Jos osuin oikeaan moottoriin ja osaan niin näyttäisi kompuran pulttien irrottaminen ja kompuran kääntäminen riittävän. Toi venäläinen sivu on välillä aika kätevä, kun siellä on noita kertomuksia kuvien kanssa
030. Замена натяжителей ремня генератора.
Kiitos näistä ohjeista! Moottorityyppi ei ole sama kuin minulla, mutta teknisenä ratkaisuna näyttäisi olevan yhteneväinen CDGA-konetyypin kanssa. Sain juuri äsken tuon homman tehtyä ja jottei menisi täysin arvokkaana kokemuksena, niin jos jollakin tulee ikinä vastaan, niin tässä ohjeet kiristimien ja hihnan vaihtoon:
- Nosta auto ilmaan ja varmista
- Irrota oikea eturengas
- Irrota pohjamuovi ja oikea etualalokasuojan muovi (TX 25 ruuvit näissä)
- Käy huolellisesti läpi ja tarvittaessa kuvaa ja/tai hahmottele paperille, miten remmi kiertää koneessa (helpottaa kasaamista)
- Löysää ylempi kiristin esim. pihtijakoavaimella (lenkkiavain ei välttämättä mahdu) ja laita sinne kiristimen "silmään" esim. katkaistu sopivan kokoinen ruuvi (ohjeissa yleensä sanotaan, että laita kuusiokoloavain, mutta tämä on hyvä ohje vain siinä tapauksessa, että vaihdat pelkän hihnan, etkä kiristimiä samalla, muutoin ne kuusiokoloavaimet voi olla kinkkinen poistettava sitten jälkikäteen kun osa ei ole enää autossa kiinni)
- Löysää alempi kiristin 16 mm avaimella (tätä kiristintä ei ole välttämätöntä lukita ja voikin olla aika mielenkiintoinen lukittava, jos niin tekisi, koska tilaa ei ole paljon. Omassa tapauksessani tuo alempi kiristin oli joka tapauksessa kuoleentunut, eikä se kirrannut mihinkään kiinni, vaikka hihnan otti pois ja antoi sen palautua normaaliasentoon) ja poista hihna välistä
- Ota remmi pois paikoiltaan
- Irrota ilmastoinin kompressorin sähköliitin
- Irrota 3 kpl 13 mm kantaisia pultteja ilmastoinnin kompressorista (älä koske kylmälinjoihin) ja ripusta irrotettu kompressori esim. pienellä kuormaliinalla siten, ettei linjoihin kohdistu vetoa
- Irrota takana oleva kompressorin kannake, missä myös tuo toinen kiristin on kiinni, irrottamalla 3 kpl 13 mm pultteja ja poista kannake
- Irrota alempi kiristin kannakkeesta (kiristimen vastapuolella on kertakäyttöinen 16 mm kannalla oleva pultti)
- Laita uusi kiristin kannakkeeseen ja asenna uusi pultti taustapuolelta. Kiristysmomentti on 40 Nm + 90 astetta (huom! pultti on kertakäyttöinen!, kiristimen mukana ei tule uutta pulttia, vaan se on tilattava erikseen)
- Asenna kannake takaisin moottorin kylkeen (pulttien kiristysmomentti 25 Nm)
- Asenna kompressori takaisin paikalleen (pulttien kiristysmomentti 23 Nm)
- Asenna kompressorin sähköliitin paikalleen
- Irrota ylempi kiristin irrottamalla 3 kpl XZN 10 mm pultteja
- Asenna nyt uusi hihna oikealla tavalla kiertäen apulaitteisiin (kyllä, ylempi kiristin voi olla tässä kohtaa irti kokonaan, remmi on helpompi laittaa paikalleen ilman sitä)
- Asenna uusi ylempi kiristin ja laita xzn pultit takaisin (kiristysmomentti 23 Nm)
- Poista uudesta alemmasta kiristimestä sen tehtaalta asennettu lukituspinni pois, löysäämällä kiristintä 16 mm avaimella ja poistamalla pinni pihdeillä
- Poista myös ylemmästä kiristimestä lukituspinni pois ja tarkista, että hihna asettuu rullille hyvin
- Käynnistä auto ja katso, että kaikki toimii odotetusti
- Kasaa lokasuoja, pohjamuovi ja asenna rengas
Homma valmis!
Tämä ohje pätee ainakin 2014 vuosimallin CDGA-moottorityyppiin DSG-vaihteistolla, jossa apulaitehihnalla on kaksi kiristintä. Huom! Siellä lähtee vesipumpulta myös toinen remmi mekaaniselle ahtimelle, jolla on oma kiristin ja hihna, mutta tämä ohje ei nyt sitä projektia kata, ainoastaan tämän toisen hihnan ja sen kiristimet, jotka pyörittävät mm. laturia, vesipumppua ja ilmastoinnin kompuraa.