• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Miten määrittelet työnvaativuuden mukaisen korvauksen. Olen ymmärtänyt että se on enemmänkin sellainen lentävä heitto mitä käytetään kun halutaan lisää palkkaa, toki esiintyy ihan vakavissakkin jutuissa, mutta niihin sitten jotkin määritelmät.

Mutta pieleen menee jos työnvaativuus määrittäisi jonkin minimi palkan.


70 mijardia vuodessa vastikkeetonta rahaa, jonka sitten maksaisi veroina keskiluokka. Joo saisihan ne tonnin kuussa ja sitten maksaisivat 2-3tonnia enemmän veroja.
Jos perustuloon siirrytään ja sen tarkoitus on että työntekiä olisi samalla viivalla sen työnantajan kanssa, niin se tonni on oikeasti aika sopivasumma. Tosin valtion budjetilta jos kysytään, niin vastaus voi olla eri.

Joku heitti tässä ketjussa satkun perustuloa, niin se on yhtä tyhjän kanssa. Ennemmin vaikka 500 € tienaaminen ilman että tuet tippuu. Se kannustaisi tekemään osa-aikaisuuksia, yms.
 
70 mijardia vuodessa vastikkeetonta rahaa, jonka sitten maksaisi veroina keskiluokka. Joo saisihan ne tonnin kuussa ja sitten maksaisivat 2-3tonnia enemmän veroja.
Miten päädyt tähän lukuun? Jos nytkin menee rahoja tulonsiirtoihin vähän tienaaville, sairaille ja työttömille oletettavasti saman verran mitä veroilla säädettäisiin tuohon perustuloon menevän, mutta pois jää eri virastojen välistävedot?
 
Miten päädyt tähän lukuun? Jos nytkin menee rahoja tulonsiirtoihin vähän tienaaville, sairaille ja työttömille oletettavasti saman verran mitä veroilla säädettäisiin tuohon perustuloon menevän, mutta pois jää eri virastojen välistävedot?
Jos jaat 70 miljardia, korvaat sillä jonkin 10-20 miljardia, niin keskiluokalle jää maksettavaa 50 miljardia - se 20 miljardia minkä annat niille, toki sillä oletuksella että suostuvat maksajiksi.

70 miljardia taitaa olla aika lähellä valtion budjettia - korot.
 
Itse tykkään kyl kovasti kun vihdoin politiikan ytimeen on tullut kamppailu siitä, kuuluuko valta perustuslain mukaan kansalle vai ovatko kansanedustajat luovuttaneet päätäntävallan korporaatio EK:lle ja SAK:lle ja niiden alajärjestöille.

Politiikot aivan liian kauan keskittyivät kinastelemaan tyhjänpäiväisestä maahanmuutosta, ilmastonmuutoksesta, sukupuolten moninaisuudesta jne - kaikenäköisestä identiteettipolitiikasta joka on omasta mielestäni täyttä paskaa. Mihin on jäänyt keskustelut verotuksen kannustavuudesta ja tuottavuuskehityksen mahdollistamisesta? Sivuun siirrettiin rakenteelliset ongelmat työmarkkinoilla joista tämä:"kyllä sunnuntaille kuuluu tuplapalkka, vaikka en Jeesukseen uskokkaan" hyvin kertovat.

Nyt VIHDOIN puhutaan asiaa. Vihdoin alkaa tapahtumaan. Kina ja huuto tulee voimistumaan entisestään tällä ja seuraavalla hallituskaudella. Niin vaikea on hyväksyä että nykyisellä linjalla ei voida jatkaa koska siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

Poppareita on hyvä pitää varulla myös jatkoa varten. Siitä huolen pitää entisestään heikkenevä huoltosuhde, BKT pysytteleminen samalla tasolla (en näe missään uutta Nokiaa tai useampaa pienempää sellaista) sekä entisestään voimistuva SOTE-kriisi. Erityisen mielenkiinnolla jään seuraamaan, saavatko vasemmistopuolueet konkreettista tiekarttaa tästä koskaan ulos.

Tämän kansakunnan kyky uudistua on todellisten ponnistelujen takana. Nalle oli taas oikeassa. Suomesta on tullut vanhainkoti, jossa pyydetään koko ajan lisää julkisia palveluita ja sanotaan että lapset (joita ei kohta enää edes ole nykyisellä syntyvyyskehitysellä) sen maksavat. Se syy miksi ollaan siirrytty tähän vanhainkoti-ajatteluun on yksinkertaisesti se, että suurin äänestäjäryhmä ovat eläkeläiset. Muutosta tapahtuu vasta boomereiden kuoltua, sen jälkeen kun nuorempien tulevaisuus on varastettu "saavutettujen etujen" takia.

 
Liitolla ei ole mitään sanomista palkkatasa-arvoon. Yritykset saavat maksaa työntekijöille ihan niinkuin itse parhaaksi näkevät. Eihän liitolla ole edes pääsyä palkkatietoihin, niin eivät ne voi edes tietää mitä kenellekin maksetaan.
EU:n palkka-avoimuusdirektiivi muuttaa jossain määrin tilannetta 2026 alkaen.
Työntekijöille ja heidän edustajille on vastaisuudessa kerrottava vastaavissa tehtävissä toimivien työntekijöiden keskiarvopalkka yrityksessä, ja jos henkilön palkka on alle keskiarvon, niin miksi se sitä on.
 
EU:n palkka-avoimuusdirektiivi muuttaa jossain määrin tilannetta 2026 alkaen.
Työntekijöille ja heidän edustajille on vastaisuudessa kerrottava vastaavissa tehtävissä toimivien työntekijöiden keskiarvopalkka yrityksessä, ja jos henkilön palkka on alle keskiarvon, niin miksi se sitä on.
Tämä on kyllä positiivinen juttu.
 
Jos jaat 70 miljardia, korvaat sillä jonkin 10-20 miljardia, niin keskiluokalle jää maksettavaa 50 miljardia - se 20 miljardia minkä annat niille, toki sillä oletuksella että suostuvat maksajiksi.

70 miljardia taitaa olla aika lähellä valtion budjettia - korot.

Jos nytkin jaetaan erilaisina tukina tuo 10-20 miljardia, niin eihän siinä keskiluokalle tule mitään "lisää maksettavaa".. Tuo mainitsemasi keskiluokalle maksettava 50 miljardia (perustulo) verotetaan näiltä keskiluokkaisilta pois, joten se ei tuo mitään lisää maksettavaa.
 
Tämä on kyllä positiivinen juttu.
Tämä siitä hyvä että kenellekään ei jatkossa makseta parempaa kuukausipalkkaa - vaan parempi palkka maksetaan kannustimien ja provisioiden muodossa.

Jos jaat 70 miljardia, korvaat sillä jonkin 10-20 miljardia, niin keskiluokalle jää maksettavaa 50 miljardia - se 20 miljardia minkä annat niille, toki sillä oletuksella että suostuvat maksajiksi.

70 miljardia taitaa olla aika lähellä valtion budjettia - korot.
Kansalaispalkassa verotusta korotetaan reilusti niin että 2000€/kk palkasta + 1000€/kk kansalaispalkasta jää samanverran lapaan kun tällä hetkellä 2000€/kk palkasta
 
Viimeksi muokattu:
Tuo "vapaaehtoisuus" on toki kaunis ajatus, mutta ei se reaalielämässä tulisi olemaan mitään vapaaehtoista.

Vähitellen työnantajat alkaisivat palkkaamaan vain työntekijöitä, jotka suostuvat tekemään myös sunnuntaipäiviä samalla palkalla.. Ja jos olisi tarvetta vähentää/lomauttaa työntekijöitä, niin eipä yllättäisi paljonkaan jos nämä "vapaaehtoisesti sunnuntaitöistä kieltäytyneet" olisi listan kärjessä.

Ja kas kummaa yhtäkkiä alalle on muodostunut "tapa", että kaikkien pitää tehdä myös sunnuntaipäiviä normaalilla palkalla.. Se siitä "vapaaehtoisuudesta".
Tein aiemmin provisiopalkattua työtä, jossa oli tapana ettei sunnuntaista maksettu lisää. Teoriassa ay-jyrien logiikalla olisi pitänyt maksaa tuplaprovisio tai vaihtoehtoisesti tehdä sunnuntait ay-tuntipalkalla tuplana. Kumpikaan ei tietenkään olisi ollut mahdollista vaan aina ja poikkeuksetta työnantajalle tappiollista. Tämä olisi toiminut vain, jos työstä olisi maksettu selkeästi normaalitasoa ja osaamista vastaavaa pienempi provisio, jota ei noin vaan pienennetä jälkeenpäin työsuhteessa. Lisäksi työvuorosuunnittelu olisi mennyt koiran perseeseen, kun viikonpäivällä olisikin ollut taloudellista merkitystä molemmille osapuolille - normaalistihan aiemmin oli vain ajankäytöllinen ja työtekninen.

Työnantaja tuli - tämä on omaa päätelmääni - vainoharhaiseksi ilman mitään syytä ja vastoin järkeä. Ilmeisesti hän pelkäsi että alan periä sunnuntaipalkkoja kun sekoan tulevaisuudessa tai muuten vaan lopettaessani työt, kuten kunnon demari tekisi. Lopputuloksena oli, etten saanut enää tehdä sunnuntaivuoroja, joita olisin halunnut tehdä ja mikä olisi sopinut elämäntilanteeseen. Toisin sanoen menetin rahaa, työnantaja menetti rahaa ja molemmille koitui vaivaa.

Kun eturyhmäajattelijat vinkuvat, jää aina joku väliinputoajaksi eli parrua tulee perseeseen. Ei koske pelkästään tätä vaan ihan kaikkea ay-sanelua tai erilaisia kikyjä.

Kansalaispalkassa verotusta korotetaan reilusti niin että 2000€/kk palkasta + 1000€/kk kansalaispalkasta jää samanverran lapaan kun tällä hetkellä 2000€/kk palkasta
Edellä mainittiin keskiluokka, joka ei todella tee kokopäiväduunia orjapalkalla. Tuo 2000 on samaa luokkaa kuin edellä vihjaamassani paskaduunissa, ja se ei ole keskiluokkainen vaan alaluokkais-työväenluokkainen palkkataso.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nytkin jaetaan erilaisina tukina tuo 10-20 miljardia, niin eihän siinä keskiluokalle tule mitään "lisää maksettavaa".. Tuo mainitsemasi keskiluokalle maksettava 50 miljardia (perustulo) verotetaan näiltä keskiluokkaisilta pois, joten se ei tuo mitään lisää maksettavaa.
Jos annat tonnin ja verotat kaksi, niin lisää maksettavaa tonnin, (>20mrd annat ja verotat 50mrd)
Kansalaispalkassa verotusta korotetaan reilusti niin että 2000€/kk palkasta + 1000€/kk kansalaispalkasta jää samanverran lapaan kun tällä hetkellä 2000€/kk palkasta
Ja sitten jos tienaa 2500(+ 1000), niin paljos häneltä, 1500€ enemmän? 3000(+1000) tienaavalta 2000 tonnia enemmän veroa kuussa.
No 3000 tienaava huomaa, ettei kannata, no sehän kai tässä olikin ideakin.
 
Jos annat tonnin ja verotat kaksi, niin lisää maksettavaa tonnin, (>20mrd annat ja verotat 50mrd)

Ja sitten jos tienaa 2500(+ 1000), niin paljos häneltä, 1500€ enemmän? 3000(+1000) tienaavalta 2000 tonnia enemmän veroa kuussa.
No 3000 tienaava huomaa, ettei kannata, no sehän kai tässä olikin ideakin.
Niinhän tuo on. Idea on korottaa alapäässä verotusta niin että minimipalkalla ja siitä paremmalla työskentelevä saa aikalailla saman summan käteen kuin nytkin. Eli poistetaan vain kaikki byrokratia joka liittyy näihin -> Kela, Sossu, minimieläkkeet, opintotuki, asumistuki jne

Me olemme jokatapauksessa vastuussa köyhien tukemisesta joten tällä tavoin se menisi helposti.
 
Eikö vain voisi ottaa kaikki muut tuet pois paitsi toimeentulotuen? Siihen sitten kannustusvaikutus jotta jokainen tienattu euro lisää oikeasti tuloja. Ansiosidonnaiset ja sairaseläkkeet voisi säilyä.
 
Niinhän tuo on. Idea on korottaa alapäässä verotusta niin että minimipalkalla ja siitä paremmalla työskentelevä saa aikalailla saman summan käteen kuin nytkin. Eli poistetaan vain kaikki byrokratia joka liittyy näihin -> Kela, Sossu, minimieläkkeet, opintotuki, asumistuki jne
Jos jaetaan tonni, niin se idea ei toimi.
Jos jaetaan satanen ja sillä korvataan muut tulonsiirrot, tuet, niin homma toimii rahoituksen puolesta

Me olemme jokatapauksessa vastuussa köyhien tukemisesta joten tällä tavoin se menisi helposti.
Siksi se kansalaispalkka, perustulo jne ei toimi, se olisi liianpieni että sillä eniten apua tarvitsevat pärjäisi. joten tarvitaan muut tukiverkot.
Jos taasen perustulo olisi niin iso että sillä melkein kaikki pärjäisi, esim tuo tonni, niin se vaatisi taikaseinän, ei edes öljylähteet riittäisi.

Muistettava että avokätisessä kansalaispalkasta puuttuu se kannustin elementti, eli vähentäisi hyvinvointia.
 
Eikö vain voisi ottaa kaikki muut tuet pois paitsi toimeentulotuen? Siihen sitten kannustusvaikutus jotta jokainen tienattu euro lisää oikeasti tuloja. Ansiosidonnaiset ja sairaseläkkeet voisi säilyä.
Yksilöt ovat eri tilanteissa, erilaisia välttämättömyys tarpeita.

Jos pohdit työnkannustavuutta, niin yksi on se että yksilö voi sillä lisätä hyvinvointiaan. Osa saa ihan työnteostakin tyydytystä.

Työssäkäynnin kannastavutta voi parantaa monin tavoin, yksi konsti on se että annetaan enemmän tukea jos käyt töissä, se toimii jollain lailla työkykeisten osalta. Eli yksi tekninen toteutus on se että työnverotus lähtee negatiivisesta prosentista.

Tämä vaatii mm yleisistovuuden muuttamista sellaiseksi että se ei ole este palkata yksilöä.

Meillä taasen ajatus on se että turvaverkot on tukevammat, yleisitovuus jne. ja yksilöpärjäisi myös työttömyyden aikana, jolloin työttömälle maksetaan vastikkeellista tukea ja yksilöille jotka eivät voi työllistyä normaaleilla työmarkkinoilla maksetaan palkkatukea.

Yksi on sitten tuo sinun ehdottama malli missä toimeentulu toki niin matala että pärjätäkseen pitää käydä töissä, yleisitovuus rajaisi osan pois, työpannos ei vastaa palkkaa.

Osa ei ole käytännössä lainkaan työkykyisiä, joten joka tapauksessa pitäisi olla muita turvaverkkoja.

Ansiosidonnaiset ja sairaseläkkeet voisi säilyä.
En tiedä miten ehdotuksessi nuo tuoteuttaisit.

Mutta isommassa kuvassa Ansiosidonnaista voisi muuttaa niin paljon että sille uusinimi.

Eli enemmän säästövakuutus tyyppinen ja kun kyse työntekijän omista varoista, niin sen käyttö voisi olla joustavaa, samoin niiden kierryttäminen. Jos tarve pakottavalle, niin ehkä alan suhdanneherkkyyden mukaan.
 
Yksi on sitten tuo sinun ehdottama malli missä toimeentulu toki niin matala että pärjätäkseen pitää käydä töissä, yleisitovuus rajaisi osan pois, työpannos ei vastaa palkkaa.
Eihän minun mallissani toimeentulo ole matala. Nykyinen taso on 500e + asuminen ja sairaanhoito kuussa. Sillä pärjää ilman työssäkäyntiä, vastaisi ihan kansalaispalkkaa tasoltaan. Ei sillä tosin ekstraa saa, sitä varten käydään töissä. Kansalaispalkan hyöty on siinä että asuminen tulee samantasoisen, asuit missä vain. Se kannustaa halpaan omistusasumiseen, mikäli kansalaispalkka siis sisältää asumisen. Toimeentulomalli on valtiolle edullinem ja siinä maksetaan vain se mikä on tarpeen. Lapsilisiäkään ei mallissa tarvita. Kansaneläkkeenkin voitaisiin poistaa tuossa.

Ongelma tuossa on tosin siirtymävaihe, keskiluokka ja ylemmät vastustaisivat tuota, kun menettäisivät rahaa.
 
Eihän minun mallissani toimeentulo ole matala.
Ok, en sori ihan ihan sisäistänyt malliasi ja tasoasi.

Eihän minun mallissani toimeentulo ole matala. Nykyinen taso on 500e + asuminen ja sairaanhoito kuussa. Sillä pärjää ilman työssäkäyntiä, vastaisi ihan kansalaispalkkaa tasoltaan. Ei sillä tosin ekstraa saa, sitä varten käydään töissä. Kansalaispalkan hyöty on siinä että asuminen tulee samantasoisen, asuit missä vain. Se kannustaa halpaan omistusasumiseen, mikäli kansalaispalkka siis sisältää asumisen. Toimeentulomalli on valtiolle edullinem ja siinä maksetaan vain se mikä on tarpeen. Lapsilisiäkään ei mallissa tarvita. Kansaneläkkeenkin voitaisiin poistaa tuossa.

Oliko ajatuksesi pohjimillaan kasalaispalkka, jonkin sitten nimesit toimeentulotuejsi ja tasoksi nyky rahassa 500€.

Eli jakaisit 35 miljardia, jotka sitten korvaisivat jonkun määrän nykyisiä tulonsiirtoja/tukia, keskiluokka maksaisi, mutta vähemmän kuin tuossa tonnin mallissa.


Joos, sori , sinänsä pidän mallista mikä on yksikertainen ja selkeä , kansalaispalkkakin, mutta pohjoismaiseen hyvinvointimaihin vaikea sovittaa.
 
Ok, en sori ihan ihan sisäistänyt malliasi ja tasoasi.



Oliko ajatuksesi pohjimillaan kasalaispalkka, jonkin sitten nimesit toimeentulotuejsi ja tasoksi nyky rahassa 500€.

Eli jakaisit 35 miljardia, jotka sitten korvaisivat jonkun määrän nykyisiä tulonsiirtoja/tukia, keskiluokka maksaisi, mutta vähemmän kuin tuossa tonnin mallissa.


Joos, sori , sinänsä pidän mallista mikä on yksikertainen ja selkeä , kansalaispalkkakin, mutta pohjoismaiseen hyvinvointimaihin vaikea sovittaa.
Toimeentulotuki säilyisi samana kuin nyt, paitsi että se muutetaan kannustavaksi. Eli jos nyt kannattaaa jäädä kotisohvalle, niin mallissani huolehdittaisiin että työ kannattaisi rahallisesti. Muut tuet tiputettaisiin, eli säästö tulisi niiden osalta jotka eivät olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Keskiluokka maksaisi siltä osalta, että menettäisi lapsilisät. Valtion menot tuossa vähenisi ja talous paranisi kun kannustettaisiin töihin. Ehkä myöhemin voisi rukata verotustakin. Tasaverokin voisi tuossa olla mahdollinen.

Eli tuo olisi toimeentulotuen positiivinen aktiivimalli.
 
Toimeentulotuki säilyisi samana kuin nyt, paitsi että se muutetaan kannustavaksi. Eli jos nyt kannattaaa jäädä kotisohvalle, niin mallissani huolehdittaisiin että työ kannattaisi rahallisesti. Muut tuet tiputettaisiin, eli säästö tulisi niiden osalta jotka eivät olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Keskiluokka maksaisi siltä osalta, että menettäisi lapsilisät. Valtion menot tuossa vähenisi ja talous paranisi kun kannustettaisiin töihin. Ehkä myöhemin voisi rukata verotustakin. Tasaverokin voisi tuossa olla mahdollinen.

Eli tuo olisi toimeentulotuen positiivinen aktiivimalli.
Ok, eli he jotka saa nykyisin toimeentulotukea saisivat sinun mallissa, sinänsä et sitä laajentaisi , tai jos laajenisi niin sellaiseen mitkä mikä nykyää suuremoi ja verovaroin kustannettu.

Poistaisit työttömyysetuudet, kansaneläkkeen, ja asumisen tuet ja jostain syystä lapsilisän.

Jos toimeentulotuen taso olisi automatisoitu, eli jos tienaa, niin tippuu, ja palautuu jos ei tienaa, siihen sitten joku kaava.

Jos sitä pitää hakea, niin jokin aikaväli, kerran vuoteen, vai miten ?

Hyvää, selkeys, ja helppous jos jotain ansioita on. Ehkä voi olla vaikea saada menemään läpi. vaarana että siihen sitten lättästään lisähimmeleitä.

Kansalaispalkkaan verrattuna toteutuskelpoinen, jos ei puututa siihen että voisiko saada poliittista kannattusta , ja senkin jälkeen tasosta yksimilisyys.
 
Tein aiemmin provisiopalkattua työtä, jossa oli tapana ettei sunnuntaista maksettu lisää. Teoriassa ay-jyrien logiikalla olisi pitänyt maksaa tuplaprovisio tai vaihtoehtoisesti tehdä sunnuntait ay-tuntipalkalla tuplana. Kumpikaan ei tietenkään olisi ollut mahdollista vaan aina ja poikkeuksetta työnantajalle tappiollista. Tämä olisi toiminut vain, jos työstä olisi maksettu selkeästi normaalitasoa ja osaamista vastaavaa pienempi provisio, jota ei noin vaan pienennetä jälkeenpäin työsuhteessa. Lisäksi työvuorosuunnittelu olisi mennyt koiran perseeseen, kun viikonpäivällä olisikin ollut taloudellista merkitystä molemmille osapuolille - normaalistihan aiemmin oli vain ajankäytöllinen ja työtekninen.

Työnantaja tuli - tämä on omaa päätelmääni - vainoharhaiseksi ilman mitään syytä ja vastoin järkeä. Ilmeisesti hän pelkäsi että alan periä sunnuntaipalkkoja kun sekoan tulevaisuudessa tai muuten vaan lopettaessani työt, kuten kunnon demari tekisi. Lopputuloksena oli, etten saanut enää tehdä sunnuntaivuoroja, joita olisin halunnut tehdä ja mikä olisi sopinut elämäntilanteeseen. Toisin sanoen menetin rahaa, työnantaja menetti rahaa ja molemmille koitui vaivaa.

Kun eturyhmäajattelijat vinkuvat, jää aina joku väliinputoajaksi eli parrua tulee perseeseen. Ei koske pelkästään tätä vaan ihan kaikkea ay-sanelua tai erilaisia kikyjä.

Hienon olkihattu -tarinan keksit, joka ei millään tavalla liity keskusteltavaan aiheeseen eli ehdottamaasi "sunnuntaitöiden vapaaehtoisuuteen normipalkalla".. Se nyt vaan reaalimaailmassa tulisi menemään kuten edellä kirjoitin eli kieltäytyjistä tulisi (koko alalla?) vähitellen "huonompia työntekijöitä". Niin se vaan menee, vaikka se olevinaan olisi kuinka "vapaaehtoista".

Jos annat tonnin ja verotat kaksi, niin lisää maksettavaa tonnin, (>20mrd annat ja verotat 50mrd)

Olet kyllä aika kujalla Perustulo -mallien perusideasta. Tässä vielä rautalankamalli:

Otetaan yksinkertaisuuden vuoksi tasasummat ja keskituloinen Matti, joka nykyään tienaa bruttona 3000€/kk ja maksaa veroja 1000€/kk. Matti saa siis kuukaudessa käteen rahaa 2000€/kk.

Perustulossa Matti saisi valtiolta tilille jokaisen kuukauden 1. päivä 1000€ (perustulo). Sitten palkkapäivänä Matti saisi työnantajalta saman 3000€/kk bruttopalkan, josta Matti maksaisi veroja 2000€/kk. Näin Matti saisi edelleen kuukaudessa käteen rahaa samat 2000€/kk.

Näitä perustulo -malleja on muutama erilainen, mutta kaikissa perusajatus on samantyylinen. Esimerkiksi kokoomuksen ehdottama "negatiivinen tulovero" toimisi melko samalla tavalla.. Vasemmiston perustulo -malleissa tietysti taustalla on aina se oma agenda eli mallin ohella ehdotetaan merkittävää etuuksien tasojen nostoa.
 
Hienon olkihattu -tarinan keksit, joka ei millään tavalla liity keskusteltavaan aiheeseen eli ehdottamaasi "sunnuntaitöiden vapaaehtoisuuteen normipalkalla".. Se nyt vaan reaalimaailmassa tulisi menemään kuten edellä kirjoitin eli kieltäytyjistä tulisi (koko alalla?) vähitellen "huonompia työntekijöitä".
Tarinani ei ole millään tavalla keksitty, kiitos valehtelusyytöksestä. LIsättäköön myös, että jos olisin itse jostain syystä kategorisesti kieltäytynyt sunnuntaityöstä, se ei olisi työnantajaani haitannut. Kaikki alat eivät ole samanlaisia, ja se on politiikan kannalta tärkeä joskin ylenkatsottu totuus.
 
Otetaan yksinkertaisuuden vuoksi tasasummat ja keskituloinen Matti, joka nykyään tienaa bruttona 3000€/kk ja maksaa veroja 1000€/kk. Matti saa siis kuukaudessa käteen rahaa 2000€/kk.

Perustulossa Matti saisi valtiolta tilille jokaisen kuukauden 1. päivä 1000€ (perustulo). Sitten palkkapäivänä Matti saisi työnantajalta saman 3000€/kk bruttopalkan, josta Matti maksaisi veroja 2000€/kk. Näin Matti saisi edelleen kuukaudessa käteen rahaa samat 2000€/kk.

Näitä perustulo -malleja on muutama erilainen, mutta kaikissa perusajatus on samantyylinen. Esimerkiksi kokoomuksen ehdottama "negatiivinen tulovero" toimisi melko samalla tavalla.. Vasemmiston perustulo -malleissa tietysti taustalla on aina se oma agenda eli mallin ohella ehdotetaan merkittävää etuuksien tasojen nostoa.

Onko näistä joku puolue tehnyt laskelmia sen suhteen paljonko lisärahoitusta tarvittaisiin jos kaikki nykyiset tukimuodot korvataan tällä? Jotenkin tuntuu ettei tuo ilmaiseksi tule kun opiskelijat saavat luokkaa puolet tuosta kouraan ilman opintolainaa, joten aika ison porukan osalta tulot lisääntyisivät. Lisäksi ihan mielenkiintoinen ryhmä ovat töissäkäyvien keskituloisten perheiden aikuiset lapset jotka asuvat kotona.

Käytännössä tuo summa pitäisi mitoittaa niin ettei veroja tarvitse nostaa millään muulla akselilla lisää ja samanaikaisesti pitäisi lakkauttaa valtaosa duuneista jotka liittyvät nykyisten tukijärjestelmien pyörittämiseen.
 
Onko näistä joku puolue tehnyt laskelmia sen suhteen paljonko lisärahoitusta tarvittaisiin jos kaikki nykyiset tukimuodot korvataan tällä? Jotenkin tuntuu ettei tuo ilmaiseksi tule kun opiskelijat saavat luokkaa puolet tuosta kouraan ilman opintolainaa, joten aika ison porukan osalta tulot lisääntyisivät. Lisäksi ihan mielenkiintoinen ryhmä ovat töissäkäyvien keskituloisten perheiden aikuiset lapset jotka asuvat kotona.

Käytännössä tuo summa pitäisi mitoittaa niin ettei veroja tarvitse nostaa millään muulla akselilla lisää ja samanaikaisesti pitäisi lakkauttaa valtaosa duuneista jotka liittyvät nykyisten tukijärjestelmien pyörittämiseen.

Noo liberaalipuolue oli kaavaillut 600€ perustuloa kaikille. Millanenkohan poru siitä tulisi kun nyt on kuullut näitä itkuvirsiä kun yh-vanhemmat saavat Helsingissä jotain superkertymiä ja tuet voivat olla monta tonnia kuussa. :think:
 
Eipä lähde ay-liike perustuloon mukaan, joten sitä ei tule lähivuosina Suomeen, etenkin kun Kokoomuksen prioriteettilistalla on ihan erilaiset muutokset työmarkkinoilla ja sosiaalipolitiikassa (ts. ay-liikkeen neuvotteluvallan heikentäminen muilla keinoilla ja halvan työvoiman tarjonnan lisääminen työmarkkinoilla [sosiaaliturvan heikennykset]).
 
Onko näistä joku puolue tehnyt laskelmia sen suhteen paljonko lisärahoitusta tarvittaisiin jos kaikki nykyiset tukimuodot korvataan tällä?

Se ei ole varmasti kovinkaan realistista, että kaikki tukimuodot saataisiin heti korvattua perustulolla. Monen eri tahon ehdotukset ovatkin lähteneet nykyisten minimietuuksien korvaamisesta perustulolla ainakin aluksi.. Hyvin hankalaa olisi esim. asumistuen korvaaminen koko kansalle saman suuruisella perustulolla, kun asumisen kustannukset vaihtelevat niin paljon ympäri maata. Landella sillä rahalla elelisi herroina ja stadissa se ei riittäisi vuokraan.. Ja toki paljon myös pysyisi ennallaan nykyisiä kohdennettuja erikoistukia, joista juurikin lapsilisä olisi yksi esimerkki.

Aika paljon erilaisia malleja löytyy, kun laittaa vaikka googleen hakusanaksi "perustulo kustannusneutraali".

Mutta kuten tuli todettua aikaisemmin, niin lähes kaikissa perustuloehdotuksissa on jollain tavalla esittäjän omaa ideologiaa takana.. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että myös esim. Björn Wahlroos on ehdottanut perustulon käyttöönottoa. :)

Mista sen puuttuvan <30 mrd nykäset,

Ei ole mitään puuttuvaa 30 miljardia, vaan perustulo voidaan tehdä kustannusneutraalistikin.
 
Ei ole mitään puuttuvaa 30 miljardia,
Mistä ne löytyy ?

vaan perustulo voidaan tehdä kustannusneutraalistikin.
Voidaan, mutta jos perustulo on luokaa satanen kuussa ja sillä korvataan olemassa olevat tuloniirrot/tuet jne, niin ei se mene pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa läpi.

Kansalaispalkkaa/perustuloa kannattavien perusidea on vähän tulonsiirtoja saavat saisivat enemmän, vastikkeelliset tulonsiirrot muuttuisi vastikkeettomiksi, ja kenenkää edut ei pienenisi. Lisäksi tyypillistä että julkiset palvelu pysyisi ennallaan.
 
Voidaan, mutta jos perustulo on luokaa satanen kuussa ja sillä korvataan olemassa olevat tuloniirrot/tuet jne, niin ei se mene pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa läpi.
Eiköhän se toteutettavissa oleva malli olisi suunnilleen saman rahamäärän jakaminen kuin nyttenkin. Eli pidetään kaikilla ruoka pöydässä eikä enempää. Toki laskennallisesti jaetaan enemmän kun kaikille tuo tulisi, mutta koska verotus kuittaisi sen takaisin tulojen kasvaessa, käytännössä viivan alle jäisi sama summa mitä aiemminkin. Jos vaikka 3000€ tähän asti nettoava palkansaaja saisi jatkossa 1000€ PT + 2000€ nettotuloja, niin tälle yksilölle ei varmaan ole järkeä laskea että hän kustantaisi valtiolle 1000€? Eikä muutkaan yli tuon rajan olisi perustulon kautta kustannus valtiolle. Täyskustannus tulisi vain niistä jotka ei tienaisi mitään itse ja koska kannustinloukut poistuisi kokonaan, niin monet tienaisi jotain erilaisissa kevyttyöpaikoissa vähentäen heti PT kustannusta omilta osiltaan. Nykytilanteessa niitä ei mitään tienaavia on enemmän, niiden ei monesti edes kannata yrittää tienata ja tulonsiirtojen lisäksi joudutaan yös pyörittämään kelan/sossun rakennetta rahalla.

Pois jäisi iso läjä virastojen suojatyöpaikkoija, joista ihmiset voisi siirtyä sen sijaan tuottaviin töihin. Vähemmän kuluja, enemmän työvoimaa tekemään töitä, joista monet uudenlaiset työt muuttuisi mahdollisiksi kun olisi se PT siellä pohjalla.

Perustulo olisi myös hyvä toteuttaa niin että sillä ei elettäisi Helsingin keskustassa. Eli sama summa ja itse valitset kuinka kalliilla paikalla asut. Iskisi toki asuntojen arvoihin siellä helsingissä joten oikeisto ei välttämättä suostu siihen ettei kalliisti asuvia tueta verovaroin, kun niiden vuokrakämppien arvo tippuisi. Pitää olla äänestämättä kokoomusta niin ehkä saadaan talous kuntoon ;)

Lisäksi tyypillistä että julkiset palvelu pysyisi ennallaan.

Itseasiassa jotta perustulon kokonaismäärä voitaisiin pitää tarpeeksi pienenä, koulutus ja terveydenhuolto pitäisi toteuttaa kokonaan verovaroin. Muussa tapauksessa niihin menevät kulut vaatisi erillisen tukihimmelin joista olisi tarkoitus päästä eroon, tai sitten isomman perustulon.
 
Perustulo olisi myös hyvä toteuttaa niin että sillä ei elettäisi Helsingin keskustassa. Eli sama summa ja itse valitset kuinka kalliilla paikalla asut. Iskisi toki asuntojen arvoihin siellä helsingissä joten oikeisto ei välttämättä suostu siihen ettei kalliisti asuvia tueta verovaroin, kun niiden vuokrakämppien arvo tippuisi. Pitää olla äänestämättä kokoomusta niin ehkä saadaan talous kuntoon ;)
Ai? Olin kuvitellut että se on vasemmisto, joka tässä on viime aikoina vinkunut kun on ollut puhetta asumistukien leikkauksista.
 
Ei löydy. Avaa vain rohkeasti.
Perustulo olisi myös hyvä toteuttaa niin että sillä ei elettäisi Helsingin keskustassa. Eli sama summa kaikille ja itse valitset kuinka kalliilla paikalla asut. Iskisi toki asuntojen arvoihin siellä helsingissä joten vuokrakämppiä helsingin keskustassa omistava porukka, joista suurin osa on oletettavasti talousoikeistoa, ei välttämättä suostu siihen ettei kalliisti asuvia tueta verovaroin, kun niiden vuokrakämppien arvo tippuisi. Pitää olla äänestämättä kokoomusta niin ehkä saadaan talous kuntoon ;)
Onko muuta kateissa jonka kanssa voisi avustaa?
 
Onko muuta kateissa jonka kanssa voisi avustaa?
Itseasiassa kyllä.

Jos ihmiset siirtyisivät muilta eri tuilta perustulon piiriin ja perustulo toteutettaisiin siten, että sillä ei enää elettäisi Helsingin keskustassa, miten se käytännössä eroaa asumistuen leikkauksista?

Kokoomus ajaa asumistukien leikkauksia. Oletan, että kokoomuksen ydinäänestäjäryhmään kuuluvat talousoikeistolaiset.
 
Itseasiassa kyllä.

Jos ihmiset siirtyisivät muilta eri tuilta perustulon piiriin ja perustulo toteutettaisiin siten, että sillä ei enää elettäisi Helsingin keskustassa, miten se käytännössä eroaa asumistuen leikkauksista?

Kokoomus ajaa asumistukien leikkauksia. Oletan, että kokoomuksen ydinäänestäjäryhmään kuuluvat talousoikeistolaiset.
Perustulolla ei maksettaisi isompaa tukea sillä perusteella että päätät asua kalliilla alueella. En kylläkään tunne nykyistäkään tukirakennetta tarpeeksi hyvin mutta on jäänyt se käsitys että helsingissä kallilla asuvat saavat isompaa asumistukea kuin jossain köyliössä? Perustulomallilla siis jos ei tienaisi "omaa rahaa", niin käytännössä pitäisi valita asuinpaikka sen mukaan myös.
 
Eiköhän se toteutettavissa oleva malli olisi suunnilleen saman rahamäärän jakaminen kuin nyttenkin. Eli pidetään kaikilla ruoka pöydässä eikä enempää.
Jos jaat saman rahamäärän tasan, niin kärjistäen se ei riitä heille jotka apuatarvitsevat.


Jos vaikka 3000€ tähän asti nettoava palkansaaja saisi jatkossa 1000€ PT + 2000€ nettotuloja, niin tälle yksilölle ei varmaan ole järkeä laskea että hän kustantaisi valtiolle 1000€? Eikä muutkaan yli tuon rajan olisi perustulon kautta kustannus valtiolle.
Mutta millä rahoitat tuon tonnin, jos et sitä verota keskiluokalta, niin mistä sitten ? Jos tonnin on vain esimerkki, mutta todellisuus olisi 350€, niin kannattaa muistaa että niitä työttömiä työnhakijoita on aika vähän, joukko ihmisiä joille tuo (350€) olisi lisärahaa, mutta miten muut, joilla ei oikeasti oli mahdollisuutta tienata, elättää itseään. jätetäänkö tuon ja kolmannen sekotorin varaan ?

Jos siihen rakennetaan tukiverkkoja heitä varten, niin mikä muuttuu, rahaa käytetään enemmän kuin aiemmin, mutta tulos ei ole parempi..
 
Perustulolla ei maksettaisi isompaa tukea sillä perusteella että päätät asua kalliilla alueella. En kylläkään tunne nykyistäkään tukirakennetta tarpeeksi hyvin mutta on jäänyt se käsitys että helsingissä kallilla asuvat saavat isompaa asumistukea kuin jossain köyliössä? Perustulomallilla siis jos ei tienaisi "omaa rahaa", niin käytännössä pitäisi valita asuinpaikka sen mukaan myös.
Kokoomus romuttaa Helsingin erikoisaseman tuossa. Toki eriarvoisuus isojen paikkakuntien ja maaseudun välille jää yhä. Lisäksi Kokoomuksen mallissa saat yhä sitä enemmän asumistukea mitä kalliimpi asunto. Ei siis anneta könttäsummaa ja sanota että hanki sillä asunto, maksa loppu omasta pussistasi jos kalliimpi ja pidä itselläsi jos päätät asua teltassa.
 
Perustulolla ei maksettaisi isompaa tukea sillä perusteella että päätät asua kalliilla alueella. En kylläkään tunne nykyistäkään tukirakennetta tarpeeksi hyvin mutta on jäänyt se käsitys että helsingissä kallilla asuvat saavat isompaa asumistukea kuin jossain köyliössä? Perustulomallilla siis jos ei tienaisi "omaa rahaa", niin käytännössä pitäisi valita asuinpaikka sen mukaan myös.
Kalliilla alueella asuvat saavat isompaa asumistukea.

Nyt leikkaus tulee ilmeisesti siten, että kun omavastuuosuutta korotetaan, kalliimman asunnon omavastuu nousee enemmän.
 
Jos jaat saman rahamäärän tasan, niin kärjistäen se ei riitä heille jotka apuatarvitsevat.



Mutta millä rahoitat tuon tonnin, jos et sitä verota keskiluokalta, niin mistä sitten ? Jos tonnin on vain esimerkki, mutta todellisuus olisi 350€, niin kannattaa muistaa että niitä työttömiä työnhakijoita on aika vähän, joukko ihmisiä joille tuo (350€) olisi lisärahaa, mutta miten muut, joilla ei oikeasti oli mahdollisuutta tienata, elättää itseään. jätetäänkö tuon ja kolmannen sekotorin varaan ?

Jos siihen rakennetaan tukiverkkoja heitä varten, niin mikä muuttuu, rahaa käytetään enemmän kuin aiemmin, mutta tulos ei ole parempi..
Tuossahan juurikin maksetaan sille 3000€ nettoavalle keskiluokalle 1000€ ja samalla verotetaan siltä 1000€ lisää. Laskutoimituksen lopputulos valtiolle 0€ ja keskiluokan veronmaksajalle 0€.

Jos siis numerot osuisi juuri esimerkin mukaan.

Mikään 350€ ei toimisi, jos on tarkoitus että peruseläminen pitäisi onnistua ilman muita tukia.
 
Tuossahan juurikin maksetaan sille 3000€ nettoavalle keskiluokalle 1000€ ja samalla verotetaan siltä 1000€ lisää. Laskutoimituksen lopputulos valtiolle 0€ ja keskiluokan veronmaksajalle 0€.

Jos siis numerot osuisi juuri esimerkin mukaan.
Joo, joo, mutta mistä kaivat ne loput miljardit, keneltä ne verotat jos et keskiluokalta, ymmärtääkseni et ollut poistamassa julkista terveydenhuoltoa, ilmaista koulutusta jne.

Mikään 350€ ei toimisi, jos on tarkoitus että peruseläminen pitäisi onnistua ilman muita tukia.
Ei niin, ei toimisi heidän kohdalla jotka tukie varassa.
 
Tuossahan juurikin maksetaan sille 3000€ nettoavalle keskiluokalle 1000€ ja samalla verotetaan siltä 1000€ lisää. Laskutoimituksen lopputulos valtiolle 0€ ja keskiluokan veronmaksajalle 0€.

Oletettavasti tämän olisi oltava joku erillinen vero, koska verotusta olisi aika vaikea nostaa kohdistetusti siten että riippumatta tulotyypistä (pääoma, palkka) tuo tuki verotettaisiin pois nostamatta varsinaista tuloveroa.
 
Mikä tuossa perustulon kustannusneutraaliudessa on hankala ymmärtää? Kaikille 1000e maksuun ja verotus korjataan sillä luvulla. Nyt 3000e ansiotuloa saavan veroprosentti 26%, 1000e perustulolla uusi veroprosentti 45%. Nyt 4000e ansiotuloa saavan vp 32%, 1000e pt pohjalle ja uusi vp 46%.

Tällä saadaan jatkuvasti nouseva käteen jäävien tulojen nousu aina nollasta eurosta ylöspäin. Toki se nousee jyrkemmin esimerkiksi noin 2000e ansiotulojen kohdalla niin saadaan tuo perustulon kustannusvaikutus mahdollisimman pian kustannusneutraaliksi.
 
Mielestäni tämä pitäisi olla normaali asioiden tila, että asunto valitaan käytössä olevien tulojen mukaan.
Näinhän se menee nykyäänkin. Toimeentulotuen hyväksytyt asumismenot Stadissa on 694 euroa yksin asuvalle, ihan sama asutko Mellunmäessä vai Kampissa. Mutta nopealla vilkaisulla tolla hinnalla löytyy Vironniemeltä ja lähistöltä vain 12-18 neliöisiä kämppiä. Paria hulppeaa 20-25 neliöistä lukuunottamatta. Usein noissa halvimmissa kämpissä on vielä joku juju, alivuokralaisuus, lyhyt määräaikaisuus, kylpyhuoneettomuus tms.

Legenda että toimeentulotuella asuu hulppeasti kantakaupungissa sossun/asumistuen voimin se vain elää sitkeästi. Ja sama toistuu muissakin kaupungeissa: Tampereella raja on 572 euroa, Turussa 540 ja esim Joensuussa 498. Siitä vain onnea asunnonetsintään.
 
Mikä tuossa perustulon kustannusneutraaliudessa on hankala ymmärtää? Kaikille 1000e maksuun ja verotus korjataan sillä luvulla. Nyt 3000e ansiotuloa saavan veroprosentti 26%, 1000e perustulolla uusi veroprosentti 45%. Nyt 4000e ansiotuloa saavan vp 32%, 1000e pt pohjalle ja uusi vp 46%.

Tällä saadaan jatkuvasti nouseva käteen jäävien tulojen nousu aina nollasta eurosta ylöspäin. Toki se nousee jyrkemmin esimerkiksi noin 2000e ansiotulojen kohdalla niin saadaan tuo perustulon kustannusvaikutus mahdollisimman pian kustannusneutraaliksi.

Vaikeaa ymmärtää siitä tekee marginaaliveroprosentteihin perustuva verotus. Jotta 20000 euron vuosituloista saadaan 12k pois ja sen päälle tuo nykyinen 12%, olisi veroprosentti tuossa jotain reilun 60%. Sitten kun mennään 100k vuosituloihin niin tuloista otettaisiin nykyinen 42,2% ja päälle 12k niin kokonaisveroaste onkin alhaisempi (prosentit otettu täältä Palkansaajan veroprosentit 2022).

Ehkäpä se toimisi, mutta käytännössä perättäisten marginaaliveroprosenttien pitäisi olla laskevia jotta missään tuloluokassa tulot eivät putoa.

Tämä olisi melko tehtävissä, mutta heti kun otetaan verovapaat tulot yrityksistä tai vakioprosenttiset pääomatulot niin menee aika monimutkaiseksi.

Itse olen toki aina ollut sen kannalla että kaikkia tuloja pitäisi verottaa saman siivilän läpi, mutta aika epätodennäköistä että saataisiin tämän skaalan verouudistus leivottua yhteen perustulon kanssa.

edit: joku sijoittaja toki nostaisi 12k/v pääomatuloa ja samalla saisi 12k perustuloa. Aika pienellä pääomalla voisi elättää itsensä töitä tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se menee nykyäänkin. Toimeentulotuen hyväksytyt asumismenot Stadissa on 694 euroa yksin asuvalle, ihan sama asutko Mellunmäessä vai Kampissa. Mutta nopealla vilkaisulla tolla hinnalla löytyy Vironniemeltä ja lähistöltä vain 12-18 neliöisiä kämppiä. Paria hulppeaa 20-25 neliöistä lukuunottamatta. Usein noissa halvimmissa kämpissä on vielä joku juju, alivuokralaisuus, lyhyt määräaikaisuus, kylpyhuoneettomuus tms.

Legenda että toimeentulotuella asuu hulppeasti kantakaupungissa sossun/asumistuen voimin se vain elää sitkeästi. Ja sama toistuu muissakin kaupungeissa: Tampereella raja on 572 euroa, Turussa 540 ja esim Joensuussa 498. Siitä vain onnea asunnonetsintään.
No miksi tämä seikka olisi siis huononnus perustulomallissa sitten? Ei perustuslain kirjaus asuinpaikan valinnasta tarkoita sitä, että valtion pitää pulittaa asumiskulut ihan minne vaan. Eikä tarkoita nykymallillakaan, kuten itsekin toteat.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se menee nykyäänkin. Toimeentulotuen hyväksytyt asumismenot Stadissa on 694 euroa yksin asuvalle, ihan sama asutko Mellunmäessä vai Kampissa. Mutta nopealla vilkaisulla tolla hinnalla löytyy Vironniemeltä ja lähistöltä vain 12-18 neliöisiä kämppiä. Paria hulppeaa 20-25 neliöistä lukuunottamatta. Usein noissa halvimmissa kämpissä on vielä joku juju, alivuokralaisuus, lyhyt määräaikaisuus, kylpyhuoneettomuus tms.

Legenda että toimeentulotuella asuu hulppeasti kantakaupungissa sossun/asumistuen voimin se vain elää sitkeästi. Ja sama toistuu muissakin kaupungeissa: Tampereella raja on 572 euroa, Turussa 540 ja esim Joensuussa 498. Siitä vain onnea asunnonetsintään.
Helsingin sisällä tuon tukimuodon aiheuttama vuokrien vääristymä tulee hyvin esiin.

Kantakaupungista löytyy 800€:lla vajaa 100 vuokrakämppää oikotiestä ja näiden asuntojen arvot heiluvat jossain 200k€ paremmalla puolella. Sitten Mellunmäkeen saa tukea tuon 700€ ja asuntoja löytyy alle 100k€.

Jokinhan tuossa nyt mättää.
 
Helsingin sisällä tuon tukimuodon aiheuttama vuokrien vääristymä tulee hyvin esiin.

Kantakaupungista löytyy 800€:lla vajaa 100 vuokrakämppää oikotiestä ja näiden asuntojen arvot heiluvat jossain 200k€ paremmalla puolella. Sitten Mellunmäkeen saa tukea tuon 700€ ja asuntoja löytyy alle 100k€.

Jokinhan tuossa nyt mättää.
Helsingin kantakaupungissa vuokrat ovat halpoja asunnon hintaan nähden. Ilmeisesti arvonnousu on osa sijoituspäätöstä tuolla.

Maksoin 1400€ vuokraa 600.000€ asunnosta kun asuin tuolla. Ihan keskustasta aikoinaan 2000€ kuussa 800.000€ asunnosta.
 
Mikä tuossa perustulon kustannusneutraaliudessa on hankala ymmärtää? Kaikille 1000e maksuun ja verotus korjataan sillä luvulla. Nyt 3000e ansiotuloa saavan veroprosentti 26%, 1000e perustulolla uusi veroprosentti 45%. Nyt 4000e ansiotuloa saavan vp 32%, 1000e pt pohjalle ja uusi vp 46%.

Tällä saadaan jatkuvasti nouseva käteen jäävien tulojen nousu aina nollasta eurosta ylöspäin. Toki se nousee jyrkemmin esimerkiksi noin 2000e ansiotulojen kohdalla niin saadaan tuo perustulon kustannusvaikutus mahdollisimman pian kustannusneutraaliksi.
Siis ongelma on se että jaetaan lisää rahaa ja samaan aikaan luvataan ettei palkasaajalla pienene käteen jäävä osuus, niin mistä sen puuttuva ~ 30 miljardia nykästään ?
Nostetaanko alv 50%

Jos se kansalaispalkka korvaa muita menoja 10-20miljardia, palkansaajille 20 miljardi joilta se verotetaan, jostain pitäisi kaivaa 30 miljardia. että kansalaispaljan osalta budjetti pysyisi tasapainossa.

Parimiljoonaa maahanmuuttajaa painaa duunia ?

Tämä olisi melko tehtävissä,...
Veron laskenta toteutettavissa, se pitäisi olla valtion verotuksessa, ja voisi olla YLE vero tyylinen, jossa sitten leikkuri, mikä sitten päätettäisiinkään. Koska idea jakaa lisää rahaa, niin pitää kerätä verojakin lisää, joten leikkuri olisi sitten jotain kertaa vuotuinen kansalaispalkka.
 
Viimeksi muokattu:
Siis ongelma on se että jaetaan lisää rahaa ja samaan aikaan luvataan ettei palkasaajalla pienene käteen jäävä osuus, niin mistä sen puuttuva ~ 30 miljardia nykästään ?
Nostetaanko alv 50%

Jos se kansalaispalkka korvaa muita menoja 10-20miljardia, palkansaajille 20 miljardi joilta se verotetaan, jostain pitäisi kaivaa 30 miljardia. että kansalaispaljan osalta budjetti pysyisi tasapainossa.

Parimiljoonaa maahanmuuttajaa painaa duunia ?


Veron laskenta toteutettavissa, se pitäisi olla valtion verotuksessa, ja voisi olla YLE vero tyylinen, jossa sitten leikkuri, mikä sitten päätettäisiinkään. Koska idea jakaa lisää rahaa, niin pitää kerätä verojakin lisää, joten leikkuri olisi sitten jotain kertaa vuotuinen kansalaispalkka.
Miten tuo nyt on niin vaikeaa

Jos valtio jakaa määrän x rahaa, mutta ottaa täsmälleen sen saman määrän x takaisin veroina tai veroluonteisina maksuina, niin silloin valtio häviää ainoastaan byrokratiaan kuluvan hallinnollisen kustannuksen.

Jos järjestely kuitenkin aikaisempaan verrattuna keventää hallintoa, niin silloin valtio saattaa jopa hyötyä (koska ne hallintokulut pienenee).

Erilaisten kustannusneutraaleiksi suunniteltujen perustulo- tai kansalaispalkkamallien idea on pääsääntöisesti tuo.
Sitten on toki erikseen ne dynaamiset vaikutukset, joita on lähes mahdoton ennustaa: emme tiedä lisääkö vai vähentääkö eri mallit taloudellista toimeliaisuutta yhteiskunnassa.
 
Miten tuo nyt on niin vaikeaa

Jos valtio jakaa määrän x rahaa, mutta ottaa täsmälleen sen saman määrän x takaisin veroina tai veroluonteisina maksuina, niin silloin valtio häviää ainoastaan byrokratiaan kuluvan hallinnollisen kustannuksen.

Jos järjestely kuitenkin aikaisempaan verrattuna keventää hallintoa, niin silloin valtio saattaa jopa hyötyä (koska ne hallintokulut pienenee).

Erilaisten kustannusneutraaleiksi suunniteltujen perustulo- tai kansalaispalkkamallien idea on pääsääntöisesti tuo.
Sitten on toki erikseen ne dynaamiset vaikutukset, joita on lähes mahdoton ennustaa: emme tiedä lisääkö vai vähentääkö eri mallit taloudellista toimeliaisuutta yhteiskunnassa.

Ongelma Suomessa kuitenkin on se, että siinä missä tuo perustulo-malli vapauttaa resursseja, niin noita resursseja ei suinkaan laiteta kortistoon niinkuin kuuluisi, vaan heille keksitään jokin muu suojatyö, jossa saavat jatkaa verorahojen imemistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 261
Viestejä
4 751 581
Jäsenet
77 290
Uusin jäsen
Fugiman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom