohjelmassa jo sovitut säästöt, leikkaus on Purran mukaan yhteensä yli 400 miljoonaa euroa vuodessa.
Aikalailla siis myös 10% siitä mitä 4Mrd:sta mitä laskin olevan mahkuja mutta taitaa olla niin ettei kannata suututtaa ihan liikaa ihmisiä - kerralla.
 
Arvonnousu ei ole keskeinen muuttuja koska verotus on cash outatessa samaa, pelkästään osinkojen verotus on erilainen ja muuttujat ovat osinkotuotto ja sijoituksen pituus.

Jaha, eli et sitten tunne tätäkään aihetta, josta yrität keskustella. Sitten kun olet opetellut, mitä esim. hankintameno-olettama tarkoittaa ja miten se huomioidaan tai ei huomioida AOT:llä ja OST:llä eri pituisissa sijoituksissa kun tuotot realisoidaan ulos, niin voidaan palata asiaan. Tällä on oleellinen vaikutus saatavaan reaalituottoon. Osinkojen verotukseen liittyy myös yrityksen pääkonttorin sijainti (+verosopimukset), koska mahdollisia lähdeveroja tai tarkemmin niiden hyvitystä käsitellään eri tavalla verotuksessa AOT:n ja OST:n välillä.

ALV ja kulutusverot on pasiivoivia ja menee ihan yhtälailla vientihintoihin

Eivät tietenkään mene "yhtälailla" vientihintoihin. Kuluttajamyynnissä laki pakottaa lisäämään ALV:n. Viennissä sitä ei lisätä. Osa vientiyrityksistä ei edes halutessaan voi siirtää mahdollisesti kohonneita kulujaan vientihintoihin vaikka haluaisi. Tämäkin riippuu ihan toimialasta. Mut juu, passivoivia ja sillai.
 
Viimeksi muokattu:
IS: "PERUSSUOMALAISTEN varapuheenjohtaja Mauri Peltokangas vaati puolueen aluevaalivideossa voimasanan säestämänä ”äänestämään pihalle bensan hinnan korottajat”."

Eli nyt sitten itsensä?
YLEISEN arvonlisäveron korottaminen 24 prosentista 25,5:een oli lopulta kompromissi, johon kaikkien oli tyytyminen. Rkp olisi halunnut hoitaa lisäsopeutukset siten, että merkittävästi suurempi osa olisi toteutettu veroja kiristämällä kuin menoja leikkaamalla
Ehkä Mauri tarkoitti "kaukaa viisaasti" näitä meidän nykyään täysin vasemmistolaiseksi laskettavia RKP:läisiä.;)
 
Jaha, eli et sitten tunne tätäkään aihetta, josta yrität keskustella. Sitten kun olet opetellut, mitä esim. hankintameno-olettama tarkoittaa ja miten se huomioidaan tai ei huomioida AOT:llä ja OST:llä eri pituisissa sijoituksissa, niin voidaan palata asiaan. Tällä on oleellinen vaikutus saatavaan reaalituottoon. Osinkojen verotukseen liittyy myös yrityksen pääkonttorin sijainti (+verosopimukset), koska mahdollisia lähdeveroja tai tarkemmin niiden pidätystä käsitellään eri tavalla verotuksessa AOT:n ja OST:n välillä.
ennen kun rupeet knoppaileen jostain hankintameno-olettamista ja lähde veroista, laske tuo homma auki ihan yksinkertaisessa kehikossa ensiksi. Hankintameno-olettama on oleellinen siinä vaiheessa jos simppeli tarkastelu voisi puhua OST:n puolesta, muutoin ei. Koska sitä voi käyttää AOT:ssä muttei OST:ssä. Lähdevero muistaakseni käytännössä teki ulkomaisten osakkeiden omistamisesta OST:llä kannattamatonta, eli tarkastelu on vain kotimaisten osakkeiden osalta tässä.

Osa vientiyrityksistä ei edes halutessaan voi siirtää mahdollisesti kohonneita kulujaan vientihintoihin vaikka haluaisi.
No mites sellaselle käy kun työntekijät katsoo että hinnat nousi hallituksen toimesta ja pitäisi saada indeksikorotusta. Ratkaisuhan ei ole että kaikki vaan tyytyy osaansa ja pysyy "staattisena" kun talous ei vaan toimi niin.
 
No ei vajaa 3000e bruttopalkka kovin kummoinen ole. Reilusti mediaanipalkkaa pienempi
oikea mediaani varmasti pienempi reilusti mitä tilastokeskuksen ilmoittama. Se kun mittaa vain kokoaikatyötä, mikä ei nykyisin ole enää välttämättä se standarditapa työelämässä. Alueellisetkin erot on isoja. Epäilen, että oikee mediaani missä kaikki osa-aikatyökin mukana on jotain 2000 pintaan per kk, uusimaa poistettuna menee 1600/kk. Nämä vain omia arvioita.
 
oikea mediaani varmasti pienempi reilusti mitä tilastokeskuksen ilmoittama. Se kun mittaa vain kokoaikatyötä, mikä ei nykyisin ole enää välttämättä se standarditapa työelämässä. Alueellisetkin erot on isoja. Epäilen, että oikee mediaani missä kaikki osa-aikatyökin mukana on jotain 2000 pintaan per kk, uusimaa poistettuna menee 1600/kk. Nämä vain omia arvioita.
Korkea marginaalivero ajaa ihmiset osa-aikatyöhön. Mitäpä tuota työtunteja lisäämään kun käteen jää murto-osa. 3000e bruttopalkalla ero 300e/kk 80 vs 100%
 
oikea mediaani varmasti pienempi reilusti mitä tilastokeskuksen ilmoittama. Se kun mittaa vain kokoaikatyötä, mikä ei nykyisin ole enää välttämättä se standarditapa työelämässä. Alueellisetkin erot on isoja. Epäilen, että oikee mediaani missä kaikki osa-aikatyökin mukana on jotain 2000 pintaan per kk, uusimaa poistettuna menee 1600/kk. Nämä vain omia arvioita.
Moni hyvätuloinenkin puuttunee tuosta kokoaikaisesten tilastosta myös.
 
No joo tilastokeskuksesta nämä suoraan ovat ja koonnutkin HS, vuonna 2009, 641000. Linkki on alkuperäisessä viestissäni.
641.png

Vuonna 2024, 705000
705.png

2024 siis aikalailla 110% työntekijöiden määrästä 2009 josta sattumalta osui että nyt koettaa valtiolla "yt:t".

Aikalailla siis myös 10% siitä mitä 4Mrd:sta mitä laskin olevan mahkuja mutta taitaa olla niin ettei kannata suututtaa ihan liikaa ihmisiä - kerralla.
Kunkakahan paljon kuntapuolelta löytyisi säästöjä?
Suomessa on 309 kuntaa joista 97 on on yli 10000 ja 212 alle 10000 asukaan kuntia. Pitäisikö olla jokin minimasukasmäärä?
 
Kunkakahan paljon kuntapuolelta löytyisi säästöjä?
Suomessa on 309 kuntaa joista 97 on on yli 10000 ja 212 alle 10000 asukaan kuntia. Pitäisikö olla jokin minimasukasmäärä?
Kunnat voisi lakkauttaa kokonaan. Tehtävät voisi siirtää hyvinvointialueille. Ei tarvita kahta tasoa enempää.
 
Juuri näin, kaikki kuntien rakenteet pitäisi purkaa ja siirtää jonkun olemassa olevan hallintohimmelin taakse. Kaikilla paikallispalveluilla pitäisi olla vähintään maakunnallinen tai jopa valtakunnallinen hallinto ja johto. Paikallisesti toimisi vain suorittavan tason ihmiset ja mahdollisesti heidän lähin esihenkilönsä, jos työ on sen luontoista, että tarvitsee tiiviimpää lähijohtamista.

Tämä ei tietenkään poliittisille valtablokeille käy, joten turha toivo.
Ehkä jonkinlainen minimaalinen paikallishallinto pitäisi säilyttää puolueiden vallanhimon vuoksi. Se sitten voisi päättää ylemmän tason sille myöntämästä budjetista, että rakennetaanko uusi bussipysäkki vai korjataanko leikkikentän aita.
 
No joo tilastokeskuksesta nämä suoraan ovat ja koonnutkin HS, vuonna 2009, 641000. Linkki on alkuperäisessä viestissäni.
641.png

Vuonna 2024, 705000
705.png

2024 siis aikalailla 110% työntekijöiden määrästä 2009 josta sattumalta osui että nyt koettaa valtiolla "yt:t".

Aikalailla siis myös 10% siitä mitä 4Mrd:sta mitä laskin olevan mahkuja mutta taitaa olla niin ettei kannata suututtaa ihan liikaa ihmisiä - kerralla.

Kuten sanoin, kuukausilukuja ei kannata tuijottaa. Tai sitten vuoden 2024 tammikuun ja helmikuun välillä julkiselle sektorille on palkattu yli 40 000 henkilöä. Tuskinpa on. Jos katsotaan vuosittaisia lukuja, niin noin rajua kasvua ei ole näkyvissä.
 
ylipäätäänkin näitä on turha tuijottaa ennen kuin listassa on myös kaikki julkiselta sektorilta säätiön tai yrityksen kautta palkkansa saavat henkilöt.

Siinäpä pulma kartoittaa julkisella sektorilla todellisuudessa oleva työntekijämäärä.
 
Mun nähdäkseni se ryhmä mistä puhut on melko epärelevantti tän passivoitumistarkastelun kannalta.

Siinä korkeampituloisten ryhmässä ehkä oleellisempi juttu on se, että meneekö ulkomaille vai pysyykö kotimaassa. Siinä tarkastelussa ansiotuloverotuksella voi olla osansa. Toisaalta taas, yleensä se kontrasti on niin suuri että bruttopalkka tuplaantui ja veroasteesta lähti kolmasosa. Eli "paska" palkka näyttelee isoa osaa siinäkin jo bruttotasolla ennen veroja.
Eiköhän yksi suuri passioiva päätös ollut työttömyysturvan suojaosan poisto.

Moni hyvätuloinen pitää pitkiä lomia, esimerkiksi voi lähteä talveksi lämpimään. Se on sitten siinä menevätkö, koska verotus on korkea vai eikö heillä olisi varaa lähteä jos verotus olisi korkeampi
 
Juuri näin, kaikki kuntien rakenteet pitäisi purkaa ja siirtää jonkun olemassa olevan hallintohimmelin taakse. Kaikilla paikallispalveluilla pitäisi olla vähintään maakunnallinen tai jopa valtakunnallinen hallinto ja johto. Paikallisesti toimisi vain suorittavan tason ihmiset ja mahdollisesti heidän lähin esihenkilönsä, jos työ on sen luontoista, että tarvitsee tiiviimpää lähijohtamista.

Tämä ei tietenkään poliittisille valtablokeille käy, joten turha toivo.
Ehkä jonkinlainen minimaalinen paikallishallinto pitäisi säilyttää puolueiden vallanhimon vuoksi. Se sitten voisi päättää ylemmän tason sille myöntämästä budjetista, että rakennetaanko uusi bussipysäkki vai korjataanko leikkikentän aita.
Kunnat ja kuntapolitiikka on olemassa lähidemokratian vuoksi. Samasta syystä myös hyvinvointialueille (jotka on jonkinlainen erikoistunut alueellinen hallinto) luotiin poliittinen johto valeineen.
Demokratia maksaa. Ja maksaa paljon.
Mutta kaikki siirtymä, jossa demokratia heikkenee tai etääntyy on jonkinlainen askel pois demokratiasta kohti harvainvaltaa.
 
Tossakin on varmaan joku raja minkä jälkeen ne spaddut ja viinat ostetaan trokarilta/Virosta/netistä jne eli mahtaako kannattaa ylen määrin korotella.
Mä en kyllä ole koskaan ymmärätänyt että alkoholia pitää RAAHATA ulkomailta. Paljon helpommalla pääsee kun käy paikallisessa marketissa tai Alkossa. Ei se nyt niin kallista täälläkään ole. Ja alkoholi on aina hintansa väärtti illan päätteeksi :)

Ikävää tietysti on että verotuloja valuu ulkomaille. Kieltäisivät viina tuoniin ulkomailta. Nykyiset oluentuontisäännöt ovat suorastaan huvittavat. ( siis sallitut määrät )
 
Kunnat ja kuntapolitiikka on olemassa lähidemokratian vuoksi. Samasta syystä myös hyvinvointialueille (jotka on jonkinlainen erikoistunut alueellinen hallinto) luotiin poliittinen johto valeineen.
Demokratia maksaa. Ja maksaa paljon.
Mutta kaikki siirtymä, jossa demokratia heikkenee tai etääntyy on jonkinlainen askel pois demokratiasta kohti harvainvaltaa.
Demokratia vai kulissi demokratia jossa hyväveliverkostot ja lobbauskoneistot jyllää?

Joku on joskus sanonut että jos vaaleilla voisi jotain vaikuttaa, niin johan se olisi jo lailla kielletty.

Tämä kuvaa sitä kuinka vähän lopulta toissijaista menoista leikataan. Kokkareita ei kiinnosta markkinatalous, vaan isojen yritysten talous. Rkp suojelee rikkkaan ruottalaisen eliitin etuja ja heidän järjestökratiaa. Ps nyt sai pikkasen maahanmuuttoon järkevyyttä ja kehitysapuun leikkauksia. Oikea suunta, mutts olisin toivonut enemmän. Liberaalit kävi budjetin tiukalla seulalla läpi ja siellä oli paljon hyviä ideoita. Pohjaksi otettiin vanha, eikä edes katsottu sieltä vinkkejä leikkauskohteille.
 
Demokratia vai kulissi demokratia jossa hyväveliverkostot ja lobbauskoneistot jyllää?

Joku on joskus sanonut että jos vaaleilla voisi jotain vaikuttaa, niin johan se olisi jo lailla kielletty.

Tämä kuvaa sitä kuinka vähän lopulta toissijaista menoista leikataan. Kokkareita ei kiinnosta markkinatalous, vaan isojen yritysten talous. Rkp suojelee rikkkaan ruottalaisen eliitin etuja ja heidän järjestökratiaa. Ps nyt sai pikkasen maahanmuuttoon järkevyyttä ja kehitysapuun leikkauksia. Toivonut enemmän. Liberaalit kävi budjetin tiukalla seulalla läpi ja siellä oli paljon hyviä ideoita. Pohjaksi otettiin vanha, eikä edes katsottu sieltä vinkkejä leikkauskohteille.
Demokratia on juuri se syy, miksi liberaalien leikkauslistaa ei paljon katseltu. Jos heillä olisi edes nytin osuus ja yksikin edustaja, olisi jo pikkuisen painoarvoa, jos muutaman prosentin ääniosuus, esim. RKP:n tai KD:n verran, alettaisiin katsomaan ihan toisella silmällä ja kenties voisi olla joskus hallituksessa. Jos vassarien verran, niin oikeistohallituksiin heidät haluttaisiin jo merkittävänä kumppanina. Kun ei ole, ei ole merkitystä eikä valtaa.

Hyvä esimerkki on saman hengen edeltäjä Nuorsuomalaiset. Heillä oli kerran, yhdellä vaalikaudella kaksi kansanedustajaa (Risto E.J. Penttilä ja Jukka Tarkka), mutta paljon kokoaan suurempi vaikutus: sittemmin sulauduttuaan isompien muskeleiden Kokoomukseen se on saanut ajettua suuren osan heidän alkuperäisen tavoiteohjelmansa tavoitteista: palveluseteleiden käyttöä ja valinnanvapautta (90-luvun alussa sitä ei ollut vielä ollenkaan), tuloverokannan alentamista, byrokratian karsimista (vrt. 90-luvun alku). Perustulo tai kansalaispalkka oli silloin ja taitaa olla vieläkin liian rohkea tavoite, mutta voi siinäkin sanoa keskustelun edenneen heidän hahmottelemassaan suunnassa.

Politiikka kun on kestävyyslaji.

Kuntapolitiikka ilman oppositiota on sitten kokonaan oma lukunsa. Siellä demokratia todellakin toteutuu parhaiten kaikista instituutioista, eikä ole oppositioita, eli jokaiseen isompaan päätökseen pitää rakentaa liittoumat.
Toki ensimmäistä kertaa läpimenevän valtuutetun täytyy ensin oppia ne keinot ja verkostot, joten ehkä toisesta kaudesta lähtien sitten tavat ja keinot on jo joten kuten hanskassa. Mutta kun useissa kunnissa tekijöitä ja ehdokkaita on liiankin vähän ja valtuuston koko on pienehkö, riittää vähäisempiä luottamustoimia jopa heille, jotka ei vaaleissa päässeet läpi, siis varavaltuutetuille.
 
Mä en kyllä ole koskaan ymmärätänyt että alkoholia pitää RAAHATA ulkomailta. Paljon helpommalla pääsee kun käy paikallisessa marketissa tai Alkossa. Ei se nyt niin kallista täälläkään ole. Ja alkoholi on aina hintansa väärtti illan päätteeksi :)

Ikävää tietysti on että verotuloja valuu ulkomaille. Kieltäisivät viina tuoniin ulkomailta. Nykyiset oluentuontisäännöt ovat suorastaan huvittavat. ( siis sallitut määrät )
Minä en ainakaan koe omantunnontuskia, vaikka ostan lähes kaiken röökin, alkoholin ja polttoaineen ulkomailta, verojen korotuksen jälkeen ostan kaiken. Alkoholin yleensä kylläkin tilaan kotiovelle koska se on vaivattomin tapa. Verot ohjaa tuonne haaparantaan asioimaan, verojen laskulla asioisin tietysti kotimaassa.
 
Kai se nyt yksilötasolla on ihan sama tuhoaako aivosoluja ulko vai kotimaan viinalla. Jännästi vaan, kun se maksakirroosi poksahtaa niin kotimainen terveydenhuolto kyllä kelpaa, eikä lähdetäkään ulkomaille sitä hoitamaan tai tilata hoitoa kotiovelle.

Toisaalta eipä taida meidä julkisesta olla tätä vauhtia mitään jäljellä niin siinäpä kuolevat juopot jatkossa hoitoa odotellessa.
 
Kai se nyt yksilötasolla on ihan sama tuhoaako aivosoluja ulko vai kotimaan viinalla. Jännästi vaan, kun se maksakirroosi poksahtaa niin kotimainen terveydenhuolto kyllä kelpaa, eikä lähdetäkään ulkomaille sitä hoitamaan tai tilata hoitoa kotiovelle.

Toisaalta eipä taida meidä julkisesta olla tätä vauhtia mitään jäljellä niin siinäpä kuolevat juopot jatkossa hoitoa odotellessa.
Tähän kun vaihtaa juopon alkoholistin tilalle läski ylipainoinen ja viinan tilalle suklaa, niin tulemme samaan lopputulokseen. Maksakirroosin riskisuhde on 2,2 ylipainoisilla, joten hyvinkin sopii, vaikkakaan ei ole ylipainon haittavaikutuksista suurin. Toki alkoholia voi käyttää kohtuudella tulematta alkoholistiksi, tai suklaata syödä kohtuudella tulematta ylipainoiseksi, mutta se onkin taas jo toinen tarina. Kannatan kyllä haittaveroja, jos niillä saadaan haittakulutusta vähennettyä.
 
Tähän kun vaihtaa juopon alkoholistin tilalle läski ylipainoinen ja viinan tilalle suklaa, niin tulemme samaan lopputulokseen. Maksakirroosin riskisuhde on 2,2 ylipainoisilla, joten hyvinkin sopii, vaikkakaan ei ole ylipainon haittavaikutuksista suurin. Toki alkoholia voi käyttää kohtuudella tulematta alkoholistiksi, tai suklaata syödä kohtuudella tulematta ylipainoiseksi, mutta se onkin taas jo toinen tarina. Kannatan kyllä haittaveroja, jos niillä saadaan haittakulutusta vähennettyä.
Ylipainon syitä on paljon muitakin kuin suklaa ja niihin tulisi puuttua. Haittaverot on hyvä juttu
 
Kannatan kyllä haittaveroja, jos niillä saadaan haittakulutusta vähennettyä.
Etkös sä juuri kirjoittanut, että asioisit kotimaassa jos verot olisi pienemmät? Vai mitä sä tällä nyt haet takaa? Minusta tuossa on lievä ristiriita.

Läskit harvoin myös tilaa suklaata ulkomailta tai lähtevät sitä pakulla muualta euroopasta roudaamaan, joten heidän herkkujen verot jäävät automaattisesti valtion kassaan.

Sellaisen pienen huomion olen kyllä laittanut merkille, että alkoholin "kohtuukäyttäjät" harvemmin valittavat sen hinnasta tai korkeista veroista. Syykin tähän on aika yksinkertainen. Jos vuodessa ostaa pari pulloa viiniä niin tuskimpa siinä talous kaatuu, vaikka triplais viinaverot.
 
Sellaisen pienen huomion olen kyllä laittanut merkille, että alkoholin "kohtuukäyttäjät" harvemmin valittavat sen hinnasta tai korkeista veroista. Syykin tähän on aika yksinkertainen. Jos vuodessa ostaa pari pulloa viiniä niin tuskimpa siinä talous kaatuu, vaikka triplais viinaverot.

Tarvii kyllä juoda aika paljon enemmän kuin "pari pulloa viiniä vuodessa" että menee kohtuukäytöstä edes lähellekään alkoholismia...
 
Tarvii kyllä juoda aika paljon enemmän kuin "pari pulloa viiniä vuodessa" että menee kohtuukäytöstä edes lähellekään alkoholismia...
Juu olen nähnyt kyllä oikeaa alkoholismia ihan lähietäisyydeltä koko lapsuuteni. Pointti nyt kuitenkin oli, että jos se pullo ei ole elämän tärkein asia, harvemmin ne verotkaa ja hinta ahdistaa.
 
Etkös sä juuri kirjoittanut, että asioisit kotimaassa jos verot olisi pienemmät? Vai mitä sä tällä nyt haet takaa? Minusta tuossa on lievä ristiriita.

Läskit harvoin myös tilaa suklaata ulkomailta tai lähtevät sitä pakulla muualta euroopasta roudaamaan, joten heidän herkkujen verot jäävät automaattisesti valtion kassaan.

Sellaisen pienen huomion olen kyllä laittanut merkille, että alkoholin "kohtuukäyttäjät" harvemmin valittavat sen hinnasta tai korkeista veroista. Syykin tähän on aika yksinkertainen. Jos vuodessa ostaa pari pulloa viiniä niin tuskimpa siinä talous kaatuu, vaikka triplais viinaverot.
Nimenomaan kannatan niitä millä saadaan kulutusta laskettua eli kuten huomasit lause oli ehdollinen. Olemme samaa mieltä että makeisten verotukset ovat toimivia ja kaikki etu jää Suomeen. Alkoholin nettitilaaminen on niin yleistä, että siinä veronkorotukset voivat osua taas suomea omaan nilkkaan.
 
Nimenomaan kannatan niitä millä saadaan kulutusta laskettua eli kuten huomasit lause oli ehdollinen. Olemme samaa mieltä että makeisten verotukset ovat toimivia ja kaikki etu jää Suomeen. Alkoholin nettitilaaminen on niin yleistä, että siinä veronkorotukset voivat osua taas suomea omaan nilkkaan.
Makeisten haittaverot ei taida laskea kulutusta. Ne tuovat sen sijaan valtion kassaan rahaa, jota voi käyttää terveydenhoitoon.
"Suomessa otettiin vuoden 2011 alussa käyttöön vero makeisille ja jäätelölle ja korotettiin virvoitusjuomien veroa. Niiden hinnat nousivat veron ja seuraavana vuonna tehdyn veronkorotuksen myötä keskimäärin kymmenellä prosentilla.

– Ohjausvaikutusta ei ollut lainkaan eli niiden kulutus säilyi ennallaan verosta huolimatta, Kosonen toteaa."
 
Juu olen nähnyt kyllä oikeaa alkoholismia ihan lähietäisyydeltä koko lapsuuteni. Pointti nyt kuitenkin oli, että jos se pullo ei ole elämän tärkein asia, harvemmin ne verotkaa ja hinta ahdistaa.

Oli se opiskelijana vähän ärsyttävää että jos halusi juoda jotain muuta kuin bulkkikaljaa, niin se maksoi törkeän paljon ulkomaihin verrattuna.
 
Kunnat voisi lakkauttaa kokonaan. Tehtävät voisi siirtää hyvinvointialueille. Ei tarvita kahta tasoa enempää.
Kun meni jo väärään reikään niin homma loppuun tällä viisiin? :rofl2: Tässä on nyt vähän menetetyn rahan vinoumaa. Ei ne pottiin laitetut rahat ole enää omia eikä kannata maksaa loppuun asti kun oma veto sulaa pois viimeisten pöytäkorttien paljastuessa.

Ehkä tuo oli alunperin joidenkin juoni, mutta ei siinä ole järkeä. Tarpeeton kampaviinerijärjestelmä voidaan perustaa, mutta se voidaan myös lakkauttaa. Pahoinvointialueet helvettiin, kaikki uudet kyöstit irtisanotaan ja oikeat tehtävät kunnille ja valtiolle. Aiempaa enemmän jälkimmäistä painottaen.

Meillähän on jo ihan hyvä alku verrattuna vaikka moniin ameriikan osavaltioihin. Pärjätään vaikka kunnat eivät palkkaa poliiseja.
 
Kun meni jo väärään reikään niin homma loppuun tällä viisiin? :rofl2: Tässä on nyt vähän menetetyn rahan vinoumaa. Ei ne pottiin laitetut rahat ole enää omia eikä kannata maksaa loppuun asti kun oma veto sulaa pois viimeisten pöytäkorttien paljastuessa.

Ehkä tuo oli alunperin joidenkin juoni, mutta ei siinä ole järkeä. Tarpeeton kampaviinerijärjestelmä voidaan perustaa, mutta se voidaan myös lakkauttaa. Pahoinvointialueet helvettiin, kaikki uudet kyöstit irtisanotaan ja oikeat tehtävät kunnille ja valtiolle. Aiempaa enemmän jälkimmäistä painottaen.

Meillähän on jo ihan hyvä alku verrattuna vaikka moniin ameriikan osavaltioihin. Pärjätään vaikka kunnat eivät palkkaa poliiseja.
Kunnat ovat aivan liian pieniä yksiköitä. En kyllä ymärrä sitäkään, miksi meillä on eri rajat aluehallinnoilla ja hyvinvointialueilla.

Edit: tässä olisi malliksi maanpuolustuspiirit
IMG_20240418_113137.jpg
 
Ohuita oli SDP:n vaihtoehdot ja keinot talouden korjaamiseksi eilisessä A-studiossa. Lindtman rääkymässä oikeudenmukaisuudesta ja vääryydestä studiossa, kun kysyttiin SDP:n vaihtoehtoa, niin kassaan saatiin raapimalla 1,5mrd. Sillä ei tätä taloutta korjata. Olihan siellä joku 1mrd€ mystinen lisä "muilla toimilla", unohtui vain kertoa, että mitä nämä toimet ovat. Häkkästä lainatakseni, pääoppositiopuolue elää jossain vaihtoehtomaailmassa, ymmärtämättä kuinka hankalassa tilanteessa ollaan. Hyvä kuitti tuli myös SDP:n julkaisemattomista laskelmista viime syksyltä ja kuinka totaalisesti taloudenpito epäonnistui viime kaudella.

Keskusta pelasi taktisesti varmaa peliä, ollaan hyvin pitkälti samaa mieltä summista hallituksen kanssa, mutta toteutustapa on osittain väärä, kuitenkaan esittämättä oikein mitään konkretiaa tilalle. Ei tietenkään haluta karkottaa jo valmiiksi ohutta kannatuspohjaa, kun pitäisi kertoa yksityiskohtaisesti keneltä ja mistä nämä rahat kaivetaan hallituksen "väärien valintojen" tilalle. Näyttävät edes ymmärtävän tai ainakin esittävät ymmärtävän taloudentilan vakavuuden.
 
Sitten asiasta kolmanteen, mediassa huhuillaan, että Mika Aaltola olisi siirtymässä Kokoomuksen eurovaaliehdokkaaksi, Mika Aaltola hakee myös toiselle kaudelle UPIn johtoon, tietääkö Aaltola jotain mitä me emme tiedä ja UPIn tiessä on tullut seinä vastaan?
 
Kunnat ovat aivan liian pieniä yksiköitä. En kyllä ymärrä sitäkään, miksi meillä on eri rajat aluehallinnoilla ja hyvinvointialueilla.

Edit: tässä olisi malliksi maanpuolustuspiirit

IMG_20240418_113137.jpg

Sote-alueiden osalta järkevää olisi ollut ehkä ERVA-alueet. Ja tämä olisikin voinut toteutua, jos ei Kepu olisi ollut mukana molemmissa sote-uudistusta väsänneistä hallituksista. Tämän uudistuksen osalta oli onnetonta, etteivät SDP ja Kokoomus olleet samassa hallituksessa, jolloin olisi voinut tulla huomattavasti järkevämpi viritelmä.

Tässäkin mallissa olisi tosin ollut se ongelma, etteivät Itä-Suomen rahat olisi sittenkään riittäneet.
 
Päivän ehdokkuusuutiset:

Kaikkonen hakee Keskustan puheenjohtajuutta ja sanoisin, että jos ei ihmeitä tapahdu niin hänet myös valitaan.

KANSANEDUSTAJA Antti Kaikkonen tavoittelee keskustan puheenjohtajuutta kesän puoluekokouksessa. Kaikkonen kertoi asiasta tiedotustilaisuudessa torstaina.

Kaikkosta on pidetty ennakkosuosikkina tulevaksi keskustan puheenjohtajaksi. Hän oli keskustan piiripuheenjohtajien ylivoimainen suosikki IS:n helmikuun lopussa tekemän selvityksen mukaan.


Mika Aaltola asettuu ehdolle Kokoomuksen riveistä EU-vaaleihin:

ULKOPOLIITTISEN instituutin johtaja Mika Aaltola lähtee europarlamenttivaaleihin kokoomuksen ehdokkaana. Hän kertoi päätöksestään tiedotustilaisuudessa torstaina.

Aaltola kertoi noin viikko sitten hakevansa uutta kautta Ulkopoliittisen instituutin johdossa, jossa hänen ensimmäisen viisivuotiskautensa on päättymässä tämän vuoden lopussa. Tuolloin Aaltola sanoi STT:lle, että hän ei ole asettumassa ehdolle eurovaaleissa.

 
Ikävää tietysti on että verotuloja valuu ulkomaille. Kieltäisivät viina tuoniin ulkomailta. Nykyiset oluentuontisäännöt ovat suorastaan huvittavat. ( siis sallitut määrät )
Mites se (tavaroiden) vapaa liikkuvuus jne, EU:n mallioppilas Suomi on tarkkislainen alkoholi- ja autoveroasioissa. Onhan se jännä..
 
Vähän niin kuin uumoilin, UPIn tiessä tuli seinä vastaan. Kokoomus on haalinut maanpuolustusasiantuntijoita riveihinsä, joten Aaltola on luonnollista jatkumoa tälle.

Aiotko äänestää Mika Aaltolaa europarlamenttiin? Mielestäni hän ansaitsisi meppipaikan jo siitä hyvästä, että hän veti raskaan ja rohkean presidentinvaalikierroksen Suomessa, vaikka tiesi tuloksen tekemisen olevan vaikeaa kyseisissä vaaleissa.

Itse yllätyin UPI:n linjauksesta, olisin odottanut hänen pääsevän jatkokaudelle pomoksi siellä.

Ohuita oli SDP:n vaihtoehdot ja keinot talouden korjaamiseksi eilisessä A-studiossa. Lindtman rääkymässä oikeudenmukaisuudesta ja vääryydestä studiossa, kun kysyttiin SDP:n vaihtoehtoa, niin kassaan saatiin raapimalla 1,5mrd. Sillä ei tätä taloutta korjata. Olihan siellä joku 1mrd€ mystinen lisä "muilla toimilla", unohtui vain kertoa, että mitä nämä toimet ovat. Häkkästä lainatakseni, pääoppositiopuolue elää jossain vaihtoehtomaailmassa, ymmärtämättä kuinka hankalassa tilanteessa ollaan. Hyvä kuitti tuli myös SDP:n julkaisemattomista laskelmista viime syksyltä ja kuinka totaalisesti taloudenpito epäonnistui viime kaudella.

Sdp:n osalta välillä mietityttää se, että miten tämä puolue on ollut aikanaan ns. valtionhoitajapuolue? Onko osaaminen perustunut siihen, että 1970-1980-luvut olivat kasvavan väestön ja talouden aikaa (helppoa aikaa päätöksien tekemiselle) ja nyt kun molemmat laskevat, niin sitä oikeaa osaamista ei oikein olekaan?

Sdp:n osalta surullista on se, että jopa Vasemmistoliitto pystyy esittämään suurempia sopeutuksia, sillä heidän vero-ohjelmansa tuottaisi ainakin 4 miljardin euron tasapainotukset valtiontalouteen.

Sdp pitäisi laittaa selkä seinää vasten ja sanoa, että mitkä ovat Sdp:n reseptit 7-10 miljardin suuruisille sopeutuksille, veronkorotuksille ja palveluvalikoiman keventämisille?
 
Aiotko äänestää Mika Aaltolaa europarlamenttiin? Mielestäni hän ansaitsisi meppipaikan jo siitä hyvästä, että hän veti raskaan ja rohkean presidentinvaalikierroksen Suomessa, vaikka tiesi tuloksen tekemisen olevan vaikeaa kyseisissä vaaleissa.
Ei ole ehdokaslistoja puolueiden osalta julkaistu, niin liian aikaista arvioida ketä äänestäisi, tämän lisäksi tietysti kiinnostaa teesit millä lähdetään ehdolle. (EU:n maahanmuutto- puolutus- ja rajapolitiikka kannat tietysti kiinnostaa sekä energia- ja talouspolitiikka.)
 
Sdp pitäisi laittaa selkä seinää vasten ja sanoa, että mitkä ovat Sdp:n reseptit 7-10 miljardin suuruisille sopeutuksille, veronkorotuksille ja palveluvalikoiman keventämisille?
Vielä kun joku media laittaisi puolueen ahtaalle ja vaatisi vastauksia, kysyminen on tietysti helppoa, mutta vastausten vaatiminen näköjään hankalaa. Media voisi nyt ihan painostaa ja kysyä SDP:n viime syksynä teettämien laskelmien perään, ei vain näytä löytyvän tahtotilaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom